پایان نامه بررسی رابطه بین ضرایب مالیاتی و افشای گزارشات مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

تعداد صفحات: 209 فرمت فایل: word کد فایل: 10002293
سال: 1390 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه حسابداری
قیمت قدیم:۲۷,۵۰۰ تومان
قیمت: ۲۵,۴۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی رابطه بین ضرایب مالیاتی و افشای گزارشات مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

    چکیده:

    نقش اصلی گزارشگری مالی، انتقال اثربخش اطلاعات به افراد برون سازمانی به روش معتبر و به موقع می­باشد، که این امر در سایه افشاء با کیفیت اطلاعات مالی صورت می­گیرد. یکی از استفاده کنندگان گزارشات مالی، دولت جهت تشخیص مالیات می­باشد.این تحقیق به بررسی رابطه بین ضرایب مالیاتی و میزان افشاء گزارشات مالی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می ­پردازد.

    در مرحله اول، به منظور تعیین میزان افشاء صورت های مالی که در این تحقیق در راستای تعیین مقدار متغیر وابسته لازم است چک لیست میزان افشا تنظیم و برای هر شرکت یک نمره یا شاخص افشا تعریف می­شود. در مرحله دوم، اطلاعات مربوط به متغیرهای کنترل نظیر نسبت کل بدهیها به کل داراییها و لگاریتم کل داراییها محاسبه و استخراج می­گردد.در مرحله سوم، ضرایب مالیاتی هر شرکت با توجه به نوع محصولات یا خدمات آنها محاسبه و تعیین می­گردد. سپس در این تحقیق از تحلیل رگرسیون چند متغیره بر اساس داده­های تابلویی جهت بررسی رابطه ضرایب مالیاتی با میزان افشاء در صورتهای مالی طی سالهای 1383 لغایت1387 استفاده شده است. نمونه تحقیق شامل 99 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بازده زمانی5 ساله می­باشد.

    یافته­ها نشان می­دهد بین ضرایب مالیاتی و میزان افشاء اجباری گزارشات مالی رابطه معنا داری معکوسی وجود دارد.یعنی هرچه ضرایب مالیاتی بیشتر باشد میزان افشاء اجباری کمتر می­باشد.

    واژه­های کلیدی: افشاءاختیاری، افشاءاجباری، ضرایب مالیاتی، گزارشگری مالی

    مقدمه:

    افشای اطلاعات حسابداری از دیرباز به عنوان یکی از مهمترین مسائل مورد توجه محققین بوده و محصول نهایی یک سیستم حسابداری به شمار می­رود. در واقع هدف نهایی سیستم حسابداری فراهم نمودن اطلاعات برای اشخاص ذینفع در قالب گزارشات درون سازمان و برون سازمانی می­باشد. واژه افشا به مجموعی متنوع از اطلاعات الزامی و اختیاری، شامل صورتهای مالی و یادداشت های همراه ارائه  می­گردد.

    همچنین اطلاعات افشا شده برای دولت­ها جهت تشخیص مالیات مورد استفاده قرار می­گیرد. در تشخیص مالیات زمانی که اسناد و مدارک کافی برای تعیین مالیات وجود نداشته باشد، از ضرایب مالیاتی جهت تشخیص مالیات استفاده می­شود.

    سند چشم انداز بیست ساله دولت جمهوری اسلامی ایران دربخش اقتصادی در بند42، بر حرکت برای تبدیل درآمد نفت و گاز به دارایی مولد به منظور پایدارسازی فرآیند توسعه و تخصیص و بهره بردای بهینه از منابع تاکید خاص کرده است که این امر توجه برنامه ریزان را به سایر منابع درآمد غیر نفتی دولت که در راس آن مالیات ، به عنوان منیع درآمدی قابل اطمینان قراردارد، نمایان می­کند.

    در ماده 2 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بر لزوم توسعه افزایش سهم درآمدهای نفتی (مالیاتها و سایر درآمدها) از کل منبع بودجه تاکید شده به گونه­ای که تا پایان برنامه چهارم اعتبارات هزینه­ای دولت به طور کامل از طریق درآمدهای مالیاتی و سایر درَآمدهای غیر نفتی تامین شود. 

    در این راستا دولت می تواند با برنامه ریزی و سیاست گذاری سازمان امور مالیاتی کشور درتعیین ضرایب مالیاتی باعث ایجاد مکانیزمی شود که نسبت به تعیین درآمد مشمول مالیات واقعی و مالیات عادلانه مودی از طریق تحقیق و رسیدگی اتخاذ تصمیم شود، همچنین مودی را بیشتر به ارائه دفاتر واسناد و مدارک جهت رسیدگی متمایل سازد.

     

    فصل اول

    کلیات تحقیق

    -1 مقدمه

    مالیات یکی از مهمترین منابع دولت بشمار می­رود که از اعصار گذشته تا به حال با توجه به تحول وظایف دولتها اهمیت روز افزونی داشته است. تا زمانی که وظایف دولت محدود به تامین امنیت و حفاظت از محدوده جغرافیایی بود، به تبع هزینه­های آن در سطح پایین قرار داشته اما با گذشت زمان و تحولات بوجود آمده در زمینه های مختلف اقتصادی، نقش دولت پررنگتر و وظایف آن بیشتر شد، مالیات به عنوان منبع مهمی از درآمد دولت برای پوشش هزینه­ها و ابزار مالی جهت اعمال تصدی و هدایت مطرح گردید. دولت­ها با ایجاد قوانین مالیاتی جهت اخذ مالیات و جمع­آوری و هدایت آن در جهت سرمایه­گذاری زیربنایی در واقع نقش مهمی در توسعه اقتصادی ایفا می­کند که مکمل فعالیت­های بخش خصوصی در سرمایه­گذاری می­باشد. مالیات در یک نگاه ابزاری در خدمت درآمد دولت است. اما در نگاهی دقیق­تر، سیاستهای مالیات را نشان می­دهد که ابزار موثر و کارآمد در توسعه مسیر اقتصادی و ایجاد سمت و سوی پویا و مولد برای اقتصاد کشور است. سیاستهای مالیات بر رفتار عاملان اقتصاد، بخصوص شرکتها تاثیر دارند. تصمیمات مربوط به فعالیت­های عملیاتی شرکت ممکن است در نتیجه تغییر قوانین و مقررات مالیات تاثیر گذارد. در نتیجه، شناخت این تعاملات می­تواند از نظر مدیریت سودمند باشد. مدیران با شناخت این تعاملات می­توانند در مسائل مربوط به افشای اطلاعات مالی ، تقسیم سود، سرمایه­گذاری­ها و پرداخت بدهیهای شرکت، تصمیمات بهینه ای را اتخاذ نمایند: با توجه به توضیحات بالا تغییر در ضرایب مالیاتی که توسط قانون­گذاران مالیاتی در سطح کلان انجام می­شود باعث تغییر در سیاست­های شرکتها و سیاست­های سرمایه­گذاران می­شود شرکتها با در نظر گرفتن نیازهای سهامداران و سرمایه­گذاران و برنامه­های بلند مدت شرکت برای انجام سرمایه گذاری و یا سیاستهای دیگری، تصمیمات لازم را برای میزان افشای اطلاعات مالی در جهت اجرای سایر سیاستها اتخاذ می­نمایند.

    لذا این تحقیق درصدد آن است بین ضرایب مالیاتی با متغیرهائی از قبیل افشاءاختیاری یا افشاءاجباری در شرکتهای تولیدی و خدماتی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بین سالهای 83 تا 87 مورد بررسی و مطالعه قراردهد. پیداست که نتایج تحقیق بتواند راهنمای عملی برای مقامات قانونی ، دولت ،

    مدیران شرکتها و سایر استفاده کنندگان قرار بگیرد و هم­چنین راه­گشایی برای تحقیقات آتی قرار بگیرد.

    2-1 تاریخچه مطالعاتی

    (جداول در فایل اصلی قابل مشاهده است)

    -1- بیان مسئله

    به منظور کاهش وابستگی کشور به درآمدهای نفتی ناگزیر از افزایش وصول مالیات هستیم. وصول بهینه و واقعی مالیات نه تنها درآمد مالیاتی دولت را افزایش می­دهد بلکه عدالت مالیاتی را نیز باعث می­شود. عدالت مالیاتی اقتضا می­کند که افراد با درآمد بالاتر، مالیات بیشتری پرداخت نماید. در تشخیص مالیات به صورت علی الرأس این عدالت به نوعی بوسیله ضرایب مالیاتی اعمال می­شود. دقیق بودن ضرایب مالیاتی و مطابقت آن با سود واقعی مودیان، عدالت مالیاتی را به همراه خواهد داشت و همچنین باعث کاهش هزینه­های وصول می­گردد.

    ضرایب مالیات بر درآمد جزئی از عوامل مهم تعیین کننده برای افشاءگزارشات مالی به حساب می­آیند. رابطه بین ضرایب مالیاتی و افشاءگزارشات مالی ممکن است باعث شود که شرکتهایی که مالیات را از طریق اجتناب مالیاتی کاهش می دهند و یا به دنبال فرار مالیاتی هستند تصمیمات متخاصمی را در گزارشات مالی خود اتخاذ کنند و به صورت گزینشی گزارش نمایند که منجر به کاهش مالیات نسبت به حالت واقعی خواهد شد. از منظر مدیران شرکتها، کاهش مالیات می تواند عامل انگیزه بخش پر قدرتی برای مدیریت باشد تا اهداف مالی شرکت را به شیوه مقرون به صرفه ای محقق سازد. (تایلور،2010، 10) [1].

     در حقیقت در نظام مالیاتی ایران مالیات براشخاص حقوقی که به صورت پایه مالیات بر شرکتها معرفی می شود، تصویری از مالیات بر درآمد ناخالص، نشان می دهد .در طول دهه های گذشته برقراری مالیات بر شرکتها در نظام مالیاتی ایران همواره با مشکلاتی روبرو بوده است . این مشکلات عمدتاً در تعیین ضرایب مالیاتی و جمع آوری مالیات بر شرکتها مطرح بوده است. به دلیل برخورداری از تنوع زیاد و مشکلات تعیین درآمد، هزینه و سود شرکتها عملأ وضعیتی به وجود می­آید که در تعیین ضرایب مالیاتی دقت و تمرکز کافی صورت نگیرد و در نتیجه رسیدن به درآمدهای مالیاتی مطلوب در هاله ای از ابهام قرار گیرد(مقیمی نیا، 1387، 10).

    این تحقیق به دنبال بررسی این مسائل است:

    1- آیا  ضرایب مالیاتی  در میزان افشاء اجباری اطلاعات مالی از سوی شرکتهای تولیدی تاثیر دارد یا نه؟

    2- آیا ضرایب مالیاتی در میزان افشاء اجباری اطلاعات مالی از سوی شرکتهای خدماتی تاثیر دارد یا نه؟

    3-آیا ضرایب مالیاتی  در میزان افشاء اختیاری اطلاعات مالی از سوی شرکتهای تولیدی ر تاثیر دارد یا نه؟

    4-آیاضرایب مالیاتی در میزان افشاء اختیاری اطلاعات مالی از سوی شرکتهای خدماتی تاثیر دارد یا نه؟

     

    4-1- چارچوب نظری تحقیق

    اولین مرحله در توسعه و گسترش دانش، مفاهیم نظری و تجربی است و ابهام در گسترش دانش از به کاربردن این مفاهیم به صورت غلط است که ممکن است مفاهیم با گزاره­های یکسان برای افراد مختلف معانی متفاوتی داشته باشد. لذا افراد برای ایجاد یا انتقال می­بایست از مفاهیم دقیق و روشن استفاده و برداشت یکسان از مفاهیم نیاز به تعریف دارد.

    به عقیده کوس[2] مالیات عبارت است از وجوهی که هیات حاکم به موجب تعاون ملی به منظور تامین هزینه­های دوائر دولت و پرداخت بدهی­های عمومی از پرداخت­کننده مالیات مطالبه نماید.

    سیستم مالیاتی : مجموع قوانین و مقررات سازمانی و فرهنگ مالیاتی می­باشد که همانند هر سیستمی دیگر شامل داده – پردازش – ستاده­ها می­باشد.

    داده در سیستم مالیاتی شامل قوانین و منابع مختلف مالیاتی و غیر مالیاتی، پردازش سیستم برنامه­ ریزی مدیریت سازماندهی و اصول مالیاتی می­باشد. ستاده ،هدف از پردازش داده­های مالیاتی کسب ستاده می­باشد که عبارتست از نیل و بسط و گسترش عدالت اجتماعی در سایه استقلال اقتصادی تامین درآمد و توزیع مالیاتی است.

    بنابراین دولت بر اساس قوانین مقررات مصوب آن را اخذ می­نماید در این صورت آگاهی از میزان تاثیر مالیات بر افشاءگزارشات مالی به دولت کمک خواهد کرد که در موقعی که اصلاحاتی در قوانین مالیاتی کشور در ارتباط با درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی صورت می­پذیرد تصمیمات لازم را اتخاذ کنند چرا که اثرات متفاوتی بر افشاءگزارشات مالی خواهد داشت.

    الگوی تحقیق حاضر برگرفته از مقاله ای است که توسط تایلور و همکاران در سال 2010 در کشور استرالیا با عنوان " تاثیر ساختارهای بین المللی بر طرح های افشاء مالی شرکتها  " ارائه شده است، این تحقیق در 111 شرکت وابسته به منابع طبیعی حاضر در بورس اوراق بهادار استرالیا طی 4 سال انجام گرفته است و داده ها از این شرکتها جمع آوری گردیده است.

    قلمرو موضوعی : " تاثیر ضرایب مالیاتی بر افشاءگزارشات مالی شرکتها"

     قلمرو مکانی: شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

    قلمرو زمانی : دوره زمانی متصور در این پژوهش شرکتهای مذکور در فاصله زمانی بین سالهای 1383 الی 1387 می­باشد.

     

    5-1- سوالات و فرضیات تحقیق

    این تحقیق به دنبال بررسی این مسئله است که آیا ارتباط معناداری بین ضرایب مالیاتی با افشاء گزارشات مالی شرکتها وجود دارد؟

    برای پاسخ به این سوال فرضیه های تحقیق به این ترتیب تدوین می گردد:

    فرضیه اصلی اول

    میان ضرایب مالیاتی  و میزان افشاء اختیاری اطلاعات مالی از سوی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران رابطه معنا داری وجود دارد.

    فرضیه فرعی اول

    میان ضرایب مالیاتی و میزان افشاء اختیاری اطلاعات مالی از سوی شرکتهای خدماتی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران رابطه معنا داری وجود دارد .

    فرضیه فرعی دوم

    میان ضرایب مالیاتی  و میزان افشاء اختیاری اطلاعات مالی از سوی شرکتهای تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران رابطه معنا داری وجود دارد.

    فرضیه اصلی دوم

    میان ضرایب مالیاتی و میزان افشاء اجباری اطلاعات مالی از سوی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران رابطه معنا داری وجود دارد.

    فرضیه فرعی سوم

    میان ضرایب مالیاتی  و میزان افشاء اجباری اطلاعات مالی از سوی شرکتهای خدماتی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران رابطه معنا داری وجود دارد.

    فرضیه فرعی چهارم

    میان ضرایب مالیاتی و میزان افشاء اجباری اطلاعات مالی از سوی شرکتهای تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران رابطه معنا داری وجود دارد.

    6-1-اهداف تحقیق

    هدف علمی

    استفاده مقامات مسئول مالیاتی در مورد تعین ضرایب مالیاتی با توجه به نتایج تحقیقات به منظور رشد اقتصادی کشور 

    اهداف کاربردی

    1- دولت عمومأ می تواند با تغییر در ضرایب مالیاتی باعث ایجاد مکانیزمی شود که نسبت به تعیین درآمد مشمول مالیات واقعی و مالیات عادلانه مودی از طریق تحقیق و رسیدگی اتخاذ تصمیم شود، همچنین مودی را بیشتر به ارائه دفاتر واسناد و مدارک جهت رسیدگی متمایل سازد.

    2-استفاده از نتایج آن در برنامه ریزی و سیاست گذاری سازمان امور مالیاتی کشور در جهت بهبود روشهای شناسایی و وصول درآمد­های مالیاتی مورد استفاده قرار گیرد.

    3- تعیین ارتباط بین ضرایب مالیاتی و میزان افشاءگزارشگری مالی شرکت­ها

     

    7-1 حدود مطالعاتی

    1-7-1 قلمرو مکانی تحقیق

    این تحقیق شامل شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد

     

    2-7-1 قلمرو زمانی تحقیق

    تحقیق در دوره زمانی انجام تحقیق از سال 1383 تا 1387 صورت گرفته است.

     

    8-1- واژه­های کلیدی و اصطلاحات

    ضرایب مالیاتی: ارقام مشخصه ای که حاصلضرب آنها در قرینه مالیاتی در موارد تشخیص علی الرأس درآمد مشمول مالیات تلقی می گردد (ماده 153 ق.م.م).

    قرائن مالیاتی: عواملی که در هر رشته از مشاغل با توجه به موقعیت شغل برای تشخیص درآمد مشمول مالیات به طور علی الرأس به کار می رود (ماده 152 ق.م م).

     

     

    Abstract:

    The main role of financial reporting is affective information transition to external people, by reliable and timely manner, which implement under qualified financial information. One of financial information users, is government to tax assessment. This study will consider the relationship between tax coefficients and financial reporting disclosure extent of accepted corporations. In Tehran’s stock exchange bourse. In first Phase, to determine financial1 statement value, which in this study is necessary in order to determine the value of dependent variable, a checklist of disclosure extent adjusted and a number or index of disclosure determined.

     In second phase, the information related to control variables, such as proportion of total debts to total assets, and logarithm of total assets calculated and derived.

    In third phase, tax coefficient of each corporation, with respect to type of products, or their services, calculated and determined. Then, present study utilities multivariable regression analysis based on data, to assess the relationship between tax coefficient with disclosure extent in financial statements in 1383-87. Sample study conveys 99 accepted corporations in Theran’s stock exchange in 5 years. Findings suggest that there is a meaningful and reverse relationship between tax coefficient and the extent of mandatory disclosure of financial reporting. It means that more tax coefficient is, mandatory disclosure get lower.

    Key words: Voluntary disclosure, mandatory disclosure, tax coefficients, financial reporting.

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی رابطه بین ضرایب مالیاتی و افشای گزارشات مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

    فهرست:

    چکیده: 1

    مقدمه: 2

    فصل اول: کلیات تحقیق

    1-1 مقدمه 4

    2-1 تاریخچه مطالعاتی. 5

    3-1- بیان مسئله 7

    4-1- چارچوب نظری تحقیق. 8

    5-1- سوالات و فرضیات تحقیق. 9

    6-1-اهداف تحقیق. 10

    7-1 حدود مطالعاتی. 10

    1-7-1 قلمرو مکانی تحقیق. 10

    2-7-1 قلمرو زمانی تحقیق. 10

    8-1- واژه های کلیدی و اصطلاحات.. 10

    فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق

    1-2 مقدمه 13

    2-2 بخش اول- مالیات و ضرایب مالیاتی. 14

    1-2-2  تعریف واهمیت مالیات.. 14

    2-2-2 نظریه های مالیات.. 15

    1-2-2-2 اصول چهارگانه مالیات بندی آدام اسمیت.. 16

    3-2-2 ضرایب مالیاتی. 17

    1-3-2-2   گذری بر کتابچه ضرایب مالیات برعملکرد 17

    4-2-2  قرائن مالیاتی. 18

    5-2-2 نسبت مالیاتی. 19

    6-2-2  پایه مالیاتی. 19

    7-2-2 نرخ مالیاتی و انواع آن. 20

    8-2-2  امتیازات مالیاتی. 20

    9-2-2  اصول مالیاتها (شرایط برقراری مالیات) 21

    10-2-2  سال مالیاتی. 23

    11-2-2 کارایی و عدالت مالیاتی. 23

    1-11-2-2 کارایی. 24

    2-11-2-2 عدالت مالیاتی. 24

    12-2-2  مالیات بر شرکتها 25

    13-2-2   عوامل تشخیص مالیات.. 25

    14-2-2   موارد تشخیص علی الرأس درآمدهای مشمول مالیات.. 26

    15-2-2   اهداف سیاست های مالیاتی. 26

    16-2-2  مشکلات و ریشه ها در نظام مالیاتی. 27

    17-2-2   مطالعه متون تحقیقاتی. 28

    3-2  بخش دوم: افشا و میزان افشا در گزارشگری مالی. 30

    1-3-2  گزارشگری مالی. 30

    2-3-2  اهداف گزارشگری مالی. 31

    3-3-2  استانداردهای گزارشگری. 31

    4-3-2  استفاده کنندگان گزارشگری مالی. 32

    5-3-2   افشاء اطلاعات.. 33

    1-5-3-2  افشاءاجباری. 38

    2-5-3-2  افشاءاختیاری. 39

    6-3-2  شاخص های افشاءسازی. 42

    4-2 بخش سوم : بررسی ارتباط بین ضرایب مالیاتی و میزان افشا در گزارشگری. 43

    1-4-2  ارتباط بین ضرایب مالیاتی و میزان افشاء در گزارشگری. 43

    5-2 بخش چهارم: پیشینه تحقیق. 45

    1-5-2 تحقیقات انجام شده داخلی. 45

    2-5-2 تحقیقات انجام شده خارجی. 46

     

    فصل سوم: روش‌ اجرای تحقیق

    . 50

    1-3 مقدمه 51

    2-3 روش تحقیق. 52

    3-3 فرضیات تحقیق. 53

    4-3 مدل تحلیلی تحقیق. 54

    5-3 طبقه بندی متغیرهای تحقیق. 54

    6-3 متغیرهای تحقیق و روش محاسبه آنها 55

    7-3- جامعه آماری. 57

    8-3- روش گردآوری اطلاعات.. 57

    9-3- روش نمونه گیری و تعیین اندازه نمونه 58

    10-3  روش تجزیه و تحلیل داده 59

    11-3 مدل آماری مورد استفاده در تحقیق. 59

    1-11-3 مدل رگرسیون. 59

    2-11-3- معادله رگرسیون چند متغیره 59

    1-2-11-3 روشهای ورود متغیرها در رگرسیون. 60

    3-11-3 ضریب همبستگی و ضریب تشخیص... 61

    1-3-11-3 روش همبستگی گشتاوری (پیرسون): 63

    4-11-3 بررسی فرض نرمال بودن متغیرها 63

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده‌ها

    1-4 مقدمه‏ 65

    2-4 شاخص های توصیفی متغیرها 66

    3-4 تجزیه و تحلیل فرضیه های تحقیق. 72

    1-3-4 بررسی فرض نرمال بودن متغیرها 72

    2-3-4 بررسی همبستگی بین متغیرهای وابسته و  مستقل. 76

     

    فصل پنجم: نتیجه‌گیری و پیشنهادات

    1-5 مقدمه 114

    2-5 نتایج حاصل از فرضیه ها 114

    1-2-5 نتیجه گیری پیرامون فرضیه اصلی اول. 114

    2-2-5 نتیجه گیری پیرامون فرضیه فرعی اول. 114

    3-2-5 نتیجه گیری پیرامون فرضیه فرعی دوم 115

    4-2-5 نتیجه گیری پیرامون فرضیه اصلی دوم 115

    5-2-5 نتیجه گیری پیرامون فرضیه فرعی سوم 115

    6-2-5 نتیجه گیری پیرامون فرضیه فرعی چهارم 116

    3-5 تجزیه وتحلیل. 116

    4-5 پیشنهادها 117

    1-4-5 پیشنهادهای کاربردی ناشی از نتایج تحقیق. 117

    2-4-5 پیشنهادهایی برای تحقیق های آتی. 117

    5-5 محدودیت های تحقیق. 118

    پیوست ها

    پیوست الف) چک لیست موارد افشا 120

    پیوست ب) جداول آماری و خروجی نرم افزار. 123

    منابع و ماخذ

    منابع فارسی. 194

    منابع لاتین. 196

    منابع اینترنتی. 198

    چکیده انگلیسی. 199

    .

    منبع:

    منابع فارسی:

    آذر، ع و منصور مومنی، 1385، ”آمارو کاربرد آن درمدیریت"،جلد اول ودوم، چاپ دوم، تهران، انتشارات سمت

    احمد پور،م ، 1374 "فقط یک قلم هشتصد و چهل میلیارد تومان"، روزنامه همشهری، شماره 88

    احمدپور، ا،"علل علی­الراس شدن درآمد مشمول مالیات شرکتهای پیمانکاری"،مجموعه مقالات دومین همایش سیاستهای ما و مالیاتی ایران، 1388 ، ص714-725

    بابازاده، ج، 1389، "بررسی رابطه بین حاکمیت شرکتی و افشای داوطلبانه"، پایان نامه کارشناسی ارشد حسابداری، دانشگاه آزاد اراک

    پارچینی، 1388، "رابطه بین افشائ اطلاعات اختیاری و اعضای غیر موظف هیات مدیره"، پایان نامه کارشناسی ارشد حسابداری، دانشگاه مازنداران، دانشکده علوم و اقتصاد ودارایی

    پژویان، ج، 1372،" بررسی اقتصاد مالیات بر شرکتها در تهران"، معاونت امور اقتصاد و دارایی

    حجتی پور، ا. و محمد جواد محمودی،1385،" بررسی عوامل موثر بر فرار مالیاتی واحدهای مشاغل شرق تهران" ،پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی مرکز.

    خاکی، غ.ر، 1378 "روش تحقیق با رویکرد پایان نامه نویسی" مرکز تحقیقات علمی کشور با همکاری کانون فرهنگی، انتشارات درایت 

    خاکی، غ،ر،1387 ،"روش تحقیق با رویکرد پایان نامه نویسی"، انتشارات بازتاب، چاپ سوم

    خورشیدی، ع ، وحمید قریشی، 1381، "راهنمای تدوین رساله و پایان­نامه تحصیلی از نظریه تا عمل"، انتشارات سیطرون

    دستگیر، م و حمیدرضا بزاز زاده، 1382، "تاثیر میزان افشاء بر هزینه­های مالی" ،تحقیقات مالی، شماره 16، ص103-83

    دلاور، ع، 1388، "روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی"، چاپ بیست و هشتم، نشر ویرایش

    رزاقی،م، 1388 ،"جزوه مبانی مالیات"، دانشکده امور اقتصاد و دارایی

    ریاحی بلکویی، ا و علی پارسیان، 1381 ، " تئوری­های حسابداری"، چاپ اول، دفتر پژوهش فرهنگی

    سازمان بورس اوراق بهادار تهران، 1380، "آئین نامه حاکمیت شرکتی"

    شریفی، م، 1389، "بررسی تاثیر نرخهای مالیاتی بر درآمدهای مالیاتی دولت در ایران طی سالهای 1357 الی 1387"، پایان نامه کارشناسی ارشد اقتصاد، دانشگاه آزاد اراک

    شیخی­، ک، 1387،"بررسی رابطه افشائ اطلاعات بودجه­ای و نوسان قیمت سهام" ،پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی

    علی­پور، م،1388 ،"بررسی تاثیر ماده 105 قانون مالیات مستقیم بر سیاست توزیع سود در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران"، پایان نامه کارشناسی ارشد حسابداری، دانشگاه آزاد اراک

    فرهودی، ق، و مجید زنجیردار،1388،" بررسی نقش مولفه­های فرهنگی شغلی بر تمکین مالیاتی صاحبان مشاغل موضوع بند الف ماده95 ق.م.م" پایان نامه کارشناسی ارشد حسابداری، دانشگاه آزاد اراک

    قاسم پناهی،م ،1388، "قانون مالیاتهای مستقیم"، تهران ، انتشارات بلاغ دانش

    کوزه­گر کالجی، ع.و ابوالقاسم اثنی عشری، 1383،" بررسی عوامل موثر بر فرار مالیاتی از دیدگاه ممیزان مالیاتی"، پایان­نامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی قائمشهر.   

    مقیمی­نیا،ع ،"طراحی و راهکاری مناسب جهت تعیین و محاسبه ضرایب مالیات بر مشاغل"، فصلنامه تخصصی مالیات، 1387،زمستان، شماره51، ص9-38

    موسی زاده، ر، 1385، "مالیه­ی عمومی" ، چاپ اول،نشر میزان

    مهندسی، ا ومهدی تقوی، 1372، "مالیه­ی عمومی"، انتشارات فروردین

    نبوی، ب، 1375،"مقدمه­ای بر روش تحقیق در علوم اجتماعی"، چاپ هفدهم، انتشارات آبان

    ولک، داد و ترنی، ترجمه علی پارسائیان،1387،"تئوری حسابداری" ،جلد اول و دوم،تهران ، انتشارات ترمه

    هندریکسن، ا و بردامایکل اف، ترجمه علی پارسائیان،1385، "تئوری حسابداری"، انتشارات ترمه

     

    منابع لاتین:

     

    Akhtarudidin, M,and Alam Hossain,M. and Yao.L. ,(2009),” Corporate   Governance and voluntary disclosure in corporate annual  reports of Malaysian listed firms”, jamar, Vol.7,No.1-19

    Chalmers, K. ,(2001),”The progression from voluntary to mandatory derivative instrument disclosures – looks who talking”. Australian . Accounting Review,11(1), 34–45.

    Chalmers, K., & Godfrey, J. M. ,(2004),” Reputation costs: The impetus for discretionary derivative financial instrument reporting”. Accounting, Organizationsand Society, 29, 95–125.

    Chen,b.l, (2003),”tax evasion in model of endogen ous growth”, review of economic dynamics,vol.13, nol.pp381-403

    Cheng, Eugene C.M.and Courtenay Stephen M., (2006), “ board composition regulatory regime and voluntary dislosure”,the international journal of accounting, vol.41, no.3, pp.262-289

    Chow, C.W. and Wong Boren, A., (1987), “ voluntary financial disclosure by Mexican corporation”,the accounting review, vol.LXII, no.3, pp.533-541

    Cummings, r, Jorge Martinez, Michel Mckee, Benno Torgler, (2005), “Efeect of Tax Morale on Tax Morale on Tax Campliance”, Experimental and Survey Evidence, October2005,2

    Dyreng, S., Hanlon, M., & Maydew, E. ,(2007), “Long-run corporate tax avoidance”, the accounting review, vol.83, no1, pp.61-82

    Frank, M.M., Lynch, J.L, & Rego, S.O.,(2009),”Are financial and tax reporting aggressiveness reflective of broader corporate policies”, the accounting review, 84(2).

    Gereald,k. Chau Sidney J.Gray,(2002),”ownership structure and corporate voluntary disclosure in Hong Kong and Singapore,the international journal of accounting”,Vol.37,No.2,pp.247-265

    Henrik, h, Sveerker, g.,Katarina, n.,(2009),”perceived tax evasion and the importance of trust”, the journal of Socio-Economic,vol.5, nol.pp238-245

    Jordi ,C., Judith, P, (2004),”inflation,tax evasion, and the distribution of consumption” review of economic and statistical ,  no4.122.pp567-595

    Linsley , P.M., & Shrives, P.J. ,(2006),”Risk reporting : A study af risk disclosures in the annual reports of UK companies”. The British accounting review,38 (1), pp.387-404

    Mallin, C., Dunne, T., Helliar, C., & Ow-Young, K.,(2004),”FRS 13 and corporate governance –Afund management perspective” . Qualitative Research in Accounting and Management, 1(2),PP.17-53

    Malone, D., Fries, C., & Jones, Y. ,(1993),” An empirical investigation of the extent of corporate financial disclosure in the oil and gas industry”. Journal of Accounting, Auditing and Finance, 8(3), 249–273.

    Martti, v., (2003),”tax evasion and the psychology of the social contract”, journal of Economic and Business ,vol.10, nol.pp111-125

    Taylor.G, Tower.G, Van Der Zahn.M ,(2010),” The influence of international taxation structures on corporate financial disclosure patterns”. ELSEVIER   ACCFOR-182; No. of Pages15,

     

     

     

     

    منابع اینترنتی

     

    1)WWW.rids.ir

    2)WWW.seo.ir

    3)WWW.irbourse.cim

    4)WWW. Intamedia.ir سایت امور مالیاتی کشور                                                                

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت