پایان نامه بررسی رابطۀ بین تأمین مالی از محل افزایش سرمایه و بازده سهام شرکت‌ های پذیرفته‌ شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال‌های 1387-1381

تعداد صفحات: 198 فرمت فایل: word کد فایل: 10002301
سال: 1389 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه حسابداری
قیمت قدیم:۲۶,۴۰۰ تومان
قیمت: ۲۴,۳۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی رابطۀ بین تأمین مالی از محل افزایش سرمایه و بازده سهام شرکت‌ های پذیرفته‌ شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال‌های 1387-1381

    پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

     گرایش: حسابداری

    چکیده:

    با بررسی اجمالی بر روی قیمت سهام شرکتهایی که اقدام به افزایش سرمایه نموده‌اند نشان می‌دهد که معمولاً سهامداران بعد از تاریخ اعلان افزایش سرمایه بازده‌ای بیش از حد انتظار کسب می‌نمایند. سؤالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که آیا شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بعد از افزایش سرمایه موفق به تحصیل بازده متناسب با قیمت سهام شده‌اند یا خیر؟

    تحقیق حاضر با هدف پاسخگویی به سؤال فوق و به منظور مشخص نمودن این موضوع است که آیا افزایش ثروت سهامداران در اثر افزایش سرمایه ناشی از تغییری مثبت در سود شرکت می‌باشد؟ هدف دیگر تحقیق آگاه نمودن سرمایه‌گذاران از محتوای اطلاعاتی افزایش سرمایه می‌باشد تا با کسب اطلاع از چگونگی و میزان سودآوری شرکتها با توجه به ساختار سرمایه (که با انجام افزایش سرمایه تغییر می‌کند) قادر به ارزیابی شرکتها برای سرمایه‌گذاری و افزایش ثروت خود باشند.

    در راستای انجام تحقیق درخصوص موضوع مورد نظر و همچنین آزمون فرضیه‌های تحقیق کلیه شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در قلمرو زمانی تحقیق به عنوان جامعه آماری درنظر گرفته شده است. تعداد نمونه‌ها براساس محدودیت های تحقیق و با توجه به دو گروه در نظر گرفته شده از شرکتها، که گروه اول شامل شرکت‌های انتخابی منتهی به پایان اسفندماه که در سال‌های 87-81 افزایش سرمایه داده‌اند 26، 46، 66، 68، 66، 43، 40 و 48 شرکت می‌باشند، بدیهی است که شرکت‌های مزبور در هر سال، گروه آزمون را تشکیل داده اند وگروه دوم که شامل شرکت‌هایی که در سال‌های مزبور افزایش سرمایه نداده‌اند به میزان گروه اول از همان صنعت یا صنعت مشابه و بصورت نمونه گیری سیستماتیک ( طبقه بندی براساس نوع صنعت ) انتخاب نموده و گروه کنترل (شاهد) را تشکیل داده اند. همچنین به دلیل محدودیت در تعداد شرکت های تشکیل دهنده جامعه آماری، مواردی از قبیل نوع محصولات، اندازه شرکت ها در هر یک از گروه ها رعایت نگردیده است.

    در تحقیق حاضر با توجه به تعداد زیاد نمونه های مورد آزمون جهت انجام آزمون های پارامتری از آنالیز واریانس دو راهه[1] و برای آزمون فرضیات اصلی تحقیق از آنالیز واریانس چند متغیری استفاده گردیده است. ابزارگردآوری اطلاعات، اسناد کاوی و بانکهای اطلاعاتی و همچنین مشاهده می باشد. داده های مورد نیاز شامل جمع دارایی‌های ثابت، حقوق صاحبان سهام، درآمد فروش و سود خالص شرکت های نمونه آماری از اطلاعات مالی مندرج در صورتهای مالی حسابرسی شده آنها و گزارش‌های مالی و نشریه‌های رسمی سازمان بورس اوراق بهادار که بصورت هفتگی، ماهانه و سالانه صورت‌های مالی شرکت‌های پذیرفته‌‌شده را به چاپ می‌رساند و نیز از بانک‌های اطلاعاتی بورس بوده، که این اطلاعات از سوابق موجود در نرم افزار ره آورد نوین و سایر نرم افزارها و در مواردی از آرشیوهای الکترونیکی و اینترنتی استخراج شده است.

     

     مهمترین یافته‌های تحقیق عبارتند از:

    موثر بودن عامل « افزایش سرمایه» بر «بازده» شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در دوره زمانی تحقیق.

    ارتباط موثر بین درصد افزایش سرمایه با بازده با توجه به سطوح مختلف نوسانات بازار.

     

    .

    مقدمه:

    بازسازی و توسعه اقتصاد کشور عملاً بعد از پایان جنگ تحمیلی در قالب تدوین برنامه اول توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور آغاز گردید. رهایی از اقتصاد دولتی و حرکت بسوی اقتصاد بازار نیازمند ایجاد تحولاتی در سیاست ها و خط مشی‌های پولی و مالی بود. از جمله این تحولات، تعدیل نرخ ارز و تعدیل نرخ سود بانکی را می‌توان برشمرد. از طرف دیگر رشد سریع شاخص عمومی قیمت‌ها موجب شد که نیاز شرکت‌ها به سرمایه بمنظور اجرای طرحهای توسعه تشدید شود. نیاز به افزایش سرمایه در شرایطی روی داد که بانک‌ها نیز منابع کافی برای تأمین مالی شرکت‌ها در اختیار نداشتند. بنابراین افزایش نیاز مالی شرکت‌ها در اثر افزایش نرخ ارز و سطح عمومی قیمت‌ها، عدم کفایت منابع مالی بانکها و افزایش هزینه وام‌ها و اعتبارات می توانند دلایلی بر انتخاب روش انتشار سهام عادی برای تأمین نیازهای مالی توسط شرکت‌های پذیرفته شده در سازمان بورس اوراق بهادار تهران باشند. یکی از مهم ترین منابعی که واحدهای اقتصادی در اختیار دارند، آورده سهامداران به عنوان سرمایه است. مدیران با استفاده از این منابع در جهت بقاء و رشد سازمان خود تلاش می کنند. بی تردید آورندگان منابع مالی جدید در شرکت ها متوقع بازدهی بیش از سرمایه گذاری خود در سهام شرکت هستند که تقریباً در تمام موارد این بازدهی بیش از هزینه های مالی ناشی از بدهی ها برای شرکت خواهد بود. به عبارت دیگر در یک بازار کارا، رشد و سودآوری شرکت و در نهایت افزایش ثروت سهامداران زمانی محقق خواهد شد که بازدهی ناشی از بکارگیری منابع مالی ناشی از انتشار سهام بیش از هزینه های مالی ناشی از بدهی های شرکت و هزینه فرصت ناشی از پروژه های سرمایه ای مورد اجرا باشد. جذب سرمایه لازم و تأمین مالی جهت انجام پروژه های بزرگ و بلند مدت، نیاز به جلب اعتماد مردم دارد. تصمیمات مالی را می توان از جمله تصمیمات استراتژیک و حساسی دانست که در هر شرکتی اتخاذ می‌گردد. توانایی شرکت در مشخص ساختن منابع مالی بالقوه (اعم از داخلی یا خارجی) برای تهیه سرمایه به منظور سرمایه‌گذاریها و تهیه برنامه‌های مالی مناسب از عوامل اصلی رشد و پیشرفت شرکت به حساب می‌آید.

    هر یک از منابع تأمین مالی داخلی و خارجی دارای اقسام متنوعی می‌باشند که حسب مورد بر سایر موارد ارجحیت دارند. لذا هر تصمیمی که به عمل می آید دارای اثرات خاص خود خواهد بود و تصمیمات مالی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. از آنجا که گاهی اوقات اثرات تبعی یک تصمیم خاص، تغییرات بسزایی در وضعیت شرکت بوجود می آورد، همواره بایستی با احتیاط و آگاهی کامل از پیامدهای یک تصمیم خاص، نسبت به آن اقدام نمود. افزایش سرمایه بعنوان یک روش تأمین مالی مطرح می باشد که مزایا و معایبی نیز دارد و بر قیمت و حجم مبادلات سهام شرکت‌ها و بازده سهام تأثیر خواهد گذاشت. بنابراین تحقیق حاضر به دنبال بررسی میزان موفقیت شرکتها در استفاده از سرمایه جذب شده جهت کسب بازدهی بیشتر و وجود منطق اقتصادی در بکارگیری سرمایه و میزان توجیه‌ پذیری افزایش سرمایه شرکت‌ها است.

    فصل اول

    کلیات تحقیق

    1-1-مقدمه :

    بازسازی و توسعه اقتصاد کشور عملاً بعد از پایان جنگ تحمیلی در قالب تدوین برنامه اول توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور آغاز گردید. رهایی از اقتصاد دولتی و حرکت بسوی اقتصاد بازار نیازمند ایجاد تحولاتی در سیاست ها و خط مشی‌های پولی و مالی بود. از جمله این تحولات، تعدیل نرخ ارز و تعدیل نرخ سود بانکی را می‌توان برشمرد. از طرف دیگر رشد سریع شاخص عمومی قیمت‌ها موجب شد که نیاز شرکت‌ها به سرمایه بمنظور اجرای طرحهای توسعه تشدید شود. نیاز به افزایش سرمایه در شرایطی روی داد که بانک‌ها نیز منابع کافی برای تأمین مالی شرکت‌ها در اختیار نداشتند. بنابراین افزایش نیاز مالی شرکت‌ها در اثر افزایش نرخ ارز و سطح عمومی قیمت‌ها، عدم کفایت منابع مالی بانکها و افزایش هزینه وام‌ها و اعتبارات می توانند دلایلی بر انتخاب روش انتشار سهام عادی برای تأمین نیازهای مالی توسط شرکت‌های پذیرفته شده در سازمان بورس اوراق بهادار تهران باشند. یکی از مهم ترین منابعی که واحدهای اقتصادی در اختیار دارند، آورده سهامداران به عنوان سرمایه است. مدیران با استفاده از این منابع در جهت بقاء و رشد سازمان خود تلاش می کنند. شرایط رقابتی شدید، بحران های مالی، اقتصادی، سیاسی و الزامات مالکیتی و قانونی، برخی شرکت ها را بر آن داشته تا منابع بیشتری را مطالبه نمایند و گاه منافع حاصل از نتایج عملیات واحد اقتصادی را نیز که متعلق به مالکان است، درون واحد اقتصادی، مجدداً سرمایه گذاری نمایند.

    به طور کلی واحدهای فعال اقتصادی استفاده از منابع خارجی سرمایه نظیر وجوه ناشی از افزایش سرمایه را به دو دلیل مورد استفاده قرار می دهند:

    اصلاح ساختار مالی در جهت کاستن از هزینه های مالی ناشی از بدهی ها و کمک به افزایش بازده سهامداران

    اجرای پروژه های سرمایه ای شرکت نظیر طرح های توسعه و افزایش کارایی عملیات

    هر چند به کارگیری وجوه ناشی از افزایش سرمایه می تواند به طور هم زمان هر دو هدف فوق را دنبال نماید، اما مسئله مهم در این راه بررسی اثر ناشی از افزایش سرمایه بر بازده کل شرکت خواهد بود.

    بی تردید آورندگان منابع مالی جدید در شرکت ها متوقع بازدهی بیش از سرمایه گذاری خود در سهام شرکت هستند که تقریباً در تمام موارد این بازدهی بیش از هزینه های مالی ناشی از بدهی ها برای شرکت خواهد بود. به عبارت دیگر در یک بازار کارا، رشد و سودآوری شرکت و در نهایت افزایش ثروت سهامداران زمانی محقق خواهد شد که بازدهی ناشی از بکارگیری منابع مالی ناشی از انتشار سهام بیش از هزینه های مالی ناشی از بدهی های شرکت و هزینه فرصت ناشی از پروژه های سرمایه ای مورد اجرا باشد. جذب سرمایه لازم و تأمین مالی جهت انجام پروژه های بزرگ و بلند مدت، نیاز به جلب اعتماد مردم دارد. از جمله ابزارهای ایجاد اطمینان در نزد سرمایه گذاران کسب بازده معقول و متناسب از سرمایه آنان و در اختیار گذاشتن بازده مناسبی به سرمایه گذاران می باشد. بدین ترتیب سرمایه گذارانی ترقیب به انجام مشارکت و در اختیار گذاشتن سرمایه خود می باشند که مطمئن شوند از سرمایه‌های آنان به نحو مطلوبی استفاده شده و بازده معقولی نیز کسب می شود که بخش مناسبی از آن در اختیار ایشان قرار خواهد گرفت. بورس اوراق بهادار تهران بعد از حیات مجدد در سال 1368 تاکنون در جذب سرمایه‌های اندک و هدایت آنها به فعالیت تولیدی می‌تواند نقش نسبتاً مفیدی ایفا نماید. ولی تحقق این امر و یا ایفای نقش بیشتری در این زمینه نیازمند ایجاد ثبات نسبی در قیمت سهام، ارتباط منطقی بین بازده و سرمایه و جلوگیری از زیان‌های غیر معقول وارده به سرمایه‌گذاران می باشد. از طرفی مدیریت شرکت‌ها، در راستای دستیابی به اهداف سازمانی، همواره با مقوله تصمیم‌گیری سر و کار داشته است و آنچه در این فرآیند اهمیت داشته دقت و سرعت در اتخاذ تصمیمات مذکور بوده است. تصمیمات مالی را می توان از جمله تصمیمات استراتژیک و حساسی دانست که در هر شرکتی اتخاذ می‌گردد. توانایی شرکت در مشخص ساختن منابع مالی بالقوه (اعم از داخلی یا خارجی) برای تهیه سرمایه به منظور سرمایه‌گذاریها و تهیه برنامه‌های مالی مناسب از عوامل اصلی رشد و پیشرفت شرکت به حساب می‌آید.

    هر یک از منابع تأمین مالی داخلی و خارجی دارای اقسام متنوعی می‌باشند که حسب مورد بر سایر موارد ارجحیت دارند. لذا هر تصمیمی که به عمل می آید دارای اثرات خاص خود خواهد بود و تصمیمات مالی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. از آنجا که گاهی اوقات اثرات تبعی یک تصمیم خاص، تغییرات بسزایی در وضعیت شرکت بوجود می آورد، همواره بایستی با احتیاط و آگاهی کامل از پیامدهای یک تصمیم خاص، نسبت به آن اقدام نمود. افزایش سرمایه بعنوان یک روش تأمین مالی مطرح می باشد که مزایا و معایبی نیز دارد و بر قیمت و حجم مبادلات سهام شرکت‌ها و بازده سهام تأثیر خواهد گذاشت. بنابراین تحقیق حاضر به دنبال بررسی میزان موفقیت شرکتها در استفاده از سرمایه جذب شده جهت کسب بازدهی بیشتر و وجود منطق اقتصادی در بکارگیری سرمایه و میزان توجیه‌پذیری افزایش سرمایه شرکت‌ها است.

    در این فصل ابتدا مقدمه‌ای در رابطه با اوضاع سیاسی و اقتصادی کشور بعد از جنگ تحمیلی و نیاز به توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ارائه شده و سپس با ارائه و توضیح درخصوص اهمیت و ضرورت تحقیق، وابستگی اقتصاد هر کشور به بازار پول و سرمایه به عنوان یکی از مؤلفه‌های لازم جهت رشد و شکوفایی تشریح می گردد. در ادامه فرضیه‌های تحقیق و قلمرو تحقیق مشخص می گردد و در ادامه واژه ها و اصطلاحات تحقیق توضیح داده می شود.

     

    2-1  بیان مسئله

    اصولاً هر شرکتی جهت توسعه فعالیت‌های خود و افزایش سود‌آوری و ارزش سهام شرکت در مواقعی نیاز به منابع مالی جدید دارد. هر یک از روش‌های تأمین منابع مالی بنا به اوضاع اقتصادی و سیاسی کشور و همچنین با توجه به شرایط مالی شرکت معایب و محاسنی دارد. لذا مدیریت هنگام تصمیم گیری برای استفاده از منابع مالی جدید باید هزینه منابع مختلف مالی را مشخص کرده آثاری را که در هر کدام از این منابع بر بازده و ریسک عملیاتی شرکت می‌گذارد، تعیین نماید. استفاده از شیوه‌های صحیح تأمین مالی برای اجرای پروژه‌های سودآور می‌تواند در جهت افزایش بازدهی و ارزش سهام شرکت نقش اساسی ایفا نماید. بدست آوردن سود بیشتر و در نتیجه افزایش ثروت سهامداران از طریق تغییر ترکیب ساختار سرمایه، بخصوص استفاده ازاستقراض برای دوره‌های زمانی بلندمدت یکی از مواردی است که شرکت‌ها بعنوان یک راهکار برای دستیابی به اهداف خود مد نظر قرار می دهند.

    "گروهی از متخصصین مالی عقیده دارند که ارزش شرکت بستگی به عملکرد مدیریت دارد، نه ساختار سرمایه آن. آنها می‌گویند اتخاذ تصمیم‌های صحیح در زمینه سرمایه‌گذاریها می‌تواند باعث دستیابی به سود بیشتر و افزایش بازدهی سهام شرکت‌ها شود نه اتخاذ تصمیم‌های مدبّرانه در زمینه تأمین مالی. در مقابل نظریه فوق، توجه به صرفه جویی‌های مالیاتی ناشی از هزینه بهره بدهی‌ها و پائین بودن هزینه بدهی‌ها نسبت به سایر منابع سرمایه، بیشتر متخصصین مالی را متقاعد کرده است که استفاده از بدهی در تأمین مالی بلندمدت شرکت‌ها باعث افزایش ارزش شرکت و افزایش ثروت مالکان می شود. بر این اساس شرکت باید بین ارزش صرفه‌جویی مالیاتی و هزینه‌های مختلف ورشکستگی تعادل برقرار سازد، یعنی تنظیم نسبت بدهی به گونه‌ای باشد که ارزش شرکت را به حداکثر برساند.

    در واقع این گروه دستیابی به هدف نهایی شرکت، یعنی حداکثر کردن ثروت سهامداران را از طریق کاهش هزینه‌ها دنبال می‌کند، یعنی به حداقل رساندن هزینه تأمین مالی. بر اساس این نظریه اگر وضع یک شرکت به گونه‌ای باشد که از راه صرفه جویی‌های مالیاتی بهره‌مند شود به نفع آن شرکت است که از راه استقراض تأمین مالی نماید. بدیهی است که شرکت با توجه به هزینه‌های احتمالی ناشی از نابسامانی یا بحران‌های مالی باید میزان وام‌های خود را محدود کند" (دلاوری ، 1369، ص19)1.

    واحدهای تجاری به منظور تأمین مالی مورد نیاز خود برای نیل به اهداف گوناگون ابزارهای متفاوتی را مورد استفاده قرار می‌دهند، بدین صورت که برای نیازهای مقطعی و کوتاه مدت اقدام به گرفتن تسهیلات اعتباری با پوشش زمانی اندک می‌نماید. این در حالی است که برای تأمین منابع مالی سرمایه‌ای به منظور اجرای طرح‌های توسعه اقدام به انتشار سهام جدید یا اخذ اعتبارات بلندمدت از سیستم بانکی یا با توجه به نوع محصولات تولیدی خود، ممکن است با اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح مبادرت به پیش فروش تولیدات خود نمایند. بنابراین شیوه تأمین مالی ارتباط بسیار نزدیکی با نوع استفاده آن دارد. به نظر می‌رسد چنین موردی را بتوان در چگونگی عملکرد شرکت‌های پذیرفته شده در بورس تهران در سالهای اخیر مشاهده نمود. وجود برخی محدودیت‌ها برای استفاده از منابع اعتباری سیستم بانکی و عدم وجود امکانات و زمینه‌های لازم برای انتشار اوراق مشارکت، به ناچار شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران افزایش سرمایه (انتشار سهام عادی) را به عنوان یکی از متداول‌ترین ابزار تأمین مالی برمی‌گزینند. چنین به نظر می‌رسد که افزایش سرمایه با هدف توسعه و تکمیل فعالیت‌های تولیدی گامی در جهت رشد و سودآوری آتی و بالا بردن توان واحدهای تجاری است. بنابراین تحقیق حاضر با عنوان:

    « بررسی رابطۀ بین تأمین مالی از محل افزایش سرمایه و بازده سهام شرکت‌های پذیرفته ‌شده در بورس اوراق بهادار تهران ».

    در جستجوی یافتن ارتباط بین افزایش سرمایه (بعنوان ابزار تأمین مالی) و بازدهی شرکت‌ها می‌باشد. اطلاع از نتایج تأثیرات افزایش سرمایه بر روی نسبت بازدهی حقوق صاحبان سهام شرکت‌ها به عنوان مسئله مورد مطالعه در این تحقیق انتخاب شده است.

     

    3-1 سابقه تحقیقات و مطالعات انجام شده

    تأمین مالی در شرکت‌های بزرگ عملی معمول است. مدیریت شرکت جهت فراهم‌کردن وجوه لازم برای مخارج سرمایه‌ای و عملیات شرکت منابع گوناگون و شیوه‌های مختلف تأمین مالی را در اختیار دارد. تأمین مالی می‌تواند از طریق انتشار سهام یا اوراق انجام شود که تفاوت بین آنها مشهود است. توانایی شرکت در مشخص‌ساختن منابع مالی بالقوه (اعم از داخل یا خارجی) برای تهیۀ سرمایه به‌ منظور سرمایه‌گذاری‌ها و تهیۀ برنامه‌های مالی مناسب از عوامل اصلی رشد و پیشرفت شرکت به‌حساب می‌آید. استفاده از شیوه‌های صحیح تأمین مالی برای اجرای پروژه‌های سودآور می‌تواند در جهت افزایش بازدهی و ارزش سهام شرکت نقش اساسی ایفا نمایند.

    در سال 1388 مقاله ای تحت عنوان "بررسی رابطه بین روشهای تامین مالی (منابع خارجی) و بازده سهام " توسط سید سجاد ابراهیمی راد دانش آموخته کارشناسی ارشد دانشکده حسابداری و مدیریت دانشگاه آزاد اراک با راهنمایی مجید زنجیردار منتشر شده است(زنجیردار و ابراهیمی راد، 1388، ص170-155)1.

    در این تحقیق پژوهشگر به دنبال ارائه و تحلیل این مطلب است که آیا بین تامین مالی برون سازمانی و بازده واقعی سهام شرکت ها رابطه وجود دارد یا خیر. ضمن اینکه مطالعه مزبور در بازار سرمایه ایران و به تفکیک صنعت صورت پذیرفته است.

    در سال 1380 تحقیقی تحت عنوان "بررسی ساختار مالی شرکتها بر بازده سهام آنها در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران" توسط مهری یاری دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی (واحد تهران مرکزی) رشته حسابداری صورت گرفت (یاری، 1380،ص87-75)2.

     در این تحقیق به بررسی و مقایسه تأثیر دو روش تأمین منابع مالی بلند مدت، یعنی اخذ وام و افزایش سرمایه پرداخته، تا بهترین راه را از بین راههای موجود جهت تأمین مالی که در شرایط خاص خود روش مناسبی باشد، تعیین نماید. بدست آوردن چنین نتیجه­ای مستلزم بررسی دقیق مسئله و اشراف بر مکانیزم آنهاست.

    تحقیقی تحت عنوان "بررسی شیوه­های متفاوت تأمین مالی و تأثیر آن بر قیمت سهام شرکتهای گروه غذایی" توسط تورج دستیار دانشجوی کارشناسی ارشد حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی (واحد تهران مرکزی) در سال 1380 انجام گرفت ( دستیار ، 1380،ص52-46)3.

    تحقیقی توسط محمود رحمانی دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده حسابداری و مدیریت دانشگاه تهران به عنوان پایان­نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی تحت عنوان "تأثیر روشهای تأمین مالی (وام­های بلند مدت و انتشار سهام عادی) بر روی قیمت سهام شرکتهای پذیرفته شده در بازار بورس اوراق بهادار تهران " در سال 1374 صورت گرفته است( رحمانی ، 1374،ص39-32)4.

     

     

    اهداف تحقیق عبارتند از:

    طراحی ساختار مطلوب در مورد استفاده از وام یا انتشار سهام با توجه به وضعیت فعلی بازار سرمایه ایران.

    تأثیر انتشار سهام و اخذ وام بر بازده و ارزش سهام شرکتهای پذیرفته شده در بازار بورس اوراق بهادار.

    هرون و لی به بررسی تاثیر روش های مختلف انتشار سهام جهت تامین مالی، مانند عرضه های اولیه (IPO)، عرضه های ثانویه و عرضه حق تقدم خرید سهام بر عملکرد عملیاتی پرداختند. آن ها دریافتند شرکت هایی که در عرضه اولیه، سهام را بطور منظم ارائه می کنند، بهبودهایی در عملکرد عملیاتی پیرامون عرضه سهام دارند. به طور کلی، این تحقیق نشان می دهد که عملکرد عملیاتی به میزان زیادی با نوع تامین مالی شرکت رابطه دارد(هرون و لی ، 2004،ص 632-605)[2].

    چی و پجت تغییرات عملکرد عملیاتی شرکت های چینی پس از عرضه اولیه سهام و رابطه بین عملکرد عملیاتی و بازده این شرکت ها را مورد بررسی قرار دادند. یافته ها حاکی از آن بود که عرضه اولیه سهام موجب کاهش قابل ملاحظه در قابلیت سودآوری، نرخ رشد فروش و کارایی شرکت می شود؛ همچنین، شرکت هایی که قبل از عرضه اولیه سهام، بازده دارایی بالاتری داشتند، کاهش بیشتری در عملکرد بعد از عرضه اولیه سهام را تجربه کردند(چی و پجت ، 2006،ص 28)[3].

    چنگ و همکاران به بررسی رابطه نظام راهبری شرکت و عملکرد عملیاتی بعد از عرضه اولیه سهام در شرکت های چینی پرداختند. شواهد نشان داد که این شرکت ها عملکرد عملیاتی بهتری قبل از عرضه اولیه سهام نسبت به صنایع مشابه داشتند. هرچند، در دوره بعد از عرضه اولیه سهام، سهامداران اصلی دستکاری سود از طریق مبادلات با اشخاص وابسته را متوقف کردند         

           

    Abstract:

    After a brief review on the price of the companies which attempted to raise capital, it is revealed that, after the rising capital announcement, the stock holders receive more than the expected return. The question is whether the companies which are accepted in the Tehran Stock Exchange happened to achieve an appropriate return commensurate to the price or not?

    This research with the aim of answering the above mentioned question, is about to highlight the context which asks whether the increase in the stock holders wealth which resulted from the raising capital, is related to a positive change in the profit of the company or not? The other goal of this paper is to inform investors about the context of raising capital in order to make them capable of analyzing companies to invest and increase their own wealth in associated with the information of the profitability of companies according to the capital structure (which will change during the raising capital procedure).  

    In order to reach our specified horizons and examine our test assumptions, we presume all the accepted companies in the Tehran Stock Exchange during the mentioned period as our statistical society. The samples numbers are determined with the respect to the research limitations and according to two specified groups of companies. The first group consists of the accepted companies up to the end of the March which have raised capital during the years 81-87 thus will become 26, 46, 66, 68, 66, 43, 40 and 48 companies. Obviously the mentioned companies provide the test group in every year. The second group comprises of the companies which have not raised the capital comparing to the first group of that industry or the industry similar to the previous one during those specified years. Moreover the member of the second groups have been chosen systematically (the classification are aligned to the type of the industries) and introduced the control group. Besides with the respect to the limited number of the statistical society, points like the production type and the companies' sizes are not considered in each group.

    According to the high number of the samples, in order to run parametric tests, we applied Two Ways Anova variance analyzes, and to test the main assumptions of our research we applied multi variables variance analyzes. Instruments for gathering information are data banks and observations.

     Required data consist of the total amount of fix assets, stock holders rights, sales income and net profit of the sample companies which entirely are extracted from the information that is mentioned in their financial statements, financial reports and Stock Exchange official magazines which issue financial statements of the accepted companies In the Stock Exchange, weekly, monthly or yearly. Besides the last resource is a kind of data banks for the Stock Exchange and the data inside them are from some software like Rahavard Novin or other software from the electronic archives.

    The main results of this research are as follows:

    The influential effect of the factor "capital raising" on the return of the Stock Exchange accepted companies during the research period.

    The effective relation between the percentage of the capital raising and the return according to the different levels of the market fluctuations.

     

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی رابطۀ بین تأمین مالی از محل افزایش سرمایه و بازده سهام شرکت‌ های پذیرفته‌ شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال‌های 1387-1381

    فهرست:

    چکیده:.. 1

    مقدمه:.. 3

    فصل اول: کلیات تحقیق

    1-1-مقدمه : 6

    2-1  بیان مسئله 8

    3-1 سابقه تحقیقات و مطالعات انجام شده 9

    4-1  اهمیت و ضرورت تحقیق. 11

    5-1  اهداف تحقیق. 13

    6-1  چارچوب نظری تحقیق. 13

    7-1  مدل تحلیلی و شیوه اندازه گیری متغیرهای تحقیق. 15

    8-1  مدل تبیینی تحقیق. 18

    9-1  فرضیه های تحقیق. 18

    1-9-1  فرضیه اصلی  اول تحقیق. 19

    2-9-1  فرضیه های فرعی تحقیق. 19

    3-9-1  فرضیه اصلی دوم 19

    10-1 متغیرهای تحقیق. 19

    1-10-1  متغیر مستقل. 20

    2-10-1  متغیر وابسته 20

    11-1 تعاریف واژه ها واصطلاحات  پژوهش.. 20

    فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق

    1-2- مقدمه 24

    2-2- بخش اول: تاریخچه و مبانی نظری ساختار سرمایه 25

    1-2-2 تاریخچه 25

    2-2-2 نظریات مختلف پیرامون ساختار سرمایه 26

    1-2-2-2 نظریه سنتی. 26

    2-2-2-2 نظریه مودیلیانی و میلر(M.M) 27

    3-2-2-2 نظریه ترجیحی. 30

    4-2-2-2 نظریه توازی ایستا (مصالحه) 31

    3-2- بخش دوم: عوامل تعیین کننده و مؤثر بر ساختار سرمایه 33

    1-3-2 عوامل درونی مؤثر بر ساختار سرمایه 33

    1-1-3-2صنعت.. 33

    2-1-3-2 اندازه شرکت.. 34

    3-1-3-2ریسک... 35

    4-1-3-2اهرم عملیاتی. 41

    5-1-3-2  درآمد و افزایش سود صاحبان شرکت.. 42

    6-1-3-2 نرخ رشد شرکت.. 43

    7-1-3-2 قابلیت سودآوری. 43

    8-1-3-2 تطبیق نوسانپذیری احتیاجات در مقابل منابع کوتاه مدت.. 44

    9-1-3-2-کنترل. 44

    10-1-3-2 قابلیت انعطاف.. 45

    4-2-بخش سوم: بررسی روشهای تأمین مالی. 49

    1-4-2 تأمین مالی کوتاه مدت.. 50

    2-4-2 تأمین مالی میان مدت.. 50

    3-4-2 تأمین مالی بلند مدت.. 51

    1-3-4-2 استقراض: 52

    2-3-4-2 سهام عادی. 54

    3-3-4-2سهام ممتاز. 56

    4-3-4-2سود انباشته 57

    5-3-4-2 هزینه سرمایه 58

    1-5-3-4-2 عوامل مؤثر بر هزینه سرمایه 59

    2-5-3-4-2 محاسبه هزینه سرمایه 60

    6-3-4-2 هزینه بدهی. 61

    7-3-4-2 هزینه سهام ممتاز. 62

    8-3-4-2 هزینه سهام عادی. 63

    1-8-3-4-2 نظریه مدل بدون رشد 64

    2-8-3-4-2 نظریه مدل رشد گوردون ( رشد ثابت ) 65

    3-8-3-4-2 نظریه مدل قیمتگذاری داراییهای سرمایهای (CAPM) 67

    4-8-3-4-2  نظریه مدل صرف ریسک... 68

    9-3-4-2 هزینه سود انباشته 69

    4-4-2 مقایسه اوراق بهادار. 70

    5-4-2هزینه سرمایه و بازده شرکت.. 72

    1-5-4-2 تأمین مالی از طریق استقراض یا افزایش سرمایه 73

    2-5-4-2 تأثیر اهرم مالی بر هزینه سرمایه و بازده شرکت.. 76

    6-4-2 نسبت های مالی. 78

    1-6-4-2 انواع نسبت‌های مالی. 78

    7-4-2  نرخ بازده مورد انتظار. 83

    8-4-2 نرخ بازده سهام 84

    5-2 بخش چهارم: سوابق تحقیق. 85

    6-2 تحقیقات صورت گرفته در داخل و خارج. 86

    1-6-2 تحقیقات انجام شده در خارج از ایران. 86

    2-6-2 تحقیقات انجام شده در ایران. 88

    7-2 فرضیههای تحقیق: 88

    8-2 جامعه آماری: 89

    9-2 روش آزمون تحقیق: 89

    10-2 خلاصه و نتیجهگیری تحقیق: 89

    11-2 تفاوت تحقیق حاضر با تحقیقات مشابه داخلی. 93

    فصل سوم: روش اجرای تحقیق

    1-3- مقدمه : 95

    2-3 روش تحقیق مورد استفاده در پژوهش.. 96

    3-3 قلمرو تحقیق. 96

    4-3  روش های گردآوری اطلاعات.. 97

    5-3- ابزارگردآوری اطلاعات و داده ها 98

    6-3- جامعۀ آماری، روش نمونه‌گیری و حجم نمونه 98

    7-3 روش‌های آماری مورد استفاده برای تجزیه و تحلیل داده‌ها 100

    1-7-3  آزمون فرض تحقیق. 101

    2-7-3  روش تحلیل داده‌ها 102

    3-7-3 معیار آزمون. 102

    4-7-3 ضریب تعیین: 103

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها

    1-4-‏ مقدمه‏: 105

    2-4 محاسبه متغیرهای وابسته 105

    3-4 آزمون فرضیه ها 112

    1-3-4 آزمون فرضیه های فرعی. 112

    1-1-3-4 تجزیه و تحلیل فرضیه فرعی اول. 113

    2-1-3-4 تجزیه و تحلیل فرضیه فرعی دوم 113

    3-1-3-4 تجزیه و تحلیل فرضیه فرعی سوم 114

    4-1-3-4 تجزیه و تحلیل فرضیه فرعی چهارم 115

    2-3-4 آزمون فرضیه های اصلی. 115

    1-2-3-4 تجزیه و تحلیل فرضیه اصلی اول. 115

    2-2-3-4 تجزیه و تحلیل فرضیه اصلی دوم 117

    1-2-2-3-4 تجزیه و تحلیل شاخص های فرضیه اصلی دوم 117

    4-4 خلاصه نتایج آزمون فرضیه ها 119

    فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات

    1-5-مقدمه: 121

    2-5 ارزیابی و تشریح نتایج آزمون فرضیه ها 122

    1-2-5 وضعیت فرضیه فرعی اول : 122

    2-2-5 وضعیت فرضیه فرعی دوم : 123

    3-2-5 وضعیت فرضیه فرعی سوم : 123

    4-2-5 وضعیت فرضیه فرعی چهارم : 124

    5-2-5 وضعیت فرضیه اصلی اول : 124

    6-2- 5 وضعیت فرضیه اصلی دوم : 125

    3-5  بحث و نتیجه گیری کلی. 125

    4-5  پیشنهادها 127

    1-4-5 پیشنهادهایی مبتنی بر یافته های فرضیات اصلی تحقیق. 127

    2-4-5 پیشنهادهایی برای تحقیق های آتی. 128

    5-5  محدودیتها و مشکلات تحقیق. 129

    پیوستها

    منابع و ماخذ

    منابع فارسی: 182

    منابع لاتین: 185

    چکیده انگلیسی .......................................................................................................186

     

    منبع:

    منابع فارسی:

    1- پورحیدری، ا،1374،«بررسی عوامل تعیین کننده ساختار مالی شرکتهای پذیرفته در بورس اوراق بهادار تهران»، پایان نامه، دانشکده علوم اداری و مدیریت بازرگانی، دانشگاه تهران، ص100.

    2- پوریاسب، ا و عبدالرضا تالانه ، 1373، «خط مشی تقسیم سود و ارزش گذاری سهام»، تحقیقات مالی، شماره 4، تهران، انتشارات دانشگاه تهران، ص 89-84.

    3- پوریان، ح،1371، «تأمین مالی شرکت از طریق استقراض یا افزایش سرمایه»، گزارش هفتگی بورس، شماره 69، تهران، انتشارات سازمان بورس اوراق بهادار تهران،ص 19-14 .

    4- تاری وردی، ی،1383، «حسابداری مالی»، جلد اول، تهران، چاپ آسمان، ص 150.

    5- جهانخانی، ع،1374،«تامین مالی از طریق انتشار اوراق بهادار در بازارهای مالی»، ماهنامه حسابدار، شماره 111، ص 21.

    6- جهانخانی، ع،1371، «سرمایه گذاری و مدیریت اوراق بهادار» ، تهران، انتشارات مرکز آموزش بانکداری.

    7- جهانخانی، ع،1373، «شیوه های تأمین مالی شرکتها در شرایط کنونی بازار سرمایه ایران»،  ماهنامه حسابدار شماره 107-108، ص 23-24.

    8- جهانخانی، ع، و علی پارسائیان،1374، «بورس اوراق بهادار»، چاپ اول،تهران، انتشارات دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، ص 295-262.

    9- جهانخانی، ع، وعلی پارسائیان،1374،«مدیریت مالی»، جلد دوم، انتشارات سمت، ص 317-318.

    10- جهانخانی، ع و فرهاد عبدا... زاده،1380، « نقدی بر چگونگی قیمت‌گذاری سهام در بورس اوراق بهادار تهران»، تحقیقات مالی، شماره 1، انتشارات دانشگاه تهران، ص 77- 78.

    11- خاکی، غ.، 1387، «روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی» ، انتشارات بازتاب، ص67.

    12- دستیار، ت،1380 ،« بررسی شیوه های متفاوت تامین مالی و تاثیر آن بر قیمت سهام شرکتهای گروه غذائی»، پایان نامه، کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، ص46-52.

    13- رحمانی ، م،1374،« تاثیر روشهای تامین مالی (وام های بلندمدت و انتشار سهام عادی) بر روی قیمت سهام شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران»، پایان نامه، کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، دانشکده حسابداری و مدیریت، ص 32-39.

    14- رضازاده، ج،1375، « تغییرات قیمت سهام سود و ریسک شرکت»،  فصلنامه بررسی های حسابداری و حسابرسی، شماره 16-17، ص 17-24.

    15- دلاوری،ج،1369، « بررسی تأثیر روش‌های تأمین مالی بر نسبت بازدهی حقوق صاحبان سهام شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران»، پایان نامه، تهران؛ دانشگاه تربیت مدرس،  ص19.

    16- ریاحی، ر،1382، «بررسی میزان توجیه پذیری افزایش سرمایه و تاثیر آن بر بازده شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران» ،پایان نامه، موسسه عالی بانکداری ایران، تهران، ص31-23، 43، 69، 145 .

    17- زنجیردار، م و سید سجاد ابراهیمی راد،1388،« بررسی رابطه بین روشهای تامین مالی (منابع خارجی) و بازده سهام » ، مطالعات مالی، شماره دوم، سال دوم، دانشکده مدیریت و اقتصاد واحد علوم و تحقیقات، ص 155-170.

    18- سینائی، ح،1372،«بررسی پیرامون تجزیه سهام و سهام جایزه در بورس اوراق بهادار تهران»، رساله دکتری، تهران، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، ص 40.

    19- سینائی،ح،1373، « سنجش کارایی در بورس اوراق بهادار تهران»، تحقیقات مالی، شماره 2، انتشارات دانشگاه تهران، ص 67- 66.

    20- شاپیرو، ا. ، ترجمه علی جهانخانی،1372، «استراتژی تأمین مالی بلندمدت شرکتها»، تحقیقات مالی، تهران، انتشارات دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، شماره 2، ص 11-8.

    21- شاکر طاهری، ح،1378، « بررسی میزان توجیه‌پذیری افزایش سرمایه جهت تأمین مالی در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران » ،پایان‌نامه، دانشکده علوم اداری و مدیریت دانشگاه تهران،ص 20-28، 12، 39، 178.

    22- شباهنگ، ر، 1374، «مدیریت مالی، جلد اول، تهران»، مرکز تحقیقات تخصصی حسابداری و حسابرسی سازمان حسابرسی ، ص 251، 298-312.

    23- فدائی نژاد، م.ا.،1374،«آزمون شکل ضعیف نظریه بازار کارای سرمایه در بورس اوراق بهادار تهران»، تحقیقات مالی، شماره 5 و 6، ص 60-26.

    24- مایرز، ا، ترجمه علی پارسائیان،1379 ،«ساختار مطلوب سرمایه»، تحقیقات مالی، شماره 4، ص 91.

    25- مایرز، ا، ترجمه فرهاد عبدا... زاده،1373،«معمای ساختار سرمایه»، تحقیقات مالی، شماره 2، انتشارات دانشکده مدیریت دانشگاه تهران،ص71-80.

    26- مدرس، ا و فرهادعبدا.. زاده،1378، «مدیریت مالی» ، جلد اول، تهران،شرکت چاپ و نشر بازرگانی،ص 32.

    27- نادری، ع،1374، «روشهای تحقیق و چگونگی ارزشیابی آن در علوم انسانی»، تهران، انتشارات امیرکبیر، ص 59.

    28- نبوی، ب، 1350،«مقدمه‌ای بر روشهای تحقیق در علوم اجتماعی»، تهران، انتشارات سمت، ص 23.

    29- نور محمدی، م؛1371، «بررسی افزایش نرخ ارز بر روی متغیرهای مالی شرکتها»، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، دانشکده مدیریت، ص 52 تا 53.

    30- یاری ، م،1380، « بررسی ساختار مالی شرکتها بر بازده سهام آنها در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران»، پایان نامه، کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، ص 75-87.

     

    منابع لاتین:

     

    Cheng, Peng, Jean Jinghan Chen,& Xinrong xia, 2007," Expropriation, Weak corporate Governance and post – IPO Performance: Chinese Evidence", Advances in Financial Economics, Vol 12, PP:237-267.

    Chi, Jing, & Carol Padgett, 2006, "Operating Performance and Its Relationship to Market Performance of Chinese Initial Public Offerings", The Chinese Economy, Vol.39,,Lss.5;P:28.

     Heron,Randall A.,&Erik Lee, 2004,"A comparison of the motivation for and the information content of different types of equity offerings", Jornal of Business, 77, PP:605-632.

    McLaughlin, Robyn, Assem Safieddine, & Gopala K. Vasudevan, 1996,"The operating performance of seasoned equity issuers: Free cash flow and post issue performance" ,Financial Management, 25(4), PP:41-53.

    Remmers, L. and others; " Industry and size as Debt Ratio Determinates in Manufacturing Internationalities" , Financial Management, Vol .3, Spring, 1975,PP:21-31.

    Wang, Changyu, 2005," Ownership and operating performance of Chinese IPOs", Journal of Banking & Finance, VOL.29, PP:1835-1856

     

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت