پایان نامه بررسی تاثیرسهام مدیریتی بر ارتباط بین جریان وجوه نقد آزاد و مدیریت سود در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

تعداد صفحات: 139 فرمت فایل: word کد فایل: 10002286
سال: 1390 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه حسابداری
قیمت قدیم:۲۰,۵۰۰ تومان
قیمت: ۱۸,۴۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی تاثیرسهام مدیریتی بر ارتباط بین جریان وجوه نقد آزاد و مدیریت سود در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

    پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

     گرایش: حسابداری

    چکیده:

    هدف اصلی این پژوهش به بررسی تاثیر سهام مدیریتی بر ارتباط بین جریان وجوه نقد آزاد و مدیریت سود در شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. به عبارت دیگر در این پژوهش سعی شده است به این سوال پاسخ داده شود که مالکیت سهام مدیرانه در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می تواند رابطه بین جریان وجوه نقد آزاد و مدیریت سود را ضعیف کند یا خیر؟ برای پاسخ گویی به این پرسش نمونه ای به تعداد 104 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، در دوره زمانی 1s,n384 تا 1388 مورد بررسی قرار گرفت. متغیر مدیریت سود با استفاده از مدل جونز ،1995  ارزیابی قرار گرفت. برای آزمون فرضیه های پژوهش از مدل های رگرسیون در سطح معنی داری 95 و 90 درصد استفاده شده است. لازم به توضیح است که از ضرایب هبستگی پیرسون و اسپیرمن در سطح معنی داری 95 و 90 درصد نیز استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که در حالت کلی بین مدیریت سود وجریان وجوه نقد آزاد رابطه معنا داری وجود دارد سپس به تاثیر بررسی مالکیت سهام مدیرانه بر روی ارتباط بین جریان وجه نقد آزاد و مدیریت سود  در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران  پرداخته شده است که مشخص گردید رابطه معناداری بین مدیریت سود و مالکیت سهام مدیرانه در شرکت های با جریان نقد آزاد زیاد و رشد کم وجود ندارد.

     

     

    مقدمه:

    یکی از اهداف گزارشگری مالی، ارائه­ی اطلاعاتی است که برای سرمایه­گذاران، اعتباردهندگان و دیگر کاربران فعلی و بالقوه در تصمیم­گیری­های مربوط به سرمایه­گذاری و اعتباردهی و سایر تصمیم­ها، سود­مند باشد. یکی از معیارهای مهمی که گروه­های مزبور برای برآورد قدرت سودآوری شرکت، پیش­بینی سودهای آینده و ریسک­های مربوط به آن و همچنین ارزیابی عملکرد مدیریت استفاده می­کنند، سودهای جاری و گذشته شرکت است.

       تداوم انقلاب صنعتی در قرن نوزدهم، ایجاد کارخانه های بزرگ و اجرای طرحهای عظیم صنعتی نیازمند سرمایه های کلان بود. تأمین چنین سرمایه هایی از امکانات مالی یک یا چند سرمایه گذار فراتر بود و از سوئی، یک یا چند سرمایه دار نیز آمادگی پذیرفتن خطر تجاری چنین فعالیتهای بزرگی را نداشتند. از این رو، شرکتهایی شکل گرفت که مسئولیت صاحبان سرمایه آنها محدود به مبلغ سرمایه گذاریشان بود و در قالب چنین مشارکتهایی، سرمایه های کوچک تجهیز و راه حل مناسبی برای تأمین سرمایه های کلان و توزیع مخاطرات تجاری فراهم آمد. سرمایه های چنین شرکتهایی به سهام تقسیم و سهام آنها قابل نقل و انتقال بود. رواج معاملات سهام باعث رونق بازار سرمایه و مشارکت صاحبان سرمایه های کوچک در این بازار شد. تنظیم نحوه اداره شرکتهای سهامی وروابط بین صاحبان سهام از طریق وضع قوانین و مقررات توسط دولتها، نظم یافتن بخشی ازمعاملات اوراق بهاداربا ایجاد بورسهای اوراق بهادار از جمله عوامل دیگری بودند که به تشکیل شرکتهای سهامی وفزونی سرمایه گذارانی انجامید که نه مستقیماً در اداره شرکتها مشارکت داشتند و نه دارای چنین تمایلی بودند. شرکتهای سهامی توسط هیئت مدیره ای اداره می شود که معمولاً از سهامداران بزرگ تشکیل شده و منتخب آنان هستند. ادامه فرآیند تحول در مناسبات مالکیت و اداره سرمایه در کشورهای توسعه یافته صنعتی به پیدایش گروه تازه ای از مدیران کار آزموده و حرفه ای انجامید که در عین اقتدار کامل در اداره واحدهای اقتصادی، گاه در سرمایه آنها سهمی داشتند..هدف مدیریت این است که شرکت را در نظر سرمایه گذاران و بازار سرمایه با ثبات و پویا نشان دهد.

    فصل اول

    کلیات تحقیق

    1-1) مقدمه

    سود متشکل از اقلام نقدی و تعهدی است و اقلام تعهدی سود تا حدود زیادی در کنترل مدیریت هستند و وی می­تواند برای بهتر جلوه­دادن عملکرد شرکت و افزایش قابلیت پیش بینی سودهای آینده در اقلام تعهدی سود دست برده و به اصطلاح امروزی سود را مدیریت کند. به بیان دیگر، مدیران تلاش می­کنند تا با انتخاب روش­های مجاز حسابداری، نتایجی قابل پیش بینی و ثابت خلق کنند. زیرا، اغلب سرمایه­گذاران و مدیران اعتقاد دارند شرکت­هایی که روند سودآوری مناسبی دارند و سود آن­ها دچار تغییرات عمده نمی­شود نسبت به شرکت­های مشابه، ارزش بیشتر و قابلیت پیش­بینی و مقایسه­ی بیشتری دارند. از سوی دیگر، با توجه به تئوری نمایندگی مدیران می توانند از انگیزه­ی لازم برای دستکاری سود به منظور حداکثر کردن منافع خود برخوردار باشند. مدیریت سود ،برآیند درجه ای از قابلیت انعطاف و اعمال نظری است که مدیران در گزارشگری خود دارند. مدیران ممکن است از این قدرت خود برای مدیریت فرصت طلبانه سود یا انتقال اطلاعات محرمانه درباره عملکردآتی شرکت استفاده نمایند .  بیشتر محققین دریافته اند که مدیریت سود با انگیزه گمراه کردن استفاده کنندگان از صورتهای مالی و یا انحراف از نتایج قراردادی که بستگی به سودهای حسابداری دارد انجام می شود. جریان وجه نقد آزاد معیاری برای اندازه گیری عملکرد شرکتهاست و وجه نقدی را نشان می دهد که شرکت پس از انجام مخارج لازم برای نگهداری یا توسعه داراییها ، در اختیار دارد. جریان نقد آزاد از این حیث دارای اهمیّت است که به شرکت اجازه می دهد تا فرصتهایی را جستجو کند که ارزش سهامدار را افزایش می دهد.بدون در اختیار داشتن وجه نقد ، توسعه محصولات جدید ، انجام تحصیل های تجاری ، پرداخت سودهای نقدی به سهامداران و کاهش بدهی ها امکان پذیر نمی باشد.

    در این تحقیق به ارتباط بین جریان وجوه نقد آزاد و مدیریت سود می پردازیم سپس اثر سهام مدیریتی را بر این دو مورد بررسی قرار می دهیم.                                                                                                                                                                                                                                

     

     

    2-1 ) تاریخچه مطالعاتی

    با این که گراس من[1] و هارت[2]  (1982) تضاد منافع و مشکلات ناشی از جریان وجوه نقد آزاد و مدیریت سود را تشخیص داده و نقش تضمینی بدهی و تعهدات را در برطرف نمودن این تضاد منافع و کاهش دادن وجوه نقد در دسترس مدیران مطرح کرده­اند، اما جنسن[3] (1986) این ایده را عمومی و پیشنهاده کرده است که بدهی­ها و تعهدات راه­حلی برای این نوع هزینه­های نمایندگی­ می­باشد، زیرا که پرداخت زمان­بندی شده تعهدات و بدهی­ها (مانند کوپن­های اوراق قرضه) وجوه نقد در دسترس مدیران را کاهش خواهد داد.

    جنسن (1986) در تحقیق خود تحت عنوان «هزینه­های نمایندگی جریان وجوه نقد آزاد، تأمین مالی شرکت و قبضه مالکیت» پیش­بینی نمود که وقتی مدیران جریان­های نقدی آزاد بیشتری داشته باشند، رفتارهای فرصت­طلبانه­ای از جمله سرمایه­گذاری در پروژه­ها، با خالص جریان­های نقدی کمتری، نشان می­دهند. به عنوان مثال، خرید داراییهایی که درآمد تولید نمی­کنند، ایجاد فرصت­های شغلی افراطی و استفاده مفرط از دارائی­ها، موجب تلف کردن عایدی­های شرکت­ می­شود.وی پیش­بینی نمود که افزایش اهرم، مدیران را منضبط نموده و رفتارهای فرصت­طلبانه­ آنها را کمتر می­نماید، به این دلیل که بازپرداخت بدهی، وجوه نقد اضافی کمتری را برای مدیران باقی می­گذارد  و جنسن ذکر می­کند که در اغلب عملکردهای مراقبتی و تأدیبی (انظباطی) توسط سهام­داران مستقل، مدیران می­­توانند اطلاعات مربوط به عملکرد خود را به وسیلۀ ارائه حداقل افشائیات یا ارقام حسابداری دستکاری شده مبهم و نامفهوم سازد.

    کلاگ و کلاگ [4] (1991) در تحقیق خود تحت عنوان «تقلب، حساب­آرایی، قصور در صورت­­های مالی»  انگیزه اصلی مدیریت را در دستکاری سود، تشویق سرمایه­گذاران برای خرید سهام شرکت و به تبع آن افزایش ارزش بازار آن بیان کرده­اند.

    سوینی[5]   (1994) تحقیقی در مورد «تخلف از قرارداد بدهی و پاسخگویی حسابدارای مدیران» انجام داده است و به این نتیجه رسید که افزایش اهرم یا بدهی­ها توان شرکت­ها را برای مدیریت سود افزایش می­دهد، زیرا مدیران شرکت­ انگیزه بیشتری دارند تا از طریق مدیریت سود، اعتباردهندگان را راضی نگهدارند.

    گیدری و همکاران [6] (1999) در تحقیق خود درباره «طرح­های پاداش مبتنی بر سود و مدیریت سود به وسیلۀ مدیران واحدهای تجاری» به این نتیجه رسیده­اند که مدیران واحدهای تجاری برای حداکثر کردن پاداش­های کوتاه­مدت خود سود شرکت­ را محدود می­سازند و به این منظور از اقلام اختیاری استفاده می­کنند.

    اجینکا[7] ، بوجواج [8] و سنگوپتا [9] (2005) در تحقیق خود در خصوص موضوع «ارتباط مدیران برون­سازمانی، سرمایه­گذاران نهادی و خواص پیش­بینی­های مدیریت» مشاهده کرده­اند که شرکت­­ها برای اجتناب از گزارش سود هر سهم ­کم­تر از سودهای پیش­بینی شده اقدام به مدیریت سود می­کنند.

    مایکل وست فالن [10]  (2005) در تحقیق خود تحت عنوان «ساختار بهینه سرمایه و هزینه­های نمایندگی جریان وجوه نقد آزاد» به این نتیجه رسیده­است که بدهی­ها و تعهدات برای هزینه­های نمایندگی جریان وجوه نقد آزاد به منزلۀ پوشش و محافظی می­باشد، مشابه با اثر مالیاتی خود.

    جوکوپ [11] (2005) تحقیقی در خصوص «سیاست پرداخت سود سهام، انعطاف­پذیری مالی و هزینه­های نمایندگی جریان وجوه نقد آزاد» انجام داده است. وی در این تحقیق سیاست پرداخت سود سهام را تحت عنوان یک مکانیزم حاکمیت شرکتی در نظر گرفته است و به این نتیجه رسیده است که سود سهام، هزینه­های نمایندگی جریان وجوه، نقد آزاد را به وسیلۀ توزیع وجوه نقد در دسترس محدود می­سازد.

    چیونگ و همکاران[12] (2005) در تحقیق خود درباره «مدیریت سود، جریان وجوه نقد آزاد مازاد، نظارت­های برون­سازمانی» ذکر می­کند که مدیران شرکت­های دارای رشد اندک و جریان وجوه نقد آزاد بالا برای جبران سود کم یا منفی خود، که به ناچار همراه با پروژه­­های منفی دارای خالص ارزش فعلی منفی است، از اقلام تعهدی اختیاری افزاینده سود استفاده می­کنند. وی در این تحقیق نقش حسابرسان مستقل با کیفیت بالا و سهام­­داران نهادی را در کم کردن ارتباط جریان وجوه نقدی آزاد مازاد و اقلام تعهدی اختیاری مورد آزمون قرار داده است. وی به این نتیجه رسیده است که حسابرسان با کیفیت بالا و سرمایه­گذاران نهادی، که دارای سهام قابل توجهی می­باشند ارتباط بین جریان وجوه نقد آزاد و اقلام تعهدی را تعدیل می­کنند.

    وی می­گوید که جریان وجوه نقد آزاد همراه با فرصت­های سرمایه­گذاری پائین به عنوان یکی از مشکلات نمایندگی اصلی مطرح می­شود که مدیران در این حالت هزینه­هایی را برای سهام­داران ایجاد می­کنند که ثروت سهام­­داران را کاهش می­دهد، و اگر نظارت برون­سازمانی و خارجی سهام­داران برون­سازمانی مؤثر و کارا باشد، این رفتار فرصت­طلبانه­ محدود خواهد شد.

    زیا- اوجیون[13] (2008) در تحقیق خود در خصوص عکس­العمل بازار درباره «ارائه اوراق قرضه قابل تبدیل به سهام: با تمرکز بر هزینه­های نمایندگی جریان وجوه نقد آزاد» در کشور چین به ارزیابی و بررسی اثرات پذیره ­­نویسی 148 اوراق قرضه قابل تبدیل به سهام و 439 پذیره­نویسی سهام در شرکتهای بورسی چین پرداخته است. وی در این تحقیق مشاهده کرده است شرکت­هایی که از وجوه نقد توزیع شده کمتر و فرصت­های رشد بیشتری برخوردارند نسبت به شرکت­هایی که از وجود نقد توزیع نشده بیشتر و فرصت­های رشد کمتری برخوردارند، قیمت­ سهام آنها بیشتر است.

    انوار ابومصلح در کنفرانس بین­المللی آکادمی­های متحد در سال 2009 موضوع «هزینه­های نمایندگی جریان وجوه نقد آزاد و حق اختیاری خرید سهام­ مدیر» را بررسی و مطرح کرده است. وی در این تحقیق نقش حق­­الاختیار خرید سهام مدیر را در کاهش مشکلات نمایندگی­های جریان وجوه نقد آزاد مورد بررسی قرار داده است و مشاهده نموده است که پاداش به صورت اختیار خرید سهام با انباشتگی وجوه نقد آزاد مازاد در ارتباط می­باشد و حق اختیارهای خرید سهام، منافع مدیران و سهام­داران را همسو می­­سازد که این خود بیانگر نظارت بهتر مدیریت می­باشد.

    رینا بر بوکیت و تاکیاه موهد اسکندر (2009) موضوع «جریان وجوه نقدی آزاد مازاد، مدیریت سود و کمیته حسابرسی» را مورد بررسی قرار دادند. آنها در این تحقیق فرض کرده­اند که مدیران شرکت­هایی دارای جریان وجوه نقد آزاد مازاد بالا از انگیزه­ای برای مدیریت سود برخوردار می­باشند. آنها در تحقیق خود به این نتیجه رسیدند که ارتباط مثبت بین جریان وجوه نقد آزاد مازاد و مدیریت سود از طریق کمیته حسابرسی مستقل  تعدیل می­گردد.

     

    3-1) بیان مساله

    از دیدگاه اطلاعاتی، مفهوم سود نتیجه فعالیت های اقتصادی را بیان میکند،ولی به عنوان معیار اساسی اندازه گیری،همچنان مورد تردید است .برمبنای مفروضات بازار کارای سرمایه،تحقیقات تجربی مؤید آنند که سود حسابداری دارای محتوای اطلاعاتی می باشد. البته حسابداران حرفه ای چه برای اندازه گیری سود و چه برای شناسایی اطلاعات انعکاس یافته در محاسبه سود حسابداری،همچنان بر نقش اندازه گیری سود تأکید ورزیده و تحلیل گران مالی نیز خواهان اندازه گیری و انتشارآن می باشند. سود گزارش شده از جمله اطلاعات مالی مهمی است که در هنگام تصمیم­گیری توسط افراد در نظر گرفته می­­شود.

    تحلیل­گران مالی عموماً سود گزارش شده را به عنوان یک عامل برجسته در بررسی­ها و قضاوت­های خود مد نظر قرارمی­دهند، همچنین سرمایه­گذاران برای تصمیمات سرمایه­گذاری خود بر اطلاعات مندرج در صورت­های مالی واحدهای اقتصادی، خصوصاً سود گزارش شده، اتکا می­کنند.

    سرمایه­گذاران معتقدند که سود ثابت در مقابل سود دارای نوسان، پرداخت سود تقسیمی بالاتری را تضمین می­کند. همچنین نوسانات سود به عنوان یک معیار مهم از ریسک کلی شرکت قلمداد می­شود و شرکت­های دارای سود هموارتر دارای ریسک کمتری می­باشد.

    بنابراین شرکت­هایی که از سود ثابتی برخودارند، بیشتر مورد علاقه سرمایه­گذاران بوده و از نظر آنها محل مناسب­تری برای سرمایه­گذاری محسوب می­شوند. از طرف دیگر، مدیریت در انتخاب بین روش­های مختلف به حساب بردن وقایع مالی در چارچوب اصول پذیرفته شده حسابداری اختیارات قابل ملاحظه­ای دارد. همچنین مدیریت می­تواند فعالیت­های مالی را زمانبندی کند. به تأخیر انداختن یک یا چند قلم از فروش­ها، و یا انجام مخارج اختیاری از جمله این اختیارات است. به علت این انعطاف­پذیری، مدیر می­تواند به طور سیستماتیک روی سود گزارش شده از سالی به سال دیگر تأثیرگذاشته و آن را هموار سازد، لذا پدیده هموارسازی سود می­تواند بر تصمیمات سرمایه­گذاران تأثیر گذار باشد.

    مدیریت سود در شرکت­هایی رخ می­دهد که مدیران آنها تلاش می­کنند تا از طریق اقلام تعهدی اختیاری تصویر مطلوبی از عملکرد شرکت و وضعیت مالی آن ارائه نمایند. مدیران برای مدیریت سود از اصول و مفاهیم حسابداری قابل انعطاف استفاده می­کنند. مثلاً در مورد استهلاک  اقلام استهلاک­پذیر، روش­های مختلف پذیرفته شده­ای وجود دارد و مدیریت می­تواند بین این روش­ها یکی را انتخاب کند.

    معمولاً مدیران برای انجام دستکاری سود و هموارسازی آن انگیزه­ و اهدافی دارند که این انگیزه­ها در مطالعات مختلف به شرح زیر بیان شده­اند:

    1- قراردادهای صریح از قبیل طرح­های پاداش مبتنی بر سود خالص گزارش شده.

    2- تعهدات بدهی.

    3- بازارهای سرمایه و نیاز به تأمین مالی برون سازمانی. (خارجی)

    4- رویکردهای نظارتی و سیاسی.

    5- برخی شرایط خاص از قبیل کاهش در سود و افزایش در زیان­های سالانه

    Abstract:

    Reported earnings, including the financial information is important when decisions taken by individuals are also easier to accruals of cash flows are subject to change and manipulate, so management can lead to errors in the field increased accruals be. With external corporate governance mechanisms within the organization and mechanism organization can lead to increased reliance on feature information, including earnings quality and thus will increase investor confidence. Theoretical framework discussed about internal and external organizational mechanisms, property management (management stock ownership) as a component of supervision within the organization defines. One of the solutions, through its corporate governance can be important to the stability of earnings and quality of accounting accruals have, is that strong corporate governance mechanisms should be incentives or opportunities to manage earnings and to reduction therefore reduce the level of errors in accruals and earnings stability will increase.

    Therefore this study we evaluated the effect of stock ownership managerial on the relationship between income and accruals is stable.

    According to the hypothesis presented in this study it was shown that accruals compared to cash flow have less stability and reliability with lower accruals compared with more reliability less stability have also relationship between management and stability of stock ownership nonlinear income (indirect) is.

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی تاثیرسهام مدیریتی بر ارتباط بین جریان وجوه نقد آزاد و مدیریت سود در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

    فهرست:

    چکیده: 1

    مقدمه: 2

    فصل اول: کلیات تحقیق

    1-1) مقدمه 4

    2-1 ) تاریخچه مطالعاتی. 5

    3-1) بیان مساله 7

    4-1 ) پرسش  تحقیق. 11

    5-1) فرضیه های پژوهش.. 11

    6-1) اهداف  پژوهش.. 11

    7-1) اهمیت و ضرورت پژوهش.. 12

    8-1 ) حدود مطالعاتی. 12

    1-8-1)قلمرو موضوعی. 12

    2-8-1) قلمرو زمانی. 13

    3-8-1) قلمرو مکانی. 13

    9-1) تعریف واژه ها و اصطلاحات.. 13

    فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق

    1-2 مقدمه 16

    2-2 اهداف عمده حسابداری. 17

    3-2 گزارشهای حسابداری. 17

    1-3-2 گزارشهای درون سازمانی. 18

    2-3-2 گزارشهای برونسازمانی. 18

    4-2 استفادهکنندگان گزارشهای مالی و نیازهای اطلاعاتی آنها 18

    1-4-2 سرمایهگذاران. 19

    2-4-2 نیازهای اطلاعاتی سرمایهگذاران (بخش عمومی و بخش خصوصی) 20

    3-4-2 سرمایه گذاران بالقوه و نیازهای اطلاعاتی آنها 20

    4-4-2 اعطاءکنندگان وام، اعتبار و سایر تسهیلات مالی و نیازهای اطلاعاتی آنها 21

    5-4-2 نیازهای اطلاعاتی فروشندگان کالاها و خدمات.. 22

    6-4-2 مشتریان. 22

    7-4-2 نیازهای اطلاعاتی مدیریت.. 22

    8-4-2 کارکنان. 22

    9-4-2 دولت و نیازهای آن. 23

    10-4-2 جامعه 23

    5-2 اهداف گزارشگری مالی. 24

    1-5-2 فراهم آوردن اطلاعات لازم برای ارزیابی وضعیت مالی و بنیه اقتصادی. 24

    2-5-2  فراهم آوردن اطلاعات لازم برای ارزیابی عملکرد و توانایی سودآوری. 24

    3-5-2 فراهم آوردن اطلاعات لازم برای ارزیابی چگونگی تأمین و مصرف وجوه نقد 25

    4-5-2 فراهم آوردن اطلاعات لازم برای ارزیابی چگونگی ایفای مسئولیت مباشرت مدیریت و انجام تکالیف قانونی  26

    5-5-2 فراهم آوردن اطلاعات مکمل برای درک بهتر اطلاعات مالی ارائه شده و پیشبینی وضعیت آتی. 27

    6-2 مقایسۀ سهامداران (سرمایه گذاران) با گروههای ذینفع. 28

    9-2 جریان وجوه نقد آزاد و مشکلات نمایندگی ناشی از آن. 30

    1-9-2تعریف جریان وجوه نقد آزاد 30

    2-9-2 محاسبه جریان وجوه نقد آزاد 30

    3-9-2 مشکلات نمایندگی جریان وجوه نقد آزاد 31

    10-2 نظریه مدیریت سود 33

    1-10-2ارتباط ارزشی سود و نظریه های مدیریت سود 34

    2-10-2 منتخب نظریه های رقیب.. 35

    3-10-2نظریه ی شرکت.. 37

    4-10-2 رویکرد هزینه ی قراردادها 39

    5-10-2 دیدگاه مدیریت سود 42

    6-10-2 رویکرد تصمیم گیری. 43

    7-10-2 دیدگاه مدیریت سود 45

    8-10-2 رویکرد سیاسی - قانونی. 46

    9-10-2 دیدگاه مدیریت سود 49

    11-2حاکمیت شرکتی راه حلی برای مشکلات ناشی از روابط نمایندگی و مدیریت سود 49

    1-11-2 طیف تعاریف حاکمیت شرکتی. 50

    2-11-2 تعاریف حاکمیت شرکتی. 51

    3-11-2 اهداف حاکمیت شرکتی. 52

    4-11-2 طبقه بندی سیستمهای حاکمیت شرکتی. 52

    5-11-2 مکانیزم های حاکمیت شرکتی. 53

    6-11-2  ویژگیهای آئین نامه نظام حاکمیت شرکتی (راهبری شرکتی) در ایران. 54

    7-11-2 ارکان نظام راهبری شرکتی. 55

    8-11-2  مکانیزمهای حاکمیت شرکتی  مؤثر بر مشکلات ناشی از جریان وجوه نقد آزاد 56

    12-2 پیشینه تحقیق. 57

    1-12-2  تحقیقات انجام شده در خارج از کشور. 57

    2-12-2 تحقیقات انجام شده در داخل کشور. 60

    فصل سوم: روش‌ اجرای تحقیق

    1-3) مقدمه 65

    2-3) روش پژوهش.. 65

    3-3) پرسش های تحقیق. 65

    4-3) مدل تحلیلی تحقیق. 65

    5-3) متغیرهای مستقل. 67

    1-5-3)  جریانهای وجوه نقد آزاد 67

    2-5-3)  متغیر رشد شرکت.. 68

    3-5-3) متغییر مستقل مالکیت سهام مدیریتی. 68

    6-3) متغیرهای کنترل. 69

    1-6-3) هزینه بهرۀ بدهیهای کوتاه مدت و بلندمدت.. 69

    2-6-3)  اندازه شرکت.. 69

    7-3) متغیر مجازی. 70

    8-3) جامعه و نمونه آماری. 71

    1-8-3) جامعه آماری. 71

    2-8-3) نمونه آماری. 71

    9-3) فرضیه های پژوهش.. 72

    10-3) گرد آوری اطلاعات.. 72

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده‌ها

    1-4) مقدمه‏ 74

    2-4) شاخص های توصیفی متغیر ها 75

    3-4) بررسی نرمال بودن توزیع متغیر وابسته 77

    4-4) مدل رگرسیون چندگانه 78

    1-4-4 ) بررسی مدل رگرسیون چند گانه در شرکتهای بافرصت رشد پایین. 81

    2-4-4) بررسی مدل رگرسیون چند گانه در شرکتهای بافرصت رشد پایین  وجریانهای وجوه نقد آزاد 82

    5-4) آزمون فرضیات.. 83

    1-5-4) فرضیه اصلی اول. 83

    2-5-4) فرضیه فرعی اول. 84

    3-5-4) فرضیه اصلی دوم 85

    4-5-4) فرضیه فرعی دوم 86

    فصل پنجم: نتیجه‌گیری و پیشنهادات

    1-5) مقدمه 89

    2-5) خلاصه پژوهش.. 89

    3-5) نتایج آزمون فرضیه ها 91

    1-3-5) نتیجه آزمون فرضیه اصلی اول. 92

    2-3-5) نتیجه آزمون فرضیه فرعی اول. 92

    3-3-5) نتیجه آزمون فرضیه اصلی دوم 93

    4-3-5)نتیجه آزمون فرضیه فرعی دوم 93

    4-5) نتیجه گیری. 93

    5-5) پیشنهادها 94

    1-5-5) پیشنهادهای مبتنی بر نتایج پژوهش.. 94

    2-5-5) پیشنهادهایی برای پژوهش های آتی. 94

    6-5) محدودیت های پژوهش.. 95

    پیوست ها

    منابع و ماخذ

    منابع فارسی: 122

    منابع لاتین: 123

    چکیده انگلیسی: 128

    .

    منبع:

    منابع فارسی:

    پورحیدری،ا. و داود همتی، 1383 ، "اثرقراردادهای بدهی، هزینه های سیاسی، طرح های پاداش و مالکیت بر مدیریت سود"، فصل نامه بررسی حسابداری و حسابرسی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، سال یازدهم، شماره 36،ص 64-47.

    تهرانی، ر. و رامین حصارزاده، 1388، " تاثیر جریان­های نقدی آزاد و محدودیت در تامین مالی بر بیش­سرمایه­گذاری و کم سرمایه­گذاری"، فصلنامه تحقیقات حسابداری، سال اول، شماره سوم. ص 67-50.

    ثقفی،ع.پوریا نسب ،ا.1389." نظریه مدیریت سود" ،فصل نامه تحقیقات حسابداری ،سال دوم،شماره ششم، ص 60.

    شباهنگ،ر، 1387، "تئوری حسابداری" ، مرکز تحقیقات تخصصی حسابداری و حسابرسی سازمان حسابرسی.

    کمالی، ا، 1387،"تاثیر افزایش اهرم مالی، میزان جریان نقدی آزاد و رشد شرکت بر مدیریت سود شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران"،پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان.

    مشایخی، ب و مریم صفری، 1385، "وجه نقد ناشی از عملیات و مدیریت سود در شرکت های پذیرفته شده در بورس تهران"، فصل نامه بررسی های حسابداری و حسابرسی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، سال سیزدهم، شماره 44، ص 35-54.

    مهرانی،س. و بهرام باقری، 1388،"بررسی اثر جریانهای نقد آزاد و سهامداران نهادی بر مدیریت سود"، تحقیقات حسابداری،شماره دوم،ص71-50.

    نوروش، ا و علی ابراهیمی کردار، 1384،"بررسی و تبیین رابطه ای ترکیب سهامداران با تقارن اطلاعات و سودمندی معیارهای حسابداری عملکرد"، فصل نامه بررسی های حسابداری و حسابرسی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، سال دوازدهم، شماره 42. ص 97-124.

    هندرکسن،ا. و مایکل ون بردا، ترجمه علی پارسائیان،1385، "تئوریهای حسابداری"، انتشارات ترمه،جلد اول و دوم.

    هیأت تدوین استانداردهای حسابداری،1386، "مبانی نظری حسابداری وگزارشگری مالی در ایران"، مرکز تحقیقات تخصصی حسابداری و حسابرسی سازمان حسابرسی.

     

     

    منابع لاتین:

     

    Bebchuk, Lucian Arye and Jesse M. Fried. ,(2003), "Executive compensation as an agency problem". Journal of Economic Perspectives, 17, 3 ,(Summer): 71-93.

    Bebchuk, Lucian Arye and Jesse M. Fried. ,(2004), "Pay Without Performance: The Unfulfilled Promise of Executive Compensation". Boston: Harvard University Press.

    Bebchuk, Lucian Arye and Oliver D. Hart. ,(2001), "Takeover bids vs. proxy fights in contests for corporate control". Harvard Law and Economics Discussion Paper No. 336, and ECGI-FinanceWorking Paper No. 04/2002. SSRN.comJabstract=290584

    Bebchuk, Lucian Arye, Jesse M. Fried, and David I. Walker. ,(2002), "Managerial power and rent extraction in the design of executive compensation". The University of Chicago Law Review, 69, 3 ,(Summer): 751-847.

    Bebchuk, Lucian Arye, Reinier H. Kraakman, and George G. Triantis. ,(2000), "Stock pyramids, crossownership, and dual class equity: The creation and agency costs of separating control from cash flow rights". Published in Concentrated Corporate Ownership, R. Morek, ed. 445-460. SSRN.com/abstract=147590.

    Bebchuk, Lucian Arye. ,(2005a), "The case for increasing shareholder power". Harvard Law Review,118,3 ,(January): 833-914.

    Bebchuk, Lucian Arye. ,(2005b), "The myth of the shareholder franchise". Harvard Law and Economics Discussion Paper No. 565. SSRN.com /abstract=829804.

     Becht, Marco, Patrick Bolton, and Ailsa Roell. ,(2003), "Corporate governance and control. In George M. Constantinides, Milton Harris, and Rene Stulz, eds.," Handbook of the Economics of Finance, Volume 1. Amsterdam: North Holland. Ch.1.

    Beneish, Messod Daniel. ,(2001), "Earnings management: A perspective". Managerial Finance, 27, 12 ,(December): 3-17.

    Burgstahler, David and Ilia Dichev. ,(1997a), "Earnings management to avoid earnings decreases and losses". Journal of Accounting and Economics, 24, 1 ,(December): 99- 126.

    Christensen, Peter ave and Jerald A. Feltham. ,(2002), "Economics of Information, Volume I: Information in Markets". New York, LLC: Springer-Verlag.

    Coase, Ronald H. ,(1937), "The nature of the firm". Economica, New Series, 4, 16. ,(November): 386-405.

    Core, John E., Wayne R. Guay, and David F. Larcker. ,(2003), "Executive equity compensation and incentives: A survey". Economic Policy Review, 9, 1 ,(April): 27-50.

    DeAngelo, Linda Elizabeth ,(1986), "Acconnting numbers as market valuation substitutes: A study of  management buyouts of public stockholders". TheAccounting Review, 61, 3 ,(July): 400-420.

    Donaldson, T.L. and Preston, L.E. ,(1995), "The Stakeholder Theory of the Corporation: Concepts, Evidence, and Implications", Academy of Management Review, 20, 65-91.

    Dye, Ronald A. ,(1988), "Earnings management in an overlapping generations model". Journal of Accounting Research, 26, 2 ,(Autunm): 195-235.

    Hansen, James C. ,(2004), "Additional evidence on discretionary accrual levels of benchmark beaters".Working Paper, University of Illinois at Chicago. AAA 2004 Annual Meeting Paper, Orlando, FL.

    Hart, Oliver. ,(1995a), "Corporate governance: Some theory and implications". The Economic Journal, 105,430 ,(May): 678-689.

    Hart, Oliver. ,(1995b), "Firms, Contracts, and Financial Structure". Oxford: Oxford University Press.

    Hart, Oliver. ,(2001), "Financial contracting". Journal of Economic Literature, 39: 1079-1100.

    Healy, Paul M. ,(1985), "The effect of bonus schemes on accounting decisions". Journal of Accounting and Economics, 7, 1-3 ,(April): 85-107.

    Healy, Paul M. and Krishna G. Palepu. ,(1993), "The effect of firms' financial disclosure strategies on stock prices". Accounting Horizons, 7, 1 ,(March): 1-11.

    Hermalin, Benjamin E. and Michael S. Weisbach. ,(1998), "Endogenously chosen boards of directors and their monitoring of the CEO". American Economic Review, 88, 1 ,(March): 96-118.

    Holmstrom, Bengt R. and Steven N. Kaplan. ,(2001), "Corporate governance and merger activity in the U.S.: Making sense of the 1980s and 1990s". The Journal of Economic Perspectives, 15,2 ,(Spring): 121-144.

    Jensen, M., and Meckling,W. ,(1976), "Theory of the firm: Managerial behavior, agency costs, and ownership structure". Journal of Financial Economics 3,(4): 305-60.

    Jones, Jennifer J. ,(1991), "Earnings management during import relief investigations". Journal of Accounting Research, 29, 2 ,(Autunm): 193-228.

    Jordan, Charls E., and Stanley J. Clark. ,(2004), "The case of goodwill impairment under SFAS No. 142". Journal of applied business research, No. 2.

    Kahneman, D., and Tversky, A. ,(1979), "Prospect theory: an analysis of decisions under risk".Econometrica 47: 263-291.

    Kirschenheiter, Michael and Nahum Melumad. ,(2000), "Can "big bath" and earnings smoothing co-exist as equilibrium financial reporting strategies?". Journal of Accounting Research, 40, 3 ,(June): 761-796.

    Koonce, L., and Mercer, M. ,(2005), "Using psychology theories in archival financial accounting research". Journal of Accounting Literature. 24: 175-214.

    Kreps, David M. ,(1990), "Game Theory and Economic Modeling". Clarendon Lectures in Economics. Oxford: Clarendon Press.

    La Porta, Rafael, Florencio Lopez-De-Silanes, and Andrei Shleifer. ,(1999), "Corporate ownership around the world". Journal of Finance, 54, 2 ,(April): 471-517.

    MANZHEN FAN, ,(2008), "A STUDY OF FOREIGN EARNINGS MANAGEMENT USING AN EMPIRICAL DISTRIBUTION APPROACH", The University of Texas,

    Perry, Susan E. and Thomas H. Williams. ,(1994), "Earnings management preceding management buyout offers". Journal of Accounting and Economics, 18, 2 ,(September): 157-179.

    Petruska Karin A. ,(2008), "Accounting conservatism cost of capital, and fraudulent financial reporting. Kent State University Graduate School of Management". A dissertation submitted for the degree of Doctor of Philosophy.

    Rajgopal, Shiva, Lakshmana Shivakumar, and Ana Simpson. ,(2007), "A catering theory of earnings management". London School of Economics. Working paper.

    Ronen, Tavy and Varda Lewinstein Yaari. ,(2002), "On the tension between full revelation and earnings management: A reconsideration of the revelation principle". Journal of Accounting, Auditing and Finance, 17,4 ,(Fall): 273-294.

    Schipper, K.,(1989), "Commentary on Earnings Management", Accounting Horizons. 3,(4): 91-102.

    Scott, William R. ,(2003), "Financial Accounting Theory." Third edition. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.

    Stein, Jeremy C. ,(1989), "Efficient capital markets, inefficient firms: A model of myopic corporate behavior". Quarterly Journal of Economics, 104,4 ,(November): 655-669.

    Sunder, Shyam. ,(1999), "Classical stewardship, and market perspectives on accounting: A synthesis. In Shyam Sunder and Hidetoshi Yamaji, eds.", The Japanese Style of Business Accounting. Westport, CT: Quorum Books: l7-3l.

    Teoh, Siew H., Ivo Welch, and TJ. Wong. ,(1998b), "Earnings management and the long-rnn market performance of initial public offerings". Journal of Finance, 53, 6 ,(December): 1935-1974.

    Teoh, Siew Hong, Ivo Welch, and T.J. Wong. ,(1998), "Earnings management and the underperformance of seasoned equity offerings". Journal of Financial Economics, 50, 1 ,(October): 63-99

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت