پایان نامه عوامل موثر در انتخاب روش های حسابداری موجودی مواد و کالا و تاثیر آن بر کیفیت سود آوری شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار

تعداد صفحات: 113 فرمت فایل: word کد فایل: 10002321
سال: 1390 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه حسابداری
قیمت قدیم:۱۷,۹۰۰ تومان
قیمت: ۱۵,۸۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه عوامل موثر در انتخاب روش های حسابداری موجودی مواد و کالا و تاثیر آن بر کیفیت سود آوری شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار

    پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

     گرایش: حسابداری

    چکیده

    کار تحقیقی و پژوهشی حاضر به منظور تعیین عوامل موثر در انتخاب روشهای حسابداری موجودی مواد و کالا وتاثیر آن بر کیفیت سود آوری شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار می باشد.

    این پایان نامه یک چارچوب برای تجزیه و تحلیل انتخاب مدیران از سیاست حسابداری موجودی کالا و تاثیری که این انتخاب ها بر کیفیت سود آوری در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار را می گذارد تهیه می کند وارتباط بین ویژگیهای خاص شرکت مانند اندازه ، نسبت بدهی به سرمایه ، سرمایه در گردش و نوع صنعت و سیاستهای انتخاب مدیران از حسابداری موجودی کالا و مواقعی که منجر به افزایش/کاهش کیفیت سود می شود را تشریح می کند.

    نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل فرضیه ها حاکی از آن می باشد که بین انتخاب روش های حسابداری موجودی کالا و اندازه شرکت ، نسبت بدهی به سرمایه و میزان سرمایه در گردش رابطه معنی داری وجود ندارد. همچنین نتایج بیانگر وجود رابطه بین انتخاب های حسابداری موجودی کالا و نوع صنعت می باشد و در نهایت بین انتخاب های حسابداری موجودی کالا(فایفو) و سودآوری  رابطه معنی داری وجود ندارد.

    مقدمه

    روش های حسابداری مورد استفاده در شرکتها دارای پیامدهای اقتصادی بوده و بر توزیع ثروت موثر است. در شرکتهای سهامی افراد به امید افزایش ثروتشان سرمایه گذاری می کنند. روش های حسابداری مورد استفاده بر ثروت سرمایه گذاران اثر دارد.

     انتخاب روش های حسابداری برای افزایش رفاه سهامداران و حداکثر کردن رفاه مدیریت به کار می رود.ادبیات حسابداری شامل مطالعاتی است که روابط بین متغیر های خاص شرکت و سیاست انتخاب حسابداری به وسیله مدیران را آزمایش می کند. بسیاری از این مطالعات متکی بر مطالعات مقطعی یا طرح های تجربی مقایسات زوجی است و بر ارتباط بین روش انتخاب حسابداری و ویژگیهای متنوع خاص شرکت تاکید می کنند. انتخاب از بین مفروضات متفاوت ارزشیابی موجودی کالا و تاثیری که بر کیفیت سود آوری واحد تجاری دارد یک نمونه از انتخاب های حسابداری است.

    فصل اول

    کلیات تحقیق

    1-1 مقدمه

    روش های حسابداری[1] مورد استفاده در شرکتها دارای پیامدهای اقتصادی[2] بوده و بر توزیع ثروت موثر است. در شرکتهای سهامی افراد به امید افزایش ثروتشان سرمایه گذاری می کنند. روش های حسابداری مورد استفاده بر ثروت سرمایه گذاران اثر دارد. انتخاب روش های حسابداری برای افزایش رفاه سهامداران و حداکثر کردن رفاه مدیریت به کار می رود.ادبیات حسابداری شامل مطالعاتی است که روابط بین متغیر های خاص شرکت و سیاست انتخاب حسابداری به وسیله مدیران را آزمایش می کند. بسیاری از این مطالعات متکی بر مطالعات مقطعی یا طرح های تجربی مقایسات زوجی است و بر ارتباط بین روش انتخاب حسابداری و ویژگیهای متنوع خاص شرکت تاکید می کنند. انتخاب از بین مفروضات متفاوت ارزشیابی موجودی کالا و تاثیری که بر کیفیت سود آوری[3] واحد تجاری دارد یک نمونه از انتخاب های حسابداری است. از مهمترین فاکتورهایی که گروه تحلیلی Gradient در ارزیابی کیفیت سود مورد توجه قرار داده اند موجودی مواد و کالا می باشد.کیفیت اندازه گیری موجودی کالای شرکت مستقیماً به محافظه کاری[4] و بی طرفی[5] در محاسبه بهای تمام شده کالای فروش رفته بستگی دارد. بویژه، اگر بهای تمام شده کالای فروش رفته شرکتی کمتراز واقع ارائه شده باشد آنگاه سودآوری شرکت بالاتر از واقع گزارش می شود و بالعکس. در هنگام ارزیابی کیفیت اندازه گیری موجودی کالا، مهمترین مواردی که بایستی مورد توجه و بررسی قرار گیرند، عبارتند از:سطح و تغییر در کل موجودیهای کالا نسبت به فروش، روند حاشیه فروش، روش ارزیابی موجودیهای کالاو چگونگی تاثیر آن بر سود گزارش شده، رابطه بین انواع مختلف حسابهای موجودیهای کالا از قبیل مواد خام، کالای درجریان ساخت و کالای ساخته شده، روش مورد عمل شرکت برای اندازه گیری و ارائه موجودیهای کالا در مقایسه با دیگر شرکتهای صنعت.در این تحقیق سعی گردیده تا تاثیر ویژگیهای خاص شرکت را بر تصمیم گیری های مدیریت در انتخاب روشهای حسابداری موجودی کالا سنجید و تاثیر آن انتخاب را بر روی کیفیت سود آزمون نمود.

    ویژگیهای خاص شرکت با معانی زیر در این تحقیق مورد آزمون قرار می گیرد:

    اندازه شرکت[6] : فروش خالص شرکت

    نسبت اهرم[7] : تقسیم نمودن کل بدهیها به حقوق صاحبان سهام

    نسبت سرمایه در گردش[8] : تفاضل دارائی جاری و بدهی جاری

    نوع صنعت[9] : طبقه بندی شرکتهای پذیرفته شده در بورس

    -1 بیان مسئله

    مدیران مطابق با روش های پذیرفته شده اختیار اعمال انتخاب های حسابداری را دارا می باشند که این اختیارات باعث توزیع مجدد ثروت در میان طرف های قرارداد می شود که در این حالت می گویند مدیران ممکن است فرصت طلبانه عمل کنند. سیاست انتخاب روش های حسابداری موجودی کالا نیز که یکی از انتخابهای حسابداری است،منجر به سودهای متفاوت و ذخایر مالیاتی متفاوت می گردد که ممکن است ویژگیهای شرکت در سیاست انتخاب حسابداری موثر باشد.همچنین این انتخابها موجب ایجاد جریان های نقدی متفاوت در شرکت می گردد در این تحقیق این سوال مطرح شده که عوامل موثر بر انتخاب روشهای حسابداری موجودی کالا چه می باشد و روش انتخابی چه تاثیری بر کیفیت سود آوری دارد. به عبارت دیگر آیا اندازه شرکت،میزان بدهی به سرمایه،میزان سرمایه در گردش و نوع صنعت می تواند در انتخاب روش های حسابداری موثر باشد یا نه؟ و روش انتخابی چه تاثیری بر سود آوری داشته است.

    4-1 فرضیه های تحقیق

    استقرار و تبیین درست و گویای فرضیه آغاز راهی است که روش علمی نام گذاری شده است. فرضیه خود حاصل مطالعات و بررسیهای دقیق در یافته های پیشینیان است که مبانی نظری یک حوزه از علم را پی ریزی نموده اند. یکی از خصوصیات فرضیه توانایی پاسخی دوگانه از یک سوال است که به صورت فرضیه (H0) و فرضیه جایگزین (H1) بیان می شود. بنابراین می توان گفت که فرضیه چیزی است که محقق به دنبال آن می گردد و حدسی زیرکانه و علمی درباره پی آمد پژوهش می باشد (پاشا شریف ، 1387،ص87)[10].

    از آنجا که در این تحقیق هدف تعیین عوامل موثر بر انتخاب روشهای حسابداری موجودی کالا می باشد لذا فرضیه های تحقیق به صورت زیر بیان شده اند:

    فرضیه اندازه[11]:

    "روشهای حسابداری موجودی کالا با توجه به اندازه های متفاوت پذیرفته شده در بورس متفاوت است."

    فرضیه نسبت بدهی به سرمایه[12]:

    "بین انتخاب های حسابداری موجودی کالا و نسبت بدهی به سرمایه رابطه معنی داری وجود دارد."

     

    فرضیه سرمایه در گردش[13]:

    "بین انتخاب های حسابداری موجودی کالا و سرمایه در گردش رابطه معنی داری وجود دارد."

    فرضیه نوع صنعت[14]:

    " روشهای حسابداری موجودی کالا با توجه به نوع صنعت در شرکتهای پذیرفته شده در بورس متفاوت است."

    فرضیه مقایسه[15] :

    "بین انتخاب روش حسابداری موجودی مواد و کالا (FIFO) و سود آوری رابطه معنی داری وجود دارد."

    5-1 ضرورت انجام تحقیق

    یک بررسی درباره تحقیق بر گزارشگری مالی در صحنه بین الملل نشان می دهد که کارهای تحقیقی بسیاری در حال حاضر به کشورهای توسعه یافته اختصاص یافته و در کشورهای سوسیالیستی و در حال توسعه تحقیقات حسابداری کمتر صورت گرفته است (میک و سوداگاران،1990،ص 147)[16]. بنابراین آنها اظهار نمودند که ادبیات بیشتری درباره روشهای حسابداری و گزارشگری در کشورهای سوسیالیستی نسبت به کشورهای در حال توسعه وجود دارد. با بررسی به عمل آمده از تحقیقات حسابداری انجام شده در ایران،به این نتیجه رسیدیم که در مورد انتخاب های حسابداری هیچ تحقیقی انجام نشده،بنابراین نیاز به تحقیقاتی در این مقوله در کشور احساس می شود. این تحقیق می تواند نقطه شروعی برای تجزیه و تحلیل حسابداری مالی شرکت و نحوه گزارشگری در ایران بالاخص با جنبه ترجیحات مدیران در تغییر سیاستهای حسابداری شرکت باشد. همچنین چارچوبی برای تجزیه و تحلیل و توضیح انتخاب حسابداری موجودی کالا برای استفاده کنندگان متفاوت از اطلاعات حسابداری تهیه می کند.

    6-1 اهداف تحقیق

    هدف از این مطالعه آزمایش تجربی انتخاب روش های حسابداری موجودی کالا در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. از آنجایی که مفروضات متفاوت جریان هزینه در ارزشیابی موجودی کالا می تواند منجر به سود حسابداری،ذخایر مالیاتی و جریان نقدی متفاوت در شرکت شود،بنابراین سیاست های متفاوت در انتخاب روش های موجودی کالا می تواند منجر به ارزش های متفاوت در شرکت شود.

    محرک های اقتصادی مدیریت[17] برای انتخاب روش حسابداری برای پنج گروه استفاده کنندگان اطلاعات حسابداری شرکت دارای اهمیت می باشد. در داخل هر یک از این گروههای استفاده کنندگان،کاربردهای متفاوتی از اطلاعات حسابداری شرکت که ممکن است بر انتخاب های روش حسابداری توسط شرت موثر باشد طرح شده است. این گروهها عبارتند از:

    1- مشتریان[18]: مشتری از اطلاعات حسابداری شرکت که به طرز تلقی توافق های تلویحی بین شرکت ها و مشتریانشان همچون کیفیت عملکرد،تامین مداوم کالا و خدمات،دسترسی مداوم به قطعات و خدمات بستگی دارد،استفاده می کند بنابراین دوام محصول رابطه مثبتی با انتخاب مدیریت از روش حسابداری افزاینده سود دارد.

    2- عرضه کنندگان[19]: همانند مشتریان، عرضه کنندگان شرکت تاکید به توافق های تلویحی بین شرکت و عرضه کنندگان را دارند. این توفق های تلویحی معمولا در ارتباط با زمان پرداخت و تقاضای مداوم برای عرضه کنندگان محصولات و خدمات است. بنابراین میزان موجودی شرکت انتظار می رود ارتباط مثبتی با انتخاب مدیریت از روش های حسابداری افزاینده سود داشته باشد.

    3- کارمندان[20]: لیبرتی و زیمرمن[21] (1986) یک فرضیه مذاکره که پیش بینی می کرد مدیریت شرکتهایی که عضو قرارداد اتحادیه کارگری هستند احتمالا روش های حسابداری کاهنده سود را انتخاب می کنند.

    4- تامین کنندگان سرمایه[22]: این مقوله بر استفاده از اطلاعات حسابداری به وسیله تامین کنندگان سرمایه(مانند بستانکاران کوتاه مدت ،بدهی های بلند مدت،سرمایه گذاران). ادعاهای تلویحی،قراردادهای صریح و تصمیم گیرندگان عمومی می باشد.

    5- تدوین کنندگان مقررات[23]: بسیاری از مطالعات تجربی که ارتباط بین تدوین کنندگان و انتخاب های روش های حسابداری مدیریت را آزمایش می کنند بر دیدگاه سیاسی شرکت تاکید دارند. بنابراین مدیریت شرکت ها بستگی به وضعیت سیاسی به احتمال زیاد روش های حسابداری کاهنده سود را به کار می برند (بیمر،1990،ص42).[24]در این تحقیق سعی شده که متغیرها و ویژگیهای شرکت که در انتخاب حسابداری موجودی کالا ممکن است موثر باشد از طریق تجزیه و تحلیل صورتهای مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بررسی شود.

    7-1 حدود مطالعاتی

    با توجه به موضوع تحقیق،جامعه آماری این تحقیق کلیه شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران از سال 1385تا 1388 به استثنای شرکت های سرمایه گذاری (به خاطر نداشتن موجودی) می باشد.

    جمع آوری اطلاعات با مراجعه به لیست شرکتهای پذیرفته شده در سایت بورس اوراق بهادار که در دوره زمانی مذکور بوده است جمع آوری می گردد. پس از اطلاعات بدست آمده جهت آزمون فرضیات در طی دوره چهار ساله میانگین تهیه می شود.

     

     8-1 تعریف واژگان کلیدی و اصطلاحات

    1- اندازه:

    برای تقسیم شرکت ها به شرکتهای بزرگ و کوچک(اندازه شرکت ها) میانگین فروش خالص شرکتهادر طی دوره چهارساله محاسبه و به ترتیب صعودی مرتب کرده سپس به دو گروه کوچک وبزرگ تقسیم می شود(کریس رولند،2002،ص32)[25].

    2- نسبت بدهی به سرمایه:

    به عنوان جمع بدهی ها به جمع حقوق صاحبان سهام محاسبه می شود.برای تقسیم شرکت ها به نسبت بدهی به سرمایه بالا و پائین،میانگین نسبت مزبور در طی چهارسال محاسبه و به ترتیب صعودی مرتب شده سپس به دو گروه نسبت بدهی به سرمایه بالا و پائین تقسیم می شود(کریس رولند،2002،ص32)[26].

    3- سرمایه در گردش:

    در این تحقیق سرمایه در گردش به عنوان اختلاف بین دارائی های جاری منهای بدهی های جاری تعریف می شود. شرکت ها به دو گروه سرمایه در گردش بالا و پائین تقسیم می شوند. برای این منظور از سرمایه در گردش شرکت ها طی چهار سال میانگین گرفته سپس شرکتها را به دو گروه سرمایه در گردش بالا و پائین تقسیم می نماییم(کریس رولند،2002،ص33)[27].

    4- طبقه بندی صنعت:

    در این مطالعه طبقه بندی صنعت مطابق با طبقه بندی انجام شده توسط بورس می باشد.

    5- موجودی کالا:

    در این تحقیق منظور از موجودی کالا،کالای ساخته شده است.

    فصل دوم

    مروری بر ادبیات تحقیق

    1-2 مقدمه

    روش های حسابداری مورد استفاده در شرکتها دارای پیامدهای اقتصادی بوده و بر توزیع ثروت موثر است. در شرکتهای سهامی افراد به امید افزایش ثروتشان سرمایه گذاری می کنند. روش های حسابداری مورد استفاده بر ثروت سرمایه گذاران اثر دارد.

     انتخاب روش های حسابداری برای افزایش رفاه سهامداران و حداکثر کردن رفاه مدیریت به کار می رود.ادبیات حسابداری شامل مطالعاتی است که روابط بین متغیر های خاص شرکت و سیاست انتخاب حسابداری به وسیله مدیران را آزمایش می کند. بسیاری از این مطالعات متکی بر مطالعات مقطعی یا طرح های تجربی مقایسات زوجی است و بر ارتباط بین روش انتخاب حسابداری و ویژگیهای متنوع خاص شرکت تاکید می کنند. انتخاب از بین مفروضات متفاوت ارزشیابی موجودی کالا و تاثیری که بر کیفیت سود آوری واحد تجاری دارد یک نمونه از انتخاب های حسابداری است.

    Abstract

    The present research work to determine the factors in choosing accounting methods Inventories Influence profit companies on the quality of its listed securities are.

    This thesis a framework for analysis of selected managers inventory accounting policy choice and the effect on profitability in the quality of listed companies, securities puts provides communication between company-specific characteristics such as size, proportion debt to capital, working capital and the type of industry and the accounting policies selected managers, and when the inventory increase / decrease earnings quality will be described.

    Results from analysis of the theories suggests that it is a choice between accounting methods and inventory size, debt to capital ratio and the amount of working capital, there is no significant relationship. The results also reflect the relationship between inventory and accounting choices is the type of industry, and ultimately between inventory accounting choices (FIFo) and there is no significant relationship profitability.

     

  • فهرست و منابع پایان نامه عوامل موثر در انتخاب روش های حسابداری موجودی مواد و کالا و تاثیر آن بر کیفیت سود آوری شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار

    فهرست:

    چکیده 1

    مقدمه 2

    فصل اول: کلیات تحقیق

    1-1 مقدمه 4

    2-1 تاریخچه مطالعاتی. 5

    3-1 بیان مسئله 6

    4-1 فرضیه های تحقیق. 7

    5-1 ضرورت انجام تحقیق. 8

    6-1 اهداف تحقیق. 8

    7-1 حدود مطالعاتی. 10

    8-1 تعریف واژگان کلیدی و اصطلاحات.. 10

    فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق

    1-2 مقدمه 13

    2-2 روشهای حسابداری موجودی کالا. 13

    1-2-2 روشهای ارزشیابی موجودی مواد و کالا. 14

    3-2 عوامل موثر بر انتخاب روشهای حسابداری موجودی کالا. 15

    4-2 فاکتورهای اقتصادی مورد انتظار برای تاثیر انتخاب روش های حسابداری  موجودی کالا در ایالات متحده 17

    1-4-2 محرک جریان نقدی (ذخیره مالیات) 17

    2-4-2 تئوری هزینه سیاسی. 17

    3-4-2 اثر فرآیند سیاسی بر روی روش های حسابداری. 19

    1-3-4-2 اثرات بحرانهای بالقوه 19

    2-3-4-2 قانون نرخ. 20

    3-3-4-2 مالیاتها 21

    4-3-4-2 قراردادهای استقراض... 22

    5-3-4-2نسبت های اهرمی(حسابداری و فعالیتهای اقتصادی) 25

    5-2 کیفیت سود حسابداری و موجودی کالا. 27

    1-5-2 مفهوم سود از دیدگاه حسابداری. 27

    2-5-2سودمندی ومربوط بودن سود حسابداری. 27

    3-5-2محدودیت های سود حسابداری. 29

    1-4-5-2مفهوم سود در گزارشگری مالی. 30

    2-4-5-2مفاهیم سود در سطح ساختار. 32

    3-4-5-2رویکرد معاملاتی در اندازه گیری سود 32

    4-4-5-2رویکرد فعالیت در اندازه گیری سود 33

    5-4-5-2مفاهیم سود در سطح معانی. 33

    6-4-5-2سود به عنوان معیار کارایی. 33

    7-4-5-2سود حسابداری در مقایسه با سود اقتصادی. 34

    8-4-5-2مفاهیم سود در سطح عمل (رفتاری) 34

    9-4-5-2مفاهیم سود از دیدگاه رویکرد قراردادی. 35

    5-5-2 مفهوم اقتصادی سود 35

    6-5-2 پیدایش نظریه کیفیت سود 36

    7-5-2 مفهوم کیفیت سود 37

    8-5-2 تحلیل کیفیت سود 40

    9-5-2 تحلیل بنیادی کیفیت سود 41

    10-5-2 واکنش سود 44

    6-2 تاریخچه بورس و اوراق بهادار تهران. 45

    7-2 تعریف بورس اوراق بهادار. 48

    8-2 پیشینه تحقیق. 49

    1-8-2 تحقیقات انجام شده در خارج از کشور. 49

    2-8-2 در داخل کشور: 59

    9-2 خلاصه فصل دوم 59

    فصل سوم: روش‌اجرای تحقیق

    1-3 مقدمه 61

    2-3 اهداف تحقیق. 61

    3-3 تهیه وتنظیم فرضیه 62

    1-3-3 فرضیه اندازه 62

    2-3-3 فرضیه اهرم 62

    3-3-3 فرضیه سرمایه در گردش.. 63

    4-3-3 فرضیه طبقه بندی صنعت.. 63

    5-3-3 فرضیه مقایسه 64

    4-3مدل تحلیلی تحقیق. 64

    5-3روش تحقیق. 66

    6-3 شیوه تجزیه و تحلیل اطلاعات.. 66

    1-6-3اندازه گیری متغیر وابسته 66

    2-6-3اندازه گیری متغیرهای مستقل. 66

    7-3جامعه آماری و نمونه گیری. 67

    8-3تعیین اندازه نمونه 67

    9-3آزمون فرضیه ها 68

    10-3خلاصه فصل. 71

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده‌ها

    1-4 مقدمه‏ 73

    2-4 آمار توصیفی. 74

    3-4 رابطه بین اندازه شرکت و  روش حسابداری. 75

    4-4 رابطه بین میانگین اهرم و روش حسابداری. 77

    5-4 رابطه بین سرمایه در گردش و روش حسابداری. 78

    6-4 رابطه بین نوع صنعت و روش حسابداری. 80

    7-4 رابطه بین سودآوری و روش حسابداری. 82

    8-4خلاصه نتیجه آزمون آماری. 84

    9-4 خلاصه فصل. 84

    فصل پنجم: نتیجه‌گیری و پیشنهادات

    1-5 مقدمه 86

    2-5نتیجه گیری. 86

    3-5پیشنهاد برای تحقیقات آتی. 88

    4-5محدودیتهای تحقیق. 88

    پیوست ها

    پیوست الف:جدول تحلیل واریانس.. 91

    پیوست ب: آزمون ناپارامتری کروسکال والیس.. 92

    پیوست ج :نمودار میانگین داده ها 93

    پیوست د : جدول تعداد نمونه های انتخابی به همراه صنایع مربوطه 95

    منابع و ماخذ

    منابع فارسی. 97

    منابع لاتین. 98

    چکیده لاتین. 103

     

     

     

    جدول  1-1 خلاصه مطالعات تجربی انتخاب روشهای حسابداری موجودی کالا. 5

    جدول 1-3 جدول توافقی برای آزمون استقلال. 69

    جدول  1-4 میانگین داده ها به تفکیک هر فرضیه 74

    جدول 2-4 داده های تجزیه شده فرضیه اول. 75

    جدول 3-4 تحلیل داده های فرضیه اول. 76

    جدول 4-4 داده های تجزیه شده فرضیه دوم 77

    جدول 5-4 تحلیل داده های فرضیه دوم 77

    جدول 6-4 داده های تجزیه شده فرضیه سوم 78

    جدول 7-4 تحلیل داده های فرضیه سوم 79

    جدول 8-4 داده های تجزیه شده فرضیه چهارم 80

    جدول 9-4 تحلیل داده های فرضیه چهارم 81

    جدول 10-4 داده های تجزیه شده فرضیه پنجم 82

    جدول 11-4 تحلیل داده های فرضیه پنجم 82

    جدول 12-4 : نتایج کلی آزمون فرضیه ها 84

                                                    

     

    نمودار1-3: مدل تحلیلی تحقیق. 65

    نمودار2-3 سطح زیر منحنی توزیع کای مربع. 68

    نمودار3-3سطح زیر منحنی H0 وH1 در آزمون استقلال کای مربع. 71

    نمودار 1-4 ناحیه رد و عدم رد فرض صفر برای آزمون برابری نسبتها برای فرضیه اول. 76

    نمودار 2-4 ناحیه رد و عدم رد فرض صفر برای آزمون برابری نسبتها برای فرضیه دوم 78

    نمودار 3-4ناحیه رد و عدم رد فرض صفر برای آزمون برابری نسبتها برای فرضیه سوم 79

    نمودار 4-4 ناحیه رد و عدم رد فرض صفر برای آزمون برابری نسبتها برای فرضیه پنجم 83

     

    منبع:

    منابع فارسی

     

    آذر، ع، و منصور مومنی،1388، "آمار و کاربرد آن در مدیریت"، جلد دوم، انتشارات سمت، چاپ اول.

    اسماعیلی، ش،  1385  ، "رابطه بین کیفیت سود و بازده سهام"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی

    بزرگ اصل، م،1387، "نقش قراردادهای استقراض،طرح های پاداش و فرآیند سیاسی در انتخاب خط مشی حسابداری"،فصلنامه علمی پژوهشی بررسیهای حسابداری.

    پورآذرسا، س.ه، 1384، "تحقیق اثباتی در حسابداری"، فصلنامه علمی و پژوهشی بررسیهای حسابداری، چاپ اول.

    خاکی، غ، ر،1387 ،"روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی"، انتشارات بازتاب، چاپ هشتم .

    ریاحی بلکوئی ، ا ، ترجمه علی پارسائیان ، 1381 ،" تئوری های حسابداری" ، تهران ، دفترپژوهش های فرهنگی

    ظریف فر ، ا .  و امیر ناظمی  ، 1383 ،" بررسی نقش سود حسابداری وجریان های نقدی درسنجش عملکرد شرکت های پذیرفته شده دربورس اوراق بهادار تهران" ، بررسی های حسابداری وحسابرسی ، شماره 37

    مدرس، ا، و فرهاد عبدا... زاده،1387، " مدیریت مالی"،چاپ و نقش بازرگان، چاپ اول.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    منابع لاتین

     

    Ali, A. and P. Zarowin.(1992) "Permanent versus Transitory Components of Annual Earnings and Estimation Error in Earnings Response Coefficients." Journal of Accounting and Economics (June/September), pp. 249-262.

    American Institute of Certified Public Accountants. (1978), ”Commission on Auditors' Responsibilities:  Report, Conclusions, and Recommendations, New York, Commission on Auditors' Responsibilities.

    Ball, Ray and Phillip Brown. (1968),"An Empirical Evaluation of Accounting and Income Numbers." Journal of Accounting Research (Autumn), pp. 159-178.

    Barefield, Russell M. and Eugene E. Comisky.(1971),  "Depreciation Policy and the Behavior of Corporate Profits." Journal of Accounting Research 9 , pp. 351-358.

    Barron's. September 25, 1995. "New Accounting at Microsoft." p. 25.

    Beaver, W. (1989). “Financial Reporting: An Accounting Revolution”. 2nd edition. PrenticeHall.

    Beresford, Dennis. (1999), “It's Time to Simplify Accounting Standards." Journal of Accountancy (March), pp. 65-67.

    Bernard, Victor L.(1995)"The Feltham-Ohlson Framework: Implications for Empiricists." Contemporary Accounting Research 2 (Spring), pp. 733-747.

    Blasch, Doris M., Jerome Kelliher, and William J. Read. (1996) “The FASB and the IASC Redeliberate EPS." Journal of Accountancy (February), pp. 43-47.

    Bowen, Robert M., Eric W. Noreen, and John M. Lacey.(1981)  "Determinants of the Corporate Decision to Capitalize Interest." Journal of Accounting and Economics (August), pp. 151-179.

    Briance Mascarenhas.(1992), "Determinants of Accounting Change: an Industry Analysis of Depreciation Change." Journal of Accounting, Auditing and Finance 7 (Winter), pp. 1-21.  Donnelly, B. October 18.

    Bricker, Robert, Gary Previts, Thomas Robinson, and Stephen Young.(1995),"FinancialAnalyst Assessment of Company Earnings Quality." Journal of Accounting, Auditing,and Finance 10 (Summer), pp. 541-554.

    Bricker, Robert, Gary Previts, Thomas Robinson, and Stephen Young.(1995),  "FinancialAnalyst Assessment of Company Earnings Quality." Journal of Accounting, Auditing,and Finance 10 (Summer), pp. 541-554.

    Brown, L., George Foster, and Eric Noreen. (1985), "Security Analyst Multi-Year EarningsForecasts and the Capital Market." Studies in Accounting Research No. 21 ,American Accounting Association.

    Brown, L., George Foster, and Eric Noreen.(1985), "Security Analyst Multi-Year EarningsForecasts and the Capital Market." Studies in Accounting Research No. 21 , American Accounting Association.

    Bushman, Robert M. and Raffi J. Indjejikian. (1993), "Stewardship Value of 'Distorted' Accounting Disclosures." Accounting Review 68 (October), pp. 765-782.

    Bushman, Robert M. and Raffi J. Indjejikian.(1993)  "Stewardship Value of 'Distorted' Accounting Disclosures." Accounting Review 68 (October), pp. 765-782.

    Business Week. October 5, (1998). "Who Can You Trust?", pp. 133-162.  April 1, 2002. Restating the 90’s, p. 35.

    Business Week. October 5,(1998). "Who Can You Trust?", pp. 133-162.  April 1. Restating the 90’s”, p. 35

    Campbell, J.D.(1951),  "Straight-line Method of Depreciation." Accounting Review 26:1(January), pp. 40-42.

    Campbell, J.D.(1951),  "Straight-line Method of Depreciation." Accounting  Review 26:1(January), pp. 40-42.

    Cindy Durtschi, Baruch Lev, and Mark Trombley.(2001)  "Informed Trading by Institutions and Quality of Accounting Information."  Unpublished manuscript, revised March.

    Corporate Financial Reporting and Analysis: Text and Cases, 4th edition. Irwin/McGraw-Hill (New York).

    Dopuch, Nicholas and Morton Pincus.(1988), "Evidence on the Choice of Inventory Accounting Methods: LIFO versus FIFO." Journal of Accounting Research 26 (Spring), pp. 2859.

    Easton, Peter D.(1985),  "Accounting Earnings and Security Valuation: Empirical Evidence of the Fundamental Links." Journal of Accounting Research 23 (Supplement), pp. 5477.

    Edwards, Edgar O. and Phillip W. Bell, (1961). “The Theory and Measurement of Business Income”.  University of California Press.

    Feltham, Gerald A. and James A. Ohlson. (1999), “Residual Earnings Valuation With Risk and Stochastic Interest Rates." Accounting Review 74 (April), pp. 165-183.

    Feltham, Gerald A. and James A. Ohlson.(1995),  "Valuation and Clean Surplus Accounting for Operating and Financial Activities." Contemporary Accounting Research 11 (Spring), pp. 689-731.

    Frankel, Micah and Robert Trezevant.(1994),  "The Year-End LIFO Inventory Purchasing Decision: An Empirical Test." Accounting Review, 69:2 (April), pp. 382-398.

    Freeman, R. and S. Tse.(1992)  "A Nonlinear Model of Security Price Responses to Accounting Earnings." Journal of Accounting Research (Autumn), pp. 185-209.

    Ghicas, Dimitrios C. (1990), "Determinants of Actuarial Cost Method for Pension Accounting and Funding." Accounting Review 65 , pp. 384-405.

    Gordon, Myron J. (1964), "Postulates, Principles, and Research in Accounting." Accounting Review 39 (April), pp. 251-263. 

    Hagerman, R. and Mark Zmijewski. (1979), "Some Economic Determinants of Accounting Policy Choice." Journal of Accounting and Economics 1 , pp. 141-161.

    Harikumar, T. and Charles I. Harter. (1995), "Earnings Response Coefficient and Persistence:New Evidence Using Tobin's q as a Proxy for Persistence." Journal of Accounting,Auditing and Finance 10 (Spring), pp. 401-418. 

    Hawkins, David F. (1986). “Corporate Financial Reporting and Analysis”. Dow Jones-Irwin (Homewood, Ill.).Hawkins, David F.

    Healy, Paul.(1985),"The Effect of Bonus Schemes on Accounting Decisions." Jounal of Accounting and Economics, 7:3 , pp. 85-107.

    Hepworth, Samuel R.(1953),  "Smoothing Periodic Income." Accounting Review 28:1 (January), pp. 32-39.

    Holdren, George C.(1964), "LIFO and Ratio Analysis." Accounting Review, 39:1 (January), pp. 70-85.

    Hughes, Patricia J., Eduardo S. Schwartz, and A.V. Thakor.(1994)  "Continuous Signaling Within Partitions: Capital Structure and the FIFO/LIFO Choice." Journal of Accounting, Auditing and Finance 9 (Winter), pp. 1-19.

    Hunt, Herbert G., III. (1985), "Potential Determinants of Corporate Inventory Accounting Decisions." Journal of Accounting Research (Autumn), pp. 448-467.

    Imhoff Jr., Eugene A. and Gerald J. Lobo. (1992), "The Effect of Ex Ante Earnings Uncertainty on Earnings Response Coefficients." Accounting Review 67 (April), pp. 427-439.

    Jaenicke, Henry R. (1962) "Management's Choice to Purchase or Pool." Accounting Review 37:4 (October 1962), pp. 758-765. 

    Johnson, W. Bruce and Ramachandran Ramanan. (1988), "Notes: Discretionary Accounting Changes from 'Successful Effects' to 'Full Cost' Methods: 1970-1976." Accounting Review (January 1988), pp. 96-110.

    Kormendi, R. and R. Lipe. (1987), "Earnings Innovations, Earnings Persistence, and Stock Returns." Journal of Business (July), pp. 323-345.

    R. Lambert, and D. Morse.(1980) "The Information Content of Security Prices." Journal of Accounting and Economics (March), pp. 3-28. 

    S. Ryan. (1987) "The Information Content of Security Prices: A Second Look." Journal of Accounting and Economics (July), pp. 139-158.

     

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت