پایان نامه بررسی علل امتناع شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران از بکارگیری زبان گزارشگری مالی توسعه پذیر(XBRL) از دیدگاه صاحبنظران حرفه ای

تعداد صفحات: 137 فرمت فایل: word کد فایل: 10002303
سال: 1389 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه حسابداری
قیمت قدیم:۲۰,۳۰۰ تومان
قیمت: ۱۸,۲۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی علل امتناع شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران از بکارگیری زبان گزارشگری مالی توسعه پذیر(XBRL) از دیدگاه صاحبنظران حرفه ای

    پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

     گرایش: حسابداری

    چکیده:

    با استفاده از XBRL[1] سیستم مالی  شرکت به ‌صورت مستقیم به اینترنت وصل و استفاده‌کنندگان از اطلاعات حسابداری در هر نقطه از جهان می‌توانند به وب سایت شرکت مراجعه و در هر زمان صورتهای مالی را با آخرین تغییرات مشاهده و تجزیه و تحلیل نمایند.شرکتها می‌توانند با استفاده از XBRL  در هزینه‌ها صرفه‌جویی کرده و با کارایی بیشتری به جمع‌آوری و گزارشگری اطلا‌عات مالی بپردازند. بنابراین  نخست لازم است تا جامعه حسابداری و حسابرسی ایران با این مهم آشنا شوند تا در مراحل بعدی موجب شناسایی عوامل موثر در ایجاد و گسترش آن گردد . لذا در این پژوهش سعی شده است ضمن شناسایی جوانب نظری موضوع به بررسی علل عدم استفاده از این زبان گزارشگری توسط شرکتهای پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران از دیدگاه صاحبنظران حرفه حسابداری بپردازد . بدین منظور ابتدا با مطالعه ادبیات موضوع متغیرهایی نظیر عدم آگاهی از وجود این زبان ، مهیا نبودن شرایط پذیرش این زبان در کشور ایران ( از دیدگاه زیرساختهای تکنولوژیکی)، عدم صرفه اقتصادی و در نهایت عدم نیاز به تحول شیوه گزارشگری موجود ، به عنوان متغیرهای موثر در عدم استفاده شرکتها از XBRL شناسایی گردیدند . و سپس از طریق پرسش نامه از مدرسین و محققین دانشگاهی در رشته حسابداری و نیز حسابرسان شاغل در حرفه نظر سنجی شده است . برای تحلیل داده های گردآوری شده از آزمون t استیودنت و نرم افزار SPSS نسخه 16 استفاده شده است . نتیجه اینکه عدم اطلاع از وجود XBRL ، مهیا نبودن شرایط پذیرش XBRL در ایران و عدم نیاز به زبان گزارشگری توسعه پذیر ، در حال حاضر به عنوان عواملی که از استفاده XBRL جلوگیری می کند شناخته شدند در حالیکه عدم صرفه اقتصادی بکارگیری  XBRL  به عنوان مانعی در استفاده از XBRL شناخته نشد.

    مقدمه:

    اینترنت یک ابزار افشاء اطلاعات خاص است که اشکال انعطاف پذیر از افشاء را ارائه می دهد و به استفاده کنندگان امکان برقراری ارتباط فوری ، جامع (فراگیر) و ارزان را می دهد . بسیاری از شرکتها هم بصورت اختیاری اطلاعات خود را روی وب سایت خود قرار می دهند (کلتون و یانگ، 2008،ص2)[2]. با وجو مزایای گفته شده برای ارائه اطلاعات در اینترنت ، اطلاعاتی که معمولاً با فرمت HTML[3] و PDF[4] در اینترنت قرار می گیرند دارای مشکلاتی برای استفاده هستند از جمله اینکه این اطلاعات برای بکارگیری با نرم افزارهای تحلیلی و کاربرگها چندان مناسب نیستند . اینجا است که نیازمند یک راه حل برای حل این مشکل هستیم . XBRL راه حلی برای این مشکل است ، XBRL عبارت است از یکی از توسعه های زبان XML[5] در زمینه گزارشگری مالی ، که از استانداردهای پذیرفته شده استفاده می کند . XBRL با عنوان بندی اطلاعات با استفاده از عناوینی که قابل شناسایی برای کامپیوتر هستند امکان انجام بسیاری از امور به صورت خودکار را ایجاد می نماید. در یک دید وسیع داده های XBRL  از جمله داده های الکترونیکی هستند . تحقیقات قبلی نشان داده اند که تغییرات شفافیت افشای مالی الکترونیکی  ( شبکه ای ) روند تصمیم گیری سرمایه گذاران را تحت تأثیر قرار می دهد(همان منبع ،ص2)5 . XBRL می تواند برای انتقال اطلاعات درون سازمانی یا شبکه ای توافقی و مشترک از سازمان ها نیز بکار گرفته شود . به طور خلاصه ، XBRL می تواند مبادله اطلاعات را از طریق هر رسانه دیجیتالی در گزارش دهی داخلی و خارجی تسهیل نماید ، زنجیره های تأمین اطلاعات بین و درون سازمانی را بهبود بخشد و به طور بالقوه یکپارچگی و هماهنگی های مورد نیاز کسب و کار الکترونیکی را ارتقاء دهد (سهرابی و خانلری،1388،ص80)6.

     با توجه به مزایای ذکر شده ، لزوم بکارگیری این فن آوری در سازمانها و شرکتهای ایرانی به خوبی احساس می شود . با این حال اگرچه آگاهی و دانش اولیه در مورد مزایا و اهمیت این فن آوری در کشور بوجود آمده است لیکن شواهد نشان از عدم کفایت آن دارد و لذا همچنان نحوه پیاده سازی و ریسک های اجرایی آن در هاله ای از ابهام قرار دارد . در این پژوهش سعی شده است تا عواملی که بر عدم استفاده شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران از  این فن آوری تأثیرگذارند شناسایی شوند تا تصمیم گیرندگان و مجریان این طرح در سازمان ها بتوانند این تغییر سازمانی را با دانش بیشتری مدیریت کنند .

    فصل اول

    کلیات تحقیق

    -1-مقدمه :

    در سالهای پایان قرن بیستم و زمانی که بهره برداری و سوء استفاده های غیر قانونی فراوانی که در بازارهای مالی دنیا رخ داد ، منجر شد تا یک عزم بی سابقه و بین المللی بر عملیات حسابداری و شفافیت بیشتر در گزارشات مالی پدید آید . یکی از عواملی که به بحران  در گزارشات مالی انجامید ، نا مناسب بودن اطلاعات در فرمتهای کاغذی و یا الکترونیکی مشابه کاغذ بود که فاقد ویژگیهای لازم برای انتقال کارآمد اطلاعات مالی پیچیده به سرمایه گذاران ، قانونگذاران و سایر ذینفعان می باشد .

    بازار های تجاری – اقتصادی و همچنین استفاده کنندگان اطلاعات از این بازار ها به مقدمات و شرایطی نیاز دارند تا شفافیت مراحل گزارشگری را افزایش دهند ، زیرا  امروزه گزارشگری تجاری – اقتصادی با انبوهی از مشکلات ( مانند نا کارایی ، تجزیه و تحلیل نا مناسب اطلاعات ) در بین ذینفعانی مانند بخش های مختلف سازمان ، سهامداران  و بانکها روبرو است . بنابراین دستیابی به یک سامانه گزارشگری تجاری مناسب برای حل مشکلات و نا کارایی ها بسیار مهم است . در حالی که موج تغییرات فناوری اطلاعات و ارتباطات [6] همه عرصه ها را در بر می گیرد ، می توان ادعا کرد حرفه حسابداری بیش از سایر مشاغل از اثرات و منافع این تغییرات در بهبود و اثربخشی گزارشگری مالی بهره مند شده است . توسعه بسترهای مالی همواره دغدغه اساسی جوامع اقتصادی بوده و راهکارهای گوناگون در این مسیر به چالش کشیده شده اند که در این مسیر ، تکنولوژی اطلاعات این توسعه را دچار تحول شگفت انگیزی نموده است . علاوه بر هزینه بالا ، سرعت و دقت پایین ، روش سنتی (دستی) موجب بروز خطاهای انسانی در گزارش های مالی نیز می شود ، به طوری که امروزه روش دستی چه در ورود اطلاعات و چه در بررسی آنها منسوخ شده است . استاندارد سازی نرم افزاری بسترهای مالی و به ویژه بازار سرمایه ، موجب بالا بردن کیفیت بازار با امکان نظارت دقیق ، سریع و فراگیر بر بازار اولیه و ثانویه ، تسهیل پیاده سازی بورس الکترونیک و اطلاع رسانی سریع و عادلانه به سهامداران در راستای حمایت از حقوق سهامداران گردیده است (شفاعی و کاظمی، 1388،ص2)2.

    اینترنت یک ابزار افشاء اطلاعات خاص است که اشکال انعطاف پذیر از افشاء را ارائه می دهد . بسیاری از شرکتها هم بصورت اختیاری اطلاعات خود را روی وب سایت خود قرار می دهند                                   (کلتون و یانگ ، 2008 ،ص2)[7].

     با وجود مزایای گفته شده برای ارائه اطلاعات در اینترنت ، اطلاعاتی که معمولاً با فرمت HTML[8]   و PDF[9] در اینترنت قرار می گیرند دارای مشکلاتی برای استفاده هستند از جمله اینکه این اطلاعات برای بکارگیری با نرم افزارهای تحلیلی و کاربرگها چندان مناسب نیستند . اینجاست که نیازمند یک راه حل برای حل این مشکل هستیم . XBRL[10] راه حلی برای این مشکل است ، XBRL عبارتست از یکی از توسعه های زبان XML[11] در زمینه گزارشگری مالی ، که از استانداردهای پذیرفته شده استفاده می کند . XBRL با عنوان بندی اطلاعات با استفاده از عناوینی که قابل شناسایی برای کامپیوتر هستند امکان انجام بسیاری از امور به صورت خودکار را ایجاد می نماید . در یک دید وسیع داده های XBRL از جمله داده های الکترونیکی هستند . تحقیقات قبلی نشان داده اند که تغییرات شفافیت افشای   مالی الکترونیکی   (شبکه ای ) روند  تصمیم گیری  سرمایه گذاران را تحت تأثیر  قرار می دهد (همان منبع،ص4)6.

    در این فصل به  تبیین کلیات تحقیق شامل بیان مسئله ، تاریخچه مطالعاتی ، اهمیت پژوهش ، اهداف تحقیق ، مدل مفهومی تحقیق ، متغیرهای پژوهش ، فرضیات پژوهش و تعریف واژه ها پرداخته خواهد شد .

     

    2-1- بیان مسئله

    سیستم گزارشگری XBRL  به عنوان یک انقلاب در گزارشگری مالی تلقی شده که باعث کاهش هزینه تولید و دسترسی به اطلاعات جهت تولیدکنندگان و استفاده‌کنندگان از اطلاعات صورت‌های مالی می‌شود. از مزایای دیگر این سیستم گزارشگری می‌توان به افزایش ویژگی کیفی مربوط بودن اطلاعات7 ، کاهش میزان خطا در اطلاعات و دسترسی سریعتر و ارزانتر به اطلاعات اشاره نمود.

     

    نظر به اهمیت و فواید قابل توجه این سیستم گزارشگری است که رئیس کمیسیون بورس اوراق بهادار آمریکا[12] از آن بعنوان "گزارشگری (داده های) تعاملی" یاد کرده و آنرا به عنوان آینده گزارشگری مالی  معرفی می‌نماید. نظر به اهمیت و مزایای این نوع گزارشگری، کشورهای متعددی در دنیا استفاده از XBRL را شروع نموده‌اند ( کشورهای چین، اسپانیا، بلژیک، هلند، هند، ژاپن، انگلستان و آمریکا). علاوه بر این سایر کشورها با تشکیل کارگروه‌های مربوطه، در حال پیاده‌سازی و تهیه زیرساخت‌های بکارگیری آن هستند (استرالیا، فرانسه، سوئد، فنلاند، امارات عربی). روند رو به رشد بکارگیری و استفاده از XBRL در دنیا نشانگر اینست که این روش به عنوان آینده در گزارشگری مالی محسوب شده و چه بسا موجب کنار گذاشتن روش‌های موجود برای گزارشگری مالی گردد. از سوی دیگر، سیاست‌های دولت ایران  مبنی بر توسعه بازار سرمایه از طریق اجرای اصل 44 قانون اساسی و تلاش در جهت جذب سرمایه‌های خارجی در بازار سرمایه کشور، نیازمند یک بازار کارا با سیستم‌های اطلاع‌رسانی سریع، دقیق و قابل اتکاست. سیستم گزارشگری  XBRLبه عنوان ابزار کارای  تهیه، تبادل و تحلیل اطلاعات مالی در بازارهای مهم سرمایه دنیا به شکل اجباری و یا اختیاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سیستم گزارشگری می‌تواند به تحقق سیاست‌های دولت در امر تعامل با بازارهای سرمایه دنیا و جذب سرمایه‌گذاران خارجی ممکن نماید(سایت سرمایه گذاری غدیر)[13].

    با توجه به اینکه هم اکنون شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران  اطلاعات خود را   به صورتPDF [14] در اختیار سهامداران قرار می دهند و  در صورتی که یک سهام دار اطلاعات مالی سال های پیش را نیاز داشته باشد باید به طور جداگانه اقدام به باز کردن اطلاعیه ها کند درحالیکه XBRL  این امکان را فراهم می کند که اطلاعات به صورت یکجا در اختیار سهام داران قرار بگیرد که از مزایای اثبات شده XBRL به شمار می رود و لذا چه بسا در آینده ای نزدیک شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار نیز ملزم به استفاده از این زبان گزارشگری جهت ارائه اطلاعات خود گردند[15] .

    بنا بر آنچه در بالا گفته شد محقق لازم دانست تا پژوهشی را درباره علل امتناع شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران از بکارگیری زبان گزارشگری مالی توسعه پذیراز دیدگاه صاحبنظران حرفه ای  ارائه دهد تا هم به بررسی فرضیه های خود پرداخته و هم به ارائه اطلاعات و پیشنهادات حرفه ای راجع به این زبان گزارشگری به جامعه حسابداری ، حسابرسی و علمی کشور   بپردازد .

    3-1-تاریخچه مطالعاتی

    زبان گزارشگری توسعه پذیر برای اولین بار در آوریل سال 1998 توسط چارلز هافمن مطرح گردید . وی در شرکت ویل و گریگوری[16] ، [17]XML   را برای گزارشگری الکترونیکی اطلاعات مالی ( با ایجاد نمونه های صورتهای مالی و برنامه های حسابرسی با استفاده از XML ) مورد استفاده قرار داد. او در همان سال رئیس شرکت های تک تسک فورس [18]را در جریان قابلیت استفاده از XML  در گزارشگری مالی قرار داد و سرانجام در 31 دسامبر 98 مدل ایجاد شده توسط او و مارک ژِوِت کامل گردید . در 15 ژانویه 1999 هافمن به همراه وِین هاردینگ این نمونه را به هیأت مدیره AICPA[19] ارائه کرده و آنها را متقاعد کرد که XML در حرفه حسابداری حائز اهمیت می باشد . AICPA نیز خواستار طرح توجیهی برای گزارشات مالی مبتنی بر XML شد که این پروژه XFRML   نام گرفت . در آگوست 1999 ، دوازده شرکت به کمیته پشتیبانی از این طرح پیوستند . سرانجام اولین نشست کمیته پشتیبانی [20]XFRML در تاریخ 14 اکتبر 1999 صورت گرفت و در 6 آوریل 2000 نام سازمان از XFRML به XBRL تغییر کرد (شفاعی و کاظمی ، 1388،ص25)6.

    در سال 2000 انجمن حسابداران آمریکا پیشنهاد کرد کمیته ای جهت نظارت بر بکارگیری استاندارد گزارشگری در شرکتها تشکیل گردد ، بر این اساس اطلاعات برخی از شرکتها بصورت نمونه در قالب XBRL تهیه شد تا قابلیت های آن مشخص شود . از دسامبر سال 2001 که زبان XBRL بصورت یک راهکار تازه پیشنهادی مطرح شد ، عملاً در امر گزارشگری مالی شرکتها مورد استفاده قرار گرفته است . پس از پذیرش اولیه XBRL ، تلاش زیادی برای ایجاد رده بندی های عمومی تری از اطلاعات مالی برای استفاده در محیط این ربان انجام شد تا اینکه در آوریل سال 2002 نخستین متن پیشنهادی برای استاندارد بین المللی حسابداری انتشار یافت . در دسامبر 2002 در بورس نیویورک 7 تصویب شد که از این زبان استاندارد برای انتشار اطلاعات معاملات و همچنین برای دریافت گزارشات شرکتها استفاده شود و انطباق با آن از سال 2005 الزامی شود . استفاده از این استاندارد در بورس نزدک8 نیز از سال 2004 بصورت رسمی آغاز گردید.

     

     در سند استراتژی توسعه بازار سرمایه آمریکا [21] برای سالهای 2004 تا 2009 استفاده از داده های استاندارد ( برچسب زده یا نشان گذاری شده ) [22] مانند XBRL به عنوان یکی از بندهای اساسی در نظر گرفته شده است . در اکتبر سال 2004 کمیته بورس های  اروپایی [23] تصویب کرد که از سال 2005 استفاده از فرمت استاندارد در انتشار گزارشات شرکتها اجباری شود . در این راستا بودجه ای در کنسرسیوم اروپا برای بسترسازی و بکارگیری استاندارد نظام مالی با هدف برقراری امکان نظارت دقیق تر بر شرکتها تصویب شد . استفاده از XBRL برای گزارشگری قانونی بانکها در آمریکا ، موفقیت بزرگی را به همراه داشته است ، بطوری که در گزارش شورای آزمون موسسات مالی فدرال [24] در خصوص مزایای XBRL به مزایای راه حلهای مبتنی بر XBRL  توجه ویژه ای صورت گرفته است ( از جمله افزایش 66 تا 95 درصدی در شفافیت داده ها ، افزایش 70 تا 100 درصدی در دقت داده ها ، کاهش زمان از هفته به ساعت در بهنگام بودن و افزایش 15 درصدی در بهره وری تحلیلگران) . در این راستا و بر اساس نظر مقامات بانکداری آمریکا و نیز با توجه به موفقیتهای کسب شده در اجرای آزمایشی XBRL در سال 2005 ، مقرر شده است گزارشگیری مالی بانکها از سال 2006 بر این اساس صورت پذیرد و به همین نحو نیز کمیسیون بورس اوراق بهادار سایر شرکتها را تشویق به پذیرش آن کرده و امیدوار است تأکید شرکتهای مشابه و نیاز سرمایه گذاران، موجب استفاده سراسری از این زبان گردد .

    در کشور چین بیش از 800 شرکت گزارشهای مربوط به نیمه دوم سال 2005 خود را با استفاده از سرفصل حسابهای XBRL ( که توسط بورس اوراق بهادار شانگهای طراحی و ایجاد شده ) تنظیم کرده اند . نهاد بین المللی XBRL[25] ضمن به رسمیت شناختن سرفصل حسابهای مورد استفاده جهت گزارشگری شرکتهای در چین ، تأیید می کند که این طبقه بندی بر پایه استاندارد های XBRL بوده و زمینه ساز پیشرفت سریع چین در استفاده از این زبان می باشد .

    امارات متحده عربی به عنوان اولین کشور در خاورمیانه ، حوزه حقوقی موقتی را برای XBRL تحت سرپرستی بورس اوراق بهادار ابوظبی [26] ایجاد کرده است که انتظار می رود این حوزه حقوقی جدید ، طبقه بندی XBRL را برای پشتیبانی از گزارشگیری مالی توسط XBRL و تحت استاندارد بین المللی حسابداری در شرکتهای امارات متحده عربی بکار بندد .

    بر اساس گزارش های دوره ای انجمن بین المللی مدیران مالی [27] ، استفاده از XBRL را از رتبه نهم در سال 2006 به رتبه سوم در سال 2007 ارتقاء یافته و با افزایش کاربرد داوطلبانه توسط شرکتهای مختلف ، گسترش این زبان شتاب بیشتری را تجربه کرده است . در واقع دنیای مجازی این استاندارد جدید که در سال 2008 حدود 60 هزار شرکت به آن پیوسته اند ، اهمیت توسعه این استاندارد را در کشورها نشان می دهد (همان منبع ، ص27 )2.

     

    4-1 اهمیت پژوهش

    اهمیت موضوع از جوانب مختلفی قابل بررسی است . یکی الزاماتی است که رشد و گسترش فناوری اطلاعات باعث آن شده است . مثلاً با گسترش فناوری اطلاعات نحوء ثبت ، پردازش و گزارشگری مالی بطور اساسی تغییر کرده و پیرو آن حوزه حسابرسی نیز تغییر یافته است . و دیگر آنکه زبان گزارشگری مالی توسعه پذیر، شرکتها و سایر ارائه دهندگان داده های مالی و گزارشات تجاری را قادر به خودکار کردن فعالیتهای جمع آوری اطلاعات در زبان XBRL و تهیه انواع مختلف گزارشها با استفاده از زیر مجموعه های گوناگون اطلاعات که مستلزم حداقل تلاش می باشد ، می نماید . برای مثال قسمت تأمین مالی شرکت گزارشات داخلی مدیریت و صورتهای مالی ، مدارک مورد نیاز مالیات و قوانین و گزارشات مانده حسابها برای اعتبار دهندگان را سریعتر و قابل اتکاتر تهیه می نماید . بجز انتقال اتوماتیک داده ها ، حذف فعالیتهای زمانبر و خطاپذیر ، امکان بررسی صحت اطلاعات توسط نرم افزار فراهم می شود . واضح است که اهمیت دیگر این پژوهش در آنست که بدانیم XBRL بعنوان یکی از دستاوردهای فناوری اطلاعاتی نقش بسیار حساسی در ارائه سریعتر و قابل اتکاتر اطلاعات برای شرکتها و یا دیگر ازائه دهندگان دارد . و همانطور که در بالا گفته شد XBRL با خودکار سازی فرایندهای ورود ، پردازش و توزیع اطلاعات باعث اولاً کاهش بهای تولید اطلاعات و ثانیاً جلوگیری از فعالیتهای پر زحمت و مستعد اشتباه ورود دستی ، ورود مجدد و ... می گردد . از طرف دیگر شاهد پذیرش این زبان گزارشگری با رشد فزاینده ای در سطح بین المللی هستیم که با توجه به نزدیکتر شدن ارتباط بین کشورها و مسائلی که تجارت جهانی در پی خواهد داشت لزوم آشنایی با XBRL و حسابرسی آن بیشتر عیان می گردد . به ویژه برای شرکتهای حسابرسی که آیا بدون آشنایی با XBRL و حسابرسی آن3 اصلاً قادر به رقابت و بقاء خواهند بود یا خیر (فریور لیلان ،1386،ص10)4.

    با توجه به آنچه گفته شد ، به نظر می رسد آشنایی با XBRL از اهمیت بالایی بویژه در آینده نزدیک ، در کشور ایران برخوردار خواهد بود ، لذا لازم است تا جامعه حسابداری و حسابرسی ایران با این مهم آشنا شوند تا موجب شناسایی عوامل موثر در ایجاد و گسترش آن گردد .

     

    5-1 اهداف تحقیق

    این پژوهش به دنبال یافتن دلایلی است که موجب می شود بر خلاف مزایایی که بکارگیری زبان گزارشگری مالی توسعه پذبر دارد ، در کشور ایران چندان مورد توجه نباشد . بدین منظور تلاش می نماید تا به اهداف ذیل دست یابد :

    شناسایی موانع بکارگیری زبان گزارشگری مالی توسعه پذیر و ارائه پیشنهادات و راهکارهایی جهت رفع موانع موجود

    روشن شدن برخی از جوانب نظری موضوع تا بعضی از دلایلی که از دیدگاه نظری سبب عدم استفاده از XBRL میگردد ، شناسایی و مورد بررسی قرار گیرد

    آشنایی با ساختار و کاربردهای XBRL و تشریح نحوه عملکرد آن 

    بررسی مزایا و معایب XBRL

     

     

    Abstract:

    By using “XBRL” firms financial system which is connected directly to internet, and the users from financial information in each parts of world, refer to company’s website and watch the latest financial invoice and changes and analyzed, companies by using “XBRL”, could thriftiness in expenses and more functionality to assemblage and report, the financial information. Accordingly, first it is essential, that accounting and auditing in Iran be familiar with this important subject, until during later period, resulted in recognition effective factors in establishing and expanding of it. In this study we try to recognize inspectional lights of subject, and account the reasons of non-using this language of reporting by confirmed companies in “Tehran Priced Burse Association"; From the viewpoint of financial theorist. Hence we studied in the literature of variants, such as unawareness of this language unprepared case acceptance this language in Iran (from technologic infrastructure viewpoint), economical disadvantage at last satiety to mutation in reporting method, are the effective variant in non-using of the firms from ”XBRL”. Then demos copy was done by questionnaire from professors and university researchers in financial  fields  and working auditors. To analyzing collected data (T) student test and “SPSS” software (version.16) was utilized; in conclusion unawareness of existing “XBRL” unprepared case of “XBRL” confirmation in Iran and satiety to reporting expanding language “XBRL” are prevention factors of using “XBRL”. Therefore economic disadvantages of using “XBRL” are an obstacle which was recognized during utilizing of “XBRL”.

     

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی علل امتناع شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران از بکارگیری زبان گزارشگری مالی توسعه پذیر(XBRL) از دیدگاه صاحبنظران حرفه ای

    فهرست:

    چکیده:.. 1

    مقدمه:.. 2

    فصل اول: کلیات تحقیق

    1-1-مقدمه : 4

    2-1- بیان مسئله 5

    3-1-تاریخچه مطالعاتی. 7

    4-1 اهمیت پژوهش.. 9

    5-1 اهداف تحقیق. 10

    6-1 مدل مفهومی تحقیق. 10

    7-1 متغیرهای پژوهش.. 11

    8-1 فرضیات پژوهش.. 11

    9-1 تعریف واژه ها 12

    فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق

    1-2- مقدمه: 18

    2-2 معرفی زبان گزارشگری مالی توسعه پذیر XBRL. 19

    1-2-2 تعریف زبان گزارشگری مالی توسعه پذیر XBRL. 19

    2-2-2 فرآیند ارتباطی در XBRL. 23

    3-2 مروری بر زبان نشانه گذاری توسعه پذیر. 25

    1-3-2 مراحل تکامل XML : 25

    2-3-2 SGML. 25

    3-3-2 XML یک ساختار جدید برای اسناد در وب.. 26

    4-3-2 پایه زبان نشانه گذاری توسعه پذیر XML. 27

    5-3-2 قابلیت ها و محدودیتهای XML. 28

    4-2 مفهوم حوزه در XBRL. 29

    1-4-2سازمان بین المللی XBRL. 29

    2-4-2تعریف حوزه 29

    3-4-2  اهداف تشکیل حوزه XBRL. 30

    4-4-2طبقه‌بندی حوزه‌ها در سازمان بین‌المللی  XBRL. 30

    5-4-2مزایای تشکیل حوزه ملی XBRL. 31

    6-4-2شرایط لازم برای ایجاد حوزه XBRL مشروط. 32

    5-2-اجزاء زبان گزارشگری توسعه پذیر. 33

    1-5-2 ویژگیها 34

    2-5-2 واژه نامه 35

    6-2 گزارشگری در XBRL. 39

    1-6-2 گزارشگری سنتی و محدودیتهای آن. 41

    2-6-2 لزوم مدل جدید گزارشگری مالی. 42

    3-6-2 تأثیر گزارشگری به هنگام در مدل های حسابداری. 43

    4-6-2 سطوح مختلف گزارشگری دیجیتال. 44

    6-6-2 چالش های XBRL در گزارشگری مالی. 46

    7-2 جنبه های امنیتی در XBRL. 47

    8-2 XBRL و حسابرسان مستقل. 51

    9-2 XBRL و حسابرسان داخلی. 52

    10-2 گزارشگری حسابرسی برای XBRL. 53

    1-10-2 ضرورت حسابرسی در محیط XBRL. 53

    2-10-2 حرفه حسابرسی و XARL. 54

    3-10-2 واژه نامه XARL. 55

    4-10-2 نمونه ای از اسناد XARL. 57

    11-2 نحوه عملکرد XBRL. 59

    12-2 مزایا و معایب XBRL. 60

    1-12-2 مزایای XBRL. 60

    2-12-2 معایب XBRL. 63

    13-2 عوامل توجیه کننده تقاضا برای XBRL. 63

    14-2 چه اشخاصی از XBRL استفاده خواهند کرد ؟ 64

    15-2 پیش نیازهای پیاده سازی XBRL. 65

    1-15-2 عوامل محیطی. 65

    2-15-2 عوامل سازمانی. 66

    3-15-2 عوامل فن آوری. 66

    16-2 پیشینه تحقیق. 67

    1-16-2تحقیقات خارج از ایران. 67

    2-16-2 تحقیقات در کشور ایران. 70

    فصل سوم: روش اجرای تحقیق

    1-3- مقدمه: 73

    2-3 روش تحقیق. 73

    3-3 جامعه و نمونه آماری. 74

    4-3 قلمرو تحقیق. 75

    1-4-3  قلمرو مکانی تحقیق. 75

    2-4-3  قلمرو زمانی تحقیق. 75

    3-4-3  قلمرو موضوعی تحقیق. 75

    5-3 روش و ابزار گرد آوری اطلاعات.. 75

    6-3 بررسی نرمال بودن داده ها 76

    7-3 روش تجزیه و تحلیل داده ها 77

    1-7-3-آزمون مقایسه دو میانگین. 77

    2-7-3-آزمون  t  student : 78

    8-3 اعتبار درونی و برونی پژوهش.. 79

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داه ها

    1-4-‏ مقدمه‏: 81

    2-4  تجزیه و تحلیل مشاهدات  با استفاده از تکنیک های آمار توصیفی. 81

    1-2-4  -بررسی توصیفی گروه شغلی در نمونه مورد بحث.. 82

    2-2-4-بررسی توصیفی سمت حسابرسی ویژه گروه شغلی حسابرس.. 83

    3-2-4-بررسی توصیفی آخرین مدرک تحصیلی به تفکیک گروه شغلی : 84

    4-2-4-بررسی توصیفی مدت تدریس یا تحقیق برای گروه شغلی مدرسین. 85

    5-2-4  بررسی توصیفی مدت تجربه حسابداری و حسابرسی. 86

    3-4  تحلیل توصیفی پرسشهای  کلیدی تحقیق : 87

    1-3-4 تحلیل توصیفی فرضیه شماره یک : 89

    2-3-4 تحلیل توصیفی فرضیه شماره دو : 90

    3-3-4 تحلیل توصیفی فرضیه شماره سه : 92

    4-3-4 تحلیل توصیفی فرضیه شماره چهار : 93

    4-4 تجزیه و تحلیل استنباطی : 96

    1-4-4 بررسی تأثیر موانع از دیدگاه کل جامعه مطالعاتی: 96

    2-4-4 بررسی تأثیر موانع به تفکیک دیدگاه اساتید و حسابرسان. 98

    1-2-4-4 تحلیل استنباطی فرضیه شماره یک : 98

    2-2-4-4  تحلیل استنباطی فرضیه شماره دو : 100

    3-2-4-4 تحلیل استنباطی فرضیه شماره سه : 102

    4-2-4-4  تحلیل استنباطی فرضیه شماره چهار : 104

    5-4  خلاصه نتایج آزمون فرضیه ها 106

    فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات

    1-5-مقدمه: 108

    2-5 ارزیابی و تشریح نتایج آزمون فرضیه ها 108

    3-5 پیشنهادات.. 110

    1-3-5 پیشنهادهایی مبتنی بر یافته های تحقیق. 111

    2-3-5 پیشنهادهایی برای تحقیق های آتی. 113

    4-5 محدودیت های تحقیق. 114

    پیوستها:

    منابع و ماخذ:

    منابع فارسی: 122

    منابع لاتین: 124

    چکیده انگلیسی .......................................................................................................126

     

    .

    منبع:

    منابع فارسی:

    اسدیان اوغانی ، الف ، 1387 ، "بررسی تأثیر گزارشگری مالی تحت وب بر ویژگیهای کیفی اطلاعات حسابداری" ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.

    احمدی فصیح ، ص ، 1381، " آشنایی با شبکه جهانی وب "ماهنامه علوم اطلاع رسانی ، دوره 18 ، شماره 1 و 2.

    ثقفی ، ع و محمد عرب مازار یزدی ،1384 ، "گزارشگری مالی در اینترنت و وضعیت آن در ایران" ، فصلنامه مطالعات حسابداری ، شماره 11.

    جیم ،ر. و اسمیت بارای،1385، ترجمه  علی سعیدی ولاشانی، "مقدمه ای بر زبان توسعه پذیر گزارشگری بازرگانی (XBRL)"، فصلنامه بررسی های حسابداری و حسابرسی ، شماره 45.

    خاکی ، غ ، 1387،"روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی" ، چاپ چهارم ، انتشارات بازتاب.

    زارع بهمن میری ، م.ج. و زینب نادی ، 1387 ، "مقاله برگزیده در همایش ملی چشم انداز آتی حسابداری و حسابرسی"، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب.

    سهرابی ، ب و امیر خانلری، 1388 ،"پیش نیازهای پیاده سازی زبان توسعه پذیر گزارش گیری کسب و کار (XBRL) "، فصلنامه بررسی های حسابداری و حسابرسی ، شماره 56.

    شاه ویسی وهمکاران،1388 ،"مجموعه مقالات همایش منطقه ای تحولات حسابداری و حسابرسی در دو دهه اخیر" ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه.

    شفاعی ، م و مهدی کاظمی، 1388 ،" مقدمه ای بر زبان گزارشگری تجاری گسترش پذیر"، چاپ اول ، انتشارات رهپویان خرد.

    عرب مازار یزدی،م، 1385،"امنیت در خدمات گزارشگری مالی مبتنی بر XML"، ماهنامه حسابدار ، شماره 178.

    عزتی ، م ، 1376،" روش تحقیق در علوم اجتماعی" ، چاپ سوم ، انتشارات نور علم.

    عطایی ، یوسف ، 1388 ، "نقش سیستم اطلاعاتی حسابداری در قابلیت ها و گزارشگری مالی".

    فریور لیلان،ف ، 1386،" بررسی عوامل کمک کننده به حسابرسی در محیط زبان گزارشگری مالی قابل توسعه XBRL "، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.

    میرمجربیان ، ح، 1383 ، "حسابداری تحت وب و تأثیر آن بر گزارشگری مالی داخلی و تصمیم گیری "، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.

    نادرپور ، آ ، 1384 ، "بررسی دلایل عدم انتشار گزارشهای مالی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در وب سایت این شرکتها"، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه الزهرا.

    منابع لاتین:

     

    Alison Jones, Mike Willis, (2003) "The challenge of XBRL: business reporting for the investor", Balance Sheet, Vol. 11 Iss: 3, pp.29 – 37

    Bager S and Lefrell A, (2005) , " Elektronsik rapportering En Studies of XBRL , Term Paper, Hanken - Swsdish School of Economics and Business Administration.

    Beattie V and Pratt K, (2003) , " Issues Concerning web-based Business Reporting: an Analysis of the Views of Interested Parties", The British Accounting Review ;35:155-187

    Boritz&No,J.E&W.G ,(2005), "Security in XML-Based Financial Reporting Services on The Internet"

    Bosworth, Seymour; Kabay, M. E,(2002),"Computer Security Handbook" ,4. Auflage,John Wiley & Sons New York

    Chang C, & Jarvenpaa S, (2005)," Pace of Information Systems Standards Development and Implementation : The Case of XBRL ",15(4):365-377

    Deshmukh, Ashtush,(2006), " Digital Accounting : The effects of the Internet and ERP on Accounting,"

    Heitmann&Ohling, Soren& Annica,( 2005), " Audit of Future An Analysis of the Impact of XBRL on Audit and Assurance", Dissertation for the Degree of Master of Accounting

    Hurt,Robert.L, (2008), "Accounting Information Systems Basic Concepts & Current Issues"

    J. Efrim Boritz and Won G. No ,(2007) , "Auditing an XBRL Instance Document : The Case of United Technologies Corporation "

    J. Efrim Boritz and Won G. No, (2003), " Assurance Reporting for XBRL : XARL (  Extensible Assurance Reporting Language )"

    J. Efrim Boritz and Won G. No, (2004)," Assurance Reporting for XML- Based Information Services: XARL ( Extensible Assurance Reporting Language )"

    Ketone&Yang Andrea S&Ya Wen,(2008)," The Impact of Corporate Governance on Internet Financial Reporting",Journal of Accounting and Policy

    Malhotra, Rashmi &  Francis Garritt, (2004); " Extensible Business Reporting Language: The Future of E-Commerce-driven Accounting" , INTERNATIONAL JOURNAL OF BUSINESS, NO 9, PP 59-82.

    Oppenheim, Richard,(2008), " XBRL 101-Value for the Accounting Professional, Business Analyst Company Executive"

    O'Rouke John, J.Malwitz Michael, (2006),"XBRL; Enabling Faster, More Transparent Financial Reporting", Hyperion Solutions Corporation

    Pinsker, Robert,(2003) , " XBRL Awareness in Auditing a Sleeping Giant"

    Premuroso R.F. & Bhattacharya S. (2008) , " Do Early and Voluntary Filers of  Financial Information in XBRL Format Signal Superior Corporate Governance and Operating Performance ? ", International Journal Accounting Information Systems

    Rezaee,Zabihollah, (2002), "Financial Statement Fraud , Prevention and Detection"

    Richards Jim, Smith Barry, Saeedi Ali (2004),"Induction to XBRL", Working Paper

    Romney&Steinbart, Marshal.B&Paul.J,(2007), " Accounting Information Systems"

    Troshani I. & Rao S. (2007) , " Drivers and Inhibitors to XBRL Adoption: A Qualitative Approach to Build a Theory in Under-Researched Areas, International Journal of E-Business Research, 3(4):98-111

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت