پایان نامه بررسی ارتباط میان محافظه کاری حسابداری و تغییر در وجه نقد نگهداری شده با بازده غیر نرمال شرکت ها در بورس اوراق بهادار تهران

تعداد صفحات: 142 فرمت فایل: word کد فایل: 10002277
سال: 1390 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه حسابداری
قیمت قدیم:۲۰,۸۰۰ تومان
قیمت: ۱۸,۷۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی ارتباط میان محافظه کاری حسابداری و تغییر در وجه نقد نگهداری شده با بازده غیر نرمال شرکت ها در بورس اوراق بهادار تهران

    پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

     گرایش: حسابداری

    چکیده:

    محافظه کاری به عنوان یکی از اصول محدودکننده حسابداری، سال‌ها است که مورد استفاده حسابداران قرار می‌گیرد و علی رغم انتقادات  فراوان بر آن، همواره جایگاه خود را در میان سایر اصول حسابداری حفظ نموده است . به طوری که‌ می توان دوام و بقای محافظه کاری را در مقابل انتقادات  وارده بر آن در طول سالیان طولانی گواهی بر مبانی بنیادین این اصل دانست. در این تحقیق ارتباط بین محافظه کاری حسابداری و تغییر در خالص وجه نقد نگهداری شده در شرکت‌ها با بازده غیر عادی  و همچنین تأثیر متغیر های تعدیل گر  تغییر در سود، تغییر در دارایی‌های غیر نقدی، تغییر در هزینه بهره پرداختی، تغییر در سود سهام پرداختی، اندازه شرکت، اهرم مالی و میزان وجه نقد بعلاوه سرمایه گذاریهای کوتاه مدت  مورد بررسی قرار گرفت. دوره زمانی  تحقیق 4 سال و از سال 1385 تا 1388 انتخاب و آزمون فرضیه ها با نرم افزارSPSS   و به کمک آماره های توصیفی و استنباطی نظیر تحلیل همبستگی، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج به دست آمده در این پژوهش حاکی از این است که تغییر در خالص وجه نقد نگهداری شده در شرکت ها ارتباط مثبت و معنی داری با بازده غیر عادی  دارد و همچنین محافظه کاری حسابداری ارتباط مستقیم و منفی معنی دار با بازده غیر عادی دارد. از دیگر نتایج این تحقیق می توان به این نکته اشاره کرد که متغیر های تغییر در سود،  تغییر در مخارج تحقیق و توسعه، تغییر در سود سهام پرداختی، اندازه شرکت و وجه نقد بعلاوه سرمایه گذاری‌های کوتاه مدت بر روابط میان محافظه کاری حسابداری و تغییر در خالص وجه نقد نگهداری شده با بازده غیر عادی تاثیر گذار هستند.

     

     

     

    مقدمه:

    در دنیای سرمایه گذاری امروز تصمیم گیری شاید مهمترین بخش از فرایند سرمایه گذاری باشد که طی آن سرمایه گذاران در جهت حداکثر کردن منافع و ثروت خویش نیازمند اتخاذ بهینه ترین تصمیمات می باشند. در این ارتباط مهمترین عامل فرایند تصمیم گیری اطلاعات است. اطلاعات می تواند بر فرایند تصمیم گیری تاثیر بسزایی داشته باشد. زیرا موجب اخذ تصمیمات متفاوت در افراد متفاوت می شود. در بورس اوراق بهادار نیز تصمیمات سرمایه گذاری متاثر از اطلاعات است. نظریه پردازان بازارهای اوراق بهادار ،گزارشگری مالی را مهمترین منبع اطلاعاتی سرمایه گذاران می دانند. به همین دلیل یکی از اهداف حسابداری و تهیه صورتهای مالی فراهم کردن اطلاعات به منظور تسهیل تصمیم گیری است.

    مدیران به عنوان مسئول تهیه صورت‌های مالی با وقوف کامل بر وضعیت مالی شرکت و با برخورداری از سطح آگاهی بیشتر نسبت به استفاده کنندگان صورت‌های مالی، به طور بالقوه سعی دارند که تصویر واحد تجاری را مطلوب جلوه دهند . برای مثال ممکن است از طریق منظور نمودن   هزینه های یک دوره به عنوان دارایی، باعث کاهش هزینه‌ها و گزارش سود بیشتر در صورت‌های مالی شوند . همچنین ممکن است دارایی‌ها و سرمایه واحد تجاری بیشتر از میزان واقعی گزارش گردد . نتیجه کلی این عملیات چنین خواهد بود که تصویر واحد تجاری بهتر از وضعیت واقعی به نظر می‌رسد و انگیزه تزریق سرمایه و منابع مالی از طریق افراد برون سازمانی به شرکت افزایش می‌یابد . در چنین شرایطی اصول و رویه‌های حسابداری به پشتوانه مراجع تدوین کننده استانداردهای حسابداری، با هدف متعادل کردن خوش بینی مدیران، حمایت از حقوق ذی‌نفعان و ارائه منصفانه صورت‌های مالی، مفهوم محافظه کاری را به کار می‌برند. محافظه کاری که بر اعمال احتیاط در شناسایی و اندازه گیری درآمدها و دارایی‌ها دلالت دارد، یکی از مهم‌ترین میثاق‌های محدود کننده صورت‌های مالی به شمار می‌رود.

    طی سال‌ها تحقیقات زیادی در رابطه با ارتباط و تأثیر محافظه کاری حسابداری بر متغیر های مالی و غیر مالی صورت گرفته  است اما تحقیقات کمی در مورد ارتباط محافظه کاری حسابداری و تغییر در خالص وجه نقد نگهداری شده در شرکت‌ها با بازده  غیر عادی آنها انجام شده است. این تحقیق در صدد آن است که ارتباط بین محافظه کاری حسابداری و تغییر در خالص وجه نقد نگهداری شده با بازده غیر عادی شرکتها را مورد بررسی و مطالعه قرار دهد.

     

    فصل اول

    کلیات تحقیق

     

    1-1 مقدمه

    با توجه به جنبه‌های اقتصادی اطلاعات،گزارشگری مالی و سیستم حسابداری نقش حیاتی را در بازار سرمایه ایفا می‌کند. هدف اصلی گزارشگری مالی تأمین نیازهای اطلاعاتی سرمایه گذاران است. سرمایه گذاران و استفاده کنندگان با استفاده از اطلاعات حسابداری عملکرد آتی شرکت را پیش بینی و از آن برای ارزش‌گذاری شرکت استفاده‌ می کنند.

    فلتهام و اوهلسون[1]( 1995) یکی از عوامل کلیدی ارزیابی شرکت را محافظه کاری در گزارشگری دارایی‌های عملیاتی عنوان نمودند ،تعدادی از پژوهشگران تأثیر محافظه کاری بر ارزش شرکت را مورد بررسی قرار دادند. گیولی و هین[2] (2000)در پژوهشی نشان دادند که شناخت زیان نسبت به سود زودتر انجام می‌شود و میزان محافظه کاری غیر شرطی  افزایش یافته است.

    هدف این پژوهش آن است که رابطه‌ی میان بازده با محافظه کاری حسابداری و تغییر در خالص وجه نقد نگهداری شده در شرکت‌ها را طی یک دوره 4 ساله بررسی کند. اهمیت پژوهش این است که به گونه تجربی به تحلیلگران مالی، سرمایه گذاران ، مدیران و سایر استفاده کنندگان اطلاعات حسابداری نشان میدهد که محافظه کاری حسابداری می‌تواند بر عملکرد شرکت اثرگذار باشد. به عبارت دیگر در تجزیه و تحلیل اطلاعات حسابداری باید به میزان محافظه کاری نهفته در آن توجه نمود. در نهایت این پژوهش، اهمیت محافظه کاری را در ارزیابی عملکرد شرکت‌ها مشخص می نماید.

    در فصل اول پس از بیان مسئله تحقیق، تاریخچه موضوع تحقیق را مورد بررسی قرار می‌دهیم؛ سپس به تعریف موضوع تحقیق پرداخته و در ادامه به بیان اهمیت و ضرورت تحقیق می‌پردازیم. همچنین اهداف تحقیق را در قالب اهداف کلی و ویژه بیان می‌کنیم. چارچوب نظری تحقیق که بنیان اصلی طرح سوال و موضوع تحقیق بوده است، در این فصل آورده شده  و در ادامه  به فرضیه‌های تحقیق و مدل تحلیلی نیز اشاره شده است.

     

    -1 بیان مسئله تحقیق

    مدیران به عنوان مسئول تهیه صورت‌های مالی با وقوف کامل بر وضعیت مالی شرکت و با برخورداری از سطح آگاهی بیشتر نسبت به  سایراستفاده کنندگان صورت‌های مالی، به طور بالقوه سعی دارند که تصویر واحد تجاری را مطلوب جلوه دهند . برای مثال ممکن است از طریق منظور نمودن هزینه های یک دوره به عنوان دارایی، باعث کاهش هزینه‌ها و گزارش سود بیشتر در صورت‌های مالی شوند . همچنین ممکن است دارایی‌ها و سرمایه واحد تجاری بیشتر از میزان واقعی گزارش گردد . نتیجه کلی این عملیات چنین خواهد بود که تصویر واحد تجاری بهتر از وضعیت واقعی به نظر می‌رسد و انگیزه تزریق سرمایه و منابع مالی از طریق افراد برون سازمانی به شرکت افزایش می‌یابد.

    در چنین شرایطی اصول و رویه‌های حسابداری به پشتوانه مراجع تدوین کننده استانداردهای حسابداری، با هدف متعادل کردن خوش بینی مدیران، حمایت از حقوق ذی‌نفعان و ارائه منصفانه صورت‌های مالی، مفهوم محافظه کاری را به کار می‌برند(کردستانی ،1387، 91)1.

    محافظه کاری به عنوان یکی از اصول محدودکننده حسابداری، سال‌ها است که مورد استفاده حسابداران قرار می‌گیرد و علی رغم انتقادت فراوان بر آن، همواره جایگاه خود را در میان سایر اصول حسابداری حفظ نموده است . به طوری که‌ می توان دوام و بقای محافظه کاری در مقابل انتقادات  وارده بر آن در طول سالیان طولانی را گواهی بر مبانی بنیادین این اصل دانست . همچنین می‌توان از محافظه کاری به عنوان مکانیزمی نام برد که اگر به درستی اعمال شود، منجر به حل بسیاری از مسایل نمایندگی و عدم تقارن اطلاعاتی خواهد شد که به طور کلی از شکاف روز افزون بین مدیران و تأمین کنندگان منابع مالی واحدهای تجاری ناشی می‌شود . با توجه به اهمیت نقش محافظه کاری، نیاز به معیارهایی برای سنجش دقیق آن در گزارشگری مالی ضروری به نظر می‌رسد.

    با توجه به موارد ذکر شده در بالا سوالات اساسی زیر قابل طرح می‌باشند:

    آیا ارتباطی بین محافظه کاری حسابداری و بازده غیر عادی در بازار سرمایه ایران وجود دارد یا خیر؟

    آیا ارتباطی بین تغییر در خالص وجه نقد نگهداری شده شرکت‌ها و بازده غیر عادی در بازار سرمایه ایران وجود دارد یا خیر؟

    طی سال‌ها تحقیقات زیادی در رابطه با ارتباط و تأثیر محافظه کاری حسابداری بر متغیر های مالی و غیر مالی صورت گرفته  است، اما تحقیقات کمی در مورد ارتباط محافظه کاری حسابداری و تغییر در خالص وجه نقد نگهداری شده در شرکت‌ها با بازده  غیر عادی آنها انجام شده است. لذا در این تحقیق ارتباط بین محافظه کاری حسابداری و تغییر در خالص وجه نقد نگهداری شده در شرکت‌ها با بازده غیر عادی  و همچنین تأثیر متغیر های تعدیل گر  تغییر در سود، تغییر در دارایی‌های غیر نقدی، تغییر در هزینه بهره پرداختی، تغییر در سود سهام پرداختی، اندازه شرکت، اهرم مالی و میزان وجه نقد بعلاوه سرمایه گذاریهای کوتاه مدت  مورد بررسی قرار می‌گیرد. این تحقیق در صدد آن است که ارتباط بین محافظه کاری حسابداری وتغییر درخالص وجه نقد نگهداری شده  با بازده غیر عادی شرکتها مورد بررسی و مطالعه قرار دهد.

     

    4-1 چارچوب نظری

    باسو محافظه کاری را الزام به داشتن درجه بالایی از تائید برای شناخت اخبار خوب مانند سود، در مقابل شناخت اخبار بد مانند زیان تعریف می‌نماید . این تعریف محافظه کاری را از دیدگاه سود و زیان توصیف می‌نماید (باسو ،1997، 11) [3]. اما تعریف دیگر از فلتهام و اوهلسون [4]  تعریف محافظه کاری از دیدگاه ترازنامه است، بر اساس این دیدگاه، در مواردی که تردیدی واقعی در انتخاب بین دو یا چند روش گزارشگری وجود دارد، آن روشی باید انتخاب شود که کمترین اثر مطلوب را بر حقوق صاحبان سهام داشته باشد.  تعریف سوم درباره محافظه کاری  از گیولی و هین[5]  بر پایه دیدگاه ترکیبی ترازنامه و سود و زیان است. در دیدگاه سوم، محافظه کاری، یک مفهوم حسابداری است که منجر به کاهش سود انباشته گزارش شده از طریق شناخت دیرتر درآمد و شناخت سریع‌تر هزینه، ارزیابی پایین دارایی و ارزیابی بالای بدهی می‌شود . در این پژوهش از تعریف سوم برای محاسبه شاخص محافظه کاری استفاده شده است. دسته بندی دیگری برای تعریف محافظه کار ی از سوی رایان[6]  در سال  2006 ارائه شده است که عبارت است از محافظه کاری شرطی و محافظه کاری غیر شرطی . محافظه کاری شرطی، محافظه کاری است که توسط استانداردهای حسابداری الزام شده است. یعنی شناخت به موقع زیان در صورت وجود اخبار بد و نامطلوب و عدم شناخت سود در مواقع وجود اخبار خوب و مطلوب. مثلاً کاربرد قاعده اقل بهای تمام شده یا خالص ارزش فروش در ارزیابی موجودی کالا، نوعی محافظه کاری شرطی است. به این نوع محافظه کاری ، محافظه کاری سود و زیان و یا محافظه کاری گذشته نگر نیز می‌گویند. اما محافظه کاری غیر شرطی از طریق استانداردهای پذیرفته شده حسابداری، الزام نگردیده است. این نوع محافظه کاری،کمتر از واقع نشان دادن ارزش دفتری خالص دارایی‌ها به واسطه رویه‌های از پیش تعیین شده حسابداری است . این محافظه کاری ، به  محافظه کاری ترازنامه و یا محافظه کاری آینده نگر نیز معروف است. کاربرد مفهوم محافظه کاری منافعی را در پی دارد. واتز[7] (2003) دلایل کاربرد محافظه کاری را چنین بیان می ‌دارد:

    1. توجیه مالیاتی. شناسایی نامتقارن سودها و زیان‌ها، مدیر را در کاهش ارزش فعلی مالیات‌های پرداختنی و در نتیجه افزایش ارزش شرکت یاری می‌رساند. تعویق شناسایی درآمدها و تسریع شناسایی هزینه‌ها، مالیات‌های قابل پرداخت شرکت را به دوره‌های آتی منتقل می‌کند.

    2. توجیه قراردادی. محافظه کاری از رفتار فرصت‌طلبانه مدیران (برای مدیریت سود شرکت) جلوگیری می‌کند و خطر اخلاقی را کاهش می دهد. رویه‌های حسابداری محافظه کارانه، مدیران را از خوش بینی بیش از حد در ارائه سود باز می دارد و طبعاً از پرداخت‌های اضافی (پاداش‌های اضافی) به مدیران جلوگیری می کند .این نقش محافظه کاری، همانند نقشی است که در محدود نمودن و جلوگیری از پرداخت اضافی سود سهام به سهامداران ایفا می‌کند. بنابراین، انگیزه‌ای را برای مدیران ایجاد می‌نماید که از پذیرش پروژه‌هایی با خالص ارزش فعلی منفی بپرهیزند در نتیجه، تضاد منافع و هزینه‌های نمایندگی بین افراد داخلی و خارجی شرکت کاهش می‌یابد.

    3. توجیه حقوقی . در سال‌های اخیر دعاوی سهامداران، توجیهی برای محافظه کاری شده است . در مواردی که با بیش از واقع نشان دادن سود و خالص دارایی‌ها، مدیران پاداش‌های بیشتری دریافت می‌دارند، احتمال اقامه دعوای حقوقی زیاد است . محافظه کاری با جلوگیری از بیش از واقع نشان دادن خالص دارایی‌ها از هزینه‌های اقامه دعوی توسط سهامداران جلوگیری می‌کند.

    4. توجیه سیاسی. محافظه کاری سد محکمی بر سر راه انتقاد به استاندارد گذاران است، زیرا استاندارد گذاران در صورت ارائه بیش از واقع خالص دارایی‌ها نسبت به ارائه کمتر آن، بیشتر مورد انتقاد قرار می‌گیرند. به این ترتیب، هزینه‌های سیاسی آنها نیز با محافظه کاری کاهش می‌یابد.

     در این تحقیق ارتباط بین محافظه کاری حسابداری و تغییر در خالص وجه نقد نگهداری شده در شرکت‌ها با بازده غیر عادی  مورد بررسی قرار می‌گیرد.

     

    5-1 فرضیه‌های تحقیق

    فرضیه اول: بین محافظه کاری حسابداری و بازده غیر عادی در بازار سرمایه ایران ارتباط وجود دارد.

    فرضیه دوم: بین تغییر در خالص وجه نگهداری شده در شرکت‌ها و بازده غیر عادی در بازار سرمایه ایران ارتباط وجود دارد.

    فرضیه سوم: تغییر در سود  شرکت بر رابطه بین محافظه کاری حسابداری و تغییر در خالص وجه نقد نگهداری شده با بازده غیر عادی تأثیر گذار است.

    فرضیه چهارم: تغییر در دارایی‌های غیر نقدی شرکت بر رابطه بین محافظه کاری حسابداری و تغییر در خالص وجه نقد نگهداری شده با بازده غیر عادی تأثیر گذار است.

    فرضیه پنجم: تغییر در مخارج تحقیق و توسعه شرکت بر رابطه بین محافظه کاری حسابداری و تغییر در خالص وجه نقد نگهداری شده با بازده غیر عادی تأثیر گذار است.

    فرضیه ششم:  تغییر در هزینه بهره  پرداختی بر رابطه بین محافظه کاری حسابداری و تغییر در خالص وجه نقد نگهداری شده با بازده غیر عادی تأثیر گذار است.

    فرضیه هفتم:  تغییر در سود سهام پرداختی به سهامداران عادی  بر رابطه بین محافظه کاری حسابداری و تغییر در خالص وجه نقد نگهداری شده با بازده غیر عادی تأثیر گذار است.

    فرضیه هشتم:  اندازه شرکت بر رابطه بین محافظه کاری حسابداری و تغییر در خالص وجه نقد نگهداری شده با بازده غیر عادی تأثیر گذار است.

    فرضیه نهم:  وجه نقد بعلاوه سرمایه گذاری‌های کوتاه مدت بر رابطه بین محافظه کاری حسابداری و تغییر در خالص وجه نقد نگهداری شده با بازده غیر عادی تأثیر گذار است.

    فرضیه دهم:  اهرم مالی  بر رابطه بین محافظه کاری حسابداری و تغییر در خالص وجه نقد نگهداری شده با بازده غیر عادی تأثیر گذار است.

    Abstract:

    Conservation , as one limited accounting principle, are used by accounters for many years and despite of high eritiques on it, maintained it’s status between other accounting principles, such a way that survival of conservatism in countrary with critiques on it in many years, can be an evidence to base principals of this principle. In this study, the relationship between accounting conservation and change in reserved net cash in corporations with uncommon yield, and also effect of moderator variables of profit change, change, change in non cash assets, change in interest payable cost, change in dividends payable, corporation size, financial leverage, and cash value, in addition to short- term investment, were analyzed. Study duration was 4 years, from 1385-88. Hypothesis chose and testing were analyzed with SPSS software, and with descriptive and deductive statics helps, such as correlation analysis, Results of this study suggest that change in teserved net cash in corporations has positive and meaningful relationship. With uncommon yield, and also accounting conservatism has a direct’ negative and meaningful relationship with it. It can be noted from other finding of this study that. Profit change variable, change in search and development costs, change in stock payable dividends, corporation size, and cash, in addition to short-term investments, have effects on relationships between accounting conservatism and change in reserved net cash with uncommon yield.

     

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی ارتباط میان محافظه کاری حسابداری و تغییر در وجه نقد نگهداری شده با بازده غیر نرمال شرکت ها در بورس اوراق بهادار تهران

    فهرست:

    چکیده: 1

    مقدمه: 2

    فصل اول: کلیات تحقیق

    1-1 مقدمه 4

    2-1 تاریخچه مطالعاتی. 5

    3-1 بیان مسئله تحقیق. 7

    4-1 چارچوب نظری. 8

    5-1 فرضیه‌های تحقیق. 10

    6-1 اهداف تحقیق. 10

    7-1 اهمیت و ضرورت تحقیق. 11

    8-1 قلمرو تحقیق. 12

    1-8-1 قلمرو  مکانی تحقیق. 12

    2-8-1 قلمرو زمانی تحقیق. 12

    3-8-1 قلمرو موضوعی تحقیق. 12

    9-1 تعریف واژه‌ها و اصطلاحات کلیدی. 12

    فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق

    1-2 مقدمه 15

    2-2-مبانی نظری تحقیق- بخش اول: 16

    1-2-2  اطلاعات حسابداری و گزارشگری مالی. 16

    2-2-2 عمده‌ترین اهداف گزارشگری مالی. 16

    3-2-2 ارتباط وجه نقد با سود 17

    4-2-2 سود(کیفیت حسابداری) به عنوان وسیله‌ای برای پیش بینی. 18

    5-2-2 ارتباط بین اهداف حسابداری و وجه نقد 19

    6-2-2 اهمیت فوق‌العاده جریان‌های نقدی عملیاتی. 20

    7-2-2 تاریخچه صورت وجه نقد 20

    8-2-2 وجه نقد و چارچوب نظری. 23

    9-2-2 حرکت به سوی جریان‌های نقدی. 24

    10-2-2 مدیریت نقدینگی ، توانایی واریز بدهی‌ها و انعطاف پذیری. 25

    11-2-2 اهمیت جریان‌های نقدی. 26

    3-2 بخش دوم مبانی نظری تحقیق- محافظه کاری. 28

    1-3-2. تعریف محافظه کاری. 28

    2-3-2 . جایگاه محافظه کاری در استانداردهای حسابداری. 30

    3-3-2 . احتیاط. 30

    4-3-2. معیارهای ارزیابی محافظه کاری. 31

    1-4-3-2. معیارهای خالص دارایی‌ها 31

    2-4-3-2. معیارهای سود و اقلام تعهدی. 31

    3-4-3-2. معیارهای رابطه سود و بازده سهام 32

    5-3-2. تقسیم انواع محافظه کاری. 33

    1-5-3-2. محافظه کاری مشروط: (محافظه کاری سود و زیانی- محافظه کاری از پیش تعیین شده) 33

    2-5-3-2. محافظه کاری نامشروط (محافظه کاری ترازنامه‌ای- محافظه کاری آینده نگر) 34

    6-3-2.روش‌های اندازه گیری محافظه کاری: 34

    1-6-3-2. روش‌ها اندازه گیری محافظه کاری مشروط. 34

    2-6-3-2 روش‌های اندازه گیری محافظه کاری نامشروط. 37

    4-2. بخش سوم بازده و بازده غیر منتظره 38

    1-4-2.بازده 38

    2-4-2.روش‌های محاسبه بازده سهامداران. 39

    3-4-2. بازده مورد انتظار. 43

    4-4-2.بازده مورد انتظار پرتفولیو. 43

    5-4-2 بازده غیرعادی سهام 45

    6-4-2 تئوری بازار کارا 48

    7-4-2 تأثیر کارایی: عدم قابلیت پیش بینی. 49

    8-4-2 نقاط ضعف نظریه بازار کارا 49

    9-4-2 پاسخ نظریه بازار کارا 50

    10-4-2 بازار چطور کارا می‌شود؟ 51

    11-4-2 درجات کارایی. 51

    5-2بخش پنجم: پیشینه تحقیق. 51

    1-5-2 تحقیقات خارجی: 52

    2-5-2 تحقیقات داخلی. 56

    فصل سوم: روش‌ اجرای تحقیق

    1-3 مقدمه 60

    2-3 روش تحقیق. 60

    3-3 فرضیات تحقیق. 61

    4-3 جامعه مطالعاتی و نمونه آماری. 62

    5-3 مدل تحقیق و شیوه اندازه گیری متغیر های تحقیق: 63

    6-3 روش‌های جمع آوری اطلاعات.. 67

    7-3 روش تجزیه و تحلیل  اطلاعات.. 67

    1-7-3 تحلیل همبستگی پیرسون و رگرسیون ساده خطی: 68

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده‌ها

    1-4 مقدمه‏ 75

    2-4  شاخص های توصیفی متغیرها 75

    3-4  تجزیه و تحلیل فرضیه‌های تحقیق. 77

    1-3-4 بررسی فرض نرمال بودن متغیرها: 78

    2-3- 4 خلاصه تجزیه و تحلیل‌ها به تفکیک هر فرضیه به شرح ذیل بیان می‌شود 78

    1-2-3-4-تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیه اول. 78

    2-2-3-4 تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیه دوم: 82

    3-2-3-4 تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیه سوم 88

    4-2-3-4 تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیه چهارم 90

    5-2-3-4 تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیه پنجم 92

    6-2-3-4 تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیه ششم 94

    7-2-3-4 تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیه هفتم 96

    8-2-3-4 تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیه هشتم 98

    8-2-3-4 تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیه نهم 100

    9-2-3-4 تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیه دهم 102

    فصل پنجم: نتیجه‌گیری و پیشنهادات

    1-5 مقدمه 108

    2-5 ارزیابی و تشریح نتایج آزمون فرضیه ها طبق شرایط متغیرها 109

    1-2-5 نتایج فرضیه اول. 109

    2-2-5 نتایج فرضیه دوم 109

    3-2-5 نتایج فرضیه سوم 110

    4-2-5 نتایج فرضیه چهارم 110

    5-2-5 نتایج فرضیه پنجم 111

    6-2-5 نتایج فرضیه ششم 111

    7-2-5 نتایج فرضیه هفتم 112

    8-2-5 نتایج فرضیه هشتم 112

    9-2-5 نتایج فرضیه نهم 113

    10-2-5 نتایج فرضیه دهم 113

    3-5 نتیجه گیری کلی تحقیق. 114

    4-5 پیشنهادها 114

    1-4-5 پیشنهاد هایی مبتنی بر یافته های فرضیات پژوهش.. 114

    2-4-5 پیشنهادهایی برای پژوهش های آتی. 115

    5-5 محدودیت های تحقیق. 115

    پیوست ها

    پیوست الف :جدول  مربوط به صنایع و نام شرکت های نمونه آماری. 118

    منابع و ماخذ

    منابع فارسی: 122

    منابع لاتین: 124

    چکیده لاتین. 128

    منبع:

    منابع فارسی:

    آذر، ع. و منصورمؤمنی،1385، "آمار و کاربرد آن در مدیریت"، انتشارات سمت، جلد دوم، چاپ نهم، تهران.

    اسماعیلی، ش، 1385 ، "رابطه بین کیفیت سود و بازده سهام"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.

    بنی مهد، ب، و تهمینه باغبانی ،1388، " اثر محافظه کاری حسابداری، مالکیت دولتی، اندازه شرکت و نسبت اهرمی بر زیان دهی شرکت ها "،فصل نامه بررسی های حسابداری و حسابرسی شماره 58 صص70- 53.

    پارسائیان ،ع،1384،"تئوری حسابداری". تالیف احمد ریاحی بلکویی،تهران:دفتر پژوهش های فرهنگی.

    حسینی، و، 1378، "تاثیر کیفیت اقلام تعهدی بر هزینه سرمایه شرکت ها" ، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم اقتصادی و اداری دانشگاه مازندران.

    خاکی، غ.ر،1387،"روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی"، انتشارات بازتاب، چاپ هشتم خورشیدی ، ا، و احمد قریشی، 1381، " مدیریت سرمایه گذاری پیشرفته" انتشارات دانشگاه تهران

    دلاور،ع،1374،"مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی" ،انتشارات رشد تهران.

    رهنمای رودپشتی، ف ، 1386، "مدیریت مالی راهبردی"، انتشارات MCG.

    زاهدی ، ج، 1386 ، "بررسی رابطه بین قابلیت اتکای اقلام تعهدی و ثبات سود در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران" ،پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران.

    سرمد، ز، ومحمد بازرگان، و الهه حجازی، 1381، "روش تحقیق در علوم رفتاری "، تهران ، نشر آگاه.

    شباهنگ،ر،1382،"تئوری حسابداری"، جلد اول از انتشارات مرکز تحقیقات تخصصی حسابداری و حسابرسی ،سازمان حسابرسی .

    طاهری ،ا. و علیرضا برمی. 1385، "بررسی میزان ارتباط بین سود، جریان نقدی جاری و اقلام تعهدی با جریان نقدی عملیاتی آتی"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم اقتصادی و اداری دانشگاه مازندران.

    عالی ور، ع. ،1380، " صورتهای مالی اساسی"، انتشارات سازمان حسابرسی ،تهران.

    علی احمدی، س.، 1386، " نقش اقلام تعهدی و جریانهای نقدی در ارزش کذاری"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه شهید با هنر کرمان.

    کردستانی،م، و علی امیر بیگی، 1387، "محافظه کاری در گزارش گری مالی: بررسی رابطه عدم تقارن زمانی سود و MTB به عنوان دو معیار ارزیابی محافظه کاری"، دانشگاه امام خمینی، پایان نامه کارشناسی ارشد.

    کمیته فنی سازمان حسابرسی، استاندارد های بین المللی، نشریه 88 سازمان حسابرسی، ص 36-20.

    مرکز تخصصی حسابداری و حسابرسی، سال 1385، ص 49.

    مشایخی ،ب و مهدی محمد آبادی ،و رضا حصارزاده ، 1388 " تاثیر محافظه کاری حسابداری بر پایداری و توزیع سود " فصل نامه بررسی های حسابداری و حسابرسی شماره 56 صص 124-107.

    نوروزبیگی،ع، 1386 ،"محتوای اطلاعاتی اعلامیه های سود هر سهم بر اساس ضریب واکنش سود" ، پایان نامه کارشناسی ارشد حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی.

    هاشمی،ع، 1383، " بررسی تحلیلی رابطه بین جریان های نقدی عملیاتی و اقلام تعهدی صورتهای مالی- ارائه مدل برای پیش بینی جریانهای نقدی عملیاتی" پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.

     

     

     

     

     

     

     

     

    منابع لاتین:

    Ahmed, A. and Duellman, S، (2007)، “Accounting Conservatism and Board of Director Characteristics: An Empirical Analysis”. Journal of Accounting and Economics

    Ahmed,A.S., and Duellman, S., (2005), “Evidence on the role of accounting conservatism in corporate governance, On line”, http://www.ssrn.com.

    Ball, R., and P.Brown, (2001) , “ An Empirical Evaluation of Accounting Income Numbers,” Journal of Accounting Research,  Vol 9, pp:159-178.

    Basu, S. ,(1997),” The conservatism principle and the asymmetric timeliness of earnings”, Journal of Accounting and Economics, 24, pp. 337.

    Bates, T., Kahle, K., and Stulz, R., (2009), “Why do U.S. firms hold so much more cash than they used to?”, Journal of Finance, forthcoming.

    Beaver, W.H. , R. Clarke, and W. Wright,(1998), "The Association between Unsystematic Security Returns and the Magnitude of the Earnings Forecast Error," Journal of Accounting Research: pp.316-340.

    Dittmar, A., Mahrt-Smith, J., (2007). “Corporate governance and the value of cash holdings”. Journal of Financial Economics 83, 599-634.

    Fama, Eugene, and G. William. Schwert, (1977), “Asset returns and inflation”, Journal of FinancialEconomics 5, 115–146.

    Feltham G., J. Ohlson. (1995),” Valuation and Clean Surplus Accounting for Operating and Financial Activities. Contemporary” Accounting Research; 689-731.

    Francis, J., R. LaFond, P. Olsson, and K. Schipper., (2004). “Cost of equity and earnings attributes”.

    Gary C. Biddle, Mary L. Ma*, Frank M. Song,) 2010"),Accounting Conservatism and Bankruptcy Risk ". Faculty of Business and Economics The University of Hong Kong.

    Givoly D., Hayn C,( 2000),”The changing Time-series Properties of Earnings, Cash Flows and Accruals: Has Financial Reporting Become More Conservative?”, Journal of Accounting and Economics; 29(3): 287- 320.

    Givoly, D. and C. Hayn.,(2000), “The Changing Time-series Properties of Earnings, Cash Flows, and Accruals: Has Financial Reporting Become More Conservative?” Journal of Accounting and Economics 29, 287–320.

    Givoly, D., C. K. Hayn, and A. Natarajan,(2007) ,.”Measuring reporting conservatism”. The Accounting Review 82 (1): 65-106.

    Guay, W. and Verrecchia, R.E. (2007). “Conservative disclosure”. Working paper, University of Pennsylvania.

    Hendriksen, E. S.,(1982), “Accounting Theory”, 4th ed., Homewood: Irwin.

    Kothari, S., (2001) , “An Analysis of International and Cross-Sectional Determinants of Earnings Response Coefficients”, Journal of Accounting and Economics: pp.1-54.

    LaFond, R. and Watts, R., (2006), “The Information Role of Conservative Financial Statements”. On line, http://www.ssrn.com.

    Lara, Juan Manuel Garcia, Osma, Beatriz Garcia Penalva, Fernando, (2007), “Cost of Equity and Accounting Conservatism”, IESE Business School, University of Navarra.

    Louis, H., Amy Sun, and Oktay Urcan, (2010), “Value of cash holdings and accounting conservatism”. Penn State University and London Business School.www.ssrn.com.

    Pae, J., Thornton, D. and Welker, M, (2008),“Agency Cost Reduction Associated with EU Financial Reporting Reform” Journal of International Accounting Research,Volume 7, Issue 1, 51-76 

    Penman, S. H. and Zhang, X-J,(2002),” Accounting conservatism and the quality of earnings and stock returns”, The Accounting Review, 77(April), pp. 237-264.

    Pervin Shroff, Ramgopal Venkataraman, Suning Zhang ,(2004),”The Conservatism Principle and the Asymmetric Timeliness of Earnings: An Event Based Approach”, University of Minnesota, Carlson School of Management,www.ssrn.com

    Pope, P.F. and M. Walker.,(1999), “International differences in the timeliness, conservatism and classification ofne earnings”. Journal of Accounting Research, 37 (Supplement): 53-99.

    Qiang, X. (2007) ,”The effects of contracting, litigation, regulation, and tax”.

    Qiang, X., (2008), “The Information Role of Unconditional and conditional Conservatism”. Working paper, Xiamen University.

    Roychowd hury, S. and R. Watts,(2007), “Asymmetric timeliness of earnings, market to book and”.

    Ryan, S. (2006) “Identifying conditional conservatism”,  Stern School of Business, New York University. www.SSRN.com

    Watts R. L. , Zimmerman, J. L,(1979) ,”The demand for and supply of accounting theories the market for excuses”, The Accounting Review, 54(2), pp. 273-305.

    Watts, R.L., (2003), “Conservatism in accounting Part II: evidence and research opportunities”, Accounting Horizons, 2003, 287-301.

    Zhang, J., (2008). “The Contracting Benefits of Accounting Conservatism to Lenders”.

     

     

     

     

    فهرست منابع اینترنتی

    www. Irbourse. Com(سایت اینترنتی سازمان بورس اوراق بهادار تهران)

    www.SSRN.com

    www.Emeraled.com

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت