پایان نامه بررسی عوامل موثر بر کارایی سرمایه گذاری با توجه به درجه انعطاف پذیری مالی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

تعداد صفحات: 108 فرمت فایل: word کد فایل: 10002608
سال: 1392 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه حسابداری
قیمت قدیم:۱۷,۴۰۰ تومان
قیمت: ۱۵,۳۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی عوامل موثر بر کارایی سرمایه گذاری با توجه به درجه انعطاف پذیری مالی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

    پایان نامه برای کسب درجه کارشناسی ارشد

    رشته حسابداری

    چکیده:

    عمده مدیران شرکتها در نقاط مختلف دنیا به انعطاف پذیری مالی به عنوان یک موضوع مهم در تصمیمات مربوط به ساختار بندی سرمایه توجه می کنند.تحقیقات دانشگاهی با این عقیده موافق اند که انگیزه دستیابی به انعطاف پذیری مالی با توان آتی و نیاز شرکتها برای افزایش سرمایه گذاری بیرونی و تامین مجدد مالی با هزینه کم مرتبط می باشد.شرکتهای با انعطاف مالی بیشتر دسترسی آسانی به بازارهای سرمایه خارجی ودستیابی به منابع مورد نیاز به منظور کسب سودهای پیش بینی نشده و فرصتهای جدید رشد را دارند.

    در این تحقیق به بررسی تاثیر درجه انعطاف پذیری مالی شرکتها در میزان اثرگذاری عوامل موثر برکارایی سرمایه گذاری است. در این تحقیق از جامعه آماری مربوط به 103 شرکت از شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار جهت بررسی این مساله استفاده شده است.نتایج تحقیق نشان می دهد که در شرکتهایی که از انعطاف پذیری بالاتری برخوردار هستند متغیرهای کیفیت گزارشگری مالی و اهرم مالی و نوع صنعت بر کارایی شرکتها اثر گذار است.ولی در سایر سطوح انعطاف پذیری (پایین و متوسط) رابطه معنادار مشاهده نگردید.

    کلمات کلیدی: انعطاف پذیری مالی،میزان سرمایه گذاری، کارایی سرمایه گذاری

    مقدمه

     

    سرمایه گذاری در امور مختلف توسط شرکت ها، همواره به عنوان یکی از راه های مهم توسعه شرکت ها

    و جلوگیری از رکود و عقب ماندگی، مورد توجه بوده است. در این میان، محدودیت در منابع موجب شده

    است که علاوه بر توسعه سرمایه گذ اری، افزایش کارایی سرمایه گذاری، از اهمیت فراوانی برخوردار گردد. به طور کلی، کارایی سرمایه گذاری، به معنای پذیرش پروژه هایی با خالص ارزش فعلی مثبت، و منظور از ناکارایی سرمایه گذاری، انتخاب پروژه هایی با خالص ارزش فعلی منفی )سرمایه گذاری بیش از حد ( و یا عدم انتخاب فرصت های سرمایه گذاری)سرمایه گذاری کمتر از حد( است. در تعیین کارایی سرمایه گذاری، حداقل دو معیار نظری وجود دارد: معیار اول بیان می کند که به منظور تأمین مالی فرصت های سرمایه گذاری، نیاز به جمع آوری منابع وجود دارد. در یک بازار کارا، همه پروژه های با خالص ارزش فعلی مثبت، باید تأمین مالی شوند. اگرچه، تعداد زیادی از تحقیقات موجود در حوزه مالی نشان داده است که محدودیت های مالی، توانایی مدیران در تأمین مالی را محدود می سازد یکی از مواردی که می توان  استنباط نمود آن است که شرکت های مو اجه با محدودیت تأمین مالی، ممکن است به دلیل هزینه های زیاد تأمین مالی، از قبول و انجام پروژه های با ارزش فعلی خالص مثبت، صرف نظر نمایند که این امر، به کم سرمایه گذاری منجر می شود . معیار دوم نیز بیان می کند که اگر شرکت تصمیم به تأمین مالی بگیرد، هیچ تضمینی وجود ندارد که سرمایه گذاری صحیحی با آن انجام شود. برای مثال، مدیران ممکن است با انتخاب پروژه های نامناسب در جهت منافع خویش و یا حتی سوءاستفاده از منابع موجود، اقدام به سرمایه گذاری ناکارا نمایند. بیشتر مقالات موجود در این حوزه، پیش بینی می کنند که انتخاب پروژه های ضعیف، موجب بیش سرمایه گذاری می شود )استین،.[20] (2003

    با توجه به تحولاتی که در جهان امروز رخ داده است، خصوصا در کشورهای در حال توسعه که با تهدیدات عدیده ای روبه رو می باشند، این کشورها، جهت حل مشکلات اقتصادی خود نیازمند راهکارهای مناسب جهت استفاده بهتر از امکانات و ثروتهای خدادادی خود می باشند. در این راستا یکی از راهکارهای مهم، بسط و توسعه سرمایه گذاری است)تهرانی و نوربخش، (1385  با توجه به محدودیت منابع، علاوه بر مسئله توسعه سرمایه گذاری، افزایش کارایی سرمایه گذاری از جمله مسائل بسیار با اهمیت می باشد. کارایی سرمایه گذاری مستلزم آن است که از یک سو، از مصرف منابع در فعالیت هایی که سرمایه گذاری در آن بیش تر از حد مطلوب انجام شده است ممانعت شود)جلوگیری از بیش سرمایه گذاری( و از دیگر سو، منابع به سمت فعالیت هایی که نیاز بیشتری به سرمایه گذاری دارد، هدایت گردد(جلوگیری از کم سرمایه گذاری)

    بیان مساله

    تصمیم گیری درست در سطح بنگاه های اقتصادی ، مستلزم وجود اطلاعات مالی شفاف می باشد.اتخاذ تصمیم های صحیح در سطح بنگاه ها موجب تخصیص بهینه منابع کمیاب شده و باعث استفاده مطلوب از فرصتهای سرمایه گذاری خواهد شد. انعطاف پذیری مالی یکی از عوامل موثر در رشد و شکوفایی واحد های انتفاعی می باشد.

    انعطاف پذیری مالی عبارت است از توانایی واحد تجاری مبنی بر اقدام موثر جهت تغییر میزان و زمان جریانهای نقدی آن می باشد به گونه ای که واحد تجاری بتواند در قبال رویداد ها و فرصت غیر منتظره واکنش نشان دهد.مجموعه صورتهای مالی ، اطلاعاتی را که جهت ارزیابی انعطاف پذیری واحد تجاری مفید است منعکس می کند. انعطاف پذیری مالی واحد تجاری را قادر می سازد تا از فرصتهای غیر منتظره سرمایه گذاری به خوبی بهره گیرد و در دورانی که جریانهای نقدی حاصل از عملیات ، مثلا به دلیل کاهش غیر منتظره در تقاضا برای محصولات تولیدی واحد تجاری در سطح پایین و احتمالا منفی قرار دارد به حیات خود ادامه دهد ( کمیته تدوین استاندارد های حسابداری ،1386)

    انعطاف پذیری مالی در توانمند سازی شرکتها برای قبول تعهد سرمایه گذاری در آینده بسیار مهم است،به خصوص زمانی که اطلاعات نامتقارن و مشکلات نمایندگی ، آنها را مجبور به صرف نظر از فرصتهای رشد مفید کرده باشد.انعطاف پذیری مالی باعث می شود شرکتها کمتر تحت تاثیر محدودیتهای مالی قرار گیرند و همچنین باعث افزایش ارزش شرکت می شود (مارچیا و مارا 2009).

    میرز (1977) نشان داد که چگونه تهدیدات ناشی از بدهی شرکتها ممکن است که مانع استفاده آنها از فرصتهای سودآور شود ، حتی هنگامیکه مدیران و سهامداران علاقمند به استفاده از این فرصتها هستند.شرکتهای دارای انعطاف پذیری مالی( شرکتهای دارای قدرت استقراض) ذخیره ای برای خود نگه می دارند تا بتوانند در سالهای بعد از  اعمال سیاست محافظه کاری، سرمایه گذاری بیشتری انجام دهند..طبق مطالب فوق ، انعطاف پذیری مالی باید رابطه مستقیم و تاثیر مهمی بر مخارج سرمایه ای داشته باشند. همچنین شرکتهای منعطف می توانند بعد از یک دوره سیاست اهرمی پایین ، راحتتر وجوه خود را برای تامین مالی پروژه هایشان بکار گیرند. و توانایی سرمایه گذاری آنها باید کمتر وابسته به وجوه داخلی باشد. در نتیجه انتظار این است که یک رابطه منفی بین سرمایه گذاری و عامل گردش وجوه نقدی وجود داشته باشد.

    انعطاف پذیری مالی از منابع مختلفی نشات می گیرد. بر اساس بررسی ادبیات موضوع ( دانیل و همکاران ،2008) از جمله منابع اساسی انعطاف پذیری مالی ، موارد زیر را می توان بر شمرد:

    1) حفظ ظرفیت استقراض ( تامین مالی خارجی یا سهامداران)

    2) نگهداری وجه نقد در دسترس در سطح بالا

    3) توان دستیابی به وجه نقد از طریق فروش داراییها بدون اختلال در عملیات در حال تداوم یا انقطاع سرمایه گذاری

    4) کاهش یا عدم پرداخت سود سهام بین سهامداران

    5) افزایش حقوق صاحبان سهام از طریق آورده نقدی سهامداران( تامین مالی داخلی)

    6) کسب سرمایه جدید در کوتاه مدت از طریق صدور اوراق مشارکت

    7) توان نیل به بهبود سریع در خالص جریانهای نقدی ناشی از عملیات.

    بر اساس دیدگاه ( دانیل و همکاران،2008) دو روش اندازه گیری انعطاف پذیری مالی به صورت زیر می باشد:

    1-نسبت اهرمی ( بدهی به دارایی)

    2-نسبت نقدینگی ( وجه نقد به دارایی)

     

    سرمایه گذاری عبارت است از تبدیل وجوه مالی به یک یا چند نوع دارایی،که برای مدتی در زمان آتی نگهداری خواهد شد. واژه سرمایه گذاری می تواند دامنه وسیعی از فعالیتها را شامل شود.این واژه می تواند شامل سرمایه گذاری در گواهی سپرده ، اوراق قرضه ،سهام عادی، صندوقهای مشترک سرمایه گذاری،اوراق قابل تبدیل و داراییهای نامشهود باشد.سرمایه گذاری می تواند دارای درجات مختلف ریسک پذیری باشد و هر فردی می تواند با توجه به شرایط خود از تصمیمات سرمایه گذاری استفاده کند.(تهرانی و نوربخش،1382)

    فرآیند سرمایه گذاری ، سلسله فعالیتهایی است که سرانجام آن خریدن دارایی های واقعی یا اوراق بهادار است.فرآیند سرمایه گذاری شرح می دهد که یک سرمایه گذار بایستی چگونه در مورد تصمیمات سرمایه گذاری،با ملاحظه اینکه در چه نوع اوراق بهادار، تا چه وسعتی و در چه زمانی صورت بگیرد،اقدام کند.(کفچه،1380)

    لینک دانلود پروپوزال این پایان نامه

     

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی عوامل موثر بر کارایی سرمایه گذاری با توجه به درجه انعطاف پذیری مالی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

    فهرست:

    فصل اول: کلیات تحقیق

     1-1- مقدمه. 2

     1-2- تشریح موضوع و بیان مسأله. 3

    1-3- سوال اصلی پژوهش... 7

    1-4- ضرورت انجام تحقیق.. 8

    1-5- فرضیه تحقیق.. 8

    1-6- اهداف تحقیق.. 8

    1-7- تعریف واژه‌ها و اصطلاحات تخصصی تحقیق.. 9

     1-8- روش و ابزار گردآوری نمونه ها و تجزیه و تحلیل اطلاعات.. 10

     

     

    فصل دوم: بررسی ادبیات موضوع و پیشینه تحقیق

    2-1- مقدمه.

    2-2-تعریف سرمایه گذاری.. 13

    2-3- روش های تقسیم بندی سرمایه گذاری.. 13

    2-3-1- براساس موضوع سرمایه گذاری.. 14

    2-3-2- بر اساس زمان یا مدت سرمایه گذاری.. 14

    2-3-3- بر حسب خطر یا ریسک سرمایه گذاری.. 14

    2-4- انواع سرمایه گذاران.. 14

    2-4-1- اشخاص حقیقی.. 15

    2-4-2-اشخاص حقوقی.. 15

    2-4-3-بانکها 15

    2-4-4-شرکتهای بیمه.......................................................................................................................15

         2-4-5-صندوقهای بازنشستگی.. 15

    2-4-6-شرکتهای سرمایه گذاری.. 16

    2-4-7-شرکتهای دارنده یا مادر. 16

    3-4-8- شرکتهای کارگزاری.. 16

    2-4-9-سایر اشخاص حقوقی.. 16

    2-5- انواع ریسک های سرمایه گذاری.. 17

    2-5-1- ریسک اعتباری.. 17

    2-5-2- ریسک نقدینگی.. 17

    2-5-3- ریسک کشوری.. 18

    2-5-4- ریسک نرخ بهره. 18

     2-5-5-ریسک نرخ تبدیل ارز. 18

    2-6- معیار ارزیابی طرح‌های سرمایه‌گذاری.. 19

    2-6-1- معیار کلاسیک... 19

    2-6-2- معیار سرمایه کینز. 19

    2-7- عوامل موثر بر سرمایه‌گذاری.. 20

    2-7-1- عوامل داخلی.. 20

    2-7-2- عوامل خارجی.. 22

    2 -7-3- میزان در سرمایه‌گذاری  23

    2-8- انواع سرمایه‌گذاری.. 25

    2-9- برنامه ریزی سرمایه گذاری.. 25

    2-10- ماهیت اصلی تصمیمات سرمایه‏گذاری.. 26

    2-11- ساختار فرآیند تصمیم‏گیری.. 26

    2-11-1- تجزیه و تحلیل اوراق بهادار. 26

    2-11-2- مدیریت پرتفلیو. 27

    2-12- عوامل خارجی تأثیرگذار بر فرآیند تصمیم‏گیری.. 27

    2-12-1- عدم اطمینان. 28

    2-12-2- عرضه سرمایه‏گذاری جهانی.. 28

    2-13-سرمایه‏گذاریهای بازار سرمایه. 29

    2-14- انواع اوراق بهادار با سود ثابت.. 29

    2-14-1- اوراق بهادار دولتی مرکزی.. 29

    2-14-2- اوراق بهادار نهادهای دولتی.. 29

    2-14-3- اوراق بهادار شهرداریها 29

    2-14-4- اوراق بهادار شرکتی.. 30

    2-15- بازارهای سهام. 30

    2-16- شناخت سهام عادی.. 30

    2-17- ویژگی‏های خاص سهام عادی.. 31

    2-18- ارزشیابی سهام عادی.. 31

    2-18-1- روش ارزش فعلی.. 32

    2-18-2-روش ضریب قیمت به سود هر سهم. 32

    2-19-  مبانی تحلیل تکنیکی در بازار سرمایه. 32

    2-19-1-  تجزیه بنیادی.. 33

    2-19-2- تحلیل تکنیکی.. 36

    2-20- نحوه ایجاد آرایش‏های مختلف در نمودار سهام. 38

    2-21- خطهای روند و کانالها 39

    2-22- کاربردهای میانگین‏های متحرک... 39

    2-23- میانگین متحرک ساده. 40

    2-24- میانگین متحرک موزون.. 40

    2-25- میانگین متحرک نمایی.. 40

    2-26- تحلیل  قدرت نسبی.. 41

    2-27- مقایسه شرایط جذب سرمایه در ایران و جهان.. 41

    2-28- رتبه بندی ریسک سرمایه گذاری.. 42

    2-29- عوامل موثر در جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی.. 42

    2-29-1- عوامل سیاست گذاری اقتصادی.. 43

    2-29-2- عوامل ساختار اقتصادی.. 44

    2-29-3-عوامل تشویقی و حمایتی. 45

    2-30- انعطاف پذیری مالی.. 46

    2-31- پیشینه تحقیق.. 47

    2-31-1- مطالعات داخلی. 47

    2-31-2- مطالعات خارجی. 49

     

     

    فصل سوم: روش تحقیق

     

     

     

    3-1- مقدمه. 53

    3-2- روش شناسی تحقیق... 54

    3-3-جامعه‌ی آماری، روش نمونه گیری و حجم نمونه. 54

    3-3-1- جامعه آماری.................................................................................................................................................................... 54

    3-3-2- روش نمونه گیری.. 55

    3-4-روش گردآوری داده ها 55

    3-5- روشهای تجزیه و تحلیل داده ها 56

    3-5-1-روشهای آماری. 56

    3-5-2- بسط مدل تحقیق و نحوه تجزیه و تحلیل داده ها 60

    3-5-2-1-مدل رگرسیونی تحقیق. 60

    3-5-2-2- تعریف عملیاتی متغیرهای تحقیق. 61

    3-5-3- طریقه پردازش اطلاعات.. 62

     

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل اطلاعات

    4-1- مقدمه. 64

    4-2- فرضیه تحقیق.. 64

    4-3-نحوه تجزیه و تحلیل داده ها 64

    4-4- اندازه گیری کیفیت گزارشگری مالی با مدل فرانسیس.... 66

    4-5- شاخص های توصیفی متغیرها 71

    4-6- آزمون فرضیه تحقیق................................................................................................................................................. 72

    4-6-1- بررسی رابطه بین متغیرهای مستقل تحقیق و کارایی برای شرکتهایی با انعطاف پذیری کمتر. 73

    4-6-2- بررسی رابطه بین متغیرهای مستقل تحقیق و کارایی برای شرکتهایی با انعطاف پذیری متوسط.. 75

    4-6-3- بررسی رابطه بین متغیرهای مستقل تحقیق و کارایی برای شرکتهایی با انعطاف پذیری بالا. 77

    4-7- خلاصه فصل.. 80

     

    فصل پنجم: نتیجه‌گیری و پیشنهادات

    5-1-مقدمه. 82

    5-2-خلاصه تحقیق.. 82

    5-3- روش تحقیق... 83

    5-4- نتایج حاصل از آزمون فرضیه‌های تحقیق... 83

    5-5- نتیجه‌گیری... 85

    5-6- محدودیت‌های تحقیق.. 85

    5-7- پیشنهادها 86

    5-7-1- پیشنهادهای کاربردی.. 86

    5-7-2- سایر پیشنهادها 87

    5-7-3- پیشنهادهایی برای تحقیقات آتی.. 87

     منابع و ضمائم.

     

     

     

     

     

     

    منبع:

    ندارد.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت