پایان نامه ارزیابی رابطه محافظه کاری در حسابداری و هزینه سرمایه در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

تعداد صفحات: 144 فرمت فایل: word کد فایل: 10002260
سال: 1389 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه حسابداری
قیمت قدیم:۲۱,۰۰۰ تومان
قیمت: ۱۸,۹۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه ارزیابی رابطه محافظه کاری در حسابداری و هزینه سرمایه در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

    پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

     گرایش: حسابداری

    چکیده:

    این تحقیق به بررسی ارزیابی رابطه محافظه کاری در حسابداری و هزینه سرمایه  در شرکتهای پذیرفته شده در بورس می پردازد . محافظه کاری بر مبنای دو معیار عدم تقارن زمانی سودکه معیار سود و زیانی و ارزش بازار به ارزش دفتری سهام که  معیار  ترازنامه ای است  مورد اندازه گیری قرار می گیرد . لذا در این تحقیق رابطه هزینه سرمایه با محافظه کاری بر مبنای این دو معیار سنجیده می شود .

    با استفاده از اطلاعات صورتهای مالی و قیمت های سهام 86 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی دوره زمانی 1380 تا 1387 و با بهره گیری از روش تجزیه و تحلیل رگرسیون خطی چند متغیره، به کمک نرم افزار SPSS ، نتایج تحقیق نشان داد که بین هزینه سرمایه بر اساس پرتفوی شرکت ها و محافظه کاری بر مبنای عدم تقارن زمانی سود  رابطه منفی وجود دارد . همچنین نتایج این تحقیق نشان داد بین هزینه سرمایه و محافظه کاری بر مبنای نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری  سهام رابطه مثبت معنی داری وجود دارد .

    علت واکنش متفاوت هزینه سرمایه نسبت به دو معیار محافظه کاری ناشی از تفاوت در ساختار این دو معیار است . چرا که معیار عدم تقارن زمانی سود یک معیار سود و زیانی است در حالیکه نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری یک معیار ترازنامه ای است .

     

    مقدمه:

    تحقیق حاضر به بررسی رابطه بین محافظه کاری در حسابداری و هزینه سرمایه در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می پردازد.

    در واقع در این تحقیق، محافظه کاری با استفاده از دو معیار عدم تقارن زمانی سود که به بررسی تفاوت بین واکنش به هنگام سود نسبت به اخبار خوب و بد از دیدگاه سود و زیانی و همچنین معیار نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری سهام که معیاری ترازنامه ای و حاصل تقسیم ارزش بازار به ارزش دفتری سهام می باشد، در قلمرو زمانی بین سالهای 1380تا 1387 در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، مورد آزمون قرار می دهد.همچنین آنکه در تحقیق حاضر به دنبال پاسخگویی به سئوال اصلی تحقیق که "آیا بین محافظه کاری در حسابداری و هزینه سرمایه رابطه ای وجود دارد؟ " هستیم.

    تحقیق حاضر از شاخه تحقیقات شبه تجربی و از نوع پس رویدادی است که بر اساس اطلاعات واقعی بازار سهام و صورتهای مالی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران انجام شده و همچنین برای جمع آوری اطلاعات و داده ها از دو روش کتابخانه ای و میدانی استفاده شده است.

    در این تحقیق برای آزمون فرضیه های تحقیق که عبارتند از:

    فرضیه اول: رابطه بین هزینه سرمایه و محافظه کاری بر مبنای معیار عدم تقارن زمانی سود منفی است.

    فرضیه دوم: رابطه بین هزینه سرمایه و محافظه کاری بر مبنای معیار ارزش بازار به ارزش دفتری سهام منفی است.

    از مدل رگرسیون خطی چند متغیره استفاده شده است.

    فصل اول

    کلیات تحقیق

     

    1-1.    مقدمه :

    سرمایه گذاران به عنوان اصلی ترین تأمین کنندگان منابع شرکتها خواهان اطلاعات کامل و درست از شرکت ها هستند، در بازارهای کارای سرمایه چنین فرض می شود که کلیه اطلاعات موجود به سرعت بوسیله افراد جذب شده و اثرات آن در قیمت اوراق بهادار منعکس می شود. یعنی قضاوت افراد و تصمیم های آنان در قیمت های اوراق بهادار تجسم می یابد. اطلاعات حسابداری در صورتهای مالی متجلی می گردد، سرمایه گذاران همیشه به طور ثابت و یکنواخت از اطلاعات حسابداری استفاده می کنند بدون آنکه این اطلاعات را از نظر تغییرات انجام شده در روشهای حسابداری تعدیل کنند ویا به نحوه محاسبه آن توجهی داشته باشند(هندریکسون،1982،ص 15 )[1] .

    از جمله مهمترین اطلاعات حسابداری، صورت سود و زیان است، سرمایه گذاران بیشترین توجه خود را به سود خالص به عنوان آخرین قلم اطلاعاتی صورت سود و زیان معطوف می کنند. سود به عنوان نتیجه نهایی فرآیند حسابداری که این قدر مورد توجه و تأکید استفاده کنندگان اطلاعات حسابداری است، تحت تأثیر رویه های حسابداری که مدیریت انتخاب کرده محاسبه می گردد. امکان انتخاب رویه های حسابداری به مدیریت فرصت می دهد تا در مورد زمان شناخت و اندازه گیری هزینه ها و درآمدها تصمیم گیری کند. مدیریت انگیزه دارد با به کار گیری رویه های غیر محافظه کارانه حسابداری، رشد سود شرکت را ثبات بخشد. این امر باعث افزایش انتظار سهامداران از شرکت در سنوات آتی می گردد (واتز، 2003، ص301-287)[2].

    برای اینکه سود گزارش شده بتواند در ارزیابی عملکرد و توان سود آوری یک شرکت به استفاده  کنندگان کمک کند و سرمایه گذاران با اتکا به اطلاعات سود، بازده مورد انتظار خود را برآورد کنند، ارائه اطلاعات باید به نحوی باشد که ارزیابی عملکرد گذشته را ممکن کند و در سنجش توان سودآوری و پیش بینی توان سود آوری مؤثر باشد، بنابراین علاوه بر اینکه رقم سود گزارش شده برای سرمایه گذاران مهم است و بر تصمیم های آنها موثر است، ویژگیهای کیفی سود نیز به عنوان یکی از ابعاد اطلاعات سود مورد توجه خاص سرمایه گذاران است (فرانسیس و همکاران،2002 ،ص967)[3].

    توجه به  این نکته از سوی مدیران شرکتها بسیار مهم است که ریسک اطلاعات گزارش شده بر بازده مورد انتظار سرمایه گذاران مؤثر است. وجود اطلاعات محرمانه مدیران و عدم دقت در اطلاعات گزارش شده باعث افزایش ریسک اطلاعات خواهد شد(همان منبع،ص967)2.

    بازده مورد انتظار تحت تأثیر ریسک اطلاعات قرار دارد . ریسک اطلاعاتی بستگی به میزان اطلاعات محرمانه و عدم دقت اطلاعات عمومی ارائه شده دارد . هر چه میزان اطلاعات محرمانه ارائه شده بیشتر  و دقت اطلاعات ارائه شده کمتر باشد، بازده مورد انتظار سهامداران  بیشتر خواهد بود  (همان منبع،ص1010)3.

    در این فصل ابتدا مقدمه ای در رابطه با محافظه کاری ارایه شده وسپس به ارایه و توضیح در خصوص اهمیت و ضرورت تحقیق پرداخته شده است. در ادامه فرضیه های تحقیق و قلمرو تحقیق مشخص و پس از آن واژه ها و اصطلاحات تحقیق توضیح داده می شود.

    محافظه کاری به عنوان یکی از اصول محدود کننده حسابداری، سالهاست که مورداستفاده  حسابداران قرار دارد و علیرغم انتقادهای فراوان بر آن، همواره جایگاه خود را در میان سایر اصول حسابداری حفظ نموده است. اصل محافظه کاری موجب می شود تا از میان روشهای مختلف، روشی انتخاب و اعمال  گردد که حداقل اثر فزاینده را بر سود خالص و جمع داراییهای شرکت داشته باشد. به عبارت دیگر بر اساس این اصل، شرکت نباید از روشهایی  استفاده کند که درآمدها و داراییهای خود را بیش از واقع و هزینه ها و بدهی های خود را کمتر از واقع نمایش دهد (واتز a،b2003  )4.

     

    2-1. بیان مسئله

    محافظه کاری در حسابداری به معنای تفاوت در خط مشیءهای انتخابی و مورد قبول اخبار خوب و بد است، منظور از اخبار خوب بازده مثبت سهام یا رویدادهایی است که منجر به افزایش سود می شوند، ومنظور از اخبار بد بازده صفر یا منفی سهام است که منجر به کاهش سود می شوند، که بدین ترتیب محافظه کاری را رویه کاهش سود و کمتر نشان دادن داراییها در پاسخ به اخباربد ودرمقابل عدم افزایش سود و بیشتر نشان دادن داراییها در مقابل اخبار خوب تعریف نموده اند(باسو،1997،ص50)5.

    تهیه صورت های مالی محافظه کارانه بر قابلیت اتکاء اطلاعات حسابداری می افزاید، محافظه کاری توانایی سود حسابداری برای انعکاس سود اقتصادی (بازده مثبت سهام )و زیان اقتصادی (بازده منفی سهام ) رانشان می دهد. تأکید محافظه کاری بر تمایز قائل شدن بین بازده مثبت و منفی سهام (سود و زیان اقتصادی )است(همان منبع،ص51)1 .                                                                                                  

    انتظار می رود اطلاعات با کیفیت بالاتر اثر مطلوبی بر انتظارات سرمایه گذاران از بازده مورد انتظار (هزینه سرمایه ) داشته باشد. هزینه سرمایه یکی از متغیرهای موثر در مدل های تصمیم گیری است و به عنوان بازده مورد انتظار سهامداران  تعریف می شود. به عبارت دیگر هزینه سرمایه به حداقل نرخ بازدهی که شرکت باید بدست آورد تا بازده مورد نظر سرمایه گذاران در شرکت تأمین شود گفته می شود. در واقع اگر نرخ بازده سرمایه گذاری یک شرکت از  هزینه سرمایه اش بیشتر باشد ثروت سهامداران افزایش خواهد یافت. بنابراین در صورتی که شرکت ها هزینه سرمایه پایین تری  را تجربه کنند، می توانند پروژه های سرمایه گذاری بیشتری را بپذیرند. از آنجا که محافظه کاری از جمله عوامل موثر بر کیفیت اطلاعات حسابداری است،  لذا می توان نتیجه گرفت که با افزایش میزان محافظه کاری هزینه سرمایه کاهش می یابد.

    طی سالهای اخیر محققان زیادی به ارائه معیارهایی برای اندازه گیری محافظه کاری اقدام نمودند که در تحقیق حاضر از مدل باسو که از جنبه سود و زیانی و همچنین مدل نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری که مدلی ترازنامه ای است، استفاده خواهد شد.

    باسو2(1997) محافظه کاری را به عنوان تمایل حسابداران جهت نیاز به درجه بالاتری از تایید پذیری برای شناسایی اخبار خوب در سود نسبت به اخبار بد تعریف کرد. باسو در واقع از دیدگاه صورت سود و زیان به تعریف محافظه کاری پرداخت و از رفتار نامتقارن سود، نسبت به اخبار خوب و بد به عنوان محافظه کاری یاد نمود. او با استفاده از این تعریف به دنبال معیاری برای سنجش محافظه کاری بود و به منظور عملیاتی کردن و فرموله نمودن معیار مربوطه، بازده های مثبت و منفی سهام را جانشینی برای اخبار خوب و بد تعریف خود در نظر گرفت. بدین ترتیب این تعریف از محافظه کاری، رابطه سود – بازده را در نظر می گرفت .                                                         

    طی سال های بعد از 1997 میلادی و  به دنبال استفاده گسترده از معیار باسو در تحقیقات حسابداری برای سنجش محافظه کاری، محققان بر آن شدند که به بررسی بیشتری در مورد این معیار بپردازند.

     آن ها طی بررسی رابطه بین این معیار و سایر معیارهای محافظه کاری به ویژه با نسبت ارزش دفتری  [4]به یافته های جدیدی رسیدند ونسبت ارزش بازار به ارزش دفتری را به عنوان معیاری برای سنجش محافظه کاری بیان نمودند (کردستانی و امیر بیگی، 1386)2.

    این معیار با دیدگاه ترازنامه ای به ارزیابی محافظه کاری می پردازد . نتایج تحقیقات این محققان بیانگر رابطه منفی بین آن ها بود، از این رو با توجه به سابقه معیار  ارزش دفتری  و سطح پذیرش عمومی این معیار از سوی محققان، منجر به زیر سوال رفتن اعتبار معیار باسو شد (همان منبع،ص48)3.

    بنابراین در این تحقیق به دنبال پاسخ گویی به  سئوالات زیر خواهیم بود :                                                      

    آیا بین محافظه کاری در حسابداری و هزینه سرمایه رابطه ای وجود دارد ؟                                  

    البته از آنجا که محافظه کاری با دو معیار عدم تقارن زمانی سود4 و نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری سنجیده می شود، سئوال فوق را می توان در قالب دو سئوال زیر بیان نمود :

    سئوال اول : آیا بین هزینه سرمایه و محافظه کاری بر مبنای معیار عدم تقارن زمانی سود رابطه منفی وجود دارد ؟

    سئوال دوم : آیا بین هزینه سرمایه و محافظه کاری بر مبنای معیار ارزش بازار به ارزش دفتری رابطه منفی وجود دارد ؟

     

    3-1. اهمیت و ضرورت تحقیق

    محافظه کاری یکی از ویژگیهای گزارشگری مالی است که در قالب یک اصل محدود کننده در چارچوب اصول و مفاهیم حسابداری، ایفاگر نقش مهمی در محدود کردن رفتارهای خوش بینانه مدیران در جایگاه تهیه کنندگان اطلاعات از یک سو و  برآوردی از حداقل عایدات سرمایه گذاران و اعتبار دهندگان در جایگاه مهمترین استفاده کنندگان، از سویی دیگر است .

    تحقیقاتی که درباره محافظه کاری انجام گرفته، مؤید اهمیت نقش این میثاق حسابداری در زمینه های مختلفی از قبیل بر طرف کردن مسائل برخواسته از نمایندگی، بی اثر ساختن  مسائل ناشی از عدم تقارن اطلاعاتی بین استفاده کنندگان آگاه و ناآگاه، احقاق حقوق ذینفعان عمده، تأثیر مثبت بر کاهش هزینه های استقراض و هزینه های سرمایه و افزایش اهرم های مالی، نقش بازدارندگی در قبال وقوع رسوایی های مالی و همچنین نقش انکار ناپذیر آن در مبحث راهبری شرکتی و ... است (لارا و همکاران، 2007،ص87)[5].

    محافظه کاری در حسابداری به عنوان تفاوت در تایید پذیری لازم برای شناخت سود و زیان تعریف شده است. منشاء محافظه کاری عدم اطمینان نسبت به آینده است. محافظه کاری در حسابداری باعث منفعت برای سرمایه گذاران می گردد چرا که باعث کاهش مشکلات بنگاه در ارتباط با تصمیمات سرمایه گذاری مدیریت،کنترل فرصت طلبی مدیران در ارتباط با خودشان و سایر اشخاص، افزایش کارایی قراردادها، تسهیل نظارت بر مدیران و کاهش هزینه های دعاوی حقوقی می گردد.  این مزایای محافظه کاری باعث کنترل تاثیرات منفی ناشی از این واقعیت که برخی اشخاص دارای اطلاعات نامتقارن، درشرکت هستند می گردد (همان منبع،ص92)2.                                                                    

    محافظه کاری حسابداری به این منظور پیش بینی می شود تا باعث کاهش توازن نرخ بازده شرکت به وسیله بهبود عدم تقارن  اطلاعاتی بین اشخاص مختلف شرکت گردند.

    از آنجا که کیفیت بالای اطلاعات حسابداری باعث کاهش هزینه سرمایه بنگاه می گردد، سئوالی که مطرح می شود این است که: «آیا محافظه کاری نیز می تواند به عنوان یکی از ویژگیهای مطلوب اطلاعات حسابداری باعث کاهش هزینه سرمایه گردد؟»

    در صورتی که رابطه منفی بین محافظه کاری و هزینه سرمایه تایید شود مدیران برای اجتناب از تحمل هزینه سرمایه بالاتر به روشهای اندازه گیری محافظه کارانه تری روی می آورند (همان منبع، ص99)3.

     

    4-1. اهداف تحقیق

    توجه به اینکه در استانداردهای حسابداری ایران از محافظه کاری با لفظ احتیاط به عنوان یکی از ویژگیهای کیفی اطلاعات حسابداری نام برده شده است، در این تحقیق سعی خواهد شد تا با توجه به دو معیار محافظه کاری یعنی معیارعدم تقارن زمانی سود و معیار نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری، رابطه آن را با هزینه سرمایه به عنوان حداقل نرخ بازده  مورد انتظار سهامداران  بررسی نماییم، از جمله اهداف این تحقیق بررسی نحوه تصمیم گیری سرمایه گذاران در مواجه با گزارشهای مالی است که در سطوح مختلف از محافظه کاری استفاده می نمایند(هلمن،2007)4.

     

    5-1.فرضیه های تحقیق

    به منظور پاسخ گویی به سئوال های اصلی تحقیق و در پی آن بررسی رابطه بین معیار های محافظه کاری و هزینه سرمایه دو فرضیه تحقیق به شرح زیر بیان می شود :

    فرضیه اول :

    رابطه بین هزینه سرمایه و محافظه کاری بر مبنای معیار عدم تقارن  زمانی سود منفی است .

    فرضیه دوم:

    رابطه بین هزینه سرمایه و محافظه کاری بر مبنای معیار نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری منفی  است .

     

    6-1.روش تحقیق

    تحقیق حاضر از شاخه تحقیقات شبه تجربی واز نوع پس رویدادی است که بر اساس اطلاعات واقعی بازار سهام و صورت های مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار انجام  خواهد گرفت. اطلاعات اساسی این تحقیق، قیمت بازار سهام و اطلاعات مربوط به صورت های مالی شرکتها است. از این رو به دلیل سهولت در دسترسی، شفافیت در ارائه و قابلیت اتکای بالا در محتوای اطلاعات و همچنین به واسطه مقبولیت عمومی از سوی استفاده کنندگان حرفه ای این عرصه از قبیل سرمایه گذاران و تحلیلگران مالی مجرب و تحکیم قوانین نظارتی بر عملکرد شرکتها، از اطلاعات شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بهره گرفته و به همین منظور برای جمع آوری داده های مربوطه، از بانک اطلاعاتی نرم افزار ره آورد نوین استفاده خواهد شد .

    برای آزمون فرضیه های تحقیق، مدل رگرسیون خطی چند متغیره ای به کار گرفته خواهد شد که در آن سود به قیمت سهام به عنوان متغیر وابسته و بازده سهام شرکت ها، هزینه سرمایه و نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری سهام متغیرهای مستقل خواهند بود. به منظور آزمون معنی دار بودن مدل رگرسیون از آماره F و برای آزمون معنی داری ضرایب مدل رگرسیون از آماره t  استفاده خواهد شد.

    همچنین معنی داری ضریب همبستگی مدل رگرسیون نیز توسط آماره  t مورد آزمون قرار خواهد گرفت.

     

    7-1.مدل های مورد استفاده برای آزمون فرضیه های تحقیق

    مدل آزمون فرضیه های این تحقیق ،مشابه مدل رگرسیون خطی  چند متغیره تحقیق ( لارا و همکاران،2007،ص87)1 است که در فصل سوم به طور کامل تشریح خواهد شد، در اینجا نیز مدل های مورد نظر جهت استفاده در تحقیق به اختصار بیان می شود:

    Abstract:

    This research is considering the assessment of relation between conservativeness in accounting and capital expenses among approved companies in the stock market. The conservativeness is being measured based on asymmetric timeliness of earning which is criterion of profit and loss,and also it is based on the value of market to the value of share book which is criterion of balance sheet.Therefor in this research, the relation between capital expenses and conservativeness is being measured with considering of these two criterions.

    Based on information of the financial notes and shares prices of 86 approved companies in the stock market in negotiable papers during 1380 till 1387 and also by using of the linear poly variant regression analysis and with the help of SPSS, research shows that there is a negative relation between capital expenses based on the portofvey of companies and conservativeness based on the asymmetric timeliness of earning.

    Another result is this fact that based on the ratio of market value to book value of stocks,there is a positive and meaningful relation between the capital expenses and the conservativeness.

    The reason of different reaction in the capital expenses in regard to the two criterions of conservativeness is due to the difference between the structure of these two criterions.As a matter of fact, the reason is because the asymmetric timeliness of earning is a profit and loss criterion, while the ratio of market value to book value is a balance sheet criterion.

  • فهرست و منابع پایان نامه ارزیابی رابطه محافظه کاری در حسابداری و هزینه سرمایه در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

    فهرست:

    چکیده:.. 1

    مقدمه:.. 2

    فصل اول: کلیات تحقیق

    1-1.   مقدمه : 4

    2-1. بیان مسئله 5

    3-1. اهمیت و ضرورت تحقیق. 7

    4-1. اهداف تحقیق. 8

    5-1.فرضیه های تحقیق. 9

    6-1.روش تحقیق. 9

    7-1.مدل های مورد استفاده برای آزمون فرضیه های تحقیق. 10

    8-1 .قلمرو تحقیق. 11

    1-8-1. قلمرومکانی: 11

    2-8-1. قلمرو زمانی: 11

    3-8-1. قلمرو موضوعی: 11

    9-1. تعریف واژه ها و اصطلاحات تحقیق. 12

    10-1. ساختار تحقیق. 12

    فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق

    1-2 . مقدمه 15

    2-2. محافظه کاری در گزارشگری مالی. 16

    1-2-2.تعریف محافظه کاری. 16

    2-2-2 . جایگاه محافظه کاری در استانداردهای حسابداری. 19

    4-2. معیارهای ارزیابی محافظه کاری. 23

    1-4-2. معیارهای خالص دارایی ها 24

    2-4-2.  معیارهای سود و اقلام تعهدی. 24

    6-2. رابطه عدم تقارن زمانی سود با نسبت MTB.. 29

    7-2. معیارهای محافظه کاری. 29

    1-7-2. ارزش بازار نسبت به ارزش دفتری سهام 29

    2-7-2.  معیار عدم تقارن زمانی سود 30

    3-7-2. رابطه بین نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری وعدم تقارن زمانی سود 31

    8-2. هزینه سرمایه 33

    1-8-2 . مفروضات الگوی هزینه سرمایه 36

    2-8-2.نقش هزینه سرمایه در تصمیمات سرمایه گذاری. 42

    3-8-2. نقش هزینه سرمایه در تصمیم های مالی. 42

    4-8-2 .کاربرد مفهوم هزینه سرمایه 43

    5-8-2 .عوامل مؤثر بر هزینه سرمایه 43

    6-8-2. ارتباط بین اطلاعات حسابداری، افشاء و هزینه سرمایه 45

    7-8-2 .ارتباط بین کیفیت اطلاعات حسابداری، محافظه کاری و هزینه سرمایه 46

    8-8-2.رابطه بین هزینه سرمایه و محافظه کاری بر مبنای معیار عدم تقارن زمانی سود 50

    9-8-2.رابطه بین هزینه سرمایه و محافظه کاری بر مبنای معیار نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری سهام.... 50

    9-2- بخش دوم :پیشینه تحقیق. 51

    10-2. پیشینه تحقیقات انجام شده خارج ازکشور. 51

    1-10-2- نقش اطلاعاتی محافظه کاری. 52

    2-10-2- محافظه کاری در حسابداری. 52

    3-10-2-بررسی محافظه کاری در میان شرکت های انگلیسی و امریکایی. 53

    4-10-2-بررسی رابطه محافظه کاری با انگیزه های منفعت جویانه مدیران که باعث زیان شرکت می گردد.... 54

    5-10-2-بررسی رابطه بین محافظه کاری و راهبری شرکتی با توجه به ترکیب اعضای هیات مدیره... 54

    6-10-2-اطلاعات و هزینه سرمایه 55

    7-10-2- ارائه مجدد در  حسابداری و ریسک اطلاعاتی. 56

    8-10-2- هزینه سرمایه و ویژگیهای کیفی سود 56

    9-10-2- محافظه کاری حسابداری و هزینه سرمایه 57

    11-2 پیشینه تحقیقات انجام شده در ایران. 59

    1-11-2-عدم تقارن زمانی سود به عنوان معیار محافظه کاری در گزارشگری مالی 59

    2-11-2-بررسی رابطه بین ویژگیهای کیفی سود و هزینه سرمایه سهام عادی 60

    3-11-2- شناسایی الگوی هزینه سرمایه و عوامل موثر بر آن. 60

    4-11-2-رابطه کیفیت اقلام تعهدی و هزینه سرمایه در ایران 61

    5-11-2-بررسی رابطه بین کیفیت سود و هزینه سرمایه در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران 62

    6-11-2- محاسبه هزینه سرمایه یک واحد تجاری 62

    فصل سوم: روش اجرای تحقیق

    1-3- مقدمه: 65

    2-3-روش تحقیق مورد استفاده در پژوهش.. 66

    3-3. جامعه آماری. 66

    4-3 .  قلمرو موضوعی. 67

    5-3 . قلمرو زمانی و مکانی. 67

    6-3 . روش گردآوری اطلاعات.. 67

    7-3. تجزیه و تحلیل اطلاعات.. 68

    1-7-3- متغیرهای مستقل(توضیحی(: 68

    2-7-3- متغیر وابسته : 69

    8-3 . چگونگی بررسی فرضیه ها 69

    1-8-3 . بررسی مفروضات اساسی مدل رگرسیون خطی: 69

    2-8-3 .آزمون معنی دار بودن فرضیه ها 70

    3-8-3 .آزمون معنی دار بودن متغیر مستقل. 70

    4-8-3. آزمون معنی دار بودن ضریب همبستگی((R.. 71

    5-8-3 .آزمون خود همبستگی بین مشاهدات.. 72

    9-3 روش آزمون فرضیه ها : 72

    1-9-3: آزمون فرضیات.. 72

    2-9-3.آزمون فرضیه اول: 74

    3-9-3 . آزمون فرضیه دوم 75

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داه ها

    1-4-‏ مقدمه: 77

    2-4 .آمار توصیفی. 77

    3-4 : ضریب همبستگی بین متغیرهای تحقیق. 79

    4-4 : نتایج بررسی مفروضات اساسی مدل رگرسیون خطی. 80

    5-4.  نتایج آزمون فرضیه های تحقیق. 80

    1-5-4 .نتایج آزمون فرضیه اول تحقیق. 82

    1-1-5-4. نتایج آزمون فرضیه اول تحقیق بر اساس روش تشکیل پرتفوی. 84

    2-1-5-4 .خلاصه نتایج آزمون فرضیه اول تحقیق بر اساس روش پرتفوی. 91

    2-5-4 .نتایج آزمون فرضیه دوم تحقیق. 91

    6-4.  خلاصه نتایج. 93

    7-4 خلاصه نتایج آزمون فرضیه ها 94

    فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات

    1-5-مقدمه: 96

    2-5. خلاصه یافته های تحقیق. 97

    3-5. نتایج حاصل از تحقیق. 98

    4-5 . محدودیتهای تحقیق. 99

    5-5. پیشنهادها 100

    1-5-5. پیشنهاد برخاسته از تحقیق. 100

    2-5-5 . پیشنهاد برای تحقیقات آتی. 101

    پیوستها

    منابع و ماخذ:

    منابع فارسی: 131

    منابع لاتین: 132

    چکیده انگلیسی .......................................................................................................135

     

    منبع:

    منابع فارسی:

    سیدعباس زاده، م.م، 1380، "روش های علمی تحقیق در علوم انسانی"، انتشارات دانشگاه ارومیه.

    سلیمی، الف ،1386 ،"محاسبه هزینه سرمایه یک واحد تجاری"، نشریه حسابرس، شماره 37 ص ص. 108_102.

    رسائیان الف و وحید حسینی ،1387،"رابطه کیفیت اقلام تعهدی و هزینه سرمایه در ایران"، نشریه بررسی های حسابداری و حسابرسی ، شماره 48 ص ص.،54-65 .

    کردستانی و امیر بیگی،1387 ،" محافظه کاری در گزارش گری مالی : بررسی رابطه عدم تقارن زمانی سود و MTB به عنوان دو معیار ارزیابی محافظه کاری"، دانشگاه امام خمینی، پایان نامه کارشناسی ارشد.

    کردستانی و مجدی ، 1386 ، "بررسی رابطه بین ویژگیهای کیفی سود و هزینه سرمایه سهام عادی"، نشریه بررسی های حسابداری و حسابرسی ، شماره 48 .ص ص.54-65.

    عثمانی ،ق،1381، "شناسایی الگوی هزینه سرمایه و عوامل موثر بر آن"، دانشگاه علامه طباطبایی رساله دکتری.

    نوروش، الف و رضا مجیدی ،1384،"بررسی رابطه بین کیفیت سود و هزینه سرمایه در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران" ، مجله حسابداری برق ،شماره 1. ص.10-19.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    منابع لاتین:

     

    1_ Ahmed,A.S., and Duellman, S., 2005, "Evidence on the role of accounting conservatism in corporate governance", On line, http://www.ssrn.com.

    2_Basu, S. (1997)," The conservatism principle and the asymmetric timeliness of earnings", Journal of Accounting and Economics, 24, pp. 337                                                                                                          

    3_ Beaver, W.H. and S.G. Ryan. 2005, "Conditional and unconditional conservatism: concepts and modeling",Review of Accounting Studies, 10(2-3): 269-309.

    4_ Bushman, R.M., J.D. Piotroski and A.J. Smith. 2006, "Capital allocation and timely accounting recognition of economic losses",International evidence. Working Paper, The University of Chicago.

    5- Chandra U., C. Wasley and G. Waymire, 2004, “Income Conservatism in the U.S. Technology Sector,” On line, http://www.ssrn.com.

    6_ Easley, D. and M. O’Hara. 2004."Information and the cost of capital", The Journal of Finance, 59(4): 1553-1583.

    7_ Francis, J., R. LaFond, P. Olsson, and K. Schipper. 2004. "Cost of equity and earnings attributes",The Accounting Review, 79 (4): 967-1010.

    8_Givoly, D., C. Hayn and A. Natarajan. 2007. "Measuring reporting conservatism", The Accounting Review, 82(1): 65-106.

    9_Gordon, J. and M. Gordon. 1997. "The finite horizon expected return model", Financial Analysts

    10-Hellman,, Niclas , 2007,"Accounting conservatism under IFRS"

    11_ Hughes, J., J. Liu and J. Liu. 2006. "Information asymmetry, diversification, and cost of capital",Working paper, UCLA Anderson School _Kravet, T., and T.

    12-Hendriksen, E. S. (1982) "Accounting Theory", 4th ed., Homewood: Irwin                            

    13-Kam ,Vernon,1990,accounting theory, 2ndEd,Jhon Wileysons.Y,Y

    14_ LaFond, R., and R. Watts. 2007." The information role of conservatism. Working paper", Massachusetts Institute of Technology.

    15_ Lara, Juan Manuel García, Osma, Beatriz García Penalva, Fernando, 2007, "Cost of Equity and Accounting Conservatism, IESE Business School", University of Navarra

    16-Lambert, R., C. Leuz and R. Verrecchia. 2007. "Accounting information, disclosure, and the cost of capital", Journal of Accounting Research, 45(2): 385-420.

    17_LaFond, R. and Watts, R., 2006." The Information Role of Conservative Financial Statements". On line, http://www.ssrn.com.

    18-McGregor, W. and Street, D. L. (2007)," IASB and FASB face challenges in pursuit of joint  conceptual framework", Journal of International Financial Management and Accounting18(1), pp. 39-51._

    19-Pope, P.F. and M. Walker. 1999. "International differences in the timeliness", conservatism and classification of earnings. Journal of Accounting Research, 37 (Supplement): 53-99.

    20-Paton, W.00000 and Littleton, A. C. (1940) "An Introduction to Corporate Accounting Standards", AAA

    21-Penman, S. H. and Zhang, X-J. (2002),"Accounting conservatism and the quality of earnings and stock returns", The Accounting Review, 77(April), pp. 237-264

    22-Roychowdhury, S. and R. Watts. 2007. "Asymmetric timeliness of earnings, market to book and conservatism in financial reporting", Journal of Accounting and Economics. Forthcoming.

    23-Richard Lambert, Christian Leuz, Robert E. Verrecchiam 2006,, "Accounting Information, Disclosure, and the Cost of Capital", Journal of Accounting Research Conference, Ohio State University and the University of Pennsylvania

    24-Sterling, R. R. (1967) Conservatism: "The fundamental principle of valuation in traditional accounting", Abacus, 3(2), pp. 109-132                                                                                                                                                                                                                       

    25_Shivakumar, K. and G. Waymire, 2003, “Enforceable Accounting Rules and Income Measurement by Early 20th Century Railroads,” Journal of Accounting Research, 41.

    26_ Verdi, R.S. 2006. "Financial reporting quality and investment efficiency. Working Paper",Massachusetts Institute of Technology.

    27-Watts, R.L., 2003a, "Conservatism in accounting Part I: explanations and

    Implications", Accounting Horizons, 2003, 207-221

    28-Watts, R.L., 2003b, "Conservatism in accounting Part II: evidence and research opportunities", Accounting Horizons, 2003, 287-301

    29-Watts, R.L. and J. Zimmerman, 1986, "Positive Accounting Theory", Englewood Cliffs, New Jersey: Prentice Hall.

    30_ Watts, R. 2003. "Conservatism in accounting Part I: Explanations and implications", Accounting Horizons, 17 (3): 207-

    31-Watts R. L. , Zimmerman, J. L. (1979) ,"The demand for and supply of accounting theories the market for excuses", The Accounting Review, 54(2), pp. 273-305.

    32- Young and O’Byrne, 2001, pp.161-203, "EVA and Value-Based Management": A Practical Guide Implementation, McGraw-Hill, NewYork, N.Y.,2001,

    33_Zhang, J. 2006. "The contracting benefits of accounting conservatism to lenders and borrowers. Working paper". University of Southern California.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت