پروژه کارآفرینی کارگاه تولید سس از سویا

تعداد صفحات: 53 فرمت فایل: word کد فایل: 400003577
سال: نامشخص مقطع: صنایع دسته بندی: طرح توجیهی کارآفرینی صنایع غذایی و بسته بندی
قیمت قدیم:۸,۱۰۰ تومان
قیمت: ۵,۳۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پروژه کارآفرینی کارگاه تولید سس از سویا

    خلاصه طرح :

    در این طرح به بررسی تولید سس از سویا پرداخته شده است ، برای بررسی طرح از روش های آماری و اقتصادی و برآورد های مالی استفاده شده است ، این طرح شامل چهار فصل میباشد ، فصل اول به بیان کلیاتی از قبیل مقدمه ، تاریخچه ، مجوز های قانونی مورد نیاز ، وضعیت بازار ، میزان واردات و صادرات و ... پرداخته است ، فصل دوم به بیان روش انجام کار پرداخته است ، بازدید از واحد کاری مشابه ، نیروی انسانی ، نحوه تامین سرمایه و ... از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، فصل سوم به بررسی طرح از دیدگاه اقتصادی پرداخته است ( طرح توجیهی یا BP ) ، عناوینی از قبیل نیروی انسانی مورد نیاز ، میزان سرمایه گذاری ، مواد اولیه مورد نیاز ، ماشین آلات مورد نیاز و ... از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، در نهایت فصل چهارم به بیان نتیجه اجرای طرح می پردازد .

     

    فصل اول

    کلیات

    مقدمه :

    مطالعات امکان سنجی، مطالعات کارشناسی است که قبل از اجرای طرح های سرمایه گذاری اقتصادی انجام می گیرد. در این مطالعات از نگاه بازار، فنی و مالی و اقتصادی طرح مورد بررسی و آنالیز قرار گرفته و نتایج حاصل از آن به عنوان مبنایی برای تصمیم گیری سرمایه گذاران مورد استفاده قرار می گیرد.

    گزارش حاضر مطالعات امکان سنجی مقدماتی تولید سس از سویا می باشد. این مطالعات در قالب متدولوژی مطالعات امکان سنجی تهیه گردیده است و مطابق متدولوژی فوق ، ابتدا محصول مورد مطالعه به طور دقیق معرفی شده و سپس بررسی های لازم روی با ز ار آن صورت خواهد گرفت و در ادامه مطالعات فنی در خصوص چگونگی تولید و امکانات سخت و نرم افزاری مورد نیاز نیز شناسایی شده و در نهایت ظرفیت های اقتصادی و حجم سرمایه گذاری مورد نیاز برای اجرای طرح برآورد و ارائه خواهد شد تا با استفاده از آن سرمایه گذران و علاقه مندان محترم بتوانند کلیه اطلاعات مورد نیاز را کسب و در جهت انجام سرمایه گذاری اقتصادی با دید باز و مسیر شفاف اقدام نمایند . امید است این مطالعات کمکی هرچند کوچک در راستای توسعه صنعتی کشورمان بعمل بیاورد .

     

    نام کامل طرح و محل اجرای آن :

    تولید  سس سویا

     

    محل اجرا :

     

    مشخصات متقاضیان :

    دلایل انتخاب طرح :

    محصول مورد مطالعه طرح حاضر ، هر چند در کلیه خانوارها و اقشار مختلف جامعه بعنوان ماده کمک غذائی دارای کاربرد است ، ولی از نگاه کلان می توان گفت که این محصولات اهمیت استراتژیک خاصی در داخل کشور و بازارهای جهانی ندارند و تنها از نگاه یک محصول مصرفی می توان این محصولات را مورد مطالعه و بررسی قرار داد .

     

    وضعیت و میزان اشتغالزایی :

    تعداد اشتغالزایی این طرح 24 نفر میباشد .

     

    تاریخچه و سابقه مختصر طرح :

    نام و کد محصولات

    در فرهنگ لغت صنعت غذا ، سس ماده غذا ئی است که بعنوان تکم یل کننده طعم غذا مورد استفاده قرار می گیرد . به عبارت دیگر سس، ما یع غلیظی است که برا ی طعم و مزه دادن به انواع غذاها یا جذاب تر به نظر آمدن آنها به کار می رود. اصل لغت سس، فرانسوی است که خود ریشه لاتینی دارد.

    سس سویا، نوعی سس تخمیر شده است که از سویا، غلات برشته ش ده، آب و نمک تهی ه می شود . معمولاً در غذاهای آسیایی از این نوع سس استفاده می شود. اگر چه سس سویا انواع مختلفی دارد، تمام آنها شورمزه بوده و قهوه ای رنگ می باشند که برای مزه دار کردن غذاها هنگام پخت و یا سر میز مورد استفاده قرار می گیرند .

    این سس اولین بار در کشور چین ابداع شد؛ اما امروزه در سراسر قاره آسیا به خصوص کشور ژاپن و حتی در دیگر نقاط دنیا از آن استفاده می شود. البته سس سویایی که مردمان ژاپن در تهیه ی غذایشان به کار می برند با سس سویای چینی بسیار متفاوت است. که در اینجا به آنها اشاره شده است .

     

    سس سویای چینی

    این نوع سس سویا را با استفاده از دانه ی سویا به عنوان منبع اصلی و از غلات دیگر به مقدار کمتر تهیه می کنند و دو نوع دارد :

     

    الف - سس سویای تازه/  روشن :

    نوعی سس رقیق و به رنگ قهوه ای روشن می باشد. این سس در تهیه ی اغلب غذاها به کار می رود و از آنجا که رنگ آن روشن است، زیاد رنگ غذ ا را تغییر نمی دهد .

     

     

    ب - سس سویای قدیمی / تیره :

    نوعی سس تیره و غلیظ است که تخمیر شدن آن، مدت طولانی تری طول کشیده است. رنگ آن هم قهوه ای تیره می باشد. به این نوع سس سویا شیره قند اضافه می کنند تا ظاهر متمایزی نسبت به دیگر انواع این نوع سس داشته باشد. معمولاً از این سس بر ای تزئین روی غذاها استفاده می شود. این سس عطر و طعم بهتری نسبت به سس سویای رقی ق دارد؛ به علاوه نمک کمتری هم دارد .

     

    سس سویای ژاپنی

    سس سویای ژاپنی سنتی را به پنج گروه تقسیم می کنند که این دسته بندی بر اساس مواد به کار رفته در تهیه سس و طرز تهیه ی آن انجام گرفته است. در انواع سس های سویای ژاپنی، گندم به عنوان ماده اصلی وجود دارد. بنابراین، سس سویای ژاپنی باید قاعدتاً از سس سویای چینی شیرین تر باشد .

     

    الف - دسته اول :

    کویکوچی، این نام از منطقه ی کانتو در ژاپن گرفته شده است. ابتدا تنها در ای ن منطقه از این نوع سس استفاده می شد. اما سرانجام تمام ژاپنی ها آن را به کار بردند . تقریبا 80 درصد سس سویای تولید شده در ژاپن از این نوع می باشد. استفاده از این نوع سس میان مردمان ژاپن رایج است. برای تهیه ی آن از مقادیر کاملاً مساوی گندم و سویا استفاده می کنند .

     

     

     

    ب - دسته دوم :

    یوسوکوچی، این سس به خصوص در ناحیه ی کانزای ژاپن بسیار به کار می رود. نسبت به سس کویکوچی شورتر و کم رنگ تر است. کم رنگ تر بودن این نوع سس به این دلیل است که در تهیه ی آن از شیره ای که از برنج تخمیر شده به دست می آید استفاده می کنند. پس برنج یکی از اجزای مهم در درست کردن این نوع سس سویا می باشد.

     

    ج - دسته سوم :

    تاماری، در تهیه این نوع سس به طور عمده از سو یا و تنها مقدار کم ی گندم استفاده می شود. این نوع سس نسبت به کویکوچی تیره تر بوده و عطر بهتری دارد. این نوع سس را سس سویای اصلی می نامند، چون طرز تهیه آن به سس سویایی که دستورالعمل آن اول ین بار از چین به ژاپن آمد، بسیار شبیه می باشد .

     

    د - دسته چهارم :

    شیرو، نوعی سس سویای کمرنگ است. بر خلاف سس تاماری، در تهی ه سس شیر و بیشتر از گندم و فقط کمی از سویا استفاده شده و همین مسئله باعث می شود که این سس کمرنگ بوده و طعم شیرینی داشته باشد .

     

    ر - دسته پنجم :

    سایشیکومی، این نوع سس را به جای آب نمک با سس سویا تهیه می کنند . در نتیجه رنگ آن نسبت به کویکوچی تیره تر بوده و عطر بهتری هم دارد .

    سس سویا معمولاً شور است و استفاده از آن برای برخی افراد مناسب نیست. البته اخیراً سس سو یای کم نمک برای کسانی که رژیم غذایی خاصی دارند به بازار آمده است. این نوع سس کم نمک را یکی از انواع سس سویا به حساب نمی آورند، چون هر کدام از انواع سس سویا را می توان با نمک کم هم تهیه نمود. در هر حال، نمی توان این سس را بی نمک تهیه کرد و کسانی که مصرف مقاد یر بس یار کم از نمک هم برایشان مضر است، نباید از این سس استفاده کنند.

    کد ISIC :

    مطابق طبقه بندی وزارت صنایع و معادن سس سویا دارای کد آیسیک 15141317 می باشد .

     

    شماره تعرفه گمرکی

    با مراجعه به کتاب مقررات صادرات و واردات وزارت بازرگا ن ی شماره تعرفه  210310000  بر ا ی سس سویا استخراج شده است .

    شرایط واردات

    با مراجعه به کتاب مقررات صادرات و واردات وزارت بازرگا ن ی، نتیجه گیری شده است که محدودیت خاصی برای واردات محصول مورد مطالعه وجود ندارد. حقوق گمرکی در واردات این محصولات 55 درصد می باشد .

     

    بررسی و ارائه استاندارد ملی یا بین المللی

    با مراجعه به اطلاعات موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران ، نتیجه گیری شده است که هنوز مؤسسه فوق بصورت شفاف و انحصار ی برای محصول مورد مطالعه استاندارد خاصی را تدوین نکرده است .

     

    بررسی و ارائه اطلاعات لازم در زمینه قیمت تولید داخلی و جهانی

    بررسی قیمت های داخلی

    قیمت محصولات مورد مطالعه تابع اعتبار برند تجاری شرکت تولید کننده آن می باشد بطوریکه برندهای معتبر از قیمت هایی نسبتا بالاتری به نسبت شرکت ها و برندهای ناشناخته دارند . لذا در اینجا متوسط قیمت فروش معادل 9750 ر یال بر ای هر بسته 300 گرم ی استخراج و جهت اطلاع ارائه گردیده است .

     

    مروری بر قیمت های جهانی محصول

    قیمت جهانی محصول مورد مطالعه تابع نوع سس ، ترک یبات ، کشور مورد بررسی ، فصل معامله و موارد د یگر دارد و لذا نمی توان قیمت خاصی را بر ا ی آن اعلام کرد . لیکن در اینجا به منظور اطلاع قیمت متوسط هر شیشه 300 گرمی این سس در کشور ژاپن معادل 1,5 دلار قیمت دارد و ا ین در حا لی است که قیمت مشابه آن در کشور چین ( البته با فرمولاسیون متفاوت ) تنها 0,8 دلار قیمت دارد .

     

    موارد مصرف و کاربرد

    همانطوریکه پیشتر نیز ذکر شد ، سس ها بعنوان تکم یل کننده طعم غذا محسوب شده و به همراه آن مورد استفاده قرار می گ یرند . لیکن باید گفت که در جهان صدها نوع سس وجود دارد که هر کدام از آنها بر ای کاربردها ی مختلف تهیه می گردند . به عبارت ساده تر ، هر سس برای استفاده به همراه غذاهای خاص و تعر یف شده ا ی مورد استفاده دارد و لذا مورد استفاده سس سو یا نیز به همراه غذاها ی زیر می باشد .

  • فهرست و منابع پروژه کارآفرینی کارگاه تولید سس از سویا

    فهرست:

    خلاصه طرح :............................................................................................................................................................. 5

    فصل اول..................................................................................................................................................................... 6

    کلیات........................................................................................................................................................................... 6

    مقدمه :......................................................................................................................................................................... 7

    نام کامل طرح و محل اجرای آن :............................................................................................................................... 7

    محل اجرا :.................................................................................................................................................................. 7

    مشخصات متقاضیان :.................................................................................................................................................. 8

    دلایل انتخاب طرح :................................................................................................................................................... 8

    وضعیت و میزان اشتغالزایی :...................................................................................................................................... 8

    تاریخچه و سابقه مختصر طرح :................................................................................................................................. 8

    نام و کد محصولات..................................................................................................................................................... 8

    سس سویای چینی...................................................................................................................................................... 9

    این نوع سس سویا را با استفاده از دانه ی سویا به عنوان منبع اصلی و از غلات دیگر به مقدار کمتر تهیه می کنند و دو نوع دارد :           9

    الف - سس سویای تازه/  روشن :.............................................................................................................................. 9

    ب - سس سویای قدیمی / تیره :............................................................................................................................. 10

    سس سویای ژاپنی.................................................................................................................................................... 10

    الف - دسته اول :..................................................................................................................................................... 10

    ب - دسته دوم :....................................................................................................................................................... 11

    ج - دسته سوم :....................................................................................................................................................... 11

    د - دسته چهارم :..................................................................................................................................................... 11

    ر - دسته پنجم :....................................................................................................................................................... 11

    کد ISIC :............................................................................................................................................................... 12

    شماره تعرفه گمرکی................................................................................................................................................. 12

    شرایط واردات.......................................................................................................................................................... 13

    بررسی و ارائه استاندارد ملی یا بین المللی............................................................................................................. 13

    بررسی و ارائه اطلاعات لازم در زمینه قیمت تولید داخلی و جهانی..................................................................... 13

    بررسی قیمت های داخلی........................................................................................................................................ 13

    مروری بر قیمت های جهانی محصول..................................................................................................................... 13

    موارد مصرف و کاربرد............................................................................................................................................. 14

    بررسی کالاهای جا یگزین و تجزیه تحلیل اثرات آن بر مصرف محصول............................................................... 15

    کشور های عمده تولید کننده و مصرف کننده......................................................................................................... 15

    شرایط صادرات........................................................................................................................................................ 16

    وضعیت عرضه و تقاضا............................................................................................................................................ 17

    بررسی ظرفیت بهره برداری و روند تولید از آغاز برنامه سوم تاکنون.................................................................... 17

    الف ) بررسی ظرفیت های بهره برداری................................................................................................................. 17

    ب ) بررسی روند ظرفیت نصب شده تولید سس سویا در کشور........................................................................... 17

    بررسی روند تولید واقعی سس سویا در کشور........................................................................................................ 18

    بررسی سطح تکنولوژی تولید در واحدهای فعال................................................................................................... 18

    فرایند تولید سس سویا به صورت زیر می باشد .................................................................................................... 18

    درصد استفاده از ظرفیت اسمی در واحدهای تولیدی فعال................................................................................... 19

    و ) نام کشورها و شرکت های سازنده ماشین آلات مورد استفاده تولید................................................................. 20

    بررسی وضعیت طرحهای جدید و طرح های توسعه در دست اجرا...................................................................... 21

    پیش بینی عرضه در بازار آینده کشور..................................................................................................................... 21

    الف ) پیش بینی تولید داخل واحدهای فعال.......................................................................................................... 21

    پیش بینی تولید داخل واحدهای در حال ایجاد...................................................................................................... 22

    با توجه به جدول بالا ، ظر فیت طرح های در حال ایجاد که در آ ینده به ظر فیت نصب شده کشور اضافه خواهد شد، به صورت زیر قابل پیش بینی است:................................................................................................................................................................ 22

    بررسی روند واردات محصول از آغاز برنامه سوم تا سال 1385........................................................................... 23

    جمع بندی عرضه..................................................................................................................................................... 23

    بررسی روند مصرف از آغاز برنامه سوم تاکنون...................................................................................................... 23

    مصرف ظاهری از رابطه زیر حاصل محاسبه و در جدول زیر وارد شده است ..................................................... 24

    نمودار زیر روند مصرف در سالهای گذشته را نشان داده است ............................................................................ 25

    بررسی روند صادرات محصول از آغاز برنامه سوم تا سال 1385......................................................................... 25

    بررسی نیاز به محصول با اولویت صادرات تا پایان برنامه چهارم........................................................................... 25

    برآورد میزان تقاضای داخل در آینده....................................................................................................................... 25

    برآورد قابلیت صادرات در آینده............................................................................................................................. 28

    برای بررسی قابلیت صادراتی محصول مورد مطالعه در آینده ، از دو روش می توان استفاده کرد :..................... 28

    الف – استناد بر سوابق صادراتی در سالهای گذشته............................................................................................... 28

    برآورد تقاضای کل.................................................................................................................................................... 30

    جمع بندی و نتیجه گیری مطالعات بازار و پیشنهاد نهایی در مورد احداث واحدهای جدید از نگاه توجیه پذیری بازار  31

    مجوز های قانونی :................................................................................................................................................... 32

    مراحل صدور جواز تاسیس :................................................................................................................................... 32

    شرایط عمومی متقاضیان ( اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی ) دریافت جواز تاسیس.......................................... 33

    1-   اشخاص حقیقی............................................................................................................................................... 33

    2-   اشخاص حقوقی.............................................................................................................................................. 33

    مدارک مورد نیاز:...................................................................................................................................................... 33

    اصلاحیه جواز تاسیس :........................................................................................................................................... 34

    تعریف:...................................................................................................................................................................... 34

    صدور پروانه بهره برداری :..................................................................................................................................... 34

    مراحل صدور توسعه طرح :..................................................................................................................................... 35

    فصل دوم.................................................................................................................................................................. 36

    روش انجام کار......................................................................................................................................................... 36

    جنبه های ابتکاری بودن و خلاقیت به کار رفته شده :........................................................................................... 37

    مشخصات نیروی انسانی مورد نیاز از لحاظ مفید بودن و توانایی کار :.................................................................. 37

    مطالعات فنی و تکنولوژیکی..................................................................................................................................... 38

    بررسی اجمالی تکنولوژی و روش های تولید و عرضه محصول در کشور و مقایسه آن با دیگر کشورها.............. 38

    الف ) نگاهی به روش تولید سس سویا................................................................................................................... 38

    فرایند تولید سس سویا به سه مرحله اصلی زیر تقسیم می گردد .......................................................................... 38

    مرحله اول : تهیه کوچی........................................................................................................................................... 38

    مرحله دوم : تخمیر نمکی........................................................................................................................................ 38

    مرحله سوم : تصفیه.................................................................................................................................................. 38

    عملیات حرارتی ( استریلیزاسیون )......................................................................................................................... 39

    لیبل زنی شیشه ها..................................................................................................................................................... 39

    بسته بندی شرینگ................................................................................................................................................... 39

    قرنطینه محصول به مدت معین................................................................................................................................ 39

    ارسال محصول آماده فروش به انبار محصول.......................................................................................................... 40

    مقایسه روش تولید معمول کشورمان با دیگر کشورهای جهان................................................................................ 40

    تعیین نقاط قوت و ضعف تکنولوژی های مرسوم )به صورت اجمالی( در فرآیند تولید........................................ 40

    برآورد حداقل ظرفیت اقتصادی طرح..................................................................................................................... 41

    لحاظ کردن نقطه سربسر تولید................................................................................................................................. 41

    لحاظ کردن حداقل سود مورد انتظار....................................................................................................................... 41

    بررسی تحولات اساسی در روند تأمین اقلام عمده مورد نیاز در گذشته و آینده................................................... 42

    پیشنهاد منطقه مناسب برای اجرای طرح................................................................................................................. 42

    انتخاب محل اجرای یک طرح تولیدی عموماً براساس معیارهای زیر صورت می گیرد:........................................ 42

    بازارهای فروش محصول.......................................................................................................................................... 43

    بازار تأمین مواد اولیه................................................................................................................................................ 43

    احتیاجات و نیازمند یهای دیگر طرح...................................................................................................................... 43

    امکانات زیر بنایی مورد نیاز..................................................................................................................................... 43

    حمایت های خاص دولتی........................................................................................................................................ 44

    با جمع بندی مطالعات مکان یابی، محل اجرای مناسب اجرای طرح در جدول زیر آمده است........................... 44

    فصل سوم................................................................................................................................................................. 45

    امور مالی طرح.......................................................................................................................................................... 45

    سرمایه گذاری ثابت طرح :...................................................................................................................................... 46

    خرید دفتر کار :........................................................................................................................................................ 46

    هزینه زمین :............................................................................................................................................................. 46

    هزینه محوطه سازی :................................................................................................................................................ 47

    هزینه ساختمان سازی :............................................................................................................................................ 47

    هزینه ماشین آلات و تجهیزات :............................................................................................................................... 48

    هزینه تاسیسات و تجهیزات عمومی :....................................................................................................................... 48

    وسایل اداری و خدماتی............................................................................................................................................ 49

    ماشین آلات حمل و نقل درون/ برون کارگاهی....................................................................................................... 49

    هزینه های قبل از بهر هبرداری................................................................................................................................ 49

    هزینه های پیش بینی نشده...................................................................................................................................... 49

    هزینه سرمایه گذاری ثابت :..................................................................................................................................... 50

    میزان مواد اولیه عمده مورد نیاز سالانه، محل تامین و قیمت ارزی و ریالی آن...................................................... 50

    فصل چهارم.............................................................................................................................................................. 51

    جمع بندی – نتیجه گیری و پیشنهادات.................................................................................................................. 51

    نتایج حاصله از اجرای طرح :.................................................................................................................................. 52

     

    .

    منبع:

    ندارد.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت