پروژه کارآفرینی تولید اکسیژن طبی و صنعتی

تعداد صفحات: 32 فرمت فایل: word کد فایل: 400003378
سال: نامشخص مقطع: صنایع دسته بندی: طرح توجیهی کارآفرینی صنایع شیمیایی و پتروشیمی
قیمت قدیم:۶,۰۰۰ تومان
قیمت: ۴,۶۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پروژه کارآفرینی تولید اکسیژن طبی و صنعتی

    فصل اول

    کلیات

    1- 1 مقدمه :

    پروژه های گسترش یافته واحدهای مختلف صنایع دریایی، از رکورد خارج شدن پروژه نیروگاه اتمی، اجرای فازهای مختلف پروژه عسلویه و همچنین در سطح کوچکتر واحدهای منطقه ای می توان به عنوان نمونه بحث فوق مورد بررسی قرار داد.

    ایجاد پروژه های فوق به غیر از اینکه به صورت مستقیم اشتغالزایی نموده در راستای نیازهای روزمره موجبات ایجاد اشتغال به صورت غیر مستقیم نیز می نماید. به طور مثال توسعه صنعت حمل و نقل یا موارد دیگر.

    در هر نوع فعالیتی که به نوعی با آهن آلات سروکار دارد نیاز به کپسول اکسیژن خواهد بود.

    در ضمن در بیمارستان ها و درمانگاه ها نیز کپسول اکسیژن مصرف دارد.

    طبق تحقیقاتی که انجام شده محل مصارف روزانه در شهرستان های مختلف مورد بررسی قرار گرفته است.

    - بیمارستان های نیروی هوایی، دریایی، واحدهای صنعتی

    آنچه که مسلم است علاوه بر مصارف در پروژه های مختلف با توجه به افزایش و توسعه همه جانبه ساخت و ساز ساختمانی نیز می تواند نوعی از بازار پرمصرف تولیدات واحد مورد نظر قرار گیرد.

    مصرف تولیدات طرح علاوه بر اساسی بودن در صنایع فلزی کارگاهی که ارتباط مستقیم با اشتغال تعداد زیادی از افراد جامعه داشته در بیمارستان ها و درمانگاه ها ارتباط مستقیم با زندگی انسان ها دارد.

    لازم به توضیح است که در شرایط فعلی اکسیژن مصرفی استان بوشهر اکثراً از شیراز و بهبهان تأمین می گردد که از طرفی با توجه به افزایش هزینه های حمل و نقل تولید اکسیژن در استان می تواند در کاهش قیمت ها اثرات چشمگیر داشته و از طرف دیگر با توجه به حیاتی بودن برخی از مصارف کمبود آن به دلیل ایرادات حمل و نقل جاده ای امکان ایجاد مشکلاتی می تواند باشد.

    با توجه به موارد فوق الذکر احداث واحد تولید اکسیژن می تواند دارای جوانب مثبت بوده و با سابقه فعالیت مدیریت طرح موفقیت در امر تولید و بازاریابی تولیدات روزانه دسترسی نخواهد بود.

     

    1 – 2 نام کامل طرح و محل اجرای آن :

    تولید اکسیژن طبی و صنعتی

     

    محل اجرا :

     

     

    1 – 3 – مشخصات متقاضیان :

    1 – 4 – دلایل انتخاب طرح :

    توجه به خودکفایی این صنعت در دولت و همجنین نیاز بازار داخلی به تولید این محصول با توجه به این که تولید اکسیژن طبی و صنعتی می تواند به رشد و شکوفایی اقتصادی کشور کمکی هر چند کوچک نماید و با در نظر گرفتن علاقه خود به تولید های کارگاهی صنعتی این طرح را برای اجرا انتخاب کرده ام.

     

    1 – 5 میزان مفید بودن طرح برای جامعه :

    این طرح از جهات گوناگون برای جامعه مفید است ، شکوفایی اقتصادی و خودکفایی در تولید یکی از محصولات وارداتی ، سوددهی و بهبود وضعیت اقتصادی ، اشتغالزایی ، استفاده از نیروی انسانی متخصص در پرورش کالای داخلی و بهره گیری از سرمایه ها و داشته های انسانی در بالندگی کشور.

     

    1 – 6  - وضعیت و میزان اشتغالزایی :

    تعداد اشتغالزایی این طرح 15 نفر میباشد .

     

    تاریخچه و سابقه مختصر طرح :

    نظر به اهمیت موضوع و گستردگی استفاده از گازهای طبی در درمان و با توجه به اینکه گاه و بیگاه در بعضی از مراکز درمانی کشور با یک اشتباه ساده در نحوه استفاده ، بی توجهی به خلوص و ناخالصی گازها ، عدم استفاده از اتصالات مناسب ، بی دقتی در رنگ آمیزی و انجام ندادن آزمونهای دوره ای سیلندرها ، اهمیت ندادن به نکات ایمنی و کیفی اتاق مرکزی گازها و همچنین فراموشی موضوع مهمی چون آموزش پرسنل مرتبط با این امور ، زندگی یک یا چند بیمار به خطر افتاده و اتفاقات ناگوار آشکار و پنهانی به وقوع می پیوندد . لذا ضرورت ایجاب می نماید که در بکارگیری ضوابط و دستورالعملهای استاندارد در این زمینه دقت خاص بعمل آید . امید است شرایط به گونه ای برنامه ریزی شود تا در بکارگیری گازهای طبی خطری متوجه افراد نگردد .

     

    گازهای طبی

    گازهای طبی شامل کلیه گاز های بیهوشی ، گاز اکسیژن ، دی اکسید کربن و هوای فشرده می باشد که در این دستورالعمل به دلیل گستردگی موضوع فقط به گازهای NO2 , O2 , CO2 و هوای فشرده اشاره می شود . ضمن اینکه اختصارا“ به سیستم خلاء نیز اشاره شده است . 

     

     

     

    دی اکسید کربن CO2

    غلظت این گاز در مصارف طبی باید 99 % باشد و میزان غلطت گاز منواکسید کربن در آن نباید از PPM 10 تجاوز کند چون در غلظتهای بیشتر اگر در مجاورت سلولهای پوششی ریه قرار گیرد ایجاد مسمومیت و خفگی می کند در ضمن وجود این گاز با غلظت بالا در لقاح مصنوعی ( IVF ) و ایجاد فضایی با حجم بیشتر از طبیعی ( پر از گاز ) الزامی می باشد زیرا این فرآیند فقط در محیط غنی شده از CO2 قابل انجام است .

     

    اکسید نیتروژن N2O

     این گاز  در اعمال بیهوشی استفاده می شود . استنشاق این گاز با مخلوط اکسیژن باعث بیهوشی می گرددو درجه خلوص آن باید حداقل 99 % باشد . از ناخالصیهای موجود در این گاز میتوان به منواکسید کربن و اکسیدهای بالاتر نیتروژن خصوصا“ NO2 اشاره نمود این اکسیدها در غلظت های بیش از VPM 50 رفلکس تنفسی را از بین برده ، باعث گرفتگی حنجره ، سیانور و بالاخره مرگ می شود .

    مورد استفاده دیگر این گاز در اعمال فریز داخل رحمی ( کرایو ) می باشد . در این عمل سرپایی ، گاز اکسید نیتروژن از خلال یک منفذ بسیار کوچک عبور می کند و به دلیل افت فشار ناگهانی از محیط حرارت گرفته و باعث منجمد شدن بافت رحمی می گردد . به دلیل استفاده همزمان از اینگاز و اکسیژن در بیهوشی و با توجه به مقدار جریان هر دو گاز در واحد زمان ، باید از غلظت مناسب و استاندارد این گاز مطمئن بود . 

    اثرات دارویی

    اکسید نیتروژن سریعا“ توسط آلوئولهای ریه جذب می شود . 100 میلی لیتر خون حدود 45 میلی لیتر N2O را توسط پلاسما حمل می کند . این گاز با هموگلوبین حمل نشده ودر هیچ واکنش شیمیایی در بدن دخالت نمی کند .

    دو فاکتور اصلی که در ایجاد بیهوشی توسط N2O دخالت دارند ، عبارتند از :

    1 حلالیت بیشتر N2O در پلاسما و حمل بیشترN2O به جای اکسیژن

    2 جایگزینی و تجمع N2O در سلولهای مغزی به جای اکسیژن

     

    اکسیژن O2

     اکسیژن را می توان از طریق تجزیه هوا تهیه نمود . این گاز از پرمصرف ترین گاز طبی در بیمارستان می باشد و جهت ادامه حیات ، در اکثر بخشهای بیمارستان ازجمله اتاقهای بستری ، اتاق عمل ، اتاق مراقبت بعد از عمل ( ریکاوری ) ، بخش مراقبت بیماران قبلی ، بخش نوزادان ، بخش زایمان و اورژانس کاربرد دارد . این گاز از لحاظ انفجار و احتراق بسیار خطرناک می باشد و واکنش آن با هیدروژن بسیار گرماده است .

     

     

    تاثیر غلظت و فشار اکسیژن

    طبق قوانین استاندارد بین المللی میزان غلظت اکسیژن در سیلندرهای اکسیژن و منابع سانترال ( مخزن مرکزی ) باید حداقل 99 % باشد . بطور میانگین میزان غلظت به دلیل نشتهای ناخواسته به میزان 40 % به هدر می رود و غلظتهای اولیه کمتر از 99 % اثر درمانی چندانی نداشته و بیشتر اتلاف وقت و هزینه می باشد . زیرا در این صورت غلظت اکسیژنی که در اختیار بیمار قرار می گیرد در حد اتمسفر و یا مقداری بیشتر است که در واقع عبور جریان هوای عادی می باشد و جهت مصارف درمانی مناسب نیست . در ضمن در بیهوشی به علت کاربرد همزمان اکسیژن و اکسید نیتروژن ، غلظت این گاز باید حداقل 99 % باشد . زیرا در صورت استفاده از غلظتهای پایین تر باید شدت جریان را افزایش داد که در اینصورت اکسیژن پرتابل زودتر از N2O تمام می شود و در صورت اشتباه اپراتور ، بیهوشی تنها با N2O ادامه می یابد که احتمال بروز خطر برای بیمار را بالا می برد .

    بر اساس استاندارد ایران میزان خلوص اکسیژن طبی نباید کمتر از 99 % حجمی باشد و میزان ناخالصی CO2 آن نباید بیشتر از ppm 30 و میزان ناخالصی CO نیز نباید از ppm 5 بیشتر باشد .

    در ضمن درجه اسیدی و قلیایی و همچنین میزان مواد اکسید کننده نیز بر اساس استاندارد فوق باید مشخص گردد .

     

    تذکر مهم :

    کارخانجات تولید کننده گاز اکسیژن طبی طرف قرارداد مراکز درمانی باید حتما“ توسط موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران مورد تایید قرار گرفته ومهر مربوطه را دریافت داشته باشند .

    ضمنا“ مراکز درمانی موظف هستند هر سه ماه یکبار خلوص گاز اکسیژن مصرفی را توسط زمایشگاههای همکار که وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی معرفی می نماید ، اندازه گیری و گزارش آنرا به معاونتهای درمان و دارو اعلام نمایند .

     

    هوای فشرده AIR :

     از هوای فشرده در بخشهای مختلف بیمارستان مانند بخش زایمان ، نوزادان ، اتاق عمل ، درمانگاه و کارگاه دندانپزشکی ، آزمایشگاهها و بخشهای بستری استفاده می گردد . در بسیاری مواقع برای استفاده بیمار ، با اکسیژن مخلوط می شود . هوای فشرده باید خشک و عاری از باکتری و روغن باشد . از هوای فشرده برای ایجاد خلاء و به حرکت درآوردن دستگاههای پنوماتیکی و سانتریفیوژ استفاده می گردد .

     

    سیستم خلاء :

    سیستم خلاء با وجود اینکه گازی را در سطح بیمارستان توزیع نمی کند ، جزئی از سیستم گازهای طبی به حساب می آید و در اکثر بخشهای بیمارستان مانند بخش زایمان ، اتاق عمل ، ریکاوری ، مراقبت  ویژه و آزمایشگاه احتیاج به خلاء می باشد برای ایجاد خلاء دو روش جداگانه وجود دارد :

    1 ایجاد خلاء بوسیله هوای فشرده که میزان خلاء تولیدی آن 25 سانتیمتر جیوه می باشد .

    2 ایجاد خلاء بوسیله پمپ خلاء که میزان آن تقریبا“ 63 سانتیمتر جیوه می باشد .

    مجوز های قانونی :

    تعریف: جواز تاسیس مجوزی است که جهت احداث ساختمان ، تاسیسات و نصب ماشین آلات بنام اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش بهداشت و پزشکی صادر میگردد.

     

    مراحل صدور جواز تاسیس :

    1- پذیرش درخواست متقاضی صدور جواز تأسیس فعالیتهای صنعتی و تکمیل پرونده توسط وزارت بهداشت.

    2- بررسی پرونده از نظر مدارک و تطبیق با مصادیق والویتهای سرمایه گذاری در واحد صدور مجوز مدیریت بهداشت منطقه .

    3-  تکمیل پرسشنامه جواز تاسیس ( فرم شماره یک ) توسط متقاضی

    4- ارسال پرونده منضم به فرم شماره یک به اداره مربوطه بمنظور بررسی ، اصلاح و تائید فرم پرسشنامه جواز تاسیس با استفاده از اطلاعات طرحهای موجود ، طرحهای تیپ و تجربیات کارشناسی  و ارجاع  پرونده  به  مدیریت .

    5- ارجاع پرونده توسط مدیریت به واحد صدور مجوز جهت مراحل صدور جواز تأسیس .

     

    شرایط عمومی متقاضیان ( اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی ) دریافت جواز تاسیس                          

    1-   اشخاص حقیقی

    -   تابعیت دولت جمهوری اسلامی ایران

    -   حداقل سن 18 سال تمام

    -   دارا بودن کارت پایان خدمت یا معافیت دائم

     

    2-   اشخاص حقوقی

    -   اساسنامه ( مرتبط با نوع فعالیت )

    -   ارائه آگهی تاسیس و آگهی آخرین تغییرات در روزنامه رسمی کشور

     

    مدارک مورد نیاز:

    1- ارائه درخواست کتبی به مدیریت بهداشت منطقه.

    2-  اصل شناسنامه وتصویر تمام صفحات آن

    3-  تصویر پایان خدمت یا معافیت خدمت سربازی

    4-  تصویر مدرک تحصیلی و سوابق کاری مرتبط با درخواست

    5-  یک قطعه عکس از هریک از شرکاء

    6-  تکمیل فرم درخواست موافقت با ارائه طرح صنایع تبدیلی و تکمیلی

    7-  پوشه فنردار

    8- درصورت داشتن شرکت ، ارائه اساسنامه ، آگهی تاسیس و روزنامه ، مرتبط با فعالیت مورد درخواست

  • فهرست و منابع پروژه کارآفرینی تولید اکسیژن طبی و صنعتی

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت