پروژه کارآفرینی تولید ماکارونی

تعداد صفحات: 50 فرمت فایل: word کد فایل: 400003424
سال: نامشخص مقطع: صنایع دسته بندی: طرح توجیهی کارآفرینی صنایع غذایی و بسته بندی
قیمت قدیم:۷,۸۰۰ تومان
قیمت: ۴,۶۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پروژه کارآفرینی تولید ماکارونی

    فصل اول

    کلیات

    1- 1 مقدمه :

    ماکارونی یکی از غذاهای ایتالیایی می باشد که در سراسر دنیا طرفدار دارد

    Penne,یک نوع ماکارونی ایتالیایی.

     ماکارونی و اسپاگتی

    شباهت‌ها

    اسپاگتی و ماکارونی هردو از یک نوع آرد(سمولینا) ساخته می شوند

    تفاوت‌ها

    برای ساخت اسپاگتی خمیر را به شکل رشته‌های دراز در می‌آرند ولی در ماکارونی به شکل ‌های دیگر در می‌آورند

    ریشه نام

    دو احتمال وجود دارد

    از واژه یونانی makaria که ترکیب دو واژه های شعیر و آب‌گوشت است

    از واژه ایتالیایی ammaccare که به معنی اسپاگتی له شده است[۱]

     

    1 – 2 نام کامل طرح و محل اجرای آن :

    تولید ماکارونی

     

    محل اجزا :

    استان

    شهرستان

    بخش

    روستا

     

     

     

     

     

    1 – 3 – مشخصات متقاضیان :

     

    1 – 4 – دلایل انتخاب طرح :

    خیلی ها عاشق ماکارونی هستند ! این یک عبارت عامیانه است ، گرایش به مصرف ماکارونی در میان ایرانیان بسیار زیاد است ، این گرایش در میان جوانان و نوجوانان بسیار زیاد است و در میان مسن تر ها نیز کم و بیش به چشم می خورد و دلیل آن لذیذ بودن این غذایی ایتالیایی است ، مصرف بالای این ماده غذایی در ایران و علاقه به تولید مواد غذایی از سوی دیگر عامل اصلی و دلیل اصلی انتخاب این طرح بوده است .

     

    1 – 5 میزان مفید بودن طرح برای جامعه :

    به لحاظ مفید بودن طرح برای جامعه می تواند عامل خودکفایی و شکوفایی اقتصادی را عامل اصلی موفقیت و مفید بودن این طرح برای جامعه دانست .

     

    1 – 6  - وضعیت و میزان اشتغالزایی :

    تعداد شاغلین این طرح در شروع کار 20 نفر پیش بینی شده است .

     

    1 – 7 - دلایل ارتباط پروژه با رشته مهارتی :

    تولید ماکارونی و یا هر طرح تولیدی دیگر از جمله فعالیت هایی هستند که نیاز شدیدی به انجام برآورد های مالی در زمینه های مختلف دارد ، کارسنجی و زمان سنجی و برآورد میزان سود و زیاد و هزینه های جاری و ثابت طرح از جمله شاخص های بارز ارتباط طرح با رشته حسابداری است .

     

    تاریخچه و سابقه مختصر طرح :

    تشریح فرآیند :

    نمک

    نمک حلالیت گلوتن را کم می‌کند و موجب بهبود کیفیت شبکه گلوتن می‌شود، مقدار مورد نیاز بستگی به وضعیت گلوتن دارد.

    مقدار زیاد آن موجب بالا رفتن مقدار خاکستر میشود و بنابراین محدودیت دارد، مقدار مطلوب حدود 1-2% وزن آرد است.

    تاثیر نمک روی خمیر و گلوتن : نمک روی تورم و حلالیت اجزاء تشکیل دهنده آرد اثر کرده و در غلظت بالا pr. را تحت تاثیر قرار میگرد که خمیر حالت چسبندگی و فرم پذیری خود را از دست می دهد یا به عبارت دیگر پاره می شود .

    که حدود 1% استفاده می شود که ایجاد طعم و بو و مزه می شود در غلظتهای زیاد روی فرآیند خشک کردن به ویژه فرآیند نهایی اثر منفی می گذارد مانع از دست داده سریع و آشامیدن رطوبت می شود .

    ال سیتئین هیدروکلراید

    این ماده باندهای گوگردی را افزایش می‌دهد و موجب اصلاح ویژگی‌های شبکه گلوتن می‌شود و همچنین فرم پذیری رشته‌ها را بهبود می‌بخشد.

    مقدار مطلوب آن 50 تا 150 پی‌پی‌ام است.

    منوودی گلیسرید

    این مواد مانع نشت آمیلوز از شبکه گلوتن و ورود آن به آب پخت می‌شوند.

    همچنین مانع نشت آمیلوز از شبکه گلوتن و ورود آن به سطح رشته و در نتیجه جلوگیری از چسبندگی رشته‌ها می‌شود و اثر روان کنندگی روی شبکه گلوتن و فرم پذیری رشته‌ها دارد.

    مقدار آن 25/0 تا 45/0% است که بویژه همراه گلوتن کاربرد آن مفید است.

     

    بتاکاروتن

    محلول آبی بتاکاروتن به میزان    یک هزارم    درصد برای بهبود رنگ مناسب است اما مقدار زیاد آن اثر منفی دارد و موجب تیرگی رنگ می‌شود. استفاده از رنگهای افزودنی مانند سان ست یلو1 گرچه روی رنگ اثر مثبت دارد، اما غیرمجاز است و کاربرد آن نوعی تقلب به حساب می‌آید.

    ویتامین c

    ویتامین C به میزان 50-75 پی‌پی‌ام به صورت خالص، مطلوب است. اما چنانچه همراه با پرکننده‌ها1 به کار رود، مقدار مصرفی نسبت به میزان فیلر باید افزایش داده شود، بعلاوه ویتامین C ویژگی‌های فیزیکی خمیر را اصلاح می‌کند و مقدار نشاسته در آب پخت را هم کاهش می‌دهد.

    پودر اسفناج یا آب اسفناج

    بیشتر برای تغییر رنگ کاربرد دارد، در دمای بالای 70 درجه سانتیگراد رنگ سبز مطلوب آن تغییر می‌کند، کاربرد آن مقاومت رشته‌ها را کم می‌کند و نیاز به فشار در دستگاه ورزدهنده و اکسترودر را بالا می‌برد.

    ویتامینهای گروه B

     موجب تیره شدن رنگ فرآورده می‌شوند، بنابراین کاربرد آنها توصیه نمی‌شود.

    *مواد رنگی سنتتیک مشروط بر آنکه جزء رنگهای مجاز باشد در مورد ماکارونی می توان به رنگهای زیر اشاره کرد .

    Orange – Saffron – tor - trataziv

    مواد تقویت کننده

     

    مواد حداقل بر حسب mgr/litr Mgr/kgr بر حسب nax
    ویتامین 8-Aug 12
    ریبو فلاوین  74/3 84/4
    نیاسین  Apr-59 Aug-74
    Fe 28-Jun Feb-36
    Ca  1000 1375

     

    گلوتن در اثر مخلوط کردن آب با آرد مقدار زیادی از نشاسته آن خارج می گردد و پروتئین کمپلکس تشکیل می شود که گلوتن نام دارد .

    گلوتن شبکه الاستیکی خمیر نان را تشکیل داده و گازهای ایجاد شده از تخمیر در داخل آن محافظت می شود که در نهایت باعث افزایش حجم خمیر و بافت مناسب میگردد گلوتن سه نوع پروتئین غیر محلول به نامهای گلوتنین، گلبادین و مزونین تشکیل شده است . وقتی گلوله خیمر شسته شود گلوتن خام باقی می ماند . میزان گلوتن در فرآورده های استاندارد 12% می باشد ولی در ماکارونی مخصوص دیابتها از 25% می باشد .

     در مورد گلوتن باید به موارد زیر توجه کرد :

    1-گلوتن خشک را برای افزایش پروتئین با خمیر اضافه میکنند که سبب بروز مشکلاتی در پروسه می شود از جمله گرفتن سوراخ قالب همچنین مانع حرکت خمیر می گردد .

    2-اگر مقدار کل گلوتن اضافه شده بیش از حد باشد باید جذب آب کاهش یابد در غیر اینصورت در اکسترو دربه راحتی کشیده می شود لذا مشخصه های رنگ و سطح صدمه دیده می بینند .

    3-اگر مقدار پروتئین آرد بسیار کم باشد 9 تا 10% عمل آبگیری و هیدارته شدن با آهستگی صورت می پذیرد به همین منظور ما افزایش میزان آب و یا افزایش زمان احتیاط می توان از این عمل جلوگیری نمود در غیر این صورت منجر به اختلالاتی در خشک شدن محصولات تر و نامطلوب می گردد .

    4-افزایش پروتئین مقدار جذب آب ، قوام و قابلیت کشایی خمیر را افزایش می دهد . اجزاء تشکیل دهنده گلوتن یا پروتئین غلات گوتنین ، آلبومین ، گلبادین ، پرولامین می باشد .

    *ویتامین و املاح مقدار مجاز ویتامین در ماکارونی 50 تا 2200 واحد بر حسب میل گرم در کیلوگرم می باشد .

    در کشورهای دیگر متداول است برای خوش رنگی ماکارونی ازریبوفلاوین استفاده می کنند و با غلظت بالاتر از بتاکاروتن که برای پنیر سازی و ماکارونی استفاده می شود .

     

    3-2- ارزش غذایی ماکارونی

    فرآورده های ماکارونی (PASTA PRODUCTS)، فرآورده هایی مانند اسپاگتی، ماکارونی، ورمیشل، نودل و لازانیا را در بر می گیرد. علاوه بر این، انواع مختلف دیگری بر حسب فرهنگ غذایی وجود دارد.

    تحقیقات تاریخی به طور دقیق منشاء اصلی ماکارونی را مشخص نمی کند. در واقع احتمالاً تهیه و مصرف ماکارونی پیش از نان بوده است.

    مدارک تاریخی پیدایش ماکارونی را به اتروسک ها*(ETRUSCAN) ، رومی ها، عرب ها و چینی ها نسبت می دهند.

    امروزه بیش از 600 نوع ماکارونی تولید می شود.

    ارزش تغذیه ای

    ارزش تغذیه ای ماکارونی در اصل وابسته به آردی است که در تهیه ی ماکارونی از آن استفاده می شود. این ماده ی غذایی غنی از نشاسته است، در حالی که میزان پروتئین آن حدود 8-7 برابر کمتر از میزان نشاسته ی آن است.

    از نظر عناصر معدنی به خصوص آهن  و روی ، در مقایسه با غذاهای دیگر که منبع اصلی املاح معدنی و ویتامین ها هستند، در حد متوسطی است.

    تجزیه ی اسیدهای آمینه ی ترکیبات پروتئینی ماکارونی در مقایسه با ترکیبات پروتئینی غذاهای دیگر مانند شیر (کازئین)، تخم مرغ  و پروتئین سویا  نشان می دهد که از نظر اسیدآمینه ی ضروری لیزین در حد پایینی قرار دارد و به خاطر همین محدودیت اسید آمینه ای، ارزش تغذیه ای آن کاهش می یابد. بنابراین ارزش بیولوژیکی و میزان پروتئین  ماکارونی در مقایسه با تخم مرغ و گوشت پایین تر است.

    از طرفی این ارزش تغذیه ای، از مرحله ی خرید در مغازه تا پختن آن و قرار گرفتن روی میز غذا دست خوش تغییر می شود. در بعضی از موارد، نزدیک به 20 درصد ترکیبات انرژی زای آن به هنگام پخت از دست می رود، اما باید به خاطر داشته باشیم که ماکارونی هیچ گاه به تنهایی و بدون چاشنی خورده نمی شود.

    ماکارونی محصولی نیمه فرآیند شده است که در تهیه ی آن؛ فانتزی بودن، نوآوری و حتی علم تغذیه سهم زیادی دارد.

    ماکارونی هیچ گاه به تنهایی مصرف نمی شود و بیشتر با مواد غذایی که دارای پروتئین بالایی هستند مانند پنیر، گوشت، ماهی و... مصرف می شود. از این طریق ارزش بیولوژیکی آن نسبت به هر غذای دیگر به خاطر تکمیل شدن پروتئین آن و همچنین تأمین اسید آمینه های ضروری افزایش می یابد.

    از نظر تغذیه ای، ماکارونی دارای خواص زیر است:

    - ارزش انرژی زایی بالا که به طور عمده از طریق قندها تأمین می شود

    - ارزش پروتئینی متوسط

    - میزان چربی کم یا خیلی کم

    - قابلیت هضم آسان

    - مواد زاید کم

    ماکارونی همراه با چاشنی

    ماکارونی بر خلاف دیگر مواد غذایی سرشار از کربوهیدرات(مانند نان  و بیسکوییت)، هیچ گاه به تنهایی مصرف نمی شود و بیشتر با مواد غذایی که دارای پروتئین بالایی هستند مانند پنیر، گوشت، ماهی  و... مصرف می شود. از این طریق ارزش بیولوژیکی آن نسبت به هر غذای دیگر به خاطر تکمیل شدن پروتئین آن و همچنین تأمین اسید آمینه های ضروری افزایش می یابد.

    70 گرم ماکارونی همراه با کمی سس گوجه فرنگی، 10 درصد روغن زیتون  و 10 گرم پنیر رنده شده، غذایی را فراهم می کند که فاکتور پروتئینی آن به طور کامل بالاست. همچنین از نظر سهم دریافت انرژی از سه نوع ماده ی غذایی انرژی زا (پروتئین ها، قندها و چربی ها) دارای نسبت 57 درصد از قندها، 30 درصد از چربی ها و 13 درصد از پروتئین هاست که این نسبت از نظر متخصصان تغذیه بهترین نسبت دریافت انرژی از مواد غذایی است. 

  • فهرست و منابع پروژه کارآفرینی تولید ماکارونی

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت