پروژه کارآفرینی کارگاه تولید میلگرد از ضایعات آهن

تعداد صفحات: 48 فرمت فایل: word کد فایل: 400003607
سال: نامشخص مقطع: صنایع دسته بندی: طرح توجیهی کارآفرینی صنایع فلزی و خودروسازی
قیمت قدیم:۷,۶۰۰ تومان
قیمت: ۴,۶۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پروژه کارآفرینی کارگاه تولید میلگرد از ضایعات آهن

    مقدمه :

    فولاد ترکیب بسیار متنوعی از آهن، کربن و عناصر آلیاژی است به طوریکه میتوان با تغییر مقدار و نوع این عناصر، ترکیبات مختلف فولادی با خواصبسیار جالب و متفاوت را تولید نمود. اگرچه تاریخچه تولید فولاد به حدود 3000 سال قبل برمیگردد، ولی روشهای جدید جهت تولید محصولات فولادی در قرن 19 میلادی به کارگرفته شدند. توسعه تکنولوژی تولید فولاد در آن زمان، باعث تولید مقادیر بسیار زیاد این محصول گردید و در نتیجه کاربردهای جدیدی جهت استفاده از آن مثلاً در راهآهن و صنایع اتومبیل سازی به وجود آمد که از آن زمان تا به حال، دامنه کاربرد و تولید این محصول روزبه روز گسترش بیشتری یافته است.

    علاوه بر ارزانتربودن فلز فولاد که سبب مصرف فوق العاده آن می شود، می توان به ویژگی های قابلیت آلیاژسازی و امکان انجام عملیات حرارتی و دیگر عملیاتی که سبب ایجاد خصوصیات بسیار متنوعی در فولاد می شود اشاره کرد. ویژگی های مذکور تنوع عظیمی درکاربرد فولاد ایجاد کرده است. دامنه این تنوع از سوزن و سنجاق تا کشتی های عظیم الجثه اقیانوس پیما و آسمان خراش ها گسترشدارد. ماشین آلات ساخته شده از فولاد، همه آنچه که موردنیاز روزانه بشر است را می سازند. چنین گستره وسیعی از تنوع کاربرد که امکان پایه گذاری و راهبری صنایع گوناگون را میسر ساخته ، مقدار مصرف آهن و فولاد را به معیاری برای داوری درمورد گستردگی صنعت درکشورها مبدل کرده است. صنعت فولاد به عنوان یکی از پایه های مهم اقتصادی هر کشور تلقی می شود و در برخی مطالعات مصرف سرانه فولاد را به عنوان شاخصی برای ارزیابی صنعتی بودن یک کشور برشمرده اند.

    در بیش از 61 کشور فولاد تولید می شود و آهن و فولاد سهمی 2,5 درصدی از تجارت جهانی کالا را در برداشته و سهم آن از صادرات کالاهای کارخانه ای نیز بالغ بر 3,3 درصد است. در ایران نیز فولاد با حضور در بخش های مهم تولیدی و صنعتی کشور، نقش بسیار مهمی را ایفا میکند. درسال 1950 میلادی، مجموع فولاد تولید شده درجهان کمتر از 200 میلیون تن در سال بوده است و این در حالی است که تولید سالیانه فولاد تا پایان سال 2002 بیش از 900 میلیون تن گزارش شده است. جداول زیر میزان فولاد تولید شده و همچنین نرخ رشد تولید فولاد را بین سالهای 1970 تا 2002 نشان میدهد

     

     

    به دلیل اهمیت بسیار بالای تولید فلزات اساسی و از جمله فولاد، کشورهای صنعتی جهان هرکدام به دنبال جایگاه ویژهای در تولید این محصول هستند. در این بین کشور چین در سال 2002 میلادی با تولید بیش از 180 میلیون تن فولاد، مقام اول تولید جهانی را دارا است و این در حالی است که کشورهای ژاپن با تولید 107,7 و آمریکا باتولید 2,92 میلیون تن در سال در رده های دوم و سوم جهانی قراردارند در حال حاضر در بیش از یکصد کشور جهان محصولات فولادی و از جمله میلگرد تولید میشود که از این میان، کشور ایران در سال 2002 میلادی با تولید 3،7 تن و در حال حاضر با تولیدحدود 8 میلیون تن فولاد به عنوان بیست و دومین تولیدکننده این محصول در جهان و ششمین تولیدکننده بزرگ آسیا مطرح است.

    گزارش حاضر مطالعات امکان سنجی مقدماتی تولید میلگرد از ضایعات میباشد. که در قالب متدولوژی علمی مطالعات امکان سنجی تهیه گردیده است و مطابق متدولوژی فوق ، ابتدا محصول مورد مطالعه به طور دقیق معرفی شده و سپس بررسی های لازم روی بازار آن صورت خواهد گرفت و در ادامه مطالعات فنی در خصوص چگونگی تولید و امکانات سخت و نرم افزاری مورد نیاز نیز شناسایی شده و در نهایت ظرفیت های اقتصادی و حجم سرمایه گذاری مورد نیاز برای اجرای طرح برآورد و ارائه خواهد شد تا با استفاده از آن سرمایه گذران و علاقه مندان محترم بتوانند کلیه اطلاعات مورد نیاز را کسب و در جهت انجام سرمایه گذاری اقتصادی با دید باز و مسیرشفاف اقدام نمایند. امید است این مطالعات کمکی هرچند کوچک در راستای توسعه صنعتی کشورمان بعمل بیاورد .

     

     

    نام کامل طرح و محل اجرای آن :

    تولید  میلگرد از ضایعات

     

    محل اجرا :

     

     

     

    مشخصات متقاضیان :

     

    دلایل انتخاب طرح :

    در دنیای امروز صنعت فولاد به عنوان یکی از صنایع مادر و تعیین کننده مطرح می باشد و از اهمیت بسزایی برخوردار است. امروزه با توجه به رشد روز افزون صنعت و افزایش جمعیت جهان و به تبع آن افزایش نیاز بشر به فولاد و محصولات فولادی بر اهمیت آن ها روز به روز افزوده می شود. هنگامی که از میزان توسعه یافتگی کشورها سخن به میان می آید شاخصهایی را برای رتبه بندی و شناخت توسعه یافتگی در نظر میگیرند به عنوان مثال مصرف سرانه فولاد در هر کشور نشان دهنده وضعیت سرمایه گذاری ها و اجرای طرحهای عمرانی و بلاخره توسعه یافتگی است. این رسم دنیای ماست که سخت ترین ها در تعین انسانی ترین پدیده ها مانند توسعه موثر هستند و ایران هم در این جریان ناگزیر از کسب مراتب بالاتر تا بتواند ساکنانش را از مواهب توسعه بهره مند سازد .این شاخص برای ایران در سال 84 در حدود 200 کیلوگرم بوده و در سال 85 به 210 کیلوگرم می رسد به هر حال موقعیت ایران از لحاظ توسعه یافتگی نشان می دهد همچنان ظرفیت های فراوانی برای رسیدن به رتبه های بهتر وجود دارد که نتیجه آن افزایش مصرف روز افزون محصولاتی مانند فولاد است.

     

    وضعیت و میزان اشتغالزایی :

    تعداد اشتغالزایی این طرح 39 نفر میباشد .

    تاریخچه و سابقه مختصر طرح :

    نام و کد محصولات

    کد ISIC مربوط به این محصولات که در لوح فشرده وزارت صنایع آمده است عبارت است از:

    27101233 و 27101234

    محصول مورد بررسی در این گزارش تولید میلگرد از ضایعات می باشد و به طور کلی قسمت عمده ای از تولید میلگرد که یکی از پر مصرف ترین و پر کاربرد ترین محصولات ساخته شده از فولاد می باشد تولید میلگرد از شمش است ولی در این پروژه منحصرا به تولید میلگرد از ضایعات آهن یا شمش پرداخته شده است.

    به طور کلی میلگرد در ابعاد ، اندازه ،اقطار واستحکام متفاوت تولید و به بازار عرضه می شود که قسمت عمده ای از انواع میلگرد موجود در بازار به شرح جداول زیر است.

     

    شماره تعرفه گمرکی

    برای میلگرد به طور مجزا شماره تعرفه واحدی موجود نمی باشد و در طبقه بندی زیر قرار می گیرد.

    (نمودار و جداول در فایل اصلی موجود اس\ت)

    شرایط واردات محصول

    این محصول دارای حقوق ورودی 4 درصد می باشد با توجه به تقاضای بالای میلگرد در داخل کشور وتشنگی بازار داخلی میلگرد و همچنین ظرفیت تولید پایین تولید کنندگان داخلی میلگرد نیاز به حجم نسبتا بالای واردات میلگرد از سایر کشور های تولید کننده می باشد و همین کمبود عرضه باعث بالا رفتن قیمت میلگرد در چند سال اخیر نیز شده است.در حال حاضر تولید داخلی 50 % تقاضای کشور را پاسخگو است.

    دولت به جای اینکه سیاست خود را در تسریع در اجرای طرحهای فولادی عملیاتی کند رو به واردات کرده است. واردات فولاد مشمول تعرفه نمی شود ولی تولیدکنندگان شمش باید 4% عوارضپرداخت کنند. در نتیجه این امر % موجب شد که بهرغم وجود 3 میلیون تن ظرفیت نورد در ایران، این کارخانه ها یا تعطیل شوند یا اینکه با 60 ظرفیت خود کار کنند. دولت باید از احداث واحدهای جدید فولادسازی که به تصویب شورای اقتصاد رسیده حمایت کند.

    در ضمن قرار است تسهیلات و کمکهای لازم برای اجرایی شدن کار دراختیار بخش خصوصی قرار گیرد. مقرر شده تسهیلاتی برای گشایش اعتبار واردکنندگان از سوی بانک ها درنظر گرفته شود، همچنین ترخیص این مواد اولیه از گمرک در اولویت قرار گیرد.

     

    بررسی و ارائه استانداردهای موجود در مورد محصول

    شماره استاندارد مختص میلگرد در موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران شماره 3132 می باشد.

     

    بررسی و ارائه اطلاعات لازم در زمینه قیمت تولید داخلی و جهانی محصول

    بر اساس اطلاعات موجود در بازار داخل میانگین قیمت هر کیلو گرم میلگرد در داخل کشور با توجه به عدم ثبات قیمت آن مخصوصا در هفته های اخیر و با توجه به طول ، نوع و قطر آن بین 6000 تا 8000 ربال میباشد.

    همچنین در خصوص قیمت جهانی انواع میلگرد لازم به توضیح است که قیمت جهانی انواع میلگرد با توجه به اطلاعات سایت های معتبر صنعت فولاد و نورد در حدود 600 تا 700 دلار/ تن میباشد . معرفی موارد مصرف وکاربرد همان طور که میدانیم فولاد و محصولات فولادی شامل ورق، میلگرد، نبشی و پروفیل یکی از پر مصرف ترین کالاها میباشند. از بین محصولات ساخته شده فولادی میلگرد نیز از اهمیت خاصی بر خوردار است. میلگرد آجدار در پروژه های ساختمانی و عمرانی کاربرد فراوانی دارد . استفاده از این میلگردها در سازه های بتنی عمر مفید سازه را حتی تا دو برابر افزایش میدهد. این ویژگی از لحاظ اقتصادی بسیار مهم و شایان توجه است زیرا با صرف مقدار بسیار اندکی هزینه جهت تامین این نوع میلگرد در سازه های بتنی میتوان بهره وری را تا دو برابر افزایش داد لیکن کاربرد میلگرد ساده برخلاف میلگردهای عاجدار که در ساختمان سازی پروژه های عمرانی به کار میرود در صنایع پایین دستی فولاد کاربرد دارد و ابزارسازان و سازندگان محصولات صنعتی از این کالا استفاده میکنند.

     

    بررسی کالاهای جایگزین و تجزیه و تحلیل اثرات آن بر مصرف محصول

    در بررسی کالا های جایگزین برای محصولات تولیدی صنعت فولاد که یکی از پر مصرف ترین محصولات در صنایع کشور است به طور کلی نمی توان کالایی را به عنوان جایگزین این محصولات در نظر گرفت که بتواند به عنوان تهدیدی برای محصولات این صنعت تلقی شود. پس میتوان نتیجه گرفت بازار مصرف محصولات فولادی و مخصوصا میلگرد تقاضای روز افزون خود را داراست و سهم بازار خود را حفظ می کند.

    تنها مادهای که میتواند از لحاظ مقاومت و شکل پذیری جایگزین فولاد شود مواد پلیمری با تکنولوژی نانو میباشد که پایه نفتی دارند. تا آن زمان حداقل 35 سال زمان لازم داریم که کاهش شدید منابع نفتی را نیز باید در نظر گرفت.

     

    کشورهای عمده تولیدکننده و مصرف کننده محصول

    با توجه به انکه در مورد بزرگترین تولید کنندگان میلگرد در جهان اطلاعات موثقی در دسترس نیست در این قسمت به صورت کلی به آمار بزرگترین تولید کنندگان فولاد در جهان پرداخته شده است . در رده بندی سالانه برترین فولاد سازان جهان در سال 2005 مشخص شده که در این رده بندی متال استیل، در صدر جدول قرار دارد. کارخانه های متال استیل که مقر آن در هلند قرار دارد، در سال 2005 در کشورهای مختلف جهان حدود 492 میلیون تن فولاد تولید کردند. با توجه به آنکه متال استیل در سال 2005 از ادغام شرکتهای ال.ان.ام، آی.اس.جی، کریونستال و والین تشکیل شد، تولید آن نسبت به مجموع تولید شرکتهای یاد شده در سال 2004 16 درصد رشد همراه بوده است. آرسلور  )از کشور لوکزامبورگ(  که در سال 2004 بزرگترین فولادساز / با 46 جهان محسوب میشد، در سال 2005 در رده دوم قرار گرفته است. 

  • فهرست و منابع پروژه کارآفرینی کارگاه تولید میلگرد از ضایعات آهن

    فهرست:

    خلاصه طرح :............................................................................................................................................................. 4

    فصل اول..................................................................................................................................................................... 5

    کلیات........................................................................................................................................................................... 5

    مقدمه :......................................................................................................................................................................... 6

    نام کامل طرح و محل اجرای آن :............................................................................................................................... 8

    محل اجرا :.................................................................................................................................................................. 8

    مشخصات متقاضیان :.................................................................................................................................................. 9

    دلایل انتخاب طرح :................................................................................................................................................... 9

    وضعیت و میزان اشتغالزایی :...................................................................................................................................... 9

    تاریخچه و سابقه مختصر طرح :............................................................................................................................... 10

    نام و کد محصولات.................................................................................................................................................. 10

    کد ISIC مربوط به این محصولات که در لوح فشرده وزارت صنایع آمده است عبارت است از:....................... 10

    شماره تعرفه گمرکی................................................................................................................................................. 12

    شرایط واردات محصول........................................................................................................................................... 12

    بررسی و ارائه استانداردهای موجود در مورد محصول........................................................................................... 13

    بررسی و ارائه اطلاعات لازم در زمینه قیمت تولید داخلی و جهانی محصول....................................................... 13

    بررسی کالاهای جایگزین و تجزیه و تحلیل اثرات آن بر مصرف محصول............................................................. 14

    کشورهای عمده تولیدکننده و مصرف کننده محصول.............................................................................................. 14

    شرایط صادرات........................................................................................................................................................ 17

    وضعیت عرضه و تقاضا............................................................................................................................................ 17

    بررسی ظرفیت بهره برداری و روند تولید از آغاز برنامه سوم تاکنون.................................................................... 17

    سازندگان ماشین آلات............................................................................................................................................. 19

    بررسی وضعیت طرحهای جدید و طرح های توسعه در دست اجرا...................................................................... 19

    وضعیت واحدهای در دست احداث....................................................................................................................... 19

    بررسی روند واردات محصول از آغاز برنامه سوم تا آخر سال 1385................................................................... 21

    بررسی روند مصرف از آغاز برنامه توسعه سوم تاکنون........................................................................................... 23

    بررسی روند صادرات از آغاز برنامه توسعه تا آخر سال 1385............................................................................. 24

    جداول شماره 15 - میزانصادرات در سال های 81 تا 8....................................................................................... 24

    بررسی نیاز به محصول با اولویت صادرات تا پایان برنامه توسعه چهارم................................................................ 25

    روش دوم که روش مورد بحث ما نیز می باشد روش تولید میلگرد از ضایعات است.همان طور که گفته شد این روش تا حد زیادی مشابه روشاول می باشدو به شرح زیر است :.................................................................................................................................. 26

    در جدول زیر این تقسیم بندی شرح داده شده است............................................................................................. 27

    تعیین نقاط قوت و ضعف تکنولوژی های مرسوم در تولید..................................................................................... 27

    در بررسی تکنولوژی تولید میلگرد باید به نکا ت زیر توجه کرد :......................................................................... 28

    مجوز های قانونی :................................................................................................................................................... 29

    مراحل صدور جواز تاسیس :................................................................................................................................... 29

    شرایط عمومی متقاضیان ( اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی ) دریافت جواز تاسیس.......................................... 29

    1-   اشخاص حقیقی............................................................................................................................................... 29

    2-   اشخاص حقوقی.............................................................................................................................................. 30

    مدارک مورد نیاز:...................................................................................................................................................... 30

    اصلاحیه جواز تاسیس :........................................................................................................................................... 30

    تعریف:...................................................................................................................................................................... 31

    صدور پروانه بهره برداری :..................................................................................................................................... 31

    مراحل صدور توسعه طرح :..................................................................................................................................... 32

    فصل دوم.................................................................................................................................................................. 33

    روش انجام کار......................................................................................................................................................... 33

    جنبه های ابتکاری بودن و خلاقیت به کار رفته شده :........................................................................................... 34

    مشخصات نیروی انسانی مورد نیاز از لحاظ مفید بودن و توانایی کار :.................................................................. 34

    برآورد حداقل ظرفیت اقتصادی طرح..................................................................................................................... 35

    پیشنهاد منطقه مناسب برای اجرای طرح................................................................................................................. 36

    تحلیل های مرتبط به دسترسی به مواد اولیه............................................................................................................ 36

    تحلیل های مرتبط به دسترسی به بازار مصرف....................................................................................................... 36

    تحلیل های مرتبط به دسترسی به منابع نیروی انسانی............................................................................................ 36

    تحلیل مربوط به شرایط زیست محیطی................................................................................................................... 36

    شرایط خاص و پیشنهاد منطقه مناسب.................................................................................................................... 37

    تعیین میزان آب ، برق ، سوخت ، امکانات مخابراتی و ارتباطی............................................................................ 37

    میزان برق مصرفی :.................................................................................................................................................. 38

    میزان آب مصرفی :................................................................................................................................................... 38

    میزان سوخت مصرفی :............................................................................................................................................ 38

    وضعیت حمایت های اقتصادی و بازرگانی............................................................................................................. 38

    حمایت های مالی:..................................................................................................................................................... 39

    فصل سوم................................................................................................................................................................. 40

    امور مالی طرح.......................................................................................................................................................... 40

    سرمایه گذاری ثابت طرح :...................................................................................................................................... 41

    خرید دفتر کار :........................................................................................................................................................ 41

    هزینه زمین :............................................................................................................................................................. 41

    هزینه محوطه سازی :................................................................................................................................................ 42

    هزینه ساختمان سازی :............................................................................................................................................ 42

    هزینه ماشین آلات و تجهیزات :............................................................................................................................... 43

    هزینه تاسیسات و تجهیزات عمومی :....................................................................................................................... 43

    وسایل اداری و خدماتی............................................................................................................................................ 43

    ماشین آلات حمل و نقل درون/ برون کارگاهی....................................................................................................... 44

    هزینه های قبل از بهره برداری................................................................................................................................ 44

    هزینه های پیش بینی نشده...................................................................................................................................... 44

    هزینه سرمایه گذاری ثابت :..................................................................................................................................... 45

    هزینه مواد اولیه:........................................................................................................................................................ 45

    فصل چهارم.............................................................................................................................................................. 46

    جمع بندی – نتیجه گیری و پیشنهادات.................................................................................................................. 46

    تجزیه و تحلیل و ارائه جمع بندی و پیشنهاد نهایی در مورد احداث واحدهای جدید:......................................... 47

     

    منبع:

    ندارد.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت