پایان نامه توسعه الگوی ارزیابی جانمایی سیستم های هوشمند حمل و نقل شهری

تعداد صفحات: 189 فرمت فایل: word کد فایل: 10002070
سال: 1388 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه مهندسی عمران
قیمت قدیم:۲۵,۵۰۰ تومان
قیمت: ۲۳,۴۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه توسعه الگوی ارزیابی جانمایی سیستم های هوشمند حمل و نقل شهری

    پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد ”M.Sc“

     مهندسی عمران – برنامه ریزی حمل و نقل

    چکیده :

    امروزه ، افزایش کاربرد وسایل نقلیه و تقاضا در شهرها و همچنین محدود بودن منابع لازم برای توسعه شبکه حمل و نقل شهری ، ازدحام در بزرگراه ها را به همراه داشته است . مدیریت بزرگراهی یکی از روش های بهبود عملکرد بزرگراه برای کاهش این مشکلات می باشد. استفاده از زیر سیستم های مدیریت بزرگراهی در یک شبکه و یا قطعه ، نیاز به ارزیابی پیش از اجرا، برای پیش بینی چگونگی عملکرد شبکه و یا قطعه دارد. ارزیابی پیش از اجرا می تواند به تصمیم گیران و کارشناسان در مورد استفاده از یک سیستم جدید کمک نماید. روش های تصمیم گیری چند معیاره ، می توانند به عنوان ابزاری برای ارزیابی استفاده از یک سیستم جدید در یک شبکه و جانمایی مناسب در جهت بهبود عملکرد شبکه ، مورد استفاده قرار گیرند. در این پایان نامه ، ابتدا با استفاده از نرم افزار AIMSUN وضعیت موجود قطعه انتخابی در بزرگراه شهید همت غرب مشخص می شود. ١٦ راهکار مختلف (در ضمن بررسی وضعیت موجود) با توجه به قطعه مورد نظر و رمپ های ورودی به آن تعیین می شود. برای تعیین وضعیت قطعه شاخص هایی تعیین گردیدند.

    این شاخص ها مربوط به وضعیت کل شبکه و عملکرد بزرگراه و رمپ ها تعیین گردیدند. در ادامه وضعیت شبکه و مقادیر شاخص ها  پس از شبیه سازی سیستم رمپ میترینگ در ترکیبات گزینه های مختلف تعیین می شود. در ادامه با استفاده از روش TOPSIS ، نتیجه حاصل از ترکیبات مختلف بررسی شده و نزدیک ترین گزینه به گزینه ایده آل ، تعیین می شود. در نهایت تحلیل حساسیت برای اطمینان از درست بودن نتایج انجام می گیرد.

    کلمات کلیدی : سیستم های حمل و نقل هوشمند، مدیریت بزرگراه ، سیستم رمپ میترینگ ، تصمیم گیری چند معیاره ، شبیه سازی ، TOPSIS .

    مقدمه

    امروزه ، به دلیل محدود بودن منابع ، توسعه زیر ساخت های حمل و نقلی با میزان روبه  افزایش تقاضا همگام نمی باشد. سیستم های حمل و نقل هوشمند، می توانند به افزایش ظرفیت این زیر ساخت ها با هزینه  و منابع کمتر، کمک نمایند. مدیریت بزرگراهی ، یکی از راهکارهای بهبود عملکرد شبکه حمل ونقلی با توجه به عملکرد بزرگراه می باشد. سیستم رمپ میترینگ ، یکی از زیر خدمت های مدیریت بزرگراهی می باشد که چندین سال است در کشورهای توسعه یافته مورد استفاده قرار گرفته است . برای استفاده از چنین سیستم هایی ، لازم است که پیش از جانمایی ، تاثیر این سیستم ها بر روی عملکرد شبکه مورد مطالعه قرار گیرد. در صورتی که تجربیات پیشین در این زمینه وجود داشته باشد، می توان با استفاده از اطلاعات بدست آمده ، برای اجرای سیستم در یک مکان جدید، با یقین بیشتری اقدام به ارزیابی نمود. برای ارزیابی پیش از اجرا، استفاده از روش هایی که به تصمیم گیری در مورد انتخاب راهکار مناسب در زمان اجرای سیستم جدید کمک نماید، نیاز وجود دارد. با استفاده از روش های تصمیم گیری چند معیاره می توان با اطمینان بیشتری راهکار مناسب را انتخاب نمود.

       

    فصل اول

    کلیات

     

    کلیات

    در این فصل به تعریف مساله ، تشریح فرضیات تحقیق ، توضیح روش انجام تحقیق و تعاریف و مفاهیم موجود در این پایان نامه پرداخته می شود.

    ١-١- تعریف مساله

    در سال های اخیر رشد جمعیت شهرها و افزایش نرخ مالکیت وسیله نقلیه ، افزایش تقاضای سفر سواره را به همراه داشته است . این افزایش تقاضا منجر به طولانی تر شدن دوره های ازدحام ، کاهش شاخص های خدمت رسانی و ایمنی زیرساخت های حمل ونقل گردیده است .

    امروزه ، فعالیت هایی که در راستای پاسخگویی به تقاضای روزافزون سفر با وسایل نقلیه انجام می گیرد، از لحاظ نوع نگرش ، تغییرات کلی یافته است . به نحوی که هدف آنها ایجاد ظرفیت بیشتر شبکه معابر موجود بجای

     ایجاد زیرساخت های جدید می باشد. در واقع ، امروزه بدلیل هزینه های فراوانی که افزایش ظرفیت به واسطه ایجاد خط اضافه یا مسیر جدید به همراه دارد، متصدیان حمل ونقل و ترافیک را وادار نموده تا به دنبال راهکارهای جدید و کم هزینه تری به منظور بهبود مشکلات عنوان شده باشند. هم اکنون تمرکز، بر روی بهبود مدیریت فعالیت های زیرساخت های حمل ونقل موجود می باشد.

    یکی از اجزاء زیرساخت های حمل ونقل ، رمپ های ورود به آزادراه ها می باشد. از طریق مدیریت رمپ ، با صرف هزینه کمتر از هزینه احداث معبر یا اضافه نمودن خط جدید، ظرفیت آزادراه بهبود داده می شود. هدف اصلی مدیریت رمپ ، حداقل نمودن ازدحام در محل اتصال رمپ به بزرگراه ، ارتقا سطح سرویس شبکه بزرگراهی و بهبود ایمنی است . مدیریت رمپ متشکل از ٤ استراتژی به شرح زیر می باشد [٢٠٠٦. Leslie Jacobson و

    دیگران] :

    •  رمپ میترینگ

    •  مسدود نمودن رمپ ١  - به صورت مقطعی یا طبق برنامه زمانی مشخص .

    •  استفاده از راهکارهای ویژه ٢ -  ارایه تسهیلات خاص به وسایل نقلیه چندسرنشین ، اتوبوس یا وسایل امدادی .

    •  اصلاح هندسی یا تغییر در تجهیزات و علائم ترافیکی ٣- این استراتژی به صورت مکمل با سایر استراتژی ها بکار گرفته می شود. جزییات اجرایی این استراتژی عبارتند از: افزایش تعداد یا عرض خطوط عبوری رمپ ، تغییر در خط کشی و تغییر در زمان بندی چراغ راهنمایی .

    برای اجرای موفقیت آمیز چنین استراتژی هایی ، لازم است که پیش از اجرا، وضعیت معبر و یا شبکه معابر بررسی شود تا از اتلاف سرمایه و نیروی انسانی و مشکلات بعدی جلوگیری شود. از این رو ارزیابی پیش از اجرا راهکار مناسبی برای تعیین اثرات احداث چنین پروژه هایی می باشد. با استفاده از شبیه سازی می توان وضعیت معبر و یا شبکه معابر را شبیه سازی نموده و اثرات احداث چنین سیستم هایی را بررسی نمود. در این میان ،

    استفاده از روش های تصمیم گیری چند معیاره می تواند در بهبود نتیجه و انتخاب ترکیبات مختلف از سیستم ها به کمک تصمیم گیران بیاید تا آنها بتوانند بهترین انتخاب را از سیستم ها داشته باشند. با استفاده از این روش ها، میزان موفقیت استفاده از این سیستم ها افزایش یافته و عملکرد مناسب زیرساخت های حمل و نقلی را افزایش می دهد. در این پایان نامه ، روشی برای ارزیابی یکی از این سیستم ها، رمپ میترینگ ، ارائه شده که با استفاده از تصمیم گیری چند معیاره ، بهترین ترکیب سیستم های رمپ میتر را انتخاب می نماید.

    ١-٢- فرضیات تحقیق

    اصول و مفاهیمی که در انجام این تحقیق به عنوان مبانی اولیه و شالوده مورد استفاده واقع شده اند عبارتند از:

    •  ارزیابی پیش از اجرا کم هزینه ترین روش برای اطمینان از موفقیت آمیز بودن اجرای سیستم های حمل ونقل هوشمند می باشد.

    •  کنترل رمپ تکنیکی برای بهبود ظرفیت آزادراه و افزایش ایمنی در محل ورودی می باشد.

    •  رمپ میترینگ یکی از راهکارهای کم هزینه و زودبازده به منظور افزایش ظرفیت آزادراه است .

    •  ویژگی های رفتاری رانندگان مقطع مورد مطالعه (بزرگراه شهید همت ) مطابق با رفتار رانندگان و شهروندان سایر شهرهای جهان می باشد.

    ١-٣- روش انجام تحقیق

    روش انجام تحقیق عبارت است از: جستجو در شبکه اطلاع رسانی جهانی ، مطالعه راهنماها، مقالات و بروشورهای مرتبط با موضوع تحقیق و استفاده از نرم افزار AIMSUN.

    ١-٤- مروری بر مطالب پایان نامه

    در فصل نخست پایان نامه ، درباره اهداف و ضرورت انجام تحقیق ، فرضیات به کار گرفته شده در تحقیق و روش انجام آن مطالبی بیان شده است . کلیاتی در مورد سیستم های حمل ونقل هوشمند و انواع این سیستم ، کاربردها و مزایای این سیستم ها ارائه شده و در ادامه انواع سیستم های مدیریت بزرگراهی و منافع حاصل از چنین سیستم هایی معرفی شده است .

    در فصل دوم ، ادبیات موضوع در مورد سیستم رمپ میترینگ ارائه شده است . این ادبیات شامل تعریف سیستم رمپ میترینگ ، تاریخچه بکارگیری این سیستم و معرفی اجزای این سیستم می باشد. سپس وجوه مثبت و منفی بکارگیری این سیستم بیان شده است . تجربیات سایر کشورها در استفاده از این سیستم و ایران در این بخش ارائه شده است .

    در فصل سوم ، در این فصل مقالات موجود در رابطه با سیستم رمپ میترینگ و ارزیابی آن ارائه شده است .

    سپس جمع بندی این مقالات در انتهای فصل قرار گرفته است .

    در فصل چهارم ، متدولوژی تحقیق ، اصول کلی آن تشریح شده است .

    در فصل پنج ام ، الگوریتم پیشنهادی برای ارزیابی سیستم رمپ میترینگ ارائه شده است . در این بخش ابتدا به معرفی فرآیند ساخت مدل ارزیابی پرداخته شده و سپس تعاریف و مفروضات فرآیند و روند اجرای فرآیند تشریح شده  و در پایان فلوچارت الگوریتم پیشنهادی نمایش داده شده است .

    در فصل ششم ، مورد کاوی رمپ میترینگ در بزرگراه شهید همت انجام می گیرد. در این فصل ابتدا شناخت وضعیت موجود انجام گرفته و سپس به بررسی رمپ ها و انتخاب رمپ های بالقوه برای اجرای سیستم رمپ میترینگ در آنها پرداخته می شود. سپس راهکارهای پیشنهادی معرفی شده و فرآیند ورود اطلاعات به نرم افزار و خروجی های آن شرح داده می شوند. تحلیل حساسیت نیز در مورد خروجی ها صورت می گیرد.

    در فصل هفتم از این پایان نامه ، ابتدا نتیجه گیری از تحقیق پیش رو انجام گرفته و سپس پیشنهاداتی برای تحقیقات آتی در این زمینه ارائه شده است .

    ١-٥- تعاریف و مفاهیم

    در ادامه برخی از مفاهیم اولیه مهندسی ترافیک که در پایان نامه حاضر مورد استفاده قرارگرفته به اختصار

    توضیح داده می شوند:

    •  طول چرخه : به فاصله زمانی از ابتدای سبز یک فاز تا شروع مجدد سبز همان فاز گفته می شود.

    •  پلاتون ١: گروهی از وسایل نقلیه که پشت خط توقف یک تقاطع به صورت گروهی ایستاده و سپس با هم حرکت می کنند.

    •  حضور وسیله نقلیه : وجود وسیله نقلیه در محدوده موردمطالعه که توسط شناسگر ردیابی و اعلام می شود.

    •  حجم : تعداد وسایل نقلیه ای که در محدوده زمانی مشخصی از یک نقطه معین عبور می کنند.

    •  سرفاصله ٢: فاصله زمانی عبور دو وسیله نقلیه متوالی از یک خط عبوری 

    فصل دوم

    معرفی سیستم های حمل ونقل هوشمند

      

    معرفی سیستم های حمل و نقل هوشمند

    در این فصل سیستم های حمل و نقل هوشمند (ITS)1 معرفی شده و تاریخچه مختصری از آنها ارائه شده است . سپس انواع سیستم های ITS  معرفی گردیده و مزایا و معایب آنها عنوان شده است . در ادامه ، مزایا و معایب ITS تشریح می شوند و همچنین ، سیستم های مدیریت بزرگراهی و انواع روش های آنها معرفی شده و یکی از سیستم های آنها، رمپ میترینگ ، که در مطالعه موردی برروی آن تمرکز شده ، تشریح گردیده است . 

     

    Abstract

     

    Nowadays, the increase in demand and vehicles usage and resource

    limitations to develop urban transportation networks have raised congestions in

    highway networks. Highway management is considered as an appropriate effort

    to decrease the effects of raised demands and increased number of vehicles.

    Application of highway management subsystems such as ramp metering in a

    specific network needs an evaluation study before implementation to predict

    the operation and performance of the network or section. A before evaluation

    study may help practitioners and decision makers in using new systems in the

    network. Multi criteria methods may be used as a tool for evaluating new

    systems in a network and considered as an appropriate tool to deploy new

    systems in the network. In this thesis, with the use of microsimulation software

    (AIMSUN), Shahid Hemmat Highway current performance has recognized.

    Then, the network performance after using ramp metering system in different

    deployments has recognized. At the next stage, a TOPSIS model has

    introduced to score the alternatives. Finally, sensitivity analysis has done to

    assure the procedure.

    Key words : ITS, Freeway management, MCDM,TOPSIS, Simulation

  • فهرست و منابع پایان نامه توسعه الگوی ارزیابی جانمایی سیستم های هوشمند حمل و نقل شهری

    فهرست:

    عنوان مطالب                                                                                                 شماره صفحه  

     

    چکیده                                                                                                                                       ١ مقدمه                                                                                                                                        ٢ فصل اول :کلیات

    ١-١) تعریف مساله .......................................................................................................................................................................٤

    ١-٢) فرضیات تحقیق .................................................................................................................................................................. ٦

    ١-٣) روش انجام تحقیق ............................................................................................................................................................. ٦

    ١-٤) مروری بر مطالب پایان نامه ..............................................................................................................................................٧

    ١-٥) تعاریف و مفاهیم ................................................................................................................................................................٨  فصل دوم : معرفی سیستم های حمل و نقل هوشمند

    ٢-١) سیستم های حمل و نقل هوشمند............................................................................................................................... ١٠

    ٢-١-١) انواع سیستم های حمل و نقل هوشمند ............................................................................................................ ١١

    ٢-١-٢) کاربردها و مزایای سیستم های حمل ونقل هوشمند ....................................................................................... ١٥

    ٢-٢) سیستم های مدیریت بزرگراه ........................................................................................................................................ ١٧

    ٢-٢-١) منافع حاصل از مدیریت بزرگراه ......................................................................................................................... ٢٠

    ٢-٢-٢) سیستم های مدیریت ترافیک .............................................................................................................................. ٢١

    ٢-٣) سیستم رمپ میترینگ ................................................................................................................................................... ٢٢

    ٢-٣-١) تعریف رمپ میترینگ ............................................................................................................................................ ٢٢

    ٢-٣-٢) تاریخچه بکارگیری سیستم رمپ میترینگ ....................................................................................................... ٢٣

    ٢-٣-٣) اجزای سیستم رمپ میترینگ .............................................................................................................................. ٢٤

    ٢-٣-٤) مزایا و معایب سیستم رمپ میترینگ ................................................................................................................. ٣٧

    ٢-٣-٥) تجربیات بدست آمده از سیستم رمپ میترینگ .............................................................................................. ٤٠

    ٢-٤) مدل های MCDM ...................................................................................................................................................... ٤٤

    ٢-٥)  روش TOPSIS........................................................................................................................................................... ٤٥ فصل سوم :کاوش در متون

    ٣-١) هدف از انجام پایان نامه .................................................................................................................................................. ٥٠

    ٣-٢) مقالات مرتبط با ارزیابی رمپ میترینگ ...................................................................................................................... ٥١ فصل چهارم :متدلوژی تحقیق

     

    ٤-١) اصول کلی موجود در متدلوژی مورد نظر .................................................................................................................. ٧٤

    ٤-٢) متدلوژی پیشنهادی ارزیابی سیستم رمپ میترینگ ................................................................................................ ٧٥

    ٤-٣) بسط متدولوژی ارزیابی ................................................................................................................................................. ٧٨

    ٤-٤) الگوریتم پیشنهادی ارزیابی سیستم رمپ میترینگ ................................................................................................. ٨٠

    ٤-٤-١) معرفی فرآیند ساخت مدل ارزیابی .................................................................................................................... ٨٠

    ٤-٤-٢) تعاریف ..................................................................................................................................................................... ٨١

    ٤-٤-٣)  مفروضات فرآیند .................................................................................................................................................. ٨١

    ٤-٤-٤) روند اجرای فرآیند ................................................................................................................................................ ٨٢ فصل پنجم : مورد کاوی رمپ میترینگ در بزرگراه شهید همت

    ٥-١) شناخت وضعیت موجود ................................................................................................................................................ ٨٥

    ٥-٢) بررسی رمپ های موجود و انتخاب رمپ های بالقوه برای سیستم رمپ میترینگ ............................................... ٨٦

    ٥-٣) تحلیل وضع موجود ........................................................................................................................................................ ٩٢

    ٥-٤) راهکارهای موجود........................................................................................................................................................... ٩٥

    ٥-٥) تحلیل وضعیت قطعه در زمان اجرای راهکارها......................................................................................................... ٩٦

    ٥-٦) تعیین راهکار نزدیک به راه حل ایده آل .................................................................................................................... ١١٣

     

    ٥-٦-١) تعیین وزن شاخص ها با پرسشنامه ................................................................................................................. ١١٣

    ٥-٦-٢) ورود اطلاعات به TOPSIS............................................................................................................................ ١٢٠

    ٥-٦-٣) خروجی TOPSIS و اولویت بندی بر اساس روش آنتروپی .................................................................... ١٣٠

    ٥-٦-٤) خروجی TOPSIS و اولویت بندی بر اساس وزن دهی به روش میانگین ریاضی ................................ ١٣٣

    ٥-٦-٥) آنالیز حساسیت ................................................................................................................................................... ١٤٨ فصل ششم : نتیجه گیری و پیشنهادات برای تحقیقات آینده

    نتیجه گیری ......................................................................................................................................................................١٧٤

    پیشنهادات .......................................................................................................................................................................١٧٧ پیوست ها

    منابع و ماخذ

    منابع فارسی ...................................................................................................................................................................١٨٢

    منابع خارجی ..................................................................................................................................................................١٨٤

    سایت های اطلاع رسانی ...............................................................................................................................................١٨٧

    چکیده انگلیسی ...........................................................................................................................١٨٨ 

     

    منبع:

    بمانیان محمدرضا، سلمانی زرنق غلامحسین ، ١٣٨٥، "امکان سنجی استفاده از استراتژی کنترل رمپ به همراه اولویت دهی به وسایل نقلیه چند سرنشین (HOV) در آزادراه همت "، هفتمین کنفرانس مهندسی حمل و نقل و ترافیک ، ایران .

    محمد جواد اصغرپور، ١٣٨٧، " تصمیم گیری های چند معیاره " ، انتشارات دانشگاه تهران ، ایران .

    زهره وند پدرام ، ١٣٨١، " اندازه گیری تاخیر به کمک نظریه صف و شبیه سازی توسط نرم افزار CORSIM

    در مقاطعی از آزادراه که دچار تغییر در سطح سرویس می گردند"، پایان نامه ، دانشگاه علم و صنعت ،ایران .

    سرحدی آرش ،١٣٨٣، " بررسی معضل ترافیکی بزرگراه شهید همت حد فاصل پل های فجر تا پل شیخ بهایی (جهت عبوری شرق به غرب ) و ارائه راهکار"، پایان نامه ، دانشگاه علم و صنعت ،ایران .

     182

    شورشی علیرضا،١٣٧٥، " کاربرد وسایل نوین کنترل ترافیک در بهره برداری بهتر از سیستم بزرگراه های شهری "، پایان نامه ، دانشگاه علم وصنعت ،ایران .

     183

    منابع خارجی

     

     U.S. Department of Transportation, Federal Highway Administration, 1995, The

    National Intelligent Transportation Systems Program Plan, Washington D.C.

     Leslie N.Jacobson,2003,”Highway Traffic Operations and Freeway Management :

    State-of-the-Practice Final Report,Federal Highway Administration,USA

    Leslie Jacobson,Jason Stribiak, Lisa Nelson, Doug Sallman,2006,”Ramp Management

    and Control Handbook”,Federal Highway Administration, USA.

     ITS engineers and constructors,Inc,2003,”Ramp Meter Design,Operations, and

    Maintenance Guidelines”,Arizona Department of Transportation, USA.

     Michael J. Markow, Member, ASCE. 1994 ,“Highway Management Systems: State

    of the Art” ,journal of infrastructures systems.

     184

    J. Stribiak, J. Obenberger, E. Ehlinger, L. Jacobson, , 2003,”Freeway Management

    and Operations: State of the practice” TRB Journal.

     J.Hourdakis, P.G.Michalopoulos, 2002, “Evaluation of ramp control effectiveness in

    two twin cities freeways", TRB journal.

    D.Levinson, L.zhang, 2004,Ramp meters on trial : " evidence  from the twin cities

    metering holiday", Transportation research partA.

     Adinarayana Beegala, J. Hourdakis, P.G. Machalopoulos, 2004, “ A Methodology for

    performance of ramp control strategies through Micro-Simulation, TRB Journal.

     James H. Banks, 2005, “Metering ramps to divert traffic around bottlenecks:some

    elementary theory”, TRB journal.

     R. Balakrishna, H.N. Koutsopoulos, M. Ben-Akiva, B.M. Fernandez Ruiz, M. Mehta,

    2005, “A simulation-Based evaluation of advanced traveler information systems”,

    TRB journal.

     N.A. Chaudhary, 2001, “Freeway On-ramp design criteria for ramp meters with

    excessive queue detectors”, TRB Journal.

    L.Chu, H.X. Liu, W.Recker, H.M.Zhang, 2002, “Development of A Simulation

    Laboratory for Evaluating Ramp metering Algorithms”, TRB Journal.

     J.Shelton, Y.C. Chiu, B.Kahn, 2008, “Evaluation of  Managed ramp strategies for

    incident and congestion management”, TRB Journal.

    H. Taale, 2002, “Evaluation of intelligent transport systems in the Netherlands”, TRB

    Journal.

     Federal Highway Administration, 2003,”Manual on Uniform Traffic Control

    Devices”,USA.

     Lau R. (1997) Ramp Metering by Zone-The Minnesota Algorithm, Minnesota

    Department of Transportation, 1997.

     Abbas, K.A. and Bell, M. G. H. (1994) Transportation Reasearch Part A : Policy and

    Practice, 28, 373-390.

    Haynes, K. E., Bowen, W.M., Arieira, C.R., Burhans, S., Salem, P. L., & Shafie, H.

    (2000). Intelligent transportation systems benefit priorities. Journal of Transportation

    Geography, 8(2), 129-139.

     185

    Horan, T. A., & Gifford, J. L. (1993). New dimensions in infrastructure evaluation:

    The case for non-technical issues in intelligent vehicle-highway systems. Policy

    Studies Journal, 21(2), 347-356.

     Charnes, A., Cooper, W. W., Lewin, A. Y., & Seiford, L. M. (1997). Data

    envelopment analysis : Theory, Methodology, and applications. Boston: Kluwer.

    Charnes, A., Cooper, W. W., & Rhodes, E. (1978). Measuring the efficiency of

    decision making units. European Journal of Operational Research, 2, 429-464.

    Beimborn, E. Peng, Z and Neluheni, M. “A Framework for the evaluation of the

    Benefits of Intelligent Transportation Systems” Report to the Wisconsin Department

    of Transportation, Agust 2000.

     186

     سایت های اطلاع رسانی

    www.its.dot.gov.JPODOCS.REPTS_TE.13668_files.glossary.htm

    http:..en.wikipedia.org.wiki.Ramp_meter

     http:..www.aucklandmotorways.co.nz.rampsignalling.rampsignalling.html

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت