پایان نامه ارائه مدل عرضه - تقاضای هوشمند برای ناوگان حمل و نقل عمومی ترکیبی (مترو و اتوبوس شهر تبریز)

تعداد صفحات: 136 فرمت فایل: word کد فایل: 10002131
سال: 1386 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه مهندسی عمران
قیمت قدیم:۲۰,۲۰۰ تومان
قیمت: ۱۸,۱۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه ارائه مدل عرضه - تقاضای هوشمند برای ناوگان حمل و نقل عمومی ترکیبی (مترو و اتوبوس شهر تبریز)

    پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد "M.Sc"

    گروه مهندسی برنامه ریزی حمل ونقل

    چکیده :

    طی چند دهه اخیر سیستم های نوین حمل ونقل شهری نظیر قطار های سبک شهری ، تراموا، مترو و اتوبوس های سریع باعث دگرگونی در حمل ونقل شهری شده اند. برنامه ریزان مسائل شهری با استفاده از این پیشرفت های تکنولوژیکی می توانند راهکارهای متفاوتی در خصوص نحوه برنامه ریزی حمل ونقل شهری ارائه نمایند.

    هدف این تحقیق ارائه مدل عرضه - تقاضای هوشمند برای ناوگان حمل ونقل ترکیبی عمومی مشتمل بر قطار سبک شهری و اتوبوسرانی شهر تبریز با رویکرد کاهش زمان انتظار مسافرین قطار سبک شهری و زمانبندی سرفاصله زمانی ناوگان بوده است . با توجه به ویژگیهای سیستم حمل ونقل عمومی و چگونگی انجام سفر استفاده کنندگان آن بخش از سیستم حمل ونقل شهری از مبدأ تا مقصد سفر، زمان سفر بیشتر از هر عامل دیگری در میزان مطلوبیت سیستم حمل ونقل عمومی و میزان استفاده از این سیستم مؤثر است . به نحویکه با کاهش زمان سفر مسافرین ، سیستم حمل ونقل عمومی به عنوان کم هزینه ترین ، ایمن ترین و در نهایت مطلوب ترین بخش سیستم حمل ونقل شهری از سوی استفاده کنندگان انتخاب می گردد. زمان سفر با سیستم حمل ونقل عمومی مشتمل بر سه بخش زمان پیاده روی از ایستگاه ، زمان انتظار در ایستگاه ، زمان درون وسیله است که در این مطالعه کاهش زمان انتظار در ایستگاه ، تابع هدف بهینه سازی ترکیب ناوگان اتوبوس رانی قرار گرفته است . چرا که زمان انتظار در ایستگاه تابعی از تواتر حرکت اتوبوسها و نیز تعداد ناوگان خطوط اتوبوسرانی است . از این رو در این مطالعه مدلی پویا برای تعیین ترکیب بهینه ناوگان حمل ونقل عمومی ارائه شده است که در آن با نشانه گذاری ایستگاههای مشترک میان خطوط قطار سبک شهری و خطوط اتوبوسرانی و همچنین تعیین خطوط اتوبوسرانی منتخب برای تغییر ناوگان آنها، و سپس تحلیل ترافیکی شبکه حمل ونقل شهری تحت هر یک از سیاستهای تغییر ناوگان ، سیاست بهینه و در نتیجه ترکیب بهینه ناوگان معرفی می گردد.

    نتایج حاصل از مدل هوشمند نمایانگر آن است که با توجه به تداخل شبکه خطوط

    اتوبوسرانی و شخصی ، افزایش ناوگان خطوط اتوبوسرانی موجب ایجاد شلوغی در برخی مسیرهای شبکه (از مبدأ تا مقصد) و در نتیجه نوسان زمان صرف شده و مسافت طی شده در شبکه می گردد.

    که این امر چیزی نیست جز تغییر هزینه وارده بر استفاده کنندگان از شبکه . بنابراین ترکیبی از ناوگان ، بهینه است که منجر به وارد شدن کمترین هزینه به استفاده کنندگان از شبکه گردد.

    مقدمه :

    با توسعه شهرها و افزایش تقاضای سفرهای درون شهری ، نیاز به جابجایی مردم و کالاها طی سالهای اخیر روزبه روز افزونتر گشته است . در این میان مهندسین حمل ونقل و برنامه ریزان شهری ، تنها راه مدیریت حمل ونقل و ترافیک شهرها را در افزایش سهم حمل ونقل انبوه و عمومی و توسعه مدیریت سیستم های حمل ونقل شهری دانسته اند. چرا که با توسعه سیستم و افزایش کارایی و مطلوبیت آن ، با افزایش سهم سیستم های حمل ونقل عمومی از تقاضای سفرهای شهری ، نیاز به استفاده از وسایل نقلیه شخصی کاهش می یابد و این امر می تواند تاثیر بسیار مطلوبی در شاخص های حمل ونقل و ترافیک ، نظیر حجم ترافیک ، زمان سفر، میزان تأخیر و نیز شاخص های مدیریتی مانند میزان مصرف سوخت و آلایندگی هوا داشته باشد.

    طی چند دهه اخیر سیستم های نوین حمل ونقل شهری نظیر قطارهای سبک شهری ، تراموا، مترو و اتوبوسهای سریع باعث دگرگونی در حمل ونقل شهری شده اند. برنامه ریزان مسائل شهری با استفاده از این پیشرفت های تکنولوژیکی می توانند راهکارهای متفاوتی در خصوص نحوه برنامه ریزی حمل ونقل شهری ارائه نمایند.

    اما در این میان یک نکته بسیار حائز اهمیت است و آن اینکه هیچ تکنولوژی و سیستم نمی تواند برای تمامی موارد پاسخگو باشد. یعنی به بیان ساده تر این تکنولوژی است که می بایست در خدمت رسیدن به اهداف برنامه ریزان قرار گیرد. گزینه های پیشنهادی برای جابجایی شهری می باید متناسب شرایط متعددی باشد که مهندسان و برنامه ریزان در مطالعات حمل و نقل شهری لحاظ می نمایند.

    با توجه به تنوع سیستم های مختلف حمل ونقل عمومی ، از این سیستمها به فرآخور نتایج

    مطالعات در شهرها استفاده گردیده است . اما مسئله مهم در این میان بهره مندی از تمامی سیستمها در جهت نایل آمدن به بیشترین و با کیفیت ترین میزان جابجایی در شهرها است . می توان در توضیح این مطلب چنین گفت که کارایی منفرد هر یک از این سیستمها نمی تواند به اندازه کارایی ترکیبی آنها در کنار یکدیگر، اثر بخش گردد. چنانچه در تمامی مطالعات حمل ونقل انجام یافته در شهرها، سیستم های متنوع حمل ونقل عمومی را در کنار یکدیگر مورد ارزیابی قرار داده اند و در

    طراحی آنها، شرایط فیزیکی و عملکردی هر کدام مدنظر داده شده است . این امر باعث می گردد که هر سیستم در عین خدمت دهی در خصوص جابجایی شهری ، با ترکیب با سایر سیستم های موجود باعث افزایش کارایی کل مجموعه گردد.

    با توجه به مطالب گفته شده در این تحقیق با هدف قراردادن افزایش سهم حمل ونقل عمومی از طریق افزایش کارایی سیستمهای ترکیبی مترو و اتوبوس ، سعی می گردد با بررسی المان های مرتبط با طراحی ناوگان برای هریک از سیستمها، مدلی جهت بهینه سازی زمان انتظار در ایستگاههای مشترک بین دو سیستم مترو و اتوبوس ارائه گردد. چرا که با بهینه سازی زمان انتظار براساس این مطالعه ، می توان به ترکیب بهینه ناوگان براساس شاخص هایی نظیر میزان مسافر جابجا شده ، زمان سفر و مسافت طی شده وسایل نقلیه خصوصی دست یافت .

    فصل اول :

    کلیات

    فصل ١ : کلیات

     

    ١-١ مقدمه

    در این فصل از تحقیق با ارائه تاریخچه ای از توسعه حمل ونقل شهری و نمونه ای از مطالعات حمل ونقل عمومی یکپارچه برخی شهرهای جهان ، مشکلات و مسائل موجود سیستم های حمل ونقل ترکیبی و راهکارهای دنبال شده در این تحقیق به اختصار توضیح داده می شود. در پایان ساختار مطالعاتی این تحقیق ارائه می گردد.

    ١-٢ اهمیت موضوع

    با افزایش روزافزون تقاضای سفرهای شهری ، یکی از اصلی ترین راهکارها برای مدیریت حمل ونقل و ترافیک شهرها، افزایش سهم حمل ونقل عمومی در رقابت با وسایل نقلیه شخصی می باشد. با افزایش سهم حمل ونقل عمومی از جابجایی های شهری ، علاوه بر اینکه تقاضا برای استفاده از وسایل نقلیه شخصی کاهش می یابد، شاخص های دیگری نظیر زمان سفر، حجم معابر، مصرف سوخت و آلودگی هوا نیز دستخوش تغییرات مطلوبی می گردد. در این میان طی دهه های گذشته جهت افزایش مطلوبیت استفاده از وسایل نقلیه حمل ونقل عمومی ، سیستمهای متنوعی

    طراحی و مورد بهره برداری قرار گرفته است .

    این سیستم ها گاهاً دارای تکنولوژی عملکردی کاملاً متفاوتی نسبت به یکدیگر می باشند، که برنامه ریزان حمل ونقل شهری با توجه به پارامترهای مختلف اقدام به طراحی مدهای حمل ونقل عمومی می نمایند. ممکن است در یک مورد مطالعاتی ، بر اساس نیازهای جابجایی سفرهای شهری ، از چندین سیستم یا مد استفاده گردد که به لحاظ مراحل اجرایی و عملکردی کاملاً متفاوت باشند.

    در برخی از شهرها به طور هم زمان شاهد استفاده از مدهایی نظیر سیستم حمل ونقل سریع ریلی

    (مترو)، اتوبوس و تراموا هستیم که به صورت ترکیبی در کنار یکدیگر ارائه سرویس می نمایند.

    نکته حائز اهمیت در این مسئله طراحی یکپارچه سیستم حمل ونقل عمومی ، به طوری است

    که در نهایت بتوان مطلوب ترین سیستم ترکیبی حمل ونقل عمومی را عرضه نمود. برای این امر می بایست نیازهای سفرهای شهری در قالب مدلهای تقاضا به طور کامل آنالیز گردند و گزینه های پیش بینی شده در قالب عرضه سیستم های حمل ونقل عمومی مورد ارزیابی قرار گیرند. خروجی این ارزیابی منجر به انتخاب گزینه برتر می باشد که این گزینه می تواند شامل تعریف چندین مد در

    قالب خطوط متنوع باشد. در مواردی که سیستمها به صورت جداگانه طراحی و اجرا گردیده اند، سیستم حمل ونقل عمومی شهر به صورت یکپارچه عمل نکرده و هر کدام از مدها به طور منفرد در حال ارائه خدمت هستند که این امر مطلوبیت سیستم را به طور بسیار زیادی کاهش می دهد.

    در سیستم های حمل ونقل عمومی چند مدی یا ترکیبی ، نحوه انتقال ١ متقاضیان سفر از یک مد به مد دیگر همیشه به عنوان یکی از نکات پراهمیت در طراحی مورد توجه می باشد. بسیاری از سفرهای شهری که دارای مبدأ و مقصد معین هستند را نمی توان تنها با یک مد حمل ونقل عمومی پوشش داد و برای یک برنامه ریزی درب تا درب حتماً می بایست نحوه انتقال مسافرین از یک

    سیستم به سیستم دیگر در طراحی لحاظ گردد.

    در نهایت می باید انتقال طوری طرح گردد که مطلوبیت کل حمل ونقل یکپارچه را افزایش

    دهد و باعث افزایش توان عملکردی سیستم ترکیبی گردد.

    یکی از اصلی تری شاخص های ارزیابی و برنامه ریزی حمل ونقل شهری زمان سفر در حالتهای مختلف برای متقاضیان سفر می باشد. به طوریکه کاهش زمان سفر به عنوان یک معیار بسیار مهم در ارزیابی گزینه ها مورد استفاده فراوان دارد. زمان سفر خود می تواند به صورت ترکیبی از چندین بخش زمانی تعریف گردد. به صورت کلی می توان این بخشهای زمانی را شامل زمان دسترسی ، زمان انتظار و زمان داخل وسیله نقلیه تعیین نمود. برای کاهش هر یک از این بازه های زمانی در یک سیستم حمل ونقل شهری ، با توجه به ویژگیهای سیستم می توان راهکارهای مختلفی

    طراحی نمود. در این میان زمان انتظار برای وسیله نقلیه اهمیت بیشتری نسبت به سایر بخش ها دارد، چنانچه این امر براساس روابط نقش قابل توجهی در طراحی خطوط و ناوگان حمل ونقل عمومی دارد. در مباحث ارزیابی نیز ضریب امتیاز زمان انتظار، با توجه به تأثیرات سایکولوژیک آن در مسافرین ، نقش مهمی در انتخاب گزینه ها دارد. به طوریکه اهمیت زمان انتظار برای وسیله نقلیه را حتی تا دو برابر زمان داخل وسیله نقلیه ارزیابی کرده اند[۲].

    وقتی در حمل ونقل عمومی یک شهر، فقط یک سیستم یا مد حمل ونقل به صورت منفرد در

    حال خدمت است ، زمان انتظار صرفاً برای ایستگاه های خطوط قابل تعریف است ، اما زمانی که با

    چندین سیستم متنوع مواجه هستیم ، این مسئله گسترده تر می گردد و می بایست زمان انتظار در ایستگاه های انتقال سفر نیز بررسی گردد. برای این منظور می بایست زمان دسترسی از یک مد به مددیگر از این زمان کسر گردد و صرفاً زمان انتظار مورد تحلیل و آنالیز قرار گیرد. همانطور که اشاره شد بهینه نمودن زمان انتظار مسافرین علاوه بر اینکه می تواند نقش قابل توجهی در افزایش مطلوبیت سیستم حمل ونقل عمومی یکپارچه شهر داشته باشد، در کل می تواند باعث افزایش میزان جابجایی مسافر و نیز کاهش زمان سفر گردد. از طرفی دیگر براساس روشهای کمی سازی زمان سفر و تحلیل های مبتنی بر هزینه - درآمد، همواره ضریب هزینه سازی زمان انتظار در مقایسه با سایر بخشهای زمان سفر میزان بیشتری است .

    با توجه به مطالب گفته شده و اهمیت و نقش زمان انتظار ارائه گردد که در نهایت خروجی مدل طراحی ترکیب بهینه ناوگان حمل و نقل عمومی خواهد بود . همچنین می توان اهداف پروژه را در موارد زیر بیان نمود

       بررسی پارامترهای عملکردی سیستمهای حمل ونقل عمومی ترکیبی (مطالعه موردی مترو و اتوبوس شهر تبریز)

      بررسی متغیرهای موجود در طراحی بهینه ناوگان براساس سرفاصله های زمانی در سیستم مترو و اتوبوس بصورت ترکیبی

      ارائه مدل عرضه - تقاضا جهت طراحی ناوگان با استفاده از پارامترهای سرفاصله زمانی سیستمهای مترو و اتوبوس و زمان انتظار به عنوان فصل مشترک سیستمها

      تعیین شاخص های ارزیابی مدل

      ارزیابی سیاست های پیشنهادی و در نهایت تعیین گزینه برتر

    ١-٣ تاریخچه سیستم های حمل ونقل عمومی

    با انقلاب صنعتی قرن نوزدهم ، شهرها شروع به بزرگ شدن کردند و جمعیت افزایش یافت .

    با این افزایش نیاز به سفر کردن در مسافتهای طولانی تر پیش آمد، که این خود موجب افزایش تقاضا برای توسعه شیوه های بهبود یافته حمل ونقل شد. بنابراین وسایل نقلیه ای که حیوانات آنها را می کشیدند به عنوان شیوه حمل ونقل عمومی و خصوصی منسوخ شد. در نتیجه ابعاد جدیدی در حمل ونقل و شکل جدیدی از راهبندان ترافیک به وجود آمد.

    در زمانی که از حیوانات به عنوان وسایل نقلیه استفاده می شد، بیشتر خیابانهای شهرها دارای

    روسازی نبودند

    Abstract

     

    During the recent decades new urban transportation systems like LRT,

    Tramway, Metro and BRT have caused an alteration in urban transit. By using these

    technological developments, urban programmers can offer different approaches on

    urban transportation planning.

    The main purposes of this research are to present a Intelligent demand and

    supply model for intermodal public transportation fleet of Tabriz city, including LRT

    and bus line systems of this city, to reduce LRT passengers waiting time and schedule

    the fleet's headway. Considering the attributes of public transportation systems and

    the manner in which the users of that part of public transportation system do their trip

    from origin to destination, the trip time is effective more than any other factor in the

    scale of desirability of public transportation system and the use of it. By reducing the

    trip time of the passenger’s, public transportation systems are chosen as the cheapest

    and safest and finally the most favorite part of urban transportation systems by the

    users. Trip time with public transportation systems comprises of three parts; walk

    time from station, waiting time in station and time spent in vehicle which in this study

    decrease of waiting time in station follows improving bus line fleet combination

    target. Because the waiting time in station is affected by the sequence of buses

    movements in bus lines and through relationship between movement sequence and the

    number of fleet is also affected by the number of bus line fleet. So this study offers an

    active model to assign the optimal combination of public transportation fleet in which

    the optimal policy and as a result the improved combination of fleet is introduced by

    marking common stations between LRT lines and bus lines and identifying chosen bus

    lines to change their fleet and then traffic analysis of urban transportation network in

    each of alteration policies of the fleet.

    The results gained from this dynamic model demonstrates that with regard to

    interference of bus line network and personal networks, bus line fleet increase causes

    chaos in some of network paths (from origin to destination) and therefore swing of

    spent time and distance gone. That can not be possible except by changing the cost

    that is to be paid by users. So a combination of fleet is preferred that results in least

    cost for users of network. 

  • فهرست و منابع پایان نامه ارائه مدل عرضه - تقاضای هوشمند برای ناوگان حمل و نقل عمومی ترکیبی (مترو و اتوبوس شهر تبریز)

    فهرست:

    ۱                 فصل اول : کلیات                                                ١

     ۱-۱                   مقدمه ................................................................................................................٢

     ۲-۱                   اهمیت موضوع ..................................................................................................٢

     ۳-۱                   تاریخچه سیستم های حمل ونقل عمومی ............................................................٤

     ۴-۱                   فرآیند برنامه ریزی و نمونه ای از مطالعات حمل ونقل شهرهای جهان ............. ١٠

     ۱-۴-۱                                  حمل ونقل سریع ناحیه خلیج سانفرانسیسکو ........................................١٢

     ۲-۴-۱                                  واشینگتن دی سی ................................................................................١٣

     ۳-۴-۱                                  فرانکفورت ........................................................................................١٤

     ۴-۴-۱                                  استراسبورگ .......................................................................................١٥

     ۵-۴-۱                                  اوتاوا .................................................................................................١٦

     ۶-۴-۱                                  سنگاپور.............................................................................................١٦

     1-5                          مشکلات و مسائل .......................................................................................... ١٨

     ۶-۱                   راه حل ها......................................................................................................... ٢٠

     ۷-۱                   ساختار مطالعاتی ............................................................................................ ٢١

     ۲                 فصل دوم : اصول مبانی کاربردی                         ٢٣

     ۱-۲                   مقدمه ............................................................................................................. ٢٤

     2-2                          تعاریف و طبقه بندی حمل ونقل انبوه .............................................................. ٢٤

     ۱-۲-۲                                   روشهای حمل ونقل عمومی منظم ........................................................٢٥

     ۲-۲-۲                                   سیستمهای حمل ونقل عمومی اتوبوس ................................................٢٧

     ۳-۲-۲                                   سیستم های ریلی سبک .......................................................................٢٨

     ۴-۲-۲                                   سیستم های ریلی سریع .......................................................................٢٩

     ۳-۲                   اجزای اساسی عملکرد سیستم حمل ونقل ....................................................... ٣٠

     ۱-۳-۲                                   خط ، شبکه ، توقف گاه و ایستگاه ..........................................................٣٠

     ۴-۲                   وسایل نقلیه ، واحدهای حمل ونقل ، اندازه ناوگان حمل ونقل .......................... ٣٣

     ۵-۲                   سطح استفاده از سرویس : جریان و حجم مسافر............................................. ٣٤

     ۶-۲                   فاصله بین دو وسیله نقلیه و تواتر ................................................................... ٣٨

     ۷-۲                   ظرفیت و عملکرد........................................................................................... ٤٠

     ۱-۷-۲                                   ظرفیت وسیله نقلیه .............................................................................٤٠

     ۲-۷-۲                                   ظرفیت خط .......................................................................................٤٢

     ۸-۲                   زمان سفر........................................................................................................ ٤٣

     ۱-۸-۲                                   زمان سفر روی خط ............................................................................٤٤

     ۲-۸-۲                                   زمان های سفر مسافر...........................................................................٤٦

     ۳                 فصل سوم : فرآیند تحقیق                                    ٤٨

     ۱-۳                   مقدمه ............................................................................................................. ٤٩

     ۲-۳                   مفهوم استراتژی بهینه ..................................................................................... ٥٠

     ۳-۳                   فرمولاسیون مدل استراتژی بهینه .................................................................... ٥٥

     ۴-۳                   الگوریتم حل استراتژی بهینه .......................................................................... ٦٠

     ۵-۳                   اصول تخصیص متعادل سفر شخصی ............................................................. ٦٢

     ۱-۵-۳                                   روش تخمین خطی ............................................................................٦٣

     ۲-۵-۳                                   مدل تخصیص سفر شخصی تقاضای ثابت ..........................................٦٤

     ۶-۳                   ارتباط میان تخصیص تقاضای سفر شخصی و عمومی ................................... ٦٦

     3-7                          ساختار مدل هوشمند برای انتخاب ترکیب بهینه ناوگان اتوبوسرانی ............... ٦٧

     ۴                 فصل چهارم : آمار و اطلاعات                              ٧٤

     ۱-۴                   مقدمه ............................................................................................................. ٧٥

     ۲-۴                   داده های مورد نیاز.......................................................................................... ٧٥

     ۳-۴                   محل جمع آوری داده ها................................................................................... ٧٧

     ۴-۴                   نحوه جمع آوری داده ها .................................................................................. ٧٧

     ۵-۴                   طبقه بندی داده ها............................................................................................. ٧٧

     ۶-۴                   مدلهای تقاضا برای شهر تبریز ........................................................................ ٧٩

     ۱-۶-۴                                   مطالعات مبدا - مقصد ........................................................................٧٩

     ۲-۶-۴                                   مدلهای تقاضا.....................................................................................٨٢

     ۷-۴                   سیستم های عرضه برای شهر تبریز ................................................................. ٨٥

     ۱-۷-۴                                   شبکه خصوصی ..................................................................................٨٥

     

     ۲-۷-۴                                   شبکه حمل ونقل اتوبوسی ...................................................................٨٧

     ۳-۷-۴                                   شبکه کریدورهای قطار شهری ............................................................٨٨

     ۵                 فصل پنجم : تجزیه و تحلیل                                  ٩٠

     ۱-۵                   مقدمه ............................................................................................................. ٩١

     ۲-۵                   ساختار نرم افزاری و پیاده سازی سیستم حمل ونقل عمومی ............................ ٩١

     5-3                          شناسائی ایستگاههای مشترک میان خطوط اتوبوسرانی و قطار سبک شهری

    در مدل                       ٩٣

     ۴-۵                   تعیین خطوط اتوبوسرانی مورد سیاستگذاری در مدل ..................................... ٩٥

     ۵-۵                   سیاستگذاری در مدل هوشمند ....................................................................... ٩٩

     ۶-۵                   تحلیل ترافیکی .............................................................................................١٠٣

     ۱-۶-۵                                   تقاضا ...............................................................................................١٠٣

     ۲-۶-۵                                   تفکیک سفر .....................................................................................١٠٥

     ۳-۶-۵                                   عرضه ..............................................................................................١٠٧

     ۴-۶-۵                                   توابع زمان سفر ................................................................................١٠٨

     ۵-۶-۵                                   تخصیص ترافیک در مطالعات جامع حمل ونقل تبریز.........................١١٠

     ۷-۵                   نتایج تخصیص و اطلاعات عملکرد سیستم حمل ونقل .................................١١٣

     ۱-۷-۵                    محاسبه زمان انتظار مسافرین در هر یک از ایستگاههای مشترک .........١١٣

     ۲-۷-۵                      اطلاعات عملکردی سیستم حمل ونقل ...............................................١١٨

     ۸-۵                   تعیین ترکیب بهینه ناوگان اتوبوسرانی ..........................................................١٢٥

     ۹-۵                   تعیین سرفاصله زمانی بهینه خطوط اتوبوسرانی ............................................١٢٧

     ۱۰-۵                  نتیجه گیری ...................................................................................................١٢٨

     ۶                 فصل ششم : نتیجه گیری و پیشنهادات                 ١٣٠

     ۱-۶                   نتیجه گیری ...................................................................................................١٣١

     ۲-۶                   پیشنهادات ....................................................................................................١٣٢

     ۷                 منابع و مراجع                                                 ١٣٣

      

    منبع:

     

    [۱] محمود صفارزاده ، "مهندسی ترابری و ترافیک "، دانشگاه تربیت مدرس ، ۱۳۸۱.

    [۲] سید محمد سید حسینی ، "برنامه ریزی مهندسی حمل و نقل و تحلیل جابجایی مواد"،

    ...............دانشگاه علم و صنعت ایران ، ۱۳۸۰.

    [۳] "منطقه بندی حوزه نفوذ"، مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک تبریز، گزارش شماره ۳،

    ................مهندسان مشاور اندیشکار، ۱۳۸۴.

    [۴] "مبدأ و مقصد"، مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک تبریز، گزارش شماره ۴، مهندسان

    .................مشاور اندیشکار، ۱۳۸۴.

    [۵] "پیش بینی سفرهای آینده "، مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک تبریز، گزارش شماره

    .................۱۵، مهندسان مشاور اندیشکار، ۱۳۸۴.

    [۶] "تدوین وکالیبره کردن مدلها"، مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک تبریز، گزارش

    .................شماره ۱۴، مهندسان مشاور اندیشکار، ۱۳۸۴.

    [۷] "تاکسی رانی "، مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک تبریز، گزارش شماره ۷، مهندسان

    .................مشاور اندیشکار، ۱۳۸۴.

    [۸] "اتوبوسرانی "، مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک تبریز، گزارش شماره ۸، مهندسان

    .................مشاور اندیشکار، ۱۳۸۴.

    [۹] "شبکه معابر"، مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک تبریز، گزارش شماره ۱۳، مهندسان

    ................مشاور اندیشکار، ۱۳۸۴.

    [۱۰] "بانک اطلاعاتی پروژه "، مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک تبریز، گزارش شماره

    ..................۱۱، مهندسان مشاور اندیشکار، ۱۳۸۴.

    [۱۱] "گزینه های شبکه ای - عمومی "، مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک تبریز، گزارش

    ...................شماره ۱۸، مهندسان مشاور اندیشکار، ۱۳۸۴.

    [۱۲] "توابع زمان سفر- حجم "، مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک تبریز، گزارش شماره

    ..................۲۱، مهندسان مشاور اندیشکار، ۱۳۸۴.

     

     

     ١٣٤

     

     

    منابع و مراجع

     

    فهرست مراجع لاتین

    [13] Vukan R.Vuchic, "Urban Transit: Operations, Planning and Economics",

    …………….John Wiley & Sons, Inc., New Jersey, 2005.

    [14] Vukan R.Vuchic, "Urban Public Transportation: Systems and Technology",

    …………….Prentice-Hall, Inc., New Jersey, 1981.

    [15] Steven L.Jones, "Multimodal Transportation Planning", Department of

    …………….Civil and Environment Engineering The University of Alabama, 2003

    [16] Emme.2 User's Manual, Copyright © 1989-1999 by INRO Consultants

    …………….Inc., Montreal, Canada.

    [17] John E.Evans, "Traveler Response to Transportation System Changes",

    …………….TCRP   Report   95,Chapter   9-Transit   Scheduling   and  Frequency,

    …………….Transportation Research Board, 2004.

    [18] Randall Pine and James Niemeyer and Russell Chisholm, " Transit

    …………….Scheduling:  Basic  and  Advanced  Manuals",  TCRP  Report  30,

    …………….Transportation Research Board, 1998.

    [19] Kittelson & Associates,Inc., " Transit Capacity and Quality of Service

    …………….Manual", TCRP Report 100, Transportation Research Board, 2003.

    [20]  Katherine F.Turnbll  and Richard H.Pratt,  "Traveler Response to

    …………….Transportation System Changes", TCRP Report 95,Chapter 11-Transit

    …………….Information and Promotion, Transportation Research Board, 2003.

    [21] Aidas V.Vasiliauskas, ”Modeling Performance of Railways Nodes as

    …………….Intermodal Terminals” , Transport Research Institute Lithuania Technical

    …………….University, 2006.

    [22] Herbert S.Levinson, ”Bus Transit in 21st Century – Perspectives and

    …………….Prospects” , Transportation Research Board, 2000.

    [23] Daniel B.Hess and Jeffrey Brown and Donald Shoup, ”Waiting for the

    …………….Bus” , Journal of Public Transportation, Vol.7, No.4, 2004.

    [24] Khaled F.Abdelghany and Ahmed F.Abdelghany, ”Modeling Bus Priority

    …………….Using   Intermodal   Dynamic   Network   Assignment   –    Simulation

    …………….Methodology” , Journal of Public Transportation, Vol.9, No.5, 2006.

    [25] Mark Miller and Camille Tsao, “Assessing Opportunities for Intelligent

    …………….Transportation  Systems  in  California’s  Intermodal  Operation  and

    …………….Services” , Institute of Transportation Studies University of California,

    …………….Berkeley, 1999. 

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت