گزارش کارآموزی آشنایی با سیستم های CCTV در شرکت ژرف کام آسیا

تعداد صفحات: 98 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 500003115
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: گزارش پروژه کارآموزی مهندسی برق
قیمت قدیم:۱۲,۶۰۰ تومان
قیمت: ۹,۸۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه گزارش کارآموزی آشنایی با سیستم های CCTV در شرکت ژرف کام آسیا

    فصل اول

    آشنایی با مکان کار آموزی

    آشنایی با شرکت ژرف کام آسیا

    شرکت ژرف کام آسیا نماینده رسمی شرکت سامسونگ تکوین در زمینه سیستم های مداربسته باسابقه چندین ساله در زمینه سیستم های مخابرات، دیجیتال، حفاظت الکترونیکی و تصویری از قبیل سیستم های الکترونیکی کنترل تردد، تجهیزات حفاظت پیرامونی دوربین های مداربسته، سیستم های تشخیص هویت برمبنای کارت هوشمند، سیستم های مانیتورینگ، فعالیت گسترده ای در زمینه مشاوره، طراحی، نصب، راه اندازی، آموزش وخدمات پس از فروش را دارد. زمینه های تخصصی این شرکت ارائه خدمات برای سیستم های الکترونیکی  مخابراتی و حفاظت تصویری می باشد.

    سرفصل خدمات مشاوره ای، طراحی، فروش، نصب و گارانتی به شرح ذیل می باشد:

    انجام مطالعات مقدماتی و توجیه اقتصادی وفنی

    تهیه طرح های راهبردی وجامع

    طراحی منطقی و تعیین نیازهای اولیه فنی

    ارائه خدمات نظارت عالیه و کارگاهی در مقام مشاوره

    تعیین مشخصات فنی تجهیزات و نظارت در خرید آنها توسط کارفرما شامل آزمایش در محل کارخانه ، شرایط حمل وتحویل و غیره

    آماده سازی اسناد فنی و حقوقی برای برگزاری مناقصه ها

    برگزاری تشریفات مناقصه ، بررسی طرحهای وارده ، ارزیابی امتیازات فنی ومالی وعرفی برندگان

    انعقاد قرارداهای مشاوره ، طراحی ، خرید و اجراء

    نظارت  بر اجراء ، نصب و راه اندازی و بهره برداری سیستم ها

    ارائه راه کار در توسعه و بروزرسانی مجموعه ها

    زمینه فعالیت های تخصصی شرکت

    طراحی سخت افزارخاص و با سرعت بالا(با چندپردازشگر وFPGA )

    تولید انبوه سخت افزارهای مبتنی برSMT و بردهای چندلایه

    پیاده سازی پروتکلها و استانداردهای مخابراتی

    تئوریهای پردازش سیگنالهای دیجیتال (DSP)

    مخابرات دیجیتال و انواع مودمها ( انتقال دیتا در کانالهای مختلف از جمله تلفن بی سیم و... )

    طراحی واجرای سیستم های مانیتورینگ

    طراحی واجرای سیستم های کنترل تردد

    طراحی و اجرای سیستم های مداربسته

    طراحی واجرای سیستم های انتقال تصویر ، صوت و دیتا وفیبرنوری 

    پروژه های اجرایی انجام شده توسط شرکت

    طراحی و اجرای سیستم تصویری دوربین مداربسته شرکت صنایع الکترونیک شیراز به تعداد 22دستگاه دوربین متحرک و5کیلومترفنس الکترونیکی

    طراحی واجرای سیستم تصویری دوربین مداربسته فرهنگستان هنربه تعداد 135 دستگاه دوربین

    طراحی و اجرای سیستم تصویری دوربین مداربسته وحفاظت الکترونیکی براساس فیبرنوری به تعداد(128دستگاه دوربین)

    طراحی واجرای سیستم تصویری دوربین مداربسته وحفاظت الکترونیکی سیستم انتقال وشبکه مداربسته شرکت ملی صادرات گاز به تعداد 39 دستگاه دوربین با شبکه سیستم کنترل تردد در 17 نقطه

    مشاوره، طراحی و اجراء سیستم  تصویری مداربسته وحفاظت الکترونیکی دادگاه انقلاب اسلامی به تعداد 39 دستگاه دوربین

    طراحی ونظارت براجرای سیستم تصویری مداربسته و حفاظت الکترونیکی گمرک بازرگان

    طراحی ونظارت براجرای سیستم تصویری مداربسته و حفاظت الکترونیکی گمرک فرودگاه اصفهان

    طراحی ونظارت براجرای سیستم تصویری مداربسته و حفاظت الکترونیکی گمرک فرودگاه مشهد

    طراحی ونظارت براجرای سیستم تصویری مداربسته و حفاظت الکترونیکی گمرک جلفا

    طراحی و نظارت براجرای سیستم تصویری مداربسته فرودگاه اصفهان به تعداد 60 دستگاه دوربین بر اساس فیبر نوری

    فصل دوم

    شرح کارآموزی

    آشنایی با تجهیزات سیستم دوربین مدار بسته

    سیستم دوربین مدار بسته چیست؟

    به طور خلاصه CCTV (closed circuit TV) یا سیستم دوربین مدار بسته یک روش برای ارسال تصاویر از طریق کابل کواکسیال می باشد. مدار بسته بر این نکته تاکید دارد که در آن تمام واحد ها مستقیما" به یکدیگر متصلند، بر عکس سیستم انتقال تصویر از طریق امواج رادیویی که در آن هر گیرنده ای که درست تنظیم شده باشد(tune) قادر به دریافت تصویر است مثل تلویزیون. ارتباط مستقیم در این موضوع به سیستم های لینک، ماکروویو،مادون قرمز و ... نیز اطلاق می شود.

    کاربرد سیستم دوربین مدار بسته

    کاربردهای دوربین مدار بسته را می توان به سه گروه عمده زیر تقسیم نمود:

    - حفاظت وایمنی

    - کنترل و نظارت

    - آموزش و تحقیقات

    موارد استفاده این سیستم ها تقریبا" نامحدود است و به عنوان مثال می توان به موارد زیر اشاره کرد:

    در واحد های صنعتی برای کنترل پروسه تولید، انتقال تصاویر محصولات و محیط کاری به بخش مدیریت، مشاهده و کنترل ربات های نصب شده در کوره ها، مشاهده انبارها، اماکن با شرایط جوی نا مناسب، معادن، محل های انفجاری، درب های ورود و خروج و محل های دیده بانی، استفاده در سیستم های حمل و نقل صنعتی، نظارت ترافیک شهری، بانک ها، نظارت بر رفتار مراجعین به فروشگاه ها، انتقال تصاویر کنفرانس ها، کاربردهای آموزشی، بیمارستان ها و ...

    تجهیزات مورد استفاده در یک سیستم دوربین مدار بسته

    در یک سیستم دوربین مدار بسته تجهیزات متنوعی را می توان یافت، اما دو قسمت اصلی که در ساده ترین سیستم های دوربین مدار بسته می توان یافت عبارتند از : دوربین و مانیتور

    دوربین

    نقطه شروع هر سیستم دوربین مدار بسته باید دوربین باشد.دوربین تصویر لازم برای ارسال به مرکز کنترل را ایجاد می کند.دوربین ها به صورت منفرد ارائه می شوند، لذا لنز های آن ها باید به صورت مجزا تهیه و روی آن ها نصب گردد، بدون لنز دوربین قادر به ایجاد تصویر نمی باشد.

    دوربین ها دارای مشخصات زیادی می باشند، لذا بر اساس سیاه و سفید یا رنگی بودن تصویر، حداقل نور لازم برای ایجاد تصویر بر حسب لوکس، نوع تغذیه و وضوح تصویر یا رزولوشن برای کاربردهای متفاوتی از پزشکی گرفته تا دید در شب انتخاب می شوند، با بالا رفتن کیفیت دوربین قیمت آن نیز به سرعت بالا می رود و فقط با بررسی سطح نیاز می توان دوربین مناسب را انتخاب نمود.

    امروزه اکثر دوربین ها دارای میکروفن می باشند و به این ترتیب صدا را نیز همراه تصویر انتقال می دهند.

    مانیتور

    تصاویر گرفته شده توسط دوربین باید به مانیتور انتقال داده شود تا قابل مشاهده توسط کاربر باشد.یک مانیتور شبیه تلویزیون می باشد، جز اینکه دارای مدارات تیونر نمی باشد، هم چنین برای کار دائم طراحی گردیده است و مثل تلویزیون در اندازه های مختلف ارائه می گردد.

    تجهیزات زیادی وجود دارد که توانایی یک سیستم مدار بسته را به نحو چشمگیری بهبود می بخشد، در ادامه به معرفی این تجهیزات پرداخته می شود:

    لنز

    لنز ها قطعات اپتیکی هستند که بر اساس فاصله شئ از دوربین و ابعاد آن و ملاحظات دیگری انتخاب می شوند و بر روی دوربین ها نصب می شوند تا تصویر را بر روی قطعه حساس به نور دوربین(CCD) ایجاد کنند. مهم ترین مشخصه آن ها فاصله کانونی می باشد.

    انتخاب لنز مناسب برای هر دوربین یکی از مهم ترین بخش های طراحی یک سیستم می باشد.قبلا" عدسی های داخل لنز از جنس شیشه بودند، اما امروزه  لنزهایی به بازار عرضه می شوند که در آن ها به جای شیشه از پلاستیک استفاده شده است، برای همین قیمت آن ها به شدت کاهش یافته است. نقاط ضعف عدسی های پلاستیکی سبب می شود که در موارد حرفه ای از آن ها استفاده نشود.

    F-STOP یکی از مهم ترین فاکتورهایی است که کمترین توجه به آن می شود و نشان دهنده درصد نوری است که از لنز عبور می کند. هر قدر میزان عدد F کمتر باشد، نور بیشتری از لنز عبور می کند به طوری که یک لنز با عدد F برابر 1 میزان 20%   نور محیط را از خود عبور می دهد. لنزهایی که قدرت انتقال نور زیادی را دارند aspherical نامیده می شوند.

    لنز ها از جهت فاصله کانونی به سه دسته  لنز با فاصله کانونی ثابت(FIX lens)  ،لنز با فاصله کانونی متغیر(VARIFOCAL lens) و لنز زوم(ZOOM lens) تقسیم می شوند.

    لنزهای زوم نیز به سه دسته زوم دستی، زوم موتوردار و زوم موتوردار با قدرت تشخیص موقعیت تقسیم بندی می گردند.

     IRISEمکانیسمی است که مانند دیافراگم میزان نور ورودی به لنز را کنترل می کند. بدون وجود این مکانیسم دوربین در بازه تغییرات نور بسیار کمی قادر به کار کردن می باشد. به طوریکه با افزایش میزان نور تصویر سفید و با کاهش آن تصویر سیاه می شود.

    لنز ها از جهت نوع IRISE به دو دسته تقسیم می شوند. IRISE دستی که به ندرت در بازار یافت می شود و تنظیم آن ها از طریق رینگ اضافی روی لنز و چرخاندن آن انجام می شود. این نوع لنزها فقط در کاربرد های داخلی استفاده می شود که تغییرات نور کم است.

    IRISE اتوماتیک از یک موتور الکتریکی کوچک برای چرخاندن رینگ مربوطه استفاده می کند.این نوع لنز ها با یک کابل به دوربین وصل می شوند و سطح سیگنال خروجی را تحت نظر قرار می دهند.وقتی این ولتاژکاهش می یابد موتور به کار افتاده و دیافراگم را باز می کند و بالعکس با افزایش ولتاژ سیگنال ویدئو دیافراگم را می بندد تا نور کمتری وارد دوربین شود.

    آمپلی فایر

    سیگنال های ارسالی از دوربین برای مانیتور، در طول مسیر کابل ضعیف می شوند. هر چه قدر فاصله زیاد تر باشد مقدار تضعیف سیگنال بیشتر است، با تضعیف سیکنال کیفیت تصویر کاهش می یابد تا جایی که تصویر قابل دریافت توسط  مانیتور نمی باشد.لذا در صورتی که مهندس طراح لازم بداند از آمپلی فایر برای تقویت سیگنال در طول مسیر کابل استفاده می کند. آمپلی فایر ها بر اساس توان خروجی برای فواصل مختلفی طراحی می شوند.

    هاوسینگ یا کاور

    اتاقکی است که دوربین برای حفاظت در مقابل اثرات جوی مثل باران، برف، گرد و غبار در آن قرار می گیرد و به دو دسته اصلی  outdoor (برای محیط های سرباز) و indoor (برای محیط های سرپوشیده) تقسیم می شوند. بعضی از آن ها به تجهیزاتی برای گرم کردن دوربین در در زمستان یا خنک کردن آن در تابستان و یا برف پاک کن مجهز می باشند.

    پایه پن تیلت

    دوربین ها دارای زاویه دید ثابتی هستند. برای افزایش این زاویه پوشش، دوربین را باید مثل چشم به اطراف حرکت داد.این دستگاه زیر دوربین نصب می شود و امکان حرکت دوربین را در دو محور افقی و عمودی ایجاد می کند و بنا به محل مورد استفاده به دو دسته outdoor و indoor تقسیم می شود. هم چنین دارای قدرت های متفاوتی برای وزن های مختلف دوربین می باشند.این پایه گردان توسط اپراتور از یک صفحه کلید یا دستگاه کنتلرر کنترل می شود.

    براکت

    پایه ای است که زیر دوربین وصل شده و برای نگه داشتن آن روی سقف یا دیوار به کار می رود و از مواد مختلف جهت استفاده در داخل یا خارج ساختمان ها و در قدرت های متفاوت ساخته می شود. برای نگه داشتن دوربین،کاور دوربین و یا پایه متحرک.

    ریکوردر

    دستگاههایی هستند که برای ضبط تصاویر به دو صورت زنده یا کند (lapstime)استفاده می شوند.این دستگاه ها به صورت آنالوگ تصاویر را روی نوار فیلم VHS و یا در حالت دیجیتال بر روی هار دیسک ذخیره می کند.برخی از این دستگاه های lapstime  تا 960 ساعت تصویر را روی یک فیلم سه ساعته ذخیره می کنند.

    سوئیچر

    دستگاهی است که دارای تعداد ورودی دوربین و یک خروجی مانیتور می باشد و قادر است تصاویر دوربین های ورودی را به  صورت اتوماتیک یا دستی یکی پس از دیگری روی مانیتور بفرستد.

     

    کواد

    دستگاهی است دارای چهار ورودی دوربین و یک خروجی مانیتور. این دستگاه صفحه مانیتور را به چهار قسمت تقسیم می کند و در هر قسمت تصویر مربوط به یک دوربین را نمایش می دهد.

    مالتی پلکو

    دستگاهی است که مانند کواد عمل می کند، با این تفاوت که ورودی های دوربین آن بیشتر است و در بعضی از مدل ها این دستگاه مجهز به بزرگ نمایی دیجیتال بوده و مجهز به آشکار ساز حرکت تصویری میباشد.

    ماتریکس

    برای سیستم هایی که در آن تعداد دوربن ها و مانیتور ها زیاد می باشد از دستگاه ماتریکس استفاده می شود. این دستگاه شبیه دستگاه تلفن سانترال عمل می کند و دارای تعدادی ورودی دوربین و تعدادی خروجی مانیتور می باشد. از طریق ارتباط با یک صفحه کلید اپراتور قادر است تصویر هر یک از دوربین های ورودی را روی خروجی مورد نظر ارسال نماید.

    کنترلرPTZ

    دستگاهی است که فرامین مختلف از جمله tilt (حرکت عمودی)، pan (حرکت افقی) و zoom را برای مجموعه پایه pantilt و لنز دوربین ارسال می کند. در این روش برای هر فرمان از یک سیم استفاده می شود. لذا تعداد سیم ها زیاد می باشد. معمولا" این دستگاه قدرت کنترل چند دوربین متحرک را دارد.

    تله متری کنترلر

    این دستگاه مانند کنترلر PTZ می باشد، با این تفاوت که تعداد زیادی از دوربین ها (معمولا" 256 دوربین) را می تواند کنترل کند.این دستگاه به صورت یک صفحه کلید می باشد و فرامین کنترل دوربین های متحرک شامل حرکت به چپ و راست، حرکت به بالا و پایین، کنترل زوم لنز و فرامین دیگری مثل کنترل برف پاک کن  و آب پاش دوربین، چراغ روشنایی اطراف دوربین و غیره را ارسال می نماید. این دستگاه برای  ارسال فرامین از دو سیم استفاده می کند.

  • فهرست و منابع گزارش کارآموزی آشنایی با سیستم های CCTV در شرکت ژرف کام آسیا

    فهرست:

    فصل اول : آشنایی با مکان کارآموزی ...................................................................................................... 2

    آشنایی با شرکت ژرف کام آسیا................................................................................................................. 3

    زمینه فعالیت های تخصصی شرکت ......................................................................................................... 4

    پروژه های اجرایی انجام شده توسط شرکت ......................................................................................... 5

    فصل دوم : شرح کارآموزی ......................................................................................................................... 6

    آشنایی با تجهیزات سیستم دوربین مدار بسته .................................................................................... 7

    دوربین های مورد استفاده در یک شبکه امنیتی................................................................................. 14

    لنزهای مورد استفاده در دوربین های امنیتی....................................................................................... 23

     

    CCD چیست ؟............................................................................................................................................. 29

    معرفی سیستم های نظارت مبتنی بر DVR........................................................................................ 34

    درجه حفاظت IP.......................................................................................................................................... 43

    رابط های اتصال مورد استفاده در CCTV............................................................................................. 46

    چند اصطلاح رایج        56

    منبع:

    ندارد.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت