پایان نامه متدولوژی مسیریابی سیستم اتوبوسرانی سریع السیر (BRT) براساس بکارگیری الگوریتم های فرایابنده ( متاهیوریستیک )

تعداد صفحات: 224 فرمت فایل: word کد فایل: 10002132
سال: 1389 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه مهندسی عمران
قیمت قدیم:۲۹,۰۰۰ تومان
قیمت: ۲۶,۹۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه متدولوژی مسیریابی سیستم اتوبوسرانی سریع السیر (BRT) براساس بکارگیری الگوریتم های فرایابنده ( متاهیوریستیک )

    پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد ".M.Sc"

    مهندسی عمران – برنامه ریزی حمل و نقل

    چکیده

    نبود دسترسی مناسب و عدم انطباق با مسیر اکثر مسافرین به عنوان دو مشکل سیستم حمل و نقل اتوبوسرانی محسوب میگردد به طوری که با تأثیر مستقیم بر کارایی مجموعه سیستم حمل و نقل همگانی به ویژه در کشورهای در حال توسعه که سامانه اتوبوسرانی مهم ترین قسمت این سیستم حمل و نقل درون شهری میباشد؛ هزینه های اضافی فراوانی را نیز در زمینه های تراکم ترافیکی ، اثرات زیست محیطی و به تبع آن آلودگی هوا، اتلاف زمان طولانی در مسیر سفر افراد، افزایش مصرف سوخت ، استهلاک وسایل نقلیه و ...

    برای حوزه مدیریت شهری در بر خواهد داشت . آنچه در این بین برای رفع این مسائل و ارتقاء کمی و کیفی سیستم های حمل و نقل همگانی ، حائز اهمیت می باشد، رویکرد مدیریت تقاضای سفر خواهد بود که البته در نهایت میتواند در افزایش مطلوبیت این بخش نیز نقش بسزایی داشته باشد. در این راستا، اولویت دهی به اجرا و احداث سامانه سریع اتوبوسرانی از جمله تجارب موفق در سایر کشورها است .

    یکی از بسترهای مهم مطالعاتی برای پیاده سازی این سیستم ، تعیین مسیر مورد استفاده است که رکن اصلی هر سیستم حمل و نقل را تشکیل میدهد. در واقع میتوان گفت مسیریابی ، اولین گام قبل از هر گونه تصمیم گیری های بعدی در خصوص اجزای دیگر یک سیستم (به ویژه سیستم های سریع ) میباشد، ضمن آنکه اهمیت این موضوع به واسطه کارکرد عملیاتی و اجرایی مجموعه و نیز مسائل موبوط به هزینه ساخت و بهره برداری دو چندان خواهد گردید. روش پیشنهادی این مطالعه با هدف تعیین مسیرهای بهینه (و نه شبکه خطوط ) برای سیستم سریع اتوبوسرانی است که با رعایت ملاحظات و محدودیت های شبکه معابر موجود، کمینه سازی زمان سفر کل سیستم را در نظر داشته است و با توجه به مزایا و معایب روش های گوناگون ، روشی جدید را ارایه نموده که تلفیقی از رویکردهای سنتی با شیوه ای نوین مبتنی بر الگوریتم های فرایابنده بوده و کاستی های روش های موجود را پوشش میدهد. گفتنی است این پژوهش در خصوص تعیین ناوگان ، برنامه ریزی زمانبندی حرکت ، سنجش ارزیابی های مربوط به اثرات اجرایی شدن مسیر مورد نظر و ... دخالتی نمی کند و وسعت دید مطالعات شامل ارایه امتداد واحد بدون توجه به اثر متقابل مسیرها میباشد.

    روش مذکور بر روی شبکه منطقه ١٦ شهر تهران پیاده سازی گردیده و نتایج مطلوبی بدست آمد

     

    مقدمه

    یکی از مسائلی که کاربران سیستم حمل و نقل اتوبوسرانی با آن مواجه هستند، کیفیت نسبتاً پایین سرویس دهی و خدمات این بخش است . از سویی با توجه به آنکه این سیستم نوع غالب حمل و نقل همگانی در شهرهای بزرگ کشورهای در حال توسعه بوده و به دلیل درآمد کم اغلب مردم این شهرها، تنها شیوه حمل و نقل است که با مبنای استطاعت مردم مورد استفاده قرار می گیرد؛ بنابراین وجود و کاربرد آن برای استفاده کننده امری اجتناب ناپذیر است . در نقطه مقابل با رشد سریع جمعیت شهرها و گسترش محدوده

    آنها به مناطق حومه و نیز افزایش نیاز به سطوح خدمات متناسب با این تقاضا، لاجرم توسعه تسهیلات موجود و شاید ایجاد شبکه ها و سیستم های جدید و کارآمد را ایجاب نماید.

    سیستم های سریع السیر اتوبوسرانی از شیوههای نوین حمل و نقل همگانی است که با سرمایه گذاری کم در زیرساخت های مورد نیاز (در مقایسه با هزینه های اولیه سایر سیستم های حمل و نقل همگانی )، تجهیزات ، توسعه های عملکردی و فناوری می تواند بستری را برای این سیستم فراهم نماید به گونه ای که عملکرد مجموعه اتوبوسرانی به کیفیت مطلوب و در جهت ترغیب به استفاده بیشتر کاربران برسد. قابلیت بالا، هزینه عملیاتی و نگهداری کمتر و نیز انعطاف پذیری ، این سیستم را به وسیله ای در ردیف مترو و قطار سبک شهری در شهرهای بزرگ دنیا مبدل نموده که برخلاف اتوبوس های معمولی با ظرفیت و راحتی خود، جذابیت آن را دو چندان ساخته است . بکارگیری سیستم های حمل و نقل هوشمند به منظور بهبود و تسریع عملکرد اتوبوس ، استفاده از تکنولوژی های جدید در سیستم رانش اتوبوس و سوخت های جایگزین ، سرویس های مرتب و مستمر، ایستگاه های مجهز و راحت ، جملگی باعث راحتی و سرعت بیشتر، مصرف سوخت و آلودگی کمتر و از همه مهمتر استفاده بیشتر از حمل و نقل همگانی می گردد. مهم ترین زیرساخت لازم برای راه اندازی سیستم سریع اتوبوسرانی ، مسیرهایی با ویژگی های خاص و متناسب چنین مجموعه ای است . بر این مبنا هدف تحقیق حاضر، ارایه روشی مؤثر جهت مسیریابی این سیستم با استفاده از روش های فرایابنده می باشد که با اعمال و تلفیق کلیۀ معیارهای مطالعات گذشته ، شیوهای نوین را بکار گرفته است .

     

    فصل اول

    مقدمه و معرفی

     

    ١- مقدمه و معرفی

    ١-١- مقدمه

    امروزه در بسیاری از شهرهای بزرگ از تراکم ترافیکی ، آلودگی هوا، اتلاف زمان بسیار در مسیر سفرهای روزانه افراد، افزایش مصرف سوخت و استهلاک وسایل نقلیه و ... به عنوان مهم ترین چالش های مدیریت شهری نام برده می شود که البته هر یک به نوعی با رشد روزافزون جمعیت و به تبع آن توسعه شهرها و عدم تعادل بین تسهیلات حمل و نقل موجود و افزایش تقاضای سفر در ارتباط است . به منظور حل مشکلات ترافیکی و مسائل اقتصادی - اجتماعی و زیست محیطی ناشی از آن، نیاز به یک سیستم مجهز و کارآمد حمل و نقل همگانی امری ضروری است چرا که برآورده نمودن تقاضای بالقوه برای حمل و نقل بخصوص در کشورهای در حال توسعه ، در گرو توسعه این سیستم می باشد. یک وسیله (سیستم ) حمل و نقل همگانی نسبت به اتومبیل های شخصی در ازاء تعداد مسافر جابجاشده یکسان ، سطح کمتری به خود اختصاص

    می دهد و انرژی کمتری هم مصرف می نماید. بنابراین علاوه بر آنکه می تواند از ازدحام معابر بکاهد، در کاهش آلودگی هوا نیز نقش بسیار مؤثری دارد. ضمن آنکه با هزینه عملیاتی کمتر مقرون به صرفه نیز می باشد.

    لذا بایستی به سیستم حمل و نقل همگانی به عنوان یک راهکار کارآمد در این زمینه که بر خلاف خودروهای شخصی ، در اختیار آحاد مردم جامعه قرار گرفته ، تمام اقشار کم درآمد از آن بهره مند می شوند و همینطور نقش مؤثری در حل معضلات و مشکلات ناشی از تراکم ترافیک ایفا می کنند؛ اهمیت بیشتری دارد.

    بهبود سیستم حمل و نقل همگانی در جهت افزایش کارایی آن گامی بسزا در رسیدن به اهداف مذکور است و در این راستا طراحی سیستم در وهله اول قرار می گیرد. هدف از طراحی سیستم حمل و نقل همگانی اوًلا بهبود سیستم برای استفادهکنندگان موجود و ثانیاً جذب مسافرین حمل و نقل شخصی است . مزایای بالفعل و بالقوه در این بحث توجه کارشناسان بسیاری را به خود جلب کرده است و بدین ترتیب این بخش از مهندسی حمل و نقل در کنار سایر بخش های آن سیر تکاملی خود را می پیماید و گسترش می یابد.

    در این راستا گونه های ١ جدیدی بوجود آمده که با بهره گیری از تکنولوژی روز دنیا و ارایه مجموعه ای ایمن و با قابلیت اطمینان بالا، راحت تر، ارزان تر و پاک ؛ عده بیشتری را به استفاده از حمل و نقل همگانی و در رأس آنها سیستم های سریع ترغیب نموده که منجر به میسر شدن تمامی یا بخشی از مزایای ذکر شده می گردد. از طرفی دیگر، از آنجاکه مهم ترین قسمت سیستم حمل و نقل همگانی کشورهای در حال توسعه را سیستم اتوبوسرانی تشکیل می دهد و بهبود وضعیت مجموعه حمل و نقل همگانی ارتباط مستقیم با طراحی بهینه این سیستم دارد؛ ایده طرح بکارگیری سیستم سریع اتوبوسرانی ٢ شکل می گیرد.

    سیستم سریع اتوبوسرانی یک شکل انعطاف پذیر است که از چرخ لاستیکی در حمل و نقل همگانی سریع استفاده می کند تا یک سیستم یکپارچه و قوی را بوجود آورد[٤١]. این سامانه متناسب با محیط های پیرامونی و محلی که در آن راه اندازی می شود، طراحی گردیده و می توانند در محدوده وسیعی از مسیر ویژه اتوبوسرانی تا خیابان ها و راه هایی که اتوبوس ها به صورت مختلط با سایر وسایل نقلیه سرویس دهی دارند، به اجرا گذاشته شود. این در حالی است که خدمات با کیفیت بالای ارایه شده توسط سامانه سریع اتوبوسرانی ، معموًلا با سرمایه گذاری همراه خواهد بود که بیشتر شهرها می توانند آن را در حوزه حمل و نقل همگانی تأمین نمایند. لذا اجرا و احداث آن همواره به عنوان راهکار مفید توسط شهرهایی که به دنبال راه حل های حمل و نقلی مقرون به صرفه هستند، تعریف می شود.

     

    ١-٢- بیان مسأله

    سیستم اتوبوسرانی با شاخصه هایی نظیر انعطاف پذیری و هزینه های سرمایه گذاری پایین ، همواره به

    عنوان یک مجموعه مفید (به خصوص در کشورهای در حال توسعه ) در حوزه حمل و نقل همگانی تعریف

    می گردد. اما تا کنون انتظار کاربران خود را از حیث خدمات و سرویسی با کیفیت مطلوب و مناسب برآورده نساخته است . به عنوان مثال بر اساس تجربیات بدست آمده ، متوسط سرعت عملیاتی ناوگان این بخش تقریباً

    ٦٠ درصد سرعت وسایل نقلیه شخصی و یا سایر سیستم های حمل و نقل خصوصی است که البته ناشی از تراکم ترافیک وسایل نقلیه (به ویژه در ساعات اوج )، چراغ های راهنمایی در تقاطع ها و همینطور سوار و پیاده کردن مسافران می باشد. از سویی دیگر دستیابی به چشم انداز حمل و نقل همگانی با ویژگی های آسان ، سریع ، مطمئن و پاک ، مستلزم بکارگیری سیستمی با بازدهی در این چارچوب است .

    امروزه سیستم سریع اتوبوسرانی به عنوان یک راهکار مؤثر و جذاب با هدف رقابت با وسایل نقلیه شخصی و امکان دسترسی به نقاط مرکزی شهر، مناطق مسکونی و حومه شهر برای تمام افراد ساکن در کلان شهرها مطرح می باشد. این سیستم سعی دارد تا با بهره گیری از جوانب و ویژگی های سیستم های قطار شهری (مترو) و سیستم ریلی سبک که بیشتر مورد نظر مسافران است (و البته هزینه های ساخت ، احداث و بهره برداری و نگهداری آنها در مقایسه با این سیستم به مراتب بالاتر می باشد)، مجموعه خدمات حمل و نقل همگانی را با کیفیت بالایی در دسترس گسترده وسیع تری از شهرها قرار دهد. ضمن آنکه نیازمند به یک سرمایه گذاری است که اغلب شهرها می توانند آن را تأمین کنند.

    بدین ترتیب نقش طراحی سیستم سریع اتوبوسرانی به عنوان گامی در جهت بهبود سیستم حمل و نقل همگانی و افزایش کارایی این مجموعه بیش از پیش اهمیت می یابد. از سویی حداقل سازی زمان اجرای هر فعالیت به عنوان یکی از ارکان اصلی و درخور توجه برنامه ریزان در عرصه مدیریت شهری همواره مطرح بوده است . طراحی روشی جهت مسیریابی سیستم اتوبوسرانی سریع السیر (موضوع این تحقیق ) به سبب ایجاد

    انواع ترکیب های ممکن (گزینه ها)، در عمل مسأله پیچیدهای است و جز مسائل NP-Hard1 معرفی می شود.

    به عبارتی پیچیدگی مسأله به صورت تابعی نمایی با اندازه شبکه (تعداد گره ها و کمان ها) حمل و نقل رشد می کند. برای نمونه اگر تعداد ١٠ گزینه برای رد یا انتخاب وجود داشته باشد، نیاز به بررسی ١٠٢٤ = ٢١ حالت ممکن از ترکیب آنهاست . بدیهی است با افزایش گزینه ها، کار بررسی موارد امکان پذیر با دشواری غیرقابل تصور روبرو می شود. ضمن آنکه برای تصمیم گیران همواره انتخاب بهینه نیز به جهت محدودیت ها در منابع انسانی ، مالی ، پارامترهای زیست محیطی و ... از اهمیت خاصی برخوردار است . از این رو ضرورت ابداع

    روشی که بتواند بر مبنای الگوریتم های فرایابنده (متاهیوریستیک ٢)، جواب هایی در محدوده زمانی قابل قبول داشته باشد، آشکار می گردد.

    در این تحقیق با استفاده از الگوریتم مورچگان که یکی از روش های فرایابنده است ، ضمن اعمال محدودیت های شبکه معابر و بدون تغییر در ساختار و بافت موجود، مسیرهای بهینه سیستم سریع اتوبوسرانی طراحی گردیده است . به گونه ای که با هدف گذاری حداقل نمودن زمان کل سفر با سیستم اتوبوسرانی ، معیارهای مؤثر بر مسیریابی سامانه سریع اتوبوسرانی (BRT) نیز اعمال شود.

    ١-٢-١- سیستم های حمل و نقل سریع

    حمل و نقل فرآیندی است که بنیاد اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی یک جامعه را تحت تأثیر قرار می دهد و از آن متأثر می گردد. رشد سریع جمعیت شهرها و افزایش سطوح خدمات متناسب با جمعیت و نهایتاً گسترش شهرها به مناطق حومه ، گسترش تسهیلات موجود و شاید ایجاد شبکه ها و سیستم های جدید را ایجاب می نماید. ایجاد تسهیلات جدید یا توسعه شبکه ها و سیستم های موجود، نیازمند مطالعه دقیق ویژگی های سیستم های مختلف حمل و نقل می باشد[٣].

    هر سیستم حمل و نقل باید در جایگاه مناسب خود قرار گرفته و در حوزه مسئولیت تعریف شده به نحو احسن انجام وظیفه کند. از سویی با توجه به محدودیت هایی که وجود دارد، سیستم های حمل و نقل بایستی ضمن تأمین نیازهای جابجایی افراد، از نظر منابع مالی قابل توجیه هم باشند. مهم ترین معیارهای انتخاب نوع

    سیستم حمل و نقل شامل معیارهای اقتصادی ، بهره برداری و شاخص های اقتصاد ملی می باشد؛ در عین حال که بایستی به هزینه استفاده کنندگان ، کیفیت سطوح سرویس و منابع مورد نیاز اداره کنندگان سیستم نیز اشاره نمود. 

     

    ABSTRACT

     

    Lack of appropriate access and unconformity with most travelers rout are considered

    as two main problems of bus transit systems. So that by direct effects on public

    transportation system especially in developing countries where bus system is the main

    part of public transportation system, it involves many difficulties such as extra

    expenses of traffic congestion, environmental effects, air pollution, waste of time in

    travel routes, increase of fuel consumption and vehicle amortization in urban

    management field.

    Travel demand management policy has important role in solving mentioned

    problems and improving the quality and quantity of public transportation system. So

    establishing and executing bus rapid transit (BRT) are one of the most successful

    experiences in other countries.

    One of the important fields of executing this system is the specified rout which is the

    main part of each transportation systems. In fact, rout determination is the first step

    before deciding about other parts. By the way the importance of this issue is doubled

    by practical output of the system and construction-operation costs. The purpose of

    proposed method in this research is determining the optimal rout for bus rapid transit

    (which goal is minimizing system travel time) by considering the notations and

    limitations of existing rout network.

    Considering advantages and disadvantages of different method, a new one has been

    proposed. It is a combination of ancient method with a new style which is based on

    Meta Heurestic algorithms that covers diminutions of other methods.

    This research does not determine time schedules, type of transportation system and

    evaluating the effects of executing specific routs but provides a BRT direction on the

    network without considering mutual effects of different routes.

    The mentioned method has been executed on district 16 in Tehran city and

    consequence was satisfactory. 

  • فهرست و منابع پایان نامه متدولوژی مسیریابی سیستم اتوبوسرانی سریع السیر (BRT) براساس بکارگیری الگوریتم های فرایابنده ( متاهیوریستیک )

    فهرست:

    عنوان                                                                                    صفحه

    چکیده .................................................................................................................................................................١

    مقدمه ................................................................................................................................................................٢

    فصل اول ..........................................................................................................................٣

    ١- مقدمه و معرفی ....................................................................................................................................٤

    ١-١- مقدمه .................................................................................................................................................................٤

    ١-٢- بیان مسأله .........................................................................................................................................................٦

    ١-٢-١- سیستم های حمل و نقل سریع ............................................................................................................................٨

    ١-٢-٢- سیستم سریع اتوبوسرانی ....................................................................................................................................٢٣

    ١-٢-٣- اجزاء اصلی سیستم سریع اتوبوسرانی ..........................................................................................................٢٦

    ١-٣- اهمیت موضوع ............................................................................................................................................٣٤

    ١-٣-١- ویژگی های حمل و نقل سریع اتوبوسرانی ................................................................................................٣٦

    ١-٣-٢- مزایای عملکردی سیستم حمل و نقل سریع اتوبوسرانی ....................................................................٣٩

    ١-٤- مسایل و مشکلات ........................................................................................................................................٤٤

    ١-٥- راه حل های پیش رو .................................................................................................................................٤٦

    ١-٦- ساختار مطالعاتی ..........................................................................................................................................٤٩

    فصل دوم ........................................................................................................................ ٥٠

    ٢- اصول مبانی کاربردی .......................................................................................................................٥١

    ٢-١- مقدمه ..............................................................................................................................................................٥١

    ٢-٢- مسیر حرکت سیستم سریع اتوبوسرانی و خصوصیات آن ......................................................٥٢

    ٢-٢-١- درجه تفکیک (جداسازی مسیر)........................................................................................................................٥٣

    ٢-٢-٢- نشانه گذاری مسیر حرکت ................................................................................................................................٦٢

    ٢-٢-٣- هدایت جانبی ............................................................................................................................................................٦٣

    ٢-٣- شاخص های کاربردی در مدل های مسیریابی ..............................................................................٦٤

    ٢-٤- روش های بهینه یابی و معرفی الگوریتم سیستم مورچگان ......................................................٦٨

    ٢-٤-١- شبکه های عصبی مصنوعی ..................................................................................................................................٧٦

     

    ٢-٤-٢- الگوریتم ژنتیک .........................................................................................................................................................٧٩

    ٢-٤-٣- آنیل شبیه سازی شده ..........................................................................................................................................٨٢

    ٢-٤-٤- جستجوی ممنوع .....................................................................................................................................................٨٦

    ٢-٤-٥- کلونی مورچگان .......................................................................................................................................................٨٨

    ٢-٥- مروری بر تحقیقات گذشته ...................................................................................................................٩٢

    ٢-٥-١- مسیریابی سیستم حمل و نقل همگانی ..........................................................................................................٩٣

    ٢-٥-٢- مسیریابی سیستم های سریع حمل و نقل همگانی .................................................................................١٠٦

    ٢-٦- جمع بندی ....................................................................................................................................................١٢١

    فصل سوم ..................................................................................................................... ١٢٨

    ٣- فرآیند تحقیق ...................................................................................................................................١٢٩

    ٣-١- مقدمه ...........................................................................................................................................................١٢٩

    ٣-٢- ساختار حل مسأله ....................................................................................................................................١٣١

    ٣-٣- ملاحظات و فرضیات مسأله ................................................................................................................١٣٤

    ٣-٤- فرآیند بهینه یابی مدل ...........................................................................................................................١٣٨

    ٣-٤-١- سیستم مورچه های حداقل و حداکثر .........................................................................................................١٣٨

    ٣-٤-٢- تعیین پارامترهای الگوریتم و مراحل کار ..................................................................................................١٣٩

    ٣-٤-٣- الگوریتم برنامه اجرایی ......................................................................................................................................١٤٦

    ٣-٥- جمع بندی ....................................................................................................................................................١٥٣

    فصل چهارم ................................................................................................................. ١٥٥

    ٤- کاربرد مدل پیشنهادی و بررسی نتایج .................................................................................١٥٦

    ٤-١- مقدمه ...........................................................................................................................................................١٥٦

    ٤-٢- معرفی محدوده مطالعه موردی .....................................................................................................١٥٧

    ٤-٢-١- شناسایی و تعیین شبکه معابر مدل ..............................................................................................................١٦٢

    ٤-٢-٢- ساختار شبکه حمل و نقل همگانی منطقه ١٦ ..........................................................................................١٧٠

    ٤-٢-٣- انتخاب سرعت عملیاتی ناوگان .....................................................................................................................١٧٤

    ٤-٢-٤- انتخاب ضرایب اولیه جذابیت مسیرها .......................................................................................................١٧٧

     

    ٤-٣- نتایج و تحلیل حساسیت پارامترهای مدل ....................................................................................١٨٤

    ٤-٣-١- تحلیل حساسیت مدل نسبت به "تعداد تکرار برنامه " .......................................................................١٨٥

    ٤-٣-٢- تحلیل حساسیت مدل نسبت به "تعداد انتخابگر" ................................................................................١٨٥

    ٤-٣-٣- تحلیل حساسیت مدل نسبت به "نرخ کاهش جذابیت " ....................................................................١٨٨

    ٤-٣-٤- تحلیل حساسیت مدل نسبت به "میزان تأثیر جذابیت " و "اطلاعات ابتکاری "........................١٩٠

    ٤-٤- اعتبارسنجی مدل .....................................................................................................................................١٩١

    ٤-٥- جمع بندی ....................................................................................................................................................١٩٣

    فصل پنجم .....................................................................................................................١٩٦

    ٥- نتیجه گیری و پیشنهادات ..............................................................................................................١٩٧

    ٥-١- مقدمه ...........................................................................................................................................................١٩٧

    ٥-٢- نتیجه گیری ..................................................................................................................................................٢٠٠

    ٥-٣- پیشنهادات برای تحقیق بیشتر ............................................................................................................٢٠٨

    پیوست ها و منابع مطالعاتی ......................................................................................... ٢٠٩

    پیوست (١).................................................................................................................................................٢١٠

    متوسط سرعت سامانه BRT در انواع مسیرهای حرکتی ..................................................................٢١٠

    پیوست (٢).................................................................................................................................................٢١١

    فرم نظرسنجی تعیین اولویت شاخص های مدل ..................................................................................٢١١

    پیوست (٣).................................................................................................................................................٢١٢

    متن برنامه نوشته شده در نرم افزار #C.................................................................................................212

    منابع مطالعاتی ..........................................................................................................................................٢١٩

    فهرست منابع فارسی ..........................................................................................................................................٢١٩

    فهرست منابع لاتین ..............................................................................................................................................٢٢١

    چکیده (ABSTRACT) ............................................................................................................................٢٢٤

      

    منبع:

    مجموعه ای از منابع و مراجع مورد استفاده به شرح زیر است :

    فهرست منابع فارسی

    [١] آیتی ، اسماعیل ، باقری ، محمد، روشی پوششی برای مسیریابی بهینه قطار سبک شهری LRT، پژوهشنامه حمل و نقل ، سال سوم ، شماره ١، صص ١١-١.

    [٢] آیین نامه طراحی راه های شهری ، وزارت مسکن و شهرسازی ، مرکز مطالعات و تحقیقات شهرسازی و معماری ایران ، چاپ اول ، ١٣٧٥، بخش مبانی .

    [٣] اشراق ، سپیده، طراحی خطوط اتوبوسرانی با استفاده از الگوریتم مورچگان ، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب ، شهریور ١٣٨٣.

    [٤] چکیده گزارش پروژه امکان سنجی و مسیریابی سیستم های سریع السیر همگانی ، شرکت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک شهر تهران ، گزارش شماره ١-١٥٣، آذر ماه ١٣٧٩.

    [٥] خیستی ، سی. جوتین ، لال، بی. کنت ، مهندسی ترابری و ترافیک ، مترجم : محمود صفارزاده، تهران ، دفتر نشر آثار علمی دانشگاه تربیت مدرس ، چاپ اول ، ١٣٨١، جلد دوم .

    [٦] دب، کالیانموی ، الگوریتم های ژنتیک با رویکرد بهینه یابی چندهدفه ، مترجمین : جعفر رضایی، منصور داودی منفرد، تهران ، انتشارات پلک ، چاپ اول ، پاییز ١٣٨٧.

    [٧] دوریگو، مارکو، اشتوتچل ، توماس ، بهینه یابی با کلونی مورچه ها، کاوه ، علی ، شرفی ، پژمان ، تهران ، مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن ، چاپ اول ، ١٣٨٦، جلد اول .

    [٨] شهیدی ، محمد حسن ، تجربه مونوریل در جهان و ارزیابی قابلیت آن برای کلان شهر تهران ، تهران ، نشر لوح نگار، چاپ اول، بهار ١٣٨٧.

     

    [٩] صدرالسادات ، هادی ، طراحی شبکه اتوبوسرانی با استفاده از الگوریتم ژنتیک ، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه صنعتی شریف ، دانشکده عمران ، ١٣٨٢.

    [١٠] عالم تبریز، اکبر، زندیه ، مصطفی ، محمد رحیمی ، علیرضا، الگوریتم های فرا ابتکاری در بهینه سازی ترکیبی ، تهران ، انتشارات صفار - اشراقی ، چاپ اول ، ١٣٨٧.

    [١١] عباسقلی زاده، حامد، ارایه متدلوژی مسیریابی سیستم سریع اتوبوسی (BRT)، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین ، دانشکده عمران ، ١٣٨٦.

    [١٢] غیبی ، فرشاد، طراحی شبکه خطوط اتوبوسرانی در وضعیت دینامیک شبکه به کمک شبکه های عصبی ، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین ، دانشکده عمران ، ١٣٨٤.

    [١٣] محرابیان، وحید، روش ابتکاری برای مسیریابی قطار سبک شهری LRT مطالعه موردی شهر مشهد، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه صنعتی شریف ، دانشکده عمران ، ١٣٨٢.

    [١٤] مطالعات جابجایی و حمل و نقل و شبکه های ارتباطی طرح جامع تهران ، مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران ، گزارش نهایی فاز اول ، شماره گزارش ١-٦٨٩، بهار ١٣٨٥، جلد اول .

    [١٥] مطالعات ساماندهی سیستم حمل و نقل عمومی منطقه ١٦ شهرداری تهران ، شرکت مطالعات جامع و حمل و نقل و ترافیک تهران ، گزارش شماره ٥٩١، بهار ١٣٨٧.

    [١٦] مؤیدفر، رضا، طراحی مدل مسیریابی سیستم های ریلی شهری ، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علم و صنعت ایران ، دانشکده عمران ، ١٣٨٠.

    [١٧] ناظریان، عمار، توسعه مدل مکانیابی پایانه های اتوبوسرانی برون شهری با استفاده از یک الگوریتم فرا ابتکاری ، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب ، بهمن ١٣٨٧.

    [١٨] نقافی ، آرش، طراحی متدلوژی ایجاد شبکه خطوط ویژه اتوبوسرانی شهری ، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین ، دانشکده عمران ، ١٣٨٢.

     

    [19] Agrawal, J. and Mathew, T.V., 2004. Transit route network design using parallel

    Genetic algoritm. J.Comput. Civil Engng ASCE, 18(3), 248-256

    [20] Baaj, M.H. and Mahmassani H.S., 1991. An AI-based approach for transit route

    system planning and design. J. Adv. Transpn, 25(2), 187-210.

    [21] Bruno, G., Gendreau, M., Laporte, G., 2002. A heuristic for the location of rapid

    transit line. Computers & Operations Research, 29, pp 1-12.

    [22] Bruno, G., Ghiani, G., Improta, G., 1988b. A multimodal approach to the location

    of a rapid transit line. European J. of Operational Reseach, 104, 321-332.

    [23] Ceder, A. and Nigel Wilson, H.M.,1986. Bus Network Design. Transportation

    Research. Part B: methodological Vol. 20, pp. 331-344.

    [24] Current, J.R., ReVelle, C.S., Cohon, J., 1985. The maximum covering.shortest

    path problems: A multiobjective network design and routing formulation. European

    Journal of Operational Research 21, pp. 189-199.

    [25] Current, J.R., Revelle, C.S. and Cohon J., 1987. The Median Shortest Path

    Problem: a Multi–Objective Approach to Analyize Cost VS.Accessibility in the

    Design of a Transportation Network. Transportation Science 21(3), pp 188-197.

    [26] Diaz, R. (ed.), August 2004. Characteristics of bus rapid transit for dicision

    making. Project number FTA – VA – 26 – 7222. Washington:US FTA.

    [27] Dicesare, F., 1970. A systems analysis approach to urban transit guideway

    location. Ph.D. dissertation, Department of Electrical Engineering, Carnegie-Mellon

    University, Pittsburgh, PA.

    [28] Dorigo, M., 1992. Optimization Learning and Natrural Algorithm. Ph.D Thesis,

    Politecnico di Milano, Italy, in Italian.

    [29] Dorigo, M. & Di Caro, G., 1999. The Ant Colony Optimization Meta-Heuristic.

    In D.Corne, M.Dorigo and F.Glover (Eds.), UK., Chapter 2, pp.11-32.

    [30] Dorigo, M. & Stutzle, T., 2003. The Aut Glony Optimization Metahuristic:

    Algorithms, Application, and Advances. In F. Glover and G. A.Kochenberger,

    “HandBook of Metahuristics”, Kluwer Acadmic Press.

    [31] Dorigo, M. &  St ̈tzle, T., 2004. Ant Colony Optimization. MIT Press,

    Cambridge, Massachusetts London, England.

    [32] Fabricio Olivetti de Franca & Fernando J. Von Zuben, “Max-Min Ant System and

    Capacitated P-Medians: Extensions and Improved Solution”, state University of

    Campinas (Unicamp), Brazil, 2004.

    [33] Goldberg, D.F., 1989. Genetic Algorithm in search Optimization and machine

    learning. Addison Wesley Publishing Co. Massachusetts.

    [34] Hensher, G.A., and Golob, T.F., 2008. Bus Rapid Transit Systems: a coparative

    assessment. Institute of Tr. Studies, University of California Irvine, Irvine, CA, USA.

    [35] Holand, J.H., Adaptation in Natural and Artificial Systems, 2nd edn, 1992 (MIT

    press: Cambridge, MA).

    [36] King, M., Limton, T., Hidalgo, D., 2007. Bus Rapid Transit Planning Guide.

    Institute for Transportation & Development Policy, New York, USA.

    [37] Laporte, G., Mesa, J.A., Ortega, F.A., 2000. Optimization methods for the

    planning of rapid transit systems. European J. of Operational Research 122, pp. 1-

    10.

     2002. Location Station on Rapid Transit ,Ortega, F.A. ,Mesa, J.A. ,Laporte َG. [38]

    lines. Computers & Operations Research 29, pp. 741-759.

    [39] Laporte, G., Mesa, J.A., Ortega, F.A., Sevillano, I., 2005. Maximizing Trip

    Coverage in the Loction of a Single Rapid Transit Alignment. Annals of Operations

    Research, 136, pp 49-63.

    [40] Levinson, H., Zimmerman, S., Clinger, J., GAST, J., Rutherford, S., Bruhn, E.,

    2003. TCRP Report 90: Bus Rapid Transit, Volume 2: Implementation Guidelines.

    Transportation Research Board of the National Academies, Washington, DC.

    [41] Levinson, H., Zimmerman, S., Clinger, J., Rutherford, S., SMITH, R.L.,

    Cracknell, J., SOBERMAN, R., 2003. TCRP Report 90: Bus Rapid Transit, Volume

    1: Case Studies in Bus Rapid Transit. Transportation Research Board of the National

    Academies, Washington, DC.

    [42] Mythologies, Metros & Future Urban Transport – who Collaborating Entre,

    Indian Institute of technology Delhi, January 2008.

    [43] Newell, C.E., 1979. some issues related to the optimal design of bus routes.

    Transpn Sci., 13(1), pp. 20-35.

    [44] Ngamchai, S. and AM Asce, D., 2003. Optimal Time Transfer in Bus Transit

    Route Network Design Using a Genetic Algorithm. Journal of Transportation

    Engineering Vol. 129, p. 510.

    [45] Pattnaik, S.B., Mohan, S. and Tom, V.M., 1998. Urban Bua Transit Route

    Network Design Using Genetic Algorithm. Journal of Transportation Engineering

    Vol. 124, pp. 368-375.

    [46]  Ritchie.  G.,  2003.  Static  Multi-Processor  Scheduling  with  Ant  Colony

    Optimization  &  Local  Search. A  Thesis  of Artifical  Intilligence  School  of

    Informatocs Univercity of Edinburg for the Degree of MS.

    [47] Stutzle, T., and Hoos, H.H., 2000. Max-Min Ant system. Future Generation

    computer systems, 16(8), 889-91.

    [48] Vuchic, V.R.,  1981. Urban Public Transportation-System and Technology

    Prentice – Hall, Englewood Cliffs, NJ.

    [49] Vuchic, V.R., 2005. Urban Transit Operations, Planning and Economics.

    [50] Wirasinghe, S.C., Hurdle, V.F. and Newell, G.F., 1997. Optimal Parameters for

    Coordinated Rail and Bus Transit System. Transportion Science, pp 359-374.

    [51] Zhao, F. and Zeng, X., 2006. optimization of transit network layout and headway

    with a combined genetic algorithm and simulated annealing method. Engng opti.,

    38(6), 701-722. 

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت