فهرست و منابع پایان نامه ارایه مدل ارزیابی ایمنی در شبکه بزرگراه های بین شهری با استفاده از روش ضریب تعدیل تصادفات (AMF) 
                                        فهرست:
عنوان مطالب                                                                                             شماره صفحه
چکیده                                                                                     1
مقدمه                                                                                     2
فصل اول -ادبیات تحقیق
١-١- مقدمه                                                                                 3
٢-١- تعریف مسئله                                                                        5
٣-١- ضرورت و اهمیت تحقیق                                                          7
١-٣-١- شبکه راههای کشور                                                                            8
١-٣-٢- موارد فنی و ایمنی وسایل نقلیه                                                              9
١-٣-٣- اجرای قوانین راهنمایی و رانندگی در ایران                                          10
١-٣-٤- فرهنگ و آموزش                                                                             11
١-٤-  اهداف تحقیق                                                                      18
١-٥-  حوزه مطالعاتی                                                                   20
١-٦-  محدودیت ها و موانع تحقیق                                                     21
-٧-  فرضیات                                                                             22
١-٨-  ساختار پایان نامه                                                                 22
فصل دوم -مرور تحقیقات پیشین
٢-١-  مقدمه                                                                               25
٢-٢-  مروری بر تحقیقات و مطالعات گذشته                                          26
٢-٢-١- تصادفات و حجم ترافیک                                                       28
٢-٢-٢- تصادفات و متغیر های دیگر علاوه بر حجم ترافیک                         30
٢-٢-٢-١- عرض مسیر و عرض شانه                                          32
٢-٢-٢-٢- روشنایی                                                              39
٢-٢-٢-٣- روسازی مسیر                                                        40
٢-٢-٢-٤- قوس ها و مسافت دید                                                 43
٢-٢-٣- فرم مدلها                                                                     46
٢-٢-٤- مطالعات دیگر تصادفات                                                    51
٢-٣- نتیجه گیری                                                                         54
فصل سوم - روش تحقیق
٣-١- مقدمه                                                                                58
٣-٢- متدولوژی تحقیق                                                            58
٣-٢-١- دستورالعمل جمع آوری اطلاعات و روش های به کار گرفته شده    60
٣-٣- مبانی نظری                                                                         6
 
-٣-١- روش های تجزیه و تحلیل تصادفات                                             62
٣-٣-٢- مبانی نظری مدل های آماری                                                 64
٣-٣-٢-١- مدل رگرسیون خطی چند متغیره                                        65
٣-٣-٢-٢- مدل رگرسیون لگاریتم خطی                                           66
٣-٣-٢-٢-١- مدل پواسون                                                     66
٣-٣-٢-٢-٢- مدل دو جمله ای منفی                                           67
٣-٣-٢-٣- آزمون های آماری                         71
٣-٣-٢-٣- خصوصیات و ویژگی های مدل                                 73
٣-٣-٣-  روشهای فرا ابتکاری                                                         79
٣-٣-٣-١- شبکه های عصبی                                                       79
٣-٣-٣-١-١- اساس بیولوژیکی شبکه های عصبی                            80
٣-٣-٣-١-٢- مدل ریاضی یک سلول عصبی                                  81
٣-٣-٣-١-٣- مراحل ساخت یک مدل با شبکه عصبی مصنوعی              82
٣-٣-٣-١-٤- الگوریتم یادگیری پس از انتشار خطا                           83
٣-٣-٣-١-٥- نقاط قوت شبکه های عصبی                                     86
فصل چهارم - تدوین مدل
٤-١-  مقدمه                                                                        89
٤-٢-  فرآیند ساخت مدل                                                          89
٤-٢-١- تعاریف ،اختصارات و نشانه های ریاضی                                    93
٤-٢-١-١-  تعاریف ریاضی                                                        94
 ح
 
-٢-٢- برنامه کامپیوتری تحلیل اطلاعات                              98
٤-٢-٢-١- نرم افزار SPSS                                                  99
٤-٢-٢-٢- نرم افزار Minitab                                                      101
٤-٢-٢-٣- نرم افزار MATLAB                                                    103
٤-٢-٣- فلوچارت فرایند ساخت مدل ریاضی و شبکه عصبی                         107
٤-٢-٤- اطلاعات ورودی                                                             111
٤-٢-٥- اطلاعات خروجی                                                            112
٤-٢-٦- محدودیت ها                                                                  112
٤-٢-٦-١- مشکلات در جمع آوری اطلاعات                                      112
٤-٢-٧- نحوه برازش و دقت مدل های آماری                                         116
٤-٣-  نتیجه گیری                                                                         116
فصل پنجم - پیاده سازی مدل
٥-١-  مقدمه                                                                        118
٥-٢-  پیاده سازی مدل                                                            118
٥-٢-١- محدوده مطالعاتی                                                            118
٥-٢-١-١- موقعیت جغرافیایی استان خوزستان                                  118
٥-٢-١-٢- محورهای مورد مطالعه                                              119
٥-٢-١-٣- موضوعات مورد نظر                                                122
٥-٢-٢- تست نرمال بودن داده ها                                                     123
 ط
 
-٢-٣- بررسی ضریب همبستگی و اعتبار سنجی متغیر ها                            124
٥-٢-٤- مدل آماری                                128
٥-٢-٤-١- انتخاب فرم تابع                                                                       128
٥-٢-٤-٢- شاخص برازش (R2 )                                                     128
٥-٢-٤-٣- آزمون مدل                                                              129
٥-٢-٤-٤- ارایه مدل پیش بینی                                                     132
٥-٢-٤-٥- اعتبار سنجی نتایج                                                       139
٥-٢-٤-٦- آنالیز حساسیت                                                                         142
٥-٢-٥- توسعه مدل شبکه عصبی                                                    144
٥-٢-٥-١- ساختار شبکه عصبی در نرم افزار MATLAB                        144
٥-٢-٥-٢- لایه ورودی                                                           144
٥-٢-٥-٣- لایه خروجی                                                          144
٥-٢-٥-٤- نگاشت زوجهای آموزشی به حدود مناسب                                 146
٥-٢-٥-٥- لایه پنهان                                                             147
٥-٢-٥-٦- توابع انتقالی                                                                         148
٥-٢-٥-٧- تابع آموزشی                                                          149
٥-٢-٥-٨- تابع خطا                                                              150
٥-٢-٥-٩- ساخت شبکه عصبی                                                              151
٥-٢-٥-١٠- بررسی تطابق خروجی مدل و مشاهدات و انتخاب شبکه عصبی بهینه         154
٥-٢-٥-١١- اعتبارسنجی نتایج                                                                             ١٥٨
 ی
٥-٣-  نتیجه گیری و مقایسه مدل آماری و شبکه عصبی                      162
فصل ششم - نتیجه گیری و پیشنهادات
٦-١- جمع بندی مطالب                                                                  164
٦-٢- دستاوردهای مطالعه                                                               165
٦-٣- نوآوری های پژوهش                                                               167
٦-٤- پیشنهادات برای تحقیقات آتی                                                     168
منابع و مراجع                                                                             170
پیوست ها                                                                           178              
چکیده انگلیسی                                                                             202
منبع:
[١] آیتی اسماعیل ، تصادفات جاده ای ایران ، دانشگاه فردوسی مشهد آبان ١٣٨١.
[٢]  تحلیل تصادفات برون شهری ، سازمان حمل و نقل و پایانه کشور ،دفتر آمار و برنامه ریزی
 .1376
[٣]  شهروی امرالله ،نقش راه و وسیله نقلیه در ایمنی ترافیک سومین کنفرانس ترافیک تهران اسفند ١٣٧٦.
[٤]  پیندیک رابرت  روبنفبلد رانیل ، الگوهای اقتصاد سنجی و پیش بینی اقتصادی ترجمه محمد امین کیانیان سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها زمستان ١٣٧٠.
[٥]  احمدی نژاد م . ، ١٣٨٤ جزوه ایمنی ترافیک دانشگاه علم و صنعت ایران ، دانشکده عمران .
[٦]  مقاله تابلوهای مورد نیاز معابر و مقاله اطلاح هندسی و مقاله کاربرد  GIS در ایمنی راه
.تازه های ترافیک پاییز ١٣٨٢ سازمان حمل ونقل و ترافیک تهران نوشته مهدی کبیری .
[٧]  طرح مطالعه جامع حمل و نقل کشور ١٣٧٩ سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور.
[٨] مجموعه مقالات نخستین کنفرانس بین المللی حوادث رانندگی و جاده ای تهران ١٣٨٤.
[٩] عسگری صادق ، بررسی اثرات طرح هندسی بر تصادفات جاده ای استان ایلام پایان نامه کارشناسی ارشد تهران ١٣٧٥.
[١٠] مهندسین مشاور بهمین تردد پارس ١٣٨٤ گزارش مطالعات رفع نقاط حادثه خیز استان قم .
[١١] مقاله اثر رویه بر سرعت و سطح سرویس و ظرفیت تازههای ترافیک پاییز ١٣٨٢ سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نویسنده صفی الله عبدی 
 [١٢] عبدالمنافی ، سید ابراهیم ، احمدی نژاد محمود، افندی زاده ،شهریار ، ١٣٨٦ ، طراحی مدل پیش بینی تعداد تصادفات در تقاطعات درونشهری بر اساس مدلهای آماری و شبکه عصبی ، دانشگاه علم و صنعت ایران .
[١٣] طرح مطالعه جامع حمل و نقل کشور ١٣٧٩ سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور.
[١٤] روینی ب ، ١٣٨٢" بررسی علل تصادفات در محدوده ورودی شهرها". رساله کارشناسی ارشد دانشکده عمران دانشگاه علم و صنعت ایران .
[١٥] مطالعات حمل و نقل بخش مطالعات وسایل کنترل ترافیکی و تصادفات ترافیکی تالیف دکتر حمید بهبهانی سال ١٣٨٤.
[١٦] محمودآبادی ، عباس ، صفی صمغ آبادی ، اعظم ، "برآورد روزانه تصادفات جاده ای با استفاده از شبکه های عصبی با تکیه بر وضعیت تردد" ، دومین کنفرانس سیستمهای فازی و هوشمند ، دانشگاه صنعتی مالک اشتر ، ١٣٨٧، ٧ تا ٩ آبان ٨٧.
[١٧]  مونتگومری ، داگلاس و پک " مقدمه ای بر تحلیل رگرسیون خطی "  مترجم سید ابراهیم رضوی پالیزی ، انتشارات دانشگاه شهید باهنر کرمان ، ١٣٨٢.
[١٨]  نوری امیر .م ، قربانی .م ، " راهنمای ایمنی راه معاونت آموزش تحقیقات و فناوری وزارت راه و ترابری " ،١٣٨٦. 
[١٩]  اسماعیل آیتی ، بهنود .ح ، "بررسی کاربرد ضریب تعدیل تصادفات (AMF) در تعیین تاثیر مشخصات هندسی مسیر بر میزان تصادفات جاده ای " ،١٣٨٦.
[٢٠] فریبرز واحدی ،فرشاد فتحیان ،فیلیپ جردن ،"دستورالعمل شناسایی و اصلاح مقاطع تصادفف خیز"،نخستین کنفرانس بین المللی حوادث رانندگی و جاده ای ،دانشگاه تهران ،١٣٨٤.
[٢١] سالنامه آماری حمل و نقل جاده ای و دفتر فن آوری و اطلاعات ، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ، ١٣٨٧.
[٢٢] وزارت کشور، دفتر تقسیمات کشوری ، ١٣٨٥.
[٢٣]  سازمان هواشناسی کشور، اداره کل هواشناسی استان خوزستان .
 [٢٤]  پلیس راه کشور واحد فاوا " آمار تصادفات جاده ای کشور به تفکیک هر تصادف " ١٣٨٨ .
منابع و مراجع لاتین :
[25]   Poch   M.   AND   Mannering   F.   “Negative   Binomial   Analysis   of
Intersection-Accident  Frequencies”  ,  Journal  of  transportation  Engineering
,122(2),1996,P105-113.
[26] The world Health Organization 2006 world report on road traffic injury
prevention.
[27] Wilis , C.O, turner and Colson ,”Evaluation Accident Reporting Histories “
transportation research records 910 ,1995.
[28] Hamerslag R.Roos JP & Kwakemoak .M “Analysis Of Accident in Trafiic
Situations By Means Of Multi Proportional Weighted Poisson Model” TRB-
Transportation Research Record 847,1982,PP29-36.
[29] Miaou Sp and Lum H , “Modeling Vehicle – Accidents and Enviromental
Factors on rural accident frequencies “ Accident Analysis and Prevention , 27(3) ,
1993 , PP 371-389.
[30] K.M. Bauer and D. Harwood, statistical Models of At-Grade Intersection
Accidents,          Report      No.           FHWA-RD-96-125,  Federal      Highway
Administration,McLean, Vs., 1996.
[31] Fitzapatrick , K . Elefteruadou, L , Harward , D.W. , Collins , J.M, 2000 ,
Speed Predication For Two –Lane Rural Highway , Report FHWA-RD-99-
171,P.217,Federal Highway Administrarion,U.S.Department Of Transportation.
[32] Kanafani A.”Transportation Demand Analysis”,Mcgraw Hill,Newyork,1983 
[33] Wong, Y.D ,Nicholson ,A.D,”Driver Behavior At Horizontal curves ,Risk
Compensations and the margin of safety . “  Accident Analysis and  Prevention 24
PP 425-436 ,1992.
[34] Navin F. and Appeach Ch. “Estimating Vehicle Accidents on  British”,Vol
19,1995,PP 45-62.
[35] Al-Deek H.M , Ishak S.S and Khan A.A ,”Impact of freeway Geometric and
incident  characteristics  on  indicent  Detection”,  Journal  of  transportation
Engineering ,122(6) ,1996, PP 440-446.
[36] Parker . MR and Zegeer C.V (1988-1989) – Traffic Conflict Techniques for
safety and Operations -Engineering Quide- Observes Manual FHWA-IP-88-026
Federal Highway Washengton DC. FHWA-IP-88-027.
[37] Miaou Sp, “The Relationship Between Track Accident And Geometric Design
of Rural Section Poisson Versus Negative Binomial Regression” ,Accident
Analysis and prevention 26, 471-481 ,1994.
[38] Choueiri,E.M,Hayward J.C ,” Possible design procedure to promote design
consistency in highway geometric design on two-lane rural roads”,Transportation
Research Record 1195,1990,PP 111-122
[39] Choueiri,R.Lamm,B.Psarianos,” A practical Safety Approach to highway
geometric design international”,Transportation Research Record 1215,PP 87-99
[40] D. Blower, K.L. Campbell, and P.E. Green, “Accident Rates for Heavy Truck-
Tractors in Michigan,” Accident Analysis arrd Prevention 25(3): 307-321, 1993.
[41] R. Elvik, “Meta-Analysis of Evaluations of Public Lighting as Accident
Countermeasures,” Transportation Research Record 1485: 112-123, 1995.
 
 [42]  Traffic Plannig and Engineering F.D.Hobbs.
[43]  Jones B,Janssen L. , And Mannering F. , “Analysis of the Frequency And
Duration Of Freeway Accidents in Seattle “ , Accident Analysis And Prevention
23(4), 1991 , PP 239-225.
[44] Dominique Lord , Bhagwant N. Persaud , “Estimating the safety performance
of urban road transportation networks”, Center for Transportation Safety Texas
Transportation Institute , 2006.
[45] Mohamedshah, Y.M and Paniati JF, Hobeika AG, “Track Accident model for
interstate   sand   two   lane   rural   road”   Transportation   Research   Board
Washington,D.C, 1992.
[46] Garber NJ And Joshuo S. “Traffic and Geometric Characteristics Affecting
the Involvement of Large Tracks in Accidents”,Virginia Transportation Research
Council,Vol 2, 1989.
[47] Lee, J Mannering ,F , “Analysis Of Roadside Accident Frequency and
Severity and Roadside safety Management “ Washington State Department of
Transportation , Technical Monitor , December 1999.
[48] Kim, S,H ; Chung , S,B ; Song, K ,H ;Chon, K ,S ; “Development of an
Accident prediction Model Using GLIM ( Generalized Log-Linear Model) and EB
method “  :A case of Seoul  ; Journal of the  Eastern Asia Society for
Transportation Studies ,Vol .6, PP.3669 – 3682,2006.
[49] Shankar V.,Mannering F,and Barfield W. “Effect and roadway Geometrics
and Envirnmental On Rural Accident Frequencies “ , Accident Analysis and
Prevention  27(3),1995,PP 371-389.
 
[50] Jones B,Janssen L. , And Mannering F. , “Analysis of the Frequency And
Duration Of Freeway Accidents in Seattle “ , Accident Analysis And Prevention
23(4), 1991 , PP 239-225.
[51]  Joshuo  S.c  And  Garber  NJ.,”Estimating  Track  Accident  Rate  And
Involvement Using Linear and Poisson Regression Model” , Transportation
Planning and Technology, 15(1) ,1990, PP 41- 58.
[52] Miaou, Sp and Lum H , “Modeling Vehicle – Accidents and Enviromental
Factors on rural accident frequencies “ Accident Analysis and Prevention , 27(3) ,
1993 , PP 371-389.
[53] Li-Yen , Chang , “Analysis of highway accident frequencies :Negative
binomial regression versus artificial neural network” , Safety Science , 43(8),541-
557 ,2008.
[54] Abdel-Aty , M. ,Pande , A. ,”Identification Crash Propensity Using Traffic
speed Condition” , Journal of Safety Research 36(1) , 97 – 108 , 2007
[55] Jacobs .JD ,”A Study of Accident Rates on Rates on rural roads in developing
Countries” TRRL,1996.
[56] Dominique Lord,John N.,B.N.Persaud, “Methodology to predict the safety
performance of rural multilane highway”,Texas Transportation institute,NCHRP
126,2008.
[57] David  L.Harkey,R.S,J.Beak,”Accident  modification   factors   for  traffic
engineering and ITS improvements”,The University of north carilona,NCHRP
Report 617,Washington DC,2009.
statistics science , 2009.
[59]  David Moore,George Mccabe “ Minitab Manual for Introduction to the
practice of statistics” University of torento ,2009.
[60]  B.Hahn, Elsevier,”Essential Matlab  for  Scientists  and Engineers”  ,2nd
,Washington ,2007.
[61]  Borse, G.J , “Numerical Methods with Matlab: A Resource for Scientists
andEngineers”. International Thomson Publishing,2000.
[62] Reference Manual Release for Stata vol3,college statron, texas,STATA
Corporation,1995.
[63] Catalao , J.P.S , S.J.P.S. Marian,V.M.F Mendesb and L.A.F.M . Ferreira ,
2008. “Short-term Electricity Pricess Forcasting in Competitive Market , A Neural
Network Approach Electrical Power Syst” 77. 1297-1304.