گزارش کارآموزی سیستم اگزوز خودرو در شرکت اگزوز خودرو خراسان ( به همراه گزارش روزانه )

تعداد صفحات: 55 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 500003167
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: گزارش پروژه کارآموزی مهندسی مکانیک
قیمت قدیم:۸,۳۰۰ تومان
قیمت: ۵,۵۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه گزارش کارآموزی سیستم اگزوز خودرو در شرکت اگزوز خودرو خراسان ( به همراه گزارش روزانه )

    اگزوز برتر

    آلودگی کمتر – بهره وری بیشتر

    آیا تاکنون به نقش و اهمیت سیستم اگزوز خودروها در کاهش آلودگی های زیست محیطی
    اندیشیده اید؟

    آیا به نقش آن درکاهش آلودگی های صوتی و تنفسی توجه کرده اید؟ و یا به نقش و جایگاه آن در مصرف بهینه سوخت و صرفه جویی های اقتصادی آن دقت کرده اید؟

    و خلاصه در یک کلام:

    آیا اگزوز برتر و نقش آن در هوای پاک، آسمان آبی و زمین سبز را می شناسید؟

    هوای پاک و نقش آن در سلامت روحی و روانی اجتماع را چطور؟ سیستم اگزوز در خودرو به واقع قسمتی از موتور است که پس از آنجا عمل دم توسط سیستم سوخت رسانی در کاربراتور و یا انژکتور عمل بازدم موتور توسط این سیستم انجام می پذیرد و مکانیزمی است که در محل خروجی دود از منیفولد موتور استقرار یافته تا ضمن استهلاک امواج وتی و  کاهش شدت صدای خروجی از موتور در حد استانداردهای مجاز شنوایی انسان، حرارت ناشی از احتراق در موتور را نیز به خارج از اتاق سرنشینان انتقال می دهد، ضمن آن که با عبور گازهای آلاینده محط زیست از لایه های محفظه زنبوری مبدل های کاتالیست کانورتور با افزایش سطح تماس و تسریع در واکنش های شیمیایی، گازهای سمی و آلاینده اصلی محیط زیست نظیر منو اکسید کربن و هیدروکربن های نسوخته را به دی اکسید کربن و آب که مواد سازگار و مورد نیاز طبیعتند تبدیل می کند.

    بدین منظور است که تولید و عرضه یک اگزوز برتر مبتنی بر دانش و طراحی عملی، ضمن کاهش آلودگی های صوتی و شدت صدا در حد شنوایی مجاز و کاهش و انتقال حرارت ناشی از احتراق در موتور، سازگاری با محیط زیست و کاهش آلودگی های تنفسی، با ایجاد فشار برگشت مناسب بر شرایط عملکردی موتور و مصرف بهینه سوخت نیز اثر گذارده و ضمن فراهم آوردن شرایط احتراق کامل در موتور خودرو، کاهش مصرف سوخت و صرفه جویی های ارزی و اقتصادی زیادی را نیز نصیب کشور می نماید.

    و اینک شرکت اگزوز راسان به عنوان بزرگترین تولید کننده اگزوز خودرو در ایران و از شرکت های تابعه گروه صنعتی قطعات اتومبیل ایران و با تکیه بر استراتژی تولید ناب و خط مشی مبتنی بر رقابت پذیری و نگرش آرمانی تولید در کلاس جهانی و شعار همگام با فن آوری – همراه با محیط زیست، همچنین با استقرار سیستم های مدیریت کیفیت و اخذ استانداردهای جهانی صنعت خودرو مبتنی بر استانداردهای ISO/TS و در مسیر تعالی و با پیشینه ای 25 ساله، در زمینه تولید انواع اگزوز خودروهای سواری شامل پیکان، پژو 405، پژو پارس، آردی، سمند، پژو 206، پراید، زانتیا و ... و انواع اگزوز دیزل برای اتوبوس، کامیون و تراکتور و ... برای شرکت های خودرو سازی، و بیش از یک صد نوع اگزوز خودرو برای بازار یدکی و صادراتی در شهرستان نیشابور، توانسته است با تکیه بر دانش فنی، طراحی و تولید به روز سیستم های اگزوز، نیروهای متخصص و کارآمد و دارا بودن آزمایشگاه های مجهز جهت انجام تست های ابعادی، عملکردی و دوام، بعنوان اولین متولی در انتقال تکنولوژی کاتالیست کانورتر در کشور و اخذ تاییدیه تولید تحت لیسانس از کمپانی معظم فورشیا faurecia فرانسه که بزرگترین تولید کننده سیستم های اگزوز در اروپا و تامین کننده اصلی پژو فرانسه است و همچنین با عنایت و توجه خاص به الزامات زیست محیطی و استاندارهای جهانی خودرو سازی و تکیه بر رقابت پذیری در کیفیت، قیمت و زمان تحویل در عرصه صنعت جهانی خودرو، به نقش و رسالت عظیم خود در کشور آگاه است و به افق های روشن آینده ای سبز با آسمان آبی می اندیشد.

     

    مقدمه:

    یک خودرو مجموعه ای از هزاران قطعه کوچک و بزرگ است که تولید هر یک از آن ها به دانش فنی، مهارت و سخت افزار لازم نیاز دارد. به طور کلی صنعت خودرو یک صنعت مونتاژ است و اکثریت قطعات مورد نیاز خریداری و محصول نهایی در کارخانه مونتاژ می شود.

    این ویژگی خودرو سبب می شود که وابستگی زیادی به سایر صنایع دشته باشد و بیش از سایر رشته های صنعت تحت تاثیر سیاست های اقتصادی مالی و ارزی قرار گیرد.

    در واقع ساخت یک دستگاه خودرو مجموعه ای از تکنولوژی های فلزی، پلاستیک، شیمیایی، لاستیک، پارچه و نساجی، عایق، شیشه، اکلترونیکی و متالوژی را در بر می گیرد.

    به این ترتیب تولید خودرو متناظر با ایجاد فرصت های شغلی در زمینه های مختلف است و به همین دلیل این صنعت در رده صنایع اساسی و زیر بنای طبقه بندی شده و همواره مورد حمایت و تشویق دولت ها بوده و هست.

    لذا این صنعت می تواند محرک مهمی درجهت رشد صنایع مختلف هم از جهت کسب در آمد و هم به لحاظ ایجاد تقاضای موثر برای سایر بخش ها تلقی شود.

    صنعت خودروسازی در ایران سابقه نسبتا طولانی دارد. این صنعت از سال 1336 با مونتاژ خودرو شروع کرد و در حال حاضر با فعالیت 11 شرکت خودرو ساز و صدها شرکت قطعه ساز که در سراسر ایران پراکنده هستند فعالیت می کند.

    امروزه با توجه به رشد خودرو سازی و همچنین افزایش قدرت خرید در قاره آسیا صنعت خودرو نیز اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

    به دست آوردن سهم بیشتر از تقاضای داخلی و خارجی نیازمند افزایش کارآیی و بهره وری تولید در این صنعت است.

    طبق برآوردهای انجام شده تا سال 2015، تقاضا برای خودرو به دو برابر افزایش خواهد یافت که می تواند به عنوان بازاری نسبتا مطمئن برای خودروسازانی که با کارآیی بالاتر فعالیت می کنند تلقی شود.

    یکی از شرکت هایی که با افزایش تقاضای خودرو می تواند پیشرفت رو به رشدی داشته باشد شرکت اگزوز خودرو خراسان می باشد.

    این شرکت تا دوازده سال قبل با نام اگزوز رضا در مشهد فعالیت می کرد و از آن زمان به بعد با نام اگزوز خودرو خراسان در نیشابور شروع به کار نمود.

    این شرکت سابقه طولانی همکاری با ایران خودرو سایپا را دارد. به همین دلیل با معرفی این شرکت و فعالیت های آن شما را با این شرکت قطعه ساز بیشتر آشنا می کنم.

     

    پیشینه شرکت اگزوز خودرو خراسان

    براساس روند رو به رشد تولید خودرو در سطح کشور و همچنین جایگزینی روش های بهتر به جای روش های سنتی در خطوط تولید سازندگان قطعات اتومبیل خراسان با مستقل سازی واحدهای مختلف تولید خود گام اول را در جهت تخصصی نمودن فعالیت ها برداشت که در همین رابطه طرح انتقال و توسعه اگزوز نیز مطرح گردید و طرح انتقال پروژه در سال 1370 عملا با بررسی های به عمل آمده آغاز گردید. کارخانه اگزوز خودرو خراسان در سال 1373 در زمینی به مساحت 8000 متر مربع در کیلومتر 7 جاده قدیم سبزوار. نیشابور احداث و با تعداد 41 نفر پرسنل شروع به کار کرد، هدف از تشکیل این کارخانه تولید انواع اگزوز خودروهای سبک و سنگین به صورت تخصصی عمدتا جهت کارخانه های خودرو سازی کشور و در اولویت بعدی صادرات و سپس تولید جهت بازار یدکی می باشد. شرکت دارای یک مدیر عامل و سه عضو هیئت مدیره می باشد. سهامداران عمده شرکت، شرکت قطعات اتومبیل ایران می باشد. مساحت کل شرکت 8000 متر مربع می باشد و مساحت سرپوشیده 16180 متر مربع، مساحت فضای انبار 4600 متر مربع، و مساحت فضای تولید 11580 متر مربع می باشد، تعداد کل پرسنل شرکت 230 نفر می باشد که تعداد 15 نفر مهندس و تعداد 13 نفر کارشناس و تعداد 15 نفر پرسنل کنترل کیفی و تعداد 50 نفر کارگر ماهر و تکنسین و تعداد 137 نفر کارگر پرسکار و جوشکار می باشد.

    میزان سرمایه کل شرکت به قیمت روز 100 میلیارد ریال می باشد، میزان سرمایه در حال گردش سال قبل 120 میلیارد و میزان سرمایه درگردش امسال 258/130 میلیارد ریال می باشد. تعداد شیفت های کاری پرسنل سه شیفت کاری بوده و روز کاری در هفته 6 روز می باشد. شرکت دارای گواهی نامه ISO 9002 و isots از شرکت SGS در تاریخ 20/2/78 می باشد. شرکت دارای سه سالن تولیدی و یک سالن انباری و یک سالن بسته بندی و یک سالن مربوط به تاسیسات کارخانه شامل هواسان و برق و موتورخانه و ...

    سالن تولیدی شرکت شامل دو قسمت بوده یکی پرسکاری و جوشکاری:

    در قسمت پرسکاری مواد مصرفی ورق ها و لوله های آلومینایز و گالوانیزه و سیاه می باشد که مواد آلومینایز و گالوانیزه از کشورهای اوکراین، بلژیک، آلمان، ژاپن، کره و ایران تهیه می گردد.

    در پرسکاری دستگاه ها شامل اره NC، اره لوله بر، دستگاه خمکن لوله CNC، انواع پرس 6 تا 200 تن، دستگاه فلانچ کن منبع، دستگاه منبع ساز، دستگاه درپوشبند، دستگاه شافت اتومات، و در قسمت جوشکاری دستگاه های جوش CO2 می باشد.

    مشاهدات:

    در خطوط تولید عدم پیشرفت یک قسمت باعث خوابیدن یا عدم پیشرفت کل خطوط می شود سپس هماهنگی در ارائه ی تغذیه ی خطوط بعدی از اهم وظایف خطوطی است. باید توجه کنیم که باید انبارها قطعات مورد استفاده را به طور هماهنگ و حساب شده به کارکنان برسانند. یعنی در هر مرحله ما نیاز داریم بدانیم در روزهای هفته های آتی یا ماه ها و سال های بعدی چه مقدار یا چه تعداد از قطعات مصرفی را نیاز داریم و این نیاز به مدیریت و برنامه ریزی بخش خرید و ترانزیت کالا و حمل و همچنین مدیریت نیازها دارد پس بررسی موجودی انبار و بررسی تقاضای شده توسط کارکنان باید مورد توجه قرار گیرد، قطعات به چند بخش تقسیم می شوند که در هر بخش از این قطعات با هم جوش خورده و تشکیل یک قسمت از اجزای ماشین را میدهند معمولا دستگاه های کارخانه فشرده موجود باشد. محیط کارخانه به علت انسجام انواع جوشکاری دارای دود با بوی نامطبوع می شود، که باید هواکش ها تخلیه شود و تهیه ی هوا در این محیط بسیار لازم است  - در بسیاری از جیگ ها، علاوه بر جیگ دستی از جیگ های بادی و پنوماتیکی با قدرت 10 بار استفاده می شود.

    روبات ها Robot

    روبات ها وسایلی هستند که برای کارهای تکراری و عملی در یک محیط یک نواخت و دائمی مورد استفاده قرار می گیرند که این روبات ها به صورت خودکار یا اتوماسیون هستند

     

    اتوماسیون بر دو نوع است:

    اتوماسیون سخت

    اتوماسیون نرم

    ربات ها قابلیت کارکردن در محیط های نامطبوع را دارند و بدون استراحت کار می کنند و قابلیت حس و تشخیص دارند و قابلیت کارهای سنگین را دارند و در 95 درصد، ربات ها در 6 قسمت زیر مورد استفاده قرار می گیرند.

    40% (welding) جوشکاری

    25% (material – handlinga) جابه جایی کالا و مواد

    20% (Machinloading) تخلیه و بادگیری

    5% (Spreypainting) رنگرزی

    3% (assemblw) مونتاژ

    2% (Machining) عملیات ماشینی

    بیشترین مورد استفاده روبات ها در قسمت ؟؟ مشابهی با جیگ و فیکسچرهای ماشینکاری ندارد، یک جیگ جوشکاری یک ابزار ثابت است ولی یک فیکسچر جوشکاری را می توان حول محورهای عمودی یا افقی چرخاند و نقش اصلی فیکسچر جوشکاری مهار کردن قطعه کاری و جلوگیری از بروز این عیب می باشد در حالی که این معنی برای جیگ و فیکسچر برای عملیات ماشین کاری درست نیست.

    جیگ و فیکسچرها را از جهت کاربرد و مفهوم به دو دسته می کنیم:

    جیگ و فیکسچر ها برای عملیات ماشین کاری

    جیگ و فیکسچرها برای عملیات جوشکاری

  • فهرست و منابع گزارش کارآموزی سیستم اگزوز خودرو در شرکت اگزوز خودرو خراسان ( به همراه گزارش روزانه )

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت