پروژه کارآموزی در شرکت اگزوز خودرو خراسان

تعداد صفحات: 30 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 500003174
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: گزارش پروژه کارآموزی مهندسی مکانیک
قیمت قدیم:۵,۸۰۰ تومان
قیمت: ۴,۶۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پروژه کارآموزی در شرکت اگزوز خودرو خراسان

    سیستم اگزوز در خودرو به واقع قسمتی از موتور است که پس از انجام عمل دم توسط سیستم سوخت رسانی در کاربراتور ویا انژکتور ،عمل بازدم موتور توسط این سیستم انجام می پذیرد ومکانیزمی است که در محل  خروجی دود از منیفولدموتور استقرار یافته تاضمن استهلاک امواج صوتی وکاهش دسیبل صدای  خروجی از موتوردرحد استانداردهای مجاز شنوایی انسان، حرارت ناشی از احتراق در موتور را نیز به خارج از اتاق سرنشینان انتقال میدهد،ضمن آنکه با عبور گازهای آلاینده محیط زیست از لایه های محفظه زنبوری مبدلهای کاتالیست کانورتور با افزایش سطح تماس وتسریع در واکنشهای شیمیایی ،گازهای سمی وآلاینده اصلی محیط زیست نظیرمنواکسید کربن وهیدروکربنهای نسوخته را به دی اکسید کربن وآب که مواد سازگار ومورد نیاز طبیعتند تبدیل میکند. 

        بدین منظور است که تولید وعرضه یک اگزوز برتر که مبتنی بر دانش وطراحی علمی، ضمن کاهش آلودگیهای صوتی ودسیبل صدا در حد شنوایی مجاز وکاهش وانتقال حرارت ناشی از احتراق در موتور.  سازگاری با محیط زیست وکاهش آلودگیهای تنفسی،با ایجاد فشار برگشت مناسب بر شرایط عملکردی موتور ومصرف بهینه سوخت نیز اثر گذارده وضمن فراهم آوردن شرایط احتراق کامل در موتورخودرو ،کاهش مصرف سوخت و صرفه جوییهای ارزی و اقتصادی زیادی را نیز نصیب کشور مینماید.

          شرکت اگزوز خودرو خراسان بعنوان بزرگترین تولیدکننده سیستم های اگزوز خودرو در ایران وبعنوان تامین کننده اصلی انواع اگزوز محصولات ایرانخودرو از شرکتهای تابعه گروه صنعتی قطعات اتومبیل ایران وبا تکیه بر استراتژی تولید ناب و خط مشی مبتنی بر رقابت پذیری و نگرش آرمانی تولید در کلاس جهانی وهمچنین با استقرار سیستم های مدیریت کیفیت واخذ استانداردهای جهانی صنعت خودرو مبتنی بر استانداردهای ISO/TS 16949:2002 و  ISO 9001:2000وبا پیشینه ای 25ساله، در زمینه تولید انواع اگزوزخودروهای سواری شامل پیکان، پژو405،پژو پارس، آردی ،سمند ،پژو206،پراید،زانتیاو..... وانواع  اگزوز دیزل برای اتوبوس ،کامیون وتراکتور...برای شرکتهای خودروسازی ،وبیش از یکصد نوع اگزوزخودروبرای بازار یدکی وصادراتی در شهرستان نیشابور،توانسته است با تکیه بر دانش فنی ،طراحی وتولید به روز سیستم های اگزوز ،نیروهای متخصص وکارآمد ودارابودن آزمایشگاههای مجهز جهت انجام تستهای ابعادی و عملکردی، بعنوان اولین متولی در انتقال تکنولوژی کاتالیست کانورتور در کشور وبا انتقال دانش فنی وماشین آلات روز اروپا واخذ تاییدیه تولید تحت لیسانس ازکمپانی معظم فورشیا faurecia فرانسه که بزرگترین تولید کننده سیستم اگزوز در اروپا وتامین کننده اصلی پژو فرانسه است وهمچنین با عنایت وتوجه خاص به الزامات زیست محیطی واستانداردهای جهانی خودروسازی وتکیه بر رقابت پذیری درکیفیت ،قیمت وزمان تحویل درعرصه صنعت جهانی خودرو،به نقش ورسالت عظیم خود در کشور آگاه است وبه افقهایی روشن در آینده ای سبز با آسمانی آبی می اندیشد.

            این شرکت در راستای توسعه صنایع وهمگامی با روند رشد خودرو سازی در ایران این شرکت در سال73 تحت عنوان کارخانه تولید اگزوز ازمشهد به نیشابور انتقال یافت  ودر سال 76به لحاظ توسعه فعالیتها  وانجام پروژه های جدید در قالب شرکت مستقل اگزوز خودرو خراسان به ثبت رسید. این شرکت در زمینی به مساحت یکصد هزار متر مربع  وبا دارا بودن پانزده هزارمتر مربع وبکارگیری مدرنترین تجهیزات اگزوز سازی روز اروپا نظیر خمکن های  CNC لوله، اره های  اتوماتNC برش لوله ،دستگاههای تمام اتوماتیک منبع

    سازی وفرمرهای اتومات لوله وهمچنین با بکارگیری تجهیزات ودستگاههای جوش رباتیک توانسته است ظرفیت تولید خود را ازحدود یکصدهزارقطعه اگزوز در سال73 به دو میلیون قطعه در سال 84 برساند  واین در حالی است در سال 86 برنامه سه میلیون قطعه انواع اگزوز را در برنامه کار خود دارد.

    همچنین با جذب وبکارگیری وآموزش نیروهای متخصص وکارآزموده که بطور مستقیم در سال 73بالغ بر 70نفر ،و 500نفر(اعم از قراردادی وپیمانی) در سال 85 جذب وبکار گیری نماید.

    میزان فروش این شرکت که در سال 81 به میزان 58میلیارد ریال بود در سال 82 با افزایشی 41درصدی به میزان 84میلیارد ریال افزایش یافته که با نصب وراه اندازی خطوط جدید تولید اگزوزپژو 206این میزان بالغ بر 160میلیارد ریال قابل پیش بینی  وبرآورد گردیده است

    جهت تحقق تولیدسیستم های اگزوز با کاتالیست کانورتور درجهت کاهش آلودگی زیست محیطی در ایران ، شرکت قطعات اتومبیل ایران در راستای رسالت خود بعنوان بزرگترین قطعه ساز داخلی در شرکت اگزوز خودرو خراسان  که از شرکتهای تابعه آن و بزرگترین اگزوز ساز ایران می باشد با همکاری شرکتهای ساپکو ، ایران خودرو ، سازه گستر سایپا ضمن انجام مطالعات وسیع و طولانی در گام نخست واز ابتدای سال82 با نصب کاتالیست کانورتور بر روی سیستم اگزوزهای پیکان وآردی انژکتوری گام نخست را در این زمینه با همکاری شرکت ساپکو وایرانخودرو برداشت وتوانست بعنوان اولین شرکت در ایران تولید اگزوز پژو 206کاتالیستی را بصورت انحصاری در اختیار بگیرد ودانش  فنی وماشین آلات لازم واخذ تاییدیه فنی را در ابتدای سال 82 از کمپانی معظم فورشیا faurecia فرانسه که از بزرگترین تولید کننده اگزوز در اروپا بوده وتامین کننده اصلی پژو فرانسه میباشد، کسب نماید.

     

    مواد مصرفی شرکت اگزوز خودرو خراسان
    نام تجاری مواد نام محصول مصرفی                    فروشنده 
    Sheet Alominized پراید ، ROA ، پژو206 آلمان ، انگلیس ،کره جنوبی ،ژاپن ، چین ،اوکراین ، بلژیک
    Tube Aluminized پراید ، ROA ، پژو آلمان، انگلیس ،کره جنوبی ،ژاپن ، چین ،آفریقا
    Glasswol پراید ، ROA ، پژو ایران
    Nano Asbestos پراید ، ROA ، پژو ایران ، کره
    MLS (TS37) پراید ، ROA ، پژو ایران
    ST.ST. (1.4512) مزدا ، پژو206  آلمان ، ژاپن ، چین ،کره جنوبی
    Sheet galvanize یدکی ایران ،اکراین ، ژاپن
    Monolit پژو206  ایتالیا ، انگلیس

     

    موقعیت استراتژیک نزدیکی به شرکت معظم ایرانخودرو خراسان فرصت مغتنمی است نوید روزهای بهتر وپربار تر را برای این شرکت به ارمغان میآورد این شرکت اکنون حدود 70درصد از نیاز صنایع خودروسازی کشور ومصرف بازار یدکی را تامین نموده وهمچنین  برخی محصولات خودر را به سایر کشورها نیز صادرمینماید که امید است با توجه به ارتباط مستمر ومشارکت با تولید کنندگان تراز اول اروپا در سرمایه گذاری وتولید کاتالیست و با اخذ تاییدیه تولید اگزوز پژو 206 تحت لیسانس فورشیای فرانسه  وهمچنین اخذ گواهینامه های استاندارد  جهانی صنعت خودرو جایگاه وحضور خود رادربازار صادرات مستحکم تر نماید.

    شرکت اگزوز خودرو خراسان تولید کننده انواع اگزوز برای خودرو های سبک و سنگین ( بنزینی و دیزلی ) میباشد وهمچنین اگزوز هایی جهت صادرات به کشورهای مختلف تولید میکند  که تولیدات این شرکت به شرح ذیل میباشد:

     

    تولیدات برای مصرف داخلی :
    اگزوزپیکان1600 اگزوز سیناد اگزوز پیکان 1800 اگزوز ز انتیا اگزوز مزدا سواری   F 323 اگزوز دوو سی یلو 
    اگزوز پژو RD اگزوز تویو تا لند کروز اگزوز اتوبوس شهاب اگزوز پژو 206 اگزوز مینی بوس تراکتور اگزوز 206
    اگزوز پژو 405 اگزوز مینی بوس اگزوز اتوبوس 302 اگزوز سپند اگزوزلیفتراک  
    اگزوز پراید اگزوز نیسان اگزوز متور هوندا اگزوز رنو انژکتوری اگزوز باترول4 سیلندر  
    اگزوز تراکتور اگزوز پیکان 1725 اگزوز نیسان 224 اگزوز مزدا 2000 اگزوز پاترول6 سیلندر  

     

     

    تولیدات برای صادرات خارجی:
    اگزوز تویوتا(صادرات عربستان) اگزوز پژو 450 (صادرات عربستان) لادا ( صادرات آذربایجان)  

     

    پروسه های خط تولید

    انبار مواد اولیه:سالن انبار مساحتی در حدودm)  12*36( دارد ، قفسه های مواد اولیه و بعضی قطعات تولید شده توسط پیمانکاران خارج از شرکت در دو طرف سالن و کنار دیوارها تا انتها چیده شده اند ، در انتهای سالن یک اتاق دیگر وجود دارد که قسمت انبار غیر تولیدی می باشد.

    به طور کلی انبار مواد اولیه از 3 بخش اصلی تشکیل می گردد :

    1 بخش قطعات اصلی اگزوز که مهمترین آن شامل مواد اولیه خام و نیمه ساخته میباشد که مواد اولیه خام توسط شرکتهای خارجی وایرانی تامین می گردد و مواد نیمه ساخته توسط پیمانکاران داخلی تامین می گردد .

    2 بخش قطعات ریز که شامل وسایل حفاظت فردی ( ماسک، دستکش، عینک، کفش ایمنی ، روپوش و ...) و قطعات یدکی دستگاهها و پرسها و ماشین آلات CNC که این قطعات از کشورهای خارجی و ایرانی تامین می گردد .

    3 دفتر بایگانی

    همانطور که گفته شد کارخانه دارای دو سالن بزرگ و چند سالن کوچکتر جهت کارگاههای مختلف است ، بخش اعظم پروسه تولید در سالن اول صورت می گیرد که شامل خط ماشینکاری و جوشکاری می باشد .

    خط ماشینکاری: در خط ماشینکاری مواد اولیه به دو قسمت تشکیل شده و در دو ایستگاه تولید می شوند ، 1 ورقها که در خط منبع سازی 2 لوله ها که در خط لوله سازی تولید می گردند .

    خط منبع سازی :

    رول باز کن : اولین دستگاه در خط منبع سازی دستگاه رول بازکن است این دستگاه ورقهای پیچیده شده به دور یک هسته را از هم باز می کند ، این دستگاه از یک موتور گردان و چند غلطک تشکیل شده است که ورق بین غلطکها قرار گرفته و باز می شود به کار افتادن دستگاه بوسیله پدالی است که در اختیار اپراتور دستگاه قیچی است با فشردن پدال دستگاه به حرکت در آمده و ورق به سمت دستگاه قیچی حرکت می کند .

    قیچی ورق بر : دستگاه قیچی ورق بر ورق های هدایت شده از طرف رول باز کن را در ابعاد مختلف ( بسته به نوع اگزوز تولیدی دارد ) برش میزند .

    مارک زنی : در این قسمت جداره های برش خورده توسط دستگاه پرس 50 تن  مارک شرکت تولیدی ( اگزوز خودرو خراسان KEM ) زده می شود

    گوشه زنی : پس از پروسه مارک زنی جداره ها توسط دستگاه پرس 6 تن ضربه ای   

    گوشه زنی می گردند این کار به منظور سهولت در عملیات منبع سازی و دوخت زدن ورق صورت می گیرد .

    دستگاه نقطه جوش : دو ورق را روی هم قرار داده و به هم متصل میکند

    دستگاه منبع سازی : به وسیله این دستگاه اکثر منبع های اگزوز خودرو ها ساخته میشود ، اپراتور این دستگاه ورقهای به هم نقطه جوش شده را دروی صفحه دستگاه قرار می دهد و دکمه مربوط دستگاه را فشار می دهد دستگاه ورقها را به داخل کشیده و توسط دو اهرم به طرفین ورق فشار می آورد و آنها را دور یک هسته بر می گرداتد و به هم نزدیک می کند سپس یک نوار دوخت زن از روی لبه ها ی ورق عبور کرده و آنها را به هم دوخت می زند در اینجاست که ورق حالت منبع را به خود می گیرد نوار دوخت زن در مسیر برگشت خود منبع را به خارج دستگاه هدایت می کند و از کانالی خارج می کند .

    فلانچ کن مکانیک و هیدرولیک : این دستگاه لبه های منبع ساخته شده را برمیگرداند.

    دستگاه درهم کن : این دستگاه به منظور قرار دادن اسکلت داخلی اگزوز ( تولید شده در خط جوشکاری ) در داخل منبع ساخته شده قبلی استفاده می شود و روش کار به این صورت است که اپراتور منبع تولید شده را به طور افقی در قسمت پایه قرار داده و در طرف مقابل آن اسکلت تولید شده را روی جک هیدرولیک که در سمت راست دستگاه است قرار داده و سپس دستگاه را روشن کرده و دکمه مربوط به عملکرد جک را فشار میدهد ، اسکلت با فشار جک در داخل منبع قرار می گیرد .

     

     

     

    دستگاه درپوشبند : در این قسمت پس از مرحله درهم اسکلت اپراطور مربوطه درپوشهای ورودی و خروجی رادر سر و روی منبع قرار داده و اپراتور دیگر آن را در محل طراحی شده داخل دستگاه درپوشبند قرار می دهند و این دستگاه با چرخش دادن منبع و تماس اهرمهایی با

    منبع در محل درپوش ، آنها را روی بدنه منبع پرس میکند .

    دستگاه شافت گیبر : این دستگاه جهت شافت منبع ها و لوله ها به کار می رود .

    خط لوله سازی :

    اره NC : این دستگاه برای برش لوله ها به اندازه های مختلف بکار می رود ، اره NC یک ماشین تمام اتوماتیک است و طبق اطلاعات وارد شده توسط اپراتوربه برش زدن لوله ها

    می پردازد ، لوله ها را بصورت بندل های صد تا صدو بیستایی با یک جرثقیل اتومات سقفی روی قسمت مخصوص در پشت دستگاه قرار می گیرند ، دستگاه بر اساس اندازه بطور خودکار لوله ها را برش زده و عملیات پلیسه گیری رانیز انجام میدهدو سپس لوله های برش خورده را توسط یک نوار به محل جمع آوری هدایت میکند در حین کار برش آب و صابون برای جلو گیری از ایجاد حرارت و اصطکاک زیاد روی محل برش می ریزد ، یک سری دستگاه های برش دستی قدیمی است که توسط اپراتور هدایت وتوسط دستگاه سنگ زنی برقی پلیسه گیری می شود .

    اره زاویه بر : این دستگاه لوله ها را با زوایای مختلف برش میزند و توسط پدالی که در اختیار اپراتور است کنترل میگردد .

    دستگاه خمکن عمودی 1و2و3 : لوله های با ضخامتهای مختلف را تحت زوایای مشخص بوسیله این دستگاه خم می دهند .

    دستگاه خمکن CNC ( 1و2و3 و4) خمکن CNC یک دستگاه بسیار پیشرفته است و به صورت کاملا خودکار عمل میکند. برنامه های خمکاری لوله توسط ارشدین خط از طریق یک صفحه کلید به دستگاه داده می شود و این اطلاعات روی مانیتور دستگاه نشان داده می شود ، خمکن CNC دارای چندین جک هیدرولیک با قدرت بسیار بالا است .

    دستگاه شافت اتومات ( فلر زنی ) : این دستگاه سر لوله را فلر زده ( بصورت قیفی شکل در می آورد ) کار این دستگاه بسیار مهم بوده و قسمت فلر خورده نقطه اتصال اگزوز نصب موتور و میانی و انتهایی می باشد .

    پرس محافظ حرارتی: کار این دستگاه پرس دو محافظ بر روی لوله میباشد .

    خط جوشکاری : در خط جوشکاری پس از اینکه قطعات پرسی در خط ماشینکاری به مرحله مونتاژ رسید به خط جوشکاری منتقل می شود ، لوله ها ومنبع ها به فلانچ ها و دیگر قطعات اگزوز که توسط پیمانکاران داخل یا خارج از شرکت تولید می شود دور جوش می شوند ، جوشکاری از نوع گاز محافظ بی اثر ( CO2 ) یا ( MIG ) میباشد . خط جوشکاری شامل دو ایستگاه کاری میباشد 1 مونتاژ 2 جوش کامل

    رنگ کاری : پس از اتمام عملیات جوشکاری نوبت به رنگ زنی می رسد در این قسمت که توسط پرسنل پیمانکار صورت می گیرد ، بوسیله قلم مو خط جوش ها را به رنگ نقره ای در می آورند تا همرنگ بقیه قسمتها و قطعات اگزوز شود .

    انبار محصول : این انبار یک سالن بزرگ می باشد که اگزوز های تولیدی بر حسب نوع آن در این انبار طبقه بندی و نگهداری می شوند ، در این انبار تعدادی پرسنل پیمانکار وجود دارند که وظیفه آنها بسته بندی اگزوزها درون قفسه های آهنی و چوبی می باشد .

    کارگاه تراشکاری : در این کارگاه انواع تراش ها بر روی لوله ها و صفحات صورت می گیرد این کارگاه دارای سه دستگاه تراش جهت تراش های مدور پیچ بری و کف تراشی ، دستگاه صفحه تراش جهت تراش صفحات و دستگاه سنگ پلیسه گیری دیواری به منظور گرفتن پلیسه لوله های برش خورده در این کارگاه وجود دارد . 

  • فهرست و منابع پروژه کارآموزی در شرکت اگزوز خودرو خراسان

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت