گزارش کارآموزی ساخت قطعات صنعتی در شرکت افزار کیمیای فارس (FAKC)

تعداد صفحات: 43 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 500003088
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: گزارش پروژه کارآموزی مهندسی صنایع
قیمت قدیم:۷,۱۰۰ تومان
قیمت: ۴,۶۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه گزارش کارآموزی ساخت قطعات صنعتی در شرکت افزار کیمیای فارس (FAKC)

    با توجه به این که ما از نظر نیروی انسانی و منابع طبیعی کشوری فنی و توان مند هستیم با بهره برداری درست از این منابع  راه پیشرفت برای ما باز بوده و اینده ای روشن پیش  رو خواهیم داشت. صنعت هر کشور پایه گذار اقتصادی با ثبات برای ان کشور است و دانشگاههای ما پایه گذار صنعت ما هستند.

         شرکت افزار کیمیای فارس یکی از صنایع  پیشرو در سطح کشور بوده که اقدام به ساخت قطعات صنعتی دقیق می نماید.این شرکت جزء محدود صنایع صنعتی در سطح کشور است که یکی از اهداف خود را تربیت  نیروی انسانی  متخصص صنعتی قرار داده است  و جهت آموزش مهارت های فنی و حرفه ای  به جوانان این مرزو بوم تلاش می کند . با امید روزی که کشور ما  از نظر صنعتی یکی از کشور های قدرتمند جهان گردد و وابستگی صنعتی ما به کشور های دیگر رفع گردد .

    مقدمه

           شرکت صنعتی و تولیدی افزارکیمیای فارس FAKC (FARS AFZAR KIMIYA CO.) درسال ١٣٧٥ در شیراز تاسیس و به بهره برداری رسید ودر زنجیره صنعت وظیفه ساخت انواع قالبها وقطعات صنعتی دقیق را بعهده گرفته است . از آنجا که در زمینه ساخت قطعات بسیار دقیق حرکت اساسی و جهشی قابل توجه در کشور صورت نگرفته ، این شرکت مفتخر است که با انجام این وظیفه مهم ، به تمام واحدهای مصرف کننده قطعات صنعتی دقیق در سراسر کشور ارائه خدمات نماید. بهره گیری ازتجهیزات پیشرفته ومدرن وهمچنین استفاده از بهترین ماشین آلات دقیق جهت به تحقق رساندن هدف فوق این شرکت را در بین سازندگان ایرانی شاخص و با اهمیت نموده است . تلاش در جهت پیشرفت این تکنیک وکار آزموده نمودن نیروی انسانی در این رشته پر اهمیت  از اهداف بلند مدت شرکت افزار کیمیای فارس می باشد .

           رعایت حقوق مصرف کننده ، با ارائه کیفیت در خدمات وتعهد دروقت شناسی و استفاده هر چه بهتر از حداقل زمان از جمله نکات قابل توجه و شاخص این واحد صنعتی می باشد.

         صنعت ما نیاز مند نواوری و خلاقیت در تولید است. شرکت افزار کیمیای فارس یکی از بزرگترین واحد های تولید قطعات صنعتی در جنوب کشور است. این شرکت در سال 1385به عنوان واحد نمونه کشوری معرفی گردیده است. شرکت افزار کیمیای فارس واقع در شیراز بلوار عادل آباد کار خود را با قالب سازی و تولید ظروف ملامین (باکالیت) با تعدادپرسنل6 نفر آغاز نمود. این شرکت اکنون با گذشت 13 سال،در سال 1388 توانسته تعداد پرسنل خود را به 200 نفر رسانیده و زمینه فعالیت های خود را به صنایع دفاعی ،هواپیما سازی ،نفت و گازوپتروشیمی گسترش دهد.این شرکت با به کار گیری تجهیزات پیشرفته و به کار گیری نیروی مجرب وبا تجربه توانسته نیاز کشور را به واردات بسیاری از قطعات صنعتی و گاها قطعاتی که برای تهیه آنها با تحریم مواجه هستیم رفع کند.

    فصل اول:

     

                بخش طراحی

    1طراحی

            بخش طراحی به عنوان مغز متفکر این مجموعه بزرگ ایفای نقش می کند . این بخش به کمک 6 نفر هدایت می شود که 3 نفر دارا ی تخصص نقشه کشی و 2 نفر کارشناسی ماشین ابزار و یک نفر کارشناسی قالب سازی است.در این بخش یا خود قطعات و یا مجموعه مونتا‍ژی توسط سفارش دهنده فرستاده شده و مجموعه دمونتاژ می گردد تا قطعات به صورت تک تک نقشه برداری می شوند و در صورت نیاز مجموعه برش خورده سنگ زده می شود تا اندازه برداری از قسمت های داخلی به راحتی قابل انجام باشد و گاهی نیز قطعه فرستاده شده و قالب مورد نظر برای آن طراحی می شود ولی چنانکه مشهود می باشد اکثر سفارشات به صورت نقشه بوده و در طراحی این نقشه بازکشی شده و مراحل

    ساخت آن مورد بررسی قرار می گیرد .

    شنبه مورخ 20/4/1388 به بخش طراحی معرفی گردیدم . نقشه ی شافت سفارش شرکت هواپیما سازی هسا به همراه نقشه ی بازکشی شده جهت کنترل مورد مطالعه قرار گرفت به این ترتیب که این نقشه در نسخه فرستاده شده در سیستم آمریکایی کشیده شده بود و در هنگام باز کشی باید به سیستم اروپایی تغییر داده می شد و اعداد ازسیستم اینچی به میلیمتری برده می شدند چنانکه تعداد رقم های اعشار(تعداد place ها ) باید در سیستم میلیمتری به همان تعداد رقم اعشار در سیستم میلیمتری می باشد .کنترل مجموعه هم شامل کنترل درست بودن تبدیل اندازه ها و هم کنترل نماهای نقشه و جداول آن می شود . سپس نقشه ای با نام مجموعه 7000 به همراه زونکن مراحل ساخت آن مورد بررسی قرار گرفت . این مجموعه نوعی شیر اطمینان بوده که به سفارش شرکت CNG ساخته شده است.نقشه های این مجموعه مونتازی به همراه نقشه های مراحل ساخت آن در پایان گزارش آمده است .

          مهمترین عامل برای ساخت یک قطعه به طور صحیح یافتن بهترین روش ساخت ( یعنی روشی که در کمترین زمان ممکن و ارزانترین حالت ممکن دقیق ترین قطعه را تولید کند) است . شاید بتوان گفت آنچه که شرکت افزار کیمیا را از رقیبان خود بالاتر برده وجود افرادی است که به علم روش های تولید به خوبی مسلط اند. قطعه B-8525 دارای 32 مرحله ساخت می باشد که از جداسازی بلوکه یا ماده ی خام آغاز می شود و در نهایت با مرحله ی سنگ زنی و پلیسه گیری پایان می یابد . متاسفانه به دلایل امنیتی بسیاری از نقشه ها اجازه ی خارج شدن از کارخانه را ندارد . بعد از مطالعه ی مراحل تولید مطالعه ی قالب های طراحی شده را آغاز کردم .

       عمده  قالب های طراحی شده در شرکت افزار کیمیا  در زمینه ی تزریق پلاستیک و قالب برش فلزی وقالب کشش فلزی می باشند . ساخت قالبهای صنعتی دقیق در بخش قطعات پلیمری و فلزی با استفاده از طراحی مناسب و همچنین بهترین مواد اولیه و تجهیزات پیش ساخته  مرغوب جایگاه ویژه ای در این بخش مهم از صنعت را برای FAKC ایجاد نموده است.شکل های زیر نمونه های از قالب های ساخته در شرکت افزارکیمیا می باشد .

     برخی از قطعاتی که قالب تزریق آن در FAKC طراحی و ساخته شده در شکل 1-3 دیده می شود.

    کدB-5863  با نام FLANGE جهت بازکشی به من داده شد. ابتدا نقشه مطالعه شده و سئولات پیش آمده از سرپرست بخش پرسیده شد .سپس تبدیل اعداد از اینچی به میلیمتری انجام می گرفت و کنترل گردید و بعد از کنترل و بازکشی آن توسط نرم افزار Autocad آغاز شد .در بازکشی تمام اندازه های داده شده باید در حد وسط تلرانس کشیده می شدند .دقت این نقشه در حد001.میلیمتر بود . کاربردی ترین نرم افزاری که در این بخش برای مدل کردن قطعات به صورت سه بعدی استفاده می شود نرم افزار solid work است .مورخ 27/4/88 نرم افزار v5r17 catiaبر روی یکی از رایانه ها نصب گردید و کد B-5750 درآن به صورت سه بعدی طراحی شد . متاسفانه سه بعدی سازی در بخش طراحی صرفا به دلیل دید بهتر به اپراتور دستگاه جهت انجام صحیح مراحل تولید انجام می گیرد و جهت عملیات دیگر نظیر NC کد و یا طراحی قالب از آن استفاده نمی شود .

    در مواردی که تیراژ تولید قطعات بالا است از نظر اقتصادی طراحی فیکسچر می تواند زمان تولید را پایین آورده هزینه ها را به شدت کاهش دهد یا حتی امکان ایجاد خطا یا اشتباه را توسط اپراتور را از بین ببرد .

          می توان گفت که بخش طراحی از نظر سخت افزار و نرم افزار به امکانات  مناسبی مجهز است. جدول 1-2تجهیزات نرم افزاری و سخت افزاری بخش طراحی معرفی گردیده است.

     

     

    فصل دوم:

     

      سالن دستگاه های نیمه اتوماتیک

    -1-کارگاه سنگ زنی

         یکی از فرایند های که دراکثر مواقع در طی مراحل ساخت یک قطعه بر روی آن ممکن است انجام گیرد عملیات سنگ زنی است.این عملیات جهت بالا بردن کیفیت سطوحی که به کمک فرایندهای دیگر ساخت ایجاد شده اند بر روی قطعات انجام می گردد. سه شنبه در مورخ 30/4/88 به سالن کارگاه به بخش سنگ معرفی گردیدم. شکل2-1 تصویری از کارگاه سنگ را نشان می دهد سمت راست دستگاه های سنگ تخت وسمت چپ دستگاه های سنگ گرد را نشان می دهد.

    2-1-1-سنگ تخت یا سنگ مغناطیس

          سنگ زنی قطعات در اکثر اوقات آخرین مرحله ی ساخت یک قطعه و در یعضی مواقع نیز اولین مرحله ی تولید یک قطعه است. اصول کار این دستگاه به این صورت است که میز دارای صفحه ای بوده که به آن صفحه ی مگنت گفته می شود . این صفحه بر روی میز دستگاه قرار می گیرد و میز حرکت رفت و برگشتی داشته و سنگ سمباده که روی کلگی دستگاه قرار گرفته  حرکت دورانی انجام می دهد . نوع سنگ بسته به نوع قطعه ای که قرار است سنگ زده شود انتخاب می گردد . دور دستگاه نیز بسته به نوع سنگ انتخاب می گردد.جهت سنگ زنی بعضی از قطعات از ماده ی خنک کننده که عمدتا آب  صابون است استفاده می شود.دقت دستگاه سنگ مغناطیس در حد میکرون بوده و از آن در پایان مراحل ساخت یک قطعه برای رساندن اندازه ها به اندازه ی نهایی و رسیدن صافی به سطح خوب استفاده می شود . عملیات سنگ زنی قادر است در بهترین و صحیح ترین روش سنگ زنی صافی سطحی تا 4/0 میکرون را ایجاد کند. در سنگ زنی به کمک دستگاه سنگ تخت قطعات به کمک خاصیت مغناطیسی روی سطح نگه داشته می شوند به این گونه قطعاتی که خاصیت فرو مغناطیسی دارند با روشن شدن دستگاه و فعال شدن خاصیت آهنربایی صفحه مگنت مغناطیسی شده و به صفحه مگنت می چسبد اما در مورد قطعاتی که خاصییت پارا مغناطیسی دارند یعنی قابلیت آهنرباشدن ندارند مانند قطعاتی از جنس آلومینیوم یا برنج این قطعات را بسته به شکل هندسی آنها توسط صفحات و قطعاتی  که خاصیت فرومغناطیسی خوبی دارند مهار می کنند. گاه در صورتی که قطعات کوچک و خاصیت فرو مغناطیس داشته باشند و سطح مورد نظر سطح نهایی برای قطعه محسوب نشود می توان تعداد زیادی از آنها را روی سطح میز قرار دادو همه آنهارا با هم سنگ زد .

             قطعاتی از جنس آلومینیوم و برنج در هنگام سنگ زده شدن مشکلاتی را به بار خواهند آورد این قطعات به خاطر نرم بودن جنس آنها سطح سنگ را خراب می کنند یعنی پس از مدتی براده ها در سنگ نفوذ کرده و سنگ عمل براده برداری را انجام نمی دهد در این صورت سنگ را به کمک Diamond احیا می کند. Diamond  قطعه ای است که دارای سری نوک تیز بوده  و خاصیت مغناطیسی دارد این سر نوک تیز از جنس الماس است. آن را روی میز کار قرار داده دستگاه را روشن می کنند تا از سطح سنگ براده برداشته و سنگ را احیا می کنند.  

    2-1-2-سنگ مغناطیس گرد

            اصول کار سنگ مغناطیس گرد و تخت یکی است. شاید بتوان گفت که تفاوت عمده آنها در قرار گرفتن صفحه مگنت به صورت افقی در سنگ تخت و به صورت افقی در سنگ گرد است .

          جهت سنگ زدن سطوح خارجی و داخلی استوانه ای یا مدور از دستگاه سنگ مغناطیسی گرد  استفاده می کنیم . در این نوع دستگاه صفحه  مگنت به صورت مدور بوده و در گلویی دستگاه بسته می شود نحوه براده برداری در دستگاه سنگ مغناطیس گرد بسیار شبیه دستگاه تراش است با این تفاوت که در دستگاه سنگ مظناطیسی گرد به جای اینکه قطعه روی گلویی یا سه نظام بسته شود روی صفحه مگنت قرار داده می شود و حرکت چرخشی داشته و همزمان با حرکت دورانی قطعه سنگ نیز حرکت دورانی داشته و روی سطح خارجی قطعه حرکت کرده و براده برداری می کند. در موارد ی که ضخامت قطعه کم بوده و سنگ زدن سطح داخلی و خارجی آن با مشکلاتی مانند شکستن قطعه ،خراب شدن سطح خارجی آن و یا با از بین رفتن فرم قطعه همراه است و نیز نمی توان آنها را به راحتی بر روی صفحه مگنت قرار داد در این گونه موارد از یک فیکسچر استوانه ای استفاده می کنند، هر گاه سطح مورد نظر  برای سنگ زنی سطح خارجی قطعه باشد فیکسچر به اندازه قطر داخلی قطعه و با حالت انطباقی به صورت Fit ساخته می شود ودر درون قطعه قرار گرفته روی صفحه مگنت قرار داده می شود و اگر سطح داخلی قطعه جهت سنگ زدن مورد نظر باشد فیکسچر به گونه ای طراحی می شود  که قطعه درون سطح داخلی آن قرار گیرد و با آن حالت انطباقی Fitداشته باشد. قابل ذکر است که جنس فیکسچر باید از نظر مغناطیسی قابل مغناطیس شدن باشد.

  • فهرست و منابع گزارش کارآموزی ساخت قطعات صنعتی در شرکت افزار کیمیای فارس (FAKC)

    فهرست:

    مقدمه....................................................................................................................... 1

    فصل اول

    بخش طراحی.................................................................................................................................................... 2

    1-1- طراحی................................................................................................................................................... 3

    فصل دوم

    سالن دستگاههای نیمه اتوماتیک................................................................................................................ 7

    2-1- کارگاه سنگ زنی................................................................................................................................. 8

    2-1-1- سنگ تخت یا سنگ مغناطیس................................................................................................. 8

    2-1-2- سنگ مغناطیس گرد.................................................................................................................... 9

    2-2- کارگاه فرز NC.................................................................................................................................... 10

    2-3- کارگاه تراش........................................................................................................................................ 11

    فصل سوم

    سالن دستگاههای فرز CNC........................................................................................................................ 15

    3-1- سالن دستگاههای فرز CNC............................................................................................................ 16

    فصل چهارم

    سالن دستگاههای EDM.............................................................................................................................. 23

    4-1- سالن EDM.......................................................................................................................................... 24

    4-1-1- اسپارک........................................................................................................................................... 24

    4-1-2- وایرکات............................................................................................................................................ 26

     

    فصل پنجم

    سالن کنترل کیفیت (QC )........................................................................................................................ 29

    5-1- کنترل کیفیت..................................................................................................................................... 30

    فصل ششم

    کارگاه عملیات حرارتی................................................................................................................................. 35

    6-1- عملیات حرارتی.................................................................................................................................. 36

     

     

    .

    منبع:

    ندارد.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت