گزارش کارآموزی نحوه تولید تابلو های برق صنعتی شرکت ارت برق الکترونیک

تعداد صفحات: 58 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 500003867
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: گزارش پروژه کارآموزی مهندسی برق
قیمت قدیم:۸,۶۰۰ تومان
قیمت: ۵,۸۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه گزارش کارآموزی نحوه تولید تابلو های برق صنعتی شرکت ارت برق الکترونیک

    مقدمه

    برق یکی از صنایعی است اگر نتوان گفت بیشترین بازار را در جهان به خود اختصاص داده است ولی با اطمینان کامل می توان یکی از صنایع مهم در جهان می باشد.

    در حال حاضر بیشترین بازار کار را در  رشته های برق سیستم های قدرت به خود اختصاص داده اند که در این رشته ها یکی از مهمترین مشاغلی که درکشور های بزرگ دنیا وجو دارد صنعت تابلو سازی مدارهای فرمان و قدرت می باشد که توانسته بازار خوبی را برای افراد ایجاد کند، زیرا تمامی کارخانجات و اداره ها و موسسات و حتی ساختمانهای بزرگ و کوچک به این صنعت نیازمندند. امروزه در شهرهای بزرگ و کوچک کارگاها و شرکتهای زیادی مشغول به کار می باشند که توانسته اند افراد زیادی را از نظر شغلی تامین کنند و این صنعت روز به روز پیشرفته تر می شود تا جایی که سیستم های کنترل میکانیکی در تابلوهای برق کم کم از رده خارج می شوند و سیستم های هوشمند (PLC) توانسته بازار کار را در دست بگیرند و کشور ما نیز در حال توسعه در این زمینه ها می باشد ولی هنوز تمامی کارخانجات و شرکتها نتوانسته اند این سیستم جدید را بر روی دستگاه ها و وسایل خود پیاده کنند زیرا در کشور ما متخصصان زیادی در این زمینه وجود ندارند ولی چندین شرکت و کارگاه اقدام به تولید این نوع تابلوی سیستم هوشمند کرده اند و باید مسئولان توجه بیشتری را به این مورد داشته باشند.

    اهمیت موضوع

    اهمیت و ضرورت این طرح این است که بتوان با نحوه تولید تابلوهای صنعتی بزرگ و کوچک به منظور توزیع انرژی الکتریکی بعد از خط انتقال به واحد های صنعتی آشنا شد.

    بیان موضوع

    برق و سیستم ها قدرت و تابلوهای آن از مهمترین عوامل به راه افتادن کارخانجات و صنایع و موسسات می باشد به طوری که بدون آن نمی توان هیچ نوع تولیدی را در یک کشور بدون آن داشت پس باید آن را جدی گرفت و به آن اهمیت زیادی داد.

    روش تحقیق

    روش جمع آوری اطلاعات از طریق برخی کتاب ها و سایت ها و نیز پرسش و پاسخ از کارگرانی که در آنجا مشغول به کار بودند و همچنین مشاهده عینی وسایل و دستگاهها و محصولات تولیدی بود.

      تابلوهای فشار متوسط

    این تابلو در پستها و سوییچ بردهای توزیع مورد استفاده قرار می گیرد و در سطوح ولتاژی 20 و 33 کیلو ولت طراحی و تولید می گردند و معمولا بصورت چند سلولی مونتاژ می شوند.

    در ذیل به چند نمونه از تولیدات این شرکت می توان اشاره نمود:

    سوییچ برد دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر - عالیشهر

    پست 800KVA دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر - عالیشهر

    پست 630KVA پایانه مسافربری شهرداری بوشهر

    پست 800KVA دانشگاه آزاد اسلامی دشتستان

    پست 630KVA شرکت مروارید آبزیان تنگستان

    تابلوهای تولیدی شن و ماسه

    این شرکت به صورت تخصصی در خصوص طراحی و تولید انواع تابلوهای برق تولیدی های شن و ماسه فعالیت دارد و تا کنون تابلوی برق بیش از ده کارخانه تولید شن و ماسه را در استان بوشهر طراحی و تولید نموده است.  این تابلوها معمولا دو بخشی بوده و شامل یک دستگاه قدرتی که کلیه لوازم تاسیسات موتوری در ان نصب می گردد و بخش دیگر تابلوی کنترل پیانویی می باشد.

    تابلوهای وسایل اندازه گیری

    این تابلو معمولا بصورت تیپ می باشند که با نظارت شرکت برق جهت نصب کنتورهای مصرف برق تولید گردیده و در واحدهای کارخانجات و ادارت نصب می گردد.

    مراحل کلی ساخت تابلو:

    1- بخش فلز و جوشکاری:

    بطور کلی نوع دستگاههای استقرار یافته در این بخش ادوات سنگین فلز کاری می باشد که به ترتیب عبارتند از:

    گیوتین برش پانچ های 12 و 8 تنی خم 40 تنی از نوع دیجیتالی خم دستی دستگاه مته کاری دستگاه سه کاره برش (خم و سوراخ کاری شمشها) دستگاه جوش 250 A   سنگ فرز.

    همه قطعات ابتدا وارد بخش برش شده و به اندازه های مطلوب مطابق نقشه درمی آیند. سپس با توجه به فرم و وضعیت مورد نیاز برای هر قطعه به بخش های پانچ و خم کاری و مته کاری برده می شود (البته بعضی از قطعات مستقیما به بخش خم کاری می روند و برای بعضی دیگر ابتدا به بخش پانچ و بعد به بخش خم می رود و بعضی از قطعات ممکن است یکی از دو حالت فوق را نداشته باشد. که شرح این فرآیندها در مراحل بعدی بطور کامل توضیح داده خواهد شد ).

    قطعات خارج شده از این بخش وارد بخش جوشکاری می شود در این بخش قطعات مختلف ورودی ، با توجه به نیازشان جوشکاری می شوند. برای از بین بردن اثر خال جوشها و به منظور یکنواخت کردن سطح فلز در رنگ کاری بخش های جوشکاری شده خارجی را به بخش فرزکاری می برند در این بخش سطوح جوشکاری خارجی را توسط سنگ فرز صاف می کنند این مرحله پایان کار بخش فلزکاری و تأمین یا تغذیه ورودی بخش رنگ کاری می باشد (سایر اطلاعات مربوط به این بخش شامل فضای لازم برای دستگاه ها تعداد اپراتور سرویس کار و مشخصات دستگاه ها در بخش بعدی به تفسیر شرح داده خواهد شد).

    2- رنگ کاری:

    قطعات ساخته شده در بخش فلزکاری پس از پرداخت کاری وارد بخش رنگ کاری می شود در این بخش از رنگ های ساده برای محیط باز و رنگ های چرمی برای محیط  بسته استفاده میشود

    پودر رنگ را در داخل دستگاه رنگ پاش ریخته و آن را با ولتاژ 20 kv   بار دار می کنند و بدنه تابلو را به زمین متصل میکنند و عمل پاشش را انجام میدهیم .  

    و بعد آنها را از (چنگک) آویزان می کنیم تا رنگ کمی خود را بگیرد و خشک شود. سپس قطعات نیمه خشک شده را به  (کوره) منتقل می کنیم و در درجه حرارت  180  0c در مدت 20 دقیقه قرار می دهیم.

    3- مونتاژ بدنه و اسکلت داخلی:

    در این بخش کلیه قطعات رنگ آمیزی شده با توجه به مکانهایی که برای آنها مشخص شده به همدیگر متصل می شوند. البته در مونتاژ بدنه به خاطر تلرانسی که در ساختمان قطعات وجود دارد و همچنین عدم اطمینان پانچ زنی در مرحله فلزکاری بعضی از سوراخ کاریها در این بخش روی قطعات صورت

     می گیرد که در بخش فرآیند شرح آنها داده خواهد شد.

    4- مونتاژ الکتریکی:

    بدنه و اسکلت مونتاژ شده در بخش مونتاژ وارد این بخش می شود و در این بخش کلیه ادوات الکتریکی شامل ، فیوز کلید کنتاکتور رله پریز فتوسل لامپ و شینه ها روی اسکلت داخلی تابلو نصب می شود و این اسکلت داخلی ، روی پایه های داخلی تابلو نصب می شود. البته در مورد (شینه های الکتریکی) داخل تابلو باید توضیح داد که این شینه ها از (نوارهای مسی) که به صورت کلاف هستند در بخش (برش شمش) با توجه به اندازه های مورد نیاز بریده و خم و سوراخ می شود و روی آن (وار نیش) قرار می گیرد سپس مدار توسط تکنسین برق تست می شود و تابلو تکمیل شده به انبار مربوطه منتقل می شود .

    ملاحضات فنی پیرامون تولید محصول:

    ورقه های موردنیاز در این تابلو از (ورقه های فلزی روغنی) به ضخامت 2mm ساخته می شود و ابعاد تابلو متناسب با قطعات نصب شده در داخل آن می باشد بطوری که در موقع کار اپراتور روی تابلو به راحتی امکان دسترسی به تمام قطعات داخلی آن باشد و همچنین در صورت لزوم بتوانیم قطعات جانبی را به مدار وصل کنیم.

    برای ایمنی بیشتر اپراتور در هنگام کار باید در این تابلو بجز (درب اصلی) ، دربی برای (محافظت شینه ها) نصب شود در این تابلو (سلولهای مربوط به روشنایی معابر باید جدا از (سلولهای توزیع) در نظر گرفته شود و اتصال سلولهای توزیع باید از شینه های مسی یا آلومینیومی باشد و مدار روشنایی معابر این تابلو باید توسط (کنتاکتور و از فتوسل) فرمان گیرد این فتوسل روی دیواره کلاهک نصب می شود.

    در قسمت (رنگ آمیزی) بایستی نوع رنگ متناسب با شرایط (آب و هوایی) انتخاب شود و حتما عملیات (چربی زدایی) باید قبل از رنگ آمیزی صورت گیرد. نوع ضخامت رنگ استفاده شده هم باید توجه نمود که با آگاهی از محل نصب تابلو بین   20-40 میکرون متغیر است.

    شینه های مورد استفاده در این تابلو باید از جنس مس یا آلومینیوم با ضخامت (30*3mm) (طبق استاندارد) انتخاب شود و محلهای اتصال پس از سوراخ کاری کاملا تمیز شده و توسط پیچ و مهره به همدیگر متصل شوند تا حداکثر (هدایت الکتریکی) به وجود آید و شینه ها زیاد گرم نشود.

    کابل ها در تابلو باید حتما توسط کابلشو به شینه ها متصل شود.

    برای نصب سیم (ارت) باید حتما شینه مربوطه روی (کفی تابلو) محکم شود.

    قطعات بکار رفته در این تابلو از قبیل کلید و کنتاکتور فیوز رله فتوسل و غیره باید به نحوی وصل شود که برای (تعمیر) به راحتی در دسترس باشد و از (مارک های دارای استاندارد جهانی) تهیه شود. 

  • فهرست و منابع گزارش کارآموزی نحوه تولید تابلو های برق صنعتی شرکت ارت برق الکترونیک

    فهرست:

    مقدمه. 4

    اهمیت موضوع. 5

    بیان موضوع. 5

    روش تحقیق. 5

    تابلوهای فشار متوسط.. 5

    تابلوهای تولیدی شن و ماسه. 6

    تابلوهای وسایل اندازه گیری.. 7

    مراحل کلی ساخت تابلو: 7

    بخش های کنترل کیفیت تابلو. 14

    منابع. 58

     

    منبع:

    سایت رشد

    سایت دانشجو

    کتاب برقکار صنعتی

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت