پروژه کارآفرینی ارزیابی ایجاد کارخانه تولید چراغ خودرو

تعداد صفحات: 86 فرمت فایل: word کد فایل: 400003564
سال: قبل از 1390 مقطع: صنایع دسته بندی: طرح توجیهی کارآفرینی صنایع فلزی و خودروسازی
قیمت قدیم:۱۱,۴۰۰ تومان
قیمت: ۸,۶۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پروژه کارآفرینی ارزیابی ایجاد کارخانه تولید چراغ خودرو

    فصل اول

    بررسی بازار

    مقدمه:

    طرحی که در پیش رو داریم، طرح ارزیابی ایجاد کارخانه تولید چراغ خودرو است و از زیر مجموعه های صنعت خودروسازی محسوب می شود و در مونتاژ خودرو بکار می رود .

    چراغ خودرو واژه عامی است، می توان آنرا شامل قطعاتی مانند: چراغ جلو، چراغ های راهنما، چراغهای خطر عقب، چراغهای پلاک و چراغهای داخل اتومبیل دانست.

    بی شک صنعت خودروسازی از بزرگترین صنایع تولید جهان است که دوره ها و تحولات بسیار مهم صنعتی از دل این صنعت برخاسته است بطور مثال عصر تولید انبوه از تغییر و تحولات در صنعت تولید و مونتاژ و در ابتدا در کارخانجات تولید خودروی Ford، توسط هنری فورد به جهان صنعت معرفی شد که زندگی بشر را بدون تردید دگرگون کرده است.

    در کشور ما نیز کارخانجات متعددی در زمینه تولید خودرو فعالیت می کنند که سابقه آن به دهه چهل شمسی بر می گردد و بعد از انقلاب نیز سرمایه گذاری های بسیاری در این زمینه، صورت گرفته است و هم اکنون کارخانجات متعددی در این زمینه مشغول فعالیت هستند.

    از اجزاء تشکیل دهنده یک خودرو می توان از انواع چراغهایی نامبرد که برای عملکرد خودرو در شرایط مختلف بسیار ضروری هستند. چراغها در خودرو انواع مختلفی دارندو  می توان انواعی از آن را نامبرد، مانند: چراغ جلو، چراغهای راهنما، چراغهای خطر عقب، چراغهای پلاک، چراغهای مه شکن، چراغهای داخل اتومبیل و از این قبیل.

    دلایل انتخاب محصول:

    در سالهای اخیر توجه خاصی به صنعت خودروسازی در کشور مبذول شده و سرمایه گذاریهای داخلی و خارجی نیز در این بخش جلب شده است و طرحهای نوینی در مورد تولید اتومبیل های خارجی و داخلی بررسی شده است. باتوجه به اینکه این محصول انواع مختلفی دارد و در صنعت خودروسازی مورد استفاده قرار می گیرد و با درنظر گرفتن اینکه صنایع خودروسازی در کشور رو به پیشرفت است و راه توسعه را در پی شگرفته است، سرمایه گذاری در این بخش می تواند همسو با صنعت خودرو بازده خوبی داشته و از حمایت های خاصی برخوردار گردد.

    در شرایطی که در بازار موجود پارامترهای رقابت مفهوم بیشتری پیدا می کنند و مشتریان امکان انتخابهای بیشتری دارند، وجود تامین کنندگانی که محصولاتی با کیفیت بالا تولید کنند بسیار مورد نیاز خواهد بود.

    دیگر انگیزه های تولیدچراغ خودرو ضریب مصرف بالای این محصول و انواع مخلتف آن در خودرو است. همچنین بازار لوازم یدکی نیز برای این محصول شرایط مناسبی دارد به این ترتیب که مصرف چراغ در تعمیرات اتومبیل بالاست و در هنگام اکثر تصادفات شهری و جاده ای اولین صدمات وارده به چراغ خواهد بود. در سالهای اخیر تقاضا برای انواع چراغهای تزئینی و لوکس نیز افزایش یافته و امکان تولید برای سلایق مختلف مهیا است.

    مسائل دیگری که بطور معمول برای هر سرمایه گذاری در یک طرح مدنظر قرار می گیرند نیز مانند سهم بازار، قیمت فروش و تمام شده مناسب ودیگر پارامترها نیز در ادامه مورد بحث قرار خواهند گرفت.

    نقش محصول در زنجیره تولید:

    همانطور که می دانیم این محصول به عنوان یکی از ورودیهای خط مونتاژ نهای یخودرو است و از اقلام واسطه صنعت خودرو بحساب می آید. در این زنجیره تولید، تولیداتی مانند ورق فولاد، حباب شیشه. مواد پتروشیمی، آلومینیوم، پیچ و واشر و غیره به عنوان ورودی و مواد اولیه بوده ودر حلقه قبلی زنجیره و تولید قرار می گیرند.

     

    زنجیره تولید چراغ خودرو

    از دیدگاه دیگر هنگامی که تولید با هدف بازار لوازم یدکی انجام می پذیرد این محصول به عنوان یک کالای نهایی و مصرفی محسوب می شود.

    معرفی محصول و موارد کاربرد آن:

    بطور کلی چراغ در اتومبیل بمنظور ایجاد روشنایی لازم و تامین دید مورد نیاز راننده و سرنشینان بکار می رود، البته برخی انواع چراغها جهت زیبایی بکار رفته و تنها جنبه تزیینی دارند. چراغ جلوی خودرو در هنگام شب نور مورد نیاز راننده برای روشن کردن مسیر حرکت و نیز مشخص شدن کناره جاده توسط چراغ سمت راست خودرو را تامین می نماید همچنین در طول روز برای جلب توجه بیشتر اتومبیلهای مقابل بکار می رود، البته این مطلب  در سالهای اخیر جزء قوانین و مقررات کشورهای غربی قرار گرفته است بصورتیکه هنگام روز نیز می بایست چراغهای جلو و عقب خودرو بطور دائم روشن باشند وکارخانجات تولید اتومبیل هم برای جلوگیری ازاهمال رانندگان در روشن کردن چراغها در طول روز سیستم چراغهای جلو و عقب خودرو را به سوییچ خودرو مربوط کرده بطوریکه با روشن شدن اتومبیل، چراغها نیز بصورت خودکار روشن میشود.

    از موارد کاربرد  چراغهای خطر نیز هشدار به رانندگان پشت سری هنگام رانندگی و ترمز کردن می باشد که راهنماهای عقب نیز معمولاً روی چراغهای خطر عقب نصب هستند و هنگام تغییر مسیر مانند چراغهای راهنمای جلو بکار می روند. چراغهای مه شکن جلو نیز هنگام هوای مه آلود مسافت کوتاهی در جلوی اتومبیل را روشن می کنند و چراغ مه شکن عقب نیز مانند راهنماهای عقب معمولاً
    روی چراغهای خطر عقب نصب شده و برای جلوگیری از تصادفات در هوای مه آلود مورد استفاده قرار میگیرند. چراغهای داخل اتومبیل برا ی تامین نور سرنشینان در مواقع لزوم بکار می روند.

    دیگر چراغهای تزیینی نیز، بمنظور زیبایی بیشتر بکار می‌روند.

    مطالعه سیستماتیک بازار:

    1-تعریف محدوده محصول – بازار:

    در این قسمت به معرفی محصول و بازار با درنظر گرفتن شاخص های مربوط به هریک می پردازیم.

     همانگونه که در قسمتهای قبل آمد، محصول چراغ خودرو است که وظیفه تامین روشنایی برای دید راننده و و... را بر عهده دارد. از نظر مشخصات ظاهری و کیفی نیز به برخی از آنها در ادامه اشاره خواهد شد.

    عامل دیگر در این بررسی بازار است. تولید این محصول برای بازار داخلی کشور ایران و درصدی نیز در آینده به صادرات به خاورمیانه و درصورت امکان اروپا اختصاص می یابد. اما در این بررسی، بازار مورد نظر از نظر جغرافیایی به داخل کشور ایران محدود می شود. همانطور گفته شد موارد مصرف این محصول تنها برای استفاده در خودرو بوده و مصرف کنندگان آنرا نیز دو گروه عمده تولیدکننده خودرو (ایران خودرو) و دارندگان خودرو، تشکیل می دهند. به این ترتیب مشخص می شود که این محصول چه وظایفی دارد، برای بازار چه منطقه ای، با چه موارد مصرفی و برای چه گروه های مصرف کننده ای تولید می شود.

    2-شناخت عوامل موثر در تقاضا:

    از جمله عوامل موثردر تقاضای این محصول می توان به موارد زیر اشاره کرد:

    الف) تقاضای مستقیم کارخانه سازنده، که به نرخ تولید خودرو توسط آن کارخانه بستگی دارد. از آنجایی که چراغ محصولی بدون جانشین است کارخانه ملزم به تهیه آن خواهد بود و باتوجه به آمار تولید خودرو و کیفیت محصول، تقاضا انجام خواهد شد.

    ب) تقاضای محصول به عنوان قطعه یدکی – باتوجه به آمار تصادفات و فرسودگی ها و از کارافتادگی چراغ‌های اتومبیل تقاضا برای محصول انجام خواهد شد. از آنجا که داشتن چراغ از لحاظ قوانین راهنمایی و رانندگی الزامی است، تقاضا برای محصول به محض از کارافتادگی یا حادثه بایستی برآورده شود.

    ج) واردات و صادرات از عوامل دیگر موثر در تقاضای محصول است که در این مورد تقریباً به تمامی از خارج وارد می گردد.

    د) کالای جانشین، که برای این محصول نمی توان کالای جانشینی قائل شد.

    3-بخش بندی بازار:

    بخش بندی بازار براساس مناطق جغرافیایی، گروه های مصرف کننده و موارد مصرف انجام می گیرد. این بخش بندی در قسمت اول و در تعریف محدوده محصول – بازار انجام گرفته است که نتیجه آن به این ترتیب است که محصول برای بازار ایران و برای دو گروه مصرف کننده (تولید کننده و دارندگان خودرو) و برای تامین روشنایی و استفاده در خودرو تولید خواهد شد.

    4-شناخت اطلاعات لازم:

    جهت مطالعه بازار در این قسمت می بایست اطلاعات لازم را مشخص نماییم. برای این منظور به اطلاعات زیر نیازمندیم:

    شناخت تولید کننده خودرو و آمار تولید خودرو توسط تولیدکننده

    میزان خودروهای مموجود نزد دارندگان خودرو

    میزان تولیدات فعلی این محصول

    میزان واردات و صادرات محصول و شرایط ان

    آمار در مورد طرح های در دست اجرا در زمینه تولید این محصول

     

    6-انتخاب روش پیش بینی:

    در بررسی های مربوط به ارزیابی های طراحی ایجاد صنایع برای پیش بینی تقاضا از دوره ای پیش بینی بلند مدت یا میان مدت استفاده می شود که دوره ای شامل تا 5 سال آینده می شود. در این پروژه باتوجه به ینکه سعی شده تا پیش بینی ها با دقت بالایی انجام شود، از روش  رگرسیون یک

    متغیره استفاده شده است. باتوجه به روند تغییرات تقاضا که در قبل در مورد آن صحبت شد، این روش برای این روند از نظر آماری کاملاً مناسب خواهد بود.

    اگرچه زمان و هزینه یک روش دقیق ممکن است به تناسب بالا رود اما این زمان برای رسیدن به دقت موردنظر ترجیح داده شده است.

    ۷-پیش بینی:

    برای انجام این پیش بینی از اطلاعات آمار تولید خودروی پژو 206 توسط شرکت ایران خودرو استفاده شده است که در جدول زیر آمده است.

     

    سال 1380 1381 1382 1383
    میزان تولید 14511 32668 60231 70000
  • فهرست و منابع پروژه کارآفرینی ارزیابی ایجاد کارخانه تولید چراغ خودرو

    فهرست:

    فصل اول

    بررسی بازار..........................................................................................................4

    مقدمه..............................................................................................................................................4

    دلایل انتخاب محصول............................................................................................4

    نقش محصول در زنجیره تولید................................................................................5

    زنجیره تولید چراغ خودرو........................................................................................6

    معرفی محصول.......................................................................................................6

    شناخت عوامل موثر بر تقاضا....................................................................................7

    بخش بندی بازار ....................................................................................................7

    انتخاب روش پیش بینی..........................................................................................8

    فصل دوم

    طرح فنی............................................................................................................12

    ارزیابی روش های مختلف تولید.............................................................................14

    تشریح فرایند تولید................................................................................................14

    دستگاه و تجهیزات خط تولید.................................................................................17

    فرایند تولید قطعات چراغ پژو 206..........................................................................27

    تشریح عملیات ورد نیاز ساخت قطعه.......................................................................................27

    بررسی ایستگاه ها و شیوه های کنترل کیفیت.......................................................................28

    کنترل مواد اولیه.....................................................................................................30

    کنترل عملیات تولید................................................................................................30

    محاسبه ظرفیت برنامه تولید شرایط عملکرد...........................................................................33

    مواد بسته بندی.....................................................................................................37

    نقشه استقرار ماشین الات........................................................................................37

    نقشه جریان مواد.....................................................................................................40

    آزمایشگاه...............................................................................................................43

    تعمیرگاه................................................................................................................43

    تأسیسات برق.......................................................................................................43

    برق مصرفی سالیانه................................................................................................46

    تأسیسات آب.........................................................................................................47

    تأسیسات سوخت رسانی........................................................................................47

    تجهیزات حمل و نقل............................................................................................48

    سوخت مورد نیاز وسایل حمل و نقل.......................................................................................49

    تأسیسات گرمایش     ..........................................................................................49

    تأسیسات سرمایش.................................................................................................49

    سیستم اتفأ حریق..................................................................................................50

    نیروی انسانی مورد نیاز...........................................................................................51

    برآورد پرسنل تولیدی..............................................................................................51

    برآورد پرسنل غیر تولیدی........................................................................................53

    محاسبه سطح زیر بنا...............................................................................................54

    مساحت سالن تولید.................................................................................................55

    مساحت انبار............................................................................................................56

    مساحت آزمایشگاه...................................................................................................57

    مساحت ساختمان های اداری رفاهی خدماتی..........................................................................57

    مساحت زمین و محوطه سازی.................................................................................58

    نقشه جانمایی ساختمان ها.......................................................................................59

    زمان بندی اجرای پروژه............................................................................................60

    فصل سوم

    بررسی مالی...........................................................................................................62

    سرمایه در گردش.....................................................................................................62

    برنامه تولید سالیانه...................................................................................................62

    ارزش مواد اولیه.......................................................................................................63

    هزینه تأمین انرژی...................................................................................................65

    هزینه خدمات نیروی انسانی.........................................................................................................66

    اطلاعات مربوط به سرمایه ثابت.................................................................................70

    هزینه ماشین الات....................................................................................................70

    هزینه تجهیزات و تأسیسات عمومی.......................................................................................72

    هزینه زمین و ساختمان ها و محوطه سازی........................................................................74

    هزینه وسایط نقلیه عمومی و وسایل حمل نقل...................................................................76

    هزینه لوازم و اثاثه ا داری.....................................................................................77

    کل سرمایه گذاری...............................................................................................80

    هزینه های تولید.................................................................................................80

    هزینه های متغیر................................................................................................82

    قیمت تمام شده محصول....................................................................................83

    ارزیابی مالی و اقتصادی طرح...............................................................................84

     

     

     

    منبع:

    ندارد

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت