مقاله کارآفرین موفق علی رضا اصغر پور

تعداد صفحات: 10 فرمت فایل: word کد فایل: 400003254
سال: نامشخص مقطع: صنایع دسته بندی: طرح توجیهی کارآفرینی صنایع چوب و سلولزی
قیمت قدیم:۴,۸۰۰ تومان
قیمت: ۴,۶۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه مقاله کارآفرین موفق علی رضا اصغر پور

    علی رضا اصغر پور

    مؤسس: شرکت صنایع چوبی بهارنارنج

    شرکت صنایع چوبی بهارنارنج فعّالیت خود را از تاریخ 23 بهمن ماه 1380 با هدف تولید محصولات چوبی و MDF آغاز نمود. کارخانه‌ی این شرکت در زمینی به مساحت 000/7 مترمربّع و در فضای 000/3 مترمربّع و با دارابودن نیروی انسانی متخّصص در شهرک صنعتی بندپی شرقی احداث گردید. سالن‌های تخصّصی هریک از واحدهای تولید تحت کنترل و نظارت مهندسین مجرّب شامل: انبار موادّ اوّلیه، درودگری، پرسکاری و رنگ‌کاری می‌باشد. واحد MDF که خود به 3 بخش (برشپانل، لبه چسبان و مونتاژ اوّلیه) تقسیم می‌شود. نصب ماشین‌آلات و دستگاههای مدرن، سرآغاز فعّالیت همگام شرکت در زمینه‌ی MDF با تکنولوژی روز اروپا بود که باعث بالابردن سهم شرکت در بازارهای داخلی و خارجی و تضمین کیفیت موادّ اوّلیه‌ی آن گردید. این مجموعه در آبان‌ماه سال 84 موفّق به دریافت گواهینامه‌ی ISO9001 از شرکت IQM ایتالیا شد که موجب افزایش کارآیی، بهره‌وری و درنهایت ارتقاء کیفیت محصولات تولیدی قابل رقابت با محصولات بین‌المللی و رضایت بیش از پیش مشتریان تولیدات بهارنارنج گردید. علیرضا اسماعیل‌پور که در سال 1341 در محلّه‌ی بیژن‌حاجی بابل متولّد شد و مدیرعامل شرکت بهارنارنج می‌باشد، درباره‌ی انتخاب این شغل چنین می‌گوید: «در سال 1359 بعد از گرفتن دیپلم به علّت تعطیلی دانشگاهها و انقلاب فرهنگی ناچار به بازار روی آوردم. بدلیل علاقه به رشته‌ی الکترونیک جهت آموزش اوّلیه به صندوق کارآموزی مراجعه نمودم که با تکمیل ظرفیت در این رشته مواجه شدم که به‌ناچار رشته‌ی چوب و نجّاری را پذیرفتم و یک دوره‌ی آموزشی سه‌ماهه را پشت‌سر گذاشتم و در بعدازظهرها هم نزد استادکاری به‌نام آقای “دایی‌پور” به‌صورت کارآموزی می‌کردم، او شرطی را برای پذیرش من گذاشته‌بود. این‌که تمام مغازه‌اش را در مدّت یک‌هفته تمیز کنم تا بعد تصمیم بگیرد که آیا مرا پذیرا است یا خیر؟ شاید حدود دو وانت‌نیسان از مغازه‌ی او خاک ارّه و پوشال را جمع‌آوری کردم و بعد از یک هفته استاد گفت: اگر این‌کار را نمی‌کردی تو را پذیرا نبودم. بلافاصله بعد از 3 ماه آموزش با000/2 تومان سرمایه‌ی اوّلیه که از 1600 تومان فروش دوچرخه‌ام (چون رشته‌ی ورزشی‌ام دوچرخه‌سواری بود) و 400 تومان قرض از چندجا مغازه‌ای 20متری در حوالی اوقاف با ماهی 1000 تومان اجاره کردم و ابزار اوّلیه‌ی نجّاری را خریداری کردم.»

    اوّلین سفارش

    «اوّلین سفارش من ساخت میز سماور به قیمت 300 تومان بود که با دریافت اوّلین دستمزد بسیار خوشحال شدم.»

    گسترش کار

    «بعداز اینکه در سال 60 جواز رشته‌ی نجّاری را گرفتم، از همان موقع کارم را گسترش دادم و پس از 3 تا 4 سال کارم در سطح بالا توسعه یافت و به‌ناچار مغازه‌ام را تعویض و در کمربندی غربی مغازه‌ای با مساحت 150 متری خریداری کردم. چون هدف اوّلی‌ه‌ام بیشتر جذب نیروی کار بود و چون علاقه‌ی زیادی به این رشته داشتم از سال 71 کارم آنقدر گسترده شد که نمی‌توانستیم با آن مغازه‌ی کوچک جواب مشتریان را بدهیم. به‌همین‌خاطر شرکت صنایع چوب مامطیر را در جادّه‌ی کیاکلا تأسیس کردم. از سال 1380 با تفکر ایجاد فضای تولیدی مستقل و اشتغال‌زا اقدام به تأسیس شرکت بهارنارنج کردم. در سال 1381 قطعه‌زمین به مساحت 000/7 مترمربّع در شهرک صنعتی بندپی شرقی خریداری کردم و طرحی را با اشتغال 33هزار نفر ارائه دادم که در شهریور 1382 به بهره‌برداری رسیده و در گام اوّل 12 نفر مشغول بکار شدند.

    در این‌سال محصولات تولیدی چوبی بهارنارنج عرضه می‌ِد. از سال 1383 با توجّه به ورود محصولات MDF به بازارهای جهانی و داخلی و همچنین استان مازندران خطّ تولید محصولاتMDF و جدیدترین و پیشرفته‌ترین ماشین‌آلات روز اروپا را در کارخانه مستقر نمودم که خود باعث افزایش نیرو به 33 و سپس به 48 نفر شده‌است.»

    MDF چیست؟

    MDF از مشتقّات چوب بوجود می‌آید (که بصورتهای تارهای مویی الیاف درمی‌آورند) و بوسیله‌ی پرسهای قوی آن را فشرده می‌کنند و اگر بخواهند آن‌را ضدّ آب کنند، قبل از آنکه به‌صورت خمیر است با پارافیل مخلوز می‌کنند. نوع روکش‌های MDF متفاوت و دارای تنوّع رنگ بسیار است.»

    تهیه‌ی موادّ اوّلیه

    «موادّ اوّلیه که در بازار ایران از آن استفاده می‌شود از روسیه وارد می‌شود که توسّط تاجران ایرانی خریداری می‌گردد. برای تهیه‌ی MDF چون در داخل ایران کارخانه‌ی تخصّصی تولید MDF نداریم، هرچند در چمستان نور شرکتی است که MDF تولید می‌کند، امّا ابعاد کار آن طوری است که استاندارد روز نیست. به‌همین دلیل تمام MDF های موجود در بازار ایران بیش از 80 تا 90 درصد از ترکیه وارد می‌شود زیرا حدود 19 کارخانه‌ی بزرگ تولید MDF وجود دارد.»

    سطح کار

    «ما روی کیفیت اهمّیت خاصّی قائل هستیم و تمام مراحل تولید ما از روی نقشه و استاندارد است. در واقع سیستم مدیریت کیفیت را استقرار دادیم و این سیستم باعث شد که مشتریان ما افزایش پیدا کردند. منتهی تولید ما جوابگوی این حجم مشتری نیست. به‌همین‌خاطر مجبور شدیم طرحهایمان را توسعه دهیم و هدفمان این است که شعبه‌هایمان را در سطح کشور افزایش دهیم. هرچند ما در مجموع شش شعبه داریم. (دوشعبه در بابل-یک شعبه ساری- یک شعبه گرگان-یک شعبه گنبد و یک شعبه بندرترکمن) امّا در برنامه‌ای که تدوین نمودیم در شهرهای تهران، اصفهان و شیراز نمایندگی‌هایمان را دایر خواهیم کرد. کاری که در بهارنارنج انجام دادیم یک تنوّعی بود در صنایع چوب بابل و حتّی مازندران.

    وجود مبلمان چینی

    «مبلهای چینی به‌عنوان یک رقیب جدّی به‌حساب نمی‌آید، امّا این باعث شده که ما سطح کارمان را بالا ببریم که بتوانیم با آنها به رقابت بپردازیم. مشکلی که در کالای چینی است این است که کالای ضعیفی هستند. یعنی قدرت دوام ندارند و فقط روی زیبایی آنها کار شده‌است و در مازندران در درازمدّت این کالاها جوابگو نیستند.»

    رطوبت و تغییر حجم چوب

    «در کارگاههای ما واحد کوره، چوب‌خشک‌کنی وجود دارد، استاندارد رطوبت چوب باید 8 تا 12 درصد باشد، مشکلی که نجّاری‌های دیگر دارند واحد چوب‌خشک‌کنی ندارند و به آن اهمّیت نمی‌دهند. در مازندران فقط ما تنها دارای کوره هستیم. چوب که خشک می‌شود مقومت آن دو برابر می‌شود و چسب‌پذیری آن بابل می‌رود. از جمله در منازل بعلّت رطوبت زیاد تغییر حجم در چوب پدید نمی‌آید و لاروهایی که در چوب وجود دارد با گرمای بالای 70 درجه از بین خواهندرفت. ابعاد کوره 5/4 در 9 متر است و به‌صورت واگنی ساخته می‌شود. هر 15 روز می‌توانیم چوب خشک کنیم و دو کوره چوب‌خشک‌کنی داریم که نزدیک به 100 مترمکعب در ماه ظرفیت خشک‌کردن را دارند.

    وضعیت صادرات

    «ازجمله الزامات صادرات این است که حتماً باید دارای استاندارد اروپایی بود که خوشبختانه این شرکت در آبان‌ماه 84 استاندارد بین‌المللی ISO9001 را کسب نمود که جزء شرکتهای معدودی هستیم که ISO9001 داریم و ازجمله کارهایی که برای صادرات حائز اهمّیت است حتماً باید واحد بسته‌بندی داشته‌باشند. یعنی کارها به‌صورت اتّصالات است که در اروپا انجام می‌شود و ما این دستگاه را از ایتالیا وارد کردیم که برای کارهای با حجم بالا مانند یک کمد 2 متر در 3 متر فضای زیادی را اشغال می‌کند. می‌خواهیم این به‌صورت بسته‌بندی انجام دهیم. فعلاً طرح مطالعاتی داریم که صادرات به کشورهای آسیای میانه و دُبی بزودی صورت گیرد. 

  • فهرست و منابع مقاله کارآفرین موفق علی رضا اصغر پور

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت