تحقیق مقاله کارآفرینی

تعداد صفحات: 449 فرمت فایل: word کد فایل: 3189
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: تحقیق مقاله سایر موضوعات
قیمت قدیم:۴۷,۹۰۰ تومان
قیمت: ۴۴,۹۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله کارآفرینی

    فصل اوّل

    مقدمه تحقیمقدّمه

    کارآفرینان کسانی‌اند که با ایجاد محصولات و خدمات نوین مورد نیاز مردم، درآمد خوبی کسب می‌کنند. واژه (Entrepreneur) که در فارسی کارآفرین ترجمه شده است، در بردارنده معنای موفّقیت است. این واژه به معنای محصولات، ابداعات، کیفیت و خدمات نویندر درون یک شرکت است. این واژه به معنای نوع خاصی از روحیه ،‌ سر زندگی و فضیلت است. ای. ا . باتلر[1]، مفسر روزنامه تجاری، آن را «شوق خلقت» می­نامد. از همه مهمتر، این واژه به اشخاص پراراده‌ای اطلاق می‌شود که اراده، خلّاق، پایداری و موفّقیت اجتناب ‌ناپذیرشان، آنها را به رهبران و قهرمانان روز تبدیل می‌کند (کوک،ترجمه تیموری.1382. ص15).

    افق کارآفرینی:

     کارآفرینی واژه­ای جادویی است. وقتی در حد یک کلمه به آن نگاه کنید، چیزی بیش از ایجاد اشتغال به ذهن القاء نمی­شود. امّا اگر در این واژه تعمّق کنید، و به خلّاقیت که جوهره آن است دست پیدا کنید. آن گاه جادوی این واژه بر شما عیان خواهد شد، و شما خود نیز جادو خواهید شد. گرچه بسیاری از افراد به امید کار وارد این گود می­شوند، امّا در ادامه نواهایی خواهند شنید و رنگ­هایی خواهند دید که تاکنون از آن بی خبر بوده­اند. و بدین شیوه فرد جادو می­شود. البته آنچه بیان شد درون خود فرد است و کارآفرینی همانند آینه­ای آن ­را به فرد باز می­نمایاند. کارآفرینی طریقی است که به جان آفرینی ختم می­شود؛ به زبان دیگر کارآفرینی همان طریق خود شکوفایی است. کارآفرینی عرصه وسیعی به ابعاد تخیّل بشر دارد. و در یک کلام عرصه نامحدود دارد. از مروارید بافی یک دختر نابینا در بازارچه خود اشتغالی پارک لاله تهران گرفته تا تدوین سیاست­های جهانی آمریکا در کاخ سفید. در سال 1985 بحث در باره دولت­های کارآفرین در عصر اطلاعات شکل گرفت و این بحث در دوره ریاست جمهوری کلینتون به اوج خود رسید. به­طوری­ که کلینتون رئیس جمهور وقت امریکا بیان کرده بود که اگر بخواهیم بر دنیا حاکم باشیم، راهی نداریم جز این که برای در دست گرفتن دنیا، هم سیاست جدیدی را برگزینیم و هم سطح و گونه جدیدی از خدمات را به عموم مردم دنیا ارائه کنیم. برای تحقق این امر بحث بازآفرینی دولت را مطرح می­کنند. اسبورن و گابریل[2] اصول بازآفرینی دولت را به شرح ذیل ارائه نمودند (غریبی،1381. ص23).

    هدایت و رهبری به­ جای ((فعّالیت اجرایی)) .  

    قدرتمند سازی به جای خدمتگزاری.

    تزریق رقابت به عرصه خدمات.

    دگرگون سازی  سازمانهای قاعده مدار.

    سرمایه گذاری بر روی دستاوردها و نوآوری­ها.

    ارضای نیازهای مشتری ونه بروکراسی.

    پیشگیری به جای درمان.

    حرکت از سلسله مراتب به سمت مشارکت و کارگروهی.

    استفاده از مکانیزم بازار به عنوان اهرمی قوی برای تغییرات.

    با نگاهی به اصول بازآفرینی دولت، تعدادی از این اصول در واقع همان اهداف کارآفرینی است. همین کارآفرینی در مسیر رشد خود به کارآفرینی سیاسی و یا آنچه که ذکر شد (دولت کارآفرین) ختم می­شود.

    اهمّیت کارآفرینی:

    کارآفرینی نوش داروی لحظات دشواری:

    کارآفرین می‌تواند در حالت اضطراری پاسخگو باشد. او در صورت نیاز می‌تواند فوراً تصمیم‌گیری کند. برای این کار، او باید حوادثی را که ممکن است در آینده اتفاق بیفتد پیش‌بینی کند و از عواقب آن آگاه باشد. ماهیت شغلی کارآفرینی، سرمایه‌گذاری طولانی مدت، پیش‌بینی جایگزین‌ها و عواقب آنها قبل از اتفاق، پیش‌بینی تغییرات و آمادگی تطبیق با این شرایط را ایجاب می‌کند (سالازار و همکاران،ترجمه نطاق،1380،ص45).

    کارآفرینی مسیر خود شکوفایی:

    کارآفرینی یک فرآیند اجتماعی است که در آن کارآفرین با اشتیاق و پشتکار درکار، خویشتن خویش را پیدا می‌کند و از بند عادات و سنّت‌های مرسوم رها می‌شود (احمدپور/نقل از سعیدی کیا ، 1382،ص35). کارآفرینی عامل رشد و شکوفایی استعدادها و سوق دهنده به سوی خود شکوفایی است (کشتکاران.1381.ص121). کارآفرینی توانایی‌های انباشته فردی را آزاد می‌کند. نیاز‌هایی مانند استقلال و اتّکا به نفس نمونه‌هایی هستند که با توسعه کارآفرینی در افراد امکان بروز پیدا می‌کنند. بر اساس تحقیقات انجام شده در میان خانوار‌های کشور انگلستان افراد در کنار انگیز‌‌ه‌های مادی مانند پول و سمت، کارآفرینی را راهی برای ارضای برخی نیاز‌های معنوی خود مانند آزادی، استقلال و کسب جنب و جوش در زندگی انتخاب می‌کنند (گزارش منتشر شده توسط اتحادیه اروپا، سال 2003 /نقل از سایت موسسه خانه پژوهش نواندیش).  

    کارآفرینی بعنوان جوهره رویش سیستم اقتصادی:

    کارآفرینی موتور توسعه‌ی اقتصادی است. آن‌چه کارآفرینان مخاطره‌جو انجام‌‌‌ می‌دهند نوعی "تخریب خلاق" در نظام اقتصادی و ایجاد ساختارها و مناسبات اقتصادی جدید است.کارآفرینی طبق مدل توسعه اقتصادی « شومپیتر[3] »‌، ‌تخریبِ خلّاق[4] است که به عنوان یک نیروی برانگیزاننده در توسعه  اقتصادی جامعه، لازم و ضروری است (کوراتکو و هاجتس[5]/ نقل از احمدپور، 1380، ص10). تخریب خلاق در واقع همان قدرت جوانه زدن است، جوانه­های که طراوت و شادابی را به سیستم اقتصادی باز می­گرداند. تداوم حیات اقتصادی را فراهم می­کند. چنانچه این توان از یک سیستم اقتصادی سلب شود، اگرچه بالاترین توان را نیز داشته باشد، بالاخره از بین خواهد رفت. تنها راه تداوم حیات اقتصادی کارآفرینی است.

    کارآفرینی فرایند خلق ارزشها  است:

     کارآفرین با عمل خود سه ارزش را خلق می کند.

    1- ارزش اقتصادی (ثروت): کارآفرینی فرایند خلق و توزیع ثروت در اجتماع است.

    2- ارزش اجتماعی: کارآفرین با کار خود از یک سو به تقاضا های افراد اجتماع جواب میدهد و از سوی دیگر باخلق ثروت، رفاه و آسایش را به اجتماع ارزانی می دارد و این­ها خود ناشی از حس احترام و ارزش برای دیگران می باشد.اگر نتوان گفت که انگیزه اوّلیه کارآفرینی پاسخ به نیازهای اجتماعی است، امّا تداوم کارآفرینی وابسته به این امر می باشد.

    3- ارزش وجودی (خلق معنای زندگی): مکتب معنی درمانی برای معنا بخشیدن به زندگی سه راه را پیشنهاد می‌کند.[6] یکی از این راهها عبارتست از خلق چیزی در جهان، که کارآفرینی این فرایند را فراهم می­کند.

     

     

     

    بیان مساله:

     از دیدگاه کتل شخصیت چیزی است که امکان پیش بینی آنچه را که شخص در یک موقعیت معین انجام خواهد داد می­دهد (کتل[7]/نقل از شولتز ترجمه سید محمدی).

    هدف از مطالعه شخصیت و ویژگی­های شخصیتی، پیش بینی کردن رفتار است. یعنی پیش بینی کردن آنچه یک فرد در پاسخ به یک موقعیت معین انجام خواهد داد. تنها زمانی که ما صفات یک نفر را بشناسیم می­توانیم پیش بینی کنیم که آن شخص چگونه در یک موقعیت رفتار خواهد کرد.

    رفتار فرد حاصل تعامل ویژگی­های شخصیتی با شرایط و عوامل محیطی است. بدون شک رفتار همه انسانها از شرایط اجتماعی و ویژگیهای شخصیتی آنها  ناشی می­شود. آنچه مهم است اینست که جنبه فاعلیت به کدام بخش مربوط می­شود؟ در پس رفتارهای جدید معمولاً فاعلیت به ویژگیهای شخصیتی و برداشت فرد از آن موقعیت بر می­گردد. در کارآفرینی نیز چنین شرایط حاکم است. به طوری که دانلد اف[8] در این زمینه چنین بیان می­کند: بازاریابی مهم است؛ امور مالی حائز اهمّیت است؛ حتی کمک به نهادهای عمومی نیز اهمّیت دارد. ولی هیچ یک از آنها به تنهایی باعث ایجاد کارهای جدید نمی‌شوند. از همین رو به شخصی نیاز داریم که در ذهن او،‌ کلیه حالات ممکن گرد هم آورده شوند، باور داشته‌باشد. برای این موارد به یک دیدگاه روان‌شناختی حقیقی از کارآفرینی نوین نیاز است (دانلد اف.ریچارد ام، ترجمه عامل محرابی.1383 .ص128).

    با پررنگ شدن نقش کارآفرینان در توسعه اقتصادی، روان­شناسان با هدف ارائه نظریه­هایی مبتنی بر ویژگیهای شخصیتی و همچنین با تفاوت قائل شدن بین کارآفرینان با مدیران و غیر کارآفرینان، به بررسی ویژگیهای روانشناختی کارآفرینان پرداختند ( فرن هام[9] 1994/به نقل از احمدپور 1380).

    شناسایی ویژگی­های شخصیتی کارآفرینان از اهمّیت خاصی برخوردار می­باشد. برای ترویج و پرورش صفت کارآفرینی در اجتماع نیازمند شناخت ویژگیهای شخصیتی و روان شناختی مؤثّر در امر کارآفرینی می­باشیم. هدف این تحقیق نیز بررسی ویژگیهای شخصیتی و روان شناختی مؤثّر در کارآفرینی است. به همین منظور پنج ویژگی شخصیتی و روان شناختی در نظر گرفته شده است، و به بررسی و مقایسه این پنج ویژگی دربین کارآفرینان و افراد عادی پرداخته­ایم. این پنج ویژگی عبارتند از:

     

     

     

     

    - خودپنداره[10]:

    خوپنداره ارزیابی کلی فرد از شخصیت خودش است. این ارزیابی ناشی از ارزیابیهای ذهنی است که معمولاً از ویژگی‌های رفتاری خود به عمل می‌آوریم. در نتیجه، خوپنداره ممکن است مثبت یا منفی باشد (فرهنگ توصیفی اصطلاحات روانشناسی،برنو،ترجمه یاسایی وطاهری.1370. ص109).

    - باورهای خودکارآمدی[11]:

     منظور از باورهای خود کارآمدی، باورهای شخص درمورد توانایی برای کنار آمدن با موقعیت‌های متفاوت (فرهنگ روانشناسی و روان پزشکی،پورافکاری.1373.ص1364).

    - منبع کنترل[12]:

     منبع­کنترل، به انتظار تعمیم یافته در مورد تقویت‌هایی اشاره می‌کند که تحت کنترل درونی - بیرونی هستند. افراد بین این دو جهت‌گیری قرار می‌گیرند. در یک طیف افراد دارای کنترل درونی قرار دارند که معتقدند تقویت­ها با تلاش شخصی، توانایی و ابتکار تعیین می‌شود. در طرف دیگر، افراد دارای کنترل بیرونی هستند که معتقدند تقویتها توسط افرادی دیگر، ساختارهای اجتماعی، شانس یا سرنوشت تعیین می‌گردد (راتر، 1966به نقل از گوردن ای ،ترجمه غضنفری و یزدانی،ص173).

    - خلّاقیت[13]:

    خلّاقیت عبارت است از فرایندهای ذهنی که منجر به یافتن راه­حل­ها، ایده­ها، مفهوم سازیها، شکلهای هنری، تئوریها و فرآوردهایی می­شود که بی همتا و تازه هستند (لغت نامه روانشناسی پنگوئن به نقل از فیض بخش،1381،ص12).

    - هوش هیجانی[14]:

    گلمن(2001) هوش هیجانی را مهارتی می­داند که دارنده آن می­تواند از طریق خودآگاهی، روحیات خود را کنترل کند؛ از طریق خود مدیریتی آن را بهبود بخشد؛ از طریق همدلی، تاثیر آنها را درک کند  و از طریق مدیریت روابط به شیوه­ای رفتار کند که روحیه خود و دیگران را بالا ببرد (به نقل ازخائف الهی، دوستار.1382.ص54). 

     

    هدف پژوهش

    این پژوهش در پی شناخت ویژگی­های روان­شناختی و شخصیتی مؤثر در امر کارآفرینی می­باشد. برای دست­یابی به این هدف محقق پنج ویژگی شخصیتی و روانشناختی را مشخص نمود و به امر ارزیابی آن در افراد کارآفرین و مقایسه آن با افراد عادی پرداخته است.

     

    اهمّیت موضوع تحقیق :

    مطالعه کارآفرینی نوین با خصوصیاتی منطقی ویژگیهای روان­شناختی «کارآفرینان» آغاز شد. با گذشت سال‌ها تعداد بیشتری از ویژگی­های شخصیت شناسی کنار گذاشته‌اند، رد شده‌اند، یا حداقل به طور نامؤثر مورد سنجش قرار گرفته‌اند. نتیجه این بود که تقریباً به هر چیزی پرداخته شد. مگر فرد. شرایط اقتصادی مهم هستند، بازاریابی مهم است؛ امور مالی حائز اهمّیت است؛ حتی کمک به نهادهای عمومی نیز اهمّیت دارد. ولی هیچ یک از آنها به تنهایی باعث ایجاد کارهای جدید نمی‌شوند. از همین رو به شخصی نیاز داریم که در ذهن او،‌ کلیه حالات ممکن گرد هم آورده شوند، باور داشته ‌باشد. برای این موارد به یک دیدگاه روان‌شناختی حقیقی از کارآفرینی نوین نیاز است (دانلد اف، ریچاردام، ترجمه عامل محرابی،1383،ص128).

     به دلایل ذیل شناخت ویژگی­های روان­شناختی و شخصیتی کارآفرینان از اهمّیت ویژه­ای  برخوردار می­باشد.

    1- شناخت افراد مستعد کارآفرینی:

    برای چنین شناختی باید ویژگی­های مرتبط با کارآفرینی را شناسایی کرد. داشتن ویژگی­های خاص روان­شناختی و شخصیتی از ملزومات کارآفرینی است توسعه کار آفرینی نیازمند تربیت افراد کار آفرین می‌باشد. در سرتاسر دنیا مراکز مختلفی برای آموزش و آماده کردن افراد جهت کارآفرینی وجود دارد. یکی از راههای سریع در آموزش کارآفرینی اینست که افرادی را که بصورت بالقوه از روحیه کارآفرینی برخور می­باشند شناسایی نموده و سپس امکانات لازم را جهت به فعلیت رساندن آنها را فراهم ­نمایند.

    2- توسعه و تشویق بینش کارآفرینی:

    در تربیت کارآفرین دو عامل مدّ نظر می‌باشد؛ که یکی ازاین عوامل رویکرد شناخت ویژگی­های روان­شناختی و رفتار کارآفرینانه فرد می­باشد. در این دیدگاه، ویژگی­های کارآفرینان را برای فرد بیان کرده و راه‌های کسب این توانمندی‌ها و ویژگی­ها را به او نشان می‌دهند تا فرد تشویق شود و با کسب توانایی‌های فردی دست به فعّالیت‌های کارآفرینانه بزند. به عبارتی با این عامل، بذر را تقویت می‌کنند و با شیوه‌های اصلاح نباتات کاری می‌کنند که این بذر در هر خاک و شرایط سخت جوی رشد کند و بتواند در عرصه رقابت دوام آورده و پایدار بماند (سعیدی کیا،1382،ص133).

    3- ساخت وتهیه آزمونهای روان شناختی معتبر در زمینه کارآفرینی:

    برای ساخت یک آزمون معتبر در زمینه کارآفرینی باید از ویژگیهای مؤثر در این امر اطلاع داشته باشیم. 

    دلائل ضرورت تهیه آزمونهای کارآفرینی:

    1-3  امروز یکی از مهمترین اولویتهای حرفه­ای شناخت کارآفرینان بالقوه می­باشد. چراکه این افراد را می­توان با سرمایه گذاری اندکی به کارآفرینان موفقی تبدیل نمود.

    2-3 شناخت افرادی با ویژگیهای کارآفرینی برای سازمانها و شرکتها یک امر حیاتی است. زیرا با شناسایی این افراد و قرار دادن آنها در جایگاه مناسب می­توان میزان بهره وری سازمان را بسیار بالا برد. برعکس اگر چنین افرادی شناسایی نشوند و همانند سایرین با آنها برخورد شود نه تنها در پیشبرد اهداف مؤثر نمی­باشند بلکه به صورت ناخودآگاه به مانع تبدیل می­شوند. با یک آزمون مناسب  به راحتی می­توان چنین افرادی راشناسایی  نمود.

     

    4- مشاوره کارآفرینی:

    توجه به مشاوره کارآفرینی یک ضرورت جدی در امر توسعه کارآفرینی می­باشد. یک مشاور کارآفرینی باید به صورت کاملاً تخصصی از ویژگیهای فردی موثر در امرکارآفرینی اطلاع داشته باشد. این امر مستلزم شناخت ویژگیهای موثر درکارآفرینی است. 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله کارآفرینی

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

     

          منابع فارسی

     

     

     

    ابوترابیان، محمدرضا. (1382). پرورش نسل خلاق در ایران، تهران: انتشارات مدرسه.

    اتکینسون ل، اتکینسون س و هیلگارد، ر. (1375). زمینه روانشناسی، ترجمه، محمدنقی براهنی و همکاران.جلد اول، تهران:  انتشارات رشد.

    احمدپور داریانی، محمود. (1380). کارآفرینی، تهران: ناشر شرکت پردیس57 .

    اسدی، جوانشیر. (1382). بررسی رابطه بین هوش هیجانی، فرسودگی شغلی و سلامت روان کارکنان شرکت ایران خودرو، پایان نامه کارشناسی ارشد چاپ نشده، دانشگاه علّامه طباطبایی

    استوارت،ایان. جوینز، ون. (1383). تحلیل تبادلی نوین، ترجمه ثریا سفیدپر، تهران: انتشارات کیافر.

    اسمعیلی، معصومه. (1383). بررسی تأثیر آموزش مولفه­های هوش هیجانی (آگاهیهای درون فردی، آگاهیهای بین فرد، مهارتهای مقابله­ای و...) بر افزایش سلامت روان، پایان نامه دکتری، چاپ نشده، دانشگاه علامه طباطبایی

    اسمیت، هیرم. (1382).مدیریت برخود، ترجمه کمال هدایت، تهران: نشر فرا

    اعرابی، سید محمد. (1381). تبیین عوامل توفیق کارآفرینان و ارائه الگوی مناسب کارآفرینان در بازار ایران. منتشر شده در کتاب مجموعه مباحث و مقالات اولین کنگره کارآفرینی در بخش بهداشت و درمان، تهران: انتشارات سیمای فرهنگ.

    آقایی فیشانی، تیمور. (1377). خلّاقیت و نوآوری در انسان­هاو سازمان­ها، تهران: نشر ترمه.

    براندن، ناتانیل. (1377). رمز خویشتن یابی یا روان شناسی اعتماد به نفس، ترجمه جمال هاشمی، تهران: انتشارات شرکت سهامی انتشار.

    برونو، فرانکو. (1370). فرهنگ توصیفی اصطلاحات روانشناسی، ترجمه مهشید یاسایی و فرزانه طاهری، تهران: نشر طرح نو.

    بهزادیان نژاد، قربان. (1382). ضرورت توجه به کارآفرینی و فناوریهای پیشرفته، منتشر شده در کتاب مجموعه مقالات کارآفرینی و فناوریهای پیشرفته.گردآورنده حمید هاشمی. انتشارات دانشگاه تهران.

    بهمنی، پردیس. (1384 ). خلّاقیت و نوآوری. منتشر شده در اینترنت، سایت http://www.went.com

    بوزان، تونی. (1366). از بهترین کارآئی مغزت استفاده کن، ترجمه محمد، مربوط، تهران: انتشارات کتاب برای همه

    بوشهری، علیرضا. (1384). دریچه­ای به سوی کارآفرینی تکنولوژیک، منتشر شده در اینترنت، سایت

    http://www.Sharifthinkank.com/Html/A–Window–to–technological Enterpreneurship.htm

    بولتون، رابرت. (1383). روان شناسی روابط انسانی، ترجمه حمید رضا سهرابی، تهران: انتشارات رشد

    بوهم، دیوید. (1381). درباره خلّاقیت، ترجمه محمدعلی حسین نژاد، تهران: انتشارات نشر ساقی.

    بیابانگرد، اسماعیل. (1380). روانشناسی نوجوانان، تهران: انتشارات دفتر نشر فرهنگ اسلامی.

    پروین،لارنس­ ای. (1377). روانشناسی شخصیت، ترجمه محمد جعفرجوادی و پروین کدیور، تهران: انتشارات رسا.

    پوپ، الیس. مک هیل، سوزان و کریهد، ادوارد. (1383). افزایش احترام به خود در کودکان و نوجوانان، ترجمه پریسا تجّلی، تهران: انتشارات رشد.

    پور افکاری، نصرت الله. (1373). فرهنگ روانشناسی و روانپزشکی، تهران: انتشارات نشر فرهنگ معاصر.

    جلالی، سید احمد. (1381). هوش هیجانی، فصلنامه تعلیم و تربیت، سال هجدهم، شماره 1و2، بهار و تابستان 1381، شماره مسلسل 70-69،

    ترابی، منوچهر. (1382). بررسی رابطه بین هوش هیجانی وعملکرد مدیران میانی گروه هتلهای هما، پایان نامه کارشناسی ارشد چاپ نشده، دانشگاه علامه طباطبایی.

    جی.گلب، مایکل. (1381). چگونه مانند لئوناردو داوینچی فکر کنیم، ترجمه، مهدی قراچه داغی، تهران:انتشارات انستیتو ایزیران

    چپ من، الوود. (1380). نگرش مثبت، ترجمه، فهیمه نظری، تهران: انتشارات البرز.

    چینی، عباس. (1375). هفت کتاب در یک کتاب، تهران: نشر البرز.

    حائری روحانی، سید علی. (1378). فیزیولوژی اعصاب و غدد درون ریز، تهران: انتشارات سمت.

    حسینی، افضل السادات. (1381). ماهیت خلّاقیت وشیوه­های پرورش آن، مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.

    حقایق، سیروس. (1381)، کارآفرینی در سازمان(دولتی و غیر دولتی)، منتشر شده در کتاب مجموعه مباحث و مقالات اولین کنگره کارآفرینی در بخش بهداشت و درمان.تهران: انتشارات سیمای فرهنگ.

    خاطری، منا. (1384). تاثیر واقعیت درمانی با تمرکز بر بر نظریه انتخاب بر عزت نفس وخود پنداره، پایان نامه کارشناسی ارشد چاپ نشده،   دانشگاه علامه طباطبایی.

    خائف الهی، احمدعلی. دوستار، محمد. (1382). ابعاد هوش هیجانی، فصلنامه مدیریت و توسعه، شماره 181. سال1382.

    خمسه، اکرم. (1378 ). بررسی ارتباط حافظه معنایی و خلّاقیت در دو گروه از دانش آموزان تیز هوش و عادی، پایان نامه دکتری چاپ نشده، دانشگاه علامه طباطبایی.

    دانلد اف. ریچارد ام. (1383). نگرشی معاصر بر کارآفرینی، ترجمه، ابراهیم عامل محرابی، مشهد: انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد.

    دراکر، پیتر. (1378). دانش نوآوری، ترجمه علی چیت‌سز، توسعه مدیریت، شماره 9 سال هفتم، دی 1378.

    دلاور، علی. (1374). مبانی نظری وعملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی، تهران: انتشارات رشد.

    دلاور، علی. (1378). احتمالات وآمار کاربردی در روانشناسی و علوم تربیتی، تهران: انتشارات رشد.

    دلاور، علی. (1379). روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی، تهران: موسسه نشر ویرایش.

    وتن، دیوید ای. کمرون، وکیم اس. (1379). ترجمه، خود شناسی مدیران، محمد علی بابایی زکلیکی، کرج: ناشر موسسه تحقیقات و آموزش مدیریت.

    دهشیری، غلامرضا. (1382). هنجاریابی پرسشنامه هوش هیجانی بار- اون (EQ-i) در بین دانشجویان  دانشگاه­های تهران و بررسی ساختار عاملی آن، پایان نامه کارشناسی ارشد چاپ نشده، دانشگاه علامه طباطبایی.

    راجرز، کارل. (1369). در آمدی بر انسان شدن، ترجمه قاسم قاضی. تهران: مرکز انتشارات علمی دانشگاه آزاد اسلامی.

    روزنهان، دیوید ال.سلیگمن،مارتین ای.پی. (1379). آسیب شناسی روانی. ترجمه، یحیی­سید محمدی. جلد دوم، تهران: نشر ارسباران.

    زینالی، علی.عشایری،حسن. (1378).بررسی مقدماتی رابطه سوگیری نگاه با کارکرد اختصاصی نیمکره­های مغز، مجله پژوهشهای روان شناختی، شماره3و4 دوره5 سال1378.

    ژائوی، هوبرت (1379). خلّاقیت چیست؟(ابتکار در کسب وکار)، ترجمه محمد حسین سروری، تهران: انتشارات عابد.

    سالازار، ملیتو. تیونگ، سونیا. اکینو پاز اچ،دیاز. (1380). مقدمه­ای بر کارآفرینی . ترجمه، سیامک نطاق، تهران:انتشارات کوهسار.

    سام­خانیان، محمد ربیع (1381). خلّاقیت و نوآوری در سازمان ومدیریت آموزشی، تهران: انتشارات اسپند هنر.

    سعیدی­کیا، مهدی. (1382) . آشنایی با کارآفرینی، تهران: نشر سپاس.

    سعیدی­کیا ،مهدی. (1384). فرهنگ کارآفرینی، منتشر شده در اینترنت،سایت:

    http://www.mim.gov.ir/Article/f8-1.asp

    سلیمانی، افشین. (1381). کلاس خلّاقیت، تهران: انتشارات انجمن اولیاء ومربیان.

    سیاروچی، ژوزف. فورگاس، ژوزف. مایر،جان. (1383). هوش عاطفی در زندگی روزمره، ترجمه اصغر نوری امام زاده­ای وحبیب الله نصیری، اصفهان: انتشارات نشر نوشته.

    شکرکن، حسین. برومند نسب، مسعود. نجاریان، بهمن. (1381). رابطه ساده و چندگانه خلّاقیت، انگیزه پیشرفت و عزّت نفس با کارآفرینی در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز مجله پژوهشهای روانشناختی دوره : 3، شماره : 3,4، سال 1381

    شولتز، دوان. شولتز، سیدنی الن. (1377). نظریه­های شخصیت، ترجمه یحیی سید محمدی، تهران: نشر هما.

    شولتز، دوان. (1375). روانشناسی کمال. ترجمه گیتی خوشدل. تهران: نشرالبرز.

    شفیع آبادی، عبدالله. ناصری، غلامرضا. (1377). نظریه­های مشاوره و روان درمانی، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.

    شفیع آبادی، عبدالله. (1379). راهنمائی ومشاوره شغلی و حرفه­ای ونظریه­های انتخاب شغل، تهران: انتشارات رشد.

    شمس­آبادی، رضا. (1383). هنجاریابی وبررسی ساختارعاملی پرسشنامه هوش هیجانی بار- ان در بین دانش آموزان متوسطه شهر مشهد. پایان نامه کارشناسی ارشد چاپ نشده، دانشگاه علوم پزشکی ایران.

    صابر، فیروزه. (1382). راههای توسعه کارآفرینی زنان در ایران، تهران: انتشارات روشنگران و مطالعات زنان.

    صبوری­مقدم، حسن. براهنی، محمدنقی. (1376). تاثیر منبع کنترل وامکان مهار استرس بر عملکرد یادگیری فرد، مجله پژوهشهای روان شناختی، شماره3و4 دوره4 سال1376.

    صمد آقایی، جلیل. (1377). از کارآفرینی تا جان آفرینی، مجله تدبیر شماره 87 ،آبان1377.

    صمد آقایی، جلیل. (1378). سازمانهای کارآفرین. تهران: انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی.

    صمد آقایی، جلیل. (1383). خلّاقیت جوهره کارآفرینی، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.

    طالبیان، احمد رضا.  (1381). کارآفرینی اجتماعی، مجله تدبیر شماره 128.آذر 1381.

    عباس­آبادی، محمود. (1383). بررسی و مقایسه میزان هوش هیجانی و ناامیدی در نوجوانان پسر14تا18 ساله ساکن در شبه خانواده­های بهزیستی بر حسب مدت اقامت آنها درسازمان با نوجوانان عادی در استان کرمان. پایان نامه کارشناسی ارشد چاپ نشده، دانشگاه علامه طباطبایی.

    علی­نیا، رستم. ( 1382 ). بررسی رابطه بین خودکارآمدی عمومی وسلامت روان دانش آموزان پایه سوم متوسطه شهر بابل در سال تحصیلی 82-81، پایان نامه کارشناسی ارشد چاپ نشده، دانشگاه علامه طباطبایی.

    غریبی، حسن. (1381). دولتهای کارآفرین در عصر اطلاعات، منتشر شده در کتاب سلسله نشستهای علمی اشتغال. تهران:جهاد دانشگاهی،سازمان همیاری اشتغال فارغ التحصیلان.

    فخرایی، مرضیه. (1384 ). فرهنگ کارآفرینی، منتشر شده دراینترنت سایت.

    http://www.sharifthinktank.com/(wpd3rf554nzxu2edof1pcvfi)/Paper.aspx?Lang=F&Paper=Cultural  Social

    فراهانی، محمد نقی. (1378). روانشناسی شخصیت، تهران: انتشارات دانشگاه تربیت معلم.

    فولاد چنگ، محبوبه. (1382). بررسی باورهای خودکارآمدی دختران دانش آموز استان فارس و ارائه راهکارهای مناسب.این تحقیق به سفارش کارشناسی امور بانوان سازمان آموزش و پرورش فارس و کارشناسی مشاوره سازمان آموزش وپرورش فارس انجام شده است.

    فیض بخش، علیرضا. (1381). درباره خلّاقیت، تهران: انتشارات باران.

    قاسم‌زاده، حسن. (1382). خلّاقیت بنیادی و انطباق‌پذیر وسیاست‌گذاری جهت ترویج نوآوری ، فصلنامه خلّاقیت و نوآوری، بهار، شماره 2 .

    قائم پناه، محمد جعفر. (1381). مبانی،مفاهیم و دیدگاههای مختلف در زمینه کارآفرینی. منتشر شده در کتاب مجموعه مباحث و مقالات اولین کنگره کارآفرینی در بخش بهداشت و درمان. تهران: انتشارات سیمای فرهنگ.

    قدیری نژاد، فاطمه. (1381). بررسی هنجاریابی مقدماتی مقیاس خلّاقیت هیجانی ‏‎ECI‎‏ بر روی دانشجویان روزانه دانشگاههای تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد چاپ نشده، دانشگاه تربیت معلم.

    کاکاوند، عیسی. (1381). بررسی رابطه منبع کنترل(درونی- بیرونی )با سلامت عمومی در سربازان  وظیفه، پایان نامه کارشناسی ارشد چاپ نشده، دانشگاه تربیت معلم.

    کارلسون، نایل آر. (1374). روان شناسی فیزیولوژیک، ترجمه مهرداد پژهان، اصفهان:انتشارات غزل.

    کریمی، یوسف. (1373). روان شناسی اجتماعی آموزش وپرورش، تهران: نشر ویرایش

    کریمی، یوسف. (1378). روان شناسی اجتماعینظریه­ها،مفاهیم وکاربردها، تهران: نشر ارسباران

    کشتکاران، علی. (1381). ضرورت کارآفرینی در سازمان های خدمات عمومی. منتشر شده در کتاب مجموعه مباحث و مقالات اولین کنگره کارآفرینی در بخش بهداشت و درمان، تهران: انتشارات سیمای فرهنگ.

    کلانتری، خلیل. (1382). پردازش و تحلیل داده­ها در تحقیقات اجتماعی- اقتصادی (با استفاده از نرم افزار  SPSS ) تهران: انتشارات شریف.

    کوپر، رابرت. (1377). مدیریت عشق و عاطفه، ترجمه علیرضا عزیزی، تهران: انتشارات موسسه فرهنگی آموزشی توفیق.

    کوراتکو، دانلد اف. هاجتس، ریچاردام. (1383). نگرشی معاصر بر کارآفرینی، ترجمه، ابراهیم  عامل محرابی جلد اول، مشهد: انتشارات نشر دانشگاه فردوسی مشهد.

    کوک، جیمز آر. (1382). پیش بسوی کارآفرینی، ترجمه، میترا تیموری، اصفهان:نشر آموزه.

    گراسمن، جک اچ. (1378). حرفه زندگی، ترجمه، مهدی چمن زار، تهران: انتشارات زریاب.

    گراهام، رابرت. (1376). روانشناسی فیزیولوژیک، ترجمه مجید محمود علیلو، تبریز: انتشارات درمانگر.

    گلمن، دانیل. (1382). هوش هیجانی، ترجمه نسرین پارسا، تهران: انتشارات رشد.

    گلاور، جان ای. برونینگ، راجر اچ. (1375). روانشناسی تربیتی اصول وکاربرد آن، ترجمه علینقی خرازی، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.

    گلستان هاشمی، سید مهدی. (1382). علم خلّاقیت شناسی، اصفهان: ناشر جهاد دانشگاهی.

    گوردن ای، اوبرین. (1382). روانشناسی کار و بیکاری، ترجمه احمدغضنفری و فضل الله یزدانی، تهران: نشر آوای نور.

    گیج، نیت ل. و همکاران. (1374). روان شناسی تربیتی، ترجمه غلامرضا خوی­نژاد و همکاران، مشهد: انتشارات حکیم فردوسی.

    لاندین، رابرت ویلیام. (1378). نظریه­ها ونظامهای روان شناسی، ترجمه یحیی سید محمدی، تهران: موسسه نشر  ویرایش.

    لیندن فیلد، گیل. (1383). حال برترچگونه احساسات خود را مهار کنیم، ترجمه  الهه میرزایی، تهران: انتشارات جوانه رشد.

    ماسن، پاول هنری و همکاران. (1368). رشد وشخصیت کودک، ترجمه مهشید یاسایی، تهران: مرکز نشر کتاب (ماد).

    مالتز، ماکسول. (1372). روانشناسی خلّاقیت، ترجمه مهدی قراچه­داغی، تهران: انتشارات شباهنگ.

    مالتز، ماکسول. (1372). روانشناسی ارتباط و کنترل، ترجمه جمال زره ساز و بابک شمشیری، تهران: انتشارات چاپخش.

    محسنی، نیک چهره. (1375). ادراک خود‹‹ از کودکی تا بزرگسالی››، تهران: انتشارات بعثت.

    مردیث، جئفری جی. نلسون، رابرت ای. نک ،فیلیپ ای. (1371). کارآفرینی، ترجمه صادق نبی ئیان، تهران: ناشر موسسه کار و تامین اجتماعی.

    مرکز تحقیقات گسترش کارآفرینی. (1381). کارنامه کارآفرینی شماره 1،  مجله مرکز تحقیقات گسترش کارآفرینی وابسته به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران.

    مژدهی، محمدرضا. (1382). مقایسه باورهای خود کارآمدی دانش آموزان پسر شاخه­های نظری،فنی حرفه­ای و کار دانش، پایان نامه کارشناسی ارشد چاپ نشده، دانشگاه علامه طباطبایی.

    مریدی، سیاوش. (1379). فرصتها و محدودیتهای کارآفرینی در اقتصاد ایران، مجله تدبیر شماره 109، دیماه 1379.

    مفاخری، عبدالله. (1380). بررسی رابطه بین برتری نیمکره ای مغز با ویژگیهای شخصیتی وجنسیت. پایان نامه کارشناسی ارشد. چاپ نشده،  دانشگاه علامه طباطبایی.

    مقیمی، سید محمد. (1382). کارآفرینی اجتماعی، مجله رهیافت، شماره بیست و نهم، بهار1382.

    وان فیلت، جیمز.(1382). راهنمای کسب قدرت ونفوذ در دیگران، ترجمه، محمد رضا آل یاسین، (شهر نامشخص): انتشارات هامون

    وجک، تام. (1381). اندیشه خلاق، ترجمه مهین دخت پزشک پور، تهران: انتشارات ساز وکار.

    وتن، دیوید ای. کمرون، وکیم اس. (1379). خود شناسی مدیران، ترجمه محمد علی بابایی زکلیکی، کرج: ناشر موسسه تحقیقات و آموزش مدیریت.

    ویسکات، دیوید. (1375). هنر ریسک کردن، ترجمه کیاندخدت  نور افروز، تهران: انتشارات ناهید.

    هاشمی، زهره (1378). رابطه خود پنداره و مکان کنترل با پیشرفت تحصیلی در کودکان مبتلا به تالاسمی، پایان نامه کارشناسی ارشد چاپ نشده، دانشگاه تربیت معلم..

    هوپر دیک ترسی، جودیث. (1372). جهان شگفت انگیز مغز، ترجمه ابراهیم یزدی، تهران: انتشارات قلم.

    هورنای، کارن. (1361). عصبیت و رشد آدمی، ترجمه محمدجعفر مصفا، تهران: انتشارات بهجت.

    هیسرچ، رابرت دی. پیترز، مایکل پی. (1383). کارآفرینی، ترجمه، سید علیرضا فیض بخش و حمید رضا تقی یاری، تهران: انتشارات موسسه انتشارات علمی دانشگاه صنعتی شریف.

    هیگینز، جیمزام. (1381). کارآفرینی: 101تکنیک حل خلاق مسئله، ترجمه محمود احمدپور داریانی، تهران: انتشارات موسسه انتشارات امیر کبیر.

     

    منابع انگلیسی:

     

    Abraham, Rebecca .(2004). Emotional Competence as Antecedent to Performance. Genetic, Social & General Psychology Monographs; May2004, Vol. 130 Issue 2, p117-143, 27p, 2 charts, 5 diagrams

    Bernadette Cross, Anthony Travaglione.(2003). THE UNTOLD STORY: IS THE ENTREPRENEUR OF THE 21ST CENTURY DEFINED BY EMOTIONAL INTELLIGENCE? International Journal of Organizational Analysis. Bowling Green: 2003.Vol.11, Iss. 3;  pg. 221, 8 pgs / Copyright © 2005 ProQuest Information and Learning Company. All rights reserved.

    Jansson, Elisabeth.(2002) ENTREPRENEURSHIP: A PATH OF CREATION. University of Trollhättan/Uddevalla, Uddevalla from http://www.Entrepreneurship A Path of Creation.htm

     

    Jong ,Erica (2003). Entrepreneur (and an Entrepreneurial Organization)Defined.http://www.1000ventures.com/ten3_operations/customized \Entrepreneur - Defintion, and Key Personality, Environmental.htm

     

     Microsoft ® Encarta ® Encyclopedia 2000. © 1993-1999 Microsoft Corporation. All rights reserved.

     

    Nancy E. Betz. Gail Hackett.(1998). Manual for the Occupational Self-Efficacy Scale.  http://seamonkey.ed.asu.edu/~gail/occse1.htm

     

    Pajares. Frank  (2002).Overview of social cognitive theory and of self-efficacy. Retreived month,day, year, from http://www.emory.edu/EDUCATION /mfp /eff.html.


    Plenty, Julie(2005). 10 Ways To Boost Your Creativity. http://lawofattraction .blogharbor.com/blog/_archives/2005/9/6/1202722.html

    Struzik, Irena Pufal .(1999). Self –actualization and Other personality Dimensions as predictors of Mental Health of Intellectually Gifted Students. Journal of Roeper Revie, 22,46-47

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت