تحقیق مقاله تعلیم و تربیت

تعداد صفحات: 27 فرمت فایل: word کد فایل: 2216
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: تحقیق مقاله علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی
قیمت قدیم:۵,۷۰۰ تومان
قیمت: ۳,۶۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: آموزش وپرورش - تربیت - تعلیم - زبان
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله تعلیم و تربیت

    تعلیم و تربیت،بدون استفاده از زبان غیر ممکن است. زبان تنها وسیله مؤثر در فرآیند آموزش و پرورش است. بدون زبان ،ارتباطی بین افراد جامعه بر قرار نمی شود و بدون ارتباط ،آموزش و پرورش،صورت نمی پذیرد و بدون آموزش وپرورش ،انتقال میراث فرهنگی و تمدن بشر به نسل های بعد امکان پذیر نمی گردد .در برنامه های رسمی آموزشی نیز زبان آموزی جایگاه مهمی دارد و در نظام آموزشی ایران ،به صورت مشخص از طریق درس فارسی به امر زبان آموزی دانش آموزان پرداخته می شود.دانش آموزان از طریق زبان آموزی،علاوه بر ترکیب و جابجایی کلمات ،بر انبوه بی کرانی از مفاهیم و تصورات،اندیشه ها،احساس ها و تصاویر هنری ،منطق و فلسفه زبان احاطه می یابند.در پایه اول ابتدایی ،درس فارسی بخوانیم و بنویسیم از نظر آموزش مهارتهای زبانی و ایجاد انگیزه و علاقه به فراگیری سایر دروس ،برای نظام آموزشی جنبه محوری دارد (رضائی،1380،ص 32).طی سالهای اخیر،بر حسب ضرورت، تحولی اساسی در برنامه درس فارسی پایه اول به وجود آمده است ،که نتیجه آن تألیف کتب بخوانیم و بنویسیم می باشد و از سال تحصیلی 83-82 در پایه اول کلیه مدارس کشور تدریس گردید .با توجه به اهمیت موضوع و ویژگیهایی که این کتب باید دارا باشند،در این تحقیق سعی شد دیدگاه معلمان پایه اول شهرستان شهرضا نسبت به کتابهای بخوانیم و بنویسیم مورد بررسی قرار گیرد.

    هشت ویژگی کتب بخوانیم و بنویسیم در این تحقیق بعنوان متغیر در نظر گرفته شدو دیدگاه معلمان نسبت به این ویژگیها مورد بررسی قرار گرفت. مؤلفه های مربوطه عبارتند از :توجه به مهارت های چهارگانه زبان آموزی،میزان استفاده از رویکردها، میزان استفاده از روشهای تدریس،تناسب روش های تدریس با توانایی معلمان و… توجه ساختار و محتوا به پرورش توانایی های ذهنی و،ارتباط منطقی ساختار و محتوا توجه به نکات زبانی و مفاهیم ،تناسب ارزشیابی پیشرفت تحصیلی با شرایط.جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه پژوهشگر ساخته استفاده شد ،که سؤالات آن از نوع بسته پاسخ می باشد.جامعه آماری پژوهش ،معلمان پایه اول ابتدایی شهرستان شهرضا در سال تحصیلی 83-82 می باشدکه تعداد آنها 114 نفر است. جهت جمع آوری داده های مربوط به پر سشنامه از کلیه معلمان استفاده گردید و پرسشنامه بین تمامی آنها توزیع گردید . به عبارت دیگر جامعه آماری و نمونه آماری یکسان می باشد. در این تحقیق ،از روش توصیفی از نوع تحقیق موردی و زمینه ای استفاده شد .اطلاعات و داده های حاصل از اجرای پرسشنامه با استفاده از روشهای آماری توصیفی (فراوانی ،درصد فراوانی،جداول ،نمودار ،میانگین ، انحراف معیار و ضریب همبستگی ماتریسی)مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج تحقیق تحقیق نشان داد میانگین نمرات تمامی سؤالات مربوط به ویژگی های مربوط به کتب جدید التألیف در مقایسه با نمره ملاک بزرگتر می باشد. بیشترین میانگین پاسخ ها از نظرمعلمی مربوط به ویژگی «میزان استفاده از روش های آموزش تلفیقی،خلاق،همیاری،فعال وارتباطی»و کمترین آن مربوط به ویژگی «انسجام،هماهنگی و ارتباط منطقی ساختار و محتوا و تناسب آن با سن دانش آموزان»می باشد .

    نتایج نشان داد بین دیدگاه معلمین از نظر جنس تفاوت وجود دارد به عبارت دیگر معلمین زن ویژگیهای کتب بخوانیم و بنویسیم را بهتر ارزیابی کرده‌اند . از نظر تحصیلات و سابقه خدمت تفاوتی بین دیدگاه معلمان مشاهده نگردید.

    مقدمه

    زبان فارسی کلید فهم متون گوناگون ایرانی و ابزار مهم برقراری ارتباط با دیگر ایرانیان است .هر ایرانی با هر گویش محلی و منطقه ای خاص ،از طریق زبان فارسی برای حفظ هویت و ملیت خود می کوشد .قرنهاست برای همه ایرانیان ،از هر قوم و قبیله ای ،مسلم شده است که برای موفقیت در امور زندگی باید ،ضمن پاسداری واحترام به زبان مادری ،برای یادگیری و تسلط بر زبان فارسی کوشید.نظام آموزشی کشور نیز مسؤولیت بسیار سنگینی برای تحقق این خواسته بر حق دارد.برنامه درسی زبان آموزی در میان برنامه درسی دیگر دوره ابتدایی از اهمیت به سزایی برخوردار است ،زیرا نه تنها در تحکیم و تثبیت روابط اجتماعی مؤثر است ،بلکه یادگیری سایر مواد درسی را تسهیل می‌کند و تعمیق می بخشد (قاسم پور،1381)بر این اساس و با توجه به ضرورتهای فرهنگی ،اجتماعی ،دینی و آموزشی ،برنامه درسی کتاب فارسی اول ابتدایی مصوب 1348 وزارت آموزش و پرورش در فرایندی علمی ومنطقی مورد بازنگری قرار گرفت که حاصل آن ،تألیف کتابهای بخوانیم و بنویسیم برای پایه اول ابتدایی می باشد.این کتابها از سال تحصیلی 82-81 به صورت رسمی در اکثر نقاط ایران(از جمله شهرستان شهرضا)تدریس گردید.این کتب بر اساس سعی و اهتمام خاصی با استفاده از نظرات روان شناسی به رشته تحریر در آمده ،اما قضاوت با معلمان مجری می باشد .از آنجا که نظرات معلمان مجری این کتاب می تواند راهگشای برنامه نویسان درسی باشد ،این تحقیق با بررسی تحقق هدفها ،رویکردها ،روشها ،محتوا و ساختار این کتابها با استفاده از دیدگاههای معلمان پایه اول سعی دارد به امر کمک نماید.

    بیان مسئله

    برنامه های درسی، اسناد رسمی نظامهای آموزشی هستند که نقشه عملیات مورد نظر برای تحقق آرمانهای آموزش و پرورش در آنها روشن گردیده است .با توجه به این جایگاه می توان با تحلیل و ارزشیابی برنامه های درسی و خصوصاً استفاده از دیدگاههای معلمان به تصویری نسبتاً روشن از میزان کارآمدی آن نظام دست یافت .همین امر موجب شده است نظامهای آموزشی عملاً ظرفیت قابل توجهی از امکانات خود را صرف تدوین و کارآمد کردن برنامه های درسی سازند تا بتوانند با اجرای آنها هدفهای آموزشی را تحقق بخشند .

    در پایه اول ابتدایی ،درس فارسی از نظر آموزش مهارتهای زبانی و ایجاد انگیزه و علاقه به فراگیری سایر دروس برای نظام آموزشی اهمیت دارد .به همین دلیل طراحی و اجرای یک برنامه مؤثر زبان آموزی در پایه اول ابتدایی مستلزم اعمال ظرافت و دقت خاصی است و می توان با استفاده از فرایند ارزشیابی و استفاده از نظرات معلمان مجری تا حد زیادی از این امر اطمینان حاصل کرد.بر این اساس در این تحقیق سعی گردید کتب بخوانیم و بنویسیم را که با استفاده از رویکردهای تحلیلی و کلی و با الهام از مبانی روان شناختی زبان آموزی (مکتب گشتالت) در پایه اول تألیف گردیده از دیدگاه معلمان مورد بررسی قرار گیرد. با توجه به اهمیت موضوع سؤال اساسی این است که آیا معلمان مجری توانسته اند به اهداف و اصول مؤلفین برسند ؟نظرات و دیدگاههای آنان نسبت به این کتب چیست؟

    براساس نتایج تحقیق (رضائی،1379)با عنوان نگاهی به نتایج ارزشیابی برنامه درسی جدید فارسی اول ابتدایی 41/83 درصد دانش آموزان بیش از 60 درصد به اهداف حیطه دانشی و 28/90 درصد آنها بیش از 60 درصد به اهداف حیطه نگرشی رسیده اند .نتایج تحقیق (رهبری نژاد،1380)با عنوان نظری به نتایج ارزشیابی برنامه درسی جدید فارسی ،79 درصد از آموزگاران مجری طرح دستیابی دانش آموزان به مهارت دقت و تمرکز در سخن گفتن را که یکی از هدفهای اصلی برنامه می باشد را در حد مطلوب ذکر کرده اند،همچنین83 درصد از آموزگاران عنوان نموده اند زمان در اختیار و حجم کتابها مانع از انجام درست و کامل فعالیتهای آموزشی می گردد.بنابراین تحول اساسی که از سال تحصیلی 80-79 در برنامه درسی کتاب فارسی پایه اول و با تألیف کتابهای بخوانیم و بنویسیم به وجود آمده است ،محقق را بر آن داشت که با استفاده از دیدگاههای معلمان ،ویژگیهای بارز این کتاب را از جنبه های :تحقق هدفها و رویکردها ،محتوای کتابها ،روشهای تدریس،روشهای ارزشیابی پیشرفت تحصیلی ،مناسب بودن روند آموزش خط و دشواری های اجرایی مورد بررسی قرار دهد و به این سؤال پاسخ گوید که برنامه ریزان آموزشی به چه میزان به اهداف مورد نظر خود دست یافته‌اند ؟لازم به توضیح است هر یک از این جنبه‌ها به عنوان یک متغیر در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفت.

    سؤالهای پژوهش

    سؤالهای پژوهش بر اساس اهداف،اصول ،رویکردها ،روشها و به طور کلی مهارتهای زبانی مورد نظر برنامه ریزان کتابهای بخوانیم و بنویسیم تنظیم شده است .

    به نظر معلمان پایه اول،کتابهای بخوانیم و بنویسیم به چه میزان:

    1-به مهارتهای چهار گانه زبان آموزی توجه دارد؟

    2-موجب استفاده از رویکردهای عمومی تلفیقی ،اکتشافی و فعالیت محور می شود؟

    3-می توان از روشهای آموزش تلفیقی مفاهیم ،روشهای خلاق،روشهای همیاری و کارگاهی ،روشهای فعال و روشهای ارتباطی و تعاملی استفاده کرد؟

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله تعلیم و تربیت

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    منابع فارسی

    -پاکدل ،رحمت اله (1380 ). مدارس یادگیری محور ، فصلنامه مدیریت در آموزش و پرورش ،انتشارات معاونت برنامه ریزی آموزش و پرورش.

    -پرتو مهر(1381). تحلیل بر کتاب فارسی اول ابتدایی ،دو هفته نامه سازمانی آموزش و پرورش استان اصفهان ،نیمه اول آذر.

    -خلخالی ،سید مرتضی (1379). چالش برای اصلاح نظام سنجش در جهان ،مقاله ارائه شده در چهارمین کنفرانس آموزش شیمی ایران.

    -ذوالفقاری ،حسن (1381). مهارت کتاب خوانی باید از کودکی نهادینه شود.رشد آموزش ابتدایی ،ویژه نامه شماره 4.

    -ذوالفقاری ،حسن .سنگری ،محمدرضا (1381). کتاب راهنمای معلم ،تهران ؛انتشارات اداره کل چاپ و توزیع کتابهای درسی.

    -راهنمای معلم (1381). کتاب معلم اول دبستان ،تهران؛انتشارات اداره کل چاپ و توزیع کتابهای درسی.

    -رضایی ،زهرا (1379). نگاهی به نتایج ارزشیابی برنامه درسی جدید فارسی اول ابتدائی ،رشد آموزش ابتدائی ،ویژه نامه شماره 4.

    -رهبری نژاد ،یدالله (1380). نظری به نتایج ارزشیابی برنامه درسی کتب بخوانیم وبنویسیم ،رشد آموزش ابتدائی ،ویژه نامه شماره 4.

    -رئیس دانا ،فرخ لقا(1376). دنیای یادگیری در مدرسه ،تهران: انتشارات افست.

    -سنگری ،محمد رضا(1382). همایش کتب جدید التألیف بخوانیم وبنویسیم ،شهرضا: تالار فجر،دی ماه 82.

    -سنگری ،محمد رضا (1381). همایش رؤسای آموزش وپرورش سراسر کشور ،تهران: مردادماه 81.

    -سیف ،علی اکبر (1379). روان شناسی پرورشی ،تهران ،انتشارات آگاه.

    -سیفی زاده ،علی اکبر (1382). تفاوت قوت وضعف کتاب بخوانیم وبنویسیم .دو هفته نامه نگاه به رویدادهای آموزش وپرورش نیمه دوم شهریور، شماره 213.

    -قاسم پور ،حسین (1381). زبان فارسی کلید فهم وابزار رابطه ،رشد آموزش ابتدایی ،ویژه نامه شماره 4.

    -قورچیان ،نادر قلی.فضلی خانی ،منوچهر.خالقی،داوود(1378). نظریه های یاد گیری ونظریه فرا شناخت در فرآیند یاد دهی –یادگیری ،تهران: انتشارات تربیت.

    -مشایخ،فریده(1380). دیدگاههای نو دربرنامه ریزی آموزشی ،تهران ،انتشارات سمت.

    -مهر محمدی ، محمود(1379). دیدگاه برنامه درسی ،تهران ،انتشارات سمت.

     

    منابع لاتین

    -Adams، M(1990).Beginning to read: thinking and learning about print. cambridge ،MA : MITpress.

    -Ahmad ,Manzoor (1992).Quality and relevance:concept and practice , Forum for Advancing Basie Education and Literacy .p 3.

    -Baker ,s(1998).kameenui,E.J.vocabulary acquisition:Research bases.Mahwah ,NJ:Erlbaum.P163.

    -Chall ,J (1990).The reading crisis :why poor children fall behind combridge ,MA:Harvard University press.

    -Collins june (1994). Metacognition and reading to Learn ,Norma decker.

    -Dickinson ,D.(2001).Beginning Literacy with Langaage .Baltlmore :Brookes.

    -Hart .B(1995).Meaning full differences .Baltimore :Brookkes.

    -Hoover ,w(1990).The simple view of reading .Reading and writing .p:127

    -Lockheed,E(1991).Improvement Education in Developing countries. Washing ton D.C.World Bank p51.

    -Lockheed,E,Verspoor,M(1991). Improring primary Eduacation in Developing countries .Washingt on ,D.C.

    -Lefrancois,R.G(1994).psychology for Teaching ,Belmont :wood sworrth Publishing company P.7.

    -Rosier ,M.J. and Keeves ,J.P(1991). The IEA study of science I:science Education and curriculg in Twenty Three countries ,Oxford ,pergamon ,P.7.

    -Shaeffer,Sheldon (1992).Educational quality reade find,forum for Advancing Basic Education and Literacy ,P.2.

    -Snow ,C(1998).preventing reading difficulties in young children .Washingt on ,DC:National Research council.

    -Stahl,A(1986).The effects of vocabulary in struction Review of Educational Research .P72.

    -Theisen ,Grey(1992). An Analysis of the stutus of curriculum Refrom and Text book production in Indonesia.

    -Unesco Report (1894). word conference on Education for All ,held in Jomtien ,Thail and ,worth Declavation on Education for All.New York ,Inter-Agency commission.

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت