پروژه کارآفرینی بررسی و تهیه طرح تولید تلفن رومیزی

تعداد صفحات: 84 فرمت فایل: powerpoint - word کد فایل: 400003086
سال: نامشخص مقطع: صنایع دسته بندی: طرح توجیهی کارآفرینی سایر موضوعات
قیمت قدیم:۱۱,۲۰۰ تومان
قیمت: ۸,۴۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پروژه کارآفرینی بررسی و تهیه طرح تولید تلفن رومیزی

    پیشگفتار

    هر محصول ویژگیها و مشخصات خاصی دارد که بیش از هر گونه بررسی فنی مالی و اقتصادی طرح لازم است این خصوصیات به درستی شناخته شوند شناخت صحیح مشخصات و انواع مختلف محصول، بدون تردید راهنمای مناسبی جهت تصمیم گیریهای لازم در انتخاب روش و عملیات تولید و محاسبات بعدی مورد نیاز خواهد بود در این ارتباط یکی از مؤثرترین روشهای قابل استفاده، به کارگیری استانداردهای مدرن ملی و جهانی هر یک از محصولها می‌باشد علاوه بر این جهت بررسی بازار لازم است تا شماره تعرفه گمرکی محصولات نیز مشخص گردد.

     

     

     

     

     

     

    مقدمه

    یکی از لوازم اساسی توسعه، ارتباطات است. با توجه به سرعت مورد نیاز برای تبادل اطلاعات، حجم اطلاعات مورد مبادله و گستردگی شهرها، امروزه تلفن یکی از ضروری‌ترین نیازهای بشر است. با استفاده از تلفن بسیاری رفت و آمدهای زائد درون شهری و برون شهری روزانه حذف می‌شود. در بسیاری از موارد حتی پست نیز توان رقابت با تلفن را ندارد. در ارتباط پستی علاوه بر سرعت کمتر به علت غیرمستقیم بودن رابطه، بسیار از موانع انتقال درست مفاهیم نیز میسر نمی‌باشد و نیاز به ارتباطات تکمیلی بعدی دارد با توجه به اهمیت این سیستم ارتباطی، مخابرات یکی از ارکان زندگی در جوامع امروزی است گستردگی شبکه‌های تلفن به حدی است که اقسی نقاط کشور امروزه از این تسهیلات استفاده می‌کنند این روند در کشور و اکثر کشورهای در حال رشد همچنان ادامه دارد با توجه به اهمیت نقش مخابرات در زندگی روزمره در این طرح بررسیهای لازم برای احداث یک واحد تولید کننده دستگاه تلفن رومیزی انجام می‌شود

     

     

     

    فصل اول

    کلیات و سوابق

    شامل:

    11 معرفی اجمالی پروژه

    21 معرفی محصول

    31 سوابق تولید

    41 کاربرد محصول

    51 مصرف کنندگان

     

     

     

    11 معرفی اجمالی پروژه

    پروژه در مورد تولید تلفن رومیزی است پروژه نشان می‌دهد که تمام مواد اولیه محصول از داخل تأمین می‌شوند واحد تولید طرح دارای شیفت کاری یک نوبت است و در سال 270 روز کار می‌کند و در روز 5/7 ساعت مشغول به کار است هزینه‌های طرح عبارتند از سرمایه‌گذاری ثابت 844900، سرمایه در گردش 290900، سرمایه‌گذاری کل 1135800 هزار ریال می‌باشد ظرفیت سالانه تولید این محصول 20000 عدد می‌باشد و کل ارزش تولیدات سالیانه براساس ظرفیت اسمی 190000 ریال می‌باشد مساحت زمین طرح 3000 متر مربع می‌باشد و بهای آن 100000 ریال می‌باشد هزینه ساختمان و محوطه سازی 397900 هزار ریال می‌باشد و هزینه انرژی مورد نیاز و مصرفی 63900 هزار ریال می‌باشد و پرسنل مورد نیاز این واحد 21 نفر می‌باشد و حقوق کل و مزایای سالیانه 395900 هزار ریال می‌باشد و دوره برگشت سرمایه 4 سال و 3 ماه است.

    21 معرفی محصول

    محصول مورد نظر دستگاه تلفن رومیزی است. وظیفه تلفن انتقال صدا از نقطه‌ای به نقطه دیگر به کمک ارتباط سیم کشی شده می‌باشد. تلفن می‌تواند در منازل، اماکن اداری، تجاری، اماکن عمومی یا هر مکان دیگری مورد استفاده قرار گیرد. با توجه به نوع مرکز تلفن که ارتباط بین دو دستگاه را برقرار می‌کند تلفن می‌تواند در داخل سازمانهای بزرگ یا برای ارتباطات شهری، بین شهری و بین الملل به کار رود. با استفاده از تلفن اماکن ارتباط زنده و مستقیم بین دو نفر برقرار شده و اشخاص می‌توانند از هر نقطه‌ای با یکدیگر مکالمه کنند.

    31 سوابق تولید

    تلفنهای رومیزی در حال حاضر توسط دو شرکت منابع مخابرات و شرکت جهان براساس امتیاز قدیمی شرکت زیمنس آلمان تلفن رومیزی تولید می‌کردند که کارخانه شیراز 20 هزار سیستم برای مدت دو سال و شرکت جهان 122000 دستگاه در سال تولید می‌کرده‌اند به گفته مدیران شرکتهای فوق هیچ یک تاکنون در ظرفیت تولید کامل نکرده‌اند چون این کالاها وارداتی هستند در آخرین 5 سالی که آمار منتشر شده به صورت زیر تفکیک می‌کردند.

    به طوری که ملاحظه می‌کنید به دلیل تحقیقات دولت در زمان جنگ در زمینه تأمین ارز با یک کاهش چشمگیر واردات مواجه بوده‌ایم و به علت نیاز بازار به کالا و افزایش تقاضای آن تلفنهای فانتزی به صورت کالای مسافری وارد کشور شده است

    41 کاربرد محصول

    وظیفه این دستگاه انتقال صدا از نقطه‌ای به نقطه دیگر به کمک ارتباط سیم کشی شده می‌باشد با توجه به نوع مرکز تلفن که ارتباط بین دو دستگاه را برقرار می‌کند این دستگاه می‌تواند در داخل سازمانهای بزرگ یا برای ارتباطات شهری و بین شهری یا بین الملل به کار رود.

    141 طبقه‌بندی محصول

    دستگاههای تلفن را می‌توان از جنبه‌های متنوعی طبقه‌بندی کرد از جمله مواردی که می‌توان به آن اشاره کرد برحسب سیستم شماره‌گیر، سیستم زنگ، نوع ارتباط گوشی با پایه و انواع تجهیزات اضافی مورد نیاز می‌باشد.

    الف) سیستم شماره‌گیری

    دستگاههای تلفن اولیه دارای سیستم شماره‌گیری مکانیکی بودند. در این سیستم پالسهای شماره‌گیری تلفن به کمک چرخ دنده‌های مخصوص صورت می‌گیرد. در این سیستم کاربر با انگشت خود صفحه شماره‌گیر را می‌چرخاند چرخش این صفحه از طریق فنر، محور و چرخ دنده‌های پشت آن یک کلید را قطع و وصل می‌کند که باعث ارسال پالسهای شماره‌گیری می‌شود. در این نوع شماره‌گیر کاربر با فشاردادن کلیدهایی به تعداد مورد نظر پالس ایجاد می‌کند. این سیستمها علاوه بر ایجاد سهولت در شماره‌گیری از نظر استحکام، طول، عمر و ظرافت نیز بر سیستمهای مکانیکی ارجعیت دارند. همچنین اغلب این شماره‌گیرها دارای یک حافظه برای تکرار آخرین شماره نیز هستند.

    ب) سیستم زنگ

     با توجه به گرایش صنایع به ظرافت و زیبایی محصولات سیستم زنگ تلفنها نیز به تدریج از حالت مکانیکی به الکترونیکی تبدیل شده است البته هنوز هر دو نوع تلفن تولید می‌شود و اشاره به روند تکامل به جهت جدید بودن تلفنهای دیجیتالی است در سیستمهای زنگ مکانیکی تولید صدا در اثر برخورد یک چکش به کاسه زنگ ایجاد می‌شود این سیستم می‌تواند از یک یا دو کاسه زنگ استفاده کند حرکت رفت و برگشت چکش نیز توسط یک بوبین مغناطیسی ایجاد می‌شود که دائماً چکش را جذب و رها می‌کند نظر به اینکه این سیستم دارای حجم زیادی می‌باشد و صدای آن نیز چندان خوشایند نیست مدارهایی که تولید صدا می‌کند جایگزین این سیستم شده‌اند با ارسال زنگ مدار الکترونیکی تحریک شده و صدای مخصوص تولید می‌کند.

    ج) نوع ارتباط گوشی با پایه تلفن

     در اکثر تلفنهای موجود گوشی توسط یک سیم که حالت فنری دارد به پایه تلفن متصل است برخی از انواع نیز وجود دارد که مجموعه گوشی از طریق ارتباط بی سیم به پایه متصل می‌شود. سیستم بی سیم به کاربر اجازه می‌دهد که تا فاصله بیشتری از تلفن استفاده کنند.

    د) انواع تجهیزات اضافی

    51 مصرف کنندگان

    محل مصرف این کالا به طور عمده منازل مسکونی، ادارات و سایر اماکن خصوصی و عمومی می‌باشند بنابراین با رشد و توسعه همه جانبه صنعتی و اجتماعی کشور انتظار می‌رود تعداد این اماکن که تا حدودی بستگی به جمعیت نیز دارد رشد یابد در چند ساله‌ی اخیر بخش مخابرات در کشور توسعه زیادی داشته است و تعداد شماره‌های واگذار شده به شدت افزایش یافته است که این برنامه باعث افزایش زیادی در مصرف دستگاه تلفن شده است با توجه به برنامه‌های این وزارتخانه در توسعه ارتباطات و افزایش دامنه شبکه تلفنی کشور پیش بینی می‌شود در چند ساله آتی نیاز به دستگاههای تلفن نیز افزایش یابد با توجه به تعرفه گمرکی کالا در حال حاضر ورود کالا مطابق تعرفه و شرایطی مجاز است و کماکان واردات محصول صورت می‌گیرد و این مسأله بیان کننده عدم توانایی واحدهای تولیدی داخلی است و برای همین باید مهارت را بالا برد.

     

     

     

    فصل دوم

    طراحی تولید

    شامل

    12 فرایند تولید

    22 نمودار فرایند تولید

    32 مواد اولیه و منابع تأمین آن

    42 ابزار و ماشین آلات و منابع تأمین آن

    5-2 برنامه زمان بندی طرح اجرای پروژه

    62 ظرفیت تولید

    72 پلان سالن تولید

    82 جایابی و محل اجرای طرح

     

    12 فرایند تولید

    اکثر قریب به اتفاق صنایع الکترونیک قطعات و اجزای مدارها از واحدهای خاص تولید کننده این قطعات خریده می‌شود کارخانجات تولید کننده اجزای الکترونیکی مثل مقاومت، دیود، خازن، ترانزیستور و ... این قطعات را مطابق استانداردهای موجود تولید کرده و به بازار عرضه می‌کنند. با این قطعات قابلیت طراحی انواع مدارهای الکترونیکی وجود دارد. اما در این واحدها با توجه به بزرگی یا کوچکی واحد نسبت به ساخت دو بخش از محصولات تصمیم گیری می‌شود. بخش اول جعبه و شاسی دستگاهها و بخش دیگر تولید فیبر مدار چاپی است. در واحدهای کوچک صنعتی تولید جعبه و شاسی به لحاظ اقتصادی به صرفه نیست چرا که تدارک دیدن ماشین آلات به این منظور سرمایه‌گذاری را افزایش می‌دهد و از طرفی ظرفیت این ماشینها نیز پر نمی‌شود. ولی با توجه به طرح خاص جعبه تلفن تهیه آن از بازار امکان پذیر نیست لذا باید قالبهای مورد نظر شناخته شود و به صورت حق العمل کاری با کارگاههای تزریق پلاستیک جهت تولید جعبه‌ها قرارداد بسته شود بنابراین فرایند داخلی این واحد تولید فیبر مدار چاپی و مونتاژ قطعات و محصول است لذا در این فصل انواع روشهای چاپ فیبر بحث می‌شود و روش مناسب انتخاب می‌شود.

    الف) چاپ دستی مدار

    این روش عموماً برای تولید فیبرهای نمونه و در تیراژ کم کاربرد دارد. در این روش فیبر مدار چاپی که پشت آن مس دارد به ابعاد مناسب بریده می‌شود. سپس نقشه مدار توسط ماژیکهای ضد آب یا خطوط سیاه رنگ و چسب‌دار آماده موسوم به لتراست روی مس ترسیم می‌شود محلهایی که با ماژیک یا لتر است پوشانده می‌شود پس از غوطه‌ور کردن فیبر در ظرف اسید باقی مانده و بقیه فیبر پاک می‌شود پس از اتمام این مرحله رنگهای عایق توسط تینر یا بنزین شسته می‌شود و فیبر آماده سوراخ‌کاری می‌گردد

    جای پایه قطعات توسط مته یک میلیمتر (برای قطعاتی که دارای پایه کلفت‌تر هستند با مته مناسب قطر پایه قطعه) سوراخ می‌شود تا قطعات در این سوراخها قرار گرفته و محل اتصال لحیم کاری شود در روشهای مونتاژ دستی قطعات در یک یا چند مرحله روی فیبر چیده شده و لحیم می‌شود در این روش تک تک پایه‌ها توسط هویه‌های برقی به پشت فیبر لحیم می‌شوند برای تولید قطعات در مقیاس بیشتر لحیم کاری توسط وان قلع انجام می‌شود در این روش لازم است قبل از آن محلهایی از پشت فیبر که ضرورتی برای لحیم کاری آن نیست رنگ آمیزی شود تا از مصرف بیهوده قلع پرهیز شود و پشت مدار نیز تمیزتر بماند به این محل اصطلاحاً چاپ سبز گفته می‌شود به این منظور محلهایی که باید لحیم بگیرند پوشانده می‌شوند و پشت مدار با رنگ شفافی که نشبت به مواد تینری مقاوم باشد رنگ آمیزی می‌شود پس از زدودن مواد پوشانده (لتراست) از محلهای اتصال، فیبر آماده مونتاژ قطعات می‌شود در این مرحله کلیه قطعات و سیمهای رابط در محلهای از پیش تعیین شده قرار داده می‌شوند و مدار از سطح وان قلع که در آن قلع مذاب قرار دارد گذرانده می‌شود پس از این مرحله قطعات به فیبر متصل شده و مدار آماده آزمایش و کار می‌گردد.

    ب) چاپ مدار توسط فیلم نقشه

    در این روش نقشه مدار روی سطح شفافی ایجاد می‌شود به این منظور می‌توان از ورقهای شفاف پلاستیکی (ترانس پارنت) یا شیشه استفاده کرد برای ایجاد نقشه روی ترانس پارنت یا شیشه می‌توان از لتراست استفاده کرد به این ترتیب نقشه توسط لتراست روی سطح شفاف ترسیم می‌شود.

    برای حفاظت لتراست روی آن لایه محافظی از سلفون چسبانده می‌شود به منظور انتقال نقشه به پشت فیبر لازم است در محل تاریک یا دارای نور قرمز پشت فیبر را با اسپری مخصوص نسبت به نور حساس کرد سپس فیلم نقشه روی فیبر قرار داده شده و از تاریک خانه خارج می‌شود

    در این مرحله به پشت فیا پروژکتور به مدت حدود 10 دقیقه نور تابانده می‌شود پس از این مرحله قسمتهایی که نور خورده‌اند در محلول سود شسته شده و محلهایی که با نقشه پوشانده شده‌اند تثبیت می‌شود فیبرهایی که در محلول سود تثبیت شده‌اند را مثل روش قبل در اسید قرار داده تا مس پشت آن پاک شود و مراحلی که در روش اول ذکر شد مانند چاپ سبز و سوراخ‌کاری انجام می‌شود استفاده از این روش سرعت تولید تولید را تا حدودی کاهش می‌دهد و در کارخانجات بزرگ یا تجهیزات الکتریکی اتوماتیک از این روش برای ترسیم مدارهای بزرگ استفاده می‌شود ولی در کارگاهها و واحدهای صنعتی کوچک این روش برای نمونه‌سازی و کارهای دقیق استفاده می‌شود. با استفاده از دستگاههای آگران دیسمان می‌توان ابعاد مدار ایجاد شده به این روش را نیز تغییر داد که از این روش در ساخت مدارهای مجتمع استفاده می شود

    این روش مشابه روشی است که در برخی از کارخانجات نساجی برای چاپ طرح روی پارچه مورد استفاده قرار می‌گیرد در این روش نقشه روی پارچه‌های توری مخصوص شبکه‌داری ایجاد می‌شود قسمتهایی از مدار که باید پاک شود توسط مواد ژلاتینی مخصوص پوشانده می‌شود در این روش تمام سطح پارچه به ژلاتین آغشته شده و به روش مشابه قسمت قبل نقشه روی توری تثبیت می‌شود. البته موارد مورد استفاده در این روش متفاوت است. پارچه آماده موسوم به سیلک درون قاب چوبی قرار داده می‌شود و رنگ روغنی در قاب ریخته می‌شود سپس با یک کاردک لاستیکی روی سیلک کشیده می‌شود تا رنگ از قسمتهایی که ژلاتین ندارد به طرف دیگر که فیبر قرار داده شده است تراوش می‌کند رنگی که از توری می‌گذرد روی فیبر نقش بسته و طرح مدار روی فیبر قرار می‌گیرد پس از خشک شدن رنگ فیبر مثل روشهای قبل در اسید قرار داده می‌شود تا مدار مسی آماده شود و بقیه مراحل مثل مراحل روشهای دیگر است این روش به علت نیاز به امکانات گسترده و سرعت بیشتر تولید در اکثر واحدهای کوچک کارگاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد که این روش بهترین روش برای این طرح است.

    112 تشریح جامع فرایند منتخب

    در بخش قبل به این نتیجه رسیدیم که بهترین روش برای این پروژه استفاده از روش چاپ توسط سیلک است. قطعات الکترونیکی مورد استفاده فیبر خام و جعبه پلاستیکی از واحدهای دیگر و بازار تهیه شده و عملیات تولید و چاپ فیبر مونتاژ قطعات و مونتاژ دستگاه در این واحد صورت می‌گیرد برای تهیه جعبه‌های پلاستیکی از واحدهای قالب ساز درخواست شده و از آنها درخواست قالبهای تزریق پلاستیک می‌شود و قالبهای آماده در اختیار کارگاههای تزریق پلاستیک قرار داده می‌شود تا بر حسب سفارش جعبه‌های مورد نیاز تولید شده و به واحد انتقال داده شود.

     فیبر ختم در ورقهایی به ابعاد 1متر در 2متر خریداری می‌شود و توسط تیغ دستی به ابعاد تقریبی 8×12 سانتیمتر بریده می‌شود البته می‌توان برش فیبرها را توسط گیوتین یا قیچی دستی نیز انجام داد ولی چون ممکن است فیبر آسیب ببیند در واحدهای کوچک استفاده نمی‌شود پس از برش فیبر برای ایجاد طرح مدار پشت آن می‌توان سیلک آماده شده را روی فیکس چر ساده‌ای که موقعیت فیبر را نسبت به سیلک ثابت نگه می‌دارد سوار کرد

    در این فیکس چر قاب سیلک با لولا به پایه متصل می‌شود پس از آن فیبر روی پایه قرار داده می‌شود و قاب سیلک روی فیبر قرار می‌گیرد سپس رنگ روغن در قاب سیلک ریخته می‌شود و با حرکت کاردک رنگ به پشت فیبر منتقل می‌شود پس از این مرحله فیبرها کنترل می‌شود تا در صورتی که غلظت رنگ مناسب نبوده یا سیلک آسیب دیده باشد اشکالات ایجاد شده اصلاح شود در صورتی که رنگ بیش از حد غلیظ باشد نقشه پشت فیبر کامل نمی‌شود و در بعضی نقاط رنگ نفوذ نمی‌کند همچنین رقیق بودن رنگ باعث می‌شود که رنگ روی سطح مسی فیبر پخش شود و مدارغیرقابل استفاده شود به جز این موارد ممکن است در اثر کار قسمتی از سیلک سوراخ شده یا توری آن مسدود شود که در نتیجه آن در بعضی از قسمتها رنگ نشست داشته یا در جایی که باید رنگ شود رنگ نفوذ نمی‌کند فیبرهای رنگ شده در محوطه قرار داده می‌شوند تا رنگ آن خشک شود همچنین با توجه به حجم تولید می‌توان از دمنده‌هایی استفاده کرد تا زودتر خشک شوند زمان تقریبی خشک شدن 2 ساعت می‌باشد.

  • فهرست و منابع پروژه کارآفرینی بررسی و تهیه طرح تولید تلفن رومیزی

    فهرست:

    پیشگفتار. 6

    مقدمه. 7

    فصل اول. 8

    11 معرفی اجمالی پروژه 9

    21 معرفی محصول. 9

    31 سوابق تولید. 10

    41 کاربرد محصول. 10

    51 مصرف کنندگان. 12

    فصل دوم. 14

    12 فرایند تولید. 15

    22 نمودار فرایند تولید. 25

    32 مواد اولیه و منابع تأمین.. 26

    42 ابزار و ماشین آلات و منابع تأمین آن. 29

    52 برنامه زمان بندی اجرای پروژه 30

    62 ظرفیت تولید. 32

    72 پلان سالن تولید. 33

    82 جایابی و محل اجرای طرح. 34

    فصل سوم. 37

    13 نیروی انسانی مورد نیاز. 38

    23 حقوق و دستمزد 39

    33 شرح وظایف پرسنل. 41

    43 سازماندهی نیروی انسانی.. 41

    فصل چهارم. 44

    14 زمین مورد نیاز. 45

    24 ساختمانهای اداری.. 49

    34 ساختمان واحد تولید. 49

    44 هزینه‌های ساختمان سازی.. 50

    54 پلان طرح. 53

    فصل پنجم. 54

    15 انرژی برق. 55

    25 انرژی آب.. 56

    35 سوخت.. 56

    45 تأسیسات حرارتی.. 57

    55 تأسیسات برودتی.. 57

    65 ارتباطات.. 58

    75 تأسیسات تهویه و اطفاء حریق. 58

    فصل ششم. 62

    16 سرمایه کل طرح و منابع تأمین آن. 63

    26 سرمایه ثابت.. 64

    36 سرمایه در گردش... 65

    46 هزینه تولید سالیانه طرح. 66

    246 هزینه حقوق و دستمزد 68

    56 هزینه‌های ثابت و متغیر تولید. 75

    66 محاسبه نقطه سر به سر تولید. 77

    76 محاسبه قیمت تمام شده محصول. 77

    86 محاسبه قیمت فروش محصول. 77

    96 محاسبه سود ناخالص طرح. 78

    106 محاسبه سود خالص طرح. 78

    116 دوره برگشت سرمایه. 79

    126 توجیه اقتصادی.. 79

    منابع و مأخذ. 81

    .

    منبع:

    راهنمایی سرمایه‌گذاری واحدهای کوچک، کارآفرینان بصیر، 1382 چاپ 1383 انتشارات کارآفرینان بصیر

    استفاده از منابع کتابخانه‌ای مرکز آموزش عالی فنی شهید صدوقی

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت