پروژه کارآفرینی تولید ابزار دقیق آزمایشگاهی ( فاصله یاب لیزری )

تعداد صفحات: 42 فرمت فایل: word کد فایل: 400003342
سال: نامشخص مقطع: صنایع دسته بندی: طرح توجیهی کارآفرینی صنایع فلزی و خودروسازی
قیمت قدیم:۷,۰۰۰ تومان
قیمت: ۴,۶۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پروژه کارآفرینی تولید ابزار دقیق آزمایشگاهی ( فاصله یاب لیزری )

    فصل اول

    کلیات

    مقدمه :

    این گزارش شامل طرح پیش امکان سنجی برای تولید یکی از ابزارهای دقیق آزمایشگاهی با عنوان فاصله یاب لیزری می باشد . بدیهی است با توجه به تنوع ابزارهای دقیق آزمایشگاهی، تهیه یک طرح پیش امکان سنجی برای همه آنها، مقدور نمی باشد و از اینروی با توجه به اهمیت و کاربرد فرآوان فاصله یابهای لیزری در کارهای آزمایشگاهی، در این طرح تولید آن مورد برر سی و مطالعه اولیه قرار گرفته است . گرچه نتایج حاصل حاکی از مقروت به صرفه بودن تولید این ابزار است، لیکن مشاور توصیه می نماید مطالعات تکمیلی امکان سنجی برای محاسبه دقیق سود و زیان طرح و نرخ بازگشت سرمایه و سایر شاخصهای موردنیاز برای تصمیم گیری صورت پذیرد.

     

    نام کامل طرح و محل اجرای آن :

    تولید ابزار دقیق آزمایشگاهی ( فاصله یاب لیزری )

     

    محل اجرا :

     

    مشخصات متقاضیان :

    نام

    نام خانوادگی

    مدرک تحصیلی

    تلفن

    دلایل انتخاب طرح :

    در بخش تولید توجه به استانداردهای تولید بسیار با اهمیت می باشد به خصوص تولید در زمینه ماشین آلات و همچنین قطعات ماشین آلات تولید و قطعات نظامی دقت فراوان برای تولید مورد نیاز است . وجود فاصله یاب در تولید این محصولات بسیار موثر می باشد خصوصاً آنکه فاصله یاب های قابل نصب در خطوط تولید دارای دقت بسیار بالا می باشند.

    تولید مناسب قطعات می تواند موقعیت استراتژیک کشور را تثبیت کرده و ایران را به عنوان یکی از تولیدکنندگان معتبر معرفی نماید.

     

    وضعیت و میزان اشتغالزایی :

    تعداد اشتغالزایی این طرح 25 نفر میباشد .

    تاریخچه و سابقه مختصر طرح :

    امروز در صنایع مختلف وسایط گوناگونی جهت افزایش دقت تولید و سیستمهای  وناگونساخته شده است . مسافت یاب لیزری یا فاصله یاب لیزری یکی از این سیستم ها می باشد . بکارگیری فن آوری نوین پردازش اطلاعات و سیستمهای الکترونیکی پیشرفته، تولیدکنندگان را قادر می سازد از این وسائل جهت کنترل هوشمند خط تولید خود استفاده کنند . اولین قدم در این راه، تولید حسگرهای لازم جهت حس کردن شراط خطرناک می باشد که از جمله اساسی ترین آنها سنسورهای فاصله یاب هستن د. این سنسورها باید قادر به درک فاصله مناسب بوده و قابل استفاده در شرایط گوناگون آب و هوایی و شدت نورهای مختلف باشند.

    اطلاعات جمع آوری شده از این سنسورها توسط مدارهای واسط به یک پردازشگر ارائه می گردند. این پردازشگر بر اساس یک سری محاسبات و قواعد، شرایط ر ا بررس و تحلیل نموده و در صورت وجود خطر تصادف، راننده را آگاه می نماید.

    طرز کار فاصله یاب لیزری براساس همان اصولی است که در رادارهای معمولی بکار می رود. یک تپ لیزری YAG و یا CO2  به هدفی که نشانه روی شده است ارسال می شود . سپس تپ ارسالی به هدف خورده باز می گردد و سپس توسط یک سیستم مناسب گیرنده نوری آشکار می شود. فاصله مورد نظر با تعیین مدت زمانی که طول می کشد تا تپ ارسالی مسیر رفت وبرگشت را طی کند، بدست می آید . طرح کلی یک فاصله یاب Nd:YAG متشکل از فرستنده )لیزر( گیرنده و دوربین است . سپس با ارسال تپ ارسالی به هدف ، نور پراکنده شده از هدف توسط عدسیهای L1 و L2 روی یک آشکار ساز تمرکز یافته و یک سیگنال الک تریکی حاصل می شود . اگر لحظه t0 تپ لیزری از سیستم به سمت هدف ارسال شود و سیگنال بازگشتی در لحظهt1 آشکار شود، با توجه به اینکه نور با سرعت c در مدت زمان t1-t0 فاصله را پیموده است, فاصله x بدت می آید. مشاهده میشود که دقت در تعیین فاصله به دقت در تعیین زمان بستگی دارد

    شماره تعرفه گمرکی

    دستگاه فاصله یاب لیزری در با شماره تعرفه 90151000 به کشور وارد می شود.

    شرایط واردات

    طبقه بندی کالاهای وارداتی و صادراتی براساس تعرفه "سیستم هماهنگ توصیف و کد گذاری کالا انجام می گیرد. به کالای وارداتی حقوق گمرکی و سود بازرگانی تعلق م ی گیرد که میزان آن به موجب قانون مقررات صادرات و واردات، تعیین می گردد مسافت یاب با حقوق ورودی 15 درصد اجازه ورود به کشور را دارند.

     

    استاندارد ملی یا بین المللی

    در داخل کشور و سایرکشور هیچگونه استانداری برای این محصول یافت نمی شود.

     

     بررسی و ارایه اطلاعات لازم در زمینه قیمت تولید داخلی و جهانی محصول

    قیمت محصول مورد نظر که دارای دقت فراوان (سانتی متر) باشد با قیمت 100 هزار ریال در بازار قابل دسترسی می باشد.

    موارد مصرف و کاربرد

    این نوع ح سگر در خطوط تولید مورد استفاده قرار می گیرد تا دقت در تولید را افزایش داده و میزان خطا را کاهش دهد.

     

    کالاهای جایگزین

    با توجه به اینکه خطا در فاصله یاب های لیزری بسیار پائین می باشد لذا هیچ محصول جایگزین برای آن وجود ندارد.

     

    شرایط صادرات

    کالاهای صادراتی از پرداخت حقوق گمرکی و سود بازرگانی معاف هستند لکن مشمول پرداخت هزینه های تخلیه و بارگیری و انبار داری می باشند.

     

    بررسی ظرفیت واحدهای فعال تولیدی

    براساس لوح فشرده سازندگان محصولات صنعتی وزارت صنایع و معادن کد ISIC به شماره33121132 هیچ واحد فعال تولیدکننده در زمینه تولید محصول طرح در کشور وجود ندارد.

     

    واردات

    واردات محصول طرح در سالهای اخیر با شماره تعرفه 901510 به شرح جدول زیر می باشد.

    همانگونه که مشاهده می شود میزان واردات در سالها ی گذشته متغیر بوده است با توجه به تغییر برنامه پنجساله توسعه و روند افزایش احداث کارخانه ها در کشور قطعا میزان واردات در سالهای اخیر افزایش خواهد یافت خصوصا اینکه 2 واحد دارای مجوز تولید هنوز در پیشرفت صفر درصد قرار دارند.

     

     

    صادرات

    با توجه به عدم تولید محص ول در کشور، میزان صادرات در سالهای گذشته همواره صفر بوده است. با توجه به میزان واردات صورت گرفته در سالهای اخیر و عدم تولید آن در کشور، به نظر می رسد صادرات همچنان صفر باقی بماند.

     

    مصرف

    موارد کاربرد محصولات این طرح عمدتاً خطوط تولید می باشد اما از آنجا که ت خمین میزان نیاز براساس مورد مصرف در کشور تقریبا غیرممکن به نظر می رسد، پیش بینی میزان نیاز را براساس جایگزینی واردات در نظر می گیریم.

     

    مطالعات فنی و تکنولوژیکی

    طرح حاضر مطالعه و ارزیابی تولید و فروش فاصله یاب لیزری 1 در ایران را پی می گیرد . برآوردهای مقدماتی حاکی از آن است که در دهه آینده برای پاسخ به تقاضای داخل و عدم وابستگی به واردات این محصول می بایست چندین واحد تولید فاصله یاب در ایران راه اندازی شود . بررسی های مقدماتی حاکی از آن است که در قبال این سرمایه گذاری اولیه، علاوه عدم وابستگی به واردات خا رجی بر ایجاد فرصت های شغلی، ارتقاء مهارت فنی در کارگران غیرماهر و نیمه ماهر تاکید دارد . لازم به ذکر است که تمامی محاسبات انجام گرفته در گزارش بر پایه داده های ثانویه موجود بوده و برمبنای این محاسبات، ارزیابی حداقلی از تقاضای بازار، سودآوری پروژه کاملاً مورد تایید می باشد.

     

     بررسی اجمالی تکنولوژی و روش های تولید و عرضه محصول در کشور و مقایسه آن با دیگر کشورها

    اکنون به طراحی و ساخت فاصله یاب لیزری به روش فاز می پردازیم در صورتی که روشهای دیگری نیز برای تولید وجود دارد . در این نوع فاصله یاب ها از لیزرهایcw استف اده می شود که پرتو لیزر با موج سینوسی با فرکانس حساب شده ای مدوله می شود . پرتو لیزر پس از برخورد به هدف توسط یک آشکارساز نوری که معمولا یک فتودیود می باشد آشکار می شود . از روی اختلاف فاز میان دو موج سینوسی یعنی پرتو خارج شده از لیزر و پرتو ورودی به فتودیود و کالیبره کردن آن می توان فاصله را به دست آورد . اندازه گیری فاصله به روش فاز در محدوده فواصل زیر 10 متر ملاحظات فرکانس بالا و مشکلات آن را می طلبد که از جمله آنها داشتن SNR مناسب در گیرنده در فرکانس مدولاسیون می باشد، اگر SNR از حدی پایین تر باشد خطای اندازه گیری زیاد می شود و از طرفی اگر دامنه سیگنال در گیرنده از حدی بالاتر رود به علت اعوجاج هارمونیکی و اشباع رفتن المان های اکتیو دقت را از دست می رود.

    این وسیله کاربردهای زیادی در سیستم های هوشمند اعم از صنایع نظامی و غیره دارد از جمله :

    مکان یابی یک جسم ثاب ت یا متحرک توسط یک جسم پرنده نزدیک به آن، عمق یابی سیلوها، اندازه گیری سطوح مایعات مذاب در ریخته گری و ذوب فلزات، کنترل ترافیک، حمل و تخلیه بار در بنادر و ...

     

    در حالت کلی روشهای اندازه گیری فاصله با لیزر را می توان به سه دسته عمده تقسیم کرد:

    1. روش زمانی

    2. روش هندسی

    3. روش تداخل سنجی

    در روش هندسی فاصله از روی یک یا چند تصویر از صحنه سه بعدی به دست می آید که این روش خود ممکن است به دو صورت انجام شود : یکی بینایی استریواسکوپی 2 و دیگری روش نورافکنی 3. در روش استریواسکوپی از یک صحنه از دو جهت متفاوت تصویربرداری می شود، یک همخوانی در نقاطی از این تصاویر برقرار می شود و از روی تفاوت میان این دو تصویر اطلاعات فاصله به دست می آید.

  • فهرست و منابع پروژه کارآفرینی تولید ابزار دقیق آزمایشگاهی ( فاصله یاب لیزری )

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت