تحقیق مقاله کشاورزی

تعداد صفحات: 11 فرمت فایل: word کد فایل: 2009
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: تحقیق مقاله مهندسی کشاورزی زراعت
قیمت قدیم:۵,۰۰۰ تومان
قیمت: ۲,۹۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله کشاورزی

    عوامل ظهور کشاورزی فشرده                                                                                 

    کشاورزی مدرن فشرده تنهاظرف 30تا40 سال گذشته ،در نتیجه پیشرفت های علمی وفنی که در طی جنگ جهانی دوم و بلافاصله بعد از آن رخ داده ظهورکرد و در این مورد عوامل مربوطه عبارتند از:

    1- افزایش مکانیزاسیون کشاورزی: ومتعاقب آن جایگزین انرژی که قبلا بوسیله حیوانات بارکش وانسان تامین می شد به وسیله ی انرژی تراکتور وافزایش تعداد زیادی از ادوات برای مراحل مختلف در فرآیند زراعت و دامپروری در حال حاضر تعداد اندکی از گیاهان زراعی تجاری بصورت غیر مکانیزه کشت می شوند.

    2- افزایش استفاده از مواد شیمیایی به صورت کود،حشره کش وعلف کش وداروهای دامی وغیره.

    3- توسعه سریع برنامه های اصلاح بناتات واصلاح دام با تولید واریته هایی با عملکرد بالا که این واریته ها پتانسیل کامل خود را تنها با مصرف زیاد عناصر غذایی کسب می کنند و خصوصیات رشد آنها هماهنگ با زراعت مکانیزه می باشد.دامهای اصلاح شده نیز متکی به مصرف زیاد مواد غذایی هستند بعلاوه فشرده شدن کشاورزی، همراه با تخصصی شدن انواع زراعت ومجزا کردن تولیدات زراعی ودامی از نظر مکانی،تمرکز تولید محصولات زراعی در زمینهای که استعداد زیادتری برای کشاورزی دارند و بالاترین درآمد را بر اساس سرمایه گذاری انجام شده دارند،بوده است. در این مورد اندازهی واحد های تولید نیز در واکنش به افزایش هزینه ی نهاده ها، با سرعتی بیشتر از قیمت کسب شده از بازده بزرگتر شده است . در حالیکه کشاورزی فشرده به یک محیط بیو فیزیکی خاص منحصر نیست این نوع کشاورزی بیشتر در مناطق معتدله ی مرطوب

    دنیا،بخصوص در کشورهای توسعه یافته در آمریکای شمالی واروپای غربی و در طرحهای مدرن آبیاریو در کشاورزی مناطق حاره ای توسعه یافته است.                                                                                                   

    (در میان غلات ،گندم وذرت بطور گسترده ای کشت می شود. گیاهان زراعی ریشه ای و غدهای مناطق معتدله شامل     سیب زمینی سفید و تعدادی از گو نه های جنسی Brassica از قبیل کلم علوفه ای شلغم وچغندر قند،در مناطق معتدله نیز همانند مناطق حاره بقولات دانه ای بعد از غلات از نظر عملکرد و سطح زیر کشت،در ردیف دوم قرار دارند. در میان آنها سویا،اوبیاونخود در بالاترین ردیف قرار دارند. آنها بخصوص کیاهان زراعی چند منظوره ی با ارزشی هستند که غذا و علوفه تولید می کنند و همزمان باعث افزایش ازت و مواد آلی خاک می شوند.)                                                    

    2- زراعت فشرده:

    توسعه کشاورزی در مناطق معتدله از طریق جایگزینی کشت ممتد،به جای روشهای سنتی کشت علفهای چمنی به صورت

    متناوب با گیاه زراعی بوده است. در کشت سنتی گیاه غلات (گندم وذرت) با نیاز های غذایی و شخم متناوب با یک گیاه زراعی تا بستانه مانند:گیاهان علوفه ای ریشه ای،سویا یا لوبیا به صورت متناوب با مخلوطی از علفهای چمنی و بقولات

    علوفه ای چند ساله که 3تا6سال زمین را اشغال می کند بوده است. مزیت اصلی تناوب علف چمنی با گیاه زراعی،

    ممانعت از ازدیاد علفهای هرز،آفات وبیماریهاوحفظ حا صلخیزی خاک است. علف چمنی کود دامی وسرک دریافت

    می کند و در نهایت با شخم به زیر خاک می رود و باعث افزایش مواد آلی خاک می شود.

    ازدهه 1950 به علت افزایش استده از کودهای معدنی وتوسعه گیاهان زراعی پرمصول که به عناصر غذایی بیشتری نیاز د ارند ، سیستم های تناوب زراعی به تدریج تغییر کرده یا منسووخ شده اند . که شامل چایگزینی نیروی کارگری وحیوانات بارکش باماشینهاین بزرگتر بوده است که می توان ازکمباین که یکی از مهمترین آنهاست نام برد . استفا ده از علف کشها وافت کشها وتنظیم کننده های رشد هم افزایش یافت .

    حفظ حاسلخیزی خاک دیگر به سیستم تناوب زراعی خاص واستفاده از کود د امی وابسته نیست وافزایش سرت عملیات در نتیجه مکانیزاسیون باعث انعطاف پذیری بیشتر در انتخاب گیاهان زراعی وسیستم هیا زراعت شده است. در مناطقی که از نظر اقلیمی برای زراعت مناسب هستند ، زراعت مداوم کم وبیش ، جایگین تناوب علفهای چمنی وگیاه زراعی شده است.

    سادگی ترکیب گیاهان زراعی با تخصصی شدن گیاهان زراعی همراه شده است .

     

    خصوصیات کشاورزی فشرده :

    1-   جدایی انسان از طبیعت (Domination of nature)

    استفاده بدون محدودیت از منافع طبیعی عدم توجه به دوباره به گردش در اوردن ضایعات مزرعه ودر یک کلام برهم زدن نظم طبیعی اکوسیستم ها از مهمترین اثرات جانبی   استفاده ازاین سیستم هاست .

    2-رقابت (Cimpetition) 

    پیروان کشاورزی فشرده رقابت رایکی از اصول اساسی در فرایند تولید می د انند . تاکید بر علایق ومنافع فردی عدم نیاز به همکاری ، سنتهای مربوط به فعالیتهای کشاورزی ، همچنین فرهنگ روستایی به کنار گذاشته شده ، عدم نیاز کشاورز به جوامع کوچک روستایی ، حداقل نیاز به نیروی کارگر ویکنواختی در کارهای کشاورزی ، تاکید بر جنبه های تجاری (اقتصادی ) در  انجام   فعالیتهای کشاورزی وتاکید بیشتر بر سرعت کار ومنافع بیشتر دراین قسمت قابل بحث وبررسی هستند 

    3-بهره برداری بی رویه (Exploition) از دیگر خصوصیات وعناصر کلید ی کشاورزی فشرده امروزی بهره برد اری بی رویه است که در  یک جمع بندی کلی حول موارد ذیل بحث می کند :

    الف ) نادیده گرفتن هزینه های غیر مستقیم

    ب ) اهمیت به منافع کوتاه مدت

    ج) وابستگی شدید به منابع تجدید ناشنوده

    د) وابستگی به رشد اقتصادی وبالارفتن سطح مصرف

    ه ) تاکید بر موفقیتهای اقتصادی ومالی

    4- تخصصی شدن   (Specialzation)

    در این سیستم ها زرات عمدتا تک محصولی  Mono  culture است .  لزوم حفظ تنوع ژنتیکی به عنوان یکی از منابع مهم در ایجاد پایداری در سیستم هایتک کشتی با کمی نابسامانی روبرو می گردد.

    توجه به این نکته که گیاهان زراعی د ارای خاصیت بافرشوندگی کمی هستند . در واقع رو ی اوردن به سیستم های تک کشتی باعث  پراکنش جغرافیایی وسیع یک ژنوم خاص در سطح منطقه وسیعی می گردد که عدم انطباق احتمالی یکی از شرایط لازم برا ی طی مراحل رشد وتکامل ان می تواند محصول  را از رسیک پذیری بالایی برخورد ار کند و نهایتا از لحاظ توجیه پذیری اقتصادی با نوعی بی تضمینی روبرو گردد . از طرفی استفاده از گیاهان زراعی باترکیب ژنتیکی یکسان این ضرورت را خود به خود پیش می اورد که واریته های بومی منطقه که در طول دوران تکامل منطقه ایجاد گردیده واز عوامل ثبات اکوسیستم هستند حذف شده وجای خود رابه واریته های پر بازده بدهند که ثباتشان منوط به اعمال نهاده های خارجی است. 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله کشاورزی

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت