پایان نامه تاثیر شرایط اقلیمی بر کشت برنج در شهرستان میانه مطالعه موردی روستا های آچاچی ممان

تعداد صفحات: 213 فرمت فایل: word کد فایل: 10002343
سال: 1383 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه مهندسی کشاورزی زراعت
قیمت قدیم:۲۷,۹۰۰ تومان
قیمت: ۲۵,۸۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه تاثیر شرایط اقلیمی بر کشت برنج در شهرستان میانه مطالعه موردی روستا های آچاچی ممان

    پایان‌نامه

    برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

    در رشته: جغرافیا، کاربرد اقلیم‌ شناسی در برنامه‌ ریزی محیطی

    پیشگفتار

     

    کشاورزی از اساسی‌ترین فعالیت‌های اقتصادی در کره زمین محسوب می‌شود و این فعالیت بیش از سایر عوامل به ویژگی‌های اقلیمی وابستگی دارد. افزایش روزافزون جمعیت دنیا و نیاز انبوه مردم به تامین غذا و تغذیه مناسب باعث گردیده که روزبروز بر تقاضا از بخش کشاورزی افزوده گردیده و به یکی از محوریترین اقدامات انسانی تبدیل شود. توسعه کشاورزی علاوه بر نیازهای متفاوت تکنولوژی، انسانی، زمین، مبارزه با آفات و بیماریها، مهندسی زراعی و… از اولین لحظات اقدام به این عمل ارتباطی تنگاتنگ با عوامل آب و هوایی و اقلیمی محل دارد.

    تشعشع خورشیدی، ابرناکی، بارش به انواع متفاوت با تبخیر و تعرق، رژیم بارشی دما، یخبندان، خشکسالی، رطوبت، بیماریها و… همه از جمله عناصری هستند که نوع فعالیت چگونگی رشد و تولید مثل محصولات، انتخاب نوع محصول، مقدار محصول و … را تحت تاثیر شدید خود قرار می دهند.

    گیاه برنج نیز مثل سایر محصولات کشاورزی از حساسترین آنها نسبت به شرایط اقلیمی محل کشت می‌باشد. بطوری که نوسانات آب و هوایی در کلیه مراحل زندگی و رشد و تکامل این گیاه نقش قاطع و تعیین کننده‌ای دارد. در این پایان نامه سعی بر آن گردیده که تا حد امکان تاثیر شرایط اقلیمی بر چگونگی و نحوه تولید محصول برنج بصورت موردی در منطقه میانه بالاخص نواحی (آچاچی و ممان) مورد بررسی قرار بگیرد و بر این اساس و با توجه به شرایط خاص رشد و نمو گیاه برنج، توصیه ها و رهنمودهای لازم برای کاشت، داشت و برداشت این محصول در رابطه با اقلیم ارائه گردد.

    فصل اول

    چهارچوب تحقیق

    -1- مقدمه

    امروزه بزرگترین مشکل در اقلیم شناسی کشاورزی،‌اثر عناصر آب و هوایی بر محصول است. رشد گیاه به تمام عواملی بستگی دارد که در محیط زیست اعمال می شوند. هیچ مطلوبیت ساده ای برای هر یک از عوامل وجود ندارد که بدون توجه به وضعیت دیگر عوامل توجیه شود. تمام محصولات کشاورزی در این مساله که به طور طبیعی رشد نکنند دارای حدود آستانه طبیعی معینی از عناصر آب و هوایی هستند، ولی پرورش و انتخاب تدریجی این آستانه ها برای بسیاری از محصولات مانند: گندم، جو، برنج، ذرت و … قابل ملاحظه و دسترسی است. یعنی روش های مورد استفاده کشت گاهی در ارائه تغییر قابل ملاحظه در میکروکلیما نقش مهمی را ایفا می کند.[1]

    انسان بر خلاف جانوران و گیاهان سعی نموده است محیط اطراف خود را بشناسد و سپس به نفع خود ان را تغییر دهد و بعبارت دیگر بر محیط آب و هوایی پیرامون خود احاطه یابد. همین انسان مجبور بوده است برای تهیه غذا، خوراک، پوشاک و بهداشت از طریق کشاورزی اقدام نماید و به همین جهت است از بدو تاریخ و هم اکنون نیز ثبات و پیشرفت ملل بستگی موثر و مستقیم نسبتت به توسعه و ترقی در تولیدات کشاورزی آنها دارد[2].

    با بررسی و آنالیز عوامل اقلیمی مطابق با تغییرات زمانی و مکانی نه تنها در بخش زراعی، باغبانی و دامپروری و امور زیربنایی می توان به اقدامات بسیار اساسی مبادرت نمود، بلکه می توان با استفاده از کاربریهای ثانویه عوامل اقلیمی از پتانسیل های منابع طبیعی نیز به نحو احسن بهره گیری کرد.

    گرچه نمی توان ادعا کرد که از اولین خاستگاههای کشت محصول برنج، کشور ما ایران بوده است، اما این پذیرفتنی است که در این خطه نیز هزاران سال است این محصول مورد توجه اقوام وگروههای انسانی ساکن در آن بوده و گونه های سازگار با پارامترهای محیطی و آب و هوایی خاص هر منطقه مورد استفاده قرار می گرفته و هم اکنون نیز روزبروز توسعه می یابد. در منطقه آذربایجان نیز فقط در بخشی از آن در جنوب شرقی منطقه میانه برنج کشت می شود.  بطوری که امروزه سطح زیر کشت این محصول در حدود 6-5 هزار هکتار می باشد.

    کشت محصول برنج در بیش از 50 روستای منطقه میانه اهمیت وافری به این خطه بخشیده است و با عنایت به اینکه برنج در تغذیه مردم منطقه نقش بسیار مهمی دارد، بطوریکه در اکثریت خانواده ها غذای یک وعده از سه وعده تغذیه روزانه را برنج تشکیل می دهد و همچنین نوع یا واریته هایی که در این منطقه استحصال می شوند از لحاظ کیفیت در مرغوبیت، ارزش غذایی، پخت، تجارت و … می‌توانند مورد توجه قرار گیرند، بنده را بر آن داشت تا آنجایی که توان علمی و امکانات موجود و … اجازه می دهند، نقش عوامل اقلیمی را در چگونگی کشت و تولید این محصول در منطقه سکونتی را مورد بررسی قرار دهم. امیدوارم که ویژگیهای دیگر مربوطه نیز از ناحیه متخصصان مربوطه مورد بررسی قرار گرفته و با اجماع و تحلیل مجموعه مطالعات بتوان یک چشم انداز مطمئن و ارزشمندی را در فراسوی توسعه کشت محصول برنج درمنطقه میانه فراهم آید.

     

    2-1- طرح مساله و اهداف موضوع مورد مطالعه

    هدف از این مطالعه حصول اطلاعات لازم و استفاده عمومی از داده های هواشناسی درارتباط با برنامه ریزیهای کشاورزی و احیاناً پروژه های توسعه کشاورزی است. مخصوصاً تولید و کشت محصول برنج در منطقه میانه می باشد که دارای ایستگاه هواشناسی سینوپتیک است. همه می‌دانیم که شکست یا توفیق در فعالیتهای کشاورزی وابستگی عمیقی به عوامل متعدد از جمله ساختمان ژنتیکی و شرایط محیطی از قبیل خاک و آب و هوا بستگی دارد. در صورتیکه بتوان به این عوامل در صورت کلی شناخت یافت، بی گمان تولید محصول از نقطه نظر کیفی و کمی افزایش می یابد و بر عکس عدم توجه، منجر به شکست گردیده و خسارات مالی و اتلاف نیروی انسانی و تکنولوژیکی را بدنبال خواهد داشت.

    بی گمان یکی از عواملی که باعث اختلاف در میزان عملکرد محصولات کشاورزی در مناطق مختلف می گردد، عوامل اگروکلیماتیکی است. در یک برنامه‌ریزی منسجم و اصولی در بخش مدیریت زمین و محصول، انتخاب سیستم زراعی، احتیاجات زیربنائی و … درنظر گرفته می شود. دراینجا لازم به ذکر است برای آنکه بتوان از رژیم اقلیمی حداکثر بهره وری اقتصادی را به دست آورد، لازم است قبل از هر گونه برنامه ریزی میزان تابش، تبخیر، تعرق و دامنه تغییرات روزانه دما، توازن آب و دیگر عوامل اقلیمی را در نظر گرفت. برای دستیابی به این مقاصد سعی شده است با محاسبه آمار و داده‌های 29 ساله در منطقه میانه (آچاچی – ممان) بتوان یک رژیم اقلیمی را مشخص نمود و با توجه به نوع اقلیم غالب بتوان گیاهانی را کشت نمود که دارای حداکثر سود اقتصادی هستند، از جمله محصول برنج.

    از طرف دیگر نقشی که این محصول در تغذیه مردم منطقه ایفا می‌نماید، تا جائیکه بعد از گندم مهمترین قلم غذایی مصرفی می‌باشدو به لحاظ رشد روزافزون جمعیت منطقه اهمیت آن بطور مداوم در سبد تغذیه مردم افزایش می‌یابد. بنابراین افزایش کمی و کیفی تولید این محصول باید به دقت مورد توجه مسئولین در سطح ملی، استانی، منطقه‌ای و … قرار بگیرد.

    برای افزایش تولید علاوه بر عوامل و عناصر اقلیمی، اکولوژیکی، خاک و … روشهای فنی و مهندسیب و … نیز بسیار مهم است که در نظر گرفته شود. چنانچه کلیهپ پارامترهای طبیعی وقتی در یک چارچوب آگاهانه و تحت مدیریتی کارآمد درهم تلفیق شوند، بطوری که برآیند آنها اتخاذ شیوه‌ای مطلوب و سازگار جهت کشت بهینه این محصول باشد، نتیجه‌ی تمامی مساعی، هزینه‌ها و … مثمرثمر خواهد بود.

    با توجه به اراده‌ای که مدیریت محترم کشاورزی شهرستان میانه برای ترویج مسائل بهزراعی مثل تهیه بذر مناسب برنج، استفاده از سموم و کودهای شیمایی، استفاده از روشهای مکانیزه در مراحل تولید، کاشت، داشت و برداشت و … از خود نشان داده و برنامه‌کاری را بر این مبنا تنظیم نموده‌اند، از جمله مواردی بود که لزوم پرداختن به این مساله را تقویت می‌نمود و مرا برآن داشت تا با توجه به نوع گرایش و پیوندی که کشت این محصول با رشته تحصیلی بنده داشت، بخشی از نیازهای اولیه اقلیمی محصول برنج را با عنایت به ویژگی‌های جوی منطقه حل کرده باشیم.

     

    3-1- سابقه و پیشینه تحقیق:

    منطقه میانه (آچاچی – ممان) در مجموع با داشتن 1250 هکتار شالیزار در استان مقام اول را در بین سایر شهرستانها به خود اختصاص داده است و قرنهایست که این محصول با توجه به سازگاری آن با شرایط اقلیمی در منطقه کشت می‌شود. زراعت این محصول در طول تاریخ این خطه در حاشیه رودخانه‌های پرآب و دائمی جائیکه سرشار از رسوبات حاصلخیز و آبرفتهای غنی می‌باشد، صورت گرفته و هم‌اکنون نیز منطبق با همان موقعیت‌های دیرین صورت می‌گیرد. در آثار متقدمین، ویژگی‌های طبیعی و انسانی منطقه میانه مکرراً مورد تفحص و تدقیق قرار گرفته است. این مطلب از میان نوشته‌هایی چون: «کتاب البلدان ابن یعقوبی، بلاذری، اصطخری، ابن حقول بغدادی، معلوم می‌شود که در همه‌ی آنها به عمارن و کشاورزی منطقه میانه و کشت انواع فلات و حبوبات از جمله گندم، جو، برنج و … اشاراتی شده است.»[3]

    « بنا به نوشته حمدا… مستوفی این شهر در اثر حملات مغلو یکبار بطور کلی ویران شده و در ادوار بعدی دوباره رو به آبادانی گذاشته است و این منطقه گاهی میانج و گاهی هم گرمرود نامیده شده است.»[4]

    از این مطلب چنین استنباط می‌شود که وجو.د رودهایی مانند گرمرود که امروزه هم اکثر مناطق کشت برنج در ملتقای این رودخانه با رودخانه قزل‌اوزن وجود دارد، موجبات توسعه کشاورزی و کشت انواع محصولات در این مناطق ویراتن شده (از جمله برنج بر حسب شرایط مناسب طبیعی) گردیده و به مررو با افزایش و بهبود وضعیت تغذیه (امنیت غذایی) اوضاع اجتماعی، عمرانی و … هم بهبود یافته است. کمااینکه مناطق آچاچی و ممان نیز درست جلگه‌های ساحل این رودخانه‌ها (گرمرود، قرانقو، قزل‌اوزن و… ) قرار گرفته‌اند.

    در آثار متاخرین که بویژه از دهه‌ی 1350 تا کنون به چشم دیده می‌شوند، چنانکه باید مساله کشت برنج در منطقه میانه پیرامون آن بطور اختصاصی مورد تفحص قرار بگیرد، مطالعه نگردیده است، مگر اینکه در خلال بررسی موضوعات مختلف به امر کشت برنج در منطقه میانه نیز اشاراتی به عمل آمده است. از جمله این آثار شایسته کتاب «میانه دروازه آذربایجان»[5] تالیف جناب آقای قاسم مهداد و کتاب دیگر «جغرافیای شهرستان میانه»[6] تالیف جناب آقای سید رحیم طاهری می‌باشد. از جمله اینکه در کتاب اخیر آمده است: « در منطقه میانه از زمانهای قدیم کشت برنج رواج داشته است و این ناحیه به همین جهت مشهور بوده است و شاید یکی از دلایل شیوع زیاد بیماری مالاریا در این ناحیه بوده است که قربانیان زیادی گرفته است.»[7] از لحاظ بیولوژیکی چون حشره‌ی ناقل بیماری مالاریا (آنوفل) در مناطق مرطوب و باتلاقی سریعاً تکثیر می‌یابد. وجود شالیزارهای وسیع درطول زمانهای گذشته در میانه و روستاهای اطراف آن بوده است.

    از سال 1375 نیز آثاری چند می‌توان در این زمینه یافت. از جمله‌ی این آثار بسیار شایسته پایان‌نامه کارشناسی ارشد تحت عنوان «مطالعات ناحیه‌ای ویژه میانه»[8] می‌باشد که در آن بطور اجمالی تولیدات و توانهای کشاورزی منطقه پرداخته گردیده و به تولیدمحصول برنج و مناطق مهم آن از جمله آچاچی – ممان اشاره شده است.

    به نظر می‌رسد در یکی دو سال اخیر توجه خاصی به توسعه کشت این محصول مبذول شده، بطوری که آثار اختصاصی مربوط به کشت برنج انتشار یافته از این آثار ارزشمند می‌توان به مقاله‌ی «کشت برنج به روشهای مستقین و با دستگاه نشاء‌کار در شهرستان میانه»[9] به قلم مهندس قاسمی از کارشناسان محترم اداره جهاد کشاورزی منطقه و دیگر آثار ارزشمند «بررسی وضعیت بهزراعی کشت برنج در منطقه میانه»[10] تالیف مهندس شقاقی می‌باشد. در هر دو اثر فوق ‌الذکر سعی شده است که اصول فنی، مهندسی، کوددهی، نشاءکاری، آماده‌سازی زمین، تا حدودی مبارزه با آفات و بیماری‌ها و … بطور ساده و عملی توضیح داده شود.

     

    4-1- سوالات اساسی تحقیق:

    امروزه مطالعات ناحیه‌ای و منطقه‌ای یکی از رویکردهای اساسی در توسعه ملی و منطقه‌ای محسوب می‌شود. لازمه توسعه یک منطقه داشتن شناخت دقیق از توانائیهای بالقوه طبیعی و انسانی و بعبارت دیگر عوامل و عناصر زیربنایی توسعه می‌باشد. عوامل طبیعی بخش بسیار مهمی از فرآیند توسعه را تحقق می‌بخشد، تا جائیکه در صورت عدم وجود توانائی‌های طبیعی در یک منطقه، توسعه فراگیر آن مشکل و در برخی موارد بسیار ناموفق خواهد بود. این عوامل مربوط به (آب و هوا، (اقلیم)، خاک، توپوگرافی، زمین‌شناسی، ژئومورفولوژی، پوشش گیاهی و … ) می‌باشند که هر یک به نحوی یا دیگر و شاید هم از موانع امر پیشرفت توسعه به شمار می‌روند.

    به عنایت به توانهای بالقوه مناسب طبیعی منطقه میانه و نواحی پیرامون آن (آچاچی – ممان) برای توسعه بخش کشاورزی و کشت انواع محصولات (غلات، حبوبات، میوه‌جات و … ) از جمله برنج که قرنهاست در این نواحی به کشت آن پرداخته می‌شود. همواره در باب وضعیت فعلی کاش برنج و امکانات توسعه آن در آینده نظرات و دیدگاه‌هایی مطرح می‌شوند. این فرضیه‌ها هر کدام با توجه به ماهیت آن (تخصصی بودن) توسط اشخاص و متخصصین مربوطه طرح شده و احیاناً پاسخهایی مناسب هم ارائه می‌گردند. ولی آنچه که به نظر بنده در این میانه توجه جدی به آن مبذول نشده، یک مطالعه جامع از ویژگی‌های اقلیمی منطقه و سپس انطباق شرایط اکولوژیکی و بیولوژیکی محصول برنج با عناصر و عوامل اقلیمی می‌باشد، چرا که این مطالعه می‌تواند بطور علمی و مطمئن راه‌گشای توسعه کشت انواع محصولات و واریته‌های سازگار آن، بالاخص برنج باشد و برنامه‌ریزی را با ریسک‌های کمتری مواجه سازد.

    از جمله این سوالات بسیار مهم که برای من مطرح بوده، در تدوین این مطالب نقش داده است، می‌توانند به قرار زیر مطرح گردند.

    آیا توانهای بالقوه طبیعی بویژه اقلیم منطقه می‌تواند یک بستری مطمئن برای توسعه کشت برنج را فراهم آورند؟ اگر چنین امکاناتی هستند برد توسعه ناحیه‌ای تا کجا خواهد بود؟

    اگر نوع اقلیم در انتخاب واریته‌های مقاوم، پرمحصول، خوش خوراک و … نقش دارد. با توجه به آب هوای حاکم بر منطقه میانه و نواحی اطراف آن کدام نوعه واریته‌ها می‌توانند سازگاری خوبی داشته و درآینده سرمایه‌گذاری بر اساس توسعه کاشت آنها باشد؟

    در بعضی از مواقع نوسانات اقلیمی ممکن است بخش کشاورزی از جمله محصول آبدوست برنج را با مخاطراتی مواجه سازد. راه‌کارهای عملی برای کاستن از اثرات تخریبی ناملایمات آب و هوایی تا چه حدی مثبت بوده و یا اصلاً می‌تواند مقرون به صرفه باشد یا نه؟ و چه نوع اقداماتی باید صورت بگیرد؟

    یکی از ابهامات اساسی برای بنده این بوده که چرا بعضی از واریته‌های کشت شده در منطقه بویژه در آچاچی و ممان با اینکه از لحاظ خوراکی(عطر – طعم)، ظاهر محصول (طول،‌ پهنا و … )، پخت عالی و … مناسب است .ولی بدلیل خرد شدت زیاد آن پس از برداشت محصول که باعث افت ارزش تجاری و رقابتی آن در بازار می‌شود، چیست؟ آیا علت اقلیمی است یا مربوط به رعایت اصول فنی در برداشت و برنجکوبی است؟ برای مقابله با آن چه اقداماتی می‌توان به عمل آورد؟

     

    5-1- انگیزه و علت گزینش منطقه

    مهمترین دلایل گزینش منطقه به دلایل زیر بوده است:

    اهمیت محصول برنج از لحاظ تامین بخش مهمی از مواد غذایی مردم منطقه

    وجود پتانسیلهای فراوان طبیعی و انسانی در منطقه

    وجود شرایط اگروکلیمایی مناسب، زمینهای آبرفتی و جلگه ای، منابع آبی فراوان، استعداد بسیار عالی از نظر آبهای زیر زمینی

    احداث سدهایی عظیم مانند سد استور بر روی رودخانه قزل اوزن و سد آی دوغموش و …

    داشتن کیفیت بسیار عالی واریته های کشت شده در منطقه

    معرفی منطقه بعنوان یکی از مناطق مستعد کشت این محصول و واریته های باارزش غذایی و تجاری بالا.

    ایجاد انگیزه و دادن اگاهیهای لازم، تجزیه و تحلیل، کمبودها و مشکلات و عواملی که باعث می شوند محصول این منطقه با دیگر مناطق رقابت کنند.

    بررسی طرقی که بتوان بوسیله آنها میزان تولید در واحد سطح را افزایش داد یا با اجرای آنها از میزان خسارات ناشی از بحرانهای اقلیمی کاست.

    سکونت بنده در منطقه که پیوسته با این موضوع برخورد دارم و علاقه ای که به توسعه منطقه بعنوان یک مکان مستعد جهت کشت محصول برنج دارد.

     

    6-1- محدوده‌ی تحقیق:

    در یک رویه منطقی هر تحقیق و پژوهشی یا هرکار علمی باید از یک سری اصول و قوانین معینی بهره‌بگیرد. بعبارت دیگر هر تحقیقی بر اساس یک فرضیه شکل بگیرد و بر اساس اثبات همان فرضیه به انجام برسد و برای اثبات هم از منابع و موضوعاتی که بنوعی مرتبط با ماهیت فرضیه مورد نظر باشند، استفاده جوید، به نحوی که چارچوب اساسی و منطقی تحقیق با تداخل و درهم‌آمیزی موضوعات گوناگون مخدوش نگردد و در حریم موضوعات دیگر صدماتی را ایجاد نکند. بنابراین هر تحقیق یا پژوهشگر باید از حدود و اسکلت‌بندی (آغاز و انجام) مسئله مورد نظر خود آگاه باشد، بداند قصد اثبات چه قضیه‌ای را دارد.

    در این تحقیق نیز سعی برآن گردیده ابتدا موضوعی طرح و سپس به آن پرداخته شود. تلاش شده اولاً حدود جغرافیایی موضوع تحقیق برآورده گردد و از لحاظ اوضاع طبیعی تا حد لزوم مورد بررسی و کنکاش قرار گیرد. چون اصل موضوع تاثیر شرایط اقلیمی برکشت محصول برنج بوده در بخش دیگری از تحقیق سعی گردیده تا ویژگی‌های اکولوژیکی، فیزیولوژیکی و بیولوژیکی آن تعیین و مورد شناسیی قرار بگیرد، لازم است که در این مرحله از اصول علوم‌ دیگری مانند علوم زیستی، کشاورزی، جانورشناسی، مبارزه با آفات، هواشناسی، آمار  … استفاده گردد.

    در بخش دیگری از تحقیق، عوامل و عناصر مهم اقلیمی که به نحوی موثر می‌تواند در توسعه بخش کشاورزی مفید باشند. این عوامل شناسایی، تعریف و بررسی شده‌اند و میزان، حدود و آمار آنها بر اساس سالنامه‌های هواشناسی منطقه برآورد گردیده. میانگین‌ مقادیر مطلب، حداقل، حداکثر و … محاسبه شده، نوع اقلیم منطقه بر اساس چندی از روش‌های علمی پذیرفته شده تعیین گردیده است.

    در قسمت دیگری از پروژه تحقیق سعی شده است که با گردآوری نتایج حاصل از نیازهای زیستای محصول برنج که مربوط به عناصر و عوامل اقلیمی می‌باشد و به همین ترتیب انطباق این نیازها با شرایط اقلیمی حاصل از بررسی پارامترهای آب و هوایی منطقه آچاچی و ممان برقراری ارتباطی منطقی بین گیاه برنج با محیط اقلیم آن به عمل آمده و موارد ضعف و قدرت مسئله برآورده شده است.

    به صورت اجمال می‌توان اذعان نمود که محدوده‌ و چارچوب کلی این تحقیق مربوط به ارتباط متابلی است که گیاه برنج می‌تواند در پناه این رابطه با متاثر شدن از عناصر و عوامل آب و هوایی رشد و تولید مثل و بالاخره محصل بدهد و اینکه شرایط مطلوب زیست اقلیمی برای افزایش راندمان در واحد سطح به چه صورت می‌باشد.

     

    7-1- روش تحقیق

    در این پایان نامه که قسمت اساسی آن مباحث اقلیمی و کشاورزی است. روش کار بر اساس تهیه لوازم و اطلاعات زیر صورت گرفته است:

    تهیه سالنامه های آماری حداقل 29 ساله هواشناسی

    انجام بررسی های تحلیلی بر اساس آمارهای موجود در ایستگاههای هواشناسی سینوپتیک و کلیماتولوژی شهرهای میانه و تبریز

    بررسی نوسانات اقلیمی بر اساس تغییرات دما، بارش، رطوبت نسبی، باد، یخبندان و …

    تعیین نوع اقلیم منطقه بر اساس روشهای مختلف

    تجزیه و تحلیل اطلاعات حاصله از اداره جهاد کشاورزی استان و شهر میانه

    گردآوری اطلاعات از منابع کتابخانه ای (مآخذ نویسی)

    مطالعه میدانی و مشاهدات مستقیم

    مصاحبه محلی با کشاورزان، افراد متخصص و آگاه.

  • فهرست و منابع پایان نامه تاثیر شرایط اقلیمی بر کشت برنج در شهرستان میانه مطالعه موردی روستا های آچاچی ممان

    فهرست:

    فصل اول:  چهارچوب تحقیق

    مقدمه ................................................................................................................................................. ..............................

    طرح مساله و اهداف موضوع مورد مطالعه ................................................................................................. .....................

    سابقه و پیشینه تحقیق............................................................................................................................. ......................

    سئوالات اساسی تحقیق.......................................................................................................................... ......................

    انگیزه و علت گزینش منطقه...................................................................................................................... ......................

    محدوده‌ی تحقیق................................................................................................................................... ......................

    روش تحقیق......................................................................................................................................... ......................

    مشکلات و محدودیتهای تحقیق.............................................................................................................. ......................

    فصل دوم: کلیات طبیعی شهرستان میانه (آچاچی – ممان)

    موقعیت جغرافیایی ................................................................................................................................. ......................

    موقعیت ریاضی..................................................................................................................................... ......................

    حدود جغرافیایی .................................................................................................................................... ......................

    پیوندهای طبیعی منطقه با مناطق دیگر یا موقعیت نسبی................................................................................ ...............

    ویژگیهای زمین شناسی منطقه.................................................................................................................. ......................

    توپوگرافی و ژئومورفولوژی منطقه میانه (آچاچی – ممان) ............................................................................. ...............

    خاکشناسی منطقه.................................................................................................................................. ......................

    واحدهای ژنومورفولوژیکی مهم ............................................................................................................... ......................

    رشته کوه بزقوش................................................................................................................................... ......................

    رشته کوه قافلانکوه................................................................................................................................ ......................

    رشته کوه میدان داغی ........................................................................................................................... ......................

    هیدرولوژی............................................................................................................................................ ......................

    آبهای زیرزمینی...................................................................................................................................... ......................

    تراکم و فرم شبکه آبراهه ها .................................................................................................................... ......................

    شبکه آبهای جاری.................................................................................................................................. ......................

    رودخانه قزل اوزن.................................................................................................................................. ......................

    رودخانه آی دوغموش ............................................................................................................................ ......................

    رودخانه قرانقو........................................................................................................................................ ......................

    میانه رود (شهر چایی) ............................................................................................................................ ......................

    رودخانه گرم رود.................................................................................................................................... ......................

    روخانه قوری چای (خشک رود) ................................................................................................................ ......................

    رودخانه آق چای..................................................................................................................................... ......................

    رودخانه بلانق ....................................................................................................................................... ......................

    رودخانه ترکمن چای .............................................................................................................................. ......................

    کلیات آب و هوای منطقه......................................................................................................................... ......................

    عوامل طبیعی حاکم بر اقلیم منطقه............................................................................................................ .....................

    عرض جغرافیایی ................................................................................................................................... ......................

    توده های هوایی ................................................................................................................................... ......................

    تاثیر اقلیمی ناهمواریهای منطقه................................................................................................................ ......................

    فاصله از دریا........................................................................................................................................ ......................

    محصولات مهم کشاورزی و سطح زیر کشت آنها ....................................................................................... ..................

    پوشش گیاهی منطقه............................................................................................................................. ......................

     

     

    فصل سوم: کلیاتی در رابطه با محصول برنج

    سابقه کشت برنج در دنیا و ایران.............................................................................................................................

    سابقه کشت برنج در منطقه میانه (آچاچی – ممان) ................................................................................................

    اهمیت اقتصادی برنج در تغذیه مردم.............................................................................................................................

    اهمیت غذایی محصول برنج.............................................................................................................................

    مناطق کشت برنج در دنیا و ایران.............................................................................................................................

    ارقام مهم برنج در دنیا و ایران.............................................................................................................................

    ویژیگی های گیاه شناسی برنج و مراحل رشد آن............................................................................................................

    خصوصیات اکولوژیکی (محیطی) برنج .............................................................................................................................

    نیازهای حرارتی برنج.............................................................................................................................

    نیازهای نوری برنج.............................................................................................................................

    نیاز برنج به رطوبت.............................................................................................................................

    مقاومت برنج در برابر میزان شوری.............................................................................................................................

    خاک مورد نیاز برنج.............................................................................................................................

    نیاز فتوپریودیسمی برنج.............................................................................................................................

    نیازهای آب و هوایی برنج (شرایط اقلیمی) .....................................................................................................................

    روشهای مختلف کشت برنج.............................................................................................................................

    شرایط انتخاب بذر و مراحل تهیه آن برای کاشت............................................................................................................

    خزانه و شرایط آن.............................................................................................................................

    نشاء کاری برنج.............................................................................................................................

    عملیات مربوط به داشت و برداشت برنج..........................................................................................................................

    فاصله ردیفهای کاشت و تناسب تراکم گیاهی............................................................................................................

    علفهای هرز در مزارع برنج.............................................................................................................................

    روشهای مبارزه با علفهای هرز در مزارع برنج..................................................................................................................

    مبارزه با جلبکها .............................................................................................................................

    آفات و امراض مهم برنج با تاکید بر ایران.......................................................................................................................

    نتیجه‌گیری.............................................................................................................................

    فصل چهارم: بررسی عناصر اقلیمی

    مقدمه....................................................................................................................... ........................................................

    دما ............................................................................................................................. ...................................................

    بررسی پارامترهای اقلیمی دما در منطقه آچاچی - ممان.................................................................................................

    بررسی پدیده یخبندان درمنطقه.............................................................................................................................

    دمای موثر شبانه و روزانه در منطقه.............................................................................................................................

    تابش خورشیدی و ساعات آفتابی منطقه.........................................................................................................................

    محاسبه بری بودن منطقه.............................................................................................................................

    بارش ............................................................................................................................ .................................................

    محاسبه میانگین متحرک بارندگی سالانه در منطقه..................................................................................................

    ضریب تغییر پذیری بارندگی در منطقه.............................................................................................................................

    انحراف بارندگی در منطقه.............................................................................................................................

    انحراف بارندگی ماهیانه در منطقه.............................................................................................................................

    احتمال وقوع بارندگیها و سالهای خشک، تر و دوره برگشت آنها..............................................................................

    احتمال وقوع بارندگی ماهیانه و دوره برگشت آنها ......................................................................................................

    دوره برگشت ترسالی و خشکسالی .............................................................................................................................

    رطوبت نسبی در منطقه.............................................................................................................................

    تبخیر و تعرق در منطقه.............................................................................................................................

    محاسبه تبخر و تعرق بروش تورنت وایت .......................................................................................................................

    محاسبه تبخیر و تعرق بروش بلینی کریدل.......................................................................................................................

    تعیین اقلیم منطقه.............................................................................................................................

    روش تقسیم بندی کوپن در تعیین اقلیم منطقه........................................................................................................

    تعیین اقلیم منطقه بروش دمارتن.............................................................................................................................

    تعیین اقلیم منطقه بروش آمبرژه.............................................................................................................................

    تعیین اقلیم منطقه بروش تورنت وایت .............................................................................................................................

    باد ............................................................................................................................ .......................................................

    شرح گلبادهای منطقه.............................................................................................................................

    نتیجه‌گیری............................................................................................................................. .........................................

     

    فصل پنجم: تاثیر آب و هوا بر کشت برنج در منطقه میانه (آچاچی – ممان)

    مقدمه ................................................................................................................................................. .... ........................

    تولید محصول برنج در منطقه................................................................................................................... ......................

    دما و تاثیر آن بر کشت برنج..................................................................................................................... ......................

    اثر دمای موثر شبانه بر کشت برنج در منطقه................................................................................................ .................

    اثر پدیده یخبندان بر کشت برنج در منطقه................................................................................................... ..................

    اثر فتوپریودیسم بر کشت برنج در منطقه..................................................................................................... ....................

    اثر رطوبت نسبی بر کشت برنج در منطقه.................................................................................................... ...................

    اثر عامل بارش بر کشت برنج در منطقه ...................................................................................................... ...................

    اثر باد بر کشت برنج در منطقه................................................................................................................... .....................

    تولید و نشاء در منطقه ............................................................................................................................. ......................

    امکان رشد رتون یا پنجه های مجدد در منطقه............................................................................................ ...................

    نتیجه‌گیری............................................................................................................................................ ......................

    پیشنهادات............................................................................................................................................ ......................

    نتیجه‌گیری کلی و نهایی.......................................................................................................................... ......................

    منابع و مآخذ.......................................................................................................................................... ......................

    .

    منبع:

    جعفرپور ، زین العابدین ، کاربرد اقلیم در برنامه ریزی محیطی جزوه درسی دانشگاه آزاد ، کارشناسی ارشد ، 1381

    خالدی ، شهریار ، آب و هواشناسی ، سازمان مدیریت منابع آب ایران ( مرکز تحقیقات منابع آب ) ، چاپ اول 1376

    خالدی ، شهریار ، آب و هوا شناسی عملی ، انتشارات قومس ، چاپ اول ، 1375

    خالدی ، شهریار آب و هواشناسی کاربردی ( کاربرد آب و هوا در برنامه ریزی ناحیه ای ) ، انتشارات قومس ، چاپ اول ، 1374

    درویش زاده ، علی ، زمین شناسی ایران ، انتشارات نشر دانش امروز ( امیر کبیر ) ، چاپ اول ، 1370

    دفتر برنامه ریزی ، تألیف کتب درسی ، جغرافیای عمومی ، انتشارات چاپ و نشر کتابهای درسی ایران ، چاپ سوم ، 1380

    رضاقلی زاده ، زهرا ، مطالعات ناحیه ای ویژه میانه ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران ، 1375

    صفرزاده ویشکائی ، محمد تقی اصول اولیه کشت برنج ، انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد رشت ، چاپ اول ، 1379

    طاهری ، سید رحیم ، جغرافیای شهرستان میانه ، نشر چاپ سپید میانه ، 1364

    علیجانی ، بهلول و کاویانی ، محمد رضا ، مبانی آب و هواشناسی ، انتشارات سمت، چاپ هشتم ، 1380

    علیزاده ، امین ، اصول هیدرولوژی کاربردی ، انتشارات آستان قدس رضوی ، چاپ چهاردهم ، 1381

    علیزاده ، امین و کوچکی ، عوض ، کشاورزی آب و هوا ، انتشارات نشر مشهد ، چاپ اول ، 1374  

    فرجی ، اسماعیل ، هوا واقلیم شناسی ، انتشارات کارنو ، 1378

    قائمی ، هوشنگ ، هواشناسی عمومی ، انتشارات سمت ، چاپ اول ، 1375

    شقاقی،  محمد بررسی وضعیت بهزراعی برنج در منطقه میانه ، منتشر شده ازسوی اداره جهاد کشاورزی میانه ، 1382

    قاسمی ، اکبر ، مقاله کشت برنج به روشهای مستقیم و با دستگاههای نشاءکاری در شهر میانه ، نشر واحد ترویج اداره جهاد کشاورزی شهرستان میانه ، 1382

    کمالی ، کریم ، آفات و بیماریهای برنج و روشهای مبارزه با آنها ، انتشارات دانشگاه جندی شاپور ، نشریه شماره 34/129 ، سال 1359

    مباشری ، محمد رضا ، آشنایی با فیزیک هوا ، انتشارات آستان قدس رضوی (شرکت به نشر ) ، 1379

    مهدوی ، مسعود ، آمار و روشهای تجزیه و تحلیل داده ها در جغرافیا ، انتشارات قومس ، چاپ سوم 1377

    مجتهدی ، علی، زراعت و اصلاح برنج ، کتابخانه دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز ، 1347

    نصوحی ، غلامحسین ، هواشناسی در کشاورزی ، مرکز پخش کتابهای دانشگاهی ، (نورپردازان ) ، چاپ اول ، 1381

    نور محمدی ، قربان و سیادت ، سید عطاء اله و کاشانی ، علی ، زراعت غلات ، انتشارات دانشگاه شهید چمران اهواز ، جلد اول ، چاپ سوم ، 1380 

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت