پروژه کارآفرینی زراعت گندم و پنبه

تعداد صفحات: 36 فرمت فایل: word کد فایل: 400003011
سال: قبل از 1390 مقطع: کشاورزی و دامپروری دسته بندی: طرح توجیهی کارآفرینی صنایع کشاورزی
قیمت قدیم:۶,۴۰۰ تومان
قیمت: ۴,۶۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پروژه کارآفرینی زراعت گندم و پنبه

    - چگونگی انتخاب موضوع کارآفرینی:

    با توجه به امکانات اولیه موجود در کارآفرین از قبیل زمین و وسایل کشاورزی که رکن اصلی این شغل می باشد این موضوع انتخاب گردید.

    بعد از این موضوع نیز تجارب کافی در این کار و نیز علاقه ای که به این شغل دارم و از همه مهمتر یک شغل اشتغالزا ضروری برای جامعه می باشد.

    آب و هوای خوب زمین های حاصلخیز منطقه نیز یکی دیگر از عوامل انتخاب این موضوع است.

     

    2-زراعت

    تاریخچه1: گندم در نقاط مختلف دنیا و در شرایط مختلف آب و هوایی کشت می گردد و محصول آن بمصرف تأمین غذایی ضروری و اولیه انسان می رسد، قرنها پیش از گندمهای وحشی بدست آمده اند. گندمهای وحشی در ابتدا از نظر اشغال سطح زمین بصورت کنونی وجود نداشته بلکه در بعضی نقاط بمقدار زیاد، در برخی مناطق کمتر و در پاره ای از نقاط اصلاً وجود نداشته اند. عوامل متعدد مانند حرکت یخچالها، رودخانه ها، رگبار، سیل، تغییرات آب و هوایی و همچنین وجود و دخالت انسان و حیوانات و پرندگان موجب انتقال بذر آنها از نقطه ای به نقاط دیگر شده و به تدریج انتشار و ازدیاد یافته اند.

    طبق مدارک موجود یکی از نباتاتی که از قدیم در دنیا کشت می شده گندم می باشد و منطقه پیدایش آن ابتدا در سوریه و فلسطین بوده و از آنجا به مصر و بین النهرین و سپس به ایران آمده و بعداً از طریق ایران به هندوستان، ترکستان، چین و روسیه و بالاخره به اروپا رفته و سپس به سایر نقاط دنیا انتقال یافته است. در مورد تاریخچه اصلاح گندم هیچگونه مدرک دقیقی در دست نیست لکن آنچه مسلم است طبیعت بخودی خود در این کار دخالت داشته و به مرور زمان در گندم تغییراتی به وجود آمده و هیبریداسیون طبیعی در بین ارقام مختلف بوقوع پیوسته است.

    در ایران کار اصلاح و هیبریداسیون گندم از سال 1309 در کرج و ورامین شروع و اولین هیبرید بین دو رقم عطائی و شاه پسند برای تهیه گندم شاه پسند زودرس انجام گردید، ولی از آن به بعد در اثر اصلاح گندمهای مختلف، ارقام دیگری که نسبت به شاه پسند برتری داشته بوجود آمده و بتدریج جایگزین گندم شاه پسند گردیدند.

     

    تاریخچه 2

    قدمت زراعت در ایران به قدمت تاریخ این سرزمین کهن بر می گردد که از هزاران سال قبل از میلاد مسیح رواج داشته است. از کشور ایران به عنوان یکی از مراکز اصلی ظهور گیاهان زراعی در کتاب های مرجع نام برده شده است. برای مثال، گیاه یونجه، (Medic ago sativa) برای اولین بار در ایران در 700 سال قبل از میلاد مسیح کشت شده و یا اصلی ترین خاستگاه گیاهانی چون گندم، چاودار وجو را دانشمندان ژنتیک، ایران را دانسته اند.

    به جرأت می توان گفت تقریباً اکثر گونه های زراعی جهان به دلیل تنوع وسیع اقلیمی، در ایران وجود دارند که برخی در سطح ملی و تعدادی به عنوان گیاهان محلی کشت می شوند.

    امروزه علی رغم توسعه و گسترش وسیع گونه های اصلاح شده گیاهان زراعی و جایگزین شدن به جای گونه های قدیمی اولیه، هنوز می توان گیاهان قدیمی را که از حیث ژنتیکی نیز اکثراً دست نخورده اند، در گوشه و کنار کشور پیدا کرد. به خاطر اهمیت ژنیتکی گونه های قدیمی و انواع وحشی آنان در سال 1362 ه.ش (1983 میلادی) با تصمیم دولت و همکاری IBPGR بانک ژن گیاهی مجهزی تأسیس شد تا با جمع آوری و نگهداری علمی آنها بشر بتواند از این گنجینه های گرانبها استفاده شایسته تری به عمل آورد و امروزه بیش از یکصد هزار نوع مولد ژنتیکی در این بانک ژن ارزشمند در کرج، حدود 35 کیلومتری غرب تهران، نگهداری می شود.

    زیرا بخش زراعت، ستون فقرات کشاورزی ایران است و غلات نیز اصلی ترین ماده غذایی در سفر ایرانیان است. زراعت گندم که از دهها قرن قبل از مسیح در کشور رایج بوده، امروزه بیش از 6 میلیون هکتار از سطح زیر کشت را به صورت آبی و دیم اشغال کرده است و جو نیز پس از گندم بیشترین سطح زیر کشت را دارد که در مناطق کم آب تر و شورتر نسبت به گندم، زراعت می شود. بیش از 600 هزار هکتار از زمین های زراعی که عمدتاً در سواحل دریای خزر قرار دارند زیر کشت برنج به صورت آبیاری شده قرار دارد و ذرت نیز به عنوان یک گیاه نوظهور که در بیست سال گذشته در حال گسترش بوده، اکثراً به عنوان زراعت دوم، پس از برداشت گندم و جو تولید می شود. حبوبات به سبب دارا بودن پروتئین بالا و دوران رشد نسبتاً کوتاه و نیاز آبی کم، از دیرباز در کشور، علی الخصوص در غرب و شمال غرب گسترش

    وسیعی یافته است که نخود و عدس به صورت دیم کاری و لوبیا معمولاً به عنوان گیاه آبی تولید می شود.                                            

     

    گیاهان صنعتی چون پنبه، چغندر، نیشکر و دانه های روغنی در اکثر نقاط کشور و در فصول مختلف کشت می شوند. البته نیشکر فقط در خوزستان در جنوب غرب کشور زراعت می شود.

    سبزیجات و صیفی جات نیز در حدود 750 هزار هکتار از اراضی با تولیداتی حدود 17 میلیون تن در سال، علاوه بر تأمین نیاز داخلی قسمتی از نیاز همسایگان و کشورهای منطقه را نیز برآورده کند.

    یونجه نیز به عنوان اصلی ترین علوفه کشور، که برای اولین بار در تمدن بشریت در ایران زراعت آن 700 سال قبل از میلاد مسیح آغاز شده است، از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب در وسعتی معادل 540 هزار هکتار تولید می شود.

    نقطه عطف زراعت ایران را در 25 سال گذشته می توان در گستردگی تحقیقات مربوط به آن دانست. به طوری که در بیش از 250 مؤسسه و ایستگاه تحقیقاتی و دانشگاههای کشور و هزاران محقق مسائل مربوط به اصلاح گیاهان و تغذیه گیاه و نیاز آبی گیاهان و آفات و بیماریهای گیاهان زراعی را مورد بررسی قرار می دهند و نتایج به دست آمده توسط کشاورزان در جهت افزایش تولید، مرتباً مورد استفاده قرار می گیرد.

    با توجه به اعتقادی که سیاستگذاران و کشاورزان کشور به سیاست های توسعه پایدار کشاورزی پیدا کرده اند، کاربرد مواد شیمیایی، به خصوص کابرد سموم کشاورزی با صرفه جویی بیشتری صورت می گیرد و تا حد امکان در سالهای اخیر به جای سم از مبارزات مکانیکی، بیولوژیکی و زراعی در مبارزه با آفات و علف های هرز استفاده می شود.

    یکی از مشکلات بزرگ در اقتصادی تر کردن تولیدات زراعی و کاهش هزینه های تولید، خردتر شدن اراضی کشاورزی در هر نسل بر اثر اجرای قانون ارث در قرون گذشته است که تا حدود زیادی نیز با سیاستهای توسعه پایدار کشاورزی مغایرت دارد. خوشبختانه مجلس شورای اسلامی لایحه ای را تصویب کرد که از خرد شدن اراضی و غیر اقتصادی شدن تولیدات کشاورزی جلوگیری کند. که اکنون در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال بررسی است.

    سیاست خردمندانه ای که د راستای توسعه پایدار کشاورزی با همکاری دولت و کشاورزان و تشکل آنان (خانه کشاورز) در دست اجراست صرفه جویی در مصرف آب با استفاده از فناوریهای برتر آبیاری و جایگزینی تولید در مقابل مصرف واحد آب به جای تولید در واحد

    سطح است که با ترویج بیشتر این سیاست منطقی و استفاده بهتر از آب تا حدود زیادی کمبود بارندگی و به تبع آن کمبود آب در کشور جبران شود.

    به منظور آشنایی خوانندگان، آخرین تولیدات محصولات عمده زراعی در سال 81-80 و مناطق پراکنش آن در جدول زیر مشخص شده است:

    IBPGR:

    International Board For plant Genetic Resources.

    آیا می دانید که برای ساخت لاکتوز شیر احتیاج به وجود گلوکز می باشد.

    آیا می دانید کلسیم بیشترین مقدار مواد معدنی در بدن را تشکیل می دهد.

    آیا می دانید 99% کلسیم بدن حیوانات در استخوان ها و دندانها قرار دارد.

    آیا می دانید میزان جذب کلسیم در حیوانات بستگی به سن آنها دارد و در حیوانات جوان 50% و در حیوانات مسن 30% جذب می گردد.

    آیا می دانید مناسبترین نسبت کلسیم به فسفر در حیوانات و مواد خوراکی بین 1به 1تا 2به 1 می باشد.

    آیا می دانید میزان نسبت کلسیم به فسفر در غذای مرغان تخم گذار 4به1 می باشد.

  • فهرست و منابع پروژه کارآفرینی زراعت گندم و پنبه

    فهرست:

    1- چگونگی انتخاب موضوع کارآفرینی                                        

    2- تاریخچه

    3- نحوه بررسی و تحقیق مبتنی به علم و شیوه های علمی گردآوری اطلاعات راجع به موضوع کارآفرینی

    4- نحوه یا راهنمای تأمین اعتبار فعالیت شرکت

    5- طراحی و برنامه ریزی سنکل کلی کار

    6- امکانات و تأسیسات مورد نیاز و سازماندهی وظایف هر شخص

    7- راهنمای تأمین نیروی انسانی

    8- نحوه زمان بندی خط تولید و چه زمانی شروع می شود نیروی انسانی هر خط تولید بازار محصولات

    9- نمودار هرم سازمانی

    10- چگونگی تهیه مواد اولیه

    11- راجع به انبار و انبارداری

    12- بازاریابی و توزیع و فروش

    13- نحوه قسط بندی

    14- محاسبات فنی- نقشه تجهیزات

    15- محاسبات مالی

    16- نتیجه گیری

    17- منابع و مأخذ

    .

    منبع:

    ندارد.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت