پایان نامه بررسی قابلیت اعتماد و مربوط بودن ارزش های گزارش شده سرقفلی و دارایی های نامشهود در شرکت های پذیرفته شده در بورس تهران

تعداد صفحات: 85 فرمت فایل: word کد فایل: 10002307
سال: 1390 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه حسابداری
قیمت قدیم:۱۵,۱۰۰ تومان
قیمت: ۱۳,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی قابلیت اعتماد و مربوط بودن ارزش های گزارش شده سرقفلی و دارایی های نامشهود در شرکت های پذیرفته شده در بورس تهران

    پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

     گرایش: حسابداری

    چکیده:

    از جمله مهمترین ویژگی های کیفی اطلاعات حسابداری می توان به قابلیت اعتماد و مربوط بودن اطلاعات اشاره کرد. از جمله  اقلام گزارش شده در صورتهای مالی تحت عنوان کلی دارایی های ثابت که اساساً دارای ماهیتی متفاوت از سایر دارایی ها و یا حتی سایر اقلام صورت های مالی می باشد می توان سرقفلی و دارایی های نامشهود را نام برد. در این تحقیق به بررسی وجود قابلیت اعتماد و مربوط بودن ارزشهای گزارش شده سرقفلی و دارایی های نامشهود در صورتهای مالی پرداخته ایم. اگر اقلام حسابداری دارای دو ویژگی  مربوط بودن و قابلیت اطمینان باشند، باید در تصمیم گیری استفاده کنندگان از این اطلاعات مفید واقع شوند و بر ارزش بازار شرکت اثر بگذارند. برای بررسی قابلیت اعتماد و مربوط بودن سرقفلی و دارایی های نامشهود گزارش شده در صورتهای مالی وجود رابطه همبستگی این دو را با ارزش بازار شرکت سنجیده ایم و پس از طی فرآیند تحقیق و تایید شدن فرضیات تحقیق مشخص شد که بین ارزش گزارش شده دارایی نامشهود و سرقفلی به عنوان متغیر مستقل و ارزش بازار به عنوان متغیر وابسته در یک دوره 5 ساله بین سالهای 1384 تا 1388 همبستگی مثبت معنادار وجود داشته است.

    واژگان کلیدی: دارایی های نامشهود، دارایی‌ ، سرقفلی، قابلیت اعتماد، مربوط بودن

    مقدمه:

    استانداردهای حسابداری هدف اصلی از تهیه و ارائه صورتهای مالی را کمک به استفاده کنندگان در راستای تصمیم گیری هایشان میداند. همچنین اطلاعات حسابداری دارای ویژگی های کیفی خاصی است. از جمله مهمترین این ویژگی ها می توان به قابلیت اعتماد و مربوط بودن این اطلاعات اشاره کرد. یکی از مهمترین و بحث انگیز ترین اقلام حسابداری می توان سرقفلی و دارایی های نامشهود را نام برد. صرفنظر از تعریف سرقفلی و دارائیهای نامشهود آنچه در این تحقیق اهمیت داشته است، بررسی وجود قابلیت اعتماد و مربوط بودن ارزشهای گزارش شده این دو در صورتهای مالی می باشد.

    اگر اقلام حسابداری دارای دو ویژگی  مربوط بودن و قابلیت اطمینان باشند، باید در تصمیم گیری استفاده کنندگان از این اطلاعات مفید واقع شوند و بر ارزش بازار شرکت اثر بگذارند. برای بررسی قابلیت اعتماد و مربوط بودن سرقفلی و دارایی های نامشهود گزارش شده در صورتهای مالی ناگزیر باید تحت یک رابطه همبستگی این دو را با ارزش بازار شرکت سنجید.

    فصل اول

    کلیات تحقیق

    1-1) مقدمه

     در این فصل بطور مختصر به کلیات تحقیق شامل؛ بیان مسئله، اهداف، اهمیت، مدل تحلیلی، چارچوب نظری، فرضیات، دوره زمانی، قلمروها و در نهایت تعریف واژگان کلیدی تحقیق پرداخته خواهد شد.

     

    2-1) تاریخچه مطالعاتی

    تحقیقات داخلی

    کرمی و عمرانی (1389)در پژوهشی که آقایان کرمی و عمرانی تحت عنوان " تأثیر چرخه عمر شرکت بر میزان مربوط بودن معیارهای ریسک و عملکرد" انجام داده اند به بررسی تأثیر چرخه عمر شرکت بر میزان مربوط بودن معیارهای ریسک و عملکرد پرداخته اند. در این تحقیق، بازده سهام به عنوان متغیر وابسته و معیارهای ریسک و عملکرد به عنوان متغیرهای توضیحی در نظر گرفته شده تا میزان مربوط بودن معیارهای مزبور با در نظرگرفتن متغیر تعدیل کننده چرخه عمر شرکت بررسی گردد. نخست نمونه آماری با استفاده از متغیرهای رشد فروش، نسبت سود تقسیمی و مخارج سرمایه ای به شرکت های در مرحله رشد، بلوغ و افول تفکیک شده، سپس با استفاده از معادلات رگرسیونی چند متغیره و آزمون آماری وونگ فرضیات تحقیق بررسی شده اند. نتایج حاصل از بررسی 518 سال - شرکت طی سال های  1380  الی  1386 نشان می دهد که میزان مربوط بودن معیارهای ریسک و عملکرد و نیز توان توضیحی افزاینده معیارهای ریسک در مراحل مختلف چرخه عمر(رشد، بلوغ، افول) تفاوت معناداری با یکدیگر دارند. نتایج حاصل از آزمون آماری وونگ نشان می دهد که توان توضیحی افزاینده معیارهای ریسک در مرحله رشد، دارای بیشترین مقدار و در مرحله بلوغ دارای کمترین مقدار است.

    بایزیدی و جبارزاده کنگرلوئی  (1388)  در پژوهشی که آقایان بایزیدی و جبارزاده کنگرلوئی  تحت عنوان "بررسی و مقایسه قدرت توضیح دهندگی ارزش افزوده اقتصادی، درآمد پسماند و رشد غیر عادی سود در تعیین ارزش بازار سهام شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران" انجام داده اند مدل ارزیابی درآمد پسماند، ارزش بازار شرکت را تابعی از سود و ارزش دفتری حقوق صاحبان سهام در روش حسابداری شمول کلی و  مدل رشد غیر عادی سود، ارزش بازار شرکت را تابعی از میزان سود غیر عادی در هر دوره می داند در حالی که مدل ارزش افزوده اقتصادی، ارزش شرکت را بر اساس سود عملیاتی خالص پس از کسر هزینه های تأمین مالی (از طریق بدهی یا حقوق صاحبان سهام) در روش حسابداری متعارف محاسبه می کند. در این پژوهش، تعداد 115 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در دورهء زمانی 86-82 بررسی شده است. جهت آزمون فرضیه ها از دادههای تلفیقی استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان میدهد که بین قدرت توضیحی این مدلها در تعیین ارزش شرکتها در حالت کلی تفاوت معنی داری وجود ندارد و تقریباً در تمامی موارد، مدل ارزیابی درآمد پسماند نسبت به مدل ارزش افزوده اقتصادی و همچنین مدل ارزش افزوده اقتصادی نسبت به مدل رشد غیر عادی سود در تعیین ارزش شرکتها دارای قدرت توضیحی نسبی بالاتری است

    سعیدی و قادری   (1386)در پژوهشی که آقایان سعیدی و قادری تحت عنوان " بررسی مربوط بودن سود حسابداری، ارزش دفتری گردش وجوه نقد عملیاتی و سرمایه گذاری در مدل های ارزشیابی مبتنی بر قیمت" انجام داده اند به بررسی توان پیش بینی کنندگی ارزش دفتری، سود خالص، گردش وجوه نقد عملیاتی و سرمایه گذاری به عنوان نماینده اطلاعات حسابداری در رابطه با ارزش بازار شرکتها پرداخته اند. یافته های تحقیق نشان می دهد که ارزش دفتری و سود حسابداری اقلامی مربوط تر هستند و وارد نمودن گردش وجوه نقد (عملیاتی و سرمایه گذاری )در قدرت توضیح دهندگی مدلها افزایش معنی داری ایجاد نمی کند.

    تحقیقات خارجی

    هالتسن و واتز[1] ( 2009)در پژوهشی که هالتسن و واتز   تحت عنوان " ارتباط بین ارزش و قابلیت اطمینان دارایی های نامشهود: قبل و بعد از IFRS  " انجام داده اند، ارزش های گزارش شده دارایی های نامشهود را قبل و بعد از IFRS  در سالهای 2001 تا 2008 در شرکتهای کشور استرالیا مورد بررسی قرار داده اند.

     آنها به این نتیجه رسیده اند که پس از تصویب استاندارد های حسابداری ارزش های گزارش شده دارایی های نامشهود بسیاری از شرکت تغییر کرده است. همچین قابلیت اطمینان دارایی های نامشهود تاثیر قابل توجهی از ارزش های گزارش شده دارد.

    تامپسون و دنیس[2] )2003)در پژوهشی که رابرت و دنیس تحت عنوان " شواهدی در ارتباط با مربوط بودن اقلام تعهدی یا جریان های وجه نقد: موضوع استهلاک " انجام داده اند، برای یافتن شواهدی جهت تایید این موضوع، آنان به مقایسه قدرت تفسیر سود محاسبه شده بر مبنای حسابداری تعهدی اموال، ماشین آلات و تجهیزات و سود محاسبه شده بر مبنای حسابداری نقدی اموال، ماشین آلات و تجهیزات با یکدیگر پرداخته اند، تا بدانند که کدام یک از آنها بهتر می تواند سودهای آتی مجموعه بزرگی از شرکت های تولیدی را تفسیر کنند. آنان دریافتند که سود محاسبه شده از طریق منظور نمودن مخارج سرمایه ای به حساب هزینه دوره، بخش کمتری از انحرافات قیمت سهام را می تواند توضیح دهد و قدرت تفسیر سود محاسبه شده توسط روش استهلاک بیشتر است. این نتیجه حتی برای شرکت هایی که از یک الگوی منظم سالانه برای مخارج سرمایه ای استفاده می کنند نیز صدق می کند.

     

    3-1) بیان مسئله

    با توجه به بیانیه شماره 4 هیئت تدوین کننده استانداردهای حسابداری که هدف اصلی از تهیه و ارائه صورتهای مالی را کمک به استفاده کنندگان در راستای تصمیم گیری هایشان میداند، اطلاعات حسابداری باید دارای ویژگی  های کیفی خاصی باشد. از جمله مهمترین این ویژگی ها می توان به قابلیت اعتماد و مربوط بودن این اطلاعات اشاره کرد. یکی از مهمترین و بحث انگیز ترین اقلام حسابداری می توان سرقفلی و دارایی های نامشهود را نام برد. صرفنظر از تعریف سرقفلی و دارائیهای نامشهود آنچه در این تحقیق اهمیت دارد و پایه و اساس شکل گیری آن نیز بوده است، بررسی وجود قابلیت اعتماد و مربوط بودن ارزشهای گزارش شده این دو در صورتهای مالی می باشد.

    اگر اقلام حسابداری دارای دو ویژگی  مربوط بودن و قابلیت اطمینان باشند، باید در تصمیم گیری استفاده کنندگان از این اطلاعات مفید واقع شوند و بر ارزش بازار شرکت اثر بگذارند. برای بررسی قابلیت اعتماد و مربوط بودن سرقفلی و دارایی های نامشهود گزارش شده در صورتهای مالی ناگزیر باید تحت یک رابطه همبستگی این دو را با ارزش بازار شرکت سنجید.

    4-1) چارچوب نظری تحقیق    

    دارایی‌ نامشهود به‌ یک‌ دارایی‌ غیرپولی‌ و فاقد ماهیت‌عینی‌ اطلاق‌ می‌شود که‌:

    الف‌. به‌ منظور استفاده‌ درتولید یا عرضه‌ کالاها یا خدمات‌، اجاره‌ به‌ دیگران‌ یا برای‌ مقاصد اداری‌ توسط‌ واحد تجاری‌ نگهداری‌ می‌شود،

    ب‌. با قصد استفاده‌ طی‌ بیش‌ از یک‌ دوره‌ مالی‌ توسط‌ واحد تجاری‌ تحصیل‌ شده‌ باشد، و

    ج‌. قابل‌ تشخیص‌ باشد (استاندارد  حسابداری، شماره 17).

    در تعریف جامع، سرقفلی را چنین بیان کرده اند: سرقفلی ممکن است شاخصی از تجارت باشد که شرکت ها را قادر می سازد تا سود مازادی نسبت به بازده سرمایه گذاری به طور نرمال کسب نمایند. مازاد سود یعنی سود اضافی که بیشتر از سود معمولی باشد. مفهوم سرقفلی یعنی آنچه که سبب می شود مشتریان بیشتری برای شرکت جلب گردد.

    سرقفلی اساساً به موارد زیر بستگی دارد:

    الف) حسن شهرت مالکین شرکت، ب) معروفیت محصولات، ج) اثربخشی آگهی و تبلیغات، د) موقعیت و جا و مکان مناسب، ه) انحصاری بودن محصولات، و) در دسترس نبودن محصولات مشابه.

    سرقفلی فقط می تواند در امور تجاری به وجود آید. سرقفلی معروفیت و شهرتی است که یک فعالیت تجاری به کمک آن می تواند مشتریان زیادی را مجذوب خود نماید تا فروش را بیشتر و در نتیجه سود بیشتری را کسب نماید. بدین جهت سرقفلی نقش یک دارایی را ایفا می کند. سرقفلی همانند یک دارایی شرکت، اثربخش عمل می نماید. سرقفلی به تدریج به دست می آید و غیر قابل رویت و نامحسوس می باشد. علیرغم این تفاوت ها، سرقفلی یک دارایی با ارزش برای موفقیت شرکت است. بعضی اوقات ممکن است یک شرکت برای سرقفلی، بیشتر از یک دارایی محسوس و قابل رویت تلاش نماید. از این رو، مصلحت نمی باشد که سرقفلی یک دارایی موهوم تلقی گردد (کرباسی یزدی،1387، 38).

    ارزش دفتری یکی از مفاهیم حسابداری است و با استفاده از معیار ارزش هر یک از اقلام دارایی بر اساس داده های تاریخی تعیین می گردد. ارزش دفتری دارایی ها همان ارقام و مقادیری است که در ترازنامه ی شرکت نوشته می شود و ارزش دفتری هر سهم عبارت است از نسبت حقوق صاحبان سهام عادی به تعداد سهام شرکت (مریدی پور و موسوی، 1385، 21).

     

     

     

    5-1) فرضیه های تحقیق

    با توجه به اهداف تحقیق و با در نظر گرفتن موضوع تحقیق « بررسی قابلیت اعتماد و مربوط بودن ارزش های گزارش شده سرقفلی و دارایی های نامشهود در شرکتهای پذیرفته شده در بورس تهران » طی سالهای 1384 تا پایان  1388 فرضیه های پژوهشی زیر تدوین و ارائه می گردد تا پس از جمع آوری اطلاعات، آنها را برای تأیید یا رد مورد آزمون قرار دهیم:

    فرضیه اصلی:

     اقلام گزارش شده سرقفلی و دارایی های نامشهود توسط سیستم حسابداری، مربوط و قابل اطمینان است.

    فرضیه های فرعی برای تائید فرضیه اصلی:

    بین اقلام گزارش شده سرقفلی و ارزش بازار شرکت رابطه مستقیمی وجود دارد.

    بین اقلام گزارش شده دارایی های نامشهود و ارزش بازار شرکت رابطه مستقیمی وجود دارد.

     

    6-1) اهداف تحقیق

    هدف کلی این پژوهش بررسی این موضوع است که آیا دو مورد از مهمترین ویژگی های کیفی اطلاعات حسابداری یعنی مربوط بودن و قابلیت اعتماد ،در مورد اقلام داراییهای نامشهود و سرقفلی مصداق دارند یا خیر. در حقیقت می توان هدف این تحقیق را کمک به استفاده کنندگان از اطلاعات حسابداری در مورد وجود و یا عدم وجود کیفیت اطلاعات بطور موردی در خصوص ارزش های گزارش شده داراییهای نامشهود و سرقفلی بیان کرد(مریدی پور و موسوی، 1385، 21).

     

    7-1) حدود مطالعاتی

    تحقیق حاضر در زمره تحقیقات تجربی در حوزه امورمالی و حسابداری می باشد. موضوعات مالی مانند سایر موضوعات علمی که از روش های آماری در پژوهشها و تحقیقات خود استفاده می نمایند، نیازمند داده ها و اطلاعاتی می باشند که در طول یک دوره زمانی ایجاد می شوند و بدیهی است که هر اندازه تعداد داده های مورد نیاز، مربوط به دوره زمانی طولانی تر باشند، نتایج بدست آمده از روشهای آماری با دقت و صحت بیشتری توأم خواهد بود. دوره زمانی پژوهش حاضر را سالهای 1384 تا 1388 در نظر گرفته ایم. قلمرو تحقیق از لحاظ زمانی، مکانی و موضوعی به شرح زیر می باشد؛

    Abstract:

    Among the most important qualitative characteristics of accounting information can be related to the reliability of the information noted. Among the items reported in financial statements under generally fixed assets that have a fundamentally different nature from other assets or other financial items, Goodwill and intangible assets is to be named a. In this study the reliability and relevancy values ​​Goodwill and intangible assets reported in financial statements have paid.Goodwill as an independent variable and the market value as the dependent variable in a 5-year period between 1384 to 1388 there was a significant positive correlation.

    Keywords: Intangible Assets, Assets , Goodwill, Reliability, Relevance

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی قابلیت اعتماد و مربوط بودن ارزش های گزارش شده سرقفلی و دارایی های نامشهود در شرکت های پذیرفته شده در بورس تهران

    فهرست:

    چکیده: 1

    مقدمه: 2

    فصل اول: کلیات تحقیق

    1-1) مقدمه 4

    2-1) تاریخچه مطالعاتی. 4

    3-1) بیان مسئله 6

    4-1) چارچوب نظری تحقیق. 7

    5-1) فرضیه های تحقیق. 8

    6-1) اهداف تحقیق. 8

    7-1) حدود مطالعاتی. 8

    1-7-1) قلمرو زمانی. 9

    2-7-1) قلمرو مکانی. 9

    3-7-1) قلمرو موضوعی. 9

    8-1) واژگان کلیدی. 9

    فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق

    1-2) مقدمه 12

    2-2) هدف‌ صورتهای‌ مالی‌ 12

    3-2) استفاده‌کنندگان‌ صورتهای‌ مالی‌ و نیازهای‌ اطلاعاتی‌ آنان‌ 13

    4-2) خصوصیات‌ کیفی‌ اطلاعات‌ ‌‌ مالی. 15

    5-2) دارایی‌ نامشهود 22

    1-5-2) خصوصیات داراییهای نامشهود 23

    2-5-2) داراییهای نامشهود قابل شناسایی: 24

    3-5-2) داراییهای نامشهود غیر قابل شناسایی (سرقفلی) 26

    6-2) ارزش بازار. 27

    1-6-2) مدیریت مبتنی بر ارزش.. 27

    2-6-2)  مدیریت مبتنی بر ارزش در عمل. 30

    3-6-2) سازمان چگونه ارزش خلق می کند؟ 30

    4-6-2) اندازه گیری ارزش خلق شده 32

    7-2) پیشینه تحقیق. 37

    فصل سوم: روش‌ اجرای تحقیق

    1-3 )مقدمه 41

    2-3) جامعه آماری. 41

    3-3) نمونه آماری. 41

    4-3) روش تحقیق. 42

    5-3) اطلاعات مورد نیاز و نحوه جمع آوری اطلاعات.. 42

    6-3) اندازه گیری متغیرها 42

    7-3) مدل تحلیلی تحقیق. 44

    8-3) روش تجزیه و تحلیل اطلاعات.. 45

    9-3 مراحل بررسی فرضیات آماری. 46

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده‌ها

    1-4 مقدمه‏ 49

    2-4) توصیف داده های آماری. 49

    3-4) بررسی نرما‌ل بودن داده‌ها 53

    4-4) تحلیل آماری فرضیات تحقیق. 54

    1-4-4) بررسی فرضیه فرعی اول. 54

    2-4-4) بررسی فرضیه فرعی دوم 57

    5-4) بررسی اعتبار مدل. 59

    فصل پنجم: نتیجه‌گیری و پیشنهادات

    1-5 مقدمه 62

    2-5) نتایج فرضیات تحقیق. 62

    1-2-5) نتیجه فرضیه فرعی اول. 62

    2-2-5) نتیجه فرضیه فرعی دوم 62

    3-2-5) نتیجه فرضیه اصلی. 63

    3-5) پیشنهادات کاربردی بر اساس یافته های تحقیق. 63

    4-5) پیشنهادات برای تحقیقات آتی. 64

    5-5) محدودیتهای تحقیق. 64

    6-5) موانع تحقیق. 64

    پیوست ها

    منابع و ماخذ

    منابع فارسی: 76

    منابع لاتین: 77

    چکیده لاتین   78.

    منبع:

    منابع فارسی:

     

    آذر ، ع ، و منصور مومنی ،1383،  " آمار و کاربرد آن در مدیریت" جلد دوم .

    انور بایزیدی، م و  سعید جبارزاده کنگرلوئی، 1388، " فصلنامه بورس اوراق بهادار" سال دوم، شماره 7 .

    پارسائیان، ع، ١٣٨2،"مدیریت مالی"، چاپ اول،  انتشارات آژنگ

    سعیدی، م ،و احمد قادری، 1386، "بررسیهای حسابداری و حسابرسی"، دوره ۱۴ ، شماره ۵۰ ، زمستان ١٣٨٦

    عباسی نژاد، ح، 1380، " اقتصادسنجی(مبانی و روشها)"، چاپ اول، تهران، انتشارات دانشگاه تهران.

    قنبری، ع، 1382، "ارتباط میان ارزش افزوده اقتصادی و نسبتهای مالی در بورس اوراق بهادار تهران"، پایان نامه کارشناسی ارشد‌

    کرباسی یزدی ، ح، 1387، "حسابداری پیشرفته1" ،  انتشارات دانشگاه پیام نور، ص 27 تا 29،  جلد اول.

    کرمی.غ، و حمید رضا عمرانی،1389،  " مجله پژوهش های حسابداری مالی"، سال دوم، شماره سوم، شماره پیاپی 5.

    علی مدد، م، و  نائین ملک آرایی ،  1389 " اصول حسابداری 2"، انتشارات سازمان حسابرسی

    کمیته تدوین استانداردها ،1386، " استانداردهای حسابداری ایران"، انتشارات سازمان حسابرسی.

    مریدی پور، د ، و احمد موسوی، 1385،  پایان نامه کارشناسی ارشد, ،"ارزیابی رابطه بین نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری سهام و نسبتهای نقدینگی".

    هندریکسن،الف، و مایکل اف ون بردا، ترجمه علی پارسائیان ،1385 ، "تئوری های حسابداری" ،جلد اول ، انتشارات ترمه

     

     

     

     

     

    منابع لاتین:

     

    Dennis J. Chambers & Ross Jennings & Robert B. Thompson , (2003) , “Evidence on the Relative Usefulness of Accruals and Cash Flows: The Case of Depreciation.”

    Glen, Arnold, (1998), "Corporate Financial Management"

    Philippe, Haspelagh,(2004), "Harvard Business Review"

    Robert W. Holthausena, Ross L. Watts ,(2009), “ The Value Relevance and reliability of intangible assets: evidevce from Astralia Befor and after Adopting ifrs “,  University of Chicago, Graduate School of Business

    Roger W.Mills, August , (2003),”HCVI Discussion paper” Value Based Management

    Watson , jodi , wells peter ,(2005), “the association Various earnings and cash Flow measures of firm performance and stock returns” , school of accounting , university of technologh , Sydney

       Firas N. Dahmash, Robert B. Durand, John Watson (2009)  "The value relevance and reliability of reported goodwill and identifiable intangible assets" The British Accounting Review 41 P (120–137)

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت