پایان نامه بررسی رابطه بین ارزش سرمایه انسانی با بهره وری ، سودآوری و ارزش بازار در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

تعداد صفحات: 138 فرمت فایل: word کد فایل: 10002289
سال: 1390 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه حسابداری
قیمت قدیم:۲۰,۴۰۰ تومان
قیمت: ۱۸,۳۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی رابطه بین ارزش سرمایه انسانی با بهره وری ، سودآوری و ارزش بازار در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

    پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

     گرایش: حسابداری

    چکیده:

    سرمایه انسانی یکی از مهمترین اجزای سرمایه های فکری در سازمان ها است. زیرا منبع اصلی خلاقیت است. این تحقیق ، با بررسی رابطه بین ارزش سرمایه انسانی با برخی شاخص های عملکرد شرکت نظیر بهره وری، سودآوری و ارزش بازار ،به دنبال افزایش توانایی مدیران ، صاحبان سهام و سایر ذینفعان سازمانی ، در ارزیابی و پایش ارزش ایجاد شده ازخلال سرمایه انسانی برای سازمان، می باشد. برای انجام تحقیق هشت صنعت  فعال در بورس در قلمرو زمانی تحقیق (1388-1384)انتخاب شد. سپس نمونه ای متشکل  از 60 شر کت از  8  صنعت با  روش حذف سیستماتیک انتخاب گردید. روش آماری مورد استفاده اجرای الگوی رگرسیون چندگانه با بهره گیری  از روش حداقل مربعات تابلویی (به روش اثرات ثابت) بود. نتایج حاکی از تحقیق نشان می دهد کهبین ارزش سرمایه انسانی با  بهره وری و ارزش بازار  شرکتها رابطه معنی داری وجود دارد. اما رابطه ای بین ارزش سرمایه انسانی و سودآوری مشاهده نشد، به عبارت دیگر هرچند ارزش نیروی انسانی در شاخص عملکرد مالی (سودآوری)متبلور نیست، اما بازار برای این دارایی ها ارزش قایل است. این رابطه در سطح نیروی کار مستقیم و غیر مستقیم تولید و کارکنان اداری و فروش نیز مورد آزمون قرار گرفت. نتایج تحقیق حاصل از مقایسه بین صنایع دانش بنیان و سایر صنایع نیز نشان می دهد سرمایه انسانی شرکت به طور معنی داری در صنایع دانش بنیان تاثیر بیشتری بر عملکرد داشته است.

    کلید واژه: سرمایه انسانی ، بهروری، سودآوری،‌ ارزش بازار ، داده های تابلویی

     

    فصل اول

    کلیات تحقیق

    1-1 مقدمه

    عصر صنعت و تنها تمرکز بر صنعت سپری شده است  و هم اکنون دوره ی اقتصاد مبتنی بر دانش، یا به عبارتی تولید ثروت و ارزش افزوده از دانش آغاز و به سرعت مراحل رشد و توسعه ی خود را سپری می کند. پیداست که در دوران کنونی نمی توان و نباید معیارهای فکری ، ارزشی و نگرشی عصر صنعت را به کار ببریم ، زیرا دوره ی کنونی ، پژوهش  ، اندیشه و تصور نوینی را می طلبد . سازمان های امروزی ، از هر نوعی که باشد ، باید به تجدید ساختار و فرآیند ، تنظیم روابط و استفاده ی بهینه از منابع انسانی خود- که بهتر است  آن را سرمایه انسانی بنامیم- بپردازند (قریشی ،1384،99)[1].

    در اقتصاد نوین دارایی های مجازی و ناپیدا همراه با دارایی های واقعی و آشکار ارزش یک سازمان را مشخص می کنند. اکثر سازمان ها می توانند اطلاعات دقیقی درباره ی دارایی های مملوس خود مانند زمین، ساختمان، ماشین آلات و تجهیزات ارائه دهند ولی معمولا هیچ گونه مدرک ثبت شده ای از دارایی های نامملوس خود نظیر مارک، سرمایه انسانی ، حق انحصاری ، مخارج برای پژوهش و توسعه و منابع انسانی که ارزش روزافزونی را برای سازمان ایجاد می کنند، در دست ندارند. جاسرتیا[2]،(2000) کمبود اطلاعات درباره ی این که ارزش اقتصادی دارایی انسانی یک سازمان چقدر است و چه رابطه ای با عملکرد سازمان ها دارد از نقاط ضعف سیستم های فعلی حسابداری به شمار می رود.

    صورت های مالی سنتی، در شرایط فعلی توانایی انعکاس دارایی هایی را که در طول زمان ایجاد ثروت می کنند از دست داده اند. پیش از این، دارایی ها و بدهی هایی که در صورت های مالی نشان داده می شد، مشخص بودند ولی در حال حاضر با انتقال به دوره ی اقتصاد دانش محور ، طبقه بندی متفاوتی در  دارایی ها ی سازمان به وجود آمده است(جانسون و سایرین، 1998 ،14) [3].

     

    2-2تاریخچه مطالعاتی

    پیشینه تحقیقات انجام شده در داخل کشور :

    شهریاری[4](1374)،به بررسی تاثیر اطلاعات حسابداری منابع انسانی بر رفتار استفاده کنندگان اطلاعات حسابداری در ایران پرداخته است.نتایج تحقیق نشان می دهد که ارائه اطلاعات حسابداری منابع انسانی در یادداشتهای همراه صورتهای مالی و گزارشات حسابداری مدیریت بر رفتار استفاده کنندگان تاثیر معنی داری دارد و این اطلاعات بیشترین تاثیر را بر رفتار مدیران، سرمایه گذاران، کارکنان،تحلیل گران، اعتبار دهندگان دارد.

    خانی[5](1376)،به بررسی تاثیر ارائه اطلاعات حسابداری منابع انسانی در عملکرد مدیریت و از دیدگاه مدیران با سابقه سازمانهای دولتی در ایران پرداخته است. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که ارائه اطلاعات حسابداری منابع انسانی بر پنج مرحله عمل کنترل و برنامه‌ریزی مدیریت یعنی مرحله شناسائی و تعریف مسائل، مرحله تحقیق برای راه‌حل‌های مختلف ، مرحله ارزیابی راه‌حل‌های مختلف ، مرحله انتخاب از میان راه‌حل‌های ارزیابی شده و مرحله گزارش برمبنای اقدامات انجام‌شده و نتایج حاصله در ارتباط با اهداف ، تاثیر معنی‌داری (از نظر آماری) دارد و نیز از حسابداری منابع انسانی می‌توان برای ارزیابی بهتر سطوح مختلف مدیریت و نیروهای زیر نظر آنها استفاده کرد و برای کاربرد عملی حسابداری منابع انسانی توسط مدیران پیشنهاد شده است تا آنها را از طریق کتب درسی، مجلات و ... آگاه و آشناکرد و سیستم اطلاع‌رسانی مدیریت سازمانهای را طوری طراحی نمود تا سیستم اطلاع‌رسانی حسابداری منابع انسانی را دربرگیرد. و برای این امر از متدها و روشهای اندازه‌گیری مناسب می‌بایستی استفاده کرد. بنظر مدیران مذکور حسابداری منابع انسانی را بایستی از طریق صورتهای مالی نیز افشاء کرد و بر روی توسعه و پیشرفت کشورها از طریق تاثیر بر سیستم اطلاع‌ رسانی مدیریت و سایر شاخص‌های توسعه تاثیر عمده دارد.

    پیشینه تحقیقات انجام شده در خارج از کشور

    چنگ و هسیو[6]( ١٩٩٧)، در تحقیقی به بررسی رابطه على سرمایه انسا نى و رشد اقتصادى پرداخته اند، نتیجه مطالعه آنها نشان مى دهد که در ژاپن سرمایه انسانى عامل رشد اقتصادى است و همچنین رشد اقتصادى عامل رشد سرمایه انسانى بوده است یا به عبارت دیگر یک رابطه دو سویه بین این دو متغیر در ژاپن وجود دارد و سرمایه انسانى و رشد اقتصادى همدیگر را تقویت مى کنند باید گفت که در این مطالعه از شاخص نسبى تعداد فارغ التحصیلان دانشگاهها به نیروى کار استفاده شده است.

    ژاکوب و دیگران[7] (1998)، اثر سرمایه انسانی و تحقیق و توسعه را بر بهره وری بررسی نمودند. آنها تغییرات فناوری را در کشور هلند بررسی کردند. در این پژوهش بهره وری کل عوامل تولید توسط سرمایه انسانی ، انباشت R&D و اثر سرریز R&D توضیح داده شده است. بر اساس نتایج به دست آمده ، آنها دریافتند که اولا سرمایه انسانی به تنهایی نمی تواند رشد بهره وری کل عوامل تولید را توجیه نماید و ثانیا R&D و اثر سرریز آن دارای اهمیت بیشتری است. کشش بهره وری کل عوامل تولید نسبت به R&D برابر با 35/0 و در مورد اثر سرریز R&D داخلی 14/0 و برای اثر سرریز R&D خارجی 03/0 برآورد شده است. افزون بر این ، نتایج به دست آمده نشان می دهد که سرمایه انسانی در فرآیند جذب و انتشار فناوری نقش مهمی دارد ، ولی نوآوری بیش از سرمایه انسانی می تواند در رشد اقتصادی نقش داشته باشد.

     

    3-1 بیان مساله

    سرمایه انسانی یکی از مهمترین اجزای سرمایه های فکری در سازمان ها است. زیرا منبع اصلی خلاقیت است. این نوع دارایی ها دانشی ضمنی در افراد سازمان است که یکی از عوامل حیاتی تاثیر گذار بر عملکرد هر سازمانی است(کریمی،1388،99)[8].

     شاید منابع انسانی ضروری ترین و حیاتی ترین منبع فرآیند های سازمان باشد زیرا ایده های کارمندان است که به منابع مالی و فیزیکی شرکت به منظور خلق درآمدهای مالی (بازده های مالی) که موجب بقای شرکت می شود تاثیر می گذارند.منابع انسانی بر خلاف منابع فیزیکی و مالی در زمینه ی اقتصاد جهانی بی نظیر و کم یاب هستند. همچنین آنها یک منبع بی نظیر و منحصر به فرد از مزیت رقابتی را فراهم می کنند(دنا چارلز والکر،2001،205) [9].

     علی رغم اهمیت سرمایه انسانی از نظر تئوری ، تحقیقات تجربی اندکی در زمینه اهمیت سرمایه انسانی وجود دارد.این تحقیق بر مبنای پایگاه دانش در صنعت رابطه ی سرمایه انسانی با بهره وری ، سودآوری و ارزیابی بازار شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران را مورد بررسی قرار می دهد. یعنی ما در این تحقیق از دو دسته صنعت استفاده می کنیم یکی صنایعی که دانش بنیان هستند و دومی صنایعی که دانش بنیان نیستند. موضوع اصلی در این تحقیق این است که آیا افزایش ارزش سرمایه انسانی شرکت باعث افزایش عملکرد شرکت می گردد.

    بنابراین ، موضوع اصلی خلق متغیری است که ارزش سرمایه ی انسانی را اندازه گیری می کند .  چندین روش احتمالی برای اندازه گیری ارزش سرمایه انسانی  وجود  دارد . یکی  از روشهای برآورد ارزش سرمایه انسانی شرکت محاسبه میانگین مزایای پایان خدمت هر یک از کارکنان شرکت می باشد(دنا چارلز والکر،2001،205) [10].

     دومین روش هم محاسبه میانگین هزینه حقوق و دستمزد کارکنان به تفکیک کارکنان بخش های تولیدی مستقیم،غیرمستقیم و اداری و فروش  شرکت می باشد. بنابراین سوال تحقیق این است که چه رابطه ای بین ارزش سرمایه انسانی و بهره وری و سودآوری و ارزیابی سهام وجود دارد؟

     

    4-1  چارچوب نظری تحقیق

    پیشرفت سریع فناوری اطلاعات و ظهور شبکه‌ی جهان گستر وب،‌ طی ده سال گذشته تحولی در تمام جنبه های زندگی و فعالیت بشر ایجاد کرده است. این نوآوری‌ها موجب گردیده است تا دسترسی فوری به منابع نامحدود دانش و اطلاعات فراهم شود. استفاده از فناوری اطلاعات نه تنها سبب کنترل مسوولیت ها می‌شود،‌بلکه سرعت انجام کارها و کارایی را با صرف مخارج کم تر بالا می‌برد. امروز،‌همه می دانند که اینترنت و شبکه‌ی جهان گستر وب پیام آور ظهور دوره‌ی جدیدی به نام « عصر دانش» و وداع با عصر صنعتی است. در عصر صنعتی که در دهه‌ی 1890 آغاز گردید بر تولید و توزیع انبوه تاکید می‌شد. اما در عصر دانش،‌آنچه که موجب موفقیت تجارت و صنعت می‌شود،‌ دانش بشر است. این دارایی نامشهود به عنوان سرمایه‌ی انسانی،‌ حوزهِ حیاتی ایجاد منفعت است. در عصر اطلاعات یا به طور دقیق‌تر در عصر دانش،‌ سرمایه‌انسانی موضوعی با اهمیت است (رضایی ،1388،256)[11]. از طرف دیگر هدف اصلی گزارشگری مالی، بیان تأثیرات اقتصادی رویدادها و عملیات مالی بر وضعیت و عملکرد واحد تجاری برای کمک به استفاده کنندگان بالفعل و بالقوه برای اتخاذ تصمیمات مالی در ارتباط با واحد تجاری است. بنابراین، تصمیم گیری نقش محوری در تئوری حسابداری داشته است. بنابراین در این تحقیق رابطه سرمایه انسانی با شاخصهای خلق ارزش از جمله بهره وری ، سودآوری و ارزش بازار را مورد بررسی قرار می دهیم.

     

     

     

    مدل تحلیلی تحقیق

    شاخص هایی که برای اندازه گیری ارزش سرمایه انسانی در این تحقیق استفاده کردیم یکی میانگین مزایای پایان خدمت کارکنان و دومی هزینه حقوق و دستمزد کارکنان به تفکیک کارکنان بخش های تولیدی مستقیم،غیرمستقیم و اداری و فروش  شرکت می باشد.

    این تحقیق با توجه به تعداد متغیرهای وابسته (بهره وری، سودآوری و ارزش بازار) دارای 3 مدل تحلیلی به شرح زیر است:

    تحلیل داده های مربوط به متغیر وابستهy1   (شاخص بهره وری):

    برآورد رگرسیون مدل:

    مدل برآوردی به صورت زیر ارائه می شود:

    (مدل1-1)

    Y1 = α + β1X1+ β2X2+ β3X3+ β4X4+ β5 ind   

    در مدل بالا X4، X3، X2، X1 متغیرمستقل و نوع صنعت(ind) متغیرکنترل می باشدکه به شرح زیر تعریف می شود:

    در این تحقیق بر اساس تحقیق انجام شده (محمدرضایی،1389) چهار صنعت دارو، شیمی، الکترونیک و رایانه دانش بنیان تلقی می شوندکه جمع کل شرکتهای این صنایع 74 شرکت می باشد و چهار صنعت سیمان، کاشی و سرامیک، لاستیک و پلاستیک، محصولات کاغذی صنایع غیر دانش بنیان در نظر گرفته می شود که جمع کل شرکتهای این صنایع 68 شرکت می باشد که به شرکت حسب مورد که در صنایع دانش بنیان طبقه بندی گردد عدد یک و در غیر اینصورت عدد صفر اختصاص داده می شود.

    تحلیل داده های مربوط به متغیر وابستهy2   (شاخص سودآوری):

    برآورد رگرسیون مدل:

    مدل برآوردی به صورت زیر ارائه می شود:

    (مدل2-1)

    Y2 = α + β1X1+ β2X2+ β3X3+ β4X4+ β5 ind   

    در مدل بالا X4، X3، X2، X1 متغیرمستقل و نوع صنعت(ind) متغیرکنترل می باشدکه مطابق قبل تعریف می شود.

    تحلیل داده های مربوط به متغیر وابستهy3   (ارزش بازار):

    برآورد رگرسیون مدل:

    مدل برآوردی به صورت زیر ارائه می شود:

    (مدل3-1)

    Y3 = α + β1X1+ β2X2+ β3X3+ β4X4+ β5 ind   

    در مدل بالا X4، X3، X2، X1 متغیرمستقل و نوع صنعت(ind) متغیرکنترل می باشدکه مطابق قبل تعریف می شود.

     

    5-1  اهمیت و ضرورت موضوع تحقیق

    به دلیل اینکه منابع انسانی ضروری ترین و حیاتی ترین منبع فرآیندهای سازمان است، لذا اهمیت این تحقیق، بر جسته کردن نقش ارزش سرمایه انسانی بر بهره وری ، سودآوری و ارزش بازار سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است تا بدین وسیله سازمان ها بتوانند از سرمایه انسانی خود بیشترین بهره برداری را داشته باشند. همچنین، یافته های این تحقیق به مدیریت بهتر سرمایه انسانی نیز کمک می نماید.

     

    6-1 اهداف تحقیق

    1-6-1 اهداف علمی

    هدف تحقیق بسط مبانی نظری مربوط به موضوع تحقیق است.این تحقیق، با بررسی رابطه بین ارزش سرمایه انسانی با بهره وری، سودآوری و ارزش بازار ،به دنبال افزایش توانایی مدیران ، صاحبان سهام و سایر ذینفعان سازمانی ،در ارزیابی و پایش ارزش ایجاد شده ازخلال سرمایه انسانی  برای سازمان ، می باشد.

     

    2-6-1  اهداف کاربردی

    این تحقیق می تواند مورد استفاده تحلیلگران مالی، استادان و دانشجویان و سرمایه گذاران  قرار گیرد.

     

    7-1  فرضیه های تحقیق

    فرضیه اصلی1:

    بین ارزش سرمایه انسانی و بهره وری  شرکتها رابطه معناداری وجود دارد.

    فرضیه های فرعی:

    بین مزایای پایان خدمت کارکنان و بهره وری رابطه معناداری وجود دارد.

    بین هزینه حقوق و دستمزد مستقیم و بهره وری رابطه معناداری وجود دارد.

    بین هزینه حقوق و دستمزد غیرمستقیم و بهره وری رابطه معناداری وجود دارد.

    بین هزینه حقوق و دستمزد کارکنان اداری و فروش و بهره وری رابطه معناداری وجود دارد.

    فرضیه اصلی2:

    بین ارزش سرمایه انسانی و سودآوری شرکتها رابطه معناداری وجود دارد.

    فرضیه های فرعی:

    بین مزایای پایان خدمت کارکنان و سودآوری رابطه معناداری وجود دارد.

    بین هزینه حقوق و دستمزد مستقیم و سودآوری رابطه معناداری وجود دارد.

    بین هزینه حقوق و دستمزد غیرمستقیم و سودآوری رابطه معناداری وجود دارد.

    بین هزینه حقوق و دستمزد کارکنان اداری و فروش و سودآوری رابطه معناداری وجود دارد.

    فرضیه اصلی 3:

    بین ارزش سرمایه انسانی و ارزش بازار شرکتها رابطه معناداری وجود دارد.

    فرضیه های فرعی:

     9)  بین مزایای پایان خدمت کارکنان و ارزش بازار رابطه معناداری وجود دارد.

    10)بین هزینه حقوق و دستمزد مستقیم و ارزش بازار رابطه معناداری وجود دارد.

    11)بین هزینه حقوق و دستمزد غیرمستقیم و ارزش بازار رابطه معناداری وجود دارد.

    12)بین هزینه حقوق و دستمزد کارکنان اداری و فروش و ارزش بازار رابطه معناداری وجود دارد.

     

    8-1 حدود مطالعاتی

    قلمرو زمانی تحقیق از سال 1384لغایت 1388 میباشد یعنی از اول فروردین 1384 تا‌ آخر اسفند 1388 می باشد. قلمرو مکانی تحقیق شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران خواهد بود

     

    9-1  واژه ها واصطلاحات

    سرمایه انسانی

    مهارتها و توانایی های کسب شده در انسان را به عنوان سرمایه انسانی می گویند.

     

     

    بهره وری

    بهره وری در لغت به معنی قدرت تولید و بارور بودن و مولد بودن به کاررفته و در ادبیات فارسی«با فایده بودن » معنی شده است .

    سودآوری

     سودآوری دارای تعریف واحد و مشخصی نمی‌باشد. یعنی سود اقتصادی، سود حسابداری و کلی مفهوم دیگر وجود دارد که ممکن است با این واژه به ذهن متبادر شود.

    ارزش بازار

    به نرخ و ارزش یک واحد از سبد سهام موجود در هر بازار بورس سهام گفته می شود .

    Abstract:

    Human Capital is one of the important pats of thinking capital in organizations, because it is main Source of liability. This research with Considering relation between value of human capital with productivity, profitability and market Value, Want to increase ability of managers, Stockholders and other beneficiary's of organizations in assessing and estimating of created value from human capital for organization for conducting this research be choiced 8 active industry in exchange at specialed time of research (1384-1388). Then Sample with systematic omission approach was elected that contain 60 corporation of 8 industry. Applied statistic approach was multiple regression analysis along with minimum sign Squares (with steady effects approach). The results of this research shows that between value of human capital with productivity and market value of corporations exit meaningful relation. Bat there was any relation between value of human capital and profitability. In other words, although human capital value is not manifested in financial performance index (profitability), but market considers values for these assets. This relation was also tested in direct and indirect labor levels in production, sales and administrative staff. The results of comparison between knowledge-based industries and non knowledge-based industries showed that human capital of a firm in knowledge-based industries affects more on its performance.

    Keywords: Human capital, productivity, profitability, market value, panel data.

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی رابطه بین ارزش سرمایه انسانی با بهره وری ، سودآوری و ارزش بازار در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

    فهرست:

    چکیده: 1

    مقدمه: 2

    فصل اول: کلیات تحقیق

    1-1 مقدمه 4

    2-2تاریخچه مطالعاتی. 5

    3-1 بیان مساله 6

    4-1  چارچوب نظری تحقیق. 7

    5-1  اهمیت و ضرورت موضوع تحقیق. 9

    6-1 اهداف تحقیق. 9

    1-6-1 اهداف علمی. 9

    2-6-1  اهداف کاربردی. 9

    7-1  فرضیه های تحقیق. 9

    8-1 حدود مطالعاتی. 10

    9-1  واژه ها واصطلاحات.. 10

    فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق

    1-2 مقدمه 13

    2-2  سرمایه فکری. 14

    1-2-2  انواع طبقه بندی از اجزاء سرمایه های فکری. 14

    3-2  سرمایه های انسانی. 16

    4-2  حسابداری منابع انسانی. 19

    5-2  تاریخچه حسا‌بداری منابع انسانی. 22

    6-2  حسابداری منابع انسانی چیست؟ 24

    1-6-2 آینده پیش روی حسابداری منابع انسانی. 24

    2-6-2  استهلاک دارایی های انسانی. 24

    7-2  هزینه های منابع انسانی. 25

    8-2  اندازه گیری های غیر پولی منابع انسانی. 26

    9-2  معیارهای اندازه گیری سرمایه انسانی. 31

    10-2  گزارشگری منابع انسانی. 32

    11-2  گزارش داراییهای نامشهود 33

    12-2  ارزش سرمایه انسانی. 34

    13-2  سرمایه گذاری در سرمایه انسانی. 34

    14-2  سرمایه انسانی و توانمندی انسانی. 37

    15-2  سرمایه انسانی و رقابت پذیری سازمانی. 38

    16-2  اهمیت اقتصادی و اجتماعی سرمایه انسانی. 41

    17-2  عملکرد 42

    18-2  بهره وری. 44

    1-18-2  موانع بهبود بهره‌وری. 45

    2-18-2  منافع و فواید بهره‌وری برای سیستم‌های دولتی و شرکتها را می‌توان به شرح ذیل برشمرد: 46

    19-2  سودآوری. 46

    20-2  ارزش بازار. 47

    21-2 ضرورت سنجش و انعکاس داراییهای نامشهود از سوی حسابداران مدیریت.. 47

    22-2 حسابداری و داراییهای نامشهود 49

    23-2 بازار داراییهای نامشهود 50

    24-2 پیشینه تحقیق. 51

    1-24-2 پیشینه تحقیقات انجام شده در داخل کشور : 51

    2-24-2 پیشینه تحقیقات انجام شده در خارج از کشور. 54

    فصل سوم: روش‌ اجرای تحقیق

    1-3 مقدمه 57

    2-3 -روش تحقیق. 57

    3-3-مدل تحلیلی تحقیق. 58

    4-3 -متغیرها 59

    1-4-3 متغیرهای مستقل. 59

    2-4-3 متغیرهای وابسته: 60

    5-3  جامعه آماری. 60

    1-5-3  نمونه آماری. 61

    6-3  چگونگی جمع آوری داده ها 61

    7-3 متغیرهای تحقیق و چگونگی اندازه گیری آنها 62

    8-3 آمار توصیفی داده ها 62

    9-3 چگونگی بررسی فرضیه ها 63

    1-9-3 آزمون نرمال بودن داده ها 64

    2-9-3 روش و مدل به کار گرفته شده در تخمین ضرایب مربوط به متغیرهای تحقیق. 64

    10-3 آزمون های آماری مورد نیاز برای تخمین مدل ها 69

    1-10-3 آزمون معنی داری مدل رگرسیون. 69

    2-10-3 آزمون های خودهمبستگی و ناهمسانی واریانس.. 70

    3-10-3 آزمون هم خطی بین متغیرهای تحقیق. 72

    1-3-11-3 ماتریس همبستگی (ضریب همبستگی پیرسون) 73

    4-10-3 آزمون ایستایی (مانایی)متغیرهای تحقیق. 73

    5-10-3 آزمون وجود عرض از مبدأ در مدل ها 74

    11-3 روش ترکیب و آرایش داده های تحقیق. 75

    12-3 خلاصه ای از آزمون های آماری تحقیق. 75

    13-3 خلاصه فصل. 76

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده‌ها

    1-4 مقدمه‏ 78

    2-4آمار توصیفی داده ها 79

    3-4آزمون هم خطی بین متغیر های تحقیق. 84

    4-4 آزمون ماتریس همبستگی بین متغیر ها 87

    5-4 آزمون فرضیات تحقیق. 88

    1-5-4 فرضیه اول. 88

    2-5-4 فرضیه دوم 91

    3-5-4 فرضیه سوم 95

    6-4 خلاصه فصل. 98

    فصل پنجم: نتیجه‌گیری و پیشنهادات

    1-5 مقدمه 100

    2-5 خلاصه موضوع تحقیق و روش تحقیق. 100

    3-5 تحلیل یافته های تحقیق و مطابقت با یافته های دیگران. 103

    4-5 محدودیت های تحقیق. 104

    5-5 پیشنهادات تحقیق. 104

    1-5-5 پیشنهادات برخاسته از تحقیق. 104

    2-5-5 پیشنهادات برای تحقیقات آتی تحقیق. 104

    پیوست ها

    منابع و ماخذ

    منابع فارسی: 120

    منابع لاتین: 123

    چکیده لاتین. 127

    .

    منبع:

    ابطحی، س، ح، و بابک کاظمی،۱۳۸۳، کتاب «بهره‌وری»، تهران، موسسه مطالعات پژوهشهای بازرگانی.

    آذر، ع، و منصور مومنی ، 1382  ،"آمار و کاربرد آن در مدیریت" ،تهران :انتشارات سمت .

    امینی،ع،ر و زهره حجازی آزاد،1387"،تحلیل نقش سرمایه انسانی و تحقیق و توسعه در ارتقای بهره وری کل عوامل در اقتصاد ایران"،فصلنامه پژوهش های اقتصادی ایران، شماره 35، صفحات 30-1.

    تقوی، م، و حسین محمدی،1385، "تاثیر سرمایه انسانی بر رشد اقتصادی در ایران،" پژوهش نامه اقتصادی، شماره 22، صفحات 44-15.

    چیت سازیان، ع،ر،1385،"مدیریت دانش و سرمایه های انسانی"، ماهنامه تدبیر،شماره 177، صفحات33-29.

    حاج کریمی، ع،ع،1388،" مدیریت سرمایه های فکری"،چاپ اول،تهران: شرکت چاپ و نشر بازرگانی.

    حاجیها،ز،1386،"کاربرد حسابداری و حسابرسی منابع انسانی در ارزیابی عملکرد کارکنان"،فصلنامه دانش حسابرسی،شماره22،صفحه68-52.

    خاکی ، غ، ر ، 1382، "روش تحقیق با رویکردی بر پایان  نامه نویسی ،تهران": انتشارات مرکز تحقیقات علمی کشور.

     خانی، ع،ا،1376،" بررسی تاثیر ارائه اطلاعات حسابداری منابع انسانی در عملکرد مدیریت و از دیدگاه مدیران با سابقه سازمان های دولتی در ایران"، پایان نامه کارشناسی ارشد حسابداری،دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان.

    خسروی نژاد،ع، ا ،1378،."برآورد تابع تقاضای نان برای خانوارهای شهری ایران(کاربردی از مدلهای با اطلاعات ادغام شده)" ،سیاستها و پژوهش های اقتصادی،صفحات:137-117.

    دلخوش،م،1387،"حسابداری منابع انسانی"، نخستین سایت حسابداری و مهندسی مالی.

     دهقانپور،غ،ر،1386،"مروری بر حسابداری منابع انسانی"،وبلاگ مدیریت و عرفان.

     رمضانی، خ ،1380،" روشهای تحقیق در علوم رفتاری و علوم اجتماعی"، چاپ چهارم- انتشارات فاطمیه.

    شهریاری، م، ر،1374، "بررسی تاثیر ارائه اطلاعات حسابداری منابع انسانی بر رفتار استفاده کنندگان اطلاعات حسابداری در ایران،پایان نامه کارشناسی ارشد حسابداری"،دانشگاه تربیت مدرس.

    شیبانی، غ،ح،1377،" بررسی تحلیلی امکان (قابلیت) اعمال روشهای ارزشیابی حسابداری منابع انسانی"،پایان نامه کارشناسی ارشد حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی.

    صادقی ، م ،1382،"برآورد سهم سرمایه انسانی در رشد اقتصادی ایران". فصلنامه پژوهش های اقتصادی ایران، شماره 17. 

    غلامی، س، ا،1385،"بررسی موانع و مشکلات پیاده سازی حسابداری منابع انسانی در ایران"، پایان نامه کارشناسی ارشد حسابداری،دانشگاه شهید بهشتی.

    فخاریان، ا،1380، "ضرورت سنجش و انعکاس داراییهای نامشهود از سوی حسابداران مدیریت "، مجله حسابدار،شماره 142،صفحات 5-3.

    قریشی،س،1384،"جزوه کارشناسی ارشد سیستم های اطلاعات مدیریت".

    کریمی شهرکی،م،1387،"حسابداری منابع انسانی"، وبلاگ حسابرسی نوین.

    کمیجانی، ا و زهرا علمی،1384، "اثر سرمایه انسانی و سرمایه گذاری دولت در سرمایه انسانی بر رشد اقتصادی ایران در چارچوب مدلهای رشد درونزا "، رساله دکتری زهرا (میلا) علمی.

    محمد رضائی، ف،1388،"تاثیر سرمایه فکری بر عملکرد شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران"، پایان نامه کارشناسی ارشد حسابداری.

    محمدزاده اصل، ن ،1381، "آزمون نظریه رشد کلاسیک، برداشت Panel Data"، پژوهشنامه اقتصادی، تهران، ‌ص 86 .

    محمودی،و،1385، "سرمایه انسانی ، توانمندی انسانی، ماهنامه اطلاعات سیاسی – اقتصادی"،شماره226-225،صفحات 227-220.

    میرشکاری، ا،1383، "بررسی رابطه بین حسابداری منابع انسانی با عملکرد کارکنان". فصلنامه دانش حسابرسی، شماره 14.

    نجمی،ن،1385، "بررسی تاثیر سرمایه انسانی بر روی رشد ارزش افزوده صنایع کارخانه ای ایران"، پایان نامه کارشناسی ارشد علوم اقتصادی، دانشگاه تهران.

    نمازی، م، و نورالدین رستمی،1385،" بررسی رابطه بین نسبت های مالی و نرخ بازده سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران"،بررسی های حسابداری و حسابرسی شماره 44،صفحه 127-105.

    نیلی ، م، و شهاب نفیسی ،1382،"رابطه سرمایه انسانی و رشد اقتصادی بر نقش توزیع تحصیلات نیروی کار مورد ایران سال های 1345-1379"، پژوهشهای اقتصادی ایران ، شماره 17، صفحات 46-33.

     

     

     

     

     

     

     

     

    منابع لاتین:

     

    Alavi, M., Kayworth, T. R., & Leidner, D. E. (2005–2006). “An empirical examination of the influence of organizational culture on knowledge management practices”. Journal of Management Information Systems, 22(3), 191–224.

    Balkcom, J.E., Ittner, C.D., Larcker, D.F., (1997). “Strategic performance measurement: lessons learned and future directions”. J. Strategic Performance Meas. April/May, 22–32.

    Barney, J. (1991).” Firm resources and sustained competitive advantage”. Journal of Management, 17, 99–120.

    Beker  ,B,E.  Huelid,M,A.and Ulrich,D.(2001), “The HR Scorecard”, Harvard Business School Press,MA.

    Bontis, N., Keow W,C,C. and RIChardson, S. (2000), "Intellectual capital and Business performance in Malaysian Industries", Journal of Intellectual capital, vol. 1 No. 1, pp.85-100.

    Bozbura,F,T.(2004),"Measurement and application of intellectual capital in Turkey", The Learning Oranization , Vol  .11  No.4/5  ,pp. 357-367.

    Charles walker,dana, (2001),”exploring the Human capital contribution to productivity”, profitability and the market evaluation of the firm.

    D.P. Dimov, D.A. Shepherd / Journal of Business Venturing 20 (2005) 1–21, “Human capital theory and venture capital firms”: exploring ‘‘home runs’’ and ‘‘strike outs’’.

    Drucker, P. (1993). “Post-capitalist society”. Oxford: Butterworth-Heinemann.

    Expert Systems with Applications 38 (2011) 3777–3783,” An empirical study of the relationships among employee’s perceptions of HR practice”, human capital, and department performance: A case of AT & T Subordinate telecoms company in Taiwan Ming-Kuen Wang a,⇑, Kevin P. Hwang a, Shing-Ruei Lin.

    G. B. Stewart,(1991) “The Quest for Value”: A Guide for Senior Managers, (New York: Harper Business Publisher, p. 58.

    Guthrie, J. (2001). “The management, measurement and the reporting of intellectual capital”. Journal of Intellectual Capital, 2, 27−41.

    Hansson, B. (1997). “Personnel investments and abnormal return”. Journal of Human Resources, Costing and Accounting, 2, 9−29.

    Human Resources Management and Firm Performance(2009): “The Differential Role of Managerial Affective and Continuance Commitment Original Research Articl Journal of Applied Psychology”, Volume 94, Issue 1, January, Pages 263-275 Yaping Gong, Kenneth S. Law, Song Chang and Katherine R. Xin.

    Huselid, M. A. (1995). “The impact of human resource management practices on turnover”, productivity, and corporate financial performance. Academy of Management Journal, 38, 635−672.

    International Review of Economics and Finance 20 (2011) 395–405, “Are social, financial, and human capital value enhancing”? Evidence from Taiwanese firms Shuh-Chyi Doong,  Hung-Gay Fung, Jr-Ya Wu.

    Jacobs,  B.,  R.  Nahuis,   P. J . G.  Tang (1998).”  Human capital, R&G, productivity growth and assimilation of technologies in the Netherlands”. CPB research memorandum.

    Jasrotia Punita; (2000) "The Need For Human Resource Accounting", New Delhi, http://www.citechr.com/the-need-for-humanresource-accounting-Vt5724.html.

    Johanson U.,Eklov G.,Holmgren M.,Martensson M., (1998),"Human resource costing & accounting versus the bal-anced scorecard:A Literature survey of experience with the concepts",school of Business,Stockholm university.

    Journal of Accounting and Public Policy 25 (2006), “Market performance impacts of human capital disclosures Kaouthar Lajili “*, Daniel Ze´ghal.

    Labour Economics 8 Ž(2001” human capital, R&D and performance: a study on French and Swedish firms Ge´rard Ballot a,)”, Fathi Fakhfakh a, Erol Taymaz. ). 443–462, Firms’

    Lepak, D. P., & Snell, S. A. (1999). “The human resource architecture: Toward a theory of human capital allocation and development”. Academy of Management Review, 24, 31–48

    lorne,Switzer,and Yanfen Huang,(2007),” How does human capital affect the performance of small andmid-cap mutual funds”?, Finance Department, Concordia University, Montreal, Canada.

    Management Accounting Research 17 (2006), “Human capital”, pay structure, and the use of performance measures in bonus compensation Sally K. Widener, 198–221

    Milkovich, G.T., Newman, J.M., (2002). “Compensation. McGraw-Hill, New York. Vancil, R.F., 1979. Decentralization”: Managerial Ambiguity by Design. Dow Jones-Irwin, Homewood, IL.

    Pennings, J. M., Lee, K., & Witteloostuijn, A. (1998). “Human capital, social capital, and firm dissolution”. Academy of Management Journal, 41, 425−440.

    Portes, A., & Landolt, P. (1996).” The downside of social capital”. American Prospect, 26, 18−21.

    Sherer, P. D. (1995).” Leveraging human assets in law firms — human capital structures and organizational capabilities.” Industrial & Labor Relations Review, 48, 671−691.

    Snell, S. A., & Dean, J. W. (1992).” Integrate manufacturing and human resource management”: A human capital perspective. Academy of Management Journal, 35(3), 467–504.

    Teece, D. J., Pisano, G., & Shuen, A. (1997). “Dynamic capabilities and strategic management”. Strategic Management Journal, 18, 509–533.

    Wernerfelt, B. (1984). “A resource based view of the firm.” Strategic Management Journal, 5, 171–180.

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت