پایان نامه بررسی رفتار رانندگان در پذیرش فاصله عبور تقاطع های سه راهی بدون چراغ (gap acceptance)

تعداد صفحات: 187 فرمت فایل: word کد فایل: 10002109
سال: 1387 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه مهندسی عمران
قیمت قدیم:۲۵,۳۰۰ تومان
قیمت: ۲۳,۲۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی رفتار رانندگان در پذیرش فاصله عبور تقاطع های سه راهی بدون چراغ (gap acceptance)

    پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد ”M.Sc“

    مهندسی عمران – برنامه ریزی حمل و نقل

    چکیده

     یکی از روشهای رایج برای تحلیل ظرفیت تقاطعات بدون چراغ راهنمایی، که در کتاب راهنمای ظرفیت راهها (HCM) ملاک عمل است ، مبتنی بر تئوری پذیرش فاصله عبور می باشد. دو پارامتر اصلی تئوری پذیرش فاصله عبور، فاصله عبور بحرانی و زمان دنباله روی می باشند که بستگی به شرایط ترافیکی و رفتار رانندگان دارند و مقادیر آنها، ظرفیت تقاطعات را تحت تاثیر قرار می دهد.

    تفاوتهای رفتاری رانندگان در کشور ما سبب می شود که استفاده از HCM نتایج معقولی نمی دهد و نیاز به اصلاح پارامترها دارد. در این تحقیق سعی شده تا مقادیر این دو پارامتر برای تقاطع های سه راهی بدون چراغ در کشورمان اندازه گیری شود. مطالعات بر اساس اطلاعات جمع آوری شده در پنج تقاطع سه راهی بدون چراغ در شهر کرج صورت گرفته است . مقادیر زمانهای عبور، زمانهای عبور باز شده و زمانهای دنباله روی استخراج شدند و سپس توسط نرم افزارهای آماری مورد تحلیل قرار گرفته اند. با استفاده از مقادیر اندازه گیری ظرفیت و حجم ، مقادیر فاصله عبور بحرانی و زمان دنباله روی بدست آمدند و رابطه تعیین ظرفیت HCM برای شرایط ایران کالیبره و اعتبار سنجی شده است .

    مقدمه

     

     شبکه ترافیک شهری از اجزاء متفاوتی تشکیل شده است . تقاطع ها، بزرگراهها، پارکینگ ها و . .

    از آن جمله اند. در این بین ، تقاطع ها به دلیل اینکه محل برخورد جریانهای ترافیکی می باشند، دارای اهمیت خاصی هستند. شناخت کافی از رفتار ترافیکی در تقاطع ها، امکان بررسی آنها را فراهم می کند. در بین انواع تقاطع ها، بیشتر مطالعات بر روی تقاطعات دارای چراغ راهنمایی متمرکز شده و کمتر به تقاطع های بدون چراغ پرداخته شده است . در حالی که عدم شناخت رفتارهای ترافیکی در این تقاطعات سبب بروز مشکلات ترافیکی فراوان می شود.

     تقاطع های بدون چراغ ، معمول ترین نوع تقاطع می باشند. اگر چه ظرفیت آنها ممکن است از انواع دیگر تقاطع کمتر باشد، اما آنها نقش مهمی در ترافیک شبکه ها ایفا می کنند.

     عبور و مرور اتومبیل ها در تقاطع های بدون چراغ یک فرآیند خیلی پیچیده است که طی آن هر راننده تصمیم های شخصی درباره اینکه کی، کجا و چگونه مانورهای مورد نیاز خود را بر اساس درکش از فواصل ، سرعت ها و عملکرد اتومبیل انجام دهد، می گیرد. به علت اینکه پذیرش فاصله عبور رانندگان ، یک رفتار رانندگی پیچیده و پر مخاطره است ، یک موضوع مورد علاقه محققان در رابطه با عملکرد و ایمنی ترافیک می باشد.

     پذیرش فاصله عبور نقش بسیار مهمی در رانندگی ایمن دارد. تصادفات در حین عبور از تقاطع

    ٢٥ درصد همه برخوردها در جاده های آمریکا و حدود ٤٥ درصد برخوردها در تقاطعات آن کشور را تشکیل می دهد[١٥].

     عبور ایمن از تقاطع یک عمل پیچیده ادراکی است که نیاز به آگاهی صحیح از اندازه فاصله عبور در یک جریان ترافیک و هماهنگی خوب راننده در همزمان کردن شروع حرکتش با فاصله عبور نزدیک شونده دارد. درک این موضوع که چگونه رانندگان تصمیم می گیرند که یک فاصله ، قابل عبور است و چگونگی تنظیم زمان عبورشان در یک جریان ترافیک ، برای کاستن از خطر برخوردها بسیار مهم می باشد. بیشتر تحقیقات در زمینه پذیرش فاصله عبور براساس مشاهده فواصلی است که رانندگان در جریان ترافیک انتخاب می کنند. این مطالعات بیشتر بر تخمین فاصله عبور بحرانی متمرکز شده اند. پذیرش فاصله عبور یک فاکتور مهم برای تخمین ظرفیت عبور تقاطعات می باشد.

     در این مطالعه ، از بین انواع تقاطعات بدون چراغ ، تقاطعات سه راهی فرعی به اصلی مورد بررسی قرار گرفتند و سعی شده با استفاده از مشاهدات میدانی و آنالیز داده ها، فواصل عبور بحرانی و زمان دنباله روی تخمین زده شوند. امید است که این تحقیق گامی کوچک برای تحقیقات آتی باشد.

    فصل اول : کلیات

    ١-١- هدف تحقیق

     

    هدف از این تحقیق ، بررسی رفتار رانندگان در تقاطع های سه راهی بدون چراغ جهت به دست آوردن پارامترهای اصلی تئوری پذیرش فاصله عبور یعنی فاصله عبور بحرانی و زمان دنباله روی در ایران با توجه به تفاوت رفتاری رانندگان در ایران و هم چنین مدلسازی و کالیبراسیون رابطه ظرفیت HCM می باشد.

    ١-٢- تعریف مسئله

     

    در بسیاری از موارد تحلیل عملکرد تقاطع های بدون چراغ بر اساس ضوابط کتاب راهنمای ظرفیت راه ها (HCM) انجام می شود. این روابط از مطالعات انجام یافته در دیگر کشورها که لزوما شرایط ترافیکی در کشورمان را نشان نمی دهد، ایجاد شده اند. تفاوتهای رفتاری رانندگان در ایران مهم ترین نکته در اختلاف مقادیر ظرفیت تقاطعات می باشد.

    آنچه در این تحقیق مد نظر است ، بدست آوردن پارامترهای اصلی تئوری پذیرش فاصله عبور، یعنی فاصله عبور بحرانی و زمان دنباله روی در تقاطعات سه راهی بدون چراغ در شرایط کشور ایران و هم چنین پاسخ به این سوال که آیا می توان از رابطه ظرفیت راهنمای HCM جهت تعیین ظرفیت تقاطعات بدون چراغ در شرایط ایران استفاده نمود.

    ١-٣- اهمیت موضوع

     

    با توجه به اینکه ظرفیت تقاطعات بدون چراغ ، تحت تاثیر مستقیم فاصله عبور بحرانی و زمان دنباله روی می باشد و پیش از این نیز مطالعات دقیقی در کشور در این خصوص صورت نگرفته است ، لزوم این قبیل تحقیقات بشدت احساس می شود. مطالعه رفتار رانندگان در پذیرش فاصله عبور برای ایجاد تکنولوژی جهت کاستن از خطر برخوردها بسیار مهم می باشد. نتایج حاصله از این تحقیقات می تواند در شبیه سازی مدلهای ترافیکی بکار برده شود.

    ١-٤- مفروضات مسئله

    در این تحقیق فرض شده که رفتار رانندگان قانونمند است یا به عبارتی قابل مدلسازی است که با استفاده از یک نمونه در شهر کرج می توان به این امر دست یافت . هم چنین با فرض اینکه رانندگان در ایران با باز نمودن فواصل عبور حق تقدم را رعایت نمی کنند، امکان وارد نمودن تاثیر فواصل عبوری باز شده در مدلسازی بررسی شده است . هم چنین فرض شده که رفتار رانندگان تحت شرایط مختلف یکسان است و تغییرات ساعتی ترافیک بی اثر می باشد.

    ١-٥- روش کار و تحقیق

    ١-٥-١- جمع آوری و مطالعه منابع

    در ایران منابعی که به موضوع ظرفیت تقاطعات بدون چراغ و فواصل عبور پرداخته باشند، محدود می باشد. در دانشگاه تهران تحقیقی بر روی ظرفیت تقاطعات سه راهی بدون چراغ در شهر تهران انجام داده شده است .

    از آنجاییکه راهنمای ظرفیت راههای آمریکا (٢٠٠٠ HCM) مطالعات جامعی درباره تقاطعات بدون چراغ راهنمایی انجام داده است ، لذا آیین نامه فوق بعنوان مبنای کار انتخاب شد.

    ١-٥-٢- جمع آوری آمار و اطلاعات

    برای آماربرداری از روش فیلمبرداری استفاده شده است . با انتخاب پنج تقاطع سه راهی بدون چراغ مناسب ، عمل فیلمبرداری انجام شده است . تقاطع های انتخاب شده از نوع فرعی به اصلی بوده و دارای خصوصیات فیزیکی به حالت ایده آل می باشند، یعنی همگی مسیرهای عمود برهم دارند، فاصله دید رانندگان در مسیرها کافی است ، تقاطع ها همگی مسطح بوده و چراغ راهنمایی در نزدیکی آنها وجود ندارد.

    جهت استخراج آمار، فیلم ها مورد باز بینی قرار گرفتند و کلیه اطلاعات مورد نیاز با چندین مرتبه تکرار بدست آمدند.

    ١-٥-٣-پردازش اطلاعات

     

    آمار و اطلاعات بدست آمده وارد نرم افزارهای کامپیوتری شدند. جهت ذخیره آمار و اطلاعات از نرم افزار Excel استفاده شد و پردازش اطلاعات توسط نرم افزارهای آماری صورت گرفت .

    ١-٦- سازماندهی پایان نامه

    این پایان نامه در ٥  فصل سازماندهی شده است . فصل اول اختصاص به کلیات مطالب بیان شده دارد. مرور سوابق و منابع در فصل ٢ آورده شده است . فصل ٣ شامل متدولوژی تحقیق می باشد. در فصل ٤ به اجرای متدلوژی پرداخته شده و در فصل ٥ نتایج و پیشنهادات ارائه شده است .

     

    فصل دوم - مرور منابع

    ٢-١-پیشینه تحقیق

    ٢-١-١- مطالعات انجام شده در خارج از کشور

     

    در سر تا سر جهان مطالعات فراوانی در رابطه با رفتار رانندگان در تقاطعات بدون چراغ و فواصل عبور بحرانی صورت گرفته است .

    در کتاب راهنمای ظرفیت راهها (HCM2000) فاصله عبور بحرانی پذیرفته شده به وسیله رانندگان ، یک پارامتر اساسی برای محاسبه ظرفیت خیابان فرعی می باشد. در راهنمای فعلی

     AASHTO روش پذیرش فاصله عبور مناسب برای تعیین فواصل دید تقاطعات به کار برده شده است که براساس تحقیقات صورت گرفته توسط Harwood می باشد[١٧].

    هرچند هر دو راهنمای طراحی راهها، اثرات عوامل مهمی مثل سن راننده و جنسیت او را در تئوری پذیرش فاصله عبور، نادیده گرفته اند، که عموماً محققان به این مسائل در جنبه های ایمنی ترافیک توجه زیادی نموده اند.

    هم چنین در دستور العملهای HCM و AASHTO فرض شده است که فاصله عبور بحرانی پذیرفته شده توسط رانندگان با سرعت اتومبیل ها در خیابان اصلی تغییر نمی کند که این فرض براساس آنالیزهای قبلی به وسیله Kyte در سال ١٩٩٦ می باشد. هر چند در آزمون شبیه ساز که برای حرکت گردش به چپ از خیابان اصلی داخل خیابان فرعی توسط Alexander در سال

    ٢٠٠٢ صورت گرفت ، سرعت اتومبیل های وارد شونده ، به عنوان متغیری بود که بیشترین اثر را در متوسط اندازه فاصله عبور پذیرفته شده داشت [١٧].

    Fitzpatrick در سال ١٩٩١ رفتار پذیرش فاصله عبور رانندگان را بررسی نمود و دریافت که فاصله عبور ٨.٢٥ ثانیه توسط ٨٥ درصد رانندگان برای هر دو حرکت گردش به راست و چپ در یک تقاطع با حجم متوسط تا بالا پذیرفته شده بود. برای وضعیت های با حجم پایین (با شرایط اندکی متفاوت ) فاصله عبور با اندازه ١٠.٥ ثانیه بوسیله ٨٥ درصد رانندگان پذیرفته شده بود [١٢].

    مطالعات پس - فاصله عبور بحرانی در فنلاند بر اساس روش Raff بوده است . Raff و Hart در سال ١٩٥٠، پس - فاصله عبور بحرانی را به عنوان اندازه ای که تعداد پس - فاصله های پذیرفته شده کوچکتر از آن مساوی با تعداد پس - فاصله های رد شده بزرگتر از آن می باشد، تعریف نمودند. آنها بیان نمودند که یک راننده می تواند فقط یک فاصله را بپذیرد ولی هر تعداد فاصله را رد کند [١٩].

     Raff مشاهده کرد که اگر همه فواصل عبور در آنالیز در نظر گرفته می شدند، فواصل رد شده یک وزن خیلی قوی در آنالیز داشتند. در نتیجه Raff، فقط پس - فاصله ها را در نظر گرفت ، به طوری که بیشتر از یک داده مشاهده شده برای هر راننده جمع آوری نشد، هر چند تعداد مشاهدات به طور زیادی کاهش یافت . پیرو آن Hewit در سال ١٩٨٥روشهایی را در نظر گرفت که فقط از مقادیر پس - فاصله ها استفاده می کرد، در مقایسه با روشهایی که هم از فاصله عبور و هم از پس - فاصله استفاده می کردند[١٩].

    در انگلستان ، Ashworth در سال ١٩٦٩ پدیده تمایل منحنی پذیرش یا تمایل پذیرش پس - فاصله را مورد بررسی قرار داد. این تمایل وقتی مطرح می شود که رانندگان چندین فاصله را قبل از پذیرش یک فاصله ، رد می کنند. رانندگان با آستانه های پذیرش پایین بیشتر تمایل دارند که اولین فاصله پیشنهادی به آنها را بپذیرند، در حالی که رانندگانی که فواصل بزرگ را می پذیرند، اغلب پس - فاصله ها و چندین فاصله را قبل از به دست آوردن یک فاصله قابل قبول رد می کنند[١٩]. 

     

     Abstract

     One  of  current   methods    for   intersection   capacity   analysis   is

    according to  HCM  guide  which  is  based  on   Gap Acceptance Theory.

    Using this by-law in Iran conditions is difficult. The two main parameters

    of  this theory are critical gap and follow-up time which depend on traffic

    condition  and  drivers' behaviors  and  their  values effect on intersection

    capacity.

     Drivers' behavioral  differences  in our country make irrational results

    by using HCM  and  parameters need to be amended. In this research, it is

    tried  to  measure the values  of  these  two parameters for unsignalized T-

    intersection  in  our country. Studies are performed based on the collected

    information  of  5 T-intersections  without  traffic  light  in  city  of  karaj.

    Values  of  passing time, open passing time and follow-up time have been

    extracted  and  values  of  capacity, critical gap  and  follow-up time  were

    obtained   and   the  formula   for   determination  of  HCM capacity   was

    calibrated and credibility study was performed. 

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی رفتار رانندگان در پذیرش فاصله عبور تقاطع های سه راهی بدون چراغ (gap acceptance)

    فهرست:

    عنوان مطالب                                                                     شماره صفحه

    چکیده ........................................................................................................................................................................................................١

    مقدمه .........................................................................................................................................................................................................٢ فصل اول : کلیات

    ١-١- هدف تحقیق .................................................................................................................................................................................٥

    ١-٢- تعریف مسئله ................................................................................................................................................................................٥

    ١-٣- اهمیت موضوع .............................................................................................................................................................................٦

    ١-٤- مفروضات مسئله ..........................................................................................................................................................................٦

    ١-٥- روش کار و تحقیق ......................................................................................................................................................................٦

    ١-٥-١- جمع آوری و مطالعه منابع ...........................................................................................................................................٦

    ١-٥-٢- جمع آوری آمار و اطلاعات ..........................................................................................................................................٧

    ١-٥-٣- پردازش اطلاعات ............................................................................................................................................................٧

    ١-٦- سازماندهی پایان نامه .................................................................................................................................................................٧ فصل دوم - مرور منابع

    ٢-١- پشی ینه تحقیق .............................................................................................................................................................................٩

    ٢-١-١- مطالعات انجام شده در خارج از کشور......................................................................................................................٩

    ٢-١-٢- مطالعات انجام شده در داخل کشور.......................................................................................................................١٧

    ٢-٢- تعاریف متغیرها.........................................................................................................................................................................١٧

    ٢-٢-١- فاصله عبور....................................................................................................................................................................١٩

    ٢-٢-٢- پس - فاصله ...................................................................................................................................................................١٩

    ٢-٢-٣- زمان دنباله روی ..........................................................................................................................................................٢٠

    ٢-٢-٤- فاصله عبور بحرانی ......................................................................................................................................................٢١

    ٢-٢-٥- پذیرش فاصله عبور.....................................................................................................................................................٢٢

     

    ٢-٣- انواع تقاطعات ............................................................................................................................................................................٢٦

    ٢-٣-١- تقاطع های همسطح .....................................................................................................................................................٢٧

    ٢-٣-٢- تقاطع های بدون چراغ راهنمایی...............................................................................................................................٢٧

    ٢-٣-٣- تقاطعات با ایست یک طرفه .........................................................................................................................................٢٩

    ٢-٤- اندازه گیری فواصل عبور بحرانی و زمان دنباله روی .......................................................................................................٣١

    ٢-٤-١- واکنش های رانندگان در تقاطعات با حق تقدم ..................................................................................................٣٣

    ٢-٤-٢- مشاهده پذیرش پس - فاصله ها...............................................................................................................................٣٤

    ٢-٤-٣- عوامل تاثیر گذار بر رفتار پذیرش فاصله عبور......................................................................................................٣٦

    ٢-٤-٤- ملاحظاتی درباره فاصله عبور....................................................................................................................................٣٧

    ٢-٤-٥- توزیع اندازه های فواصل عبور..................................................................................................................................٣٩

    ٢-٥- تکنیک های مدلسازی پذیرش فاصله عبور و پس - فاصله .............................................................................................٤٠

    ٢-٦- تکنیک های تخمین فاصله بحرانی ......................................................................................................................................٤٢

    ٢-٦-١- تکنیک های تخمین برای شرایط اشباع ................................................................................................................٤٦

    ٢-٦-٢- تکنیک های تخمین برای شرایط زیر اشباع .........................................................................................................٤٩

    ٢-٧- معیار برای طبقه بندی روشهای تخمین ............................................................................................................................٦٩

    ٢-٨-ترافیک برخوردی .......................................................................................................................................................................٧٢

    ٢-٩- اثر بازدارندگی (امپدانس ).......................................................................................................................................................٧٥

    ٢-١٠- روابط تعیین ظرفیت .............................................................................................................................................................٨٠

    ٢-١٠-١- معادله برای تخمین ظرفیت بر اساس HCM.................................................................................................84

    ٢-١٠-١-١- اطلاعات مورد نیاز برای تحلیل ظرفیت ....................................................................................................٨٧

    ٢-١١- ظرفیت خطوط مشترک......................................................................................................................................................٨٨

    ٢-١٢- تعیین تاخیر............................................................................................................................................................................٩٠

     

    فصل سوم - متدولوژی بررسی رفتار رانندگان در پذیرش فاصله عبور تقاطع های سه راهی بدون چراغ

    ٣-١- مقدمه ..........................................................................................................................................................................................٩٣

    ٣-٢- روش تحقیق ..............................................................................................................................................................................٩٣

    ٣-٣- جمع آوری آمار و اطلاعات .....................................................................................................................................................٩٥

    ٣-٣-١- هدف از آمار برداری ....................................................................................................................................................٩٥

    ٣-٣-٢- فرآیند انتخاب تقاطعات .............................................................................................................................................٩٥

    ٣-٣-٣- استخراج پارامترهای مورد نیاز.................................................................................................................................٩٦

    ٣-٣-٣-١- شمارش حجم وسایل نقلیه .............................................................................................................................٩٦

    ٣-٣-٣-٢- روش اندازه گیری تأخیر میانگین ..................................................................................................................٩٦

    ٣-٣-٣-٣- اندازه گیری فاصله عبور...................................................................................................................................٩٩

    ٣-٣-٣-٤- اندازه گیری فواصل عبور باز شده ...............................................................................................................١٠٠

    ٣-٣-٣-٥- اندازه گیری ظرفیت حرکت فرعی .............................................................................................................١٠٢

    ٣-٣-٣-٦- اندازه گیری زمان دنباله روی ......................................................................................................................١٠٢

    ٣-٤- شرایط تقاطعات انتخاب شده .............................................................................................................................................١٠٣

    ٣-٥- معرفی تقاطع ها ....................................................................................................................................................................١٠٤

    ٣-٥-١- تقاطع مظاهری - شهید کرمی (امیری )...............................................................................................................١٠٥

    ٣-٥-٢- تقاطع معلم - بزرگمهر.............................................................................................................................................١٠٦

    ٣-٥-٣- تقاطع جواد آباد – بنفشه .......................................................................................................................................١٠٨

    ٣-٥-٤- تقاطع مطهری - استقلال (ملک شاه )..................................................................................................................١١٠

    ٣-٥-٥- تقاطع شهید حدادی (لادن )- بهار.......................................................................................................................١١١ فصل چهارم - اجرای متدولوژی

    ٤-١- شرح جزئیات آماربرداری .....................................................................................................................................................١١٥

    ٤-١-١- تقاطع مظاهری – شهید کرمی .............................................................................................................................١١٥

     

    ٤-١-٢- تقاطع معلم - بزرگمهر.............................................................................................................................................١١٨

    ٤-١-٣- تقاطع جوادآباد- بنفشه ...........................................................................................................................................١١٨

    ٤-١-٤- تقاطع مطهری - استقلال ........................................................................................................................................١١٨

    ٤-١-٥- تقاطع شهید حدادی (لادن )- بهار.......................................................................................................................١١٩

    ٤-٢- تجزیه و تحلیل آمار و اطلاعات ..........................................................................................................................................١١٩

    ٤-٢-١- فاصله عبور بحرانی (tc)..........................................................................................................................................119

    ٤-٢-٢- تعیین فاصله عبور بحرانی......................................................................................................................................١٢٠

    ٤-٢-٢-١- تعیین مقدار فاصله عبور بحرانی از کل مشاهدات میدانی ....................................................................١٢١

    ٤-٢-٢-٢- جایگزینی فواصل عبور باز شده با فواصل عبور مشاهده شده .............................................................١٢٣

    ٤-٢-٢-٣- بررسی فواصل عبور با حذف فواصل باز شده ...........................................................................................١٢٥

    ٤-٣- توزیع تجمعی فواصل عبور براساس کل مشاهدات .......................................................................................................١٣١

    ٤-٤- زمان دنباله روی (tf)...........................................................................................................................................................132

    ٤-٤-١- تعیین زمان دنباله روی (tf) بر اساس کل مشاهدات ......................................................................................١٣٤

    ٤-٥- اندازه گیری ظرفیت حرکات فرعی ...................................................................................................................................١٣٥

    ٤-٦- مدلسازی ..................................................................................................................................................................................١٣٧

    ٤-٧- کالیبراسیون رابطه ظرفیت تقاطع سه راهی HCM...................................................................................................137

    ٤-٨- نمودار مقایسه ای ظرفیت - حجم تقاطع سه راهی بدون چراغ .................................................................................١٣٩

    ٤-٨-١- اعتبار سنجی مدل ظرفیت برای ایران ................................................................................................................١٤١

    ٤-٩- محاسبات تاخیر میانگین .....................................................................................................................................................١٤٣ فصل پنجم - جمع بندی و نتیجه گیری

    ٥-١- جمع بندی نتایج ...................................................................................................................................................................١٤٧

    ٥-٢- ارائه پیشنهادات برای ادامه تحقیق ...................................................................................................................................١٤٩

    پیوست ها............................................................................................................................................................................................١٥٠

     

     

    منابع و ماخذ ......................................................................................................................................................................................١٨٢

    فهرست منابع فارسی ........................................................................................................................................................................١٨٢

    فهرست منابع لاتین ..........................................................................................................................................................................١٨٣

    چکیده انگلیسی..................................................................................................................١٨٦

     

    منبع:

    - رابین تی، آندروود، طرح هندسی راه ، ترجمه جلیل شاهی، مجید اقبالی زارچ ، مرکز نشر دانشگاهی، ١٣٨٣.

    ٢- شاهی، جلیل ، مهندسی ترافیک ، مرکز نشر دانشگاهی، ١٣٧٦ .

    ٣- علیزاده ، امیر مسعود، ظرفیت تقاطعات بدون چراغ ، پایان نامه کارشناسی ارشد راه و ترابری، دانشکده عمران ، دانشگاه تهران ، ١٣٨١.

    ٤- حسین زاده ، عیسی، بررسی تقاطع های بدون چراغ با توجه به جریانهای ترافیکی، پایان نامه کارشناسی ارشد عمران - برنامه ریزی حمل و نقل ، دانشکده تحصیلات تکمیلی، واحد تهران جنوب ،

     .1375

    5. Brilon, W.,   Koenig, R   and   Troutbeck, R.J.,    Useful    Estimation

     procedures  for  Critical Gaps. Transportation Research,   Part A, No.33

     pp 161-186, (1999).

    6. HCM, Highway Capacity Manual. TRB,  National  Research Council,

     special Report 209: Washington, D.C., Edition (2000).

    7. Weinert, A., Estimation  of  critical gaps and  follow-up times at Rural

    Unsignalized Intersections in Germany, Ruhr University Bochum, Institu

     for Traffic Engineering and Transportation Bochum, Germany, (2000).

    8. Gaca, S., Chodur, J., and Gondek, S. Research  on  capacity and traffic

    conditions at unsignalized urban intersections. In: R. Rysgard (ed.), proc.,

    Third international Sysposium  on  Highway  Capacity.  Road Directorate

     Denmark, Copenhagen, Vol.1, pp. 105-114, (1998).

    9. Tian, Z.,    Kyte, W.,    Vandehey, M.,    Robinson, B.,    Kittelson,W.,

    Troutbeck, R.W.,    and    Brilon, W.,   Implementing     the    Maximum

    Likelihood    Methodology    to   measure    a   Driver's    Critical    Gap,

     Transportation Research, part A 33, pp.187-197, (1999).

    10. Tian, Z.Z.,  R. Troutbeck ,  M. Kyte,  W. Brilon,  M. Vandehey,  W.

    Kittelson, and B.Robinson. A Further Investigation on Critical Gap  and

     Follow-up Time, Transportation Research Board, Washington,DC,(2000).                    

    11. Mahmassani,  H.,Sheffi,  Y.  Using  gap  sequences  to   estimate gap

     acceptance  functions.  Transportation  Research ,vol.15B ,  pp. 143-148

     (1981).

    12. Kyte, M. Kittelson,W., Brilon,W.,Troutbeck, R.J, Capacity and level

    of  service  at  unsignalized  intersections.  NCHRP  progect 3-46,  Final

     report, vol .1:Two-way stop controlled intersections, (1996).

    13. Trotbeck, R.  Estimation  the  Critical Acceptance Gap   from  traffic

     movements.  Queensland University  of   Technology, Brisbane, (1992).

    14. Vandehey ,  B .  Robinson , W.  Brilon,  L . Bondzio,  N.Wu,    and

    R.Trotbeck., capacity and level of service at unsignalized  intersections,

     (1996).

    15. Joseph K.Kearney, Timofey Grechkin,  James Cremer, Jodie Plamert

    ,the University of Iowa, Europe-Paris, Traffic Generation  for Studies of

     Gap Acceptance, (2006).

    16. Jorge Rivera Rodiguez, university of Puerto Rico Mayaguez campus,

    Gap  acceptance  studies   and   critical  gap  times   for   Two-way  stop

     controlled intersections in the Mayaguez Area, (2006).

    17. Xuedong Yan, Essam Radwan and Dahai Guo, Center of Advanced

    Transportation Systems Simulation, Effect of major- road vehicle speed

     and driver age and gender on left-turn gap acceptance, (2007).

    18. Gatis JL, Low ST.  Gap acceptance  at  nonstandard  stop-controlled

    intersections (FR 1059). Mack-Blackwell National Rural Transportation

     study center, University of Arkansas, (1998).

                        

    19. Moshe A.Pollatschek, Abishani Polus and Moshe Livneh,  A decision

    model for gap acceptance and capacity at intersection,Transport.Res. Part

     B:Method 36 (7),pp.649-663, (2001).

    20. Isam  A. Kaysi   and   Ali S. Abbany,   Modeling   aggressive    driver

    behavior    at   unsignalized  intersections.  Department    of   Civil    and

     Environmental Engineering, (2006).

    21. Troutbeck,  R.J. Brilon,  W. Unsignalized   Intersection   Theory,   In

     Gartner & Messer, P. 8:1-8:47, (1997). 

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت