پایان نامه بکارگیری نرم افزارهای GIS در ارتقاء ایمنی جاده ها (مطالعه موردی بزرگراه کردستان تهران )

تعداد صفحات: 324 فرمت فایل: word کد فایل: 10002060
سال: 1388 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه مهندسی عمران
قیمت قدیم:۳۹,۰۰۰ تومان
قیمت: ۳۶,۹۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بکارگیری نرم افزارهای GIS در ارتقاء ایمنی جاده ها (مطالعه موردی بزرگراه کردستان تهران )

    پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد ”M.Sc“

     مهندسی عمران – راه و ترابری 

    چکیده

    سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) به عنوان بهترین راه حل در زمینه تهیه و نگهداری و ارائه اطلاعات جغرافیایی شناخته شده است .با توجه به اینکه داده های مکانی از عناصر بنیادی سیستم های اطلاعات جغرافیایی می باشند،به کارگیری GPS به عنوان ابزار موقعیت در سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS)

    می تواند بسیار مؤثر و مفید واقع شود.

    در این پژوهش سعی بر این است که با استفاده از  GIS و نرم افزارهای مربوط به آن تمهیداتی در جهت ایمنی هر چه بیشتر مسیرهای موجود و مسیرهای در دست احداث برداشته شود.

    در سیستم اطلاعات جغرافیایی،اطلاعات بصورت مختصاتی(z وyوx) ذخیره می شود.به عبارت دیگر مختصات مکانی هر نقطه مخاطره آمیز و همچنین تصادفات را در اختیار قرار می دهد که با استفاده از آنها می توان لایه های مختلف اطلاعات را به صورت اطلاعات مکانی،نموداری،جدولی و یا نقشه ای تهیه کرد و همۀ لایه ها را به هم مرتبط ساخت .

    پس از ایجاد لایه های اطلاعاتی متفاوت ، می توان خروجی های متعددی را با توجه به نیاز از آن گرفت .در نتیجه مکان های پر خطر و پر تصادف در جاده ها و بزرگراههای برون شهری و درون شهری و عوامل مؤثر بر این تصادفات به آسانی تشخیص داده شده و تعیین می شوند.

    نرم افزارهای تحت GIS درجهت اطلاع رسانی وعکس العمل سریع به کارگمارده می شوند و با فراهم آوردن امکاناتی در محیط این نرم افزارها وقت کمتری از افراد متخصص صرف رویداد نگاری می گردد و امکان اعمال نظر چندین متخصص مسائل ترافیکی و در نتیجه تصمیم گیری در زمینه طرحهای مدیریتی و نگهداری ها ایجاد می گردد و با اتخاذ تصمیم به موقع از بروز خسارات جانی و مالی بیشتر ممانعت به عمل می آید تا شاید بدین وسیله کاربران مسیر با آرامش خاطر بیشتری به تردد در مسیرهای جاده ای بپردازند.

    مقدمه

    از میان شیوه های مختلف ترابری و حمل و نقل ،حمل و نقل جاده ای به سبب مزایا و ویژگیهای خاص آن ،کاربران بیشتری را به خود اختصاص داده است .به همین دلیل باید توجه بیشتری به ایمنی جاده ها و مسیرهای موجود و جاده های در حال احداث و اجزاء مبلمان جاده معطوف داشت ولی متأسفانه چنانچه از شواهد بر می آید اینگونه نیست و تصادفات جاده ای از جملۀ موارد تهدید کننده زندگی انسانها محسوب می گردد.

    تصادفات جاده ای یکی از عوامل بسیار مهم مرگ و میر و صدمات شدید جانی و مالی بوده و آثار سنگین اجتماعی،فرهنگی و اقتصادی آن جوامع بشری را به شدت مورد تهدید قرار داده است .

    طبق آمار موجود،سالیانه هزاران نفر در تصادفات جاده ای جان خود را از دست داده و یا معلول می گردند که این امر فاجعه ملی محسوب می شود.

    تحقیقات اخیر در ایران نشان می دهد که وضعیت تصادفات جاده ای در ایران بسیار اسفناک است .

    به طوریکه سالیانه هزاران نفر در اثر تصادفات جاده ای کشته یا مجروح می شوند.

    عوامل متعددی ممکن است در بروز تصادفات نقش داشته باشند که از جملۀ این عوامل می توان به مشکلات ناشی از طراحی هندسی،شرایط محیطی و عامل انسانی اشاره نمود.

    به منظور کاستن از میزان چشمگیر این تصادفات و افزایش ایمنی جاده ها بهتر است که عوامل تهدید کننده سلامت انسان ،شناسایی و در جهت رفع آنها اقدامات لازم انجام گیرد.

     

    فصل اول

     

    تعریف کلی مسأله

     

    ١-١- تعریف کلی مسأله

    امروزه گسترش کشورها بسته به عوامل متعددی است که شبکه حمل و نقل کارا از زیر ساختهایی اساسی توسعه اقتصادی بشریت می باشد.بدین ترتیب سایر عوامل بدون داشتن شبکه ترابری و امور حمل و نقل موثر نمی توانند پاسخگوی نیازهای جامعه باشند و رشد و توسعه اقتصادی هر کشور با شبکه ترابری و تسهیلات حمل ونقل آن ارتباط مستقیم دارد. به همین دلیل ایمنی تردد وسایل نقلیه از اصول اصلی مهندسی ترافیک و برنامه ریزی حمل و نقل می باشد به طوری که در کشورهای پیشرفته اهمیت مساله ایمنی در راستای توسعه سایر بخشهای مهندسی ترافیک قرار دارد و سعی شده است با انجام مطالعات و فراهم آوردن تمهیدات و تسهیلات لازم ،تصادفات جاده ای و خطرات و پیامد های ناشی از آنها به حداقل میزان ممکن رسانده شوند.

    پیدایش کامپیوترهای با سرعت و دقت زیاد در نگهداری و پردازش داده ها و استخراج نتایج از آنها، کاربران علوم و فنون مختلف خصوصاً کاربران نقشه و اطلاعات جغرافیایی را بر آن داشته تا از به کارگیری تکنولوژی جدید در اجرای وظایف مختلف خود بهره بیشتری گیرند.از سوی دیگر علوم مربوط ، تهیه و نگهداری و استفاده از نقشه فرهنگ جدیدی پیدا نموده است و دیگر نقشه های تولید شده به روش سنتی جوا بگوی متخصصین ،کارشناسان و طراحان نمی باشد.

    استفاده از تصاویر ماهواره ای و تصاویر راداری،سیستم تعیین موقعیت ماهواره ای (GPS)و سیستم های مخابراتی و الکترونیکی در جمع آوری اطلاعات جغرافیایی و ارسال آن به نقاط مختلف ابعاد جدیدی را در علوم و فنون مربوط به تولید نقشه و استفاده از آن به وجود آورده اند.

    در جوامع پیشرفته سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) به عنوان بهترین راه حل در زمینه تهیه و نگهداری و ارائه اطلاعات جغرافیایی شناخته شده است .با توجه به اینکه داده های مکانی از عناصر بنیادی سیستم های اطلاعات جغرافیایی می باشند،به کارگیری GPS به عنوان ابزار موقعیت در سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) می تواند بسیار موثر و مفید واقع شود.

    ١-٢- ضرورت مطالعه در زمینه ارتقاء ایمنی جاده ها با استفاده از GIS

    سیستم حمل و نقل جاده ای به سبب مزایا و ویژگیهای خاص نسبت به سایر سیستم های جابجایی،استفاده کنندگان بیشتری را به خود جذب می کند و در بعضی موارد جاده تنها راه ارتباطی است .طیف وسیع کاربران و امتیازاتی که آنها در ارتباط با جاده از آن برخوردار می شوند موجب شده است که ایمنی راه به شدت تحت تاثیر قرار گیرد و امنیت آن در مقایسه با سایر سیستم های حمل و نقل کاهش یابد.

    معیار سنجش ایمنی راه ،تصادفات جاده ای است که این تصادفات برآیندی از رفتار و نقش رانندگان ، عامل جاده و فاکتورهای محیطی است .صدمات و خسارات ناشی از تصادفات از نظر اقتصادی قابل اندازه گیری است .اما آسیب های روحی و پیامد های اجتماعی آن به هیچ عنوان قابل اندازه گیری نیست .

    با بررسی اعداد و ارقام موجود جمع آوری شده از تصادفات رخ داده در کشور می توان فهمید که تصادفات جاده ای به یکی از معضلات اصلی در کشور ما تبدیل شده است و هر روزه بر آمار تلفات ناشی از آن افزوده می شود.پس با توجه به این افزایش روز افزون ،آنالیز تصادفات باید به گونه ای انجام شود که عوامل دخیل در بروز آنها و مواردی که مشکلات به وجود آمده ناشی از ایرادات موجود در روسازی جاده و علایم و تابلوهای راهنمایی و .... می باشند شناسایی شوند.به عبارت دیگر مکانهای مخاطره آمیز با توجه به پارامترهای مختلف تعیین شوند.برای ایجاد و نگهداری جاده های ایمن ،تجزیه ،تحلیل جاده ها و تصادفات ،استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی ابزاری بسیار مفید را برای دست اندرکاران در جهت حفظ و نگهداری و ایجاد جاده ها فراهم می آورد.

     

    ١-٣- اثرات مهم مطالعه بر ارتقاء ایمنی جاده ها از طریق GIS در راستای بهبود آن

    همانطور که پیشتر اشاره شد یکی از زیرساخت های اساسی برای توسعه اقتصادی شهرها و کشورها،سیستم جاده ای و حمل و نقل آن می باشد.روی همین اصل ،ایمنی این بخش را می توان جز مهمترین برنامه های مدیران شهری به خصوص در کلان شهرها به شمار آورد.امروزه سیستم های اطلاعات جغرافیایی که امکان ثبت و نگهداری داده های مختلف جغرافیایی و ذخیره و بازیابی اطلاعات در آینده و تبدیل و نمایش داده های فضایی از جهان واقعی را دارا می باشد در زمینه های علوم مختلف مرتبط با زمین و همچنین شاخه هایی از مهندسی عمران به ویژه در رابطه با راه و ترابری پیشرفتهای چشمگیری داشته است .این سیستم علاوه بر ثبت و پردازش و ذخیره و بازیابی داده ها،ابزاری سودمند را در جهت تصمیم گیری و مدیریت مسوولین و متخصصین در اختیار آنها قرار می دهد.و این امکان را برایشان فراهم می سازد تا با سازماندهی درست مسیرها و ایجاد امکانات و تسهیلات مورد نیاز،آمار کشته شدگان و مصدومین و مجروحین جاده های برون شهری و خیابان های اصلی و فرعی درون شهری را کاهش دهند و به طور کلی گامی در جهت ایمنی مسیرهای موجود در کشور برداشته شود و خسارات جانی و مالی وارده به حداقل میزان ممکن برسد.

     

    ١-٤- اهداف و فرضیات مرتبط با ارتقاء ایمنی جاده ها با استفاده از GIS

    در این پژوهش سعی بر این است که با استفاده از  GIS و نرم افزارهای مربوط به آن تمهیداتی در جهت ایمنی هر چه بیشتر مسیرهای موجود و مسیرهای در دست احداث برداشته شود.بدین منظور تحلیل تصادفات جاده ای با نگرشهای متفاوت و به کمک سیستم اطلاعات جغرافیایی در جهت بررسی علل تصادفات و شناسایی مناطق پر خطر و ارائه راهکارهایی برای بالا بردن ضریب ایمنی مسیرهای درون شهری و بیرون شهری قرار می گیرد.

    با استفاده از نرم افزار های مرتبط با  سیستم اطلاعات جغرافیایی( GIS) می توان به تجزیه و تحلیل عوامل دخیل درتصادفات پرداخت و نواحی پر مخاطره را تعیین نمود و در جهت رفع خطرات موجود در آنها اقدامات لازم را انجام داد.در سیستم اطلاعات جغرافیایی،اطلاعات بصورت مختصاتی(z وyوx) ذخیره می شود.به عبارت دیگر مختصات مکانی هر نقطه و همچنین تصادفات را در اختیار قرار می دهد که با استفاده از آنها می توان لایه های مختلف اطلاعات را به صورت اطلاعات مکانی،نموداری،جدولی و یا نقشه ای تهیه کرد و همه ی لایه ها را به هم مرتبط ساخت 

    پس از ایجاد لایه های اطلاعاتی متفاوت خروجی های متعددی را با توجه به نیاز ها از آن گرفت .در نتیجه مکان های پر خطر و پر تصادف در جاده ها و بزرگراههای برون شهری و درون شهری و عوامل مؤثر بر این تصادفات به آسانی تشخیص داده شده و تعیین شد و در خصوص بهبود آنها می توان راه حلهایی ارائه نمود.

    ١-٥- دامنه اثر ارتقاء ایمنی مسیرها با استفاده از GIS در جامعۀ علمی و اجتماع

    برای حصول نتایج و پیامد های بهتر با سرعت بیشتر،استفاده از سیستم های کامپیوتری برای طراحی و پیاده سازی سیستم های مکانیزه به طور عام و تدوین سیستم های اطلاعات جغرافیایی می تواند مفید واقع شود.سیستم های اطلاعات جغرافیایی مجموعه ای است سازمان یافته از سخت افزار و نرم افزار کامپیوتر که به داده های جغرافیایی و مدیریت این داده هابه طور مؤثر به منظور دریافت ،ذخیره ،بهنگام سازی،آنالیز و نمایش انواع مختلف اطلاعات مرتبط جغرافیایی طراحی شده اند.

    از ویژگی های این سیستم می توان ،سرعت ،دقت و قابلیت بالا را ذکر کرد که به منظور ذخیره سازی سریع داده های مکانی همراه با داده های توصیفی و ایجاد پایگاه اطلاعاتی در موارد مختلف مطالعاتی،طراحی،اجرایی،نگهداری و بهره برداری مورد استفاده قرار می گیرند.

    سیستم اطلاعات جغرافیایی بازیابی سریع قسمت های مختلف نقشه ،جستجو و دستیابی به موقعیت مکانی عوارض و استفاده توصیفی و بالعکس ،همپوشانی لایه های مختلف اطلاعاتی،امکان نگهداری داده ها به صورت سه بعدی،امکان تجزیه و تحلیل پیچیده و دقیق ،امکان ارائه خروجی های مختلف و همچنین امکان بهنگام سازی داده ها از جمله قابلیت های این سیستم می باشد.

    بدین وسیله علاوه بر دسترسی صحیح و سریع به داده های مورد نیاز در یک حجم وسیع ،امکان ارائه و به تصویر کشیدن اطلاعات مکانی و موضوعی در قالب نقشه ،جدول و نمودار،ویرایش و بهنگام نمودن داده ها و نیز امکان استفاده از داده های موجود در جهت اهداف مختلف و بر اساس نیاز های گوناگون کاربران فراهم می گردد.به همین علت ،سیستم اطلاعات جغرافیایی می تواند به عنوان یکی از ابزارهای مدرن توام با پیشرفت علوم مهندسی در حل مسایل مختلف به ویژه مسایل مربوط به ایمنی جاده ها نقش مهمی را ایفا نمایند.

    در این پروژه سعی بر این است که نرم افزارهای تحت GIS در جهت اطلاع رسانی و عکس العمل سریع به کار گمارده شوند و با فراهم آوردن امکاناتی در محیط این نرم افزارها وقت کمتری از افراد متخصص صرف رویداد نگاری می گردد و امکان اعمال نظر چندین متخصص مسائل ترافیکی و در نتیجه تصمیم گیری در زمینه طرحهای مدیریتی و نگهداری ها ایجاد گردد و با اتخاذ تصمیم به موقع از بروز خسارات جانی و مالی بیشتر ممانعت به عمل آید تا شاید بدین وسیله کاربران مسیر با آرامش خاطر بیشتری به تردد در مسیرهای جاده ای بپردازند. 

    ABSTRACT

    geographic information systems (GIS), are known as best method in creation,

    keeping and presentation of geographic information. whereas, the spatial data are

    fundamental elements of geographic information system using the GPS , as a

    position tool in GIS can be more useful and effective .

    In this project , the author has tried to present a new method to increase road safety

    by using GIS and its softwares.

    In geographic information systems , data has been saved in form of natural

    coordinates.in other words,GIS can provide coordinates of each perilous point and

    accident location . by using of these coordinates ,different layers of information as

    spatial , chart , table and map data can be generate and all layers , can be get

    different outgoings and dangerous location in highway and freeway and their

    effective factors are determined .

    The gis software can be used for rapid inform and reaction and with supplying

    possibilities in this software environment , the specialists spend less time for

    collecting data and several specialist can see the data and decide together . For this

    resean the road’s risk decrease and road users can travel in routes with more

    comfort. 

  • فهرست و منابع پایان نامه بکارگیری نرم افزارهای GIS در ارتقاء ایمنی جاده ها (مطالعه موردی بزرگراه کردستان تهران )

    فهرست:

    عنوان مطالب                                                                                          شماره صفحه

     

    چکیده                                                                                                           1

    مقدمه                                                                                                           2

    فصل اول : تعریف مسأله                                                                                    3

    ١-١-تعریف کلی مسأله                                                                                      4

    ١-٢- ضرورت مطالعه در زمینه ارتقاء ایمنی جاده ها با استفاده از GIS                           5

    ١-٣- اثرات مهم مطالعه بر ارتقاء ایمنی جاده ها از طریق GIS در راستای بهبود

     5

    آن

    ١-٤- اهداف و فرضیات مرتبط با ارتقاء ایمنی جاده ها با استفاده از GIS                           6

    ١-٥- دامنه اثر ارتقاء ایمنی مسیرها با استفاده از GIS در جامعۀ علمی و اجتماع         ٧ فصل دوم :کاوش در متون :مروری بر مطالعات انجام شده در زمینه GIS بر روی

     9

    ایمنی مسیرها و حمل و نقل

    ٢-١- مقدمه                                                                                                   10

    ٢-٢- بررسی مقالات                                                                                        10

    ٢-٢-١- تحلیل و بهبودی وضعیت ایمنی جاده در محیط Arc\Info سیستم

     10

    اطلاعات جغرافیایی در اسرائیل

    ٢-٢-٢- بکارگیری GIS در جهت افزایش ایمنی عابرین پیاده و دوچرخه سواران       ١٣

    ٢-٢-٢-١- مطالعات انجام شده در زمینۀافزایش ایمنی عابرین پیاده و دوچرخه سواران

     13

    توسط FHWA

    ٢-٢-٢-١-١- یافتن مسیر ایمن برای رفتن به مدرسه                                                  14

    ٢-٢-٢-١-٢-یافتن مسیرهای مناسب برای عبور دوچرخه سواران                                   15

    ٢-٢-٢-١-٣- شناسایی مناطق پر تصادف عابرین پیاده                                                15

    ٢-٢-٢-٢- تعیین نرخ ایمنی دوچرخه سواران تورنتو با استفاده از GIS                            16

    ٢-٢-٣- مطالعه ایمنی بزرگراه مرتبط با منطقه حفاظت شده حیات وحش مسیر

     17

     Bozeman

    ٢-٢-٤- سیستم تحلیل موقعیت تصادفات براساس GIS (GIS- ALAS  )                        17

     

    ٢-٢-٥- استفاده از ArcGIS در تحلیل موقعیت ها و نواحی پرخطر سیستم

     18

    راههای ایالت فلوریدا

    ٢-٢-٦- کاربرد GIS در بهینه سازی عملیات شناسایی توسط دپارتمان حمل و

     19

    نقل ایلی نویز

    ٢-٢-٧- ابزار تحلیل ایمنی مقرون به صرفه GIS  به منظور افزایش ایمنی راه                   21

    ٢-٢-٨- استفاده از GIS در مطالعات ایمنی تابلوها و علائم جاده ها در

     23

     Livingston

    ٢-٢-٩- کاربرد GIS برای کشف ارتباط بین شیب جاده و تصادفات                                23

    ٢-٢-١٠- مطالعات دسترسی به حمل و نقل ریلی با استفاده از GIS                                24

    ٢-٢-١١- مطالعات مدیریت حمل و نقل ریلی با استفاده از GIS در دانمارک                      24

    ٢-٢-١٢- اقدام مهم انجام شده توسط GIS در فرودگاه Geneva در سوئیس                       25

    ٢-٢-١٣- بکارگیری GIS در توسعه مسیرهای اتوبوس ریکیاویک در کشور

     25

    ایسلند

    ٢-٢-١٤- تجربه ایتالیا در استفاده از GIS حمل و نقل                                                 26

    ٢-٢-١٥- توسعه جریان ترافیک با اجرای طرح ROMANSE در انگلستان                     27

    ٢-٢-١٦- کنترل کیفیت کتاب ترافیک جاده ای با استفاده از ARCGIS در

     28

    کالیفرنیا

    ٢-٢-١٧- گسترش سیستم بانک اطلاعاتی جامع تصادفات ترافیکی بر اساس

     29

     GIS

    ٢-٢-١٨- سنجش از دور و توصیف کریدورهای حمل و نقل بر اساس GIS                       29

    ٢-٢-١٩- طراحی پایگاه اطلاعات جامع GIS حمل و نقل در سطح کلان در

    ایالات متحده امریکا جهت به کارگیری اطلاعات آن در کاربرد های مختلف تمام        ٣٠ حوزه های حمل و نقل

    ٢-٢-٢٠- مدیریت حمل و نقل عمومی شهر کپنهاک دانمارک توسط GIS                          31

     

    ٢-٢-٢١- پشتیبانی برنامه ریزی توسعه حمل و نقل شهری با استفاده از GIS در

     31

    جورجیای ایالات متحده امریکا

    ٢-٢-٢٢- توسعه ایمنی و خدمات رسانی با استفاده از GIS و GPS در نروژ                      32

    ٢-٢-٢٣- استفاده از GIS در مدیریت سیستم حمل و نقل عمومی شهر لندن                        32

    ٢-٢-٢٤- تعیین مکان تابلوهای راهنمایی بااستفاده از GIS                                           33

    ٢-٢-٢٥- بررسی نقش اقلیم در بالا بردن ضریب ایمنی جاده ها با استفاده از

     34

     GIS

    ٢-٢-٢٥-١- مطالعات انجام شده در هاوایی                                                              34

    ٢-٢-٢٥-٢- مطالعات انجام شده در جاده لاکروس ویسکانسین                                        35

    ٢-٢-٢٥-٣- مطالعات انجام شده در ترکیه                                                               35

    ٢-٢-٢٦- بررسی موارد استفاده از سیستم GIS در حمل و نقل ایران                               35

    ٢-٢-٢٦-١- عمده موارد استفاده از سیستم GIS و ایجاد پایگاه داده های حمل

     35

    و نقل و فعالیتهای کاربردی آن

    ٢-٢-٢٦-٢- طرح تهیه شناسنامه راه ها و تأسیسات جانبی توسط معاونت

    راهداری و هماهنگی امور استان های وزارت راه و ترابری و سازمان حمل و نقل      ٣٦ پایانه های کشور

    ٢-٢-٢٦-٣- ایجاد پایگاه داده ها و پیاده سازی سیستم اطلاعات جغرافیایی

     37

    شبکه حمل و نقل تهران توسط شرکت مطالعات جامع حمل و نقل ترافیک

    ٢-٢-٢٦-٤- ایجاد پایگاه های داده های جغرافیایی ترافیک معابر شهری توسط

    مرکز کنترل ترافیک وابسته به معاونت ترافیک شهرداری تهران

    ٢-٢-٢٦-٥- ایجاد پایگاه داده های جغرافیایی و نقشه و وضعیت مسیرهای

    اتوبوس رانی ( حمل و نقل عمومی ) توسط شرکت پردازش و برنامه ریزی شهری      ٣٨ و شرکت اتوبوسرانی تهران و حومه

    ٢-٢-٢٦-٦- بکارگیری پایگاه اطلاعات جغرافیایی در هواپیمایی جمهوری اسلامی

     38

    ایران در سطح منطقه ای،کشوری و ناحیه ای

    ٢-٢-٢٦-٧- بکارگیری پایگاه اطلاعات جغرافیایی در شرکت راه آهن جمهوری

     39

    اسلامی ایران

     

    ٢-٣- بررسی تزها و پروژه ها                                                                             39

    ٢-٣-١- بررسی سیستم حمل و نقل در بخش ترانزیت بین المللی جاده ای

     39

    توسط GIS

    ٢-٣-١-١- تعریف و طراحی مدل مفهومی GIS ترانزیت بین المللی جاده                          40

    ٢-٣-١-٢- مهمترین اهداف مطرح شده در تدوین این پژوهش                                        40

    ٢-٣-١-٣- مشخصات فنی سیستم GIS در حمل و نقل ترانزیت بین الملل                          41

    ٢-٣-١-٤- سیستم اطلاعات حمل و نقل ترانزیت بین الملل و تصمیم گیری                        41

    ٢-٣-١-٥- نتایج حاصل از انجام این پروژه                                                             42

    ٢-٣-٢- تحلیل تصادفات جاده ای با رویکرد اقلیمی با استفاده از GIS                              42

    ٢-٣-٢-١- اهداف تحقیق                                                                                   43

    ٢-٣- ٢-٢- تعیین موقعیت تصادفات جاده ای                                                           44

    ٢-٣-٢-٣- نرم افزارها و سخت افزارهای مورد استفاده                                               44

    ٢-٣-٣- ارزیابی ایمنی جاده ای با رویکرد مخاطرات محیطی                                       46

    ٢-٣-٣-١- روش انجام تحقیق                                                                              46

    ٢-٣-٣-٢- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات                                                              47

    ٢-٤- بررسی کنفرانس ها                                                                                  47

    ٢-٤-١- آشنایی با زمینه های کاربرد GIS در سیستم حمل ونقل شهری در

     47

    ایران

    ٢-٤-١-١- آنالیز بهترین مسیر براساس پارامترهای مختلف شبکه در تهران                       48

    ٢-٤-١-٢- چگونگی انجام آنالیز                                                                          48

    ٢-٤-٢- مطالعات حمل و نقل هوشمند در ایران                                                         50

    ٢-٤-٣- سیستم مدیریت ترافیک توزیع یافته در بستر شبکه همراه                                   51

     ط

     

     

     

    ٢-٤-٣-١- کارهای انجام شده                                                                              52

    ٢- ٤- ٣- ٢– محاسبه وضعیت ترافیک به وسیله داده های جمع آوری شده                        55

    ٢-٤-٣-٢-١- داده های جمع آوری شده به وسیله سنسورها                                           56

    ٢-٤-٣-٢-٢- استفاده از سیستم اطلاعات مکانی در محاسبات ترافیکی                             58

    ٢-٤-٣-٢-٣- محاسبات زمان سفر                                                                         60

    ٢-٤-٣-٣- مشکلات روش FCD                                                                         62

    ٢-٤-٤- طراحی و گسترش سیستمی بر اساس GIS به منظور پاسخگویی فوری

     64

    به تصادفات جاده ای

    فصل سوم :روش تحقیق                                                                                     68

    ٣-١- روش به کار گرفته شده و دلایل آن                                                                69

    ٣-١-١- نمایش داده ها در GIS                                                                            71

    ٣-١-١-١- اطلاعات مربوط به موقعیت های مکانی                                                   71

    ٣-١-١-٢-داده های توصیفی ( توصیف کننده عوارض attribute)                                74

    ٣-٢- تکنیک جمع آوری اطلاعات رقومی و توصیفی جهت ورود به سیستم GIS       ٧٥

    ٣-٣- تعاریف و اختصارات                                                                                78

    ٣-٣-١-تعاریف                                                                                              79

    ٣-٣-١-١- جنبه های مختلف ایمنی وسیله نقلیه                                                         79

    ٣-٣-١-٢ -جنبه های مختلف ایمنی راننده                                                               79

    ٣-٣-١-٣-جنبه های طراحی جاده                                                                         80

    ٣-٣-٢-اختصارات                                                                                          85

    ٣-٤- نرم افزارهای وابسته به GIS به کار برده شده در این پروژه                                  86

    ٣-٤-١- نرم افزار  مکاندار ره نگار (mobile mapping)                                         86

     ی

     

     

     

    ٣-٤-٢- نرم افزارArcGIS                                                                                90

    ٣-٤-٣- نرم افزار Arc view                                                                             93

    ٣-٤-٤- نرم افزار AutoCAD                                                                           95

    ٣-٥- ارائه مباحث ضروری علمی                                                                       96

    ٣-٥-١- انواع حفاظ ایمنی                                                                                  97

    ٣-٥-١-١- حفاظ فلزی                                                                                      97

    ٣-٥-١-٢- حفاظ بتونی                                                                                     98

    ٣-٥-١-٣-ضربه گیر                                                                                       99

    ٣-٥-١-٤مکان یابی نصب حفاظ های ایمنی                                                            100

    ٣-٥-١-٥- مسیرهایی که نیازمند نصب حفاظ می باشند.                                            100

    ٣-٥-١-٦- مسیرهایی که دارای حفاظ نامناسب می باشند                                             101

    ٣-٥-١-٧- درجه بندی وضعیت گاردریل ها                                                          103

    ٣-٥-٢- خرابی های روسازی                                                                            104

    ٣-٥-٢-١- برآمدگی و فرورفتگی                                                                        105

    ٣-٥-٢-٢پایین افتادگی شانه (نسبت به سواره رو)                                                     106

    ٣-٥-٢-٣- ترک خوردگی انعکاسی درز (ناشی از دالهای طولی و عرضی بتن

     108

    سیمانی)

    ٣-٥-٢-٤- ترک خوردگی بلوکی                                                                         109

    ٣-٥-٢-٥- ترک خوردگی پوست سوسماری                                                            111

    ٣-٥-٢-٦- ترکهای طولی و عرضی                                                                     113

    ٣-٥-٢-٧- ترک خوردگی لبه                                                                             115

     ک

     

     

     

     

    ٣-٥-٢-٨- ترک خوردگی لغزشی                                                                        116

    ٣-٥-٢-٩- چاله                                                                                             118

    ٣-٥-٢-١٠ شیارشدن مسیر چرخ ها(شیار شدگی)                                                      120

    ٣-٥-٢-١١- کنار رفتگی                                                                                   121

    ٣-٥-٢-١٢- قیر زدگی(رو زدن قیر)                                                                   122

    ٣-٥-٢-١٣- موج زدگی                                                                                   124

    ٣-٥-٢-١٤- وصله و کنده کاری                                                                         126

    ٣-٥-٣- تابلوها و علائم رانندگی                                                                         127

    ٣-٥-٣-١- طبقه بندی تابلوها ازلحاظ وظیفه                                                            128

    ٣-٥-٣-١-١- تابلوها ی انتظامی                                                                         128

    ٣- ٥-٣-١-٢- تابلوهای اخطاری                                                                         128

    ٣- ٥-٣-١-٣- تابلوهای اخباری                                                                          129

    ٣- ٥-٣-١-٤- تابلوهای مدرسه . عابر پیاده                                                             130

    ٣- ٥-٣-١-٥- تابلوهای وضعیت های موقتی                                                           130

    ٣- ٥-٣-٢- استاندارد سازی کاربرد                                                                      130

    ٣- ٥-٣-٣- استانداردهای طراحی                                                                        131

    ٣- ٥-٣-٣-١-  شکل ورنگ                                                                               131

    ٣- ٥-٣-٣-٢-  پیامها                                                                                      133

    ٣- ٥-٣-٣-٣- روشن سازی وانعکاس پذیری                                                           133

    ٣- ٥-٣-٤-  استانداردسازی جایگذاری                                                                  133

    ٣- ٥-٣-٤-١-  کنارجاده                                                                                   133

     ل

     

     

     

    ٣- ٥-٣-٤-٢-  موقعیت طولی                                                                            134

    ٣- ٥-٣-٤-٣-  موقعیت جانبی                                                                            135

    ٣- ٥-٣-٤-٤- ارتفاع                                                                                       135

    ٣- ٥-٣-٤-٥- زاویه                                                                                       136

    ٣- ٥-٣-٥- درجه بندی وضعیت تابلوها وعلائم                                                       137

    ٣-٥-٤- خط کشی های راه و علائم افقی                                                                138

    ٣- ٥-٤-١- قابلیت دید                                                                                     139

    ٣- ٥-٤-٢- بازتابندگی                                                                                     140

    ٣- ٥-٤-٣- روشنایی،فام و ابعاد                                                                          141

    ٣- ٥-٤-٤- خطوط طولی                                                                                  141

    ٣- ٥-٤-٤- ١- خط محور                                                                                 142

    ٣- ٥-٤-٤-٢- خط کشی لبه راه                                                                          148

    ٣-٥-٤-٤-٣- خط کشی طولی در محدوده قوس های افقی و قائم                                     152

    ٣-٥-٤-٤-٤- درجه بندی کیفیتی خط کشی طولی                                                     156

    ٣- ٥-٤-٥- خط کشی عرضی                                                                            157

    ٣- ٥-٤-٥-١- خط ایست                                                                                  157

    ٣- ٥-٤-٥-٢- خط رعایت حق تقدم عبور                                                              159

    ٣-٥-٤-٥-٣- خط کشی گذرگاه عرضی عابر پیاده                                                     161

    ٣-٥-٤-٥-٤-خط کشی پارکینگ                                                                         164

    ٣-٥-٤-٥-٥-خط کشی سرعت گیر ورویکردهای منتهی به آن                                      167

    ٣-٥-٤-٥-٦-خط کشی عرضی میله ای (کاهنده سرعت )                                            170

     م

     

     

     

    ٣-٥-٤-٥-٧- درجه بندی کیفیتی خط کشی عرضی                                                   172

    ٣-٥-٤-٦- خط کشی پیکانها و فلش ها                                                                  172

    ٣-٥-٤-٦-١- درجه بندی کیفیتی پیکانها                                                                176

    ٣-٥-٤-٧- خط کشی ها شور و خط کشی جناغی                                                      177

    ٣-٥-٤-٧-١- درجه بندی کیفیتی وضعیت هاشور و خط کشی جناغی                              182

    ٣-٥-٤-٨- خط کشی محدوده تقاطع ها                                                                  182

    ٣-٥-٤-٨- ١- محدوده تقاطع های همسطح جاده با جاده                                              183

    ٣-٥-٤-٨-٢- محدوده تقاطع های میدانی ومدور                                                       186

    ٣-٥-٤-٨-٣-محدوده تقاطع های غیر همسطح                                                         188

    فصل چهارم :جمع آوری اطلاعات                                                                        191

    ٤ – ١- مقدمه                                                                                               192

    ٤-٢- تصادفات و مطالعات و آمار و برنامه های مربوط به آن                                       192

    ٤-٣- دست یابی به ایمنی راهها                                                                          195

    ٤-٣-١ کنترل احتمال وقوع تصادفات                                                                    196

    ٤-٣-٢ کنترل خطر تصادفات .پیشگیری تصادفات                                                    197

    ٤-٣-٣ اصلاح خصوصیات رفتار راننده                                                                197

    ٤-٣-٤ -کنترل آسیب های جانی                                                                          198

    ٤-٣-٥ مدیریت پس از سوانح                                                                             199

    ٤-٣-٦ برنامه ریزی جهت اجرای استراتژی های لازم                                               200

    ٤-٣-٧ مبانی سیاست گزاری ملی                                                                        201

    ٤-٤  سیستمهای جمع آوری داده تصادفات                                                              202

     ن

     

     

     

    ٤-٤-١ گزارش تصادفات                                                                                  203

    ٤-٤-٢ سیستمهای ثبت دستی                                                                             204

    ٤-٤-٣ سیستمهای ثبت کامپیوتری                                                                       208

    ٤-٥ آمار تصادفات                                                                                         208

    ٤-٥-١ نوع آمار                                                                                            209

    ٤-٥-٢ نرخ تصادفات                                                                                       210

    ٤-٥-٣ نمایش آمار و کاربرد آن                                                                          213

    ٤-٥-٤-شناسایی موقعیت های پر تصادف                                                              215

    ٤-٥-٥-قبل و بعد از تحلیل تصادفات                                                                    217

    ٤-٦-آنالیز مکان                                                                                             220

    ٤-٦-١-دیاگرام برخورد                                                                                    220

    ٤-٦-٢-دیاگرام  وضعیت                                                                                  222

    ٤-٦-٣-تفسیر دیاگرامهای وضعیت و برخورد                                                          223

    ٤-٧-توسعه اقدام متقابل                                                                                    224

    ٤ – ٨ – موضوعات مورد نظر                                                                          225

    ٤-٩-اطلاعات مورد نیاز هر یک از عوارض جاده                                                    226

    ٤– ٩– ١– برداشت عوارض                                                                             227

    ٤– ٩– ١– ١– برداشت خرابی های روسازی                                                         227

    ٤ – ٩ – ١ – ٢ – برداشت گاردریل ها                                                                 230

    ٤ – ٩ – ١ – ٣ – برداشت تابلوها                                                                      237

    ٤ – ٩ – ١ – ٤ – برداشت علائم افقی و خط کشی های روسازی                                 239

     س

     

     

     

     

    ٤– ٩ – ٢ – ایجاد لایه های عوارض                                                                   251

    ٤– ٩– ٢– ١– ایجاد لایه خرابی های روسازی                                                       251

    ٤– ٩– ٢– ٢-  ایجاد لایه گاردریل                                                                      252

    ٤– ٩– ٢– ٣– ایجاد لایه تابلوها                                                                        253

    ٤– ٩– ٢– ٤– ایجاد لایه خط کشی ها و علائم افقی                                                 254

    ٤– ١٠– ٣– ایجاد شناسنامه لایه ها                                                                     257

    ٤ – ١٠ – ٣ – ١ – ایجاد شناسنامه لایه خرابی روسازی                                           257

    ٤ – ١٠ – ٣ – ٢ – ایجاد شناسنامه لایه گاردریل                                                     260

    ٤ – ١٠ – ٣- ٣- ایجاد شناسنامه لایه تابلوها                                                          264

    ٤– ١٠– ٣– ٤– ایجاد شناسنامه علائم افقی و خط کشی ها                                         265

    ٤ – ١٠– ٤ – آنالیز داده ها                                                                              272

    ٤– ١٠– ٤– ١– آنالیز داده های مربوط به خرابی های روسازی                                  274

    ٤– ١٠– ٤– ٢– آنالیز داده های مربوط به گاردریل ها                                              281

    ٤ – ١٠ – ٤ – ٣ – آنالیز داده های مربوط به تابلوها                                                288

    ٤ – ١٠ – ٤ – ٤ – آنالیز داده های مربوط به علائم افقی                                           293

    فصل پنجم :نتیجه گیری و پیشنهادات                                                                    312

    ٥ – ١-  نتیجه گیری                                                                                       313

    ٥ – ٢ - پیشنهادات                                                                                         315

    منابع و مأخذ                                                                                                316

    فهرست منابع فارسی                                                                                        317

    فهرست منابع لاتین                                                                                         319

    چکیده انگلیسی                                                                                              323

     

    منبع:

    -  رسولی سرابی ، اسحاق ، "معرفی کاربردهای عمده سیستم اطلاعات جغرافیایی در حمل و نقل شهری " ،کنفرانس GIS شهری دانشگاه شمال ، آمل ، ٢٧ اوت ٢٠٠٧

    ٢-  قدیری ، علی ، " آنالیز بهترین مسیر بر اساس پارامترهای مختلف شبکه " ، کنفرانس GIS شهری دانشگاه شمال ، آمل ، ٢٧ اوت ٢٠٠٧

    ٣-  عالیوند ، مجید ، "یک سیستم مدیریت ترافیک توزیع یافته در بستر شبکه همراه " ، کنفرانس

    GIS شهری دانشگاه شمال ، آمل ، ٢٧ اوت ٢٠٠٧

    ٤-  معتمد نیا ، علیرضا ، " کاربرد سیستم های GIS و GPS در کنترل هوشمند ترافیک " ، کنفرانس

    GIS شهری دانشگاه شمال ، آمل ، ٢٧ اوت ٢٠٠٧

    ٥-  متولی حبیبی ، حسین ، " طراحی اطلاعات سیستم های حمل و نقل ایران در بخش ترانزیت بین المللی جاده ای با استفاده از GIS " ، دانشگاه علم و صنعت ایران ، ١٣٧٩ .

    ٦-  طرح تهیه شناسنامه راهها وتاسیسات جانبی ، وزارت راه و ترابری ، تهران ، ١٣٧٨ .

    ٧-  ماهنامه صنعت حمل و نقل ، تهران ، دی ماه ١٣٧٦.

    ٨-  کرمی ، شهرام ، " تحلیل تصادفات جاده ای با رویکرد اقلیمی با استفاده از GIS ، مطالعه موردی : جاده فیروزکوه _ ساری" ،دانشگاه تربیت مدرس ، ١٣٨١ .

    ٩-  باقدم ، عثمان ، " ارزیابی ایمنی جاده ای با رویکرد مخاطرات محیطی ، مطالعه موردی : مسیر سنندج – مریوان با استفاده از GIS " ، دانشگاه تربیت مدرس .

    ١٠- تی تی دژ ، امید ، " خود آموز ARCGIS و مفاهیم پایه GIS " . مؤسسۀفرهنگی هنری شمال پایدار ، دانشگاه شمال ، ص ١، اسفند ١٣٨٥

     

     

    317

     

     

    فهرست منابع و مراجع فارسی

     

    ١١- شرکت مهندسین مشاور رهیافت اندیشه فردا،" تدوین راهنمای جزئیات طرح خط کشی در راههای برون شهری کشور " ، بخش پنجم ، وزارت راه و ترابری ، پژوهشکده حمل و نقل ، پائیز ١٣٧٨.

    ١٢- عامری،محمود،وافتخار زاده ،سید فرهاد،"مدیریت روسازی ایران برای فرودگاهها، و پارکینگ ها".

    چاپ اول ،انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران ،ص ٢٧٤-٣١٥، مرداد ١٣٧٨.

    ١٣- هیئت وزیران بنا به پیشنهاد مشترک وزارتخانه های راه و ترابری و کشور،"آئین نامه راهنمایی و رانندگی"،خرداد ١٣٨٤.

     

     

      

     

     

    318

     

     

    Refrence

     

    14−Puebla,J; "Transportation Europe:A study of Train Accessibility

    Using GIS",pp362−382,1996.

    15−Delavar,M;Chavoshi;H;"Design And Development of An Integrated

    Gis Based Road Accident Emergency Response System".Conference

    of Urban Gis Shomal University, Amol,Iran , 26−27 August  2007.

     16−Peled,A;"Geographic,Geodetic And Cartographic Data Base For

    Mapping Road And Traffic Characteristics In Urban Area".TRI Interim

    Paper Presented At The Symposium On Road Accident Mapping

    Analysis,Haifa,Israel,1982.

    17−Harkey,D;"Gis Tool For Improving Pedestrain And Bike Safety".

    FHWA-RD-00−153, Federal Highway Administration,July2000.

    18−Georgiana  Kaltenecker,M;"Toronto  Bicycle  Commuter  Safety

    Rates".L8s   4L7,Transportation    Research    Board     77th   Annual

    Meeting, 11July 1998.

    19−Craighead,L;"Bozeman Pass Wildlife Linkage And Highway Safety

    Study",Center For Transportation And Inviroment,North Carolina State

    University, 2001.

    20−Theiman,S ; " Accident Data Use And Geographic Information

    System " FHWA - RD - 00− 081 , Federal Highway Administration ,

    Washington .D.c. 2001

    21−Rowan,J;"Idot GIS Crash Analysis System (GIS.CA).pp. 487−494,

    Αssociation Of Transportation Safety Information Professional, Illinois

    Department Of Transportation , 2004 .

     

    319

     

     

    Refrence

     

    22−Sobanjo,J;"A Cost Effective Gis Safety Analysis Tool For Improving

    Highway   Safety",No. 4.5,Department   Of   Civil   And   Enviroment

    Engineering FAMU_FSU College Of Engineering, August  2004.

     23−GAttis,J;"Horizental       Alignment    Safety      Study",Genesee

    Transportation Council, August  2005.

     24−Peltzman,S;"GIS      For  Transportation             In      Europe"

    . 27(3)− :371 . ESRI Corporate Headquarters,Usa, February  2004.

    25−Saccomanno , F; "Traffic Road Book  Quality Control Using ArcGis

    Server".CA92373−8100,County Of San Bernardino ,California, 1997.

    26−Kamriang,T;"A Prototype Of The GIS Based Traffic Accident Data

    Base System:Thailand Case Study",Vol 6, Proceeding Of The Eastern

    Asia Society For Transportation Studies , 2007.

    27− Patricia,S;"Remote Sensing And GIS-Based Characterization Of

    Transportation Corridors" .Center For Transportation Analysis Oak

    Ridge National Laboratory ,  2360 Chherahala Boulevard ,December

    2005.

    28−R.Peng,Zhong;"An Enterprise Gis Data Base- Design For Agency

    Wide Transit Application",VRISA Journal,Vol10. #2, 1998.

    29−Skjelbo,U;"Using GIS At Copenhagen Transport", Copenhagen

    ,Denmark, 1996 .

     30−Aifandopoulou,G;Nathanail,T;AndPanayot Akopoulos ,D;"ETIS; A

    Gis Technology Based Tool For Supporting Estrategic Enviroment

    Friendly Planning Of Urban Transport Infrastructure Development".

    USA, 1996.

    320

     

    31−Bauman,J;"Guidance  From  The  Skies:Promoting  Safety  And

    Service With Gps & Gis",Gis Europe, pp33−35, 1995.

    32−Puebla,G;"Where Do We Go From Here?",Gis Europe, 1996.

    33−Karl.Kim And Leving;Using GIS For Improve Highway Safety",Vol

    20,Computer Inviroment And Urban System ,pp−289−302, 1996.

    34−Cory,A;"Geographic Information Systems For Spatial Analysis Of

    Traffic     Collision     In     LA     CROSSEE ,55987,Winona,Minnesota,

    pp.12−16, 1999.

    35−Karshahim,M And Terzi,S;"Distribution Of Hazardous Location On

    Highway     Through     GIS",International     Symposium     On     GIS

    , 23−26 September 2002.

    36−  Elangovan  ,  K  ;  "  GIS  :  Fundamental  , Application  And

    Implementations " , New India Publishing Agency , New Dehli, pp

    −208, 2006.

     37−Souleyrette,R;"GIS-Based Accident Location And Analysis System

    (GIS-ALAS)",Transportation      Safety      Iowa    Department             Of

    Transportation,April, 6 , 1996.

    38−Enviromental System Research Institute(ESRI),"Introduction To PC

    Arc\Info(GIS)",Redlands,California,USA, 1983.

    39−   Enviromental  System   Research   Institute(ESRI),"ArcGis,The

    Complete                                         Geographic       Information  System",GS-35F-5086Η,

    Redlands,California,USA.

    40− Enviromental System Research Institute (ESRI)," Introduction To

    ArcGis 1 For USDA SCA",Natural Resources Conservation Service.

    321

     

    41−     Enviromental     System     Research     Institute     (ESRI),"ESRI

    Cartography;     Capability     And     Trends".CA 92373−8100,Redlands

    ,USA,June 2004

    42−  Enviromental  System  Research  Institute  (ESRI),"Land  Mark

    Systems Is A Leading Provider Of Technical Forest And Natural

    Resource Management Consulting Services And Products" ,University

    Of Virginia, 2008.

    43−  Enviromental System  Research  Institute  (ESRI)  , " Arcview

    ,Desktop For Mapping , Data Integration , And Analysis ", GS- 35F-

     5086Η , Redlands , California , USA .

    44− Traffic &  Electerical Section  Ministry Of Transportation And

    Highway Engineering Branch,September 2000

    45−WWW.Transportation.org."Roadsides Barriers".

    46−"   Highway  Accident   Report  "   ,   NTSB.HAR  -  01.01 , PB

    2001 − 926101 , National Transportation Safety Board, August

     28, 2001.

    47−http:..MathForum.Org.Fag.circle.segment.html    .    "   Chapter 11:

    Guardrail .

    48−http..en.wikipedia.org.wiki.Road-safety

    49−http:..pavement interactive.org.index.php?Title=General-Guidance

    .Pavement-Distress

    50−Mcshane,W:"traffic engineering".07458.upper saddle river,pearson

    education,Inc, 236−257,2004 

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت