پایان نامه مدل سازی شدت تصادفات موتورسیکلت در شهرهای متوسط با بافت قدیمی مطالعه موردی شهرکاشان

تعداد صفحات: 137 فرمت فایل: word کد فایل: 10002094
سال: 1387 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه مهندسی عمران
قیمت قدیم:۲۰,۳۰۰ تومان
قیمت: ۱۸,۲۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه مدل سازی شدت تصادفات موتورسیکلت در شهرهای متوسط با بافت قدیمی مطالعه موردی شهرکاشان

    پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد ”M.Sc

     مهندسی عمران – برنامه ریزی حمل ونقل 

    چکیده :

     در این تحقیق فاکتورهای موثر بر تصادفات وسایل نقلیه شهر کاشان با استفاده از آمار تصادفات گردآوری شده از فرمهای اطلاعات تصادفات راهنمایی و رانندگی و همچنین مطالعات ترافیکی شهرداری کاشان در سالهای ١٣٨٣ تا ١٣٨۵ که شامل ۴٧١١ مورد تصادف است شناسایی شده و با استفاده از مدل لوجیت دوگانه  احتمال به وقوع پیوستن هر دسته از شدتهای تصادفات که به دو دسته جرحی- فوتی و خسارتی تقسیم بندی شده مورد محاسبه قرار گرفته است .بدین منظور روشهای مختلف ساخت مدل از قبیل : پسرو،پیشرو و روش داخل شدن مورد استفاده و ارزیابی قرار گرفته است . در نهایت مدل حاصل از روش پیشرو که خوبی برازش آن

    ٠.٧۴۵ .بدست آمده به عنوان مدل بهینه انتخاب گردیده است .

    متغییرهای مستقل : برخورد با عابر پیاده یا دوچرخه ، مشخص نبودن وضعیت گواهینامه مقصر، سطح سرویس خوب و متوسط معبر، برخورد سایر وسایل با موتورسیکلت و برخورد از عقب به پهلو به عنوان پارامترهای افزایش دهنده احتمال وقوع تصادفات منجر به جرح و فوت شناسایی شدند.

    .به منظور آزمایش مدل با واقعیت مدل نهایی با اطلاعات تصادفات شش ماهه نخست سال ١٣٨۶ آزموده شده و میزان درصد صحیح آن ٧٢ درصد بدست آمده است .

    لازم به ذکر است نرم افزار مورد استفاده در این تحقیق SPSS است .

    کلمات کلیدی: شدت تصادف ، متغییرهای موثر، موتورسیکلت ، لوجیت

    مقدمه :

    طبق آمار و اطلاعات منتشر شده توسط مرکز تحقیقات ترومای دانشگاه علوم پزشکی کاشان به طور متوسط ماهانه ۶٠٠ تا ٧٠٠ مصدوم موتورسوار در سنین ١۵ تا ۴۵ سال به بخشهای درمانی کاشان منتقل می شوند[۴٢]. لازم به ذکر است که این آمار فقط مربوط به تصادفات منجر به جرح می باشد که به جهت انتقال مصدومین به بیمارستان شناسایی شده اند به عبارت دیگر آمار تصادفات منجر به فوت و تصادفات خسارتی جز آمار ارایه شده نمی باشد.بطوریکه شهرستان کاشان رتبه پنجم را از نظر تعداد تصادفات موتورسیکلت در کشور داراست [۴٢].

    در کشور ایران مطالعات محدود و انگشت شماری در زمینه تصادفات درون شهری بخصوص در مورد شدت تصادفات صورت گرفته است که در این میان سهم مطالعات مربوط به شدت تصادفات موتورسیکلت ناچیز می باشد.در مروری که روی مطالعات گذشته انجام گرفت ملاحظه گردید که مولفین تاثیر پارامترهای موثر بر شدت تصادفات را بوسیله مدلهای لوجیت و یا پروبیت چندگانه مورد آزمایش قرار داده اند. لذا در این تحقیق ضمن بررسی مدلهای مربوط به تصادفات به صورت اجمالی به بررسی و ارزیابی مدلهای بیان کننده شدت تصادفات پرداخته شده و همچنین روشهای ارزیابی و موارد کاربرد آنها مورد کنکاش قرار گرفته است .

    عوامل بسیاری چون جنسیت ، سن ، نوع وسایل درگیر در تصادف ، نوع وسایل نقلیه مقصر، نحوه برخورد وسایل در هنگام تصادف ، سطح سرویس راه وغیره که بر شدت تصادفات تاثیر گذارند قابل منظور کردن در مدل شدت هستند. در مدلسازی عوامل ذکر شده به عنوان متغییرهای مستقل و شدت تصادفات به عنوان متغییرهای وابسته تعریف می شوند که چگونگی رابطه بین متغییرهای مستقل و وابسته قابل اندازه گیری و محاسبه می باشد.

    بنابراین در تحقیق حاضر با استفاده از اطلاعات گردآوری شده در مورد سوابق رخداد تصادفات در شهر کاشان اقدام به ارایه مدل پیش بینی شدت تصادفات با توجه ویژه به تصادفات موتورسیکلت شده است .

     

    فصل اول :کلیات

     

    ١-١- مقدمه :

    در این فصل ابتدا به موضوع پژوهش و اهمیت آن پرداخته می شود در ادامه هدف از انجام این تحقیق مورد بحث قرار گرفته و به منظور آشنایی با تحقیقات صورت گرفته در این زمینه مروری بر مطالعات گذشته به صورت مختصر انجام گرفته و در نهایت به روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش پرداخته می شود.

    ١-٢- ادبیات تحقیق :

     ادبیات  تحقیق  شامل :  تعریف  مسأله ، اطلاعات  مورد  استفاده  در  تحقیق ،  هدف  از  انجام  تحقیق ، مروری بر مطالعات گذشته و متدولوژی بکار رفته میباشد.

    ١-٢-١- تعریف مسأله :

    به نظر اکثر اقتصاددانان دنیا در تمامی جوامع کنونی اعم از پیشرفته در حال توسعه و کم توسعه یافته نیاز به تسهیلات حمل و نقل جهت رشد و توسعه اقتصادی ، اجتماعی و حتی فرهنگی شدیداً مورد تأکید می باشد. این بخش زیر بنایی نه تنها به خودی خود اشتغال زا بوده و تولید خدمت می کند بلکه بر توسعه سایر بخشهای اقتصادی همانند کشاورزی و صنعت نیز تأثیر گذار می باشد.[١۴] با رشد و توسعه شهرها نیاز به سیستمهای مختلف حمل و نقل روز به روز افزایش می یابد چنانکه در ابتدا تنها مد حمل و نقل در شهرهای ابتدایی پیاده بوده است . با رشد شهرها پیمودن مسافت های طولانی  با  پای  پیاده  امری  مشکل  و  گاهی  ناممکن  بود.  بدین  ترتیب  بشر  به  فکر  راه حلی  برای برطرف کردن این نیاز خود افتاد. به این ترتیب مدهای مختلف حمل و نقل جاده ای، زمینی و هوایی شامل  انواع مختلف مدهای شخصی و همگانی که  روز بروز در حال  پیشرفت هستند  و هر کدام درصدد برآورده کردن بیشتر نیازهای مردم می باشند اختراع می شوند.

    حمل و نقل همانند هر صنعت و پدیده دیگری در کنار محاسن و مزایای خود معایب و محدودیتهایی را  برای استفاده کنندگان  و  غیر استفاده کنندگان  از آن  با  خود  به  همراه آورده است . تا  جایی که امروزه اکثر جوامع با معضلی به  عنوان  ترافیک روبرو  هستند  ترافیک در شرایط جامعه  در حال توسعه  ما روند   فراینده ای داشته  و اثرات زیان بار بر جان و مال مردم  جامعه  با خود  به  همراه آورده است . آلودگی شهرها، مصرف رو به افزایش سوخت و انرژی، هدر رفتن روزانه میلیون ها ساعت از وقت و عمر مردم در تراکم های ترافیکی ، هدر رفتن امکانات خدماتی جامعه و سرمایه های ملی و در نهایت وقوع تصادفات زیان آور و مرگ بار در ابعاد فوت ، جراحت و خسارت از پیامدهای یک ترافیک نابسامان است .

    طبق آمار و اطلاعات منتشر شده سالانه بیش از دویست هزار تصادف منجر به فوت و جراحت در جاده ها و معابر شهری کشور ایران رخ می دهد[۴۴]. در سال ١٣٨٣ بیش از بیست و شش هزار نفر در تصادفات جان خود را ازدست دادند. بر اساس همین آمار بیش از ٢۴۵٠٠٠ نفر نیز در این تصادفات دچار جراحت شدند به عبارتی روزانه ٧٢ نفر و ساعتی ٣ تن جان خود را در اثر سوانح رانندگی  در  ایران  از  دست  می دهن د[۴۴]. این  آمار  نشان  از  تعداد  بالای  تصادفات  در  جاده ها  و معابر شهری کشور دارد. همچنین تصادفات هزینه های بسیار سنگینی را به دولت ها تحمیل می کنند که  این هزینه در کشورهای در حال توسعه با توجه به درآمد  ناخالص ملی اندک آنها باعث ایجادمشکل  در سایر بخش ها می گردد. هزینه  تصادفات در ایران در سال  ١٣٨١ بالغ بر ٣.۵% تولید ناخالص ملی برآورده شده است [۴۵]. بر اساس گزارش وزارت بهداشت هزینه حوادث ترافیکی در سال ١٣٨٠ رقمی حدود ۴ هزار میلیارد تومان برآورد شده بود همچنین شرکت های بیمه سالانه ٣١٠ میلیارد تومان خسارت ناشی از حوادث رانندگی را پرداخت می کنند که ۵۵ میلیارد تومان خسارت مالی و ٢۵۵ میلیارد تومان بابت خسارت جانی است [۴۵].

    یکی از مدهایی که امروزه به سبب مشخصات فیزیکی و مصرف سوخت و سرعت مناسب آن زیاد مورد  استفاده  قرار  می گیرد  و  به  عنوان  یکی  از  گزینه های  مفید  و  مؤثر  جابجایی  بخصوص در سفرهای  شهری  به  خدمت  گرفته  می شود  موتور  سیکلت  است .  رشد  روز  افزون  استفاده  از موتورسیکلت باعث شده تا مشکلات ایمنی استفاده از این وسیله خود را بیشتر نشان دهد تا جایی که

    ٢٠ درصد از ٢٨ هزار نفر قربانی تصادفات رانندگی در سال را موتور سواران تشکیل می دهند به عبارتی تعداد ۵ هزار و ششصد نفر از ٢٨ هزار نفری که سالانه در کشور بر اثر تصادفات جان خود را از دست می دهد سهم موتورسیکلت سواران می باشد[۴۶].

    بر مبنای آمار شش ماهه نخست سال ١٣٨٣و مقایسه آن با آمار سال ١٣٧٨ تعداد تلفات موتورسیکلت سواران به چهار برابر افزایش یافته و بر مبنای مالکیت یکصد هزار موتورسیکلت آمار برای این دوره ۵ ساله رشدی معادل ۶٠ % را نشان می دهد[۴۴].

    شهرستان  کاشان  یکی  از شهرستان  هایی  است  که  استفاده از موتورسیکلت  در بین  اقشار و  سنین مختلف به صورت گسترده مرسوم و رایج است . و به تبع آثار منفی و تصادفات آن به وفور مشاهده می شود. برای درک عمق این آثار منفی آمار مربوط به حوادث موتورسیکلت را در یک دوره شش ماهه از سال ١٣٨٢ و نیمه اول ١٣٨۴ که در مرکز تحقیقات ترومای دانشگاه علوم پزشکی کاشان ثبت شده است را مرور می کنیم .

    کل بیماران آسیب دیده در اثر حوادث ترافیکی که در بیمارستان نقوی کاشان بستری شدند ۵۴٨٠ مورد  بود  که  از این تعداد  ٣٣٠۶ مورد  در اثر سوانح ناشی از تصادف موتورسیکلت آسیب دیده بودند.  به  عبارت  دیگر  ۶١.١%  حوادث  ترافیکی  را  تصادفات  موتورسیکلت تشکیل  می دهد، تصادفات اتومبیل ١٧.۴%، عابرپیاده و دوچرخه ، کامیون و اتوبوس در ده های بعدی قرار دارند، بیشترین آسیب دیدگان (۶٧%) در گروه سنی ٣٠-١٠سال قرار داشتند و از نظر جنسیت ٩٠% مرد بودند. بیشترین شغل آسیب دیدگان موتورسوار را به ترتیب کارگر ٣٢%، شغل آزاد ٢١% و دانش آموز ١٧% تشکیل می دهد. ٢٠% باقی مانده خانه  دار،  بیکار،  کشاورز،  کارمند  و بچه  بودند. از نظر محل اقامت ٨٣% ساکن شهر و ١۶% ساکن روستا بودند. شایع ترین مکان حادثه را خیابان های سطح شهر ٧۵% و سپس جاده های بین شهری ١٧% تشکیل می دادند[۴٢].

    لازم به تذکر است که  تعداد تصادف ذکر شده تعداد تصادفاتی است که منجر به جرح شده است و تصادفات خسارتی و فوتی را شامل نمی شود از طرف دیگر این آمار و اطلاعات به این دلیل که بسیاری از تصادفات به پلیس راهنمایی و رانندگی گزارش نشده ، با آمار و اطلاعاتی که در اختیار راهنمایی و رانندگی شهرستان می باشد مطابقت ندارد. باتوجه به تفاسیر فوق بر آن شدیم تا مدلی که در برگیرنده تصادفات مالی ، جرحی و فوتی باشد برای شهر کاشان ساخته شود.

    ١-٢-٢- اطلاعات مورد استفاده در تحقیق :

    از آنجا که ایجاد تغییر در شرایط شبکه معابر شهر به منظور انجام آزمایش های واقعی که منجر به شناخت  عوامل  مؤثر  بر  شدت  تصادفات  موتورسیکلت  شود  امری  محال  است  و  دلیل  اصلی  غیرممکن  بودن  انجام  چنین  آزمایش هایی علاوه بر هزینه  بسیار زیاد  آن ،  نظم  ناپایدار تردد  در شبکه معابر  شهری  است ،  که  تغییرات  ناچیز  در  وضعیت  آن  موجب  تراکم  و  بی نظمی  می شود  و  در بسیاری موارد وضعیت  تردد در محل مورد نظر را تا ساعت ها دچار اختلال می سازد. از سوی دیگر بنا بر شرایط حاکم بر فرهنگ تردد، رفتار شهروندان شدیداً متأثر از این امر است که نظارتی بر اعمال خویش احساس کنند یا آن که فارغ از نظارت نهادهایی همچون پلیس راهنمایی و رانندگی رفتار آزادانه داشته باشند از آنجا که ترتیب آزمایش های واقعی بدون همکاری پلیس امکان پذیر نیست در نتیجه صرف برقراری شرایط آزمایشی منجر به ایجاد وضعیتی می شود که با وضعیت عادی تردد متفاوت است [١] با توجه به امکان نداشتن انجام آزمایش های واقعی در تحقیق حاضر، روش بهره گیری از سوابق اطلاعات گردآوری شده برای شناخت عوامل مؤثر در تصادفات موتورسیکلت به عنوان شیوه مناسب برای تحلیل تصادفات انتخاب شده است با توجه به بررسی های به عمل آمده پایگاه اطلاعاتی تصادفات راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی استان اصفهان و هچنین شهرداری کاشان به عنوان  منابع مناسب اطلاعاتی مرتبط شناسایی و اطلاعات آن گردآوری و پردازش شده است .

    در  همه  شهرها  و  استان های  کشور  اطلاعات  تصادف  بر  مبنای  فرم  کام -١١٣  و  فرم  کروکی تصادفات ثبت می شود که نمونه ای از این فرم در پیوست اول آورده شده است . سپس این اطلاعات وارد سیستم رایانه ای مرکز آمار راهنمایی و رانندگی استان می شود. از آنجا که این سیستم قابلیت استخراج تصادفات موتورسیکلت را به صورت جداگانه ندارد  لذا از اطلاعات کل تصادفات شهر کاشان استفاده شده است که این اطلاعات شامل تصادفات موتورسیکلت این شهر نیز می شود.

    طول دوره زمانی تصادف می تواند تأثیر قابل ملاحظه ای بر نتایج تخمین ایمنی داشته باشد بطوری که طول دوره زیاد موجب انحراف در تحلیل شده و طول دوره کم موجب کاهش تعداد مشاهدات و در نتیجه کاهش دقت آماری خواهد شد.

    در سال ١٩۶۴، می ١ تلاش نمود تا دوره زمانی بهینه را محاسبه نماید بر این اساس ، تصادفات ثبت شده ۴٣٣ تقاطع را در دوره زمانی ١٣ ساله انتخاب کرد، بعد از مقایسه میانگین فراوانی تصادف دوره های مختلف با دوره کامل ١٣ ساله دوره زمانی ٣ ساله بهینه ترین دوره انتخاب گردید[۵] .

    بنابراین در تحقیق حاضر ضمن ارائه مدل مربوط به پیش بینی شدت تصادفات شهر کاشان با استفاده از اطلاعات گردآوری شده ٣ ساله سال های ١٣٨۵-١٣٨٣ در مورد سوابق رخداد تصادفات در این شهر به کالیبره نمودن مدل ارائه شده با توجه به آمار شش ماهه نخست سال ١٣٨۶ پرداخته می شود.

    ١-٢-٣- هدف از انجام تحقیق :

    مدل سازی شدت تصادفات بر حسب پارامترهای موثر در آن  امکان پیش بینی وقوع یا عدم وقوع تصادفات نیازمند تجهیزات امداد رسانی را فراهم می کند. علاوه بر آن با استفاده از این مدل می توان به بررسی میزان تأثیر هر عامل در شدت بخشیدن به تصادفات پرداخت . آشکار است که چنین شناختی منتهی به امکان پذیر شدن تدوین برنامه های ایمن سازی تردد توسط مهندسین ترافیک خواهد شد و همچنین آنها می توانند درک بهتری از فاکتورهایی که تأثیر مثبت یا منفی در شدت تصادفات دارند داشته باشند.

    مهندسین همچنین می توانند  بدین وسیله مناطق پرخطر یا حادثه آفرین را مشخص نمایند  و یا می توانند از نتایج این مدل به عنوان پیش بینی صدمات تصادفات در خیابان هایی که مشخصات آنها از لحاظ جغرافیایی ، فیزیکی ، و فاکتورهای انسانی داده شده است استفاده نمایند.

    ١-٢-۴- مروری بر مطالعات گذشته :

    به  دلیل  نتایج و  فواید  قابل  توجه  مدل سازی  تصادفات ،  تاکنون  تلاش های  بسیاری  در  زمینه  ارایه مدلهای پیش بینی تصادفات صورت گرفته اند. ارزیابی و مدل  سازی تصادفات همواره یکی از پر جاذبه ترین  مسائل  در حمل  و نقل  بوده است که  هم  از نظر علمی و هم  از نظر عملی و  بازدهی مناسب مورد توجه ویژه قرار داشته است .

    بازدهی نتایج حاصل  از مطالعات مدل سازی تصادفات که  نشانگر زیان های اقتصادی و اجتماعی هنگفت است . جلوگیری از رخداد حتی یک تصادف را به یک امر مهم و مؤثر اقتصادی، اجتماعی تبدیل می کند و بنابراین نقش مطالعات مدل سازی تصادفات و نتایج آنها بسیار بارز است .

    از آنجا که تمامی عوامل شامل انسان ، راه و وسیله نقلیه به نوعی در تصادفات نقش دارند پیش بینی تعداد تصادفات و مشخصات آنها به دلیل تعدد عوامل مؤثر و تعامل پیچیده آنها کار ساده ای نیست این پیش بینی به ویژه در مورد معابر شهری که در آنها عوامل تأثیر گذار بیشتر از راههای برون شهری است از پیچیدگی بیشتری برخوردار است . به همین دلیل مدلهای ارایه شده در بخش ایمنی بیشتر  در  مورد  راههای  برون  شهری  ارایه  شده اند  و  در  کمتر  تحقیق  بین  المللی  به  تصادفات موتورسیکلت اشاره شده است [٠ ٢].

    اغلب مطالعات  گذشته  در  سایر  کشورها  که  در  مورد  موتورسیکلت بوده روی صدمات  ناشی  از تصادفات موتورسیکلت و معموًلا در اثر عدم استفاده از کلاه ایمنی و استفاده از مشروبات الکلی در رابطه با موتورسواران بوده است .

    به عنوان مثال :

     شانکار١ و منرینگ ٢ در تحقیق خود  متوجه  شدند  که  عدم  استفاده از کلاه ایمنی در برخورد  با موانع ثابت و مصرف مشروبات الکلی در هنگام موتورسواری احتمال جراحت یا فوت را افزایش می دهد  .  مطالعه  مشابهی  نشان  داد  که  استفاده  از  الکل ،  سرعت  بالا  و  سن  بالای  موتورسواران عوامل مؤثر در افزایش شدت تصادفات موتورسیکلت می باشند[٢۶] .

    هارت ٣ و  تام ٤ مطالعه ای  را  روی  تصادفات  موتورسیکلت  داشتند  که  نتایجی  مخالف  مطالعه  قبل داشت . در این مطالعه اغلب تصادفات مربوط به کسانی بود که گواهینامه نداشتند و به عبارتی جوان بودند، در حدود ۵٠% از کسانی که کشته شده بودند از مشروبات الکلی استفاده کرده بودند[٢۴]. 

     

     ABSTRACT

    The object of this study is to provide insight into significant factors that affect

    accident severity in Kashan (Isfahan Province) on 4711 cases using accident

    data extracted from the accident information sheets obtained from the driving

    police center and traffic studies carried out by the Kashan Municipality

    during years 2004-2006.the occurrence probability in each group of accident

    severities ( injury-fatal and damage-only groups) were assessed through

     probability binary logit model.

    Forward and enter methods were used and evaluated. Finally, the model

    constructed based on the forward method showing 0.745 goodness of fit was

     selected as the best method.

    The following independent variables were identified as the main factors

     increasing the probability of injury-fatal accidents:

    Accident whit pedestrian or bicycle, indeterminant situation of at-fault driver

    license, levels of service ( C and D) for pathways, accident of other vehicles

     with motorcycle, and accidents from back to side.

    Finally for examin model using the accident data of the first six months of

     year 2007 which showed a percentage correct of 72.

     The reliability of the model was assessed through SPSS statistical software

     Key Word: Severites accident, Variables, Motorcycle, logit 

  • فهرست و منابع پایان نامه مدل سازی شدت تصادفات موتورسیکلت در شهرهای متوسط با بافت قدیمی مطالعه موردی شهرکاشان

    فهرست:

    عنوان مطالب                                                                   شمارصفحه

     

    چکیده                                                                                      ١

    مقدمه                                                                                                            ١

    فصل اول : کلیات                                                                          ٣

    °  ١-١ مقدمه                                                                      ٤

    °  ١-٢- ادبیات تحقیق                                                             ٤

    °      ١-٢-١- تعریف مساله                                                        ٤

    ١-٢-٢- اطلاعات مورد استفاده در تحقیق                                        ٦

    °      ١-٢-٣- هدف از انجام تحقیق                                               ٧

    °      ١-٢-٤- مروری بر مطالعات گذشته                                         ٧

    ١-٢-٥- روش تحقیق                                                              ٩

    ١-٣- مروری بر فصلهای آینده                                                  ٩

    فصل دوم : مروری بر مطالعات گذشته                                                    ١٠

    ٢-١- مقدمه                                                                    ١١

    ٢-٢- بررسی مطالعات پیشین                                                  ١١

    فصل سوم : بررسی عوامل موثر در تصادفات                                              ١٩

    ٣-١- مقدمه                                                                       ٢٠

    °  ٣-٢- سهم عوامل سه گانه : انسان ،راه و وسیله نقلیه در تصادفات          ٢٠

    ٣-٢-١- نقش عامل انسانی در تصادفات                                      ٢٢

    ٣-٢-٢- نقش عامل راه و محیط در تصادفات                                ٢٤

    ٣-٢-٣- نقش وسیله نقلیه در تصادفات                                       ٢٩

    ٣-٣- علل بروز تصادفات بر اساس بعد زمانی                                     ٣٤

    ٣-٣-١- علل اولیه                                                             ٣٤

    ٣-٣-٢- علل واسط یا قبلی                                                   ٣٤

    ٣-٣-٣- علل مستقیم یا تامه تصادف                                         ٣٥

    فصل چهارم : مدلهای تحلیل تصادفات                                                   ٣٦

    ۴-١- مقدمه                                                                   ٣٧

    ۴-٢- مدلهای مربوط به تصادفات                                                 ٣٧

    ۴-٢-١- بررسی مدلهای بیان کننده تعداد تصادفات                         ٣٧

    ۴-٢-٢- بررسی مدلهای بیان کننده شدت تصادفات                        ٣٩

    ۴-٢-٣- مدلهای بیان کننده احتمال خطر تصادفات                        ٤٤

    ۴-٣- معیارهای ارزیابی مدل ها                                                   ٤٤

    ۴-٣-١- مدل رگرسیون خطی                                                ٤٤

    ۴-٣-٢- مدل های تصادفی                                                   ٤٧

    ۴-٣-٣ مدل لاجیت                                                           ٤٩

     

    فصل پنجم : مدل شدت تصادفات شهر کاشان                                        ٥٢

    ٥-١- مقدمه                                                                            ٥٣

    ٥-٢- گردآوری آمار و اطلاعات                                                        ٥٣

    ٥-٣- شرح متغییرها و روند مدل سازی                                               ٥٣

    ٥-٤- بررسی اولیه و آنالیز داده ها                                                     ٥٩

    ٥-٤-١- مقایسه فراوانی متغییرهای مستقل با تعداد کل تصادفات                   ٥٩

    ٥-٤-٢- آنالیز فراوانی متغییرها                                                       ٥٩

    ٥-٤-٣- آزمون همبستگی متغییرهای مستقل                                        ٥٩

    ٥-٥- بررسی آماری متغییرهای مجاز برای ورود به مرحله مدل سازی          ٦١

    ٥-٦ ساخت مدل لاجیت جهت تصادفات شهر کاشان                                 ٦٨

    ٥-٦-١- معیارهای ارزیابی روشهای ساخت مدل                                               ٦٩

    ٥-٦-٢- بررسی مدل بدست آمده با استفاده از روش داخل شدن                    ٦٩

    ٥-٦-٣- بررسی مدل بدست آمده با استفاده از روش پسرو                                 ٦٩

    ٥-٦-٤- بررسی مدل بدست آمده با استفاده از روش پیشرو                          ٧٠

    ٥-٦-٥- مقایسه مدل های بدست آمده از روش های مختلف                         ٧٠

    ٥-٦-٧- بررسی مدل نهایی                                                            ٧١

    ٥-٦-٨- محاسبه احتمال رخداد شدت های تصادفات                                ٧٢

    فصل ششم : نتیجه گیری و پیشنهادات                                               ٧٤

    ٦-١- مقدمه                                                                            ٧٥

    ٦-٢- نتیجه گیری

    ٦-٣- پیشنهادات

    پیوستها                                                                                78

    پیوست ١ : فرم کام ١١٣  پیوست ٢ : جداول فراوانی  پیوست ٣ : ماتریس همبستگی متغییرها  پیوست ٤: مدل شدت تصادفات شهر کاشان با استقاده روش FORWARD

    منابع و ماخذ                                                                          130

     

    منبع:

    ) احمدی نژاد، محمود، شاهی، جلیل ، شیخ اسلامی، عبدالرضا،"مدل سازی شدت تصادفات موتورسیکلت در شهر تهران " پژوهشنامه حمل و نقل ، شماره ١، ١٣٨۵، صفحات ١٣-٢۵

     

    ٢) ادریسی ،علی،"مدلسازی فاکتورهای موثر در شدت و تواتر تصادفات کامیونها در جاده های دو خطه برون شهری با استفاده از مدل لاجیت و شبکه عصبی"،پایان نامه کارشناسی ارشد راه و ترابری،تهران ،دانشگاه صنعتی شریف ،١٣٨٠

     

    ٣) آیتی، اسماعیل ،"تصادفات جاده ای در ایران "،دانشگاه فردوسی مشهد١٣٧١

     

    ۴) خبر گزاری مهر،"ترافیک پایتخت در لابلای قوانین رانندگی گره می خورد؛گزارش مهر از تشدید ترافیک در کلانشهر تهران "،اردیبهشت ١٣٨۵

     

    ٥)"رانندگان اتومبیل در برابر عوامل جوی"،صنعت حمل و نقل ،شماره ۴۶،صفحات ۴٩-۵٠،

     ١٣٧۴

     

    ۶) "راهنمای ایمنی راه (مجمع جهانی راه -پیارک)"، دفتر مطالعات فناوری و ایمنی،معاونت آموزش   تحقیقات و فناوری، وزارت راه و ترابری،صفحه ١۴٧

     

    ٧) رضایی مقدم ،فرزاد،"بررسی عوامل موثر در تصادفات شهری"،پایان نامه کارشناسی ارشد،برنامه ریزی حمل و نقل ،دانشگاه علم وصنعت ایران ،١٣٨۴

     

    ٨) زیاری،حسن ،"استاندارد نمودن اثر عوامل پنهان در تصادفات وسایط نقلیه "،نخستین سمینار مهندسی ترافیک ، ایران ،١٣٧۴

     

    ٩) ستایش ولی پور،جعفر و شریعت مهیمنی،افشین ،"بررسی آمار تلفات موتورسیکلت در ایران "، هفتمین کنفرانس مهندسی حمل و نقل ایران ،١٣٨۵

     

    ١٠) شیخ الاسلامی،عبدالرضا،"بررسی وضعیت ایمنی و مدل سازی تصادفات موتورسیکلت در شهرها مطالعه موردی: تهران "پایان نامه دکتری،برنامه ریزی حمل و نقل ، دانشگاه علم و صنعت ایران ،١٣٨۴

     

    ١١) شیخ الاسلامی،عبدالرضا و ارکانی،احسان ،"نقش محیط راه در ایمنی موتورسیکلت "،هفتمین کنفرانس مهندسی حمل و نقل ایران ،١٣٨۵

    ١٢) صفارزاده ،محمود،"مدل تحلیل تصادفات جاده ای بر اساس ضوابط طرح هندسی و شرایط محیطی جاده "پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه تربیت مدرس ،١٣٧٧

     

    ١٣) طلوعی,رضا,"بررسی تاثیر شرایط روسازی و مشخصات هندسی راه بر تصادفات ترافیکی ",پایان نامه کارشناسی ارشد،راه و ترابری، دانشگاه صنعتی شریف ،١٣٨۵

     

    ١۴) فلاحی،حامد،"مطالعه مدلهای ارزیابی سیستمهای حمل و نفل همگانی"،سمینار کارشناسی ارشد برنامه ریزی حمل و نقل ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب "١٣٨۵

     

    ١۵) کلهری،محمد حسین ،"تحلیل عوامل موثر بر تصادفات عابرین پیاده در جاده های بین شهری"،پایان نامه کارشناسی ارشد برنامه ریزی حمل و نفل ،تهران ،دانشگاه علم و صنعت ایران ،

     ١٣٨١

     

    ١۶) مهندسین مشاور طرح راه های طلایی " مطالعات ساماندهی حمل و نقل و ترافیک کاشان "معاونت عمران ،شهرداری کاشان ،١٣٨۴

     

    ١٧)نصیری,رسول ,"آموزش گام به گام Spss13 ",مرکز فرهنگی نشر گستر, ١٣٨۴

     

    ١٨)"نکاتی جهت افزایش ایمنی تردد موتور سواران "،تازه های ترافیک ،شماره ١٩،صفحات ٧١-

    ٧٣ ،١٣٨١

     

    ١٩) نوشیروان ،فرید،"ایمنی در حمل و نقل و مطالعات تصادفات و برخوردهای ترافیکی"،نخستین سمینار مهندسی ترافیک ، ایران ،١٣٧۴

     20) Chimba, D., Chang And Li.j “Statistical Evaluation Of Motorcycle Crash

    Injury Severities By Using Multinominal Models”, The 84th Annual Meeting

     Of Transportation Research Board, November 2005

     

    21)Garber, N. J., And L.Wu. “Stochastic Models Relating Crash Probabilities

    With Geometric And Corresponding Traffic Characteristic Data”,Nominal

    ITS Implementation Research Center,Research Report No.UVACTS-15-5-

     54,2001

     

    22)Gribe, P. “Accident Prediction Models For Urban Roads”,Accident

     Analysis & Prediction, Volume 35, Issue 2, P. 273-285,2003

     

    23)”Human Factors In The Management Of Major Accident Hazards”

     factor”,2005URL:”http:..www.hes.gov.uk.humanWebsite,

     

    24)Hurt, H. H., ouellet, J. V. and Thom, D.R.”Motorcycle Accident Cause

    Factors and Identification of Countermeasures”, Technical Report, Traffic

    Safety Center, University of Southern California, Los Angeles, California

     90007, Final Report No. DOT HS-5-01160,Vol. 1, 1981

     25)Jason, C.Yu,”Transportation Engineerng” North Holland, 1982

     

    26)Jason, M. H., Shankar,V. And Gudmudur F.Ulfarsson ”The Crash

    Severity Impacts Of Fixed Road Side Objects”,Jurnal Of Safety Research,

     No.36,PP.139-147,2005

     

    27)Kae Young, R., Liesman, J. ”Estimating The Relationship Between

    Measured Wind Speed And Overturning Truck Crashes Using a Binary Logit

     Mode”, Accident Analysis & Prediction,Volume 39,Issue 3,PP. 574-580,2007

     

    28)Khorshdi, A., Niemeier, D., Shankar, V., Mannering, F. ”Differences In

    Rural Urban Driver-Injury Severities In Involving Large-Trucks.An

    Exploratory Analysis”, Accident Analysis & Prediction,Volume 37,Issue

     5,PP. 910-921,2005

     

    29)Ki Kim, J., Kim, S., Ulfarsson, G. F., Porrello, L.A. ”Bicycle Injury

    Severities In Bicycle-Motor Vehicle Accidents”, Accident Analysis &

     Prediction, Volume 39,Issue 2,PP. 238-251,2007

     

    30)Kweon, Y.J. And Kochelman K.M. ”The Safety Effects Of Speed Limit

    Changes : Use Of Panel Models, Including Speed Use, And Design

    Variables” The 84th Annual Meeting Of Transportation Research Board,

     Washington D.C.,2005

     

    31)Mouskos, K. C.,Sun, W.,and Qu. T. Impact of access Driveways on

    Accident Rates At Multilane Highways. National Center for Transportation

     and Industrial Productivity, New Jersey Instuite of Technology. 1999

     

    32)Oh, J., Washington, S. And D.Nam ”Accident Prediction Model For

    Railway-Highway Interface”, The 84th Annual Meeting Of Transportation

     Research Board, Washington D.C.,2005

     

    33)Quddas, M. A., Noland, R. B., Chin, H.,C. “An Analysis Of Motorcycle

    Injury And Vehicle Damage Severity Orderd Probit Models”, Jurnal Of

     Safety Research, Vol. 33, 2002, PP. 445-462,

     

    34)Saccomanno, F. F., Nassar S. A., Shortreed J. H. “Reliability Of Statistical

    Road Accident Injury Severity Models”, Transportation Research Record,

     Issue 1542, 1996, PP. 14-23,

     

    35)Savolainen, P., Manneting, F. “Probabilistic Models OfMotorcyclists’

    Injury Severities In Single-And Multi-Vehicle Crashes”, Accident Analysis &

     Prevenyion, Vol. 39, 2007, PP. 995-963

     

    36)Shankar,V. and Mannering, F. “An Exploratory Moltinomial Logit

    Analysis of Single Vehicle Motorcycle Accident Severity” Journal of safety,

     Vol 27, 1996, pp. 183-19

    37) Washington. S. P.,Karlaftis, M. G., and Mannering, F. L.”Statistical and

    Economic Methods For Transportation Data Analysis”, Chpman &

     Hall.CRC, 2002

     

    URL:http..WWW.Who.int.Violence-38)”World Health Organization” Website,

     Injury-Prevention.Road-Traffic,2004

    39)Yan Chang, L., Mannering, F. ”Analysis Of Injury Severity And Vehicle

    Occupancy In Truck-And Non Truck-Involved Accidents”, Accident Analysis

     & Prevenyion, Vol. 31, 1999 , PP. 579-592

     

    40)Yan, X., Radwan, E., Abdel-Aty, M. ”Characteristics Of Rear-End

    Accident At Signalized Intersection Using Multiple Logestic Regression

     Model”, Accident Analysis & Prevenyion, Vol. 37, 2005 , PP. 938-995

     

    41)Zegeer, C.V., Et Al. ”Safety Eff Of Marked Versus Unmarked Crosswalk

    At Uncontrolled Locations: Final Report And Recommended Guidelines”,

    Report FHWA-HRT-04-100, Federal Highway Admission, Washington

     D.C.,2005

    سایت های اطلاع رسانی :

     42)http:..Kashankhabar.blogfa.com.post-347 aspx

     

     43)http:..gallery1.Persiangig.ir.motor-cycle1.htm

     

     44)http:..WWW.afarineshdaily.ir.Article.asp

     

     45)http:..WWW.Carna.ir

     

     46)http:..WWW.qudsdaily.com.archive.1385.htm.4.1385-04-06.Page 6.html

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت