پایان نامه حفاری غیر مجاز

تعداد صفحات: 133 فرمت فایل: word کد فایل: 10001674
سال: 1387 مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: پایان نامه حقوق
قیمت قدیم:۱۹,۹۰۰ تومان
قیمت: ۱۷,۸۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه حفاری غیر مجاز

    مقدمه:

    مقصود از میراث فرهنگی، تاریخی که بازگو کننده ی پیام معنوی گذشتگان و نشانگر خط سیر و حرکت انسان در طول تاریخ و گویای پیشرفت سبک، مصداق و اسوه های تاریخی و فرهنگی در میان هر قوم و ملتی می باشد و شاهد زنده و گویای سنن باستانی در عصر حاضر و آثاری است که متبلور کننده ی فرهنگ و نظام ارزشی و اعتقادات یک جامعه در طول تاریخ می باشد.

    لذا به واسطه ی قرارداشتن آثار تاریخی و فرهنگی و در معرض خطرات و زیانهای گوناگون مانند عوامل طبیعی از قبیل زلزله سیل آتش سوزی و باران و عوامل غیر طبیعی که به دست انسان صورت می گیرد مانند حفاری غیر مجاز تخریب سرقت میراث فرهنگی و جنگ لزوم وجود قوانین جامع مانع و موثر در جهت حراست از مواریث فرهنگی امری مهم است و همچنین لزوم بالا بردن آگاهی جامعه نسبت به ارزش میراث فرهنگی و کوشش در جهت حفظ آن کاملا ضروری به نظر می رسد. شناخت واقعی آثار تاریخی و فرهنگی می طلبد تا حمایت و حفاظت ویژه‌ای در این خصوص از سوی مراجع قانون گذاری به منظور جلوگیری از جرایم علیه آثار تاریخی- فرهنگی به عمل آید.

    از بعد اقتصادی نیز ارزش و اهمیت آثار تاریخی و فرهنگی برای هیچ کس پوشیده نیست و می تواند منبع درآمد بسیار خوبی به وسیله ی جذب توریست برای کشور صاحب آثار تاریخی و فرهنگی باشد.

     

    فصل اول: کلیات

    بدون تردید میراث فرهنگی و اشیاء عتقیقه به عنوان شاهکارهای تاریخی ملل و بازگو کننده پیام معنوی گذشتگان بوده و در زنگی امروزی شاهد زنده و گویایی از سنن باستانی و نشانگر حرکت انسان در طول تاریخ می باشد و با شناسایی آن زمینه شناخت هویت و خط حرکت فرهنگی او میسر می گردد و از این طریق زمینه های عبرت برای انسان فراهم می گردد.

    همگام با پیشرفت علم تکنولوژی و تبادل اطلاعات، قاچاقچیان حرفه ای اشیاء عتیقه نیز در قالب باندهای بزرگ و سازمان یافته برای خارج نمودن اشیاء عتیقه از کشور به روشهای جدیدتر و مطمئن تر مجهز می گردند و روز به روز گسترده تر می شوند و این در حالی است که مجریان قانون باید برای تعقیب و مجازات مجرمان به قوانین استناد نمایند که یا مربوط به سالیان بسیار دور بوده و یا قوانین جدیدی که نه تنها مجازات با نوع جرم متناسب نبوده بلکه دارای ابهامات و کاستی های فراوانی هستند.

     

     

    1-1 طرح مساله:

    جرم حفاری غیرمجاز و قاچاق اشیاء عتیقه از جرایم مربوط به آثار تاریخی مذهبی باستانی و ملی می باشد که در کنار سایر جرایم علیه آثار باستانی و میراث فرهنگی به صورت سرقت تخریب و قاچاق آنها از اهمیت زیادی برخوردار می باشد.

    برابر آخرین بررسی های علمی باستان شناسی از 6 هزار سال قبل در کناره ی هلیل رود تمدنی درخشان که بر تمدنهای کهن بین النهرین تاثیر گذار بوده شکل گرفته است. وجود مصنوعات سنگی و فلزی بازمانده از آن دوران بیانگر فرهنگ و تمدنی بوده که می توانسته افتخار عظیمی را برای تاریخ و گذشته ی سرزمین کهنسال ایران به ارمغان آورد وبه عنوان بزرگترین رویداد باستان شناسی قرن در تاریخ ثبت و جاودانه شود.

    ایران به عنوان یکی از کشورهای باستانی و ماندگار از گذشته های دور و صاحب فرهنگ و تمدن غنی و کهن با دریایی از عناصر و اشیای فرهنگی که هریک مبین بخشی از تاریخ و تمدن این ملت است بر سطح زمین و زیر خاک ارزش خاص خود را دارد.

    امروزه به رغم وجود قوانین نسبتا محکم برای برخورد با غارتگران مواریث فرهنگی تاریخی متاسفانه گروه های سازمان یافته ی بین المللی همراه با مجرمین داخلی پیوسته مشغول سرقت و قاچاق اشیاء تاریخی و فرهنگی این ملت در سراسر ایران خصوصا منطقه ی باستانی جیرفت می باشند.

    1-2 هدف و انگیزه ی پژوهش:

    واقعه ی غم انگیز جیرفت که همه ی صاحبان خرد و اندیشمندان داخلی و خارجی را نالان و مضطرب ساخت و خبر غارت آثار فرهنگی تاریخی منطقه ی جیرفت به منزله ی یک زمین لرزه ی بزرگ برای باستان شناسان بوده است و همچنین اهمیت و ارزش میراث فرهنگی و لزوم توجه به جرایم و خطراتی که گنجینه های باستانی را مورد تهدید قرار می دهند و به تمامیت فیزیکی و معنوی آثار خسارات جبران ناپذیری وارد می نماید نگارنده رابر آن داشت که موضوع مذکور را انتخاب نماید.

    علاوه بر آن به دلیل مسامحه کاری سیستم حفاظتی کشور ما در خصوص پاسداری از میراث فرهنگی تاریخی و عدم درک صحیح از ارزش و اعتبار میراث فرهنگی همه روزه خسارات غیر قابل جبرانی به مواریث ارزنده وارد می سازد. لذا در این رساله تلاش نمودم جهت حفاظت از میراث فرهنگی و پیشگیری از جرایم علیه آن و جلوگیری از تکرار چنین واقعه ای که در منطقه ی باستانی جیرفت در سطح گسترده ای صورت گرفته است راهکارهای موثری را در این راستا ارائه نمایم.

    1-3 اهمیت موضوع

    ایران با داشتن تمدنی کهن و دارای مکان های تاریخی- فرهنگی از طریق این گنجینه های گرانبها که در سراسر این سرزمین وجود دارد و محافظت از آن و اتخاذ سیاست های حمایتی موثر کاملا ضروری بوده و از منابع با اهمیت در پیشرفت و توسعه ی کشور می باشد.

    صنعت توریسم یکی از بزرگترین و اساسی ترین منابع تحصیل درآمد در ممالک دنیا می باشد اما متاسفانه به واسطه عدم محافظت و عدم اتخاذ سیاست های حمایتی موثر وضعیت میراث فرهنگی کشور در معرض صدماتی واقع شده که امروزه ما شاهد واقعه ای مانند واقعه ی جیرفت و غارت میراث فرهنگی- تاریخی از این منطقه می باشیم و هزاران قطعه از اشیاء این تمدن کهن در چند سال اخیر بوسیله ی قاچاقچیان داخلی و بین المللی از طریق قاچاق به خارج از کشور منتقل گردیده است و این امر خسارت مادی و معنوی بزرگی را به تاریخ و فرهنگ کشور ما وارد ساخته است.

    1-4 سوالات پژوهش:

    در این پژوهش کوشش خواهد شد تا به سوالات زیر پاسخ داده شود:

    الف) برخوردهای قانونی در برابر سرقت تخریب حفاری های غیر مجاز قاچاق و صدور اشیاء عتیقه فرهنگی و باستانی ایران چگونه صورت می گیرد؟

    ب) آیا در اسناد بین المللی قوانین و ضمانت اجراهایی در جهت حمایت از میراث فرهنگی تاریخی وجود  دارد؟

    ج) آیا می توان با بهره گیری از مواد کنوانسیون های خارجی و مقایسه ی آنها با قوانین ایران به راهکارهای سودمندی در راستای حفظ و صیانت از میراث باستانی و نیز جلوگیری از وقوع جرم علیه این مواریث کهن دست یافت؟

     

     

     

    1-5- فرضیات پژوهش:

    الف) به نظر می رسد که مواد 558 تا 569 ق.م. انواع مجازاتها و تدابیر قانونی در خصوص جرایمی چون سرقت تخریب حفاری غیر مجاز قاچاق و صدور اشیاء باستانی و امکنه تاریخی از بیان و تشریح نموده است.

    ب) با بررسی کنوانسیون های اروپایی و مفاد موافقت نامه های بین المللی به نظر می رسد که به کرارا قوانین حفاظتی و حمایتی در خصوص حفاظت از میراث فرهنگی و تاریخی مطرح و مورد بازبینی قرار گرفته اند.

    ج) به نظر می رسد که بتوان با مقایسه ی امکانات حفاظتی کشورهای تاریخی مشهور در سطح دنیا با کشور خودمان و اعمال سیاست های پاسدارنده ی امنیتی در مورد میراث باستانی زمینه ی ایجاد راهکارهای مناسب جهت حفظ آثار فرهنگی تاریخی و نیز جلوگیری از ارتکاب جرایم گوناگون علیه آثار باستانی را در ایران فراهم نمود.

    1-6- محدودیتها و مشکلات پژوهش:

    با توجه به اینکه تحقیقات در خصوص میراث فرهنگی تنها در محدوده ی قوانین و مقررات داخلی و تحقیقات باستان شناسانه محققین کشور موجود می باشد و هیچ کنوانسیون یا معاهده ی ترجمه شده و قابل دسترسی برای عموم جامعه وجود ندارد و نگارنده در نگارش و تنظیم این پایان نامه با فقر و کمبود منابع مواجه گردید و با مراجعه به چندین کتابخانه و پژوهشکده های عمومی و تخصصی در کرمان و تهران منابع جدیدی را که مربوط به دهه ی اخیر باشند در اختیار نداشتند لذا با مراجعه به مرکز کرمان شناسی و آرشیو روزنامه های محلی در کرمان و همچنین مراجعه به سازمان میراث فرهنگی در تهران و کرمان و با استفاده از نظرات و راهنماییهای چند تن از کارشناسان محترم سازمان مذکور تا حدودی مشکلات محدودیت منابع مرتفع گردید.

    دور بودن منطقه ی باستانی جیرفت با تهران که حدود 1300 کیلومتر مسافت دارد مشکل دیگری بود که با آن مواجه بودم و ضرورت داشت که در طول زمان پژوهش چندین دفعه به منطقه ی باستانی جیرفت مراجعه و از مناطق تحت حفاظت سازمان میراث فرهنگی بازدید و از اطلاعات و نظریه کارشناسان شاغل در آن منطقه و همچنین نظرات مردم بومی آن بهره بگیرم.

    با توجه به اینکه از اکتشافات جیرفت و واقعه ی غارت اموال تاریخی و فرهنگی در آن منطقه زمان زیادی نگذشته است(حدود 4سال) و تاکنون هیچ گونه تحقیق و مطالعه ی قابل توجهی در این خصوص صورت نگرفته است و برای اهمیت موضوع از دیدگاه باستان شناسی و حقوقی اعم از داخلی و بین المللی ضرورت سیاست گذاری صحیح در خصوص سازماندهی اطلاعات لازم حقوقی در جهت حفظ و صیانت از میراث فرهنگی تاریخی مذهبی و به کارگیری امکانات لازم در جهت ارائه اطلاعات صحیح فراهم گردد و در غیر این صورت در عرصه ی پاسداری از میراث فرهنگی گام مثبت و مفیدی برداشته نخواهد شد.

    1-7- روش پژوهش :

    در تحریر این پایان نامه، از مطلعات کتابخانه ای در حیطه اسناد بین المللی  و کتب لاتین موجود در  کتابخانه و نیز سایت های اینترنتی با بهره گیری از کامپیوتر استفاده شده است.البته مجلات و روزنامه هایی که تا کنون مقالاتی پیرامون میراث فرهنگی و جنبه های حفاظتی را از این مواریث ارائه نموده اند نیز قابل ذکر است. بعلاوه در خصوص وضعیت حقوقی میراث فرهنگی در خارج ایران با چند تن از صاحب نظران و افرادی که به شرایط میراث فرهنگی، تاریخی در خارج از کشور واقف اند مشاوره و گفتگو صورت گرفته؛ همچنین از چند پایان نامه در خصوص مواریث باستانی کمک گرفته شده است.

    1-8-ساماندهی پروهش:

    مباحث این پایان نامه در هشت فصل ارائه می گردد. در فصل اول کلیات، فصل دوم موقعیت جغرافیایی و تاریخی جیرفت وسابقه تاریخی حفاری  غیر مجاز و قاچاق اشیاء تاریخی ، فرهنگی، فصل سوم  مفاهیم، فصل چهارم سیاست جنایی ایران درقبال حفاری غیر مجاز، قاچاق، فصل پنجم وضعیت آن در منطقه جیرفت، ششم انواع جرایم ارتکابی، فصل هفتم شیوه برخورد مراجع قضایی وانتظامی با پدیده موصوف ودر فصل هشتم بررسی وضعیت جرایم علیه آثار تاریخی فرهنگی از دیدگاه علم، آمار مورد بررسی قرار می گیرد.

     

    فصل دوم: موقعیت جغرافیایی و تاریخی جیرفت و سابقه تاریخی بحث

    در این فصل ابتدا به بررسی موقعیت جغرافیایی شهر جیرفت وپرداخته و سپس موقعیت تاریخی این منطقه به همراه تصاویر مربوطه مورد مطالعه قرار می گیرد.

    2-1-موقعیت جغرافیایی

    جیرفت سرزمین وسیعی است در جنوب شرقی ایران واستان کرمان که در عرض جغرافیایی 41و 28 درجه شمالی و طول 44و 57 درجه شرقی قرار دارد.

    از طرف مشرق به استان سیستان و بلوچستان، از غرب به بافت و سیرجان ، از شمال و شمال شرقی به کوه های بارز و ساردوئیه وشهرستان بم و از سمت جنوب به کهنوج و استان هرمزگان محدود می شود وبا مرکز استان کرمان ، 250 کیلومتر فاصله دارد.متوسط بارندگی در سال 40میلیمیتر ودارای 4 بخش و 4 شهر، 22 دهستان، 148 روستا ، 196 روستای محروم و، 40000 نفر عشایر می باشد.

    جیرفت از دو کلمه «جیر» یعنی پست و پائین و «افت » یعنی افتاده تشکیل شده است.[1] به طور کلی جیرفت به معنای جلگه پست آبرفتی می باشد؛در طول میلیونها سال ، آبهایی که از کوه های ساردوئیه، بافت و جبال بارز سرازیر شده،  جلگه ای وسیع و حاصلخیز را تشکیل داده اند که مساحت آن هیجده هزار کیلومتر مربع می باشد.

    البته در میان عامه، افسانه ای وجود دارد که برطبق آن می گویند: جیرفت در گذشته دور ، جی(GY) نامیده می شد و سدی بر روی رودخانه هلیل قرار داشت که بر اثر شکستن، جیرفت ویران گردیده و فقط یکنفر توانست نجات یابد و خود را به کوه های بارز برساند؛ در آنجا کسی از او پرسیده که چه خبر داری؟ در پاسخ گفت: جی(GY) رفت یعنی جی نابود شد و از آن زمان، جیرفت به این نام معروف شده است بعید به نظر می رسد.[2]

    بر طبق آثار موجود در کنار رودخانه هلیل رود، چنین به نظر می رسد، این رود که تنها رودخانه دائمی جنوب شرقی ایران به طول 200 کیلومتر می باشد، مناسب ترین مناطق را برای زندگی واسکان مردم در ادوار مختلف فراهم ساخته است.

    ارتفاع منطقه از سطح دریا 600 متر بوده وشهر جیرفت به کوههای شمال آنا با ارتفاع 4400 متر محدود می شود که این کوه ها سرچشمه هلیل رود وتأمین کننده آب آن می باشند؛ هلیل رود به9 دریاچه شور جازموریان می ریزد.برای آبیاری بخشی از باغ ها و مزارع در جیرفت از چاه های خود جوش «آرتیزین» استفاده می شود.

    جیرفت، این سرزمین دیر پای کهن به علت وجود درختان سربه فلک  کشیده (اکالیپتوس، نارنج، مرکبات و خرما در حاشیه خیابانها ومیادین شهر با مجموع خصوصیات ییلاقی وقشلاقی و انواع محصولات گرمسیری وسردسیری در محدوده شهرستان به «هند کوچک» معروف شده است.

  • فهرست و منابع پایان نامه حفاری غیر مجاز

    فهرست:

    مقدمه............................................................................................................

    فصل اول : کلیات.........................................................................................

    1-1 طرح مساله ..........................................................................................

    1-2 هدف و انگیزه ی پژوهش ...................................................................

    1-3 اهمیت موضوع ....................................................................................

    1-4 سوالات پژوهش ..................................................................................

    1-5- فرضیات پژوهش ..............................................................................

    1-6- محدودیتها و مشکلات پژوهش .........................................................

    1-7- روش پژوهش  .................................................................................

    1-8-ساماندهی پروهش .............................................................................

    فصل دوم : موقعیت جغرافیایی و تاریخی جیرفت و سابقه تاریخی بحث        

    2-1-موقعیت جغرافیایی .............................................................................

    2-2 موقعیت تاریخی ...................................................................................

    2-3-سابقه تاریخی بحث.............................................................................

    2-3-1-سابقه تاریخی حفاری غیر مجاز ...................................................

    2-3-2-سابقه تاریخی قاچاق اشیاء تاریخی و فرهنگی ..............................

    فصل سوم : مفاهیم ....................................................................................

    3-1- اموال فرهنگی ...................................................................................

    فصل چهارم : سیاست جنایی ایران در قبال حفاری غیر مجاز، قاچاق و وضعیت آن در جیرفت ..........................................................................................................................

    4-1-سیاست جنایی ایران............................................................................

    4-2-جرم انگاری........................................................................................

    4-3-پاسخ های کیفری و غیر کیفری .........................................................

    4-3-1- پاسخ های کیفری در قبال حفاری غیر مجاز و قاچاق اموال تاریخی-فرهنگی  

    4-3-2- پاسخ غیر کیفری در قبال حفاری غیر مجاز و قاچاق اموال تاریخی-فرهنگی   

    فصل پنجم :  وضعیت در جیرفت...............................................................

    5-1-حادثه جیرفت تلخ ترین حادثه برای میراث فرهنگی کشور.................

    فصل ششم : انواع جرایم ارتکابی..............................................................

    6-1-جرم حفاری غیر مجاز........................................................................

    6-2-جرم قاچاق اشیاء تاریخی و فرهنگی...................................................

    6-3-مشارکت و معاونت در جرایم حفاری غیر مجاز و قاچاق اموال تاریخی، فرهنگی  

    فصل هفتم : شیوه برخورد مراجع انتظامی و فضایی..............................

    7-1-شیوه برخورد مراجع انتظامی ...........................................................

    7-2 شیوه برخورد مراجع قضایی...............................................................

    فصل هشتم  بررسی وضعیت جرایم علیه آثار تاریخی، فرهنگی از دیدگاه علم آمار 

    8-1 یافته ها ونتایج......................................................................................

    نتیجه گیری .................................................................................................

    فهرست منابع و مأخذ .................................................................................

    .

    منبع:

    الف) کتب

    1-آخوندی، محمود؛ آئین دادرسی کیفری، ج 1 و 2، چاپ هشتم، تهران ناشر: سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سال 1376.

    2-پیمانی ضیاء الدین؛ بررسی تاریخی و تطبیقی قاعده تعدد جرم، چاپ اول، قم ، نشر: معاونت پژوهشی مجتمع آموزش عالی قم، 1374.

    3-دایفوکو، هیروشی؛ اموال فرهنگی چیست؟ ترجمه: مهرداد وحدتی، وزارت ارشاد اداره کل موزه ها، گروه پژوهش، خرداد 1365.

    4-زراعت، عباس؛ شرح قانون مجازات اسلامی، بخش تعزیرات، ج 1، چاپ دوم، کاشان، نشر فیض،پاییز 1377.

    5-ژرف ری درر؛ روشهای جدید مرمت و نگهداری اموال فرهنگی ، ترجمه: ابوالفضل سمنانی و حمید فرهمند بروجنی،  دانشگاه هنر ، سال 1376.   

    6-سلیمی، صادق؛ جنایات سازمان یافته فراملی،انتشارات تهران صدا، تهران ، 1382.

    7-شامبیاتی، هوشنگ؛ حقوق جزای اختصاصی *(جرایم علیه اموال و مالکیت) جلد 2، چاپ اول، تهران ، ناشر: ویستار، سال 1375.

    8-ولیدی، محمد صالح؛ حقوق جزای اختصاصی، تفصیل قواعد تخریب اموال واتلاف اسناد، انتشارات داد، 1376.

    9-صمدی رندی، یونس؛ مجموعه قوانین، مقررات ، آئین نامه ها، بخشنامه هاو معاهدات میراث فرهنگی کشور ،چاپ سوم، تهران، ناشر: سازمان میراث فرهنگی کشور، 1376.

    10-کمال، سوارنا؛ مستند سازی آثار هنری، ترجمه: مهرداد وحدتی، شهریور 1363.

    11-کورمانس، پاول؛ تشکیل سازمان ملی حفاظت اموال فرهنگی، ترجمه: مهرداد وحدتی:ناشر:وزارت ارشاد اداره کل موزه ها ، تیر ماه 1365.

    ب) فرهنگنامه

    1-کشاورز، بهمن؛ فرهنگ حقوقی انگلیسی به فارسی، تهران ، انتشارات مجد ، 1370.

    2-جعفری لنگرودی، محمد جعفر؛ ترمینولوژی حقوق، چاپ نهم ، تهران، انتشارات گنج دانش، 1377.

    3-معین، محمد؛ فرهنگ فارسی، جلد 6 ، انتشارات امیر کبیر، تهران، 1363.

    ج) جزوات و مقالات

    1-پازوکی، ناصر؛ میراث فرهنگی، مجله میراث فرهنگی، ش 17، تابستان 1376.

    2-توحیدی، قائق؛ انگیزه های تخریب و غارت اموال فرهنگی، مجله میراث فرهنگی، ش 9-8 ، بهار و تابستان 1372.

    3-خلیلیان، علی محمد؛ اموال فرهنگی در گسترده تاریخ معاصر ایران، مجله میراث فرهنگی ، ش 16، زمستان 1376.

    4-مجله میراث فرهنگی، شماره های 6و7و 9و 15، انتشارات سازمان میراث فرهنگی کشور، سالهای 71، 72 و 75.

    5- روزنامه سبزه واران؛ حادثه جیرفت از کجا آغاز شد، شماره 178 ، کرمان ، چهارشنبه 18 اردیبهشت 1381 ، صص 4و 5.

     

    6-conventions and recommendations of unesco coneening the protection of the cultural heritage.

    7- properties included in the world heritage list, unesco publication, 1992.

    د) پایان نامه ها

    1-عبدالله کرمی، هاشم ؛بزه قاچاق اشیاء عتیقه در قوانین ایران، پایان نامه کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم شناسی دانشگاه تهران ، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، 75-1374.

    2-کامیار ، غلامرضا؛ حمایت کیفری از آثار مذهبی و تاریخی، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتی، ناشر: معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی دانشگاه شهید بهشتی ،ناشر: معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی دانشگاه بهشتی 1371.

    3-کیهانلو، فاطمه؛ رژیم حقوقی اشیایی باستانی و فرهنگی غرق شده ونحوه استرداد آنها، دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، 1378.

     

    ه) قوانین

    1-برهانی، زین العابدین ، قانون آئین دادرسی کیفری، انتشارات حقوق اسلامی ، تهران ، 1380.

    2-دستورا لمعل کارشناسی کارشناسان اموال فرهنگی، اداره کل میراث فرهنگی کشور، 1376.

    3-مجموعه قوانین، مقررات، آئین نامه ها، بخشنامه ها و معاهدات میراث فرهنگی کشور، دفتر امور حقوقی وبین المللی سازمان میراث فرهنگی کشور، چاپ سوم، تهران، 1376.

    4-کمالان ، سید مهدی، قانون مجازات اسلامی ، انتشارات بهنامی،تهران، 1384.

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت