تحقیق مقاله توریسم

تعداد صفحات: 99 فرمت فایل: word کد فایل: 3140
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: تحقیق مقاله گردشگری و توریسم
قیمت قدیم:۱۲,۹۰۰ تومان
قیمت: ۹,۹۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله توریسم

    فصل اول

    کلیات تحقیق

    1-1 بیان مسئله

    امروزه صنعت توریسم در جهان به قدری توسعه پیدا کرده است که اقتصاددانان آن را صادرات نامرئی نامیده اند. صنعت توریسم توانسته است با گسترش در شاخه های خود جایگاه اول را از نظر در آمد زایی برای کشورهای توسعه یافته داشته باشد و کشورهای در حال توسعه نیز در حال تلاشند که بتوانند از این صنعت کم هزینه و پر در آمد برای بهبود اوضاع اقتصادی خود کمک بگیرند. یکی از شاخه های لذت بخش، مهیج و پر طرفدار توریسم، اکوتوریسم است. اکوتوریسم با داشتن پشتوانه عظیمی از منابع طبیعی می تواند جایگاه ارزشمندی در صنعت توریسم داشته باشد.

    اکوتوریسم با تاکید بر توسعه پایدار و حفظ محیط های طبیعی در صدد است جایگاه مناسب خود در این صنعت را بیابد. کشور ما که کشوری چهار فصل است با داشتن امکانات طبیعی فراوان از جنگل گرفته تا دریا و ساحل آن و کوهستان و مناطق دارای امکان اسکی تا مناطق کویری و بیابان، اقلیم های متفاوتی را پیش روی توریست ها قرار می دهد تا با توجه به علاقه و تمایل خود از هر یک از این امکانات استفاده کرده و بهره ببرند.

    بعضی از مناطق طبیعی کشور ما در جهان منحصر به فرد بوده یا به تعداد معدودی موجود می باشد که این امر ارزش آن ها را دو چندان می کند مانند جنگل های حرّا در جنوب ایران.

    یکی از مناطق مورد توجه در ایران، کویرهای ایران است که علاقمندان خود را دارا می باشد و یکی از پدیده های زیبای طبیعی در کویر، دریاچه هایی هستند که به دلایل مختلف به وجود آمده اند که دائمی یا فصلی بوده و می توانند یک جاذبه اکوتوریستی دلپذیر باشند.

    یکی از این دریاچه ها، دریاچه (تالاب) حوض سلطان است که در 85 کیلومتری جنوب تهران و در حاشیه اتوبان تهران قم واقع است.

    اینکه آیا این منطقه که شامل اکوسیستم کویر همراه با اکوسیستم تالاب است می تواند با جاذبه های اکوتوریستی خود جایگاهی در جذب توریست داشته باشد یا نه، مسئله ای است که در این پایان نامه به بررسی آن می پردازیم.

    1-2 اهمیت موضوع

    منطقه حوض سلطان با دارا بودن ویژگی های خاصی می تواند از نظر گردشگری قابل توجه باشد. تصویر(1-1)

    تهیه کننده:دکتر اسدیا ن

    تصویر(1-1)عکس ماهواره ای از دریاچه حوض سلطان (ماخذ:         ( Google Earth

    این ویژگی های عبارتند از:

    < >مزیت موقعیت جغرافیایی و قرارگرفتن در چهار راه مواصلاتی کشور و عبور خطوط اصلی و سراسری جاده ای و ریلی (شمال جنوب) از کنار این منطقه که دسترسی به آن را بسیار راحت و امکان پذیر ساخته است، در نتیجه سرمایه گذاری بر روی این منطقه می تواند با بازده بالایی همراه باشد. همجواری منطقه با قطب های جمعیتی و صنعتی کشور و نزدیکی به بازارهای بزرگ مصرف (تهران اصفهان اراک) و توریست فرست، این امکان را فراهم می کند که با توسعه منطقه، یک قطب گردشگری توریستی در نزدیکی پایتخت ایجاد شود. با مرور گذشته منطقه حوض سلطان متوجه می شویم که این منطقه در گذشته بسیار آباد بوده و معبر مهمی از آن گذشته که قم را به تهران متصل می کرده است. آثار و بقایایی از دوره ساسانی نیز در منطقه به چشم می خورد که نشان می دهد شاهراهی از آن عبور می کرده و اصفهان را به ری وصل می کرده است. وجود چندین کاروانسرا و پل شکسته، نشانگر قدمت این آثار می باشد که اهمیت تاریخی منطقه را نشان می دهد.

    4) یکی دیگر از ویژگی های منطقه، کویری بودن و جاذبه های کویر از حیث مناظر طبیعی و آسمان شب کویر است که در صورت تبدیل شدن منطقه به یک قطب گردشگری می تواند جاذبه های دل انگیزی را در اختیار گردشگران قرار دهد.

    لذا به نظر می رسد که ایجاد یک قطب گردشگری در منطقه حوض سلطان می تواند در توسعه اقتصادی منطقه به خصوص استان قم نقش به سزایی داشته باشد و اهمیت بررسی و شناخت بیشتر این منطقه و شناساندن آن به گردشگران داخلی و خارجی بدین شکل روشن می شود.

    1-3- انگیزه تحقیق

    امروزه یکی از راه های گسترش سفر و گردشگری، پیشنهاد مسیرهای نزدیک و سفرهای کم هزینه است که هر چه مسیر نزدیک تر باشد قاعدتاً هزینه سفر نیز پایین خواهد آمد. لذا گردشگران بیشتری به منطقه جذب خواهند شد.

    منطقه حوض سلطان با وجود نزدیکی به قطب جمعیتی بزرگی چون تهران هنوز آن چنان شناخته شده نیست که بتواند هم بخشی از اوقات فراغت هموطنان ما را پر کند و هم برای منطقه در آمد زا باشد. لذا نگارنده تصمیم دارد با شناخت و بررسی منطقه و شناساندن آن به دیگران نقشی در باز کردن یک پلان گردشگری در کشور داشته باشد.

     

    1-4- اهداف تحقیق

    در این تحقیق سعی شده است پتانسیل های گردشگری منطقه حوض سلطان هم از حیث طبیعی و هم از حیث تاریخی بررسی شود و امکانات منطقه برای جذب گردشگر سنجیده شود. همین طور نیازهای منطقه برای تبدیل شدن به یک منطقه گردشگری که نتیجه آن اشتغال زایی میباشد مطالعه شده و پیشنهادات مناسب داده شود تا در صورت امکان این منطقه به یک قطب گردشگری خصوصاً طبیعت گردی تبدیل شود.

    1-5- سؤالات و فرضیات تحقیق

    - سوالات تحقیق

    1) آیا پتانسیل ها ی گردشگری منطقه حوض سلطان توان جذب گردشگر را دارد؟

    2) آیا شناساندن منطقه و مرمت راه های دسترسی نقشی در توسعه گردشگری منطقه دارد؟

    3) آیا سرمایه گذاری در زمینه گردشگری در منطقه می تواند در جذب گردشگر مؤثر باشد؟

    - فرضیات تحقیق

    1) به نظر می رسد که پتانسیل های گردشگری منطقه حوض سلطان در حدی هست که بتواند در جذب توریست مؤثر باشد.

    2) به نظر می رسد شناسایی منطقه و مرمت و بازسازی راه های دسترسی به آن بتواند به توسعه گردشگری در منطقه منجر شود.

    3) به نظر می رسد که سرمایه گذاری در زمینه گردشگری در منطقه بتواند در جذب گردشگر مؤثر باشد.

    1-6- پیشینه تحقیق

    همان طور که از ظاهر منطقه حوض سلطان پیداست، هیچگونه فعالیت گردشگری در منطقه صورت نگرفته است. عدم وجود راه دسترسی مناسب، عدم وجود تابلوهای آگاه کننده و عدم شناسایی مردم از این منطقه نشانگر عدم فعالیت در آن است.

    در بررسی های انجام شده نیز هیچ تحقیقی در مورد پتانسیل های گردشگری منطقه حوض سلطان انجام نشده است ولی ویژگی های دیگر منطقه در تحقیقات مختلف بررسی گردیده است که شامل موارد زیر است:

    < >شواهد تحولات ژئومورفولوژیکی کواترنر در کف حوضه مسیله/ فریده اسدیان/ پایان نامه دکتری / دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات/ 1385تحولات ژئومورفولوژی در محدوده جغرافیایی دریاچه حوض سلطان / حسین سلیمیان/ پایان نامه ارشد / دانشگاه تهران / 1373 مطالعه فلور و تأثیر شوری در پراکنش گیاهان اطراف دریاچه حوض سلطان / آزیتا میر محمد علی / پایان نامه ارشد / دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات بررسی رابطه پوشش گیاهی، خاک و واحد های ژئومورفولوژی در منطقه حوض سلطان / اکبر نباتی رحمتی / پایان نامه ارشد / دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران / 1373 در حال حاضر سازمان میراث فرهنگی، گردشگری قم ضمن بررسی منطقه، به مطالعه پتانسیل های گردشگری منطقه حوض سلطان و چگونگی استفاده از قابلیت های آن پرداخته است که این تحقیق و بررسی هنوز به نتیجه نرسیده است. 1-7- قلمروی تحقیق

    برای قلمروی زمانی، تحقیق بررسی در حال حاضر مد نظر است.

    برای قلمروی مکانی، بررسی منطقه حوض سلطان در نظر گرفته شده است

    موضوع تحقیق، بررسی در قلمروی جغرافیای توریستی است.

    1-8- روش تحقیق

    روش تحقیق در این پایان نامه به دو صورت کتابخانه ای و میدانی می باشد. در روش کتابخانه ای، جمع آوری اطلاعات، آمار، اسناد و مدارک در زمینه مورد مطالعه با مراجعه به کتابخانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی و واحد علوم تحقیقات، سالن مرجع دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز، کتابخانه و مرکز اسناد مرکزی دانشگاه آزاد، کتابخانه و مرکز اسناد  دانشگاه تهران، کتابخانه ملی، استانداری قم و سازمان میراث فرهنگی قم صورت گرفت.

    روش میدانی به صورت بازدید منطقه از نزدیک و بررسی جاذبه های آن و تهیه عکس انجام شد.

    1-9- محدودیت های تحقیق

    نگارنده برای انجام این تحقیق به مراکز و کتابخانه های مختلف و مراکز اداری دولتی مراجعه کرد در کلیه قسمت ها نحوه برخورد و همکاری مسئولین مناسب بود و امکانات خود را در اختیار گذاشتند. منابع در حد قابل قبولی موجود بود و مشکل خاصی بر سر راه تحقیق وجود نداشت، تنها مشکل عدم وجود راه دسترسی مناسب به منطقه بود که بررسی میدانی را سخت می کرد. به خصوص پس از بارندگی کفه گلی پیرامون منطقه بسیار خطرناک می باشد .

     

     

    فصل دوم

    ادبیات تحقیق


     

     

     

     

     

     

    2-1- تعاریف و مفاهیم واژه ها و اصطلاحات بخش جهانگردی

    2-1-1 تعریف جهانگردی

    جهان گردی واژه ای فارسی است با مفهوم «جهان گردنده و آن که در اقطار عالم بسیار سفر کند.» (دهخدا، 1377، ج 19)

    به طور کلی جهان گردی و سیاحت را می توان سفر و سیر و گردش در روی زمین، از شهری به شهری دانست. اما در حوزه مطالعات علمی، تعاریف دقیق تری از گردشگری و جهانگردی ارائه شده است. (الوانی، پیروز بخت، 1385، 69)

    جهانگردی  به تمامی فعالیت هایی که یک فرد یا افراد در طول مسافرت در مکانی خارج از محیط معمول کار و زندگی خود انجام می دهند، اطلاق می گردد. این مسافرت بیش از یکسال طول نمی کشد و هدف فرد یا افراد، تفریح و سیاحت، تجارت یا اهداف دیگر است. (چاک وای، 1386، 81)

    سازمان جهانی جهانگردی (WTO) سه نوع گشت را از یکدیگر متمایز کرده است:

    < >گشت های برون مرزی که شامل مسافرت افراد مقیم در کشوری به کشورهای دیگر می باشد. گشت های درون مرزی که شامل مسافرت افراد غیر مقیم کشوری در داخل آن کشور می باشد. گشت های محلی که شامل مسافرت افراد مقیم کشور در داخل آن کشور می باشد. گولدنر، مک اینتاش و ریچی (1995)، گردشگری را در پیوند با آنهایی که از این فعالیت نفع می برند  تعریف کرده اند. در تعریف آنان، گردشگری مجموعه ای از پدیده ها و ارتباطاتی است که از تعامل میان گردشگران، عرضه کنندگان خدمات گردشگری، جوامع میزبان، دولت های مبدأ و مقصد، دانشگاه ها و سازمان های غیر دولتی پدید می آید و در فرایند جذب، نقل و انتقال، پذیرایی و مدیریت گردشگران و بازدید کنندگان شکل می گیرد. (الوانی، پیروز بخت، 1385، 71)

    طبق تعریف ارائه شده توسط سازمان جهانی جهانگردی، جهانگردان افرادی هستند که به مکان هایی که زادگاهشان نیست و یا معمولاً با آنها سروکار ندارند، با هدف تفریح، تجارت و غیره ... سفر کرده و طی یک سال متمادی در آنجا اقامت می کنند.

    هدف جهانگرد از اقامت معمولاً با توجه به محل اقامت وی تعیین می شود.

    فاصله بین محل اقامت اولیه فرد و مقصد وی در این تعریف اهمیتی ندارد.

    - جهانگرد (Tourist)

    به کسی که حداقل یک شب در یک اقامتگاه عمومی یا خصوصی در محل مورد بازدید به سر برد، گفته می شود. (چاک وای، 1386، 22)

    - بازدید کننده (Visitor)

    کسی که به محلی غیر از محل زندگی خود به مدتی کمتر از 12 ماه مسافرت کرده و در آن سفر هدف کسب درآمد نداشته باشد، بازدید کننده می گویند. (چاک وای، 1386، 22)

    - مسافر (Traveler)

    کسی که بین دو یا چند مکان سفر می کند. (چاک وای، 1386، 22)

    بنابر تعریف سازمان ملل که در کنفرانس بین المللی ترانسپورت و جهانگردی در رم به تصویب رسید، جهانگرد کسی است که به منظور تفریح، بازدید از نقاط دیدنی، معالجه، مطالعه، تجارت، ورزش و یا زیارت به کشوری غیر از کشور خود سفر کند، مشروط به اینکه حداقل مدت اقامت او از 24 ساعت کمتر و از 6 ماه بیشتر نباشد. (دیبایی، 1371، 14)

    2-2 اشکال جهانگردی

    امروزه جهانگردی را با توجه به عوامل زمان، مکان، انگیزه و هدف به اشکال گوناگون طبقه بندی کرده اند.

    2-2-1 توریسم تفریحی و استفاده از تعطیلات

    این نوع از گردشگری معطوف به شرکت در فعالیت های ورزشی، استفاده از تعطیلات، استفاده از چشمه های آب گرم معدنی، حمام آفتاب و برخوردهای اجتماعی در یک محیط دلنشین و راحت است. (پاپلی یزدی، 1385، 47)

    در صنعت گردشگری، مسافرت تفریحی در کانون توجه قرار می گیرد. در کشورها یا مکانهایی که پذیرای جهان گردان هستند، مقصود از مسافران تفریحی کسانی هستند که عکس می گیرند، سوغات می خرند و با مردم ساکن این مکان ها تماس زیادی ندارند و سرانجام اینکه برای دوره های کوتاه مدت در آن مکان ها اقامت می کنند. (چاک وای، 1386، 179)

    2-2-2 توریسم درمانی

    این نوع توریسم شامل افراد و گروه هایی می شود که برای استفاده از آب وهوای خاص (با هدف پزشکی و درمانی)، استفاده از آبهای معدنی، گذران دوران نقاهت، معالجه نظایر آن اقدام به سفر می کنند. (خلیلی، 1382، 16)

    گردشگری درمانی از رو به رشد ترین بخش های صنعت گردشگری در جهان است که باعث شده سازما نهای دست اندرکار و کشورهای علاقه مند به توسعه گردشگری توجه خود را به این بخش از صنعت توریسم جلب کرده و برای آن برنامه ریزی کنند. (Iran heath tourism.com)

     

     

    2-2-3 توریسم فرهنگی و آموزشی

    مقصود از این گردشگری بحث در خصوص جذابیتهای فرهنگی می باشد که شامل جذابیت های متفاوتی است، موزه ها، نمایشگاه ها، شهرهای تاریخی و ... در این مجموعه قرار می گیرند. (آسیایی، 1382، 23)

    این نوع جهانگردی برای آشنایی مواریث فرهنگی و هنری، آداب و رسوم، بناها و آثار تاریخی با هدف های آموزشی، تحقیقاتی و پژوهشی صورت می گیرد. توریست هایی که در این گروه قرار می گیرند، توریست و جهانگرد کاوشگر نامیده می شوند. (رضوانی، 1385، 19)

    2-2-3-1 جاذبه های فرهنگی

    جاذبه های فرهنگی عبارت است از کلیه تجلی ها و تبلورهای بیرونی و رسمی فرهنگ یک کشور که می توان آنها را دید، نمایش داد یا اجرا کرد . جاذبه های فرهنگی شامل جاذبه های مادی و معنوی هستند.

    - جاذبه های فرهنگی مادی شامل اماکن تاریخی، موزه ها، بناهای تاریخی، بناهای مذهبی (مسجد، معبد، کلیسا) و مراکز فرهنگی، محل های باستانی و مراکز مسکونی و به طور کلی معماری می شود.

    - جاذبه های فرهنگی معنوی شامل موسیقی، هنرهای نمایشی، شعر، ادبیات، نقاشی، مجسمه، حکاکی، فرهنگ عامه و صنایع دستی است. (داس ویل، 1384، 225)

    باید جاذبه های فرهنگی را به گونه ای تفسیر و تعبیر کرد که موجب پویایی، تحرک، چالاکی و سرگرم کننده بودن آنها شود. (داس ویل، 1384، 226) 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله توریسم

    فهرست:

    چکیده

    مقدمه

    فصل اول: کلیات تحقیق

    بیان مسئله ...................................................................................................... 2

    اهمیت موضوع ................................................................................................ 3

    انگیزه تحقیق ................................................................................................... 4

    اهداف تحقیق ................................................................................................. 5

    سؤالات و فرضیات تحقیق ............................................................................... 5

    پیشینه تحقیق .................................................................................................. 5

    قلمرو تحقیق .................................................................................................. 6

    روش تحقیق ................................................................................................... 6

    محدودیت های تحقیق .................................................................................... 7

    فصل دوم: ادبیات تحقیق

    2-1- تعاریف و مفاهیم واژه ها و اصطلاحات بخش جهانگردی ..................................... 9

    2-1-1- تعریف جهانگردی ......................................................................................... 9

    2-2- اشکال جهانگردی ............................................................................................. 11

    2-2-1- توریسم تفریحی و استفاده از تعطیلات ........................................................... 11

    2-2-2- توریسم درمانی ............................................................................................. 11

    2-2-3- توریسم فرهنگی و آموزشی ........................................................................... 12

    2-2-3-1- جاذبه های فرهنگی ................................................................................... 12

    2-2-4- توریسم اجتماعی .......................................................................................... 12

    2-2-5- توریسم ورزشی ............................................................................................ 13

    2-2-6- توریسم بازرگانی و تجاری  ........................................................................... 13

    2-2-7- توریسم مذهبی و زیارتی ............................................................................... 13

    2-2-8- توریسم سیاسی ............................................................................................. 14

    2-3- ویژگی های گردشگری ..................................................................................... 14

    2-4- اوقات فراغت و گردشگری ............................................................................... 15

    2-5- آثار و نتایج گردشگری ...................................................................................... 16

    2-5-1- آثار ونتایج اقتصادی گردشگری ...................................................................... 16

    2-5-2- آثار و نتایج فرهنگی و اجتماعی توریسم ......................................................... 18

    2-5-3- اثرات و عوارض منفی توریسم ....................................................................... 18

    2-6- تأسیسات جهانگردی ......................................................................................... 19

    2-6-1- تأسیسات پذیرایی ......................................................................................... 19

    2-6-2- تأسیسات اقامتی ............................................................................................ 20

    2-6-2-1- هتل ها ..................................................................................................... 20

    2-6-3- تأسیسات حمل و نقل و ارتباطات .................................................................. 21

    2-7- کانون ها و جاذبه های جهانگردی ...................................................................... 22

    2-7-1- جاذبه های طبیعی ......................................................................................... 22

    2-7-2- جاذبه های فرهنگی و هنری ........................................................................... 22

    2-7-3- جاذبه های تاریخی ....................................................................................... 22

    2-8- بازاریابی جهانگردی .......................................................................................... 23

    2-9- تبلیغات جهانگردی ........................................................................................... 23

    2-10- توسعه پایدار گردشگری .................................................................................. 24

    2-11- تعریف فرهنگ ............................................................................................... 25

    2-12- گردشگری فرهنگی ......................................................................................... 26

    فصل سوم: ساختار محیط طبیعی منطقه حوض سلطان

    3-1- موقعیت جغرافیایی حدود و وسعت ................................................................. 28

    3-2- شکل ناهمواری ها ............................................................................................. 30

    3-3-  زمین شناسی منطقه............................................................................................ 33

    3-4- ژئومورفولوژی منطقه........................................................................................... 36

    3-5- ویژگی های آب و هوایی .................................................................................. 41

    3-5-1- درجه حرارت ............................................................................................... 41

    3-5-2- بارندگی ....................................................................................................... 45

    3-5-3- جریان هوا (باد) ............................................................................................ 49

    3-5-4- رطوبت ........................................................................................................ 49

    3-6- تیپ اقلیمی منطقه حوض سلطان ........................................................................ 49

    3-7- منابع آب .......................................................................................................... 52

    3-7-1- آب های سطحی ........................................................................................... 52

    3-7-2- آب های زیر زمینی ....................................................................................... 54

    3-8- پوشش گیاهی و خاک ....................................................................................... 55

    3-9- حیات وحش .................................................................................................... 57

    فصل چهارم: منابع و جاذبه های گردشگری منطقه حوض سلطان

    4-1- منابع و جاذبه های طبیعی .................................................................................. 63

    4-1-1- دریاچه حوض سلطان ................................................................................... 63

    4-1-2- شب کویر ..................................................................................................... 68

    4-1-3- گیاهان ......................................................................................................... 70

    4-1-4- حیات وحش ................................................................................................ 71

    4-1-5- پدیده های ژئومورفولوژیکی ........................................................................... 72

    4-1-6- جزیره سرگردانی .......................................................................................... 72

    4-2- جاذبه های تاریخی ........................................................................................... 74

    4-2-1- راه تاریخی و باستانی .................................................................................... 74

    4-2-2- کاروانسراها .................................................................................................. 75

    4-3- جاذبه های فرهنگی و مردم شناسی ..................................................................... 79

    فصل پنجم: آزمون، فرضیات، جمع بندی و نتیجه گیری، پیشنهادات

    5-1- آزمون، فرضیات ................................................................................................ 81

    5-2- جمع بندی و نتیجه گیری ................................................................................... 85

    5-3- پیشنهادات ........................................................................................................ 85

    فهرست منابع و مأخذ ................................................................................................. 90

    چکیده انگلیسی 

    .

    منبع:

    آسیایی، مهدی، (1382)؛ فرهنگ و اصطلاحات صنعت گردشگری و هتل داری، انتشارات سگال.

     احمدی، حسن، 1367، ژئومروفولوژی کاربردی، انتشارات دانشگاه تهران.

    اسدیان،فریده،1385، شواهد تحولات ژئومورفولوژیکی کواترنر در کف حوضه مسیله، رساله دکتری

    اعجازی، علیرضا، 1381، فصل نامه ی علمی محیط زیست، شماره 38، سازمان حفاظت محیط زیست.

    الوانی، مهدی؛ پیروزبخت ، معصومه، 1385، فرآیند مدیریت جهانگردی، دفتر پژوهش های فرهنگی.

    بونی فیس، پریسیلا،1380، مدیریت گردشگری فرهنگی، ترجمه: عبدالله زاده، محمود، دفتر پژوهش های فرهنگی.

    پاپلی یزدی، م،1385، گردشگری (ماهیت و مفاهیم)، انتشارات سمت.

    تریکاژ، ژان، 1369، اشکال ناهمواری در نواحی خشک، ترجمه: صدیقی، مهدی، پورکرمانی؛ محسن، معاونت فرهنگی آستان قدس رضوی.

    تریگ، پیتر، 1378، بررسی صنعت جهان گردی و فراغت، ترجمه: احمدی، مرتضی، انجم ایران.

    جعفری، عباس، 1366، شناسنامه جغرافیای طبیعی ایران، انتشارات گیتا شناسی.

    چاک وای، گی، 1382، جهانگردی در چشم انداز جامع، ترجمه: پارساییان، علی؛ اعرابی، سید محمد، دفتر پژوهش های فرهنگی.

    خسرو تهرانی، خسرو؛ درویش زاده، علی، 1363، زمین شناسی ایران، انتشارات مرکز تربیت معلم.

    داس ویل، راجر، 1384، مدیریت جهان گردی مبانی (راهبردها و آثار)، دفتر پژوهش های فرهنگی.

    درویش زاده، علی، 1370، زمین شناسی ایران، نشر دانش امروز وابسته به انتشارات امیر کبیر.

    دهخدا، علی اکبر، 1377، لغت نامه ، ج 19، انتشارات دانشگاه تهران.

    دیبایی، پرویز، 1371، شناخت جهان گردی، دانشگاه علامه طباطبائی.

    رضوانی، علی اصغر، 1385، جغرافیا و صنعت توریسم، دانشگاه پیام نور.

     زاهدی، عبدالمحمد، 1375، پایان نامه بررسی زمینه ها و موانع توسعه توریسم در استان کرمانشاه.

    سلیمیان، حسین، 1373، تحولات ژئومورفولوژیی در محدوده جغرافیایی دریاچه حوض سلطان، دانشگاه تهران.

    عزیزی، فرزانه، 1387، بررسی توریسم فرهنگی استان کرمانشاه و نقش آن در توسعه گردشگری، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز.

    کردوانی، پرویز، 1363، منابع و مسائل آب در ایران، انتشارات آگاه.

    کرینسلی، دانیل، 1381، کویرهای ایران و خصوصیات ژئومورفولوژیکی و پالئوکلیماتولوژی آن، ترجمه: پاشایی، عباس.

    لاجوردی، محمود، 1366، ژئومورفولوژی اقلیمی، رشد آموزش جغرافیا، سال سوم، شماره 10.

    مبین، صادق، 1343، جغرافیای گیاهی، انتشارات دانشگاه تهران.

    مجنونیان، هنریک، 1377، طبقه بندی و حفاظت تالاب ها، سازمان حفاظت محیط زیست.

    مستوفی، احمد، 1350، گزارش های جغرافیایی (حوضه مسیله)، انتشارات دانشگاه تهران.

    معتمد، احمد؛ پور معتمد، فرامرز، 1356، بررسی زمین شناسی حوض سلطان، نشریه دانشکده علوم، ج 9، شماره 3 و 4.

    مقیمی، جواد، 1363، بررسی ارتباط بین پوشش گیاهی و شوری خاک با عمق ایستایی در اطراف دریاچه ی حوض سلطان، پایان نامه دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران.

    نگارش، رامشت، 1369، گزارش سفر علمی در نواحی خشک ایران، مجله رشد آموزش جغرافیا، شماره 24.

    وزارت نیرو، 1353، وضعیت هیدرولوژی حوضه آبریز حوض سلطان و کویر کاشان.

    هاگت، پیتر، 1375، جغرافیا ترکیب نو، ج 2، انتشارات سمت.

     

    منابع اینترنتی

    aakhavazi.com

    Culture tourism.com

    Iran desert.com

    Kargozaaran.com

    Qom.ir

    Qommiras.ir

    منابع لاتین

    Bachleitner, Reinhard, 1999, Culture tourism in Rural Communities Journal Business Research, Vol,44.

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت