پروژه کارآفرینی کارخانه تولید جای سیگاری و جای رادیو پژو 405 و RD

قیمت قدیم:۸,۲۰۰ تومان
قیمت: ۵,۴۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پروژه کارآفرینی کارخانه تولید جای سیگاری و جای رادیو پژو 405 و RD

    خلاصه طرح :

    در این طرح به بررسی کارخانه تولید جای سیگاری و جای رادیو پژو 405 و RD پرداخته شده است ، برای بررسی طرح از روش های آماری و اقتصادی و برآورد های مالی استفاده شده است ، این طرح شامل چهار فصل میباشد ، فصل اول به بیان کلیاتی از قبیل مقدمه ، تاریخچه ، مجوز های قانونی مورد نیاز ، وضعیت بازار ، میزان واردات و صادرات و ... پرداخته است ، فصل دوم به بیان روش انجام کار پرداخته است ، بازدید از واحد کاری مشابه ، نیروی انسانی ، نحوه تامین سرمایه و ... از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، فصل سوم به بررسی طرح از دیدگاه اقتصادی پرداخته است ( طرح توجیهی یا BP ) ، عناوینی از قبیل نیروی انسانی مورد نیاز ، میزان سرمایه گذاری ، مواد اولیه مورد نیاز ، ماشین آلات مورد نیاز و ... از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، در نهایت فصل چهارم به بیان نتیجه اجرای طرح می پردازد .

     

    فصل اول

    بررسی بازار

    مطالعه و شناخت محصول

    نام محصول :

        محصول منورد نیاز در این پروژه ، مجموعه سیگاری و جا رادیو پژو 405  و RD می باشد .

     

    کاربرد :

        این محصول در دو نوع خودرو پژو RD و پژو 405 مورد استفاده قرار می‌گیرد.

     

     تحلیل قیمت :

        شایان ذکر است که قیمت این مجموعه هایی که هم اکنون تولید می شود ، در بازار مصرف حدوداً 1200000 ریال می باشد.

        تولیدات این محصول نیازهای داخلی را برآورد می سازد و از نظر کیفی ، مناسب بازار داخلی است .

     

    عمر مفید محصول :

        براساس نظر خواهی بعمل آمده از تولید کنندگان و فروشندگان مجموعه ، عمر مفید محصول ، در حدود 3 تا 6 سال تخمین زده شده است .

        البته با توجه به فرهنگ مصرف در ایران ، نمی توان به رقم فوق تکیه نمود به عبارت دیگر می توان عمر مفید را (کمتر/ بیش) از 8 سال در نظر گرفت . ( معمولاً عمر مفید مجموعه برابر با عمر خودرو در نظر گرفته می شود.)

     

    فصلی بودن یا نبودن :

        محصول مورد نظر در همه فصول سال مورد استفاده قرار می‌گیرد. توجیه این مطلب آنست که مجموعه ، در قسمت داخلی بدنه خودرو تعبیه شده است و اثرات اقلیم برآن ناچیز است.

     

    اهمیت محصول و درجه نیاز :

        با نظری اجمالی با بازار تقاضا پژو (RD و 405) در کشور در می‌یابیم که نیاز بازار تقریباً رو به افزایش می باشد . مواردی از این قبیل مشتریان بیش از یک سال در نوبت دریافت پژو می مانند و سرمایه خود را بدین منظور بلوکه می کنند توجیهی بر این مطلب است. البته نرخ افزایش تقاضا شاید با تغییر سیاستهای دولت در واردات خودرو ونیز تولید و یا مونتاژ خودروهای خارجی کاهش یابد. همچنین دلایل انتخاب این محصول آنست که اولاً بر طبق آمار دریافتی از وزارت صنایع و معادن ، سرمایه گذاری برای قطعات و مجموعه های داشبوردهای پیکان و پژو 405 در کارخانجات ایران خودرو به تریب بر حسب اولویتهای داشبورد ، رودری ، آفتابگیر ، زه های لاستیکی می‌باشد. ثانیاً محصول مورد بررسی نمود داخلی خاصی دارد و تقریباً قطعه ای لوکس و از طرفی الزامی برای خودرو به حساب می‌آید.

     

    سیاستهای حمایتی یا محدودیتی دولت :

        با توجه به اینکه دولت از طریق وزارت صنایع و معادن ، در راستای نیل به خودکفایی سیاستهای خاصی را در مورد تولید خودرو و در نتیجه تولید قطعات آن اتخاذ کرده است ، میتوان از تسهیلات ویژه دولت در مورد محصول مورد نظر بهره جست.

        شرکت ساپکو در این پروژه نقش عمده ای را ایفا خواهد کرد و میتواند حمایتهای ویژه ای را انجام دهد.

     

    کالای مکمل و آمار تولید آن :

        کالای مکمل مجموعه ، خودروی پژو 405  و RD است و به همین دلیل ، آمار تولید پژو در روند پروژه اهمیت دارد و مبنای تعیین تقاضا را باید میزان تولید خودرو پژو در کشور در نظر گرفت .

     

    مطالعه و شناخت تقاضا :

        «خودرو پژو در میان مردم ایران به خودرویی با خصوصیات قابل قبول و مناسب بوده و جو مناسبی برای تولید آن دیده می شود و نیز جامه مصرف کننده این محصول را مصرف کنندگان داخلی و خارجی تشکیل میدهند.»

        با توجه به اینکه مبنای تعیین تقاضا را باید میزان تولید خودرو پژو 405 و RD در نظر گرفت ، خواهیم داشت:

        متوسط رشد تولید ، در دهه گذشته ، حدود 25 درصد بوده است . صنعت خودرو سازی کشور در سال 82، معدل 751622 دستگاه انواع خودرو تولید کرده که نسبت به سال پیش از آن ، حدود 2/41 درصد درشد داشته است . پیش بینی می شود که صنعت خودرو سازی کشور در سال 83 ، حدود 900 هزار خودرو تولید کند و نسبت به سال 82 از رشد 20 درصدی برخوردار باشد.

        میزان تولید درشش ماهه نخست سال 83، حدود 404257 دستگاه بوده است که نسبت به دوره مشابه سال پیش از رشد 18.8 درصد برخوردار شده است و نسبت به برنامه تولید ، 8.8 درصد انحراف منفی داشته و حدود 69 درصد از شرفیت های موجود را نیز به کار گرفته است.

        در شش ماهه نخست 83 حدود 96.36 درصد از سهم تولید خودرو در کشور به خودروهای سبک اختصاص یافته است.

     

    سهم بازار

        در شش ماهه نخست سال 83 ، 404257 دستگاه خودرو تولید شده است که از این میزان گروه ایران خودرو با حدود 57.23 درصد ، در صدر قرار داشته و گروه سایپا با حدود 39.15 دصد در رده دوم قرار گرفته است .

        کاهش سهم بازار گروه ایران خودرو از 59.57 به 57.23 درصد در مقایسه با افزایش سهم بازار گروه سایپا از 37.75 به 39.15 درصد در شش ماهه اول سال 83 نسبت به دوره مشابه سال قبل توجه می باشد .

     

    سهم گروههای خودرو ساز از بازار سواری

        ارزش بازاری خودروهای سواری تولید داخل بین سالهای 76 تا 82 در مجموع بیش از 16.8 هزار میلیارد تومان بوده است که از این میزان به طور متوسط 64 درصد سهم گروه این خودرو، حدود 32 دصرد سهم گروه سایپا و حدود 4 درصد سهم سایر خودرو سازان بوده است .

        ارزش بازاری خودروهای سواری تولید داخل شش ماهه اول سال 83 ، حدود 3020 میلیارد تومان بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال پیش 11.85 درصد رشد داشته و از این میزان ارزش حدود 63.01 درصد به گروه ایران خودرو ، 34.29 درصد به گروه سایپا و مابقی حدود 2.70 درصد به سایر خودرو سازان مربوط بوده است.

     

    سهم انواع خودرو از تولید

        در شش ماهه نخست سال 83 ، بالغ بر 348008 دستگاه خودرو سواری در کشور تولید شده است که حدوداً 86.09 درصد از سهم تولید خودرو را به خود اختصاص داده و نسبت به دوره مشابه سال پیش حدود 15.4 درصد رشد داشته است . در این مدت سهم گروه صنعتی ایران خودرو از 62.65 درصد در دوره مشابه سال 82 به 60.58 درصد کاهش و سهم گروه صنعتی سایپا از 35.91 درصد به 38.21 درصد افزایش یافته ، سهم کرمان خودرو از 0.76 درصد به 0.24 کاهش و سهم تولیدی بهمن نیز از 0.66 به 0.63 درصد کاهش یافته است . همچنین خودرو سازان راین نیز با تولید 600 دستگاه هیونداورنا 0.17 درصد از سهم سواری را به خود اختصاص داده اند.

     

    سهم انواع خودرو از بازار سواری

        جمع کل ارزش بازار خودرو سواری تولید داخل در شش ماهه اول سال 83، حدود 3020 میلیارد تومان بوده است به مدت مشابه سال قبل بیش از 11.85 درصد رشد داشته است . در شش ماهه اول سال 83 خودروهای پراید و پژو 405 و پیکان به ترتیب 26.33 و 15.47 و 13.13 درصد از سهم بازار سواری ، بالاترین رتبه ها را به خود اختصاص داده اند و در مجموع حدود 54.93 درصد از سهم ارزشی بازار خودرو سواری را شمال شده اند. در شش ماهه نخست سال 83، تعدادکل خودروهای سواری عرضه شده در بازار داخلی ، 19 مدل بوده است که به طور متوسط 8.65 میلیون تومان ارزش داشته اند.

     

    مقایسه شاخص قیمت خودرو و شاخص بهای مصرف کننده (تورم)

        شاخص قیمت خودروها در شش ماهه نخست سال 83 ، به 117.6 رسیده است که نسبت به دوره مشابه سال پیش حدود 7.08- درصد کاهش را نشان می‌دهد . برآورد شاخص بهای مصرف کننده ، درشش ماهه نخست سال 83 نسبت به دوره مشابه سال پیش 14.6 درصد رشد داشته است .

        همچنین شاخص قیمت خودروها در شهریور ره رقم 119.03 رسید که نسبت به ماه پیش 0.2 درصد کاهش داشته است . در حالی که برآورد شاخص بهای مصرف کننده در شهریور 272.4 بود که نسبت به ماه پیش 1.3 درصد رشد داشته است .

        شاخص قیمت کل خودروهای سواری تولید داخل ، از حدود 100 واحد در سال 76 به بیش از 128 واحد درسال 79 افزایش یافته ، اما از سال 79 به بعد شاهد روند نزولی شاخص قیمت خودرو سواری بوده ایم ، به نحوی که مقدار شاخص در پایان شش ماهه اول سال 83 به حدود 117.6 رسیده است .

     

    وضعیت واردات و صادرات محصول :

    میزان تولیدات محصول مورد نظر به حدی است که احتیاجات داخلی را برآورد می سازد و نیازی به واردات این محصول نداریم . در نتیجه تمام رقبای ما داخلی خواهند بود که ر مطلوب نیست .

    سهم بازار قابل کسب ( درجه نفوذ به بازار ، D)

    امارات متحده عربی از راه تجارت قطعات و لوازم یدکی خودرو 11 میلیارد دلار به دست آورد . در حال حاضر امارات متحده عربی تنها کشور منطقه خاورمیانه است که درآمد 11میلیارد دلاری از تجارت قطعات و لوازم یدکی خودرو کسب می کند که مسب این درآمد از مهمترین اقدامات صادراتی این کشور محسوب می شود . از سوی دیگر ، بهره گیری از نظام بانکی انعطاف پذیر ، انضباط در واردات و صادرات یر ساختهای استاندارد، رسیدن به حد کلاس جهانی و شریب امنیتی بالا از مهمترین امتیازات امارات در کسب این موافقت ارزیابی شده که این کشور را به جایگاهی مطلوب در بخش صادرات رسانده است .   با توجه این کشور مالی دولت از تولیدات داخلی و نیز موارد یاد شده سعی می شود تا با بالا بردن کیفیت ف پایین آوردن هزینه تولید و ... بتوان با تخمینی حدوداً  25 درصد سهم بازار را به خود معطوف کرد.

        در مورد خدمات پس از فروش ی توان به مواردی چون تعمیرات ، تعویض قطعات ، با توجه به اینکه تولید کنندگان رقیب قدرتمند و بزرگ می باشند باید برای حصول خدف عواملی چون تبلیغات ، جلب مشتری ، بازار یابی و ... را به مشتری به خوبی در نظر گرفته و رعایت نماییم.

  • فهرست و منابع پروژه کارآفرینی کارخانه تولید جای سیگاری و جای رادیو پژو 405 و RD

    فهرست:

    خلاصه طرح : 7

    فصل اول. 8

    بررسی بازار. 8

    مطالعه و شناخت محصول. 9

    نام محصول : 9

    کاربرد : 9

    تحلیل قیمت : 9

    عمر مفید محصول : 9

    فصلی بودن یا نبودن : 10

    اهمیت محصول و درجه نیاز : 10

    سیاستهای حمایتی یا محدودیتی دولت : 10

    کالای مکمل و آمار تولید آن : 11

    مطالعه و شناخت تقاضا : 11

    سهم بازار. 12

    سهم گروههای خودرو ساز از بازار سواری.. 12

    سهم انواع خودرو از تولید. 13

    سهم انواع خودرو از بازار سواری.. 13

    مقایسه شاخص قیمت خودرو و شاخص بهای مصرف کننده (تورم) 14

    وضعیت واردات و صادرات محصول : 14

    سهم بازار قابل کسب ( درجه نفوذ به بازار ، D) 15

    فصل دوم. 16

    بررسی فنی.. 16

    بررسی فنی محصول : 17

    لیست مواد اولیه تشکیل دهنده محصول : 17

    لیست قطعات تولیدی تشکیل دهنده محصول : 17

    لیست قطعات خریدنی تشکیل دهنده محصول : 18

    بررسی و انتخاب فرآیند ساخت و تکنولوژی مناسب : 19

    بررسی ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز : 19

    لیست ماشین آلات تولیدی مورد نیاز در جدول ذیل گنجانده شده است : 19

    انتخاب روش استقرار : 20

    جدول روش گازگیری در زیر آمده است: 20

    قطعاتی که نیاز به رنگ کردن دارند در زیر آمده اند: 22

    طرح مونتاژ در زیر آمده است : 23

    روند تولید با توجه به ایستگاههای کاری : 24

    استقرار ماشین آلات و تعیین بخشهای تولیدی به کمک روش استقرار : 25

    استقرار سالن تولید. 25

    استقرار بخش با کالیت... 26

    استقرار بخش رنگ... 26

    استقرار بخش جوش التراسونیک... 26

    استقرار بخش سری تراشی.. 27

    استقرار سالن مونتاژ. 27

    استقرار انبار مجموعه. 27

    استقرار انبار مواد اولیه. 28

    استقرار بخش قالبسازی.. 28

    نقشه جا نمایی پیشنهادی.. 30

    بخش های کمک تولیدی و براورد مساحت آنها: 30

    بخش نگهداری و تعمیرات (نت) : 30

    بخش کنترل کیفیت : 31

    انبار : 31

    این بخش به سه بخش کوچکتر تقسیم می شود که عبارتند از: 31

    انبار مواد اولیه ( بخش دریافت ): 31

    انبار کالای در جریان ساخت : 31

    انبار محصولات ( بخش ارسال) : 32

    بخش توسعه و تحقیق (R&D) : 32

    بخش مهندسی : 32

    بخش‌های غیر تولیدی و مساحت آن : 33

    بخش اداری : 33

    غذا خوری و آشپزخانه : 33

    نمازخانه : 33

    سرویس بهداشتی : 33

    پارکینگ : 33

    نگهبانی : 34

    رختکن : 34

    توجه : 34

    انتخاب سیستم حمل و نقل : 34

    بررسی نیروی انسانی : 35

    در جدول ذیل نیروی انسانی و نیز مساحت مورد نیاز هر بخش آورده شده است. 35

    محاسبات مربوط به تعداد تولید روزانه : 36

    پیشنهاد : 36

    جدول ماشین آلات و تولیداتشان : 39

    فصل سوم. 41

    بررسی مالی.. 41

    برآوردهای مالی : 42

    سرمایه گذاری طرح مورد نظر به دو بخش تقسیم می‌گردد که عبارتند از: 42

    سرمایه ثابت : 42

    الف ) زمین : 42

    بنابراین در کل برای هر متر مربع از زمین 600000 ریال سرمایه ثابت مورد نیاز است : 42

    کل سرمایه مورد نیاز 3300 مترمربع زمین : 42

    ب: آماده سازی زمین : 42

    ج : ساختمان : 43

    هزینه احداث ساختمان را می توان درسه مورد در نظر گرفت : 43

    سرمایه مورد نیاز ساختمان : 43

    د: تجهیزات و ماشین آلات: 43

    هزینه تجهیزات و ماشین آلات شامل هزینه های زیر می باشد: 43

    هزینه ماشین آلات تولیدی مطابق جدول ذیل برآورد شده است : 44

    هزینه تجهیزات تاسیساتی : 45

    هزینه تجهیزات حمل و نقل : 45

    هزینه تجهیزات ارتباطی : 45

    ن: هزینه اثاثیه و لوازم اداری : 46

    و: هزینه تسهیلات مالی و سایر تجهیزات : 46

    ه : هزینه آموزش پرسنل: 46

    ی: سایر هزینه ها : 46

    3-1-2- سرمایه در گردش : 47

    الف : مواد اولیه : 47

    ب : دستمزد: 48

    ج : تنخواه گردان: 48

    کل سرمایه مورد نیاز : 48

    سرمایه مورد نیاز کل از جمع سرمایه ثابت و سرمایه در گردش بدست می‌آید: 48

    ترکیب مالی سرمایه گذاری : 48

    آورده متقاضی.. 48

    وام بانکی.. 49

    محاسبه سود و زیان : 49

    برآورد هزینه سالیانه: 49

    هزینه های خرید مواد اولیه برای سال اول : 49

    هزینه های خرید مواد اولیه برای سال دوم: 49

    هزینه های خرید مواد اولیه برای سال سوم : 49

    هزینه نیروی انسانی برای یکسال : 49

    هزینه استهلاک: 49

    -هزینه لازم برای نگهداری و تعمیرات: 50

    هزینه های متفرقه: 50

    حق بیمه پرسنل : 50

    هزینه بهره وام : 50

    هزینه های پش بینی نشده : 50

    محاسبه قیمت تمام شده محصول در سال اول : 51

    محاسبه قیمت تمام شده محصول در سال سوم : 51

    محاسبه قیمت تمام شده محصول در سال سوم : 51

    تعیین قیمت فروش : 52

    برای تعیین قیمت فروش ، دو ملاک وجود دارد: 52

    تحلیلهای مالی : 52

    فصل چهارم. 53

    شاخص های مالی.. 53

    سودآوری: 54

    الف : نسبت برگشت سرمایه درسال : 54

    ب:نسبت عملکرد : 54

    ارزش افزوده : 54

    تراز نامه. 54

    صرفه جویی ارزی : 55

     

     

    منبع:

    ندارد.

کلمات کلیدی:  N/A

دریافت لینک دانلود به صورت خودکار بلافاصله پس از پرداخت

امکان پرداخت آنلاین از طریق کلیه کارت های عضو شتاب

ثبت سفارش
تعداد
عنوان محصول