گزارش کارآموزی اجرای اسکلت فلزی آپارتمان با 6 واحد مسکونی

تعداد صفحات: 27 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 500003742
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: گزارش پروژه کارآموزی مهندسی عمران
قیمت قدیم:۵,۵۰۰ تومان
قیمت: ۴,۶۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه گزارش کارآموزی اجرای اسکلت فلزی آپارتمان با 6 واحد مسکونی

    مقدمه و تشکر:

    در ابتدا باید به عنوان مقدمه عرض کنم که، در کارآموزی شماره (2) طبق ضوابط و مقررات، دانشجویی که این واحد درسی را اخذ نموده است باید به مدت 40 روز و 240 ساعت به محل کارآموزی برود و به یادگیری و بهره برداری بپردازد.

    دانشجو باید (باتوجه به عنوان کارآموزی خود) در یادگیری بهتر و دقیقتر در کارهای ساختمانی کارهای فنی بپردازد.

    در مراحل باید با یک دید فنی تر و دقیقتر پیگیر و دنبال کننده امور مربوطه باشد تا اینکه مطالبی را هم به صورت عینی و اجرائی ببیند و آنچه ر ادر طی سالهای تحصیلی بصورت تئوری خوانده و یاد گرفته حال بصورت تجربی و عملی نیز درک کند.

    دانشجو باید در هنگام اجرای کارها حاضر باشد و گاهی هم نظر و یا تذکر بدهد تا هم به تجربه اش افزوده شود و هم آموخته های خود را به اجرا بگذارد. در این کارآموزی با مشکلات و موانع و کارهای اداری مربوط به اجرای یک پروژه اسکلت فلزی آشنا می شویم که خود تجربه ای مفید برای حال و آینده است.

    در ضمن از همه کسانی که در شرکت نیکامهر هستند هم ناظر: مهندس عزیز اسفنده و هم کارفرما: آقای محمد صدیقی زاده و آقای عظیم صدیقی زاده و سهام داران و دیگر عزیزان کمال تشکر را دارم که در این مدت مرا یاری داده اند. و با من همکاری نموده اند. سپاسگزارم

     

    فصل اول

    آشنایی کلی با مکان کارآموزی

     

    تاریخچه شرکت: شرکت ساختمانی نیکامهر در سال 74 تأسیس گردیده است. عمده کار این شرکت ساخت و ساز ساختمان و ساخت وساز آپارتمان های چند طبقه و ساختن ساختمانهای اسکلت فلزی راه سازی و کارگاه بلوک زنی و تیرچه زنی و غیره را در دستور کار خود دارند. البته این شرکت یک شرکت خصوصی است و به صورت خصوصی اداره می شود.

    مدیر عامل: 

    سهام داران: 

    سرپرست کارگاه: 

    مهندس ناظر:  

    در کارهای انجام شده از مصالحی مانند سیمان و شن، ماسه،‌آرماتور، تیرآهن با شماره های مختلف، آهک، پاره سنگ، گچ، سیمان سفید و ... استفاده می شود. البته اکنون شرکت نیکامهر دو آپارتمان به نامهای مهر 1 و مهر 2 را در دست ساخت دارد که مهر 1 کارهای داخلی و خارجی نماکاری های بیرونی آن هم به پایان رسیده و برای کلید تحویل آماده می شود. و مهر 2 را هم که به شرح آن خواهیم پرداخت.

    عمده ترین کار این شرکت ساخت آپارتمان های اسکلت فلزی و یا بتنی است که این ساختمانها را تا مرحله تکمیل از لحاظ نماکاری و برق کشی و عایق کاری و کانال کشی و تأسیسات مکانیکی و ... انجام می دهند حتی رنگ آمیزی و دیگر نماکاری های متفرقه آنها را هم انجام می دهند.

    فصل دوم

     

    ارزیابی بخشهای مرتبط با رشته علمی کارآموز

    با توجه به شرکت ساختمانی و نوع رشته کارآموز در واحد صنعتی که هردو از یک بخش می باشند وظایف کارآموز در این مکان یادگرفتن تمامی مراحل ساخت و تولید تمامی قطعات و کلیات کار می باشد. مثل چگونگی ساختن بتن و ریختن آن در مکان مورد نظر و حمل کردن آن و همچنین محافظت از آن بعد از مرحله ریختن از کارهایی که باید بسیار دقیق مورد نظر باشد از کارهایی که شرکت در دست اقدام دارد در حال حاضر مشغول ساختن یک ساختمان 6 طبقه اسکلت فلزی می باشد. از کارهای آینده شرکت ساخت یک آپارتمان 6 طبقه اسکلت بتنی در دستور کار دارد اما تکنیکهای مورد نظری که توسط مهندسین و پیمانکار اجراء می شود باید بصورتی باشد که در وقت و زمان انجام پروژه و همچنین از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه باشد. برنامه ریزی برای ساختن باید بسیار منظم باشد تا در تمامی مراحل، کار به سرعت و بر اساس اصول مهندسی اجراء شود تا در حین کار با مشکلاتی برخورد نکنیم. چرا که هر چقدر در زمان انجام پروژه اسیر مشکلات شویم از لحاظ اقتصادی برای شرکت خسارت ببار می آورد. در کل باید بین کارفرما و پیمانکار تفاهم و هماهنگی وجود داشته باشد تا کارها بصورت منظم و درست پیشروی داشته باشند.

    کارگاه و مسئول آن باید کارگاه را مجهز به همه امکانات لازم، هم فنی و هم ایمنی بنمایدو با پیمانکار هماهنگ باشند و مصالح و امکانات را به موقع فراهم و در اختیارشان قرار بدهند تا کار در دست ساخت سریعاً به مرحله نهایی و تکمیلی خود برسد البته با کیفیت مناسب و در زمان مناسب خود باید صورت بپذیرد.

    آزمون آموخته ها و نتایج

     

     

     

     

     

     

     

     

    شروع دوره کارآموزی (دو) در شرکت ساختمانی نیکامهر در تاریخ 1/5/82 می باشد که در این دوره چگونگی مراحل ساختن یک آپارتمان 6 طبقه از نوع اسکلت فلزی می باشد. ساختمان مذکور در محیطی به ابعاد 240 متر به ابعاد 12×20 در حال ساخت است در حالی که کل مساحت زیربنای آن 790 متر می باشد. ساختمان از نوع اسکلت فلزی است و مزیتهایی که ساختمان اسکلت فلزی نسبت به بتنی دارد این است که اسکلت فلزی را در مدت زمان کمتری می توان بنا کرد یعنی در وقت صرفه جوئی خوبی می توان داشت و از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه است ولی ساختمانهای اسکلت فلزی در برابر عوامل جوی به مرور زمان امکان اینکه دچار پوسیدگی در بعضی از نقاط آهن که در برابر ارتباط مستقیم با هوای آزاد است وجود دارد به همین خاطر باید این نقاط را به خوبی با ضد زنگ محافظت کنیم و همچنین ساختمانهای اسکلت فلزی مقاومت خوبی در برابر زلزله از خود نشان می دهند کارهایی که در روز اول کارآموزی آغاز شد آشنایی با کارو و سایل مورد نیاز برای کار و مسئولین و کارگران مشغول به کار در کارگاه بوده است.

    ابتدائی ترین مرحله ساخت یک ساختمان که دارای چند طبقه است این می باشد که باید زیرسازی آن اصولی و براساس قوانین استاندارد بین المللی باشد زیرا اگر ساختمانی زیرسازی درستی نداشته باشد ساختمان از لحاظ قدرت و استحکام لازم را که باید از خود در برابر عوامل مختلف از خود نشان دهد مثلاً در برابر زلزله های احتمال و طوفانهای شدید و بارهای زنده و مرده که برآن وارد می شوند را نخواهد داشت. برای زیرسازی ابتدا در حدود 90 سانتیمتر از سطح آسفالت خیابان خاک درون محوطه مورد نظر را خالی کرده و این کار توسط لودر انجام می شود به خاطر اینکه سرعت کار بالا رود و انرژی زیادی مصرف نشود. پس از خاک برداری این محوطه حال زمین برای بتن ریزی آماده می شود. در عملیات خاک برداری باید توجه کرد که در زمین چاه و یا عوامل و موانع دیگری وجود نداشته باشد که ما از آنها بی خبر باشیم یعنی قبل از خاکبرداری ما باید منطقه را کاملاً شناسایی کنیم. چون اینها خطراتی برای ساختمان بوجود می آورند از قبیل نشست و ضعف ساختمان در مقابل باد و زلزله و ... اگر موانعی مثل چاه یا قنات وجود داشت حتماً باید آنها را اگر چاه هستند پرکرد. با سنگ و شفته آهک و اگر درخت هستند باید حتماً از ریشه کنده شوند.

    بعد از عملیات خاک برداری که دوروز طول کشید مرحله جدیدی شروع می شود که اجرای بتن در کف زرسازی است. این بتن که ارتفاع آن 10 سانتیمتر است در اصطلاح ساختمان سازی بتن مگر نامیده می شود.

    این کار برای این است که فاصله بین زمین طبیعی و بتن اصلی کار بوجود آید. تا از نفوذ عوامل دیگر به بتن که باعث تضعیف شدن بتن اصلی می شود جلوگیری شود. برای شروع و آماده سازی این بتن کارگران آن را در دستگاه میکسر آماده می کنند و سپس در سطح کار می ریزند و از یک گوشه کار را شروع می کنند تا تمام سطح پوشانده شود و یک سطح صاف و یک دست بوجود آید و این کار چیزی در حدود سه روز به طول می انجامید. بعد از اینکه کار بتن ریزی مگر را انجام دادیم باید سطح روی آن را مقداری آب ریخته شود زیرا هرچه آب بیشتری به بتن دهیم مقاومت بیشتری را بدست می آورد. نکته ضروری و مهم در اینجاست که معمولاً فراموش می شود و یا به آن دقت کافی نمی شود باید حتماً به بتن آب دهیم تا مقاومت آن بالا برود و این مهم است چون در گیرش بتن و در مقاومت نهایی بتن تأثیر بسزائی دارد. ساختن پی مناسب که در کلیه پروژه ها تقریباً یکسان اجرا می شود. اما قبل از شرح مختصر مراحل پی باید توجه داشت که ابتدا باید نقشه فنداسیون را روی زمین باید پیاده کنیم و برای پیاده کردن دقیق آن جزئیات لازم در نقشه مشخص گردیده است باید توجه داشت ستونها و فنداسیونهایی که وضعیت مشابهی از نظر بار وارد شده دارند آنها را روی نقشه با علامت یکسان نشان می دهند. گاهی برای قالب بندی در بعضی از پروژه هامی بینیم که از تخته های فرسوده و پوسیده با ترکهای باز استفاده می کنند که این کار از نظر فنی صحیح نیست. چون آب بتن از بین ترکهای قالب خارج می شود و بتن به مقاومت نهایی خود نمی رسد. و از نظر فنی باید از تخته های سالم بدون گره به ضخامت حداقل 5/2 سانتیمتر یا از ورقه های صاف فلزی استفاده کرد. ولی در این کار از قالب اجری استفاده کردند که قالب آجری چون آب بتن را به خود میگیرد باعث می شود سیمان گیرش خوبی نداشته باشد. و بسیار هم وقت گیر است.

  • فهرست و منابع گزارش کارآموزی اجرای اسکلت فلزی آپارتمان با 6 واحد مسکونی

    فهرست:

    مقدمه و تشکر

    1

    فصل اول: آشنایی کلی با مکان کارآموزی

    2

    فصل دوم: ارزیابی بخشهای مرتبط با رشته علمی کارآموز

    4

    فصل سوم: آزمون آموخته ها و نتایج و پیشنهادات

    6

    فرم پیشرفت کارآموزی شماره 1

    26

    فرم پیشرفت کارآموزی شماره 2

    27

    فرم پیشرفت کارآموزی شماره 3

    28

    فرم پایان دوره کارآموزی همراه با گواهی پایان دوره

    29

     

     

    منبع:

    ندارد.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت