پروژه کارآموزی ساختمان 15 واحدی تجاری و مسکونی در شرکت ارنیکای مرند

تعداد صفحات: 34 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 500003452
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: گزارش پروژه کارآموزی مهندسی عمران
قیمت قدیم:۶,۲۰۰ تومان
قیمت: ۴,۶۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پروژه کارآموزی ساختمان 15 واحدی تجاری و مسکونی در شرکت ارنیکای مرند

    فصل اول :

    آشنایی با مکان کارآموزی

    اولین روز از کارآموزی که در شرکت ارنیکای مرند شورع بکار نموده در این کارگاه بعنوان نظارت بر کار،کارگران وکارهای مربوط به سازه را از طرف مهندس ناظر بر عهده گرفته بودم که در روز اول آشنایی با شرایط کارگاه ونقشه های اجرایی ومعماری آشنا گشتم وسپس با محیط کارگاه و زمین کارگاه ونحوه اجرا آشنا شدم ونیزدر دفتر کارگاه مشاهده پیمانی که بین آرماتوربند هاوتیرچه بلوک زنهاونیز نحوه پیمان کارگران مربوط آشنا شدم وگذراندن شرایط در کارگاه دراین شرکت دوره کارآموزی را به اتمام رسانیدم.

    شرکت ارنیکای مرند

    شرکت ارنیکای مرند در سال 1370 تاسیس شده است که به علت دارا بودن امکانات و استفاده از مهندسین باتجربه بیشتر پروژه‌های مهم شهرستان مرند و شهرستانهای اطراف را اجرا نموده‌ است. تجهیزات شرکت شامل یک دستگاه لودر، یک دستگاه بیل مکانیکی، یک دستگاه جرثقیل، دو دستگاه بتونر، یک دستگاه بلوک‌زن کوچک کارگاهی می‌باشد.

    از نظر کادر دارای 3 نفر مهندس عمران  می‌باشد و کارگر و بنا نیز برحسب نیاز به خدمت گرفته می‌شوند.

    از کارهای در دست اجرای این شرکت، می‌توان به پروژه مدرسه شبانه روزی کشکسرای و پروژه 15 واحدی تجاری و مسکونی،  اشاره کرد.

     

    فصل دوم :

    ارزیابی بخش های مرتبط

     با رشته علمی کارآموز

    مراحل مختلف ساختمان 15 واحدی تجاری ومسکونی

     

    عملیات خاکی که بطور کلی عملیات خاکی مشتمل است بر : تمیز کردن حریم و بستر منطقه مورد نظر از درختان و ریشه گیاهان ، برداشت خاکهای نباتی و نامرغوب ، خاکبرداری . خاکریزی و کوبیدن خاک و بالاخره کارهای حفاظتی به منظور اجرای عملیات فوق قبل از انجام هرگونه عملیات خاکی پیمانکار کروکی محل اجرای عملیات را دقیقاً با حضور نمایندگان دستگاه نظارت و کارفرما برداشت و صورتجلسه نمود و قبل از شروع عملیات و با توجه به برنامه زمان بندی پروژه و نحوه اجرای کار ، نوع و تعداد ماشین‌آلات را به تایید دستگاه نظارت رساند .

    تمامی مصالح مناسب حاصل از گودبرداری‌ها و خاکبرداری ها باید پس از تایید دستگاه نظارت و عند‌اللّزوم پس از تایید آزمایشگاه معتبر و مورد تایید کارفرما به مصرف خاکریزی ها رسید و مصالح نامناسب باید از محل کارگاه خارج ، با نظر دستگاه نظارت در محل‌های مناسب تخلیه و به فرم مورد قبول پخش و رگلاژ شد .

    در صورت وجود آبهای زیرزمینی یا آبهای روان سطح عملیات خاکی باید همواره با زه کشی و حفاظت بدنه و جداره همزمان صورت گیرد .همچنین در هنگام عملیات اجرای پیمانکار موظف است از تاسیسات و ابنیه فنی موجود در محل پروژه ، لبه جز آنچه که تخریب آن در شرایط خصوصی پیمان یا نقشه های اجرایی پیش بینی شده ، نظیر ساختمانها ، ابنیه تاریخی و تاسیسات جدید ، لوله‌های آب و گاز و نفت ، کابلهای برق و تلفن ، تاسیسات و ابنیه نظامی مجاور حفاظت و حراست نماید . و نیز قطع درختان موجود در محل اجرای پروژه بغیر از درختانی که قطع آنها در پروژه پیش بینی شده مجاز نمی‌باشد و پیمانکار به هنگام اجرای عملیات باید نهایت دقت را بعمل آورد تا در اثر اجرای عملیات به سایر درختان آسیبی وارد نگردد .

     

    جزئیات بازدید زمین و برداشت خاکهای فرسوده یا نباتی سطح :

    خاکبرداری و خاکریزی در صورت نیاز پروژه 15 واحدی

    منظور از خاکبرداری برداشت هرگونه مصالح و مواد خاک ، مصالح قلوه سنگی ، شن و ماسه و غیره ، صرفنظر از جنس و کیفیت آنها به منظور تسطیح ، شیب بندی و آماده نمودن محل پی ساختمان و سازه‌های فنی می‌باشد . تمامی عملیات خاکبرداری باید مطابق با خطوط و تراز موجود در نقشه‌های اجرایی و     دستور العملهای دستگاه نظارت صورت گرفت و رگلاژ سطوح بدون پوشش بطور همزمان صورت گرفت . در صورتیکه بر اساس برنامه زمانبندی شده یا به هر دلیل دیگر عملیات بعدی بلافاصله انجام نشود  کنترل لایه‌های قبلی و در صورت لزوم اصلاح و نیز تسطیح و رگلاژ نهایی سطح کار باید قبل از اجرای مراحل بعدی صورت گیرد .

    خاکریزی به دلایل مختلف در پروژه ها صورت می گیرد یک دلیل عمده نامناسب بودن خاک محل سازه ها ، راههای دسترس می‌باشد که ابتدا خاک نامناسب محل تا عمق مورد نظر برداشت شده و بعداً با مصالح مناسب و با لایه های به ارتفاع معین خاکریزی شده و تسطیح می گردد . همچنین دلیل دیگر استفاده از خاکریزی پر کردن پشت دیوارها ، اطراف پی ساختمانها ، ابنیه فنی ، تاسیسات محوطه و پی کانالهای لوله‌های آب و فاضلاب و کابل‌کشی می‌باشد .

     

    جزئیات پیاده کردن نقشه

    پی‌کنی و گودبرداری :

              عملیات خاکی برای کندن محل پی 15 واحدی تجاری و مسکونی و دیوارهای حایل با دست یا ماشین‌آلات طبق رفورم‌های خواسته شده در نقشه‌کشی ها . پی کنی بیش از ابعاد افقی و عمودی به هیچ وجه مجاز نمی‌باشد . چنانکه اشتباهاً پیمانکار مبادرت به انجام گودبرداری بیش از ابعاد تعیین شده نماید ، باید مقیاس اضافی با بتن و یا مصالح مناسب دیگر و طبق نظر دستگاه نظارت به هزینه پیمانکار پر و برای ادامه کار آماده گردد . شروع عملیات پی سازی قبل از آنکه محل گود از طرف دستگاه نظارت تایید ، بازدید و برداشت شود ، مجاز نمی‌باشد . پی‌کنی و گودبرداری در محل‌ پی‌ها با تایید دستگاه نظارت طوری صورت گرفت که تا حد امکان به قالب بندی نیاز نبوده و بتون از جنبه خاکبرداری شده با استفاده از پلاستیک یا روشهای مشابه تایید شده استفاده نمود . در صورت اجبار شرایط به استفاده از قالب با تایید دستگاه نظارت به میزان مورد نیاز و حداکثر تا در پایین‌ترین نقطه به ابعاد پی کنی اضافه نمود . پی‌کنی و گودبرداری باید تا رسیدن به بستر مناسب ادامه یا در مشخصات فنی خصوصی و نقشه های اجرایی یا دستور العملهای دستگاه نظارت ترتیب دیگری مقرر شده باشد .

     

     

     

    بازدید زمین و ریشه کنی

    بازدید محل ساختمان و بررسی وضعیت و موقعیت آن نسبت به خیابان اطراف خصوصاً بلوارهای مجاور بررسی وضعیت با توجه به نقشه نسبت به عوارض و پستی و بلندی‌های زمین تعیین محل چاه های فاضلاب و چاه آبهای قدیمی و مسیر قناتهای قدیمی در صورت وجود و مشخص کردن آن نسبت به پی‌سازی پر کردن چاهها با بتون یا شفته در صورت لزوم ریشه‌کنی نباتات در محل ساختمان حمل خاکهای اضافی به بیرون .

    تطبیق شکل هندسی زمین و زوایای آن با نقشه

    در صورتیکه ساختمانهای قدیمی و متروکه در محل استقرار بنای جدید وجود داشته باشد باید با نظر کارفرما و رعایت مسائل ایمنی و اصول فنی در مورد قطع و کنترل انشعابات خطوط آب ، برق، تلفن و . . . و هماهنگی با سازمانهای مربوطه و نظارت دستگاه نظارت تخریب گردند .

    2 پیاده کردن نقشه :

    انتقال نقشه از روی کاغذ به روی زمین به ابعاد اصلی

    مشخص کردن محل دقیق پی‌ها و ستونها ، دیوارها و زیرزمینها و عرض پی ها با استفاده از نقشه پی کنی

    در مرحله بازدید و ریشه کنی باید محل ساختمان خصوصاً محل پی‌ها باید مورد بررسی و ریشه‌کنی نباتات قرار گیرد تا بعداً در مراحل بعدی مشکلی بوجود نیاید . عمل پیاده کردن در ساختمانهای بزرگ با استفاده از دوربینهای نقشه‌برداری صورت می گیرد . در ساختمانهای معمولی از متر و ریسمان کار معمولا برای این مورد استفاده می شود .

    شیوه پیاده سازی و استفاده از ارتباط فیثاغورث   استفاده از گونیای بنایی اهمیت انتخاب مبداء واحد  کنترل مجدداً پیاده‌سازی نقشه جهت جلوگیری از اشتباهات بزرگ در پی کنی و گودبرداری  طریقه کنترل مستطیل بودن اتاقها به روش چپ و راست رپر ساخت رپر ( قطعه بتنی شاخص رقوم ) در محلی دورتر از ساختمان جهت کنترل ارتفاع قسمتهای مختلف ساختمان به سطح زمین با توجه به پستی و بلندی های زمین مثلاً

    ( 20×40 × 40 سانتی متر مربع) در مورد پروژه‌های بزرگ بر اساس نقشه‌های اجرایی به تعداد کافی نقاط نشانه و مبداء از طرف کارفرما و دستگاه نظارت طی صورت جلسه هنگام تحویل زمین در اختیار پیمانکار قرار داده می شود .

     

    گودبرداری :

    *‌بخش تاسیسات (‌موتورخانه) و جای چاهک  آسانسور معمولا در طبقات پایین تر از کف طبیعی زمین ساخته می شوند که در این موارد عمل گودبرداری لازم است .

    الف- شیوه دستی با استفاده از کارگر و بیل و فرقون و حفظ ارتفاع 200 و طریقه پله‌ای

    ب- شیوه ماشینی با استفاده از لودر و بیل مکانیکی و کامیون و شیب دهی دیواره جانبی زیرزمین جهت رفت و آمد کامیونها همچنین در صورتیکه محوطه کارگاه دارای پستی و بلندی های زیاد باشد بنحوی که مانع از شروع عملیات گردد پیمانکار باید با نظر دستگاه نظارت نسبت به تسطیح محوطه تا تراز مورد نظر و پاک کردن آن اقدام نماید . طبق فصل 1 مشخصات فنی عمومی کارهای ساختمانی گودبرداری محل سازه ها باید با توجه به رعایت نکات ایمنی و حفظ ساختمانهای موجود همجوار و رعایت مقررات و دستور العملهای شهرداری ها و وزارت کار صورت گیرد و تدابیر لازم در این مورد باید اتخاذ گردد. همچنین چنانکه محل اجرای پروژه  در محدوده شهرها و در نقاط مسکونی باشد پیمانکار باید نسبت به ایجاد دیوارهای موقت و جداکننده محل کارگاه در سواره‌روها و پیاده‌روها اقدام نموده و شرایط ایمن سازی محوطه را برای عبور عابرین و وسائط نقلیه کاملاً آماده کند . پیمانکار مسئول جبران خسارت وارده به شخص ثالث در اثر عدم رعایت نکات ایمنی فوق الذکر خواهد بود .

    که در پروژه ساختمان 15 واحدی با توجه به بزرگ و وسیع بودن پروژه از روش ب استفاده شده است .

    بطور کلی باید مصالحی که نامناسب است با مصالح مناسب و تایید شده جایگزین شود .

    شیب دیوارهای محل گودبرداری : اندازه این زاویه بستگی به نوع خاک محل گودبرداری دارد و فاصله بین دیوار محل گودبرداری و دیوار ساختمان باید با مصالح ساختمانی مانند شفته و یا بتون مگر و غیره پر شود که خود مستلزم هزینه دیگری است .

    ( همراه با تصاویری از پروژه )

  • فهرست و منابع پروژه کارآموزی ساختمان 15 واحدی تجاری و مسکونی در شرکت ارنیکای مرند

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت