گزارش کارآموزی اجرای ساختمان های بتنی و آرماتور بندی و بتن ریزی آن

تعداد صفحات: 72 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 500003334
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: گزارش پروژه کارآموزی مهندسی عمران
قیمت قدیم:۱۰,۰۰۰ تومان
قیمت: ۷,۲۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه گزارش کارآموزی اجرای ساختمان های بتنی و آرماتور بندی و بتن ریزی آن

    فصل اول : آشنایی کلی با مکان کارآموزی

    معرفی شرکت مشاورین طرح نو:

          شرکت مشاورین طرح نو با هدف احداث ,توسعه ,ترمیم ,طراحی ، تفکیک , نظارت واجرای مطلوب ساختمانهای مسکونی . تجاری . اداریو . . . تاسیس گردید .

    فصل دوم : ارزیابی

     

    خط مشی کیفیت:

         تعهّد به ساخت وتجهیزفضاهای مسکونی و تجاری واداری مطابق با استانداردها وارتقاء مداوم کیفیت محصولات وفرایند اجرایی,تحقیقاتی ونظارتی باحمایت ونظارت مستمر مدیران ارشد وهمکاری تمامی کارکنان سازمان نظام مهندسی.

    مأموریت سازمان:

         ساخت ,توسعه وتجهیز فضاهای مسکونی و تجاری واداری استاندارد ومقاوم ومتناسب بااولویتها در چارچوب طرح سازمان دهی وضوابط ومعیارهای فنی,تامین منابع وتوسعه مشارکتهای مردمی ورضایت بیشتر مخاطبین ,بر اساس نگرش مدیریت سازمان نظام مهندسی.

    مکان کارآموزی:

    کارگاه های شرکت مشاورین طرح نو واقع در خیابان ولیعصر ، انبار جهاد می باشد .

     

    فصل سوم : آزمون آموخته ها، نتایج و پیشنهادات

     

    بتن

     

    بتن مصالحی شبیه به سنگ است که از مخلوط کردن مقدار متناسبی از سیمان، شن، ماسه، آب و افزودنی های دیگر بدست می‌آید. توده اصلی بتن، سنگ دانه‌های درشت و ریز (شن و ماسه) است و فعل و انفعال شیمیایی بین آب و سیمان که به صورت شیره‌ای اطراف سنگدانه‌ها را پوشانده است ،  باعث یکپارچه شدن و چسبیدن سنگدانه‌ها به یکدیگر می شود. این سنگدانه‌ها اسکلت اصلی بتن را تشکیل داده و نیروی وارد بر بتن را تحمل می کنند، آب نیز در این مخلوط موجب ایجاد واکنش شیمیایی در سیمان می‌شود که سخت شدن مخلوط بتن را پس از طی دوره حدود بیست و هشت روز و رسیدن مقاومت نهایی بتن به همراه دارد. شن و ماسه حدود 65 درصد مخلوط بتن و مابقی را خمیر سیمان و درصد بسیار کمی هوا تشکیل می دهد.

    در نیمه دوم قرن نوزدهم برای غلبه بر این محدودیت مقاومت کششی بتن، اقدام به استفاده از میلگردهای فولادی که دارای مقاومت کششی بالایی هستند در قسمت های تحت کشش در بتن شد؛ چسبندگی عالی فولاد به بتن در این ترکیب یکی دیگر از مهم ترین عوامل استفاده از فولاد در بتن است. ترکیب بدست آمده "بتن مسلح" خوانده می‌شود که اغلب مزایای خوب دو ماده مختلف را به تنهایی داراست و همین مشخصه مطلوب، استفاده بتن مسلح را در انواع مختلف سازه ها نظیر، ساختمان‌ها، پل ها، سدها و… امکان پذیر می کند. اما در سازه هایی نظیر پل‌های قوسی، پوشش گنبدی، پوشش‌های پلیسه‌ای و مخازن استوانه‌ای به علت دخیل بودن عامل خمش در سازه از نوع دیگری از بتن با نام "بتن پیش تنیده" استفاده می‌شود. در این روش فولاد که بصورت مفتول یا کابل است تا نزدیکی حد جاری شدن کشیده می شود، پس از بتن‌ریزی و گرفتن بتن و در نتیجه ایجاد چسبندگی لازم بین فولاد و بتن، عامل کشش در فولاد حذف شده و کلیه نیروی کششی فولاد به صورت فشاری در بتن وارد می شود که قابلیت باربری سازه را در برابر نیرو های ناشی از خمش زیاد می کند.

    در فرایند استفاده از بتن دو عامل نقش اساسی دارند که در رسیدن بتن به مقاومت نهایی آن که مهندسین طراح سازه طبق آیین نامه های موجود برای سازه های مختلف و با در نظر گرفتن پارامترهای طراحی اعلام می دارند بسیار موثرند :       1)ساخت بتن           2) بتن ریزی.

    در فرایند ساخت بتن طراح با استفاده از آیین نامه های موجود و در نظر گرفتن مقاومت نهایی لازم، درصد هر یک از مواد تشکیل دهنده بتن را اعلام و شرکت سازنده نیز بوسیله این دستورالعمل اقدام به ساخت بتن می کند. در مرحله دوم نیز مجری طرح با رعایت کامل ضوابط آیین‌نامه‌های اجرایی بتن‌ریزی اقدام به بتن ریزی و نگهداری از آن تا رسیدن به مقاومت نهایی آن میکند. عدم رعایت هر یک از این ضوابط موجب می‌شود تا بتن در هنگام بارگذاری و مواقع بحرانی دچار آسیب شده و خسارات جبران ناپذیری را موجب شود. لذا باید مبادی ذیربط با نظارت کامل نسبت به اجرای صحیح ضوابط موجود توسط طراحان، شرکت های سازنده بتن و پیمانکاران و بازرسی های منظم و آزمایشات مقاومت بتن در تمامی مراحل ساخت و اجرا از بروز خسارات ناشی از اجرای ناصحیح این ضوابط جلوگیری کند.

    اختلاط بتن

    از آنجاییکه عیار بتن مصرفی طبق محاسبات انجام شده 350کیلوگرم برمتر    مکعب در نظرگرفته شده به جز بتن مگر که 150 وبتن  ، باتوجه به اندازه بزرگترین دانه سنگی وباتوجه به درصدآب به سیمان ودیگرمعیارهای اختلاط بتن وبا توجه به حجم دستگاه بتنیر، مقدار سیمان وآب ومصالح ریزدانه ودرشتدانه آنرا باتوجه به پیمانه بیل به کارگران اعلام کرده و مطابق با این اندازه بتن ساخته میشود.

      

    بتن ریزی پی

     

    در این پروژه پی به صورت نواری استفاده شده . درطراحی پی بهتراست از خاموت استفاده نشود زیرا مقداری برش را تحمل کرده ولی از ضخامت بتن کم شده ودر نتیجه صلبیت پی کمتر می شود. ولی خاموت در پی برای جلوگیری ازپیچش موثراست بنابراین در صورت نامنظم بودن پلان (دریک راستا نبودن ستونها) داخل پی خاموت قرار می دهیم .

    وظیفه شناژ این است که درهنگام زلزله پی ها نسبت به هم فرار نکنند. شناژها مانع از نشست غیر یکنواخت پی نمی شوند(چون سختی زیادی ندارند) در طراحی ، شناژ را برای 5% بار محوری سنگینترین ستون به صورت کششی طراحی می شوند .حداقل ابعاد شناژ  4 میلگرد  12 می باشدکه به فاصله 25سانتیمتر بسته می شود .در آرماتوربندی میلگردهای شناژ را در برستون قطع نمیکنیم وبایستی حتمأ آنهارا ادامه داد تا از زیر ستون بگذرند .

     

    آرماتوربندی ستون ها

     

    پس از بتن ریزی پی ، نوبت به آرماتوربندی ستونها میرسد. عضوی راکه وظیفه حمل نیروی محوری فشاری را دارا باشد، ستون گویند .اماستونی که تحت تاثیر نیروی محوری فشاری خالص باشد، بندرت یافت میشود . تقریباٌ تمام ستونها تحت تاثیر لنگر میباشند، این لنگرها میتوانند ناشی از اتصال صلب تیر به ستون و یا ناشی ازبرون محوری های اتفاقی به واسطه عدم قرارگیری صحیح محورها و یا تغییرات در سطح مقطع یاخواص مصالح باشد.نسبت ارتفاع به بعد حداقل آن مساوی ویا بزرگتراز3 باشد ستونهای بتن مسلح بر حسب نوع دورگیری میلگردهای طولی به دو دسته تقسیم میشوند:

     1-ستونهای تنگ دار که درآنها از خاموتهای موازی جدا ازیکدیگراستفاده میشود

     2-ستونهای دورپیچ که میلگرد ها توسط یک خاموت مارپیچی باگام حدود 50 تا 100میلیمتر دورگیری میشوند،

    در این پروژه ازخاموت موازی استفاده شد  ،  براساس ضوابط لرزه خیزی آیین نامه آبا درمناطق زلزله خیز در ارتفاع ازبالا وپایین خاموتها درفاصله10سانتیمتربسته میشوند وبقیه خاموتها به فاصله15سانتیمترازهم بسته میشوند.

    فضاسازSpacer

    قبل ازقالب بندی، ستونها روی میلگردها ، قطعات پلاستیکی به نام اسپیسر (فضاساز) کار گذاشته میشود کاراین قطعات ایجاد  cover(پوشش) روی میلگرد  است . باید توجه داشت مطابق بررسی های علمی با هر  دو میلی متر کاهش پوشش بتن ( Concrete Cover) ده سال از عمر سازه بتنی (Service Life) کاسته خواهد شد . پس از بستن اسپیسرها در3نقطه ازستون درسمتهایی که دیوارهای میان قابی داریم پلیت قرارداده میشود  .       

    کاربرد پلیت ها

     

    دراکثر ساختمانها دیوارهای بین ستونها بصورت کاملاٌ کیپ و بدون فاصله کارگذاشته میشوند واین باعث میشودکه سختی قاب افزایش یابد واز آنجاییکه قاب به نسبت سختی اش نیرو جذب میکند ، باعث میشودکه قاب نیروی بیشتری راجذب کند ، در حالی که دیوارها قدرت تحمل نیروی جذب شده را ندارند واین نیروی بیش از اندازه به قاب وارد شده وباعث آسیب رسانی به ساختمان میشود

     برای جلوگیری از این امر دیوارها با فاصله چند سانتیمتری  از طرفین ستون چیده می شوند تا در حرکت جانبی قاب خللی وارد نکنند . اما دراین حالت چون دیوارها به جایی بند نیستند ، باکوچکترین تکان از جای خود خارج شده و بیرون می ریزند. برای جلوگیری ازاین قضیه پلیتها در چند نقطه ازستون کار گذاشته میشوند وپس از قالب برداری ، یک میلگرد بصورت افقی به پلیت جوش داده شده و 30الی50 سانتیمتر بیرون می آیند ودر داخل دیوارها قرار میگیرند وباعث میشوند که در موقع زلزله دیوار ازجای خود بیرون نزند و در سختی قاب هم تاثیرنگذارد .

    قالب بندی ستون ها

     

    برای بتن ریزی ستونها از قالب فلزی و یا چوبی استفاده میشود  . قبل از بستن قالبها آنها را روغنکاری میکنند تا در موقع قالب برداری ، قالبها به بتن ستون نچسبد . این قالبها به صورت پانلهای جدا ازهم است وباتوجه به ابعاد ستون مونتاژ میشود وبه وسیله پین وگوه به هم متصل میشوند . قالبها از سه طرف تا بالا به صورت کامل بسته شده واز یک وجه تافاصله 1.5متری بسته شده ودر دو مرحله دیگر تکمیل میشوند .پس از اینکه قالب بسته شد  قالب را تراز میکنند تا ستون به صورت کاملاً عمودی باشد ، زیرا در غیر اینصورت ستون دچار خروج از مرکزیت شده واین امرباعث کاهش ظرفیت باربری میشود . پس از تراز شدن قالب ، قسمت پایین ستون با گچ پوشانده میشود تا شیره بتن از این قسمت خارج نشود .

    بتن ریزی ستونها از فاصله 1.5متری

     

    در برخی کارگاهها مشاهده میشود که قالبها تا بالا بسته شده  بتن ازفاصله3متر وبیشتر از بالا داخل قالب ریخته میشود واینکار باعث میشود که دانه های بتن از هم جداشده  وبتن همبستگی خود را از دست بدهد و این مشکل با بتن ریزی ازفواصل پایین حل میشود ،به این صورتکه یک وجه قالب تا ارتفاع 1.5 متر به بالا باز است وپس از اینکه بتن این قسمت ریخته شد 1.5 متر بعدی بسته میشود .

     

    ویبره زدن بتن

     

    از آنجاییکه  دراین ستونها 16عددQ 20 بکار رفته ،بتن مصرفی کمی روانتر ساخته میشود(با افزایش آب) واین امر باعث میشود کارایی بتن بالا برود  برای کمک به تراکم بهتر بتن مصرفی از ویبراتور  استفاده شده وپس از ریختن هر دو فرقون بتن داخل قالب یکبار ویبره زده میشود (به مدت 3الی4ثانیه)، تا بتن متخلخل وبه اصطلاح کرمو نشود.

    قالب برداری وعمل آوری ستونها

     

    درهر روز تقریباٌ 4 ستون بتن ریزی میشود  ودر روز بعد قالب برداری میشود . برای جلوگیری از تبخیر سریع آب بتن در معرض آفتاب تابستان بلافاصله پس از باز کردن قالب روی ستونها گونی کشیده میشود وگونی ها به وسیله آبپاشی خیس شده  و اینکار تا چند روز بعد تکرار میشود، بدینوسیله ستون عمل آوری میشود .

  • فهرست و منابع گزارش کارآموزی اجرای ساختمان های بتنی و آرماتور بندی و بتن ریزی آن

    فهرست:

    مقدمه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . . . . . . . . .

     

    معرفی شرکت مشاورین طرح نو. . . . . . . . . . . . . .  . . . . . . . .  .  . . . .  . .

     

    خط مشی کیفیت . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

     

     مأموریت شرکت . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

     

    مکان کارآموزی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

     

    اتمام دوره کارآموزی . .

    منبع:

    ندارد

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت