گزارش کارآموزی حسابداری در شرکت تعاونی مرزنشینان باجگیران

تعداد صفحات: 46 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 500003043
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: گزارش پروژه کارآموزی حسابداری
قیمت قدیم:۷,۴۰۰ تومان
قیمت: ۴,۶۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه گزارش کارآموزی حسابداری در شرکت تعاونی مرزنشینان باجگیران

    مقدمه :

    تعاون پایه و اساس زندگی اجتماعی است . در اصطلاح لغوی تعاون به معنای کمک و همکاری ، تشریک مساعی در رفع نیازمندیهای همگانی می باشد که در بالاترین حد خود به عنوان یک سازمان اجتماعی بالاترین حد تفکر نوع دوستانه را پدیدار می نماید و تجلی کار آن نهضت تعاون جدید است که با تلاش های پیگر و انسان دوستانه افرادی همچون رات اون ، دکتر ویلیام کینگ از انگلستان و سن سون و چارلز فوریه از فرانسه و هزاران تلاشگر دیگر در واکنش به نابسامانی های ناشی از نظام صنعتی صورت گرفت ، و بالاخره در انگلستان تشکیل شرکت تعاونی پیشگامان عدالتخواه را چندین نقطه عطفی که نهضت تعاون را به عنوان نوعی مکتب اجتماعی ، اقتصادی با اصول و آرمان های مشخص ثبت نمود .

     

    فصل اول

    تاریخچه مرزنشینان خراسان :

    خراسان با مساحت 313000 کیلومتر وسعت ، برزگترین استان کشور می باشد که از طرف شمال شرق کشور 750 کیلومتر مرز مشترک ،کشورهای افغانستان و ترکمنستان را دارا است .

    در قدیم الایام به لحاظ فرار داشتن مسیر جاده ابریشم خراسان ازاهمیت ویزه ای در زمینه تجارت و صادرات مرزی برخوردار بود .

     مرزنشینان این مناطق بخاطر برخورد با کاروانها و بازرگانان ، با ملیت و معاشرت و فرهنگ های متفاوت و متمایز ملل آشنایی یافته اند ، لذا از شخصیت ویژه و با ثباتی و حتی متمایز برخوردارند و علی رقم محرومیت و استضعاف و کمبود امکانات رفاهی صرفاً به لحاظ عرق میهن دوستس و عزت و رمزداری از این مناطق گاهاً با آب و هوای نامناسب و متغیر سکنی گزیده و روزگار را سپری می کنند .

    مرزنشینان با زندگی در این مناطق وسوسه عده ای سود جو و دنیا پرست که با تشکیل باندهای درون مرزی و برون مرزی با عوامل غیر بوهی به امر قاچاق اشتغال دارند مبارزه و به لحاظ تداوم و تحکیم مقابله به مثل با آنان مبادلات مرزی مشروع را کار خود دانسته و با اختصاص سهمیه ارزی برای مرزنشینان بسترسازی مناسبی برای کسب و کار قاونونی و شرعی از اشتغال زایی مثبت و سازنده فراهم نموده است .

    همانطور که از سالیان دور در سایر استان ها طرح مبادلات مرزی به اجرا در آمده بود ، با پی گیری های استانداری محترم استان خراسان درسال 1377 سهمیه ارزی مرزنشینان خراسان برقرار گردید و حسننظر مدیریت محترم اداره کل تعاون و وصاطت بی شائبه کارشناسان محترم اداره تعاون خراسان و ادارات تعاون شهرستان ها در همان سال 18 شرکت تعاونی مرزنشینان درسرتاسر نقاط مرزی استان تأسیس گردیده و قسمت نظارت هیأت محترم اجرایی مرکب از استانداری و ادارات کل تعاون و اداره کل بازرگانی و ناظر محترم گمرکات سهمیه ارزی سال 77 جذب گردید .

     

     

     

    تاریخچه شرکت تعاونی مرزنشینان باجگیران :

     شرکت تعاونی مرزنشینان باجگیران ، در تاریخ 18 مهرماه 1377 تحت شماره 449 در اداره ثبت شرکتها به ثبت رسید و در تاریخچه 18 بهمن 1377 در شهرستان قوچان تأسیس شد .

    تأسیس شرکت با زحمات و مشکلات عدیده ای همراه بود ولی عده ای از مرزنشینان تحصیل کرده و متعهد و آینده نگر به عنوان هیأت مرسس پیشقدم  شده وبا مراجعات حضوری مکرر در روستاهای مرزی تا حدودی در امر تأمین یک سوم سرمایه مورد نظر به عنوان سهام نقدی موفق بودند .

    شرکت با تعداد 716 خانوار که شامل 4138 نفر می باشد به عضویت خود داشته که سقف ارزی آن 774764 دلار  میباشد که در سال های بعدی این روند رو به رشد جهت عضو گیری در روستاهای بخش باجگیران ادامه داشته تا جایی که جمعاً 26 روستا و حوزه فرعی را به عضویت دارد .

    محل فعالیت کار آموزی :

    شرکت تعاونی مرزنشینان باجگیران . استان خراسان رضوی – شهرستان قوچان ، ساختمان شماره ( 2 ) – میدان فلسطین ، خیابان صحرایی ، پلاک ، بخش اداری ، قسمت حسابداری .

     مساحت محل کار آموزی :

     شرکت دارای 2 ساختمان مجزا می باشد که به شرح ذیل می باشد :

    ساختمان شماره (1) ک 250 متر مربع که 120 متر مربع مربع انبار و 130 متر مربع خوابگاه می باشد .

    ساختمان شماره (2) : 250 متر مربع که 80 متر مربع فروشگاه و 120 متر مربع ساختمان اداری میباشد .

    تعدا پرسنل : 1- مدیر عامل 2- حسابدار 3- امور دفتری 4- فروشنده 5- انباردار

    موضوع شرکت :

    شرکت دارای اساسنامه می باشد که موضوع شرکت در آن قید شده و به شرح زیر می باشد :

    1-مبادلات مرزی (صادرات و واردات )

    2- مدت شرکت : از تاریخ 15/10/1377 به مدت نامحدود

    3- مرکز اصلی شرکت : قوچان – باجگیران

    4-سرمایه شرکت : مبلغ 48600000ریال ، شامل 486 سهم یکصد هزار ریالی

    نوع فعالیت :

    فعالیت شرکت از نوع توزیعی است که در اساسنامه به اختصار شرکت نامیده شده است . و حداقل 51% سرمایه آن به وسیله اعضاء تدمین می شود .

     هدف از تأسیس و فعالیت شرکت همانند سایر شرکتهای تعاونی ، تأمین نیازمندیهای اعضا در چهار چوب مصالح عمومی و کاهش هزینه ها و قیمت ها است .

     در این راستا فعالیت های شرکت به صادرات و واردان کالاها گسترش یافته است . لازم به ذکر است که تعاونی های مرز نشینان رأساً سهمیه ارزی جهت مبادلات در اختیار ندارند و بر اساس قوانین و مقررات ذیرربط و طی مراحل قانونی با جمع آوری دفترچه مبادلات مرزی مرزنشینان حوزه ، عمل ، نیابتاً مبادلات مرزی انجام می دهند که در این زمینه درصد سهمیه ارزی و سقف صادراتی کالاهای مجاز را صادر و در قبال آن در چهار چوب فهرست کالا وارد می نماید.

     صادرات و واردات در بخش تعاونی به 2 صورت انجام می شود :

    1)صاورات و واردات توسط شرکت تعاونی مرزنشینان

    2)صادرات و واردات به صورت پیله وری

    از انواع صادرات می توانبه ، گوگرد ، پلی اتیلن ، مواد پلاستیکی سیمان سفید به افغانستان ، ازبکستان و قرقیزستان اشاره نمود .

    از انواع واردات می توان به کالاهایی همچون ، برنج از پاکستان ، چای از هندستان .... اشاره نمود .

    انواع خدمات :

    شرکت با حد ممکن خدمات زیر را انجام می دهد و یا جزء اهداف برای انجام برای آن است:

    1-انجام مبادلات مرزی مرزنشینان  حوزه عملیات به نمایندگی از طرف آنان و صادرات و واردات کالاهای مجاز بارعایت ضوابط قانونی و مقررات صادرات و واردات کشور .

    2- تبدیل ، طبقه بندی ، بسته بندی ، مارک گذاری کالاهای داخلی موضوع مبادلات مرزی و حمل آنها به خارج از کشور به منظور فروش و وارد کردن کالاهای مجاز با رعایت قوانین .

    3- تأمین نیازمندیهای مصرفی اعضا و خانواده های آنها .

    4- ایجاد فروشگاه به تعداد مورد لزوم به منظور خرده فروشی به اعضا

    5- انجام خدمات توزیع کالا به اعضا

    6- انجام سایر فعالیت های مرتبط با اهداف شرکت

    مالکیت در اقتصاد شرکت :

     در نظام تعاونی اصل مالکیت ، در جوامع تعاونی کلیه وسایل تولید ( خدمات ) به شرکت یا جامعه تعاونی و در واقع به همه اعضا تعلق دارد و تصرفات فردی در مالکیت شرکت بر طبق شرایط و ضوابطی است که قبلاً در اساسنامه مطرحگردیده است و مورد تصویب اعضاء قرار گرفته است .

     ترکیب مدیران شرکت به شرح ذیل است :

    اعضاء هیئت مدیره توسط گرده های روستاها ( که در رأی گیری در روستاها انتخاب شده اند )در مجمع عمومی برای 3 سال مالی انتخاب می گردند ، که این اعضاء 7 نفر می باشند که عبارتند از :

    1- رئیس      2- نائب رئیس      3- منشی      4- دو نفر هیئت مدیره      5- 2 نفر علی البدل

    مدیر عامل توسط هیئت مدیره انتخاب و برای تأیید صلاحیت به اداره تعاون معرفی می گردد .بازرسان که 4 نفر میباشند نیز توسط سر گروه های روستاها در مجمع عمومی برای یکسال مالی انتخاب می شوند که 3 نفر بازرس و ا1 نفر علی البدل می باشند .

     

     

    اهداف شرکت :

    هدفهای شرکت با اهداف بخش تعاون یکسان است و از آن تبعیت می کند و عبارتست از :

    1-ایجاد تأمین شرایط و امکانات کار برای همه به منظور رسیدن به اشتغال کامل

    2-قرار دادن وسایل کار در اختیار کسانیکه قادر به کارند ولی وسایل کار ندارند

    3- پیشگیری از تمرکز و تداوم ثروت در دست افراد و گروه های خاص جهت تحقق عدالت اجتماعی

    4- جلوگیری از کار فرمای مطلق شده دولت

    5- قرار گرفتن مدیریت و سرمایه منافع حاصله در اختیار نیروی کارو تشویق و بهره برداری

    6- پیشگری از انحضار ، احتکار ، تورم و اضرار بغیر

    7- توسعه و تحکیم مشارکت و تعاون عمومی بین همه مردم

    کلیات تشکیل شرکتهای تعاونی :

    شرکت ها و اتحادیه های تعاونی از قانون خاص خود تحت عنوان بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران تبعیت می نمایند .

    تغییرات سرمایه در شرکتهای تعاونی و نحوه ثبت حسابداری آنها :

     سرمایه در شرکت های تعاونی متغیر و نامحدود است ف می توان با فروش سهام به اعضاء شرکت و یا قبول اعضاء جدید به میزان سرمایه افزود .

    الف) افزایش سرمایه شرکت به 3 صورت امکان پذیر است :

    سرمایه ممکن است به وسیله اعضا یا ورود اعضا ؟ء جدید تأمین شود که این عرضه سهام به 2 روش امکان پذیر است :

    (1-1)ارزش اسمی

    (2-1) ارزش بازار

    2- از محل سود انباشته یا اندوخته ها

    3- افزایش ارزش اسمی 

  • فهرست و منابع گزارش کارآموزی حسابداری در شرکت تعاونی مرزنشینان باجگیران

    فهرست:

    مقدمه                                                                                                                                                                                    1

    فصل 1 )

    تاریخچه مرزنشینان خراسان                                                                                                                          2

    تاریخچه شرکت تعاونی مرزنشینان باجگیران                                                                                              3

    محل فعالیت کارآموزی                                                                                                                                     3

    مساحت محل کارآموزی                                                                                                                                   3

    تعداد پرسنل                                                                                                                                                       3

    موضوع شرکت                                                                                                                                                    3

    نوع فعالیت                                                                                                                                                          4

    انواع خدمات                                                                                                                                                       4

    مالکیت در اقتصاد شرکت                                                                                                                                 5

    ترکیب مدیران                                                                                                                                                    5

    اهداف شرکت                                                                                                                                                      6

    کلیات تشکیل شرکت های تعاونی                                                                                                                  6

    تغییرات سرمایه در شرکت های تعاونی و نحوه ثبت حسابداری آنها                                                        6

    تقسیم سود در شرکت تعاونی                                                                                                                          8

    چارت سازمانی شرکت                                                                                                                                      11

    فصل 2 )

    گزارش فعالیت های انجام شده در مدت کارآموزی                                                                                      12

    گزارش فعالیت ها به صورت روزانه                                                                                                                  14

    گزارش فعالیت ها به صورت هفتگی                                                                                                                15

    گزارش فعالیت ها به صورت ماهانه                                                                                                                 18

    سیستم حسابداری شرکت                                                                                                                               20

    نرم افزار حسابداری شرکت                                                                                                                              26

    ارزیابی بخش های مرتبط با فعالیت کارآموزی                                                                                              34

    فصل 3 )

    نتیجه گیری                                                                                                                                                        37

    پیشنهادات                                                                                                                                                          38

    ضمائم و پیوست ها

     

     

    .

    منبع:

    ندارد.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت