گزارش کارآموزی شرکت برق منطقه ای خراسان و امور انتقال

تعداد صفحات: 16 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 500002926
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: گزارش پروژه کارآموزی مهندسی برق
قیمت قدیم:۴,۸۰۰ تومان
قیمت: ۴,۶۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه گزارش کارآموزی شرکت برق منطقه ای خراسان و امور انتقال

    مقدمه نویسنده

    زندگی جستجو است، تلاش برای دست یافتن به مرزهای نو، مرزهای علم و دانش، باید پیوسته آموخت، دانست، و به بار نشاند، می توان با هربار ساختن لحظه های زندگی دوباره زنده شد.

    به راستی عشق به دانستن بهترین عشق هاست.

    باید لحظه ای از آموختن غافل نشد،لحظه های زندگی باید دوباره زنده شوند. پس باید جستجو کرد، و لحظه های بی بار خود را با آموختن به پربارترین دقایق تبدیل کرد.

    یکی از مراحلی که در دوران تحصیل در اختیار داریم که همواره بیاموزیم، به کار بگیریم و بهره ببریم، دوران کارآموزی است که هم اکنون غالب دانشجویان باید این واحد را بگذرانند.

    امیدوارم که تمامی دانشجویان در این دوران بحرانی و مهم زندگی و تحصیل خویش موفق باشند. این REPORT در سه بخش عمده تنظیم شده است:

    چارت داخلی سازمان شرکت برق منطقه ای خراسان را به تصویر کشیده و توضیح میدهیم.

    شامل فعالیت ها و کارهائی است که در داخل آزمایشگاه رلیاژ انجام شده است.

    شامل یک فعالیت تحقیقی می باشد که در زمینه  A1700 ALPHAبود.

    اکنون که با یاری خداوند توانستم این دوران را بگذرانم از تمامی مسئولان و دست اندرکارانی که  مرا در این امر یاری فرمودند کمال تشکر را دارم. امیدوارم که همواره موفق و کامیاب باشند.

    با تشکر و احترام

    نصیبه خاکشور- دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی-  واحد تربت حیدریه

    تابستان 83

    شرکت برق منطقه ای خراسان و امور انتقال

    شرکت توزیع نیروی برق خراسان

    توزیع نیروی برق در حوزه عملیاتی شرکت توسعه، تعمیر و نگهداری و تاسیسات توزیع تا سطح ولتاژ 20 کیلو وات، انجام کلیه خدمات فنی و اداری بالغ بر1650000مشترک برق بر عهده این شرکت توزیع نیروی برق خراسان است.

    شرکت مدیریت تولید برق طوس

    بهره برداری از تاسیسات نیروگاه حرارتی طوس به منظور فروش به طور عمده بر عهده این شرکت می باشد.

    شرکت مدیریت تولید برق شهر

    بهره برداری از تاسیسات نیروگاه مشهد به منظور فروش برق به طور عمده بر عهده این شرکت می باشد.

    شرکت فنی طوس نیرو

    طراحی و احداث شبکه ها و پست های هوائی و زمینی توزیع برق به همراه طراحی و ساخت کالاهای برق و غیر برقی مورد نیاز بر عهده این شرکت می باشد.

    شرکت احداث تاسیسات انتقال نیرو (اتانیر)

    احداث ساختمان خطوط و پست های فشار قوی و سایر خدمات وابسته بر عهده این شرکت می باشد.

    شرکت نصب و تعمیرات نیروی خراسان

    طراحی و برنامه ریزی و نصب تعمیرات توربورژنراتورها، دیزل ژنراتورها و تاسیسات وابسته بر عهده این شرکت است.

    واحد رلیاژ که جزئی از امور انتقال می باشد، امور مربوط به کنترل و حفاظت سیستم ها را انجام می دهند و شامل قسمت های زیر می باشد:

    واحد محاسبات

    کنترل و حفاظت پست ها

    کنترل و حفاظت نیروگاه ها

    آزمایشگاه رلیاژ

     

    برق استان خراسان به طور مستقل از شبکه سراسری توسط پنج نیروگاه بزرگ و چندین نیروگاه دیزلی کوچک و متوسط تامین می گردد.

    انرژی تولیدی نیروگاه ها به جز در دو نقطه منفرد کلات نادر و نهبندان توسط دو شبکه انتقال 132KVمستقل از یکدیگر به مراکز مصرف منتقل می گردد.

    شبکه شمال از مرزهای شمالی استان شروع و تا مرکز استان(روستاهای مهند از توابع فیض آباد تربت حیدریه) امتداد دارد، شرق و غرب استان را نیز تحت پوشش قرار می دهد و فقط شهر کلات نادر (به دلیل موقعیت خاص جغرافیائی و کمی مصرف در این نقطه ) تحت پوشش نبوده و توسط نیروگاه دیزلی منفرد برق آن تامین می شود.

    شبکه جنوب از شهرستان گناباد شروع شده و به جز شهرستانها،نهبندان (به دلیل بعد مسافت و کمی مصرف ) بقیه شهرهای جنوب استان را دربر می گیرد.

    مجموع قدرت عملی نیروگاهای استان 1200مگا وات می باشد که به ترتیب ؛

    نیروگاه طوس 600مگا وات، نیروگاه مشهد 300مگا وات، نیروگاه شیروان 94مگا وات، نیروگاه قائن 36مگا وات و نیروگاههای دیزلی مجموعا 70مگا وات می باشد.

    تعدد مشترکین برق استان بیش از 150000مشترک می باشد که برق تولیدی %34به مصرف خانگی، % 29به مصرف کشاورزی، % 27به مصرف عمومی و تجاری و % 8به مصرف صنعتی می رسد و الباقی در اماکن متبرکه و مراکز آرد و نان مصرف می شود.

    شرکت برق تا زمان سال 1376 کاملا به شکل دولتی اداره می شد و شامل شرکتهای تابعه ای بود که همه زیر نظر شرکت برق منطقه ای بودند ولی از تاریخ فوق قسمتی از امور به بخشهای خصوصی جدیدی واگذار شد و شرکتهای تابعه نیز به شکل خصوصی درآمدند. به خصوص بخشی از امور انتقال به شرکت خصوصی مهام شرق (تعمیرات و نگهداری تاسیسات نیرو ) واگذار شد که بخش رلیاژ نیز جزئی از این شرکت               می باشد.

    واحد محاسبات: این قسمت، محاسبات مربوط به بخش بارشبکه ها و بهینه سازی آن و محاسبه تلفات در استان خراسان را انجام می دهد.

    کنترل و حفاظت پست ها: این قسمت مسئولیت و حفاظت پست ها در استان را بر عهده دارد. سرکشی به پست و بر طرف کردن مسائل و مشکلات موجود از جمله وظایف این واحد می باشد.

    کنترل و حفاظت نیروگاه ها:این قسمت مسئولیت کنترل و حفاظت نیروگاه ها در استان را بر عهده دارد. سرکشی به نیروگاه و برطرف کردن مسائل و مشکلات موجود از جمله وظایف این واحد است.

    آزمایشگاه رلیاژ: این قسمت مسئولیت تعمیر وسایل و رله ها و انجام برخی طراحی ها و پروژه ها را بر عهده دارد. همچنین این قسمت به پست ها و نیروگاه ها سرکشی می نمایند و معایب را رفع می کنند.

    سیستم حفاظت

    سیستم قدرت شامل بخشهای تولید، انتقال و توزیع می باشد. در این سیستم خطوط انتقال و شبکه واسطه بین نیروگاه ها و مصرف کننده می باشد. پایداری در شبکه قدرت از مباحث مهمی است که در بخشهای مختلف مورد توجه می باشد.

    عواملی از قبیل بروز اتصال کوتاه در خطوط انتقال انرژی، خارج شدن یک واحد تولید از مدار، خارج شدن ناگهانی بارهای زیاد از سیستم و 000 باعث بروز ناپایداری می شوند.

    علاوه بر این ؛ نوع اتصال کوتاه، محل وقوع، سرعت برطرف کردن و روشهای برطرف کردن آن نیز در پایداری سیستم مؤثرند. تجهیزات تولید، انتقال و توزیع نیرو به طرق مختلف در برابر انواع fault و ناپایداری حفاظت می شوند.

    اجزاء یک سیستم حفاظتی عبارتند از:

    وسایل تشخیص دهنده (pt,ct) ؛ وسایل تصمیم گیرنده ( رله های حفاظتی ) ؛ عمل کننده ها (کلیدهای قدرت ) و وسایل کمکی (رله های کمکی ) و برق گیرها می باشد.

    اساس کار رله های محافظ

     

    اساس کار رله های محافظ، حذف فوری یک اتصال کوتاه در سیستم و یا در یکی از تجهیزات سیستم است. ( عملکرد رله مانند یک فیوز است ) همچنین ممکن است هنگام کار نرمال، عیوب و یا نواقصی در دستگاه ایجاد شود که روی تجهیزات دیگر نیزاثر نامطلوب داشته باشد و در این مواقع رله محافظ باید با یک کلید قطع کننده مدار آسیب دیده را از سیستم جدا کند گر چه اغلب رله های محافظ برای کم کردن اثر اتصال کوتاه به کار می روند ولی در ژنراتورها و ترانسفورماتورها برای پیشگیری از بسیاری از حالات طبیعی نیز رله های محافظ بکار می رود. از خصوصیات دیگر رله محافظ شان دادن محل و کیفیت خرابی

    در سیستم است بدین ترتیب تعمیر خرابی آسانتر می شود بلکه مانع آسیب دیدن سایر قسمتها می گردد.

    به طور کلی یک مدار الکتریسیته از قسمتهای زیر تشکیل شده است:

    ژنراتورها، تغییر دهنده ها و یکسو کننده ها، کلیدها، خطوط انتقال و مدارهای توزیع.

    قسمتهای ذکر شده اغلب توسط یک قطع کننده circuit breakerبه هم مربوط شده اند. به طوری که قطع یکی از کلیدهای فوق باعث مجزا شدن آن قسمت از بقیه مدار می شود.

    برای اینکه مدار دارای اطمینان کامل باشد، کلیدها باید بتوانند در مواقع لازم و اتفاق اتصالی، مدار را قطع کنند. ساختمان رله های محافظ طوری است که در موقع اتصال اتفاقی به کلید فرمان را بدهد. رله های کمکی تنها برای محافظت اتصال کوتاه به کار می برند، زیرا اتصال کوتاه بزرگترین خرابی در یک سیستم است؛ تجربه نشان داده است که محافظت کمکی مطمئن تر از محافظت معمولی می باشد.

    عواملی که باعث عدم کار رله اولیه می گردد عبارتند از:

    منبع جریان یا ولتاژ رله

    منبع جریان دائم رله

    تجهیزات خود رله محافظ

    مدار قطع یا مکانیسم قطع کننده

    کلید

    اساس کار رله های کمکی بر این اصل است که اگر رله های اولیه نتوانستند کار خود را انجام دهند این رله انجام وظیفه می کند.

    شرایط کار سیستم محافظ

    موقعی که یک اتصال کوتاه در خط اتفاق بیفتد رله محافظ باید کلید نزدیک به محل اتصال را قطع کند. در زمان اتصال کوتاه جریان خیلی زیادی از مدارات و اجزاء مربوطه عبور

    می کند.

    اگر کلید انتهایی مدار اتصال، درست عمل نماید، رله مجاور مدار نباید عمل کند و به کلیدهای مربوطه فرمان قطع می دهد.

    اگر کلید مدار اتصالی به موقع قطع نکند رله های مخصوص مدارات مجاور باید به کلید مربوطه فرمان قطع دهد.

    زمان عملکرد رله محافظ باید به اندازه ای کوتاه باشد که در این مدار استابیلیته خود را از دست نداده و از خطر وارده به سیستم جلوگیری شود.

  • فهرست و منابع گزارش کارآموزی شرکت برق منطقه ای خراسان و امور انتقال

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت