گزارش کارآموزی انتقال و توزیع برق در شرکت توزیع برق گچساران

تعداد صفحات: 72 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 500003578
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: گزارش پروژه کارآموزی مهندسی برق
قیمت قدیم:۱۰,۰۰۰ تومان
قیمت: ۷,۲۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه گزارش کارآموزی انتقال و توزیع برق در شرکت توزیع برق گچساران

    تاریخچه اداره برق بندر امام

    اداره برق بندر امام خمینی در سال 1368 بصورت رسمی افتتاح و راه اندازی شده است و قبل از این سالها بصورت اتفاقات و امور مشترکین بوده و تحت نظر اداره برق ماهشهر فعالیت می کرد در سال 1368 بصورت گسترده فعالیت خود را شروع کرد که شامل قسمتهای اداره مهندسی ، اداره بهره برداری (عملیات) ، اداره مشترکین و مبارزه با برق های غیر مجاز ، حراست و کنتورهای صنعتی و امور اداری می باشد .

    که حوزه استحفاظی آن از صنایع پتروشیمی و تاسیسات صنعتی بندر امام خمینی و شهر بندر امام و روستاهای مجاور شامل جراحی و گرگر و پتروشیمی تکثیر نمک می باشد . در این اداره شامل واحد بی سیم ثابت و سیار می باشد که بی سیم سیار جهت برقراری ارتباط با ایستگاههای توزیع برق و هماهنگی خودرو و اتفاقات جهت رفع خطر و اصلاح شبکه های فشار ضعیف و متوسط که به دستور اپراتور وقت کنترل می شود . و خاموشی نیز به دستور اپراتور و تحت نظر رئیس عملیات این خاموشی بصورت دستی و اتوماتیک می باشد که خاموشی دستی به دستور مشترک یا جهت تعمیرات قسمتی از شبکه که احتیاج به خاموشی  قیدر می باشد و توسط اپراتور دستگاه بصورت دستی از مدار خارج می شود. و خاموشی بصورت اتوماتیک بر روی دستگاه قیدر به نحو اشکال در شبکه اهم از پارگی خط یا شکستنی پایه که باعث گراند می باشد دستگاه بصورت اتوماتیک تشخیص و از مدار خارج می کند .

    تعداد مشترکین خانگی در شهر بندر امام خمینی با تعداد 12435 کنتور و 288 کنتور عمومی و 1856 کنتور تجاری می باشد و واحدهای سه پست اصلی ایستگاه برق عبارتند از ایستگاه شهید سجاد و ایستگاه پلیس راه و ایستگاه سادلمی واقع در بندر امام خمینی که با مصرف 40 مگاوات در روز و دارای طول فشار متوسط 270 کیلومتر و فشار ضعیف 120 کیلومتر می باشد و تعداد ترانسفورماتور توضیح 450 عدد می باشد. 

    مقدمه :

    صنعت توان الکتریکی به عنوان یک صنعت رشد یافته و تثبیت شده مهم تر ین منبع انرژی است که تقریبا تمام فناوری های دیگر را پشتیبانی می کند. الکتریسیته، مناسب تر ین و دردسترس تر ین انرژی است که امروزه در اختیار می باشد. یک روز بدون آن را تصور کنید!

    سیستم قدرت، یک ابزار مناسب، ایمن و کارآمد برای انتقال مقادیر زیاد توان در مسیرهای طولانی می باشد. بازدهی بالای ماشین های الکتریکی- بازدهی ژنراتورها بیش از 98% است که به بالای 99% نیز می رسد و موتور های الکتریکی در حالت عادی بازدهی بیش از 80% دارند و بسیاری هم بالای 90% بازدهی دارند – امکان تبدیل انرژی به الکتریسیته برای انتقال و تبدیل مجدد به گرما، روشنایی و توان مکانیکی با هزینه مناسب را فراهم می کند.

    بجای تبدیل توان الکتریکی به مکانیکی، یک راه جایگزین، تبدیل ترمودینامیکی سوخت های فسیلی، توان آب و باد به توان مکانیکی می باشد.

    می دانیم که همه اینها محدودیت هایی جدی در انتقال و بازدهی دارند. موتور های حرارتی با توجه به حرارت و اختلاف فشاری که به صورت معمول قابل دستیابی است بازدهی مکانیکی 40% یا پایین تر دارند. به کمک تاسیسات عظیم تور بین بخار، که از سوخت فسیلی یا هسته ای نیرو دریافت می کند، بازدهی نهایی افزایش می یابد. بازدهی بالا تر با استفاده از خروجی توربین های گازی به منظور تامین گرما برای تولید بخار در توربین های بخار امکان پذیر است. این روش تولید، سیکل ترکیبی نامیده می شود که می تواند بازدهی حدود 60% را تامین کند. اگر چه منابع دیگر انرژی می توانند انتقال یابند اما از لحاظ بازدهی انتقال، گاز طبیعی است که با برق برابری می کند که آن هم، نهایتا با یک بازدهی نسبتا پایین به توان مکانیکی تبدیل می شود. تنها مقادیر نسبتا کوچک توان، که فقط برای مکان های دوردست مناسب هستند از منابع انرژی خورشیدی و باد بدست می آیند.

    در حال حاضر تحقیقات بیشتری به منظور یافتن جایگزین های جدید برای سوخت های فسیلی به منظور تولید انرژی الکتریکی پیگیری می شود. به نظر می رسد که همجوشی هسته ای، مناسب تر ین منبع برای تولید توان الکتریکی در مقیاس زیاد باشد اما هنوز راه زیادی مانده تا استفاده از این روش جهت تولید انرژی الکتریکی تجاری شود.

    یک معیار برای سنجش توانایی هر کشور، مجموع تولیدات آن کشور است. انرژی الکتریکی دائما روشنایی مناسبی را در ساعات کار و همچنین در اوقات فراغت فراهم می کند. توان الکتریکی وسایل موتوری در خدمت بشر، خروجی کار فیزیکی وی را 2.8 کیلو وات به چند برابر این مقدار افزایش می دهد. در این میان نقش بشر تنها هدایت این وسایل می باشد. کوشش اخیر آنان بر آن بوده که رایانه ها را آنچنان آموزش دهند که آنها هم بتوانند ماشین ها را برای انجام کارهای مورد نظر هدایت نمایند. الکتریسیته نیروی لازم را هم برای رایانه ها و هم برای وسایل فراهم می آورد.

    در آخر آن که، الکتریسیته یک امر ضروری در زندگی روزانه هر شهروند متمدن است. الکتریسیته انرژی لازم برای وسایل، روشنایی و سرگرمی را فراهم می کند. 

    اجزای شبکه :

    شبکه قدرت الکتریکی می تواند به قسمت اصلی تقسیم شود:

    1- تولید، تولید برق

    2- انتقال، شبکه ای از خطوط که برق را از نیروگاه های تولیدی به مناطقی که باید در آنجا مصرف شود انتقال می دهد.

    3- توزیع، شبکه ای از خطوط که تک تک مشتری ها را به شبکه قدرت الکتریکی وصل می کند.

    قسمت های مختلف شبکه قدرت الکتریکی در شکل نشان داده شده اند. اینکه الکتریسیته باید تولید و بین مشترکین توزیع شود آشکار است، اما ضرورت شبکه انتقال، شایسته تامل بیشتری است. سعی بر آن است تا آنجا که امکان دارد محل نیروگاه های تولیدی را از مناطق پر جمعیت دور نگه دارند زیرا؛ اولا افراد کمی هستند که از وجود نیروگاهی در همسایگی خود رضایت داشته باشند، ثانیا زمین نیز – در مناطق کم جمعیت – ارزان تر تمام می شود. علاوه بر این قرار گرفتن نیرو گاه ها در مناطق دور اغلب این امکان را می دهد که نیروگاه ها در کنار منابع سوختی مورد نیازشان واقع شوند و این خود موجب صرفه جویی قابل توجه در هزینه تولید برق خواهد شد. نیروگاه های برق آبی باید در مناطقی که منابع مناسبی از آب ریزان وجود دارد قرار گیرند.

    مناطق اصلی مصرف منتقل می شود و بوسیله خطوط توزیع با سطوح ولتاژ پایین تر بین مشترکین توزیع می شود. محل هایی که در آن از ترانسفورماتورهای قدرت برای کاهش سطح ولتاژهای انتقال به سطح ولتاژهای توزیع استفاده می شود (و شامل تجهیزات کلید زنی و حفاظتی نیز می گردند) پست های توزیع نامیده می شوند.

    ساختار ترانسفورماتور:

    اساسا ترانسفورماتورهایی که مدل شماتیک و نمودار تک خطی آنها در شکل های 1 – 4 (الف) و 1 – 4 (ب) نشان داده شده اند دارای دو دسته سیم پیچ عایق دار می باشند که سیم بو بین (در اندازه های بزرگتر ترانسفورماتور) نامیده می شوند. این سیم ها دور یک هسته از فولاد سلیسیم دار با ضریب نفوذناپذیری بالا که از ورقه های نازک تشکیل شده پیچیده می شوند (شکل1 – 4 (ج)) .این سیم ها با یک لایه نازک از لعاب پلاستیک مرغوب عایق شده است. ورقه های هسته از فولاد سیلیسیم دار با خواص مغناطیسی خوب (تلفات کم و m بالا) که در فرکانس   HZ60  ضخامتی بین 009% تا 042% اینچ دارند ساخته می شوند. ترانسفورماتورها معمولا به شکل زرهی یا هسته ای تولید می گردند. شکل هلی 1 – 4 (ج) و (د) به ترتیب  ترانسفورماتورهای تک فاز با ساختار زرهی و هسته ای را نشان می دهد. نوع زرهی نسبت به نوع هسته ای شار مغناطیسی نشتی کمتری دارد اما هسته آن جرم بیشتری دارد.

     معمولا  ترانسفورماتورهای سه فاز با ساختار زرهی، به خاطر هزینه اضافی آنها و از طرف دیگر عملکرد خوب ترانسفورماتورهای با ساختار هسته ای، کمتر بکار می روند.  شکل( 4 – 2 ) ترانسفورماتورهای سه فاز با ساختار زرهی و هسته ای را نشان می دهد.

    ورقه های هسته به دو شکل ساخته می شوند: مسطح و نواری. همانطور که در شکل 4 – 3 (الف) نشان داده شده است لایه های مسطح از یک دسته ورقه های نازک انباشته تشکیل می شوند که همانند ورقه های کاغذ برای تشکیل هسته روی هم قرار می گیرند و برای همپوشانی بهتر، لبه آنها در نقاط اتصال برش داده می شود.

    مطابق شکل 4 – 3 (ب) ورقه ها به صورت نوارهایی ساخته می شوند که روی یکدیگر پیچیده شده همانند لایه های پوست پیاز روی هم قرار می گیرند(دوباره نقاط انتهایی هم پوشانی دارند). همه ورقه یک لایه نازک از مواد عایق روی سطح خود دارند، به طوری که با سایر ورقه ها اتصال الکتریکی پیدا نمی کنند.

     همان طور که در شکل (ج) و (د) نشان داده شده است در ترانسفورماتورهای ولتاژ پایین، سیم پیچ ها مارپیچی بوده و عایق هایی بین هسته و سیم پیچ ها و همچنین بین هر لایه از  سیم پیچ ها قرار دارند. در ترانسفورماتورهای با ولتاژهای بالاتر برای جداسازی بیشتر، سیم پیچ ها به صورت لایه ای و یا حلقه ای پیچیده می شوند (شکل 4 - 4) و برای ولتاژهای خیلی  بالا ، سیم پیچی حلقه ای بیشتر مورد توجه قرار می گیرد. کل هسته و سیم پیچ، درون یک ساختمان نگهدارنده قرار می گیرد و سر سیم پیچ ها برای اتصال از بیرون آورده می شوند. 

    (نمودار و جداول در فایل اصلی موجود است)

  • فهرست و منابع گزارش کارآموزی انتقال و توزیع برق در شرکت توزیع برق گچساران

    فهرست:

    مقدمه                                                                         1

    اجزای شبکه                                                                          4

    ترانسفورماتورهای توزیع

    ساختار ترانسفورماتور                                                         7

    تلفات ترانسفورماتورها                                                        16

    بازده ترانسفورماتور                                                           18

    ترانسفورماتورهای قدرت                                                      20

    ترانسفورماتورهای توزیع                                                      23

    افت ولتاژ در طول خط                                                               27

    تجهیزات توزیع

    فیوزها                                                                         30

    فیوزها ی فشار ضعیف و فیوزها ی محدود کننده جریان            30

    فیوز ها ی  انفجاری                                                           33

    تجهیزات اندازه گیری                                                         35

    پست توزیع

    بار                                                                                     37

    فضا و موقعیت                                                                 39

    روشهای احداث ایستگاه های توزیع                                          43

    انواع خطا                                                                              45

    زمین کردن ایستگاه                                                          47

    نگهدارنده های هادی های توزیع                                             48

    تیرهای چوبی                                                                 50

    تیرهای فولادی                                                                        56

    مقره های مورد استفاده در توزیع                                            60

    سیم های توزیع هوایی                                                                64

    هادی های  تمام آلومینیومی  AAC                                                66

    هادی های  تمام آلومینیومی  AAAC                                     

    طرح سیستم توزیع مناطق مسکونی                                         68

    ضوابط مسیر های مجاز                                                               71

    موقعیت تیرها                                                                         73

     انتخاب ترانسفورماتور                                                                7

     

    منبع:

    ندارد.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت