تحقیق مقاله یائسگی در زنان

تعداد صفحات: 12 فرمت فایل: word کد فایل: 4339
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: تحقیق مقاله بهداشت
قیمت قدیم:۵,۰۰۰ تومان
قیمت: ۲,۹۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: زنان - یائسگی - یائسگی در زنان
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله یائسگی در زنان

    یائسگی در زنان و چگونگی برخورد با آن - هورمون درمانی ، پیشگیری از پوکی استخوان و عوارض دیگر ( مرجع کامل اطلاعات )

    درمان هورمونی در یائسگی

    درمان هورمونی بطور نسبی جایگزین هورمونهائی می شود که در اثر یائسگی کاهش یافته اند . این درمان توسط ترکیبی از استروژن و پروژستین انجام می شود . بیش از 50  سال است که از درمانهای هورمونی استفاده می شود و در طول این مدت استفاده از این درمان مرتباً افزایش یافته است .

    شایعترین علت استفاده از این داروها کنترل علائم یائسگی می باشد . همچنین امروزه از این داروها جهت پیشگیری بلند مدت از بیماریهای شایع در دوران یائسگی مانند پوکی استخوان استفاده می شود .

    علیرغم تجویز بیش از نیم قرن ، عوارض و فوائد درمان هورمونی کاملاً مشخص نیست . تخمین زده می شود که 40-35   درصد زنان یائسه آمریکائی تحت درمان هورمونی هستند و بسیاری از اینها ظرف یکسال بدلایل مختلفی درمان هورمونی خود را قطع می کنند .

    اگر علائم یائسگی شامل گُر گرفتگی ، نامنظمی قاعدگی و خشکی واژن در حال ایجاد باشد پزشک به شما توصیه می کند که برای چند سال از درمانهای هورمونی استفاده کنید تا این علائم کاهش پیدا کنند . همچنین ممکن است پزشک برای پیشگیری از بیماریهائی مانند پوکی استخوان توصیه به مصرف طولانی تر این داروها بکند .

    نوع درمانی که برای شما شروع می شود بستگی به وجود یا عدم وجود رحم دارد .

    درصورت برداشته شدن رحم :

     استروژن بدون پروژستین تجویز خواهد شد . این درمان اختصاصی را ERT یا درمان جایگزینی با استروژن می نامند . استروژن به اشکال مختلف شامل قرص ، چسب ، کرم یا حلقه واژینال ( برای علائم واژینال ) وجود دارد و بر حسب نیاز از یکی از این اشکال استفاده می شود . اگر استروژن به تنهائی نتواند علائم را کنترل کند بعضی اوقات آندروژن به آن اضافه می شود .

    اگر رحم برداشته نشده باشد :

     مصرف استروژن بهمراه پروژستین توصیه می شود . استروژن باعث تحریک رشد مخاط پوشاننده رحم ( اندومتر ) شده و در صورت عدم توجه ممکن است به سرطان منجر شود . پروژستین باعث متعادل کردن اثرات استروژن روی رحم می شود . اگر پروژستین بهمراه استروژن مصرف شود خطر سرطان رحم را کاهش می دهد . این درمان را درمان ترکیبی یا درمان جایگزینی هورمونی می نامند .

    اشکال هورمون درمانی :

    شایعترین فرم مصرف هورمون به شکل قرص می باشد اگر چه اشکال دیگر هورمون نیز در دسترس می باشند استروژن و پروژستین همچنین بصورت طبیعی و صناعی وجود دارند .

    طبیعی :

    هورمونهای طبیعی از لحاظ ساختمان دقیقاً مشابه هورمونهایی هستند که بدن تولید میکند.

    صناعی :

    هورمونهای صناعی از لحاظ ساختمان با هورمونهای تولید شده توسط بدن متفاوت می باشند ولی اعمال مهم این هورمونها را تقلید می کنند .

    الزاماً هورمونهای طبیعی بهتر از هورمونهای صناعی نیستند و هر کدام به نوعی روی بدن تأثیر می گذارند . برای مثال در بعضی از زنان پروژسترون طبیعی به نسبت پروستین های صناعی ممکن است عوارض جانبی کمتری مثل نفخ و احتباس مایع ایجاد کند و اما در بعضی دیگر از زنان این حالت بالعکس می باشد . همچنین مطالعات بیشتری در مورد اثرات استروژنهای مصنوعی درخانم های یائسه انجام شده است .

    روش های درمانهای هورمونی :

    دوره ای :

    در روش دوره ای استروژن و پروژستین 14-10  روز در ماه استفاده می شوند و حداقل در سالهای اولیه باعث خونریزی ماهیانه می شوند .

    مداوم :

     در روش مداوم میزان کم استروژن و پروژستین بصورت روزانه مصرف می شود اگر چه خونریزی ماهیانه وجود ندارد اما باعث لکه بینی غیرطبیعی مخصوصاً در سال اول مصرف می شود که در طول زمان لکه بینی قطع می شود .

    روش دیگر عبارتست از مصرف استروژن روزانه و پروژستین بمدت 10 روز هر سه ماه

    رژیم های درمانی

    هورمون درمانی درمقادیر مختلف تجویز می شود . درکاهش علائم یائسگی ، جلوگیری و درمان پوکی استخوان و کاهش کلسترول ، رژیم های با دوز پائین  نیز به اندازه رژیمهای با دوز بالا مؤثر می باشند . اگر چه برای بهبود گُر گرفتگی  در بعضی از زنان لازم است برای مدتی از استروژن با مقدار بالا استفاده شود که پس از مدتی مقدار آن کم می شود .

    اگر می خواهید داروهای هورمونی مصرف کنید بهتر است معاینه فیزیکی و ماموگرافی سالیانه انجام دهید تا وضعیت سلامتی خود را کنترل کرده و مروری بر عوارض و منافع هورمون درمانی در مورد خودتان داشته باشید .

    درمان هورمونی : منافع و خطرات

    اگر شما در فکر درمان هورمونی چه برای بهبودی کوتاه مدت علائم یائسگی و چه برای محافظت طولانی مدت در برابر پوکی استخوان هستید باید منافع و خطرات این نوع درمان را در نظر بگیرید . بعضی از منافع و خطرات احتمالی و ممکن در جدول زیر ذکر شده اند :

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله یائسگی در زنان

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت