تحقیق مقاله سیستم تعلیق مولتی لینک ، سیستم تعلیق فعال و سیستم های ترمز ABS و EBD

تعداد صفحات: 23 فرمت فایل: word کد فایل: 4275
سال: 1392 مقطع: کاردانی دسته بندی: تحقیق مقاله مهندسی مکانیک
قیمت قدیم:۵,۳۰۰ تومان
قیمت: ۳,۲۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله سیستم تعلیق مولتی لینک ، سیستم تعلیق فعال و سیستم های ترمز ABS و EBD

    رشته تحصیلی :

    مکانیک خودرو

    مقطع تحصیلی :

    کاردانی

    فصل اول

    سیستم تعلیق چند اتصالی

    Multi-Link Suspension

    از هنگامی که خودروسازان به فناوری موتورهای احتراق داخلی دست پیدا  کردند، طراحان خودرو به طراحی سیستمهای تعلیقی که بر اساس نوع کاربری خودرو بتواند انتظارات مشتریان را پاسخ گو باشد توجه ویژه نمودند ، امروزه راحتی سرنشینان مهم ترین هدف سازندگان خودرو است.یکی از مهمترین عوامل راحتی  سرنشینان جلوگیری از انتقال ارتعاشات حاصل از محیط خارج به سرنشینان است. این ارتعاشات میتواند ناشی از عوامل متعددی مانند ترمز کردن ،حرکت در پیچ و ناهمواریهای جاده و .... باشد.اگر جاده ها هیچ موجی(دست انداز) نداشته و کاملاً صاف بودند،ما نیازی به سیستم تعلیق برای مستهلک کردن آنها نداشتیم. ولی عملاً اینگونه نیست و در بهترین شرایط، جاده ها صاف و یکنواخت نیستند.این ناصافی هایی جزئی می توانند بر چرخ های خودرو نیرو واردکنند. طبق قوانین نیوتن، همه نیروها جهت و اندازه دارند بدین ترتیب یک موج(دست انداز) باعث می شود تا چرخ به صورت عمود بر سطح جاده بالا و پایین برود.

    تعریف سیستم تعلیق

    خاصیت میرایش ارتعاشات لرزش‏ها و رفع بعضی از اغتشاشات حرکت در خودرو و حفظ بعضی خواص مناسب جهت ایمنی، از ویژگی‏های مناسب مکانیکی است که انجام آن با یک وسیله مکانیکی امکان‏پذیر است ، مجموعه مشخصی که فراهم‏گر هدف بالاست، سیستم تعلیق نام دارد. این مجموعه قلمرو وسیعی را با خواص و وظایف متفاوت در بردارد. سیستم تعلیق خودرو هر چند معمولاً به چشم نمی‌آید اما شاید یکی از مهم‌ترین بخش‌های خودرو باشد چرا که تایر (به عنوان تنها بخش در تماس با زمین) بر روی این سیستم «معلق» است و عملاً سیستم تعلیق وظیفه نگهداری مجموعه تایر و محور چرخ‌ها را بر عهده دارد. شاید در نگاه اول، اتصال مجموعه محور به خودرو به وسیله سیستم تعلیق ساده به نظر برسد اما در اصل این سیستم در طی دوران حیات صنعت خودرو پیشرفت‌های زیادی را به خود دیده و خودروسازان در مسیر افزایش راحتی و ارتقاء هندلینگ خودرو، روش‌های جدید را برای این اتصال توسعه داده‌اند . یکی از مؤثرترین آن‌ها سیستم تعلیق چند اتصالی (Multi-Link Suspension) می باشد که ذیلاً و به اختصار توضیحاتی درمورد این سیستم ارائه می گردد.

    سیستم تعلیق چند اتصالی (Multi-Link Suspension)

     

    تعریف دقیقی برای این سیستم که از اوایل دهه۸۰ رایج گردید، وجود ندارد. اما به طور کل هرگاه یک سیستم مستقل دارای بیش از ۲ لینک (طبق) باشد به آن Multi Link گویند، در مواردی این سیستم با سیستم Trailing Arm نیز تلفیق می‌گردد که مقاومت بالاتری را پدید می‌آورد. اما نوع مرسوم آن که دارای ۴ لینک (رابط) می‌باشد، تقریبا همانند سیستم جناغی A-Arm است، با این تفاوت که دسته‌های هر جناغ، به یکدیگر متصل نیستند و هر یک به صورت جداگانه تنظیم‌پذیری بهتری را برای سیستم تعلیق فراهم می‌نماید. مولتی لینک در بازه تعلیق های غیر وابسته یا مستقل دسته بندی میشود و می توان آن را بهترین نوع در این خانواده دانست، به طوری که یکی از مهم ترین رکن های یک خوردوی دریفت داشتن این نوع تعلیق مخصوصاً در محور عقب میباشد.

     

    ساختار و عملکرد سیستم تعلیق چند اتصالی

     

    به صورت کلی این سیستم بر خلاف سیستم های وابسته از یک Wishbone (بازو یا سیبک) تشکیل نشده است، بلکه تعلیق مولتی لینک از سه و یا بیشتر بازوهای جانبی و یک و یا بیشتر بازوهای طولی همراه با کمک فنر تشکیل شده است.هریک از این بازوها یک مفصل یا بوش لاستیکی درانتهای خود دارند که به آنهااین اجازه را میدهد که به طورکامل درمحدوده خود جابجا شده و تنش های ناشی از تکان های خودرو را دفع کند.

    همان طور که اشاره شد بازوها با استفاده از مفصل به ابتدا و انتهای محور متصل هستند، زمانی که این محور برای هدایت سیستم فرمان و یا کنترل پایداری به وسیله گشتاور و یا نیروی پیچش ناشی از تکان های خودرو شروع به حرکت میکند، در واقع هندسه تعلیق را تغییر داده و اصلاح میکند. به این صورت چرخ ها در هر زمان و تحت هر نیرویی بهترین عکس العمل را از خود نشان داده و پایداری (چسبندگی) خودرو به سطح جاده را به بهترین شکل حفظ می کنند.

     

    بررسی سیستم تعلیق هیوندای جنسیس کوپه 

     

     تعلیق استرات با دو هرزه گرد و دو میله اتصالی به جای یک بازوی تک قطعه ای (A) ، میل موج گیر (B) مستقیما وارده بدنه استرات شده(C) که اینکار باعث بیشینه کارایی گردیده است .

     

     

    وجود دو هرزه گرد با زاویه ، سبب ایجاد یک نقطه مجازی در خارج از ناحیه شده (A) که باعث می شود تا از پس زدن و لگد زدن جلوگیری شده ، فرمان دهی دقیق تر و پایداری بیشتر گردد.

    قرار دادن فرمان جلو اکسل گامی دیگری بوده برای دقت در فرمان دهی(B)

    استرس بار نصب شده و قرار گیری باتری در پشت این استرس سبب فشردن توزیع نیرو به عقب می شود

    سیستم تعلیق مولتی لینک 5 اتصاله عقب که در این تصویر 4 اتصال مشاهده می شود ، (A) جفت اتصال بالا و (B) جفت اتصال پایین را نشان می دهد . جفت اتصال پایین جهت ایفاء نقش ارتجاعی یا فنری به صورت باز تعبیه شده اند .

    فلش (A) اتصال پنجم را نشان می دهد.
    دراین تصویر می توان دید که جفت اتصال بالا و جفت اتصال پایین چرخ را نگه داشته اند .

    جفت اتصال پایینی طوری متصل شده اند که یک صفحه ایجاد شده ، این صفحه از اتصال با هرز گردها ، هندسه ای برای جلوگیری از چمباته زدن بوجود می آورد . جلوگیری از چمباته زدن به این معناست که تمایل تعلیق عقب برای فشردگی بیش از اندازه در حین خوردن ضربه جلو گیری کند.

    سنسور مکانیکی تنظیم ارتفاع

    کاربرد سیستم مولتی لینک

    سیستم Multi-Link که آخرین تکنولوژی در سیستم های تعلیق مکانیکی اکسل عقب برای خودروهای سواری محسوب می شود را می توانید در اکسل عقب خودروهایی چون هیوندای ورنا ، جنسیس ، میتسوبیشی گالانت ، BMW های سری ۳ ، مرسدس های کلاس S و ... ببینید.

    سیستم تعلیق مولتی لینک در هر دو محور جلو و عقب با توجه به نیاز خودروساز قابلیت نصب را دارد. خودرو  سازان معروفی مانند BMW از این سیستم با شکلی شبیه به حرف Z که دارای چهار لینک میباشد استفاده میکند، در حالی که مولتی لینک مربوط به هوندا که یکی از پیچیده ترین ها در نوع خود میباشد از Wishbone دوبل استفاده کرده و پنج بازوی کنترلی دارد. همچنین تعلیق جلوی خودروی آئودی A4 از چهار لینک استفاده میکند ولی در عین حال بسیار شبیه به Wishbone دوبل میباشد.

     

    مزایای سیستم تعلیق مولتی لینک

    آسایش و رفاه بیشتر سرنشین خودرو .

    کاهش مشکلات حرکت خودرو وهمچنین میزان سایش تایرها.

    خصوصیت فنری بسیار بیشتر به هنگام حرکت خودرو به سمت بالا و پائین .

    بر روی خودروهایی با سیستمهای متفاوت قابل نصب می باشد و می توان از آنها در بسیاری از انواع خودرو هااستفاده نمود.

    امکان کنترل جهت و راهبری فوق العاده ای را برای خودرو فراهم می کند.

    معایب سیستم تعلیق مولتی لینک

    این سیستمها دارای پیچیدگی های بسیاری در طراحی می باشند .

    هزینه های تولید، نصب و نگهداری آنها بالا می باشد.

    در مقایسه با دیگر سیستمهای تعلیق فضای بیشتری از خودرو را اشغال می نمایند.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله سیستم تعلیق مولتی لینک ، سیستم تعلیق فعال و سیستم های ترمز ABS و EBD

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    ندارد

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت