گزارش کارآموزی سیستم تعلیق و فرمان خودرو - محل کارآموزی نمایندگی مجاز 1835 سایپا

تعداد صفحات: 55 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 500003588
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: گزارش پروژه کارآموزی مهندسی مکانیک
قیمت قدیم:۸,۳۰۰ تومان
قیمت: ۵,۵۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه گزارش کارآموزی سیستم تعلیق و فرمان خودرو - محل کارآموزی نمایندگی مجاز 1835 سایپا

    رشته کاردانی مکانیک صنایع اتومبیل

    این گزارش کار در رابطه با سیستم تعلیق خودرو می‌باشد که در آن در رابطه با سیستم تعلیق هدف از به‌کارگیری سیستم تعلیق و اجزای آن و انواع فنرها و سیستم‌های تعلیق جلو و عقب شرح می‌دهد و در ادامه در رابطه با سیستم فرمان و اجزای آن و همچنین تعمیر و نگهداری سیستمهای تعلیق و فرمان می‌پردازد و در پایان به عیب‌یابی سیستمهای تعلیق و فرمان می‌پردازد.

    1835 سایپا

    این تعمیرگاه در سال 1380 تأسیس شده است که در خیابان کار گر جنوبی نرسیده به میدان قزوین پ 1100و 154 واقع شده است و دارای مالکیت شخصی است و توسط وکیل قانونی مالک تعمیرگاه اداره می‌شود و دارای 4 نفر پرسنل می باشد

    این نمایندگی که در هر روز حدود 20 اتومبیل پذیرش دارد دارای قسمت‌های نمایندگی فروش، دفتر مدیریت، فروش قطعات یدکی، دفتر پذیرش، باطریسازی، جلوبندی سازی، مکانیکی پراید مکانیکی زانتیا، صافکاری، نقاشی، انبار بدنه و انبار ضایعات می‌باشد که من در قسمت مکانیکی پراید مشغول به گذراندن دوره کارآموزی بودم این بخش با بخش‌های پذیرش و فروش قطعات یدکی ارتباط بیشتری دارد در کل مجموعه حدود 4 نفر مشغول به کار هستند که از این تعداد 1 نفر در قسمت مکانیکی پراید کارمی کنند.

    در این بخش از نمایندگی ابتدا برروی خودروهای پراید و زانتیا کارشناسی صورت گرفته و آن‌گاه اقدام به تعمیر خودرو می‌گردد.

    فصل سوم:

    سیستم تعلیق خودرو

    هدف از به کارگیری سیستم تعلیق:

    سیستم تعلیق یا فنربندی بین اکسلها و اتاق یا شاسی خودرو قرار دارد. هدف از به کارگیری این سیستم عبارتنداز:

    1 تحمل وزن خودرو.

    2 جذب ضربه‌های ناشی از عبور خودرو از دست اندازه‌های جاده.

    3 برقراری کشش بین لاستیکها و جاده.

    4 میزان نگه‌داشتن چرخها.

    با وجود سیستم تعلیق خودرو می‌تواند از سطوح ناهموار عبور کند و اتاق آن کمتر بالا و پایین بپرد. بعلاوه این سیستم به خودرو امکان می‌دهد که با حداقل غلتش یا گرایش به کاهش کشش بین لاستیکها و سطح جاده دور بزند.این سیستم نقش ضربه‌‌گیر دارد و اثر ضربه‌های ناشی از حرکت خودرو در جاده را بر سرنشینان یا بار خودرو به حداقل می‌رساند. این ضربه‌ها در حقیقت نتیجه بالا و پایین پریدن خودرو در هنگام عبور از دست‌اندازهای جاده‌اند.

     

    اجزای سیستم تعلیق:

    اجزای سیستم تعلیق عبارتند از فنرها و قطعات مربوط به آنها که وزن اتاق خودرو را، روی اکسلها و چرخها، نگه می‌دارند. فنرها و کمک‌فنرها دو جزء اصلی تشکیل دهنده سیستم تعلیق‌اند. فنرها وزن خود و بار آن را تحمل و ضربه دست‌اندازها را جذب می‌کنند. کار کمک فنرها کنترل یا میراکردن عمل فنر است. اگر این کنترل در کار نباشد فنر دچار نوسان می‌شود یعنی پس از آنکه خودرو از دست‌انداز گذشت، فنرها همچنان چرخها را پایین و بالا می‌پرانند. کمک‌ فنرها به فنرها امکان می‌دهند که حرکت اصلی خود را انجام دهند اما باز شدنهای ناخواسته بعدی را به سرعت میرا می‌کنند. این اجزای کنترلگر سواری فنرها و کمک فنرها به دو صورت مکانیکی یا الکترونیکی کنترل می شوند.

     

    1 انواع فنرهای خودرو:

    در سیستم تعلیق خودرو از چهار نوع فنر استفاده می‌شود این چهار نوع عبارتند از لول، شمش، موجگیر و بادی.

    2 کمک فنر:

    هدف از بکارگیری کمک‌فنر:

    کمک فنر یک وسیله هیدرولیکی لوله مانند است که در نزدیکی هر چرخ نصب می‌شود تا نوسانات فنرها را کنترل یا میرا کند. یک سر کمک فنر به اتاق یا شاسی خودرو متصل می‌شود. سر دیگر آن به قطعه‌ای متحرک از سیستم تعلیق مانند پوسته اکسل یا طبق متصل است. در این وضعیت حرکت فنر سبب افزایش و کاهش طول کمک‌فنر می‌شود.

     

    3 سیستم‌های تعلیق عقب:

    در سیستم‌های تعلیق عقب از هر چهار نوع فنر (شمش، لول، موجگیر و بادی) استفاده می‌شود. در خودروهایی که چهار چرخ فرمانگیر دارند، چرخهای عقب طوری به خودرو متصل شده‌اند که می‌توانند اندکی نوسان جانبی پیدا کنند. بدین ترتیب می‌توان به چرخهای عقب نیز تا میزان محدودی فرمان داد.

    انواع سیستم تعلیق عقب عبارتند از:

    الف) سیستم تعلیق عقب با فنر شمش.

    ب) سیستم تعلیق عقب با فنرلول.

    ج) سیستم تعلیق عقب با کمک فنر.

    د) سیستم تعلیق عقب با فنر موجگیر.

     

    4 سیستم‌های تعلیق جلو:

    در سیستم تعلیق جلو از چهار نوع فنر (شمش، لول، موجگیر و بادی) استفاده می‌شود. برای فرمان‌گیری هر توپی چرخ جلو روی میل سگدستی نصب می‌شود که بخشی از سگدست فرمان است. توپی چرخ حاوی بلبرینگهایی است که میل سگدست از میان آنها می‌گذرد. میل سگدست محوری کوتاه، مخروطی و ساکن است. این محور چرخ را از طریق بلبرینگها و توپی چرخان نگه می‌دارد. بلبرینگهای چرخ که گاهی از نوع ساچمه غلتکی‌اند، اصطکاک را به حداقل کاهش می‌دهند و در عین حال امکان چرخیدن را برای توپی و چرخ فراهم می‌کنند.

    سگدست فرمان به طبق پایین تکیه دارد که بر سر خارجی آن سیبکی نصب شده است در بعضی از سیستم‌های تعلیق جلو، سگدست فرمان به طبق‌های بالا و پایین سیبک‌دار تکیه دارد.

    فلکه فرمان به جعبه فرمان متصل می‌شود. وقتی راننده فرمان را می‌چرخاند جعبه فرمان میله‌بندی فرمان را به حرکت درمی‌آورد. سپس میل تعادلها بازوهای سگدست فرمان را به حرکت در می‌آورند با حرکت این بازوها سگدست‌ها و چرخ‌ها به طرف داخل و خارج می‌چرخند تا خودرو را در جهت مورد نظر راننده هدایت کنند. بیماری از سیستم‌های تعلیق جلو یک میل موجگیر جلو هم دارند که به کاهش غلتش اتاق خودرو هنگام پیچیدن کمک می‌کند.

    انواع سیستم تعلیق جلو عبارتند از:

    الف) سیستم تعلیق جلو با فنر لول.

    ب) سیستم تعلیق جلو با کمک فنر.

    ج) سیستم تعلیق جلو با فنر شمش.

    د) سیستم تعلیق جلو با فنر موجگیر.

    5 سیستم کنترل سواری الکترونیکی:

    بسیاری از خودروها به سیستم کنترل‌سواری الکترونیکی یا سیستم تعلیق ضریب متغیر مجهزند. در این خودروها راننده می‌تواند کمک‌فنرهای هرچهار چرخ را برای کار کردن نرم، عادی یا سفت تنظیم کند. وقتی راننده شستی «نرم» یا «سفت» را فشار می‌دهد مدول کنترل الکترونیکی به یک سولنوئید یا الکتروموتور کوچک که در بالای هر کمک فنر قرار دارد، سیگنال می‌دهد. سپس موتور اندکی می‌چرخد و منفذهایی با اندازه‌های مختلف را در پیستون باز می‌کند یا می‌بندد. در نتیجه مقاومت در برابر حرکت سیال در داخل کمک فنر تغییر می‌کند.

    این سیستم فقط کیفیت سواری را کنترل می‌کند و در کنترل ارتفاع خودرو دخالت ندارد. در بعضی خودروها می‌توان کمک فنرها را طوری تنظیم کرد که به طور خودکار میرایی مناسب را، با توجه به شرایط جاده و رانندگی، انتخاب کنند. در بعضی از سیستم‌ها از فنرهای بادی کمکی برای کنترل ارتفاع خودرو نیز استفاده می‌شود. با استفاده از حسگرهای مختلف می‌توان در مورد سرعت خودرو، پستی و بلندی جاده و غلتش اتاق، اطلاعاتی به مدول کنترل الکترونیکی داد. مدول کنترل الکترونیکی براساس این اطلاعات به کمک فنرها سیگنال می‌دهد تا آنها خود را با توجه به شرایط بهره برداری در بهترین وضعیت ممکن تنظیم کنند.

     

    سیستم فرمان

    هدف از به‌کارگیری سیستم فرمان:

    سیستم فرمان به راننده این امکان را می‌دهد که جهت حرکت خودرو را تنظیم و کنترل کند. این کار به کمک میله‌بندیی انجام می شود که فلکه فرمان را به چرخهای فرمانگیر متصل می‌کند. سیستم فرمان ممکن است دستی یا هیدرولیکی باشد و وقتی تنها منبع انرژی سیستم فرمان نیرویی باشد که راننده بر فلکه فرمان وارد می‌کند سیستم فرمان خودرو دستی است. در سیستم فرمان غیردستی از یک پمپ هیدرولیک یا الکتروموتور برای کمک به نیروی راننده استفاده می‌شود. اغلب خودرو ها سیستم فرمان غیر دستی دارند تا بتوانند راحت‌تر پارک کنند.

    طرز کار هر دو سیستم اساساً یکی است. وقتی راننده فلکه فرمان را می‌چرخاند حرکت به جعبه فرمان منتقل می‌شود و جعبه فرمان حرکت چرخشی فلکه فرمان را به حرکت مستقیم یا خطی تبدیل می‌کند. حرکت خطی از طریق میله‌بندی فرمان یا میل فرمانهای چپ و راست به بازوهای سگدست فرمان یا شغالدستهای چپ و راست عمل می‌کند. در نتیجه سگدست فرمان روی سیبکها به طرف داخل یا خارج حرکت می‌کند. این حرکت سبب پیچیدن چرخها و لاستیکها به چپ یا راست برای هدایت خودرو می‌شود.

     

    اجزای سیستم فرمان:

    سیستم فرمان سه جزء اصلی دارد:

    1 فلکه فرمان و مارپیچ فرمان که حرکت دست راننده را به جعبه فرمان انتقال می‌دهند.

    2 جعبه فرمان که مزیت مکانیکی را افزایش می‌دهد و حرکت چرخشی فلکه فرمان را به حرکت خطی تبدیل می‌کند.

    3 میله‌بندی فرمان که حرکت خطی را به شغالدست‌ها انتقال می‌دهد.

    اجزای سیستم فرمان هیدرولیکی:

    الف)پمپ فرمان هیدرولیکی

    ب) شیلنگها و اتصالات

    ج) روغن سردکن

    د) روغن فرمان هیدرولیکی

    ه) کلید فشار سیستم فرمان هیدرولیکی

     

    میزان فرمان، تعمیر و نگهداری سیستمهای تعلیق و فرمان:

    راننده ممکن است خودرو خود را به دلیل وجود مشکلات مختلف در سیستم تعلیق و فرمان به تعمیرگاه بیاورد. تعمیرکار غالباً می‌تواند با بازدید و آزمون جاده‌ای عیب خودرو را تعمیر کند. رمزهای عیب ذخیره شده در مدول کنترل الکترونیکی ممکن است به عیب‌یاب کمک کنند. بعضی از عیوب به سرعت مشخص می‌شوند ولی یافتن بعضی از عیوب دیگر دشوارتر است. گاهی عیبی که ظاهراً در سیستم فرمان مشاهده می‌شود، واقعاً در سیستم تعلیق است.

    همیشه پیش از آنکه خودرو مجهز به سیستم تعلیق بادی را روی جک‌ ببرید، سیستم تأمین باد آن را از کار بیندازید.

    هم‌بندهای (از قبیل پیچ و مهره‌ها) سیستمهای تعلیق و فرمان قطعات مهمی به شمار می‌روند. این قطعات برکار و ایمنی خودرو اثر می‌گذارند. شکستن یک هم بند ممکن است سبب آسیب دیدن خودرو و جراحت سرنشینان آن شود. هر هم‌بند را به همان جایی ببندید که قبلاً آن را از آنجا باز کرده‌اید. بعضی از هم‌بندها را نباید دوباره به کار برد. اگر باید هم‌بندی را تعویض کنید از هم بند نویی استفاده کنید که همان مشخصات را داشته باشد. شماره قطعه هم‌بند نو باید با هم‌بند کهنه یکی باشد یا با آن هم اندازه باشد یا از آن محکمتر باشد.

  • فهرست و منابع گزارش کارآموزی سیستم تعلیق و فرمان خودرو - محل کارآموزی نمایندگی مجاز 1835 سایپا

    فهرست:

    چکیده.............................................................................................................................. 1

    فصل اول شرحی مختصر در مورد تاریخچه نمایندگی مجاز 1835 سایپا

    ........................................................................................................................................ 2

    فصل دوم بخش‌های مرتبط با رشته علمی کارآموز................................................. 3

    فصل سوم سیستم تعلیق خودرو............................................................................... 4

    هدف از به کارگیری سیستم تعلیق.................................................................................. 4

    اجزای سیستم تعلیق........................................................................................................ 5

    1 انواع فنرهای خودرو.................................................................................................. 5

    2 کمک فنر..................................................................................................................... 6

    هدف از بکارگیری کمک‌فنر............................................................................................. 6

    3 سیستم‌های تعلیق عقب............................................................................................... 6

    4 سیستم‌های تعلیق جلو................................................................................................ 7

    5 سیستم کنترل سواری الکترونیکی.............................................................................. 8

    سیستم فرمان.................................................................................................................. 9

    هدف از به‌کارگیری سیستم فرمان................................................................................. 9

    اجزای سیستم فرمان.................................................................................................... 10

    اجزای سیستم فرمان هیدرولیکی.................................................................................. 11

    میزان فرمان، تعمیر و نگهداری سیستمهای تعلیق و فرمان......................................... 11

    عیب‌یابی سیستم‌های تعلیق و فرمان............................................................................. 12

    مشکلات سیستم‌های تعلیق و فرمان............................................................................. 12

    1 سفتی فرمان............................................................................................................. 12

    2 خلاصی اضافی فرمان............................................................................................. 13

    3 گیجی فرمان............................................................................................................. 14

    4 کشیدن فرمان.......................................................................................................... 14

    5 در هنگام ترمز گرفتن فرمان به یک طرف کشیده می‌شود...................................... 15

    6 زدن چرخ................................................................................................................. 15

    7 پرش......................................................................................................................... 16

    8 در رفتن فرمان........................................................................................................ 16

    9 برگشت‌پذیری ضعیف.............................................................................................. 16

    10 قیژقیژ‌کردن لاستیکها در هنگام پیچیدن................................................................ 17

    11 لاستیک سایی......................................................................................................... 17

    12 کوبیدن سیستم تعلیق............................................................................................. 18

    13 نوسان اضافی در هنگام پیچیدن........................................................................... 18

    14 شکستگی فنر......................................................................................................... 18

    15 مناسب نبودن ارتفاع سیستم تعلیق........................................................................ 19

    16 صدا و لرزش........................................................................................................ 19

    17 کوبیدن................................................................................................................... 20

    18 نشت روغن............................................................................................................ 20

    بازدید اجزای سیستم تعلیق و فرمان ‌.......................................................................... 20

    1 بازدید میله‌بندی فرمان............................................................................................ 20

    2 وارسی جعبه فرمان................................................................................................. 22

    الف) جعبه فرمان ساچمه‌ای.......................................................................................... 22

    ب) جعبه فرمان‌اره‌ای.................................................................................................... 22

    3 وارسی بلبرینگهای چرخ........................................................................................... 23

    الف) وارسی بلبرینگهای قابل تنظیم چرخ...................................................................... 24

    ب) وارسی بلبرینگهای غیر قابل تنظیم چرخ................................................................. 24

    4 بازدید سیبکها.......................................................................................................... 25

    الف) سیبکهای دارای سایش‌نما.................................................................................... 25

    ب) سیبکهای بی‌سایش نما............................................................................................ 26

    5 وارسی کمک‌ها و کمک فنرها ............................................................................... 26

    تعمیر و نگهداری سیستم تعلیق و فرمان...................................................................... 27

    1 تنظیم بلبرینگ چرخ................................................................................................... 28

    2 تعمیر جعبه فرمان.................................................................................................... 29

    3 تعمیر کمک فنر...................................................................................................... 32

    ب) باز کردن اجزای کمک فنر...................................................................................... 33

    ج) بازدید کمک فنر..................................................................................................... 33

    د) جمع کردن کمک فنر.............................................................................................. 34

    ه) نصب کمک فنر..................................................................................................... 34

    میزان کردن چرخ (میزان فرمان).................................................................................. 35

    مبانی میزان کردن چرخ................................................................................................ 35

    1 بازدید پیش از میزان کردن چرخ............................................................................. 36

    2 میزان کردن چهار چرخ........................................................................................... 37

    3 وارسی زوایای تنظیم چرخهای جلو........................................................................ 37

    الف) اندازه‌گیری کمبر................................................................................................... 38

    ب) اندازه‌گیری کستر.................................................................................................... 38

    ج) اندازه‌گیری شیب محور فرمان................................................................................ 38

    د) اندازه‌گیری شعاع گردش......................................................................................... 39

    و) اندازه‌گیری تباعد تقارب........................................................................................ 39

    4 تنظیم کستر و کمبر (سیستم تعلیق کوتاه و بلند)..................................................... 40

    الف) تنظیم بالایی........................................................................................................... 40

    ب) تنظیم پیچ بادامکی.................................................................................................... 41

    ج) تنظیم میل طبق.......................................................................................................... 41

    د) تنظیم میل کمک......................................................................................................... 41

    5 تنظیم کستر و کمبر (سیستم تعلیق با کمک فنر).................................................... 42

    6 تنظیم تباعد تقارب.................................................................................................. 42

    7 سنتر کردن فلکه فرمان............................................................................................ 43

    8 میزان کردن چرخ عقب............................................................................................ 44

    الف) تنظیم کمبر چرخ عقب........................................................................................... 44

    ب) تنظیم تباعد تقارب چرخ عقب................................................................................ 44

    9 مشکلات پس از میزان کردن چرخ........................................................................... 45

    منابع.............................................................................................................................. 47

     

     

     

    منبع:

    ندارد.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت