طرح توجیهی اکتشاف سنگ تزئینی (تراورتن)

تعداد صفحات: 11 فرمت فایل: word کد فایل: 400003733
سال: قبل از 1390 مقطع: صنایع دسته بندی: طرح توجیهی کارآفرینی معادن و صنایع وابسته
قیمت قدیم:۴,۸۰۰ تومان
قیمت: ۴,۶۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه طرح توجیهی اکتشاف سنگ تزئینی (تراورتن)

    مقدمه

    مواد معدنی زیر بنای اقتصادی و صنعت هر جامعه را تشکیل می دهند. بشر از همان آغاز آفرینش خود در طول تاریخ برحسب نیازمندیها و شناخت از مواد معدنی استفاده کرده است و اکنون نیز انسان از تمام مواد معدنی به حالتها و شیوه های گوناگون بهره برداری می کند.

    از دیدگاه دیگر همین مواد معدنی هستند که پایه و اساس تمدن را تشکیل می دهند. زمینه های کاربردی و مصرفی مواد معدنی را می توان به اختصار و بدین گونه برشمرد، مصالح ساختمانی همچون آجر، آهک، سیمان، گچ، شن و ماسه، کاشی، شیشه، سنگهای تزئینی و در زمینه کشاورزی می توان از کودهای شیمیایی ، سموم دفع آفات و غیره مثال آورد.

    در کار جاده سازی مواردی نظیر شن و ماسه، سنگها، قیر، سیمان کاربرد دارند. در زمینه صنایع سبک و سنگین موادی از گونه : انواع فلزات و آلیاژهای آنها انرژی زاها یا انواع ترکیبات هیدروکربور، دیرگدازها، مواد ساینده و کانی های فلزی اهمیت دارند.

     

    معرفی ماده معدنی

    سنگ های تزئینی

    از دیرباز تا به حال از سنگها برای مصارف ساختمانی، پل ها، سدها و ... استفاده فراوان می شده که البته چگونگی و جایگاه استفاده سنگ از عواملی است که در عمر مفید سنگ در مقابل فرسایش و آلتراسیون بسیار مؤثر میباشد، به عنوان مثال سنگ های مصرف شده در پایین دیواره ها به عنوان سنگ پی عمر مفید کمتری نسبت به سنگهای بالای دیوار دارند و یا سنگهایی که به عنوان کف پوش در محیط های باز و فاقد سقف مورد استفاده قرار می گیرند، نسبت به سنگهایی که در نمای داخلی ساختمان بکار برده می شوند عمر مفید کمتری دارند.

    ضخامت نیز از عوامل مهم دیگری است که در عمر مفید سنگ تأثیر فراوان دارد. سنگهایی که با ابعاد زیاد و بصورت بلوکی مورد استفاده قرار می گیرند مقاومت زیادی دارند، در واقع در ضخامت زیاد بار سنگ بوسیله خودش تحمل می شود که در عمر مفید سنگ مؤثر می باشد.

     

    موقعیت جغرافیایی و راه های دسترسی

    محدوده مورد نظر در نقشه توپوگرافی  تربت جام واقع شده است. از فریمان به سمت تربت جام حدوداً 15 کیلومتر بعد از فریمان به شهر سفید سنگ رسیده از سفید سنگ به سمت شرق حرکت کرده در مسیر به روستای سنجدک در ادامه به روستای دو قلعه برشک و در نهایت پس از طی 50 کیلومتر به روستای الغور رسیده از روستای الغور حدوداً 4 کیلومتر به سمت جنوب غربی حرکت کرده و به محدوده مورد نظر می رسیم.

     

     

     

    مختصات جغرافیایی محدوده اکتشافی

                                                    C:                                            A:

     

                                                    D:                                            B:

    نقشه پیوست  تربت جام

    شرایط اقلیمی و محیطی

    بارش سالانه بیشتر در زمستان میباشد. تابستانهای گرم و زمستانهای بسیار سردی دارد،  اهلی روستاهای اطراف بیشتر با دامپروری زندگی می کنند.

    وضعیت توپوگرافی

    ریخت حاکم در محدود مورد اکتشاف بصورت زیر میباشد.

    قسمت غربی و جنوب غربی ناحیه یک سری ارتفاعات به ارتفاع 1500 الی 2000 متر میباشد.

    در قسمت شمالی محدوده تپه ها ماهوره های متعدد به چشم می خورد

    زمین شناسی عمومی منطقه

    زمین شناسی منطقه شامل :

    1: ماسه سنگ، سیلیت استون و کنگلومرا متعلق به ژوراسیک میباشد.

    2: شیل، فیلیت ، آهک ماسه سنگ های توفی با منشاء توربیدایتی متعلق به پرمین میباشد.

    بطور کلی زمین شناسی محدوده مورد اکتشاف شامل شیل و ماسه سنگ و سنگهای آهکی و رگه تراورتن که بر روی رسوبات گلی تشکیل شده است.

    رگه تراورتن به طول حدود m 2500 در امتداد شمال شرقی – جنوب غربی به ضخامت متوسط 5 الی 4 کیلومتر به عرضها متوسط 80 الی 50 متر به روی رسوبات گلی تشکیل شده است.

    زمین شناسی ساختمانی

    زمین شناسی ساختمانی ناحیه ای شامل چند گسل فرعی میباشد و زمین شناسی ساختمانی محدوده معدنی شامل چند گسله کوچک میباشد.

     

  • فهرست و منابع طرح توجیهی اکتشاف سنگ تزئینی (تراورتن)

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    ندارد

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت