پروژه کارآفرینی شرکت تولید و بسته بندی چای

تعداد صفحات: 46 فرمت فایل: word کد فایل: 400003493
سال: نامشخص مقطع: صنایع دسته بندی: طرح توجیهی کارآفرینی صنایع غذایی و بسته بندی
قیمت قدیم:۷,۴۰۰ تومان
قیمت: ۴,۶۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پروژه کارآفرینی شرکت تولید و بسته بندی چای

    فصل اول

     معرفی طرح

    فصل اول - معرفی طرح

    1-2-مشخصات محصول

    -1-2- نام و کاربرد محصول:

    ایجاد شرکت تولیدی و خدماتی با هدف کاشت ، داشت و برداشت گیاه چای و سپس بسته بندی و ارائه آن به بازار داخلی و خارجی

    4-1-2-تشریح مختصر فرایند

     

    ایجاد شرکت تولیدی و خدماتی چای

     

    فصل دوم

    ظرفیت ها

    فصل دوم – تعیین ظرفیت :

     

    ردیف نام محصول ظرفیت انجام فعلالیت  سالانه ظرفیت انجام فعالیت  ماهانه ظرفیت انجام فعالیت روزانه
    1 تهیه  تجهیزات مورد نیاز 600000 50000 2000
    2 نصب وراه اندازی شبکه - - ---------
    3 نصب و تجهیز سیستم امنیتی  - -
    4 نصب و راه اندازی سیستم خشک کن یکپارچه - - -
    5 تولید چای سیاه  2500000 64000 3800
    6 تولید چای سبز 30000 25000 1000

     

    2-2-تعیین ظرفیت انجام فعالیت

     

    ردیف نام ماده اولیه/ قطعات خریدنی مشخصات فنی مورد مصرف در محصول میزان مصرف  مصرف سالیانه منبع تامین
    در محصول مقدار واحد داخلی  
    1 سیستم خشک کن C150 - -     *  
     
    2 کاور های حمل و نقل Waterproof         *  
    3 سیستم آسیاب  5 تن         *  
    4 کابل شبکه           *  

     

    -3-برآورد میزان مصرف مواد اولیه و قطعات خریدنی :

    توجه : برآورد میزان مواد اولیه مصرفی در شرکت تولیدی و خدماتی گیاه چای بدلیل اینکه کاشت و برداشت محصول بصورت فصلی و یا به عبارتی دوره ای می باشد نمی توانیم میزان دقیقی برای مواد مصرفی و یا خریدنی تعیین نمائیم .

    شرح فرآیند و اطلاعات فنی مورد نیاز  :

    مقدمه :

    چای که به زبان انگلیسی TEA  و چینی TAY  یا CHAI  نامیده می شود ، به صورت درخت یا درختچه و مخصوص مناطق استوایی و اطراف آن است . بوته چای دارای برگهای ساده ، غالباً پایا ، متناوب و گل هایی معمولا نر - ماده و منظم است . چای دارای دو گونه مهم چینی CAMELLTA SINESIS  و آسامی CAMELLTA ASSAMICA  و یک زیر گونه کامبوجی می باشد . چای را از سرشاخه های جوان و ترد شامل دو یا سه برگ و جوانه های ناشکفته انتهایی و با عملیاتی چند بر روی آنها می سازند .

    چای نوعی نوشیدنی بسیار رایج است که مانند قهوه در ردیف رایج ترین و مهم ترین نوشابه های مطبوع و مورد مصرف در بیشتر جهان می‌باشد .

    چای دارای اهمیت غذایی ودارویی بسیاری است . ولی مهم ترین اثر آن تاثیر برروی سیستم اعصاب و در نتیجه رفع خستگی و ایجاد آرامش در انسان است چای دارای مقادیر قابل توجهی پروتئین . هیدراتهای کربن وانواع مختلفی از ترکیبات شیمیایی می باشد . چای دارای اثر انرژی زایی بالایی می باشد . بطوری که یک فنجان چای  ۴  کیلو کالری انرژی به بدن می رساند . مصرف زیاد چای می تواند باعث طپش قلب . عصبانیت . اضطراب . بی خوابی و لاغری شود  .

     

    خواص چای   

    چای دارای اهمیت غذایی ودارویی بسیاری است . ولی مهم ترین اثر آن تاثیر برروی سیستم اعصاب و در نتیجه رفع خستگی و ایجاد آرامش در انسان است چای دارای مقادیر قابل توجهی پروتئین . هیدراتهای کربن وانواع مختلفی از ترکیبات شیمیایی می باشد .                 

     

     

     تاریخچه چای:

    تحقیقات نشان می دهد که بوته چای را در حدود۳هزار سال (ق.م) در چین می شناخته اند . کیاه چای و واریته های آن به حالت وحشی در شمال هند درناحیه ای به نام اسام می روییده . از نظر کاشت و مصرف چین اولین محلی است که این گیاه در آنجا در حدود  ۲۷۰۰  سال (ق.م) کشت می شده وبه مصرف می رسیده در زمانهای گذشته کاهنهای بودایی برای کمتر خوابیدن از چای استفاده می کرده اند و افسانه ای دراین مورد هست که می گوید کاهنی بنام بودهیدهارما در مراجعت از ژاپن به خواب می رود و پس از بیدار شدن برای تنبیه شدن مژه های خود را کند وروی زمین ریخت این مژه ها در خاک ریشه داد وتبدیل به درخت چای شد . انتشار این گیاه از چین به ژاپن وهند و از قرن پانزدهم در اروپا کشت چای رایج شد.

     

    کشت چای درایران:

    از اوایل قرن بیستم چایکاری در ایران آغاز شد . قبل از سال  ۱۲۸۰(ه . ش ) کشت چای درایران رواج نداشت و ایرانیان قدیم به جای چای قهوه می نوشیدند . به همین دلیل چایخانه های ایران همان نام قدیمی خود یعنی قهوه خانه را حفظ کرده اند  .

    علاقه دولت ایران به کشت چای در سال  ۱۲۸۰  (ه .ش) باعث شد تا سفیر ایران در هند بنام حاج محمد میرزا کاشف السلطنه ماموریت یافت تا چگونگی کشت چای را بیاموزد . ایشان پس از مدتها کار و تلاش روی مزارع چای در هند موفق شد اصول و فنون چایکاری را بیاموزد و با موافقت دولت هند تعداد  ۲۰۰۰  نهال چای به ایران بیاورد و آنها را در زمینی در نزدیکی شهر لاهیجان بکارد . پس از آن بود که بتدریج کشت چای در ایران رواج یافت  .

     

     مشخصات چای:

    گیاه چای از تیره  teaceae است . نوع پرورشی آن بنام  camellia sineasis است. به دو شکل وحشی وپرورش یافته است . در حالت وحشی ارتفاع ان ارتفاع آن به  ۱۰- ۱۵  متر می رسد که اغلب در کشورهای خاور دور می روید . انواع پرورشی آن دارای ارتفاع  ۵۰  - ۷۰  متر است . که حداکثر به  ۲  متر می رسد  .

     

     تقسیم بندی چای از لحاظ زراعی  :

    ۱) گونه چینی 

    ۲) گونه اسامی و کامبوجی 

    ۳) نژادهای دو رگه 

     

    ▪ تقسیم بندی گیاه چای از لحاظ طرز تهیه و تولید  :

    ۱) چای سیاه 

    ۲) چای سبز 

    ۳) چای اولنگ 

    ۴) چای قالبی 

     

     

     انواع چای 

    ▪ چای سیاه 

    این نوع چای پس از انجام تمام مراحل چایسازی بدست می آید این نوع چای به دو طریق رسمی یاارتدکس و غیر رسمی بدست می آید در روش ارتدکس که همان روش چایسازی ایران نیز می باشد تمام مراحل تهیه چای از قبیل : پلاس ومالش و تخمیر و خشک شدن انجام می گیرد این نوع چای دارای درجه بندی هایی مثل :چای قلم . پیچیده . باروتی . و ... می باشد . در چای غیر رسمی از ماشین هایی استفاده می شود که در آن مرحله پلاس حذف می شود . این چای در ایران استفاده نمی شود  .

     

     

    ▪ چای سبز:

    این نوع چای بیشتر در چین و ژاپن مصرف دارد . دراین نوع چای عمل تخمیر صورت نگرفته و پس از مالش بلافاصله چای را خشک می نمایند . این نوع چای کم رنگ ولی معطر می باشد و دارای خواص درمانی بسیاری می باشد.

     

    ▪ چای اولنگ:

    در این نوع چای عمل تخمیر بطور کامل انجام نشده و بصورت ناتمام می ماند . و در چین و ژاپن مصرف آن رایج است.

     

     

    ▪ چای قالبی  :

    نوعی از چای که برای تهیه آن از برگ و ساقه و ترکه چای استفاده می شود . این نوع چای پس از انجام مراحل تهیه چای بصورت پودر و در قالبهایی که از نوع چوب می باشد ریخته و در اثر فشار بصورت قالبی در می آید

     

    انواع چای  :

    تمام انواع چای را می توان به سه گروه عمده تخمیری ( چای سیاه ) تخمیر نشده ( چای سبز ) و نیمه تخمیری ( چای اولانگ و پوچونگ ) تقسیم کرد  .

     

    ترکیبات چای  :

    ترکیبات اساسی برگ چای عبارتند از  :

    آب ، تانن ، کافئین ( تئین ) ،‌اسانسهای روغنی ،‌آلبومین ، قند پکتین و خاکستر 

    ارزش غذایی چای  :

    نوشابه چای علاوه بر کافئین دارای مقداری پروتئین و ئیدراتهای کربن است . چای به تنهایی از نظر مقدار کالری که به مصرف کننده می دهد بسیار کم است و در حدود  ۴  کالری در یک فنجان چای  ( ۱۷۰  گرم ) می باشد . چای دارای ویتامین های متعددی از گروه  B شامل ویتامین  B۱ و  B۲ و اسید فولیک و اسید پانتوتنیک و نیز مقدار قابل ملاحظه ای ویتامین  P ( نیاسین ) می باشد . برگ سبز چای از نظر ویتامین  C ، غنی است  .

    مراحل تولید چای  :

    چای به دو شیوه سنتی ( ارتدوکس ) و غیرسنتی  ( C.T.C ) تولید می شود . تفاوت این دو شیوه به نوع مالش و لوله کردن برگ سبز چای مربوط است . در شیوه  C.T.C کلیه سلولها و رنگدانه های چای اکسیده می شوند و در نتیجه این نوع چای از نظر رنگ و کیفیت نسبت به شیوه سنتی برتری دارد  .

     

    مراحل تولید چای به شیوه ارتدوکس ( سنتی )‌ به طور خلاصه عبارت است از  :

    الف ) پلاساندن 

    هدف این مرحله کاهش رطوبت برگها به میزان  ۴۰  درصد و کاهش مقدار کافئین و تانن و کلروفیل و تبدیل نشاسته به قند می باشد  .

    ب - مالش 

    در این مرحله شیره گیاه از سلولها خارج می شود و برای مرحله بعد آماده می شود . در این مرحله ماده گس چای ( تانن ) از سلولها خارج و در اثر تماس با هوا کمی سیاه رنگ می شود  .

    ج - تخمیر 

    در این مرحله حدود  ۵۰  درصد از تانن چای از بین می رود و قسمتی هم اکسیده و به مواد معطر افزوده می شوند . در موقع اکسیده شدن تانن همزمان با زیاد شدن رنگ ، بوی علفی و رنگ سبز آن از بین می رود  .

     

    د - خشک کردن 

    در این مرحله برگهای چای به سرعت در حرارت خشک  ۸۵-۹۰  درجه سانتیگراد خشک و بلافاصله سرد می شوند  .

     

    درجه بندی چای  :

    چای بعد از عملیات تولید ،‌درجه بندی می شود و به انواع قلمی ، شکسته ، باروتی و خاک چای تقسیم می گردد  .

    رنگ چای  :

    چای به سه رنگ مورد استفاده قرار می گیرد  :

    ۱  - چای سیاه  ۲  - چای سبز  ۳  - چای قرمز 

    هر سه نوع چای قابض ، محرک ،‌ مسکن و مدر یا ادرارآور و معرق است و دارای اثرات آرام بخشی روی سلسله اعصاب می باشد  .

     

    نقش چای در پیشگیری و درمان انواع بیماریها 

    چای و پلی فنل های موجود در آن نقش بازدارنده علیه بسیاری از کارسینوژنها ( سرطانها ) دارد از جمله سرطانهای پوست ، ریه ، مری ، معده ، کبد ، روده و لوزالمعده و غدد . چای همچنین باعث از بین بردن سموم ایجاد شده در حین پخت غذا ، کاهش اثرات سوء مصرف بعضی داروها و کشیدن سیگار در بدن ، کاهش انباشتگی آهن در بدن بیماران مبتلا به هموکروماتوزیس، جلوگیری از ابتلا به بسیاری از انواع بیماریهای التهابی و عفونی ، جلوگیری از شکسته شدن  DNA و تولید پراکسیدها در بدن و جلوگیری از فساد دندانها می شود . چای به علت وجود فلاونوئیدها باعث جلوگیری از اکسیداسیون چربی و در نتیجه ممانعت از تصلب شرائین بدن ونیز به تعویق انداختن پیری زودرس می شود  .

     

    طرز دم کردن چای  :

    قبل از دم کردن چای ، هنگامی که آن را در قوری می ریزید ، با کمی آب جوش بشویید ( بیشتر به علت شستن تانن چای ) ، سپس به مقدار کافی آب جوشیده در آن بریزید و آن را مدت  ۶-۵  دقیقه دم کنید . قوری چای باید چینی و از نوع لعاب مرغوب و بدون سرب باشد . بعد از دم کشیدن چای بهتر است برگهای چای را از آن جدا کرده در این صورت دم کرده مطبوعی به دست خواهد آمد که میزان تانن آن کم است  .

     

    چند پیام بهداشتی  :

    ۱-  از دم کردن چای در قوری استیل اکیداً خودداری شود ، زیرا چای به خاطر مقدار قابل توجهی تانن با آهن قوری استیل رسوب می دهد  .

    ۲  - برگ چای اگر در جای مرطوب نگهداری شود ، ممکن است دچار کپک زدگی شود که گاهی مصرف این نوع چای ممکن است خطراتی در بر داشته باشد  .

    ۳  - زیاد خوردن چای خطر ناراحتی های گوارشی از جمله مبتلا شدن به زخم معده و اثنی عشر را در افراد مستعد بیشتر می کند  .

    ۴  - در مناطقی که میزان فلوئور در مواد غذایی نایاب است می توان کمبود آن را با خوردن چای جبران کرد  .

    ۵  - هرگز نباید چای را در حالت داغ مصرف نمود به علت آنکه تانن چای در حرارت بالا اثر بدی روی مخاط از جمله مخاط مری می گذارد  .

     

    تقلب در چای  :

    گاهی چای مصرف شده را دوباره مالش و خشک می کنند و بعد از رنگ کردن با چای سالم مخلوط کرده و می فروشد . با روش های آزمایشگاهی انواع چای تقلبی را میتوان تشخیص داد اما یک روش ساده این است که برگهای چای را در لیوانی از آب سرد ریخته ، اگر به سرعت رنگی از آن به صورت رشته های جدا شده مشخص شود چای را رنگ کرده اند  .

     

    استانداردهای بسته بندی چای  :

    استانداردهای بسته بندی چای بدین صورت است که چای باید در بسته بندیهایی نگهداری شود که از گرفتن عطر و طعم از بیرون و از دست دادن عطر خود چای به بیرون جلوگیری کند . استاندارد دیگر در زمینه میزان آلودگی های چای است که باید انواع کپک و مخمر آن صفر و انواع فلزات سنگین مثل سرب و آرسنیک هر کدام کمتر از  ۱PPM و بدون هر گونه رنگ و اسانس باشد

     

    نوعی دیگر از مراحل تولید چای :

    تولید چای سیاه تقریبا 7 مرحله دارد که شامل مراحل زیر می باشد :

    1. دریافت برگ از کشاورزان

    الف. وزن کردن سبد چای سبز

    ب. نوشتن مشخصات چای و کشاورز در دفترچه و کامپیوتر

    ج. بالا بردن چای توسط بالابر

    د. پهن کردن برگ ها روی تراف ها

    2. پلاس

    3. مالش

    الف. دور اول

    ب. غربال

    ج. دور دوم

    4. تخمیر

    اتاق مرطوب

    5. خشک

    6. انبار و سورتینگ

    7. کیسه گیری و بسته بندی

     

    مرحله اول دریافت برگ سبز چای

    تولید چای سیاه با دریافت برگ سبز از کشاورزان آغاز می شود. ابتدا کشاورزان چای سبزی را که از مزارع و توسط قیچی یا دست از مزرعه  چیده اند داخل کیسه می ریزند و به کارخانه تحویل می دهند. از زمان چیدن برگ تا شروع فرآیند باید مدت زمان کوتاهی طی شود. زیرا اگر برگ ها سریع به کارخانه نرسد ، فعل و انفعالات درون چای شروع می شود که این فعل وانفعالات در برگ ایجاد حرارت می کند. لذا تاخیر در این کار باعث سیاه شدن برگ ها و از بین رفتن کیفیت آن می شود.

    در قسمت تحویل برگ متصدیان و کارشناسان چای آن را درجه بندی می کنند. سپس آن ها را وزن کرده و اطلاعات شامل نوع چای، وزن آن و ... را ثبت می کنند. بعد از دریافت، برگ ها توسط تسمه پلاستیکی بالابر به طبقه دوم و سالن پلاس انتقال داده می شود.

     

    مرحله دوم : پلاس  

    در سرتاسر اتاق پلاس تراف هایی تعبیه شده اند که باعث پلاسیده شدن برگ ها می شود. این تراف ها در واقع دالان های بزرگ و طویلی هستند که بر روی آنها توری سیمی تعبیه شده  است و در زیر آن جریان هوا وجود دارد. این جریان توسط فن های بزرگی تولید می شود که در سر تراف وجود دارد. این فن ها هم می توانند باد گرم تولید کنند و هم باد سرد. شدت باد و دمای هوا نیز توسط دریچه موجود در انتهای تراف تنظیم می شود. اندازه تراف نیز در حدود 1.5 در 20 متر است . در طول انجام مرحله پلاس کارگران یکی دو بار برگها را زیر و رو می کنند تا برگها به صورت یکنواخت پلاسیده شوند. هدف از این مرحله خشک شدن برگ نیست. چون در صورت خشک شدن در اثر حرارت زیاد، چای از بین می رود. این مرحله در حدود 12- 8 ساعت طول می کشد و به فاکتورهای محیطی مانند رطوبت ، بارش باران و ..... بستگی دارد. بعد از پلاسیده شدن برگ ها توسط دریچه های موجود در کف به طبقه پایین فرستاده می شود تا برای مرحله بعدی آماده شود.

  • فهرست و منابع پروژه کارآفرینی شرکت تولید و بسته بندی چای

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت