پروژه کارآفرینی شرکت بهگل خراسان

تعداد صفحات: 55 فرمت فایل: word کد فایل: 400002992
سال: قبل از 1390 مقطع: صنایع دسته بندی: طرح توجیهی کارآفرینی صنایع غذایی و بسته بندی
قیمت قدیم:۸,۳۰۰ تومان
قیمت: ۵,۵۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پروژه کارآفرینی شرکت بهگل خراسان

    خلاصه طرح :

    تاریخچه :

    کارخانه تولیدی بهگل خراسان واقع در شهرک صنعتی طوس در سال 1351 تاسیس گردیده که تحت حمایت آستان قدس رضوی بود. که بعدها به علت پیشرفت در کار و تولیدات فراوان این شرکت از حمایت آستان قدس رضوی بیرون آمد ، و سهامی آن خاص گردید . که هم اکنون پس از 18 سال سهامی خاص بودن به پیشرفتهایی از قبیل افزایش کارکنان بخشهای اداری ، کارگران و سرویسهای ایاب و ذهاب و گسترش مساحت کارخانه ،افزایش خط تولید ، تنوع محصولات تولید شده ، بازار خوب ، کیفیت بالای محصولات تولید شده طبق استاندارد و تحقیقات صنعتی خراسان و استاندارد ملی ایران ، صادرات خارج از استان و حتی صادرات خارج از کشور که به کشورهای آسیای میانه صادر می شود ، که عواملی چون استفاده از مدیریت  y     مک گروگر و هرم مازلو به پیشرفت آن افزوده است .

    مشخصات واحد تولیدی :

    در آغاز این بحث در اول به نحوه ساخت ساختمان خط تولید که به صورت سوله ای ساخته شده می پردازیم به این علت از شیوه سوله ای استفاده می شود که : 1- دارای اسکلت بندی محکم و ضد زلزله بوده . 2- دارای ارتفاع زیاد برای استفاده از دستگاههای بزرگ و مرتفع و راحت تر وارد شدن ماشینهای سنگین به داخل و خارج شدن آنها ، امکان استفاده از لیفتراک برای جابجایی بهتر مواد اولیه و تولید شده (برداشتن بیشتر و چیدن آنها روی هم ) در داخل ساختمان   3- دارای سقفهای 8 مانند یا شیروانی مانند که برای جلوگیری از ورود آب باران و برف به داخل خط تولید و انبارهای مواد اولیه و تولیدشده   4- به علت اسکلتی بودن ساختمان امکان استفاده از جرثقیل های دستی که بر روی تیر آهن که از دو طرف توسط غلطک هایی وصل بوده و به طرف جلو و عقب به راحتی حرکت میکند که این مزیت برای حمل محصولات تولیدی داخل خط تولید کمک زیادی کرده و باعث باز شدن فضا برای راحتی در عبور و مرور افراد و جا برای گذاشتن محصولات تولیدی بعدی فراهم می کند 5- نور تولیدی زیاد بوده ( که به صورت طبیعی است ) و برای خارج کردن هوای کارخانه هنگام کار دستگاهها بوسیله هواکش های بزرگ و کمتر آلوده شدن فضای داخل می شود .

    در ضمن دستگاه های تولیدی داخل خط تولید بیشتر تولیدات داخل بوده که تماما این دستگاه ها برای خط تولید محصولات کارخانه بهگل مناسب می باشد .انواع دستگاه ها با مختصر توضیحی درمورد کار آیی آنها در زیر داده می شود :

    1-سینی گردان : کار اصلی این دستگاه چرخش دورانی قوطیهای از قبل آماده شده و هدایت آنها به سمت ریل حمل قوطی می باشد .

    2- ریلها : کار اصلی این ریلها انتقال و حمل قوطی های خالی و محصول تولید شده پر به دستگاه های دیگر است در ضمن دیوارهای داخل خط تولید و انبارها سنگ کاری شده است

    3- دستگاه سینی گردان پرکننده حفره ای : کار اصلی این دستگاه پر کردن قوطی های خالی به صورت خودکار که اندازه محصولی که باید داخل قوطی ریخته شود قبلا تنظیم گردیده است .

    4- تونل اگزاس : که کار این تونل خارج کردن هوای داخل قوطی ها تحت شرایط خلأ می باشد .

    5- دستگاه پرس درب قوطی : که کار اصلی این دستگاه پرس کردن قوطی های پرشده محصول تولید شده است .

    6- دستگاه های بلنچ Blanch ( بازپخت کردن ) : که کار اصلی این دستگاه همان گونه که از نامش پیداست پخت تازه یا باز پخت کردن دوباره محصول یا به عبارت دیگر یکباره محصول را پخت می کند .

    7- دستگاه جت پرینتر : کار اصلی ین دستگاه چاپ تاریخ و مشخصات محصول تولید شده روی قوطی می باشد .

    8 – دستگاه پرس نایلونی یا ( شرن پک ) : که کار این دستگاه نیز پرس نایلون روی کفی محصولات است .

    9- دیگ بخار : که کار این دیگها تولید بخار لازم برای راه اندازی و کار دستگاه ها است .

    10 – دستگاه های دو جداره : برای از بین بردن آنزیمهای داخل محصول است .

    11- دستگاه کلم خرد کن : همانگونه که از نامش پیداست دستگاهی است برای خرد کردن کلم می باشد.

    12 – دستگاه هسته گیر : کار اصلی این دستگاه گرفتن هسته های میوه های هسته دار است .

    13 – دستگاه هویج خردکن : که برای خرد کردن هویجها برای تولید مربا و ترشی لیته است .

    14 – دستگاه پوست گیر بوسیله بخار که به دستگاه بروس نیز معروف است : برای گرفتن پوست میوه ها استفاده می شود .

    15 – دستگاه دم گیر : کار این دستگاه گرفتن دمهای میوه ها می باشد .

    16 – دستگاه شیشه شوی : کار این دستگاه شستن شیشه های مربا و ترشی لیته است .

    17 – دستگاه پرکن : برای پرکردن مربا و ترشی لیته است .

    18 – دستگاه حمل نخود فرنگی : کار این دستگاه حمل نخود فرنگی از یک دیگ پر از محصول به داخل سینی گردون پرکننده حفره ای است .

    توجه : توضیح کلی درباره کارآیی دستگاه ها و شناسنامه آنها و اطلاعات کامل درمورد دستگاه در فصلهای بعدی آورده می شود.

    سیم کشی ساختمانی خط تولید به صورت روکار بود زیرا راحت تر سیم کشی می شود و آسیبی به ساختمان نمی رسد .برای اطمینان از خطر شک الکتریکی و آتش سوزی احتمالی ناشی از جرقه برق روکش پلاستیکی کشیده شده در تمامی مراحل سیم کشی روکش پلاستیکی وجود دارد استفاده از این روکش مزیتهایی از قبیل هزینه های کندن روی دیوار را کم کرده و در کمترین زمان سیمکشی شده و عیب ظاهری سیمکشی به راحتی قابل رؤیت بوده و سریعا ترمیم می شود.

    در مورد کف سالن تولید که از موزاییک استفاده شده . زیرا که سطح صاف می باشد و برای تمیز کردن سطح و حمل و جابجایی دستگاه آسان بوده و از رطوبت ناشی از برف و باران برای نفوذ به مواد و پوسیدگی پایه های دستگاه جلوگیری می کند . البته باید توجه داشت که نباید سطح موزاییک روغنی یا چرب بوده زیرا باعث لغزندگی سطح شده و باعث صدمات جانی و مالی می شود .

    نحوه استقرار دستگاه ها به ترتیبی است که قوطی های خالی وارد دستگاه سینی گردون شده و سپس طی مراحل به ترتیب وارد دستگاه های دیگر شده و در نهایت محصول تولید شده وارد وان آب می شود و دوباره بلنچ می شود .

    نحوه انبار مواد اولیه و تولید شده : انبار مواد اولیه که به صورت انباشتگی روی هم چیده شده اند و محصول تولید شده در انبار محصولات تولید شده به صورت کفی 24 تایی روی پالت به اندازه پالت روی آن چیده می شود استفاده از پالت برای راحتی حمل محصول تولید شده با لیفتراک به داخل وسیله حمل و نقل به خارج از کارخانه می شود .

    تاریخچه صنعت کنسرو در ایران

    شروع صنعت کنسرو سازی در ایران که پایه گذاری صنعت اموز بوده ، در سال 1309 شمسی بوجود آمده و در آن سال شخصی بنام آقای درخشان که یکی از ایرانیان مهاجر از روسیه بود به فکر ایجاد کارگاه کنسرو سازی افتاد و شروع به تهیه مقدمات کار نمود . اولین مشکلی که نامبرده با آن برخورد کرد مسأله تهیه قوطی های مناسب بود .سپس در فاصله سالهای 1310 تا 1311 اشخاص مختلف بدون اطلاع از یکدیگر در شهرهای مشهد ، همدان و تهران اقدام به احداث کارگاه کنسرو سازی نموده اند که با مشکل عدم امکان تهیه قوطی های مناسب دست به گریبان گشتند، باید اضافه نمود که علاوه بر مشکلات ناشی از عدم وجود قوطی مناسب ، کارگاههای کنسرو سازی نیز به وسایلی نظیر دیگ بخار و اتوکلاو مجهز نبودند و در نتیجه ضایعات زیاد در کنسرو های تهیه شده ایجاد می گردید و برای اینکه از بروز این ضایعات جلوگیری نمایند مبادرت به استفاده زیاد و غیر استاندارد از مواد نگهدارنده می نمودند . در سالهای مزبور مقدار مصرف کنسرو در ایران بسیار کم و احتمالا برای هر 50 نفر یک قوطی در سال بوده وضع نابسامان صنعت کنسرو سازی تا سال 1319 ادامه داشته و بدون اینکه توجهی به بهبود تکنیک های بکار برده شده به عمل آید در فاصله زمانی ذکر شده به تعداد کارگاههای کنسرو سازی به خصوص در مشهد اضافه گردید .

    رشد این صنعت تا سال 1320 خیلی به کندی پیش می رفت و از سال 1335 تا 1338 در تولید و مصرف مواد غذایی کنسرو شده افزایش ملایمی به چشم می خورد و تا سال 1340 با وجود آنکه تا حدی مردم ایران با صنعت کنسرو سازی آشنا گشته بودندولی در کارگاهه ی تولید کنسرو کما کان از داشتن دستگاههای اتو ماتیک محروم بوده و تعداد کمی از آنها به دیگ بخار و دستگاههای اتو ماتیک مجهز گشته بودند .

    بهر صورت در فاصله سالهای 1345 تا 1355 مردم ایران با صنائع کنسرو سازی آشنایی بیشتر پیدا کردند و اعتماد آنها به خوبی کیفیت تولید بعضی از اقلام مواد غذائی کاملا جلب گردید ،بطوریکه مصرف غذائی کنسرو شده که در سال 1355 برای هر ایرانی در سال کمتر از یک قوطی بود در سال 1355 به 5 قوطی و در حال حاضر به ده قوطی و شاید بیشتر بالغ گردیده است .

    تاریخچه صنعت کنسرو سازی (در جهان )

    قبل از کشف موجودات ذره بینی که باعث فساد مواد غذائی می شدنددر جنگها و مسافرتها یکی از مشکلات اساسی بزرگ حمل و نقل سالم و نگهداری مواد غذائی بوده :بدین لحاظ در زمان نا پلئون در فرانسه تحقیقات مختلفی جهت پیدا کردن بهترین راه نگهداری مواد غذائی شروع شد و حتی برای تسریع در عمل جوایزی برای فردی که بتواند روشی ابداع کند که مواد غذائی را برای زمان نسبتا طولانی سالم نگهدارد تعیین گردید ، بلا خره نیکلاس آپرت (Nicolas  Appert  ) با ابداع بهترین روش نگهداری مواد غذائی در ظروف سر بسته موفق به دریافت جایزه مزبور در سال 1810 میلادی گردید.

    ظرفیت تولید

    ظرفیت تولید کارخانه بهگل خراسان در هر روز در حدود 000/20 عدد قوطی از انواع محصولات می باشد که  به شرایط در خواست و تقاضای بازار در هر فصل مربوط به خود تغییر میکند . که باید اشاره کرد که این میزان تولید در اوج بازار و تقاضای مناسب می باشد . 

    مقدار سر مایه گذاری اولیه در موقع احداث کار خانه:

    طبق مقدمهای که در اول طرح آمده است تاریخچه این کارخا نه  به سال 1351 بر می گردد که متاسفانه به علت گذشت سالیان دراز  مدیریت های کارخانه به مراتب عوض می گردید. و به همین علت هیچ گونه آمار دقیقی از میزان سر مایه گذاری اولیه برای احداث کارخانه در دسترس نمی باشد .ولی به گفته یکی از کار کنان که سابقه طولانی (در حدود 24 سال )دارد سرمایه گذاری اولیه طبق گفته ایشان بصورت تسهیلات بانکی در حدود 000/1200 تومان بود . که مساحت سلختمان در سال 1351 کمتر از مساحت اکنون بوده است .

    تعداد پرسنل

    تعداد پرسنل با تغییر یافتن فصل ،محصولات و تقلضای بازار نیز تغییر می یابد .یعنی با افزایش تقاضای بازار بر تعداد پرسنل ثابت کار خانه بهگل خراسان نیز اضافه می شود .با کاهش تقاضای بازار و تغییر فصل از تعداد کارکنان متغیر کم خواهد شد . ( یعنی قراردادهای آنها به صورت کوتاه مدت است ).

    البته اصطلاح پرسنل ثابت بدین معنی نیست که آنها به استخدام دائم کارخانه در آمده باشند. منظور از این افراد ثابت چونکه جزء بهترین نیروهای انسانی کارخانه می باشند دائما با آنها تجدید قرارداد می شود . تعداد پرسنل ثابت 41 نفربوده که طبق جدول زیر مسؤلیت آنها تعیین شده است:

     

  • فهرست و منابع پروژه کارآفرینی شرکت بهگل خراسان

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت